Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro gaat vooralsnog door

Gepost door Frederik D. 
Frederik D. 15 oktober 2020 18:18
De internationale wielerunie UCI heeft een verzoek van de Amerikaanse ploeg EF Pro Cycling om de Giro d'Italia zondag aan het einde van de tweede week te beëindigen afgewezen.

In een brief aan de UCI, Giro-organisator RCS Sport en andere belanghebbenden - die in handen is van Eurosport - schrijft EF Pro Cycling dat "de bubbel in de Giro duidelijk beschadigd is".

"Je kunt verwachten dat de positieve tests van de afgelopen anderhalve week tot meer gevallen zullen leiden", vervolgt de ploeg van teambaas Jonathan Vaughters. "We stellen voor dat er nog minimaal twee testrondes komen voor de rustdag en dat de Giro eerder eindigt als er extra positieve gevallen zijn voor maandag."

De UCI heeft dat verzoek afgewezen. "We staan nu voor de uitdaging om dit seizoen af te maken en dat kan alleen als we blijven samenwerken en een eenheid blijven in het profwielrennen", schrijft UCI-voorzitter David Lappartient in een antwoord aan EF Pro Cycling.

De wielerunie benadrukt dat de teams donderdag en vrijdag extra getest worden en dat er maandag een al geplande testronde is binnen de bubbel. "Met deze maatregelen gaan we ervan uit dat iedereen blijft samenwerken om onze sport op de veiligst mogelijk manier voort te zetten", aldus Lappartient.

Vaughters bevestigt donderdag op Twitter dat zijn ploeg een verzoek heeft neergelegd bij de UCI. "Om er wat context bij geven: we dreigen niet om de Giro te verlaten. We doen gewoon een voorstel waarvan wij vinden dat het 't juiste is in de huidige situatie. We zouden het liefst blijven koersen tot en met de slotrit in Milaan."

To give this some color: We aren’t threatening to leave. Just making a suggestion that we feel is correct given the situation. We’d rather race all the way to finish in Milan. And if the next round of tests show it’s safe to do that; we will. [t.co]

Vaughters
Vaughters
15:42 - 15 oktober 2020
'Renners beginnen zich onveilig te voelen'
Het gaat deze week in de Ronde van Italië net zoveel over positieve coronagevallen als over de koers. Nadat Mitchelton-SCOTT-kopman Simon Yates al positief testte, kwamen er maandag op de eerste rustdag nog eens acht besmettingen aan het licht. Jumbo-Visma, waarbij kopman Steven Kruijswijk een positieve uitslag kreeg, en Mitchelton-SCOTT trokken hun hele ploeg vervolgens uit de Giro.

Donderdag kwam voor de twaalfde rit naar buiten dat zeventien motoragenten die werkzaam waren bij de Giro positief hebben getest en inmiddels naar huis zijn. De Giro-organisatie meldde in een verklaring dat de agenten alleen werkzaam waren bij de Giro-E, een los evenement voor elektrische fietsers, en geen contact hebben gehad met de racebubbel.

Dat verhaal werd niet door iedereen geloofd. "Dat is een uitleg die ze er aan geven", zei Lotto Soudal-renner Thomas De Gendt voor de start van etappe twaalf tegen Sporza. "We zijn met de renners in de ploeg al twintig minuten aan het discussiëren over het al dan niet starten omdat we ons onveilig beginnen te voelen."

Uiteindelijk stapten alle overgebleven renners gewoon op de fiets. Deze week staan er nog drie ritten op het programma: vrijdag een vlakke etappe, zaterdag een tijdrit en zondag een bergrit. Volgende week zijn de laatste zes etappes.

Bron



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2020 18:33 door Frederik D..
Cecchini 15 oktober 2020 18:24
Vooralsnog lijkt mij een betere omschrijving
Frederik D. 15 oktober 2020 18:32
Ik geef je gewoon gelijk. En ik zal proberen de titel aan te passen.
El Chaba 15 oktober 2020 21:21
Klopt, uiteindelijk zullen het ook niet de ploegen of de UCI of de Giro organisatie zijn, die zullen beslissen, maar de Italiaanse regering.
Andere Peter 16 oktober 2020 01:55
Veel zal afhangen van de testronde op de rustdag.

Overigens is Italië één van de veiligste landen op dit moment. En de hele dag fietsen os één va de veiligste bezigheden die men in een pandemie kan doen.
Curzio 16 oktober 2020 06:41
Een wielerronde is veel meer dan een stukje fietsen elke dag. Het is een reizend circus. De enige activiteit die veilig is tijdens de pandemie is thuis blijven.
Luijt 16 oktober 2020 08:43
Aantal nieuwe gevallen in Italië stijgt op dit moment exponentieel. De hele dag fietsen in een peloton met het hele circus daaromheen lijkt mij een risicovolle exercitie.
Veel demarreren en solo rijden is misschien een idee, of gewoon kappen en naar huis gaan.
JW 16 oktober 2020 13:18
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veel zal afhangen van de testronde op de rustdag.
>
>
> Overigens is Italië één van de veiligste landen
> op dit moment. En de hele dag fietsen os één va
> de veiligste bezigheden die men in een pandemie
> kan doen.

Beetje chargerende stelling. Trump zou het kunnen zeggen als hij nu Italiaan was.winking smiley
Horsie is back 16 oktober 2020 13:36
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aantal nieuwe gevallen in Italië stijgt op dit
> moment exponentieel. De hele dag fietsen in een
> peloton met het hele circus daaromheen lijkt mij
> een risicovolle exercitie.
> Veel demarreren en solo rijden is misschien een
> idee, of gewoon kappen en naar huis gaan.

Kijk, Luijt, nu weet je ook meteen waarom jij net zoals iedereen dat ook niet kan niet heel hard kunt fietsen. De luchtmoleculen trekken hun exponentiële pak om om jou tegen te houden. Ik gun je wel dat je je maat kunt bijhouden. Horsie is de beroerdste niet, not some crazy uncle.

De besmettingen stijgen bijna overal, behalve down under, tot boven het niveau in maart en april. De situatie is echter drastisch gewijzigd, want het virus kan bijna nergens binnen komen zonder kloppen. Hoor ik "De Dijk"?

Het formele aantal besmettingen in Iralië is gisteren met ongeveer 20% gestegen. In Frankrijk is het ernstiger. De TDF zou daar nu waarschijnlijk wel gestopt zijn.

Dus de Giro gerust door laten gaan, tenzij. De Vuelta is er ook bijna en "we" zitten volgende week weer in de leiderstrui.

Het wiel zal rond moeten blijven draaien ook al weten we niet welke namen op de spaken zijn gegraveerd.
Horsie is back 16 oktober 2020 13:37
Welke Trump? De president van of some crazy uncle?
El Chaba 16 oktober 2020 14:15
No, the president of the crazy wild horses..
Horsie is back 16 oktober 2020 14:26
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> No, the president of the crazy wild horses..

Ik begrijp U niet. Had het over de opmerking van Savannah Guthrie vannacht.
El Chaba 16 oktober 2020 14:46
Weet je hoe vaak ik u niet begrijp? grinning smiley
Nomath 16 oktober 2020 17:18
Het aantal nieuwe besmettingen in Italie is nu ongeveer 6000 per dag, dat is ongeveer 10 per 100.000 inwoners.
Bij de start van de Tour (29-8) waren er in Frankrijk bijna 5000 nieuwe besmettingen per dag, dat is ongeveer 7 per 100.000 inwoners.
Bij de finish van de Tour (16-9) waren de nieuwe besmettingen in Frankrijk opgelopen tot iets meer dan 10.000 per dag, dat is 15 per 100.000 inwoners.
Italie zit dus nu ongeveer op het niveau van Frankrijk halverwege de Tour.

Natuurlijk moet je bij deze cijfers ook het aantal uitgevoerde tests meewegen.
Ik vond voor Italie 1280 testen per dag per miljoen inwoners en voor Frankrijk 2750 testen per dag per miljoen inwoners. Dat is ongeveer een factor 2, maar het is niet zo dat je bij een dubbele hoeveelheid testen ook twee keer zo veel besmettingen vindt. Dat is alleen zo als er blind getest zou worden. In alle landen worden testen uitgevoerd op een geselecteerde groep, nl. mensen met klachten en mensen met een risico-beroep (bv. zorg). Ik vermoed dat die correctiefactor lang geen 2 is, eerder dicht bij 1 ligt.

Het aantal nieuwe besmettingen in Nederland ligt nu op ongeveer 7000 per dag, dat is 40 per 100.000 inwoners. Het aantal testen is 1750 per dag per miljoen inwoners.

Bron [ourworldindata.org]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2020 17:29 door Nomath.
MarkV 16 oktober 2020 18:29
Italië heeft als één van de weinige landen nog een geel reisadvies, verder alleen Duitsland en Zweden zo ongeveer.
MarkV 16 oktober 2020 18:45
En Griekenland, waar onze koning lekker vakantie gaat vieren lees ik net.
Horsie is back 16 oktober 2020 19:36
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet je hoe vaak ik u niet begrijp? grinning smiley

De actualiteit volgen wil wel eens helpen Horsie beter te begrijpen, El Chaba. smiling smiley
Horsie is back 16 oktober 2020 19:38
Italië zit overigens al uren op een nieuw record aantal besmettingen, maar zo lang de Giro karavaan daarvan bespaard blijft, wordt het einde wel gehaald.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen