Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kruijswijk rijdt ook Tour de France

Gepost door JvR 
JvR 01 juni 2015 10:03
Steven Kruijswijk zal dit jaar ook de Tour de France rijden. Dat heeft z'n ploeg Lotto-Jumbo bevestigd. Kruijswijk sloot gisteren nog de Giro d'Italia af op de zevende plaats.

De Brabander verraste de afgelopen drie weken met aanvallend rijden. Hij toonde vaak aan tot de beste klimmers te horen en eindigde in het bergklassement op de derde plaats.

Vorige week liet Kruijswijk al weten ook graag aan de start van de Tour de France te willen verschijnen. Inmiddels heeft de ploegleiding dat verzoek dus gehonoreerd. Lotto-Jumbo start naast Kruijswijk ook met klassementsrenners Robert Gesink, Wilco Kelderman en Laurens ten Dam.

Contador

Er zijn maar weinig renners die de Giro d'Italia en de Tour de France in één jaar rijden. Toch verkeert Kruijswijk in goed gezelschap, want Giro-winnaar Alberto Contador doet dit jaar hetzelfde.

De Tour de France start op 4 juli met een tijdrit in Utrecht. Een dag later rijdt het peloton van Utrecht naar Neeltje Jans.

Bron: NOS
Blueprint 01 juni 2015 10:05
Logisch, aangezien deze ploeg grote moeite zal hebben om met 9 Tourwaardige renners te starten zonder Kruijswijk. Hopelijk kan hij voor een Majka-achtig scenario gaan.
diravi 01 juni 2015 10:06
Ik krijg een déjà-vu over een roodharige renner die de tour ging rijden na een goede Dauphiné.
Dennis 01 juni 2015 10:07
Blijft het niet logisch vinden... maar ok.

Kelderman
Gesink
Ten Dam
Kruijswijk
Vanmarcke
Tankink
Leezer
Van Emden
Martens
AK 01 juni 2015 10:13
5 Nederlanders in de tour die ooit top 10 in een grote ronde hebben gereden.
Wanneer zou dat voor het laatst geweest zijn?
diravi 01 juni 2015 10:18
Wie wordt/is die vijfde?
Slimmerd 01 juni 2015 10:20
diravi 01 juni 2015 10:22
Hoe kon ik die vergeten yawning smiley
Noot 01 juni 2015 10:44
1988? Rooks Theunisse Lubberding Breukink Winnen Kuiper.
El Mik 01 juni 2015 10:50
*foutje bedankt*



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2015 10:51 door El Mik.
JW 01 juni 2015 10:51
In zoverre jammer dat hij in deze vorm misschien TdS had kunnen winnen.
Ik neem aan dat hij nu tot de Tour rust neemt ?

"Het Nederlandse publiek" heeft van deze Giro helaas niet veel meegekregen, en mevr. Van Z. zal de naam Kruijswijk nog nauwelijks kennen. Dat zal in de aanloop naar de Tour wel anders worden !

Voor het team wordt die Tour dit jaar wel heel erg belangrijk. Met een goede Tour zou het matige voorseizoen vergeten zijn en het seizoen gered.
In die zin begrijpelijk dat de ploeg zo sterk als maar mogelijk wordt samengesteld.
GillesEmanuel 01 juni 2015 11:33
JW, mevrouw van Zetten kent echt wel Kruijswijk, net zo goed als ze Kelderman kennen.

Als dit van te voren de planning was geweest dan vind ik het logisch. Heb moeite met het regeren volgens de waan van de dag. Waarom stond Steven dan niet in eerste instantie opgesteld voor de Tour?
Meneer 60% 01 juni 2015 11:34
Ik vind het erg opportunistisch, tenzij dit een maand geleden ook al het plan was. Had Kruijswijk liever in Zwitserland gezien, en dan weer in Spanje.

Maar... ook wel weer mooi dat de vijf Nederlandse klassements-toppers voor het eerst allemaal samen aan de start staan. In de laatste acht gehouden grote rondes goed voor 7 top-10 plaatsen en 11 top-20 plaatsen.

Giro 15: 7. Kruijswijk
Vuelta 14: 14. Kelderman
Tour 14: 9. Ten Dam; 10. Mollema 15. Kruijswijk
Giro 14: 7. Kelderman
Vuelta 13: x
Tour 13: 6. Mollema 13. Ten Dam
Giro 13: 17. Kelderman
Vuelta 12: 6. Gesink; 8. Ten Dam
Cecchini 01 juni 2015 11:53
Laatste 8 jaar ?

Giro 2010 ; 12 Mollema. 18 Kruijswijk
Giro 2011 8 Kruijswijk
Vuelta 2008 7 Gesink
Vuelta 2009 6 Gesink 12 Hoogerland (!!)
Vuelta 2011 4 Mollema, 17 Poels
sijbriskie 01 juni 2015 12:18
Alleen had Theunisse dat jaar nog geen top 10 gereden (hij brak als ronderenner door in de Tour van '88), maar da's inderdaad een mierenneukerige correctie die ik tóch even kwijt moest.
sijbriskie 01 juni 2015 12:22
Als Kruijswijk inderdaad beschikt (en daar heeft het na deze Giro alle schijn van) over een fenomenaal herstelvermogen, lijkt het me geen enkel probleem voor hem om óók een uitmuntende Tour te rijden. En LeMond was het op Eurosport met me eens, ook al had die het over Contador. Dus: HUP Steven!
SJ 01 juni 2015 12:38
Volkomen logisch vanuit de ploeg én vooral sponsoren gezien dat Kruijswijk mee gaat. Tourstart in eigen land, Nederlandse basis van de ploeg, lijkt me logisch dat hij er bij is. Of hij ook weer zo goed kan presteren valt te bezien, maar hij zal zeker zijn rol kunnen spelen.
droomteam 01 juni 2015 12:46
Ik hoop dat Kruiswijk voldoende hersteld is van de Giro Denk niet dat hij voor het klassement moet gaan een etappe dat zou mooi zijn .
Carlos Danger 01 juni 2015 12:54
Opportunistische, (deels) begrijpelijke maar verkeerde keus.
GillesEmanuel 01 juni 2015 13:01
Bollentrui dan maar in Parijs? Met een zelfde aanvalslust maar deze keer zonder klassementsambities voor een etappe en bergtrui gaan?
Clavan 01 juni 2015 13:04
Goed bedacht. De druk weghalen bij Gesink en Kelderman.
Arsimo 01 juni 2015 13:09
Dat hoor ik vaker, voor een etappe gaan. En dat klinkt leuk. Maar laten we realistisch zijn, dat heeft Kruijswijk diverse malen geprobeerd afgelopen Giro en hij is ook meerdere malen in de positie geweest dat hij een serieuse kans maakte (op papier) maar geen enkele maal heeft hij in de praktijk echt aanspraak gemaakt uiteindelijk. Dat valt niet te verwijten of zo, hij reed fantastisch, maar denkt men nu werkelijk dat Kruijswijk een kans op een Tour etappe maakt als hij in de Giro in zijn allerbeste vorm uiteindelijk steeds net geen echt kans maakte?
Arsimo 01 juni 2015 13:13
Logischer en nuttiger lijkt me dat hij wellicht degene zal zijn die in de zware bergetappes Kelderman het langst kan bijstaan. Aangenomen dat Kelderman zijn topvorm behaalt in de Tour.

Gesink en Ten Dam zullen ongetwijfeld alles er aan doen maar ik verwacht die niet bij de beste 10 in de bergen in de a.s. Tour. Kelderman en mogelijk incidenteel Kruijswijk wel.
Robert Koopman 01 juni 2015 13:14
Wel leuk, 4 Lotto Jumbo mannen met de grote mannen mee de bergen op cool smiley
predator 01 juni 2015 13:18
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bollentrui dan maar in Parijs? Met een zelfde
> aanvalslust maar deze keer zonder
> klassementsambities voor een etappe en bergtrui
> gaan?

Dacht ik ook aan. Ideale positie zo, en dan eventueel als vooruitgeschoven post dienen voor de klassementrenners.
shake 01 juni 2015 13:29
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat hoor ik vaker, voor een etappe gaan. En dat
> klinkt leuk. Maar laten we realistisch zijn, dat
> heeft Kruijswijk diverse malen geprobeerd
> afgelopen Giro en hij is ook meerdere malen in de
> positie geweest dat hij een serieuse kans maakte
> (op papier) maar geen enkele maal heeft hij in de
> praktijk echt aanspraak gemaakt uiteindelijk. Dat
> valt niet te verwijten of zo, hij reed
> fantastisch, maar denkt men nu werkelijk dat
> Kruijswijk een kans op een Tour etappe maakt als
> hij in de Giro in zijn allerbeste vorm
> uiteindelijk steeds net geen echt kans maakte?

Niet op papier is Steven afgelopen Giro enkele malen in de positie geweest dat hij een serieuse kans maakte op een etappeoverwinning maar juist 1 keer in de praktijk, en wel de rit die Intxausti uiteindelijk won. In alle andere ritten had hij zowel op papier als in de praktijk slechts een kleine kans (vanwege oa de omvang van de kopgroep of zijn eigen voluit rijden voor tijdwinst ten opzichte van het relatief relaxte slechts volgen van anderen die met hem voorop reden).
Tinuz 01 juni 2015 13:48
Het kan vriezen of het kan dooien met de ploeg, is mijn sentiment. Met of zonder Kruijswijk verandert daar niet zoveel aan.
Bromertà 01 juni 2015 14:06
Ten Dam is zich nu al aan het uitputten.

Strava:

239.6km Distance 8:01:08 Moving Time 5,172m Elevation
Arsimo 01 juni 2015 14:11
Naast die etappe met Intxausti was hij op papier afgelopen zaterdag nog in een positie dat hij om de overwinning mee kon doen 2,5 km voor de finish (kopgroep van 5 man). Dat hij dat in de praktijk niet zou redden wist zo goed als iedereen maar hij zat er wel.

Mijn punt is dat hij in de Tour in die posities ook niet zal redden. De top is bovedien breder, en er is dan zo goed als altijd wel een die iets meer explosief vermogen heeft op het laatst.

Kans op Tour etappezeges voor renners ala Kruijswijk ontstaat mogelijk alleen als al na de eerste bergetappes er 1 topper zodanig bovenuit steekt (Froome, Quintana, Nibali of Contador) en sterke ploeg heeft dat die de koers onder controle neemt en dat dan dus voor het klassement kansloze groepjes met sterke klimmers vrij baan in de bergen krijgen. Hopelijk gebeurt dat niet want dan krijgen we een hele saaie tweede helft van de Tour. Hopelijk zijn de vier aan elkaar gewaagd.
Anony 01 juni 2015 14:24
Ik zie Hesjedal een betere dubbel presteren, maar Kruijswijk mag verbazen. Zijn seizoen is met deze Giro nu toch al geslaagd.
Erik S. 01 juni 2015 14:51
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ten Dam is zich nu al aan het uitputten.
>
> Strava:
>
> 239.6km Distance 8:01:08 Moving Time 5,172m
> Elevation

Dat heet trainen, daar hoort uitputten ook bij winking smiley
Meneer 60% 01 juni 2015 14:59
Kruijswijk was aan het begin van de Giro nog niet in supervorm. Aan het eind van de Giro stond hij te hoog in het klassement om ruimte te krijgen. Als hij in die eerste week geen 8 maar 38 minuten had verloren, en zijn benen waren in de tweede en derde week hetzelfde geweest, had hij zeker een etappe gewonnen.
Arsimo 01 juni 2015 15:36
Welke etappe dan? In de echte bergetappes waarin Kruijswijk op zijn best was streden uiteindelijk de toppers om de zege en kon Kruijswijk het (net) niet van winnen. In de andere etappes zoals die van Gilbert waren er altijd geen sterkere maar wel explosievere renners mee die hem dan zouden kloppen.

Kruijswijk is een fantastische diesel en hopelijk is hij volgend jaar nog iets sterker en veranderrt dat e.e.a., maar dit jaar zie ik hem geen Tour etappe winnen.
Tinuz 01 juni 2015 15:45
Luiden als Ten Dam zouden meer op explosiviteit moeten trainen, mijns inziens.
Massimo 01 juni 2015 16:12
Ik val wellicht wat in herhaling, ik zou echter George Bennett, die zeer behoorlijk reed afgelopen week, ook meenemen, in de komende Tour kun je alles wat bergop kan goed gebruiken.
sijbriskie 01 juni 2015 16:16
Daar hebben die luiden zelf natuurlijk absoluut geen weet van, hoe ze moeten trainen? Worden natuurlijk ook niet begeleid door deskundige inspanningsfysiologen/trainers/bewegingswetenschappers? Ten Dam is een simpele jongen die zich nog nooit in trainingsleer verdiept heeft en zomaar elke dag 8 uur in hetzelfde gezapige tempo fietst?
Sub Culture 01 juni 2015 16:30
Dus jij vindt 'klimwerk' in de ronde van België een referentie qua klimvermogen.

Mss eerst eens laten starten in Zwitserland en Dauphiné en op basis van prestaties daar beslissen wie eventueel nog mee kan, moet.
Massimo 01 juni 2015 16:39
Eh, dat staat er toch echt niet hoor. Ik zeg alleen dat hij zeer behoorlijk reed en koppel daar zijn Tourdeelname niet aan, Bennett heeft in het verleden al bewezen een goede klimknecht te zijn en is daarom ook door Lotto gehaald, zijn optreden in België is dan alleen mooi meegenomen.
Ed@ 01 juni 2015 17:13
Een door de waan van de dag genomen beslissing, leuk voor Kruiswijk zelf, maar het getuigd niet van enig inzicht bij de leiding van deze nog altijd
dolende ploeg. Een mooie 7e plaats in het eindklassement en als bonus meestrijden om de bergprijs is het resultaat van een maandenlange voorbereiding.
Door dit resultaat wordt nu overhaast de beslissing genomen om hem ook de Tour te laten rijden.
Nee de ploegleiding bij LTJ gedraagt zich als een kat in het nauw. De sponsoren zullen wel enige reslutaten gaan eisen.
Voor een protourploeg met dit budget is 1 overwinning in een nietszeggend westrijdje in Engeland en een top 10 in de Giro wel heel erg mager.
Gezien de prestaties van de ploeg in de wedstrijden tot nu toe zie ik ze ook in de komende koersen geen potten breken.
veluweracer 01 juni 2015 17:38
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar hebben die luiden zelf natuurlijk absoluut
> geen weet van, hoe ze moeten trainen? Worden
> natuurlijk ook niet begeleid door deskundige
> inspanningsfysiologen/trainers/bewegingswetenschap
> pers? Ten Dam is een simpele jongen die zich nog
> nooit in trainingsleer verdiept heeft en zomaar
> elke dag 8 uur in hetzelfde gezapige tempo fietst?

En als een Kruijswijk en een Ten Dam daar op zouden trainen, dan zou het weinig opleveren omdat je zoiets of van jongs af aan moet oefenen of je hebt er simpelweg de geschikte spieren voor.
testa della corsa 01 juni 2015 17:40
Helemaal eens met Ed@
Ik sprak onlangs een ex-prof die vertelde dat hij bij zijn buitenlandse ploeg altijd al in januari zijn programma kende, daar waar de Nederlandse selecties pas na het NK echt bekend werden en iedereen dus maar onzeker bleef en zich voortduren moest bewijzen.
Andere ploegen werken volgens het 'stick to the plan' principe, en weten al maanden tevoren waar ze naartoe pieken. Dat geeft volgens mij een veel betere voorbereiding.
koos1 01 juni 2015 18:08
De tourploeg van Lotto-Jumbo staat dan al aardig vast

Kelderman, Gesink (kopmannen)
Kruijswijk (vrijerol)
Ten Dam (schaduw kopman, evt knechten)
Tankink
Van Marcke
Van Emden (TTT)
voor de laatste plek zullen het wel twee knechten voor het vlakke worden met Leezer en Wijnants

evt. martens als aanvaller erbij ipv Wijnants/Leezer.

Zeker voor in de bergen kan het als de kopmannen in vorm zijn een mooie tour gaan worden.
Sehnsucht 01 juni 2015 18:12
Verstandige beslissing. Anders had kopman Kelderman alleen Ten Dam in steun in de bergen en dat kan gauw te summier zijn als er onverhoopt een scheve situatie recht gebreid moet worden.
Goozzer 01 juni 2015 18:22
Je hebt natuurlijk gelijk, maar de praktijk biedt altijd mogelijkheden. Bovendien, Majka kun je als voorbeeld nemen: normaal gesproken hetzelfde euvel, kan op zijn best volgen en halfzacht aanzetten, maar in de Tour lukte het plots wél (en daarna ook nog een paar keer). En ook Kruijswijk zelf heeft iets van een trackrecord door na een Giro plots een knappe RvZ-etappeoverwinning binnen te halen. Dat alles in acht nemende, moet Kruijswijk er op hopen dat hij dat ook in de Tour c.q. ook hij dat in de Tour moet kunnen...
malheur 01 juni 2015 18:35
Kruijswijk moet videobanden van Moncoutie gaan bekijken. Die reed alleen in kopgroepen waarvan hij wist dat hij een goede kans maakte. Net als Kruijswijk had hij zo'n talent voor bergop rijden dat het geen enkel probleem was om mee te zitten.
malheur 01 juni 2015 18:37
Ik ben niet enthousiast over deze zet en zie het nog wel op een naar fiasco uitlopen (gewoon fysiek en mentaal leeg, volledig in het rood, na 2 weken huiswaarts) waarbij iedereen ineens heel erg onterecht denkt dat de rooie er toch geen pepernoot van kan.
Cyclad 01 juni 2015 18:39
Met Kruijswijk, Ten Dam, Kelderman en Gesink lijkt Bennett mij overbodig.
Zet dan Tankink, Martens, Vanmarcke, Van Emden en voor mijn part Van Asbroeck of Leezer erbij, dan heb je in de vele vlakke kilometers ook goede omringende renners. Bennett stelt op het vlakke niets voor en is in de bergen ook niet super. Als hij zondag bij de besten was gebleven was ik wat positiever geweest, maar hij had in de echte finale moeite genoeg om pakweg Huub Duijn en Marc de Maar te volgen.
malheur 01 juni 2015 18:40
Totaal eens met een frisse Bennett ipv een doorrookte Kruijswijk.
Cyclad 01 juni 2015 18:42
Dat zie ik bij Kruijswijk zeker niet gebeuren.
Ik vind het wel een geode zet. Prima ondersteuning voor de kopmannen.
Moet hij dan vol voor Zwitserland of de Vuelta gaan? Nee toch, daar ligt de core business van de ploeg helemaal niet. Bovendien is de Vuelta pas eind augustus, dan is het wellicht met de beste vorm van Kruijswijk ook gedaan, zelfs als hij de Tour niet rijdt.
Massimo 01 juni 2015 18:46
Ik had in mijn hoofd al een wedje gelegd op deze zeer voorspelbare Cycladreactie, ik zat er net tien minuten naast helaas.
Cyclad 01 juni 2015 18:51
Jammer van deze reactie van jou. Blijf je nou echt zo doen? In dit geval onterecht, want ik ga inhoudelijk in op jouw stelling en speel niet op de man, zoals jij nu doet.
Wil je nog even inhoudelijk ingaan op mijn reactie dat een 5e klimmer in het team niet nodig is en ik 5 prima renners op het vlakker prefereer (waarbij Martens toch ook nog wel redelijk omhoog kan) boven 5 klimmers, waarvan er 1 nog geen spreekwoordelijke deuk in een pakje boter heeft gereden dit seizoen, op een aardige, maar zeker niet bijzondere slotrit in de Ronde van België na?
And stick to the facts, please.


.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2015 18:52 door Cyclad.
Massimo 01 juni 2015 19:07
Ik heb al voldoende mijn voorkeur voor Bennett beargumenteerd, en ik wist dat jij ging reageren (voorspelbaar als een koekoeksklok), ik zie niet zo snel in waarom ik wederom jou moet riposteren (geef zelf al aan trouwens dat ik in herhaling val).
Cyclad 01 juni 2015 19:27
Kun je mijn 5 volgende postings ook al voorspellen? yawning smiley
Ach, waarom reageer ik eigenlijk nog grinning smiley
Marcos 01 juni 2015 19:47
Kruijswijk gaf in de 1ste week van de Giro (toen hij dus nog een kansloze achterstand stond) al aan dat hij heel graag in de Tour wilde starten om daar te knechten voor Gesink en Kelderman en mogelijk een paar etappes voor eigen kans te gaan. Dat is niet iets dat opeens besloten is toen Kruijswijk echt goed begon te fietsen.
Marcos 01 juni 2015 19:49
Van Emden al zeker ja? Dat lijkt me nou ook wat overdreven, zeker als je hem enkel op basis van de ploegentijdrit meeneemt..
Marcos 01 juni 2015 19:52
Als ze echt resultaten hadden gewild, hadden ze hem beter in Zwitserland laten starten ja. Daar heeft hij met deze vorm (en deelnemersveld) gewoon serieuze kans op eindwinst, terwijl het in de Tour nog afwachten is hoe het met de vorm is en wat hij daar exact kan doen.. Tuurlijk is het publicitair verstandig van Jumbo om de beste renners op te stellen in de Tour, maar als het tegenvalt, wordt Kruijswijk vast in de Tourprogramma af gezeken, ook al is dat onterecht. Neem aan dat Lotto/Jumbo dat ook niet wil..
koos1 01 juni 2015 20:57
Marcos Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Emden al zeker ja? Dat lijkt me nou ook wat
> overdreven, zeker als je hem enkel op basis van de
> ploegentijdrit meeneemt..

Van Emden heeft al vaak aangetoond een prima knecht te zijn en daarnaast een goede tijdrijder
onzichtbaar maar net als bv wijnants een renner die de kopmannen op het vlakke uit de wind houd, bidonnen haalt etc.
El Mik 01 juni 2015 21:17
Van Emden staat op non-actief volgens teletekst.

O wacht, dat is een judoka..
Leon 01 juni 2015 21:23
Dan moet er nog wel even een ploegentijdrit in het etappeschema opgenomen worden...
Cecchini 01 juni 2015 21:41
Stage 9 (TTT) » Vannes › Plumelec (28k)

Leon 01 juni 2015 22:04
Potdomme, da's waar ook, omdat ie zover in het rittenschema zit vergeet ik 'm iedere keer. eye rolling smiley

Blijft toch ook belachelijk, zo'n TTT na een dikke week koersen waarbij vast al een paar handenvol renners gesneuveld zijn en er dus qua starters per ploeg al onbalans is.
Cecchini 01 juni 2015 22:06
Daar heb jij weer gelijk in. Een bij voorbaat competitievervalsend element de TTT van dit jaar. Net zo iets als een WK in Quatar.
nemo 01 juni 2015 22:10
moet je hopen dat er niet de eerste week 2 keer een 'Metz'valpartij is. Anders ben je mooi de klos als ploeg.
Massimo 01 juni 2015 22:33
De tijd van de vijfde renner telt, en wat als je er geen vijf meer hebt om überhaupt aan de TTT te beginnen?
Cecchini 01 juni 2015 22:35
zumsteg 01 juni 2015 22:56
En de knapste:
Tour 10: 6 (of 4) Gesink
Leon 01 juni 2015 23:48
Noot Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1988? Rooks Lubberding Breukink Winnen Kuiper.

Dat was de laatste keer inderdaad. Daarvoor nog deze:

1983: Zoetemelk - Kuiper - Lubberding - Winnen - VdVelde
1982: Zoetemelk - Kuiper - Lubberding - Winnen - Schipper
1980: Zoetemelk - Kuiper - Lubberding - Schipper - Maas
Michael B. 02 juni 2015 00:56
Jos van emden kunnen ze beter thuis laten, die komt geen drempel over, die paar heuveltjes in de ploegentijdrit zijn er voor hem al te veel aan
Andere Peter 02 juni 2015 01:06
Andere Peter 02 juni 2015 01:07
Het gaat druk worden met Nederlanders tussen de 11 en 20.
Tinuz 02 juni 2015 01:21
Dat zou een mooie INDIVIDUELE tijdrit zijn...
Tinuz 02 juni 2015 01:29
Wat vreemde, obscure renner, die Van Emden.
In die ploegentijdrit heb je waarschijnlijk niet teveel aan hem, want het is glooiend onderweg.
Cecchini 02 juni 2015 01:47
Glooiend, ja dat is de Rijnbrug bij Arnhem ook, maar ze gaan die dag niet hoger dan 153 meter. Van Emden heeft 4x deelgenomen aan de Giro en heeft ze alle 4 zonder al teveel problemen uitgereden.Vorig jaar vroeg hij in de afsluitende klimtijdrit zijn vriendin die langs de kant van de weg stond ten huwelijk, en hield er nog 40 renners achter zich in de klassering. Hij is overigens één van Nederlandse beste tijdrijders, en kan op Vlaamse wegen uitstekend uit de voeten. Mocht het kiezen worden tussen hem of Bennett dan wist ik het wel. Van Emden is een bewezen knecht. Het eind van de ploegentijdrit gaat omhoog, maar er hoeven maar 5 aan te komen. Ik mag hopen dat Kelderman, Gesink, Ten Dam, Kruijswijk en Tankink de honneurs tijdens de laatste kilometers waarnemen. Laten we overigens maar eerst de Ronde van Zwitserland en de Dauphiné afwachten. Een valpartijtje of een virus zitten in een klein hoekje.
Tinuz 02 juni 2015 02:15
Ik voel er ook wel voor om Van Emden mee te nemen. Hij heeft toch regelmatig laten zien over een aardige motor te beschikken. Probleem is wel zijn wispelturigheid. Je kan er geen huis op bouwen. Bennet zou ik ook niet meenemen in elk geval...
Van het trio Leezer, Wynants, Van Emden zal er waarschijnlijk 1 afvallen.
Blueprint 02 juni 2015 08:29
Cyclad heeft wel gewoon gelijk: Bennett is van weinig toegevoegde waarde in een ploeg met vier klimmers + Tankink. Dan heb ik er liever wat renners bij waar je een mooie waaier mee kunt opzetten en die de klimmers door het peloton kunnen loodsen. Dan denk ik in eerste instantie aan Vanmarcke, Wynants, Leezer en Van Emden. Martens en Van Asbroeck komen met hun specifieke kwaliteiten m.i. beter tot hun recht in iets kleinere koersen, waarin de eer van Lotto-Jumbo ook hoog moet worden gehouden.
JW 02 juni 2015 08:31
Pech gehad. Buiten tijd. Regels zijn regels winking smiley
JW 02 juni 2015 08:50
Onuitputtelijk veel stof om over te berichten voor de Nederlandse media voor wie de Tour de enige belangrijke wielerkoers van het jaar is !

De oude Raboploeg had met Gesink, Mollema en dan ook nog Ten Dam veel te veel kopmannen.
Nu is Mollema weg, maar is dat probleem geenszins opgelost.

Er was al Kelderman als kopman er bij. En nu ook nog Kruijswijk, niet als sterke knecht in de bergen maar in een vrije rol toegevoegd... !
De renners kunnen prima met elkaar overweg, maar als er geen conflicterende belangen zijn dan màken Telesport, RTL (en waarschijnlijk alle media, het onderwerp verkoopt !) ze wel.

Het dreigt weer een hete zomer te worden...
Volgerd 02 juni 2015 08:51
Dan wordt de ploeg niet in de etappe-uitslag opgenomen en krijgen de renners hun individueel behaalde tijden doorberekend in het klassement (tenzij buiten tijd, uiteraard).
lodjan 02 juni 2015 09:46
Helemaal eens.
lodjan 02 juni 2015 09:53
Martens of Wynants valt af, als er geen andere renner geblesseerd afhaakt.
zumsteg 02 juni 2015 11:41
Naast de 4 renners die tussen plek 7 en 20 gaan eindigen in het klassement lijkt het me sowieso handig om mee te nemen:

Tankink: wegkapitein, knecht voor op het vlakke én bergop, daarnaast bekend op de wegen naar Huy en Cambrai

Vanmarcke: hardrijder op het vlakke en bekend op de wegen naar Cambrai

Martens: de enige met een eindschot, dus de enige met (een kleine kans) op een etappezege in een vluchtgroep, verder kan hij ook in de niet vlakke ritten wat langer mee, tot slot is een Tourselectie een mooie beloning na 8 seizoenen RaBlaBelBo, hij is vaak de 10e-12e man van de selectie geweest

Renners 8 en 9 maakt niks uit voor deze ploeg, of dat nu Leezer, Wynants, Van Emden, Bulgac, Flens, Keizer of Tjallingii gaan zijn. Kies de meest frisse zou ik zeggen en zorg dat ze fris zijn, laat ze niet de hele maand juni zich 'in de selectie rijden'.
Bromertà 02 juni 2015 11:49
De renners kunnen prima met elkaar overweg, maar als er geen conflicterende belangen zijn dan màken Telesport, RTL (en waarschijnlijk alle media, het onderwerp verkoopt !) ze wel.

Toch is het opvallend dat nu Ten Dam en Gesink beiden in het verre Amerika vertoeven nooit samen een training afwerken. Als een team werkelijk #samenwinnen hoog heeft staan, zal het gezamenlijk naar één doel moeten toewerken. Dit is los zand.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 11:50 door Bromertà.
zumsteg 02 juni 2015 12:02
Toch vrees ik dat de prestaties van de 4 tegen gaan vallen, een etappezege gaat lastig zijn want eigenlijk heeft alleen Kelderman een redelijk eindschot. Een top 6 klassering lijkt al erg lastig te gaan worden met Quintana, Froome, Contador, Nibali, Valverde en Rodriguez. Zelfs top 10 wordt lastig met Kwiatkowski, Uran, Van Garderen, Mollema, Pinot, Peraud, Bardet, Pozzovivo, Rolland, Costa, Martin, Talansky en Hesjedal ook aan de start. Verder heb je nog topknechten/schaduwkopmannen als Majka, Kiserlovski, Fuglsang, Scarponi, Roche, Nieve, Thomas, Porte, Poels, Henao, Konig (jeumig, wat een ploeg heeft Sky, op papier, voor het klimwerk, maar kunnen ze dag 2 t/m 7 ook goed aan?) en Moreno aan de start staan.

Kortom, het wordt weer druk in de top 10! Nu al 35 kandidaten (en dan hebben we nog outsiders als Barguil, Sanchez, Moinard, Zubeldia, Arredondo, Schleck, Caruso, Yates, Yates, Navarro, Vuillermoz, Frank, Pantano, Sicard en Nerz)...

Zouden mevrouw Van Zetten uit Tiel, Mien uit Assen, de gemiddelde Tour du Jour-kijker en de rest van de Nederlandse onderbuik tevreden zijn met 4 Jumbo's tussen plek 7 en 15?
El Chaba 02 juni 2015 12:26
Minstens de helft van die kandidaten valt - zoals elk jaar - af wegens ziekte, valpartijen of gewoon niet goed genoeg zijn, maar ja, dat geldt voor die vier Nederlanders normaal gesproken ook natuurlijk.
JW 02 juni 2015 12:51
Dat zou ik niet te hard rondbazuinen. Voor je het weet maakt een persmuskiet er voorpaginanieuws van !

Ze schijnen wel af en toe bij mekaar op de koffie te gaan, misschien is dat wel belangrijker voor de sfeer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 12:53 door JW.
Carlos Danger 02 juni 2015 14:59
Kelderman is een jonge Tourdebutant met nog teveel babyvet.
Kruijswijk is een moegestreden Giro specialist
Ten Dam is een onberekenbare 'loner'.
En Gesink is Gesink.
't Zal niet voor dit jaar zijn.
Tinuz 02 juni 2015 20:01
Elk resultaat is meegenomen deze Tour. De enige waarvan je wellicht iets mag verwachten is Tom Dumoulin, en misschien nog Mollema... Het loopt niet over.
Cecchini 02 juni 2015 21:24
Ja, het is waardeloos gesteld met het Nederlandse wielrennen.
JW 02 juni 2015 22:40
Wat versta jij onder "resultaat", Tinuz ?

Podium aan het einde, een overwinning in een massasprint, de bergtrui ?
(Het lijkt wel nuttig als je dat van tevoren aangeeft, anders juichen we straks na de proloogzege, en boor je dat plezier ook de grond in. smoking smiley )
Tinuz 02 juni 2015 23:47
Een proloogzege lijkt me wel een aardig resultaat.
Hangt er vaak een beetje vanaf, denk ik, wanneer ik van een resultaat kan spreken...
De verwachtingen kunnen realistisch gezien niet al te hoog zijn. Teveel onzekerheid.
Sticky Bottle 03 juni 2015 08:33
In Zwitserland en Dauphine? Knap!
Walnoot 03 juni 2015 17:38
Top tien en een etappezege doen we het wel voor toch (niet per se van dezelfde)? Twee man in de top tien lijkt me ook wel een aardig resultaat. De Nederlandse inbreng is in de breedte behoorlijk sterk, maar er is natuurlijk geen echte topper. Mollema lijkt me zonder al te grote problemen wel een redelijk zekerheidje voor rond plek 6. Voor zover je dat kan zeggen in de Tour natuurlijk.
JW 03 juni 2015 20:34
"Voor zover je dat kan zeggen in de Tour", inderdaad.
Vorig jaar vielen veel absolute favorieten letterlijk weg, en dan ontstaan toch weer heel andere kansen.

Ik denk dat ik al redelijk tevreden ben als de Nederlandse klassementstoppers ongeschonden de bergen halen, en daar goed mee kunnen doen in de strijd om de ere-plaatsen. En voor mij is dat de toptien.
Waar het schip dan strandt, of hoever ze komen, lijkt me niet voorspelbaar.
Het wordt weer een sterk deelnemersveld, dat is zeker.
Blueprint 03 juni 2015 21:56
Als iedereen heel blijft, lijkt me dat nog helemaal niet zo zeker. In principe zijn Contador, Froome, Quintana en Nibali sterker, dus dan zou Mollema al bij de beste twee moeten horen in een groep met o.a. Pinot, Bardet, Peraud, Van Garderen, Valverde, Majka, Kelderman, Talansky, Rodriguez, Bennett en andere outsiders
Walnoot 03 juni 2015 22:33
Maar niet iedereen blijft heel en/of presteert goed. En types als Bardet, Van G, Peraud, Majka, Kelderman en Talansky moet hij niet voor onder doen. Bennett is een C-sprinter toch? Typo?
cyclingfreakske 03 juni 2015 22:53
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, het is waardeloos gesteld met het Nederlandse
> wielrennen.


zou ik zo niet stellen....

Als je kijkt naar Belgie, mag je gerust stellen dat jullie qua percentage actieve wielrenners met veel minder zijn, maar altijd veel meer goede ronderenners hebben, die ook in bergritten wel weten te winnen.
vanuit het wielerwereldje gezien, kan ik je gerust zeggen dat Nederland veel goede renners hebben, maar gezien de evolutie van het wielrennen naar het huidige wielrennen en vooral het klimaat waarin we zitten (financieel is het moeilijk)... komen Nederlandse wielrenners minder op de voorgrond in buitenlandse teams, hebben jullie ook geen echt topteam meer zoals Rabobank dat wel was en ook een echt opleidings en doorstromingsprogramma hadden voor talent.
Roompot is een jong team, wat haastig opgezet na het vacuum dat is ontstaan bij het ontbinden van Rabobank, en lang niet de middelen heeft zoals voorheen.

daarnaast mag je wel een mooi team zetten dat uit vele Nederlanders bestaat en zeer succesvol is : Argos-Shimano / Giant-Shimano / Giant-Alpecyn.

als de jeugdp^leidingsprogramma's blijven bestaan, zal NEderland altijd weer die goede renners blijven genereren.

In Belgie kennen we ook opleidingsprogramma's, maar buiten enkele redelijk gestrucureerde jeugdteams blijft het een grote knoeiboel van prutswerk, waar renners veel belooft word en ze uiteindelijk toch maar weer hun plan moeten trekken.
Blueprint 03 juni 2015 23:26
George Bennett van Belkin natuurlijk! Uiteraard zullen er weer de nodige favorieten uitvallen, maar daar kan Mollema net zo goed slachtoffer van worden. Bovendien reed hij vorig jaar ook maar nipt top-10 in een gedecimeerd deelnemersveld onder de favorieten. Als hij dit jaar zesde wordt, dan heeft hij het gewoon uitstekend gedaan.
Walnoot 04 juni 2015 10:57
Ken ik niet, wie is die Bennett en vooral: waar heb ik zijn schitteringen gemist?

En ja eens natuurlijk. Maar ik denk niet dat jouw open deuren in tegenstelling staan tot hetgeen ik zeg. Als Mollema zesde wordt, heeft hij het goed gedaan, beter dan vorig jaar. Maar op basis van zijn resultaten de afgelopen drie seizoenen mogen we ook wel verwachten dat hij beter doet dan vorig jaar.
Bromertà 04 juni 2015 11:58
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gesink en Ten Dam hebben samen getraind. Goed zo, #samenwinnen
JW 04 juni 2015 13:01
Of hij het "goed" gedaan zou hebben met een zesde plaats valt m.i. alleen achteraf te constateren. En dat zelfde geldt m.i. voor Gesink en Kelderman.
De rij kandidaten die in theorie in aanmerking komt voor een stek bij de toptien is bijzonder groot.

Dat was vorig jaar ook zo. Het hangt er toch erg vanaf hoe fit men blijft en hoeveel concurrenten wegvallen. Als zoals vorig jaar bijna de hele top weg valt komen er toch andere namen, en op andere plaatsen) in de toptien dan vooraf redelijkerwijs te voorspellen valt.

Ook in de afgelopen Giro was dat het geval.
cyclingfreakske 04 juni 2015 22:00
als Kruiswuyck ook naar de Tour gaat, zou ik als ploegleider hem niet aan een klassement houden, hem een beschermde rol geven en enkel voor ritwinst gaan.

een slim ploegleider laat hem eerder in de R.V. Oostenrijk opdraven, focus richting Vuelta..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen