Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wout van Aert over rivaliteit met Van der Poel en Ronde van Vlaanderen: “Ik ga me niet nog eens laten vangen”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 16 oktober 2020 13:28
Quote

Wout van Aert over rivaliteit met Van der Poel en Ronde van Vlaanderen: “Ik ga me niet nog eens laten vangen”

RONDE VAN VLAANDEREN Wout van Aert (26) blikte in een videoconferentie vooruit op de Ronde van Vlaanderen én kwam nog eens terug op Gent-Wevelgem. Afgelopen zondag zei hij na de finish dat Mathieu van der Poel (25) “liever wou dat ik verloor dan dat hij zelf won”. Van dat idee is Van Aert naar eigen zeggen niet afgestapt. “Ik ga me geen tweede keer laten vangen”, benadrukt hij.

Of hij nog boos is na Gent-Wevelgem, wilde onze chef wielrennen weten. “Ik werd direct na de finish geïnterviewd. ‘s Avonds was ik al stuk aangenamer. Ik ben niet lang boos geweest”, aldus Van Aert. “Ik heb geprobeerd om de vele meningen erover te laten passeren. (grijnst) Maandag zat er wel een reportage over mijn vrouw in Vive le Vélo, ik moest dus wel naar de ‘grote Gent-Wevelgem-analyse’ kijken. Het verbaasde me dat er nog zoveel over te doen was. Het is wat opgeklopt, ja. Het was zeker geen scheldpartij. Ik heb termen horen vallen die wat overdreven waren.”

Enkele dagen na Gent-Wevelgem blijft Van Aert wel bij zijn standpunt. “Als ik er nu op terugkijk , zou ik het misschien wat rustiger gezegd moeten hebben of het voor mezelf gehouden hebben. Maar ik had er op dat moment ook wel over nagedacht. Dat was het gevoel dat ik had. Ik ben niet van idee veranderd. In de slotkilometer liet Mathieu toch vooral zien dat de overwinning precies minder belangrijk was voor hem. Van die indruk kan ik me niet ontdoen. En dat mag wel gezegd worden vind ik. Maar ik heb er niet van wakker gelegen.”




Voor Van Aert is de realiteit met Van der Poel niks nieuws. “Afgelopen weekend heeft dat gespeeld. Maar die rivaliteit is er al langer. Door een interview te geven is dat niet veranderd. Onze rivaliteit zou even groot geweest zijn als een van ons twee gewonnen had. Dan waren we ook met het mes tussen de tanden gestart in de Ronde. Het was nooit mijn bedoeling om Mathieu te kloppen. Ik wil gewoon koersen winnen. Dat ga ik zondag opnieuw proberen. Om koersen te winnen, zal ik Mathieu vaak moeten passeren. Dat is altijd zo geweest en dat zal niet veranderen.”

Toch ging het er verbaal harder aan toe dan gewoonlijk tussen Van Aert en Van der Poel. “Misschien wel. Maar nu stel je het voor alsof ik ‘ik-weet-niet-wat’ heb gezegd. Ik heb gewoon verteld hoe ik die koers aanvoelde. Ik heb niemand uitgemaakt. Volgens mij heb ik Mathieu niet beledigd. Ik denk dat ik dat recht heb om dat te zeggen en dat het in het veldrijden ook al vaak hard tegen hard is geweest. Daar zijn we dan uiteindelijk eerste en tweede omdat het daar minder kort op elkaar zit. Ik ben na de cross toch wel eens kwader geweest dan dat ik afgelopen zondag was. Dat is logisch als je de strijd tegen elkaar aangaat.”

Ook zondag gaan beide renners de strijd met mekaar aan in de Ronde van Vlaanderen. “Ik denk niet dat dit voorval nog zal meespelen. De koers is volgens mij lastiger. Ik denk dat nu dit gebeurd is na Gent-Wevelgem dat er minder kans is dat dit nog eens gebeurt. Daar ga ik toch van uit. Van mijn kant uit heb ik er lessen uit getrokken: ik ben niet van plan om me daaraan een tweede keer te laten vangen.”


Lees ook:

Roger De Vlaeminck: “Van Aert was 30% beter dan Van der Poel en wint zondag de Ronde”




[www.hln.be]

Wout is duidelijk als de morele winnaar uit de strijd gekomen na de aanvaring met Mathieu in GW. En dat mentale voordeel neemt hij maar al te graag mee naar De Ronde. Tel daarbij op dat de zeer deskundige wielerwatcher Roger De Vlaeminck de sympathieke Belg Wout in fysiek opzicht 30% sterker inschat dan Mathieu en dan weet je wel hoe laat dat het is. Ik kan Roger overigens goed volgen wat Wout kan beter alleen rijden, beschikt over de sterkere sprint en knalt die Vlaamse hellingen sneller op.
Horsie is back 16 oktober 2020 13:46
Heeft die Roger de Vlaeminck bij zijn beschouwing wel rekening gehouden met de 7,4 Watt (=2%) bonus van Mathieu van der Poel, omdat die op zo'n lekker racekarretje rijdt. Vanweg de reclamecode geen namen. Als we dan die 30% als maatstaf nemen, betekent dat dan dat het genormaliseerd vermogen over vele uren gemeten van Wout van Aert ruim boven de 500W uitstijgt, aka Wout van Aert binnenkort het WUR brengt op de dernysnelheid van 60 km/h?

Maar zondag ga ik er zeker wel voor zitten, want zoveel wedstrijden zie ik niet bijna integraal.
Carlos Danger 16 oktober 2020 13:47
Ik begrijp die focus op een zwakke tegenstander als MvdP, niet zo goed. Kan zich beter
concentreren op de echte concurrentie.
El Chaba 16 oktober 2020 13:58
Zal allemaal best dat Van Aert in alle opzichter beter is, gespeculeer blablabla, maar voorlopig heeft Van Aert Van der Poel nog niet kunnen lossen.
Dat is in ieder geval het enige vaststaande feit. grinning smiley
Slimmerd 16 oktober 2020 14:01
Was het David van der Poel in Strade en MSR?
El Chaba 16 oktober 2020 14:11
Ik heb het natuurlijk over de Vlaamse koersen, daar gaat dit topic over.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2020 14:12 door El Chaba.
Horsie is back 16 oktober 2020 14:23
Procycling houdt voor ons natuurlijk alles bij. Het carrière overzicht is nog steeds in het voordeel van Mathieu van der Poel. Maar we hebben allemaal kunnen meemaken hoe geweldig Wout van Aert tijdens de zomer uit de startblokken kwam en alleen tijdens het WK in die context dan verstek moest laten gaan. Om jaloers van te worden en dat zal Mathieu ook zeker zo gevoeld hebben. Mathieu begint zich in elke geval weer te herpakken en aanstaande zondag zal er voor beiden weer veel aan gelegen zijn de bovenliggende partij te worden, liefst als eerste en niet zoals de laatste keer. Ik begreep dat de onderliggende verhouding 14-3 in het voordeel is van Mathieu, maar zoals we weten de bakens zijn verzet.
Frederik D. 16 oktober 2020 18:55
Hij probeert solo winnend aan te komen, zegt die. Aldus Nu.nl. Hij heeft er zin in, zo gaat die verder, en hoopt zich niet te laten gek maken. Kortom, veel praats. Maar de benen zullen het moeten doen, niet het rappe tongetje.
De zwarte trui 16 oktober 2020 22:29
Vive le velo 3-0
Anony 17 oktober 2020 10:58
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Procycling houdt voor ons natuurlijk alles
> bij. Het carrière overzicht is nog steeds in het
> voordeel van Mathieu van der Poel.

Niet om tegen schenen te schoppen, maar op dit moment toch 10 keer liever het wegpalmares van Wout dan dat van Mathieu.
Curzio 17 oktober 2020 11:19
Maar na zondag en aankomend voorjaar heb je misschien wel liever het palmares van Mathieu.

Zinloos allemaal, de wegcarriere van deze twee sieraden voor de sport is net begonnen. Hopelijk winnen ze allebei nog mooie wedstrijden op een mooie manier.
Cecchini 17 oktober 2020 13:27
Eindelijk weer een Borg Mc Enroe, Federer Nadal, Hinault Fignon, Ard en Keesie, Carl Lewis Ben Johnson, Sebastián Coe Steve Ovett, Ronaldo Messi achtige fittie. Ze zijn een zegen voor de sport.
El Chaba 17 oktober 2020 13:35
Zit zeker wat in, maar Federer-Nadal? Dat zijn de beste vrienden hoor.
Cecchini 17 oktober 2020 13:42
Ard en Kees ook, maar 2 verschillende vedettes tegelijk in een sport kan geen kwaad. Volgend jaar Tadej en Remco er bij.
Andere Peter 17 oktober 2020 13:43
Lijkt mij ook dat Van Aert op dit moment sterker is. En vermoedelijk ook de snellere sprinter.

Met deze insteek negeert Van Aert echter de juiste probleemstelling. Wanneer hij topfavoriet is èn de beste sprinter is, moet hij niet zonder helpers in een groepje met schaduwfavorieten naar de finish rijden. je kunt niet op alles blijven reageren. Zie(op een iets andere manier) ook finale WK, toen Van Aert de enige logische plek behaalde: 2e. Er gaat altijd één vogel vliegen. Of er gaat er altijd eentje zijn die Van Aert uitschakelt.
El Chaba 17 oktober 2020 13:48
Akkoord, maar ik zei het omdat je het woord 'fittie' gebruikte. winking smiley
El Chaba 17 oktober 2020 13:48
Precies.
Dat Van der Poel op Van Aert reageerde, was ten eerste, omdat hij de topfavoriet was - dat bleek ook uit de koers zelf - en niet omdat hij Wout Van Aert is.
En ten tweede omdat Van der Poel (nog) niet de leepheid heeft zoals Pedersen of Bettiol om te pokeren en iemand anders een keer het werk te alten doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2020 13:54 door El Chaba.
Curzio 17 oktober 2020 13:50
Van Aert is eigenlijk op dit moment op alle onderdelen een fractie beter, maar toch zie ik eerder Mathieu winnen.
merijntje mortirolo 17 oktober 2020 13:53
Dat denk ik ook.

Heb er best wel zin in.

HUP koers!
El Chaba 17 oktober 2020 13:56
Ik zie niet in waarom. Als je niet beter bent dan de ander, moet je leep zijn en dat is Van der Poel (nog) niet. Dan zie ik dus eerder net als in G-W iemand als Bettiol of Pedersen winnen.
Horsie is back 17 oktober 2020 14:00
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Procycling houdt voor ons natuurlijk
> alles
> > bij. Het carrière overzicht is nog steeds in
> het
> > voordeel van Mathieu van der Poel.
>
> Niet om tegen schenen te schoppen, maar op dit
> moment toch 10 keer liever het wegpalmares van
> Wout dan dat van Mathieu.

Welke schenen Anony? Toch niet de mijne zeker, want Ik begin toch eerst met de feitelijke gang van zaken en schets vervolgens hoe jaloers Mathieu wel niet moet zijn op de geweldige ontwikkelingen dit seizoen van Wout. Morgen is het hoe dan ook toch faites vos jambes.
Andere Peter 17 oktober 2020 14:03
Tour 1992. Voor mij één van de leukste etappe-finales ooit. Topsprinter Guido Bontempi is niet meer de dominante massasprinter die hij ooit was. Besluit het op een andere manier te doen. Rit naar Wasquehal. Bontempi vooruit met een groepje van ik meen 6 man. Duidelijk is dat ze het onderling gaan uitmaken. Iedereen weet dat Bontempi de snelste is. Tsja, wat doe je dan? Op alles reageren? Die anderen maakten zich op om beurtelings te gaan demarreren. De vraag leek te worden: WIE ringeloort Bontempi? Wie gaat er zonder succes demarreren en aan wie gunnen ze het? Bontempi was zózeer favoriet dat het een probleem was geworden.

Bontempi demarrreerde daarom zelf één keer heel hard. Draaide zo de rollen om. Nu wisten die anderen niet wie het gaatje moest dichtrijden (wie het dichtrijdt schakelt zichzelf uit). Bontempi kon ook een aardig kort tijdritje rijden. Hij kwam alleen aan en won in mijn ogen zijn mooiste etappe. Hij besefte: met mijn snelle sprint heb ik juist een probleem tegen deze eenlingen. Het moet anders.

Jumbo-Visma moet die beelden maar eens aan Van Aert tonen. Ulrich zo de wereld ook wat beter begrijpen in plaats van tevreden zijn over morele winnaars in huis hebben.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2020 14:06 door Andere Peter.
Cecchini 17 oktober 2020 14:07
Ligt het aan mij, dat ik van die laatste zin weinig soep kan maken?
El Chaba 17 oktober 2020 14:11
Hij heeft het over die trol U.A.B.
Andere Peter 17 oktober 2020 14:11
Ulrich A. Boschwitz zou de wereld na het zien van die beelden ook wat beter begrijpen, in plaats van tevreden zijn over morele winnaars in huis hebben.
Cecchini 17 oktober 2020 14:15
El Chaba 17 oktober 2020 14:16
Mooie etappe inderdaad, maar het verschil met G-W is natuurlijk, dat de medevluchters van Van Aert niet bepaald koekenbakkers waren. En Van Aert heeft het wel degelijk een paar zelf geprobeerd, maar had de pech dat met name Van der Poel niet zo leep is om zijn beurt een keer te overslaan bij het terugpakken van de topfavoriet.
Curzio 17 oktober 2020 14:16
Niemand weet waarom, dat is juist het leuke aan VDP. Mijn idee is dat Mathieu in staat is om boven zichzelf uit te stijgen op de momenten die ertoe doen.

Edit: ik stond vorig jaar op de Oude Kwaremont toen VDP terug probeerde te komen op de groep, dat was fenomenaal. Ploegleiders spraken er ook vol ongeloof en bewondering over, zo was te zien in de sporza docu (103 geloof ik).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2020 14:18 door Curzio.
El Chaba 17 oktober 2020 14:19
True, wielerennen is geen logica inderdaad, (mede) daarom is het ook zo'n mooie sport!
Andere Peter 17 oktober 2020 14:36
Akkoord hoor. Maar het ging mij om het iconische voorbeeld. Uit een ander vaatje tappen als je tevéél favoriet bent. Van Aert (mijn beeld kan ook een beetje door Wuyts zijn gekomen) lijkt dan iets naïefs te hebben. Als beste zal ik vanzelf wel winnen en iedereen rijdt hier blind voor zijn eigen kans en zal tevreden achter mij bepalen wie er 2e en 3e worden. Ja dûh.

Ik vind het niet gek dat Van Aert op die manier verloor in GW (of het WK). Ik vind het vreemd dat er daarna iets ontstaat van: raar dat ik niet gewonnen heb. No way. Volkomen logisch dat je niet gewonnen hebt. Zoek de oorzaak bij je zelf, bij de omstandigheden. Maar niet bij de tegenstander. Dat bedoelde ik met de verkeerde probleemstelling.
Andere Peter 17 oktober 2020 14:39
Erik Dekker in de Tour waarin hij 3 etappes won in ontsnappingen: 'De Tour is niet logisch''

Levenswijsheid hoor.
El Chaba 17 oktober 2020 16:35
Voor mij de knapste prestatie ooit, als het gaat om drie etappezeges in één Tour. Heel goede renner natuurlijk, maar geen uitzonderlijke kwaliteiten qua sprinten, klimmen of tijdrijden (om te winnen in een Touretappe) en dan toch drie etappes winnen. Heel bijzonder!
Carlos Danger 17 oktober 2020 17:13
WvA zal het zonder de hulp van de zieke Mike Teunissen moeten zien te klaren.
Luijt 17 oktober 2020 17:14
In dit topic is door diverse lieden opgemerkt dat Van Aert op dit moment de sterkste van de twee is. Ik sluit niet dat dat klopt. Evenmin sluit ik uit dat VdP dat zelf ook voelde aan zn benen in Gent Wevelgem.
Dan is het toch volkomen terecht dat hij het wiel kiest van Van Aert? Dat moet Wout toch ook snappen? En daarom moet ie ook niet zo zeiken dat VdP op het eind op zijn wiel reed.

VdP was waarschijnlijk de één na sterkste. En zoals zo vaak wint dan geen van beiden.
Het is geen veldrijden hè.
Carlos Danger 17 oktober 2020 17:19
Nee, dan wint Betsema.
Eqquipo 17 oktober 2020 17:36
Ik denk eigenlijk dat VdPoel de sterkste is op dit moment op de hellingen in Vlaanderen. In Binckbank overduidelijk. In BP onvoldoende hersteld van het tweeLuik.

In Gent Wevelgem zat hij ergens op de 2de(?) keer Kemmel niet in goede positie (spijtig natuurlijk, helemaal na zijn RVV les vorig jaar) maar meldde zich aan een indrukwekkend tempo weer vooraan.

We gaan het zien morgen.
Curzio 17 oktober 2020 17:43
Ik volg dit wel.
El Chaba 17 oktober 2020 18:15
Helemaal mee eens.
Luijt 17 oktober 2020 23:30
Hmm, dat geeft te denken
Anony 18 oktober 2020 02:58
Tom Boonen, Ronde van Vlaanderen 2005. Exact dit. Maar op hoger niveau.
El Chaba 18 oktober 2020 08:09
Inderdaad, dat je zowaar eens een keertje gelijk hebt..
Curzio 18 oktober 2020 08:37
Staat mij ook nog bij ja als voorbeeld van dit principe.
Luijt 18 oktober 2020 12:24
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen