Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Eneco Tour voert ook gouden kilometer in

Gepost door El Chaba 
El Chaba 02 juni 2015 11:10
[www.wielerflits.nl]

Eneco Tour voert ook gouden kilometer in

De gouden kilometer krijgt dit jaar navolging in de Eneco Tour. Wedstrijdorganisator Rob Discart noemt het experiment in de Ronde van België geslaagd en wil het nu ook invoeren in de Nederlands/Belgische WorldTour-wedstrijd.

De gouden kilometer is een nieuw concept waarbij op 20 à 25 kilometer van de streep bonificatieseconden zijn te verdienen. Binnen een kilometer zijn er drie tussensprints. De winnaar krijgt drie bonificatieseconden, de tweede twee seconden en de derde één seconde. In totaal kan je dus in een kilometer negen seconden verzamelen. Greg van Avermaet won gisteren het eindklassement in de Ronde van België dankzij de seconden die hij vergaarde in de gouden kilometer van de slotrit.

“Je ziet dat renners speciaal op deze bonificatieseconden gaan rijden, waardoor de wedstrijdspanning toeneemt”, zegt Discart in De Telegraaf. “Zaterdag legde Van Avermaet hier al een basis voor een goed klassement en in de slotrit reden de twee besten in koers op deze gouden kilometer weg. Dit experiment is zodanig geslaagd dat we daar in de Eneco Tour in augustus mee doorgaan.”
___________________________________

Mooi dat een leuk initiatief navolging krijgt.
Arsimo 02 juni 2015 11:14
Ik zal ouwe zeur zijn maar ik vind het nix. Ik hou sowieso niet van bonificaties, maar dit soort dingen vind ik kermis. Boni's op de streep, nou vooruit, maar dit?
El Chaba 02 juni 2015 11:55
Heb je het ook gezien?
El Mik 02 juni 2015 11:58
In het ergste geval wordt er niet voor gereden, nou jammer dan.

Als er wel voor wordt gereden leukt het alleen maar de etappe op toch? Zie het probleem niet. Kermis, ja.. nou en.
Slimmerd 02 juni 2015 12:00
Ik heb ze gezien, eerste twee dagen nul interesse, daarna netjes op de plekken neergelegd zodat de favoriet van de koersdirecteur in elk voordeel was. Zeker in die laatste etappe erg opvallend, aangezien daar die Gouden Kilometer opeens op 6 kilometer van de streep lag en niet op de beloofde 20/25 kilometer van de streep!
Blueprint 02 juni 2015 12:24
Ik zie bonificaties als koersvervalsing, dus voor mij hoeft het niet. Doe mij maar gewoon degene die het parcours het snelst heeft afgelegd als winnaar.
malheur 02 juni 2015 12:28
Verschrikkelijk concept, gouden kilomter, verschrikkelijk,.
Sticky Bottle 02 juni 2015 12:32
Jammer dat de van origine Nederlandse ronde steeds meer Vlaamse flutinvloeden krijgt
Sub Culture 02 juni 2015 13:21
Mooi om zien hoe dit fijne initiatief die de koers aantrekkelijker maakt ook navolging krijgt in andere koersen.
malheur 02 juni 2015 14:17
grinning smiley

Je zou bijna denken dat je er in gelooft ook nog!

Angstaanjagend, zo'n 'gouden kilometer', brrrrr
Walnoot 02 juni 2015 15:36
Als ze dit een paar jaar geleden hadden gedaan, was het prima wat mij betreft. Maar met het parcours zoals de afgelopen twee edities heeft de Benelux-Tour zo'n kunstgreep als dit echt niet nodig. Leuker? Lijkt me een kwestie van smaak.

Misschien moeten we Quarantadinges trouwens even ontheffen van zijn ban, die heeft hier vast wel iets over te zeggen. En dan hoeft Sub zijn trol-rol niet over te nemen. Is toch zonde als je een trol bant en de volgende dan die rol over neemt, zit je met een prikker minder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 15:37 door Walnoot.
Sub Culture 02 juni 2015 15:41
Boehoehoe, iemand houdt er een andere mening op na dan de mijne.
Ik word getrolled, boehoehoe.
Walnoot 02 juni 2015 15:55
Dit meen ik oprecht hoor, pikkie. Wat jij vindt van die boni's - en die hele boni's op zich - interesseren me nog minder dan de Ronde van Belgie zelf (en daar heb ik een totaal van 0 minuten naar gekeken, dus je zal wel begrijpen dat er geen roestvrije elementen meer aan mijn aars zitten). Maar je posts van de laatste tijd zijn een beetje nivootje AP, 49 (oké, je hebt meer dan twee standpunten, dus niet precies hetzelfde), de verhalen van Jan Mulder etc. Dat is best zonde, als je alleen nog maar reageert om te roepen dat je het oneens bent met wat anderen zeggen. Een beetje inhoudtd kan nooit kwaad.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 15:57 door Walnoot.
JW 02 juni 2015 16:15
Ik vind het ook kermis.
En vraag me dan af wat je nog meer kunt verzinnen dat het publiek "enorm leuk vindt".

Ik heb ideeën genoeg maar hou ze voor me.
Er kan zomaar een gek zijn die zegt "Lumineus idee ! Dat gaan we óók doen !"
(En intussen duim ik dat niemand Thijs gaat vragen of die geen leuke ideetjes heeft....)
Sub Culture 02 juni 2015 16:17
Ik vind het grappig hoe je met je geforceerde apathische attitude net het tegenoverstelde uitstraalt in je kinderlijke postgedrag.

Ook opmerkelijk hoe je je uitspreekt tegen het gouden kilometer gegeven terwijl je lekker stoer geen seconde van de ronde van België hebt gekeken en er dus geen idee van hebt hoe deze in de praktijk werd omgezet.

Op het 'pikkie', de onduidelijke link met Jan Mulder en ander gewauwel ga ik niet verder reageren, maar verwijs ik je graag door naar de je laatste zin in je eigen post.
Sticky Bottle 02 juni 2015 16:36
Ik heb gehoord dat ze volgend jaar in Belgie nog iets gaan invoeren.

Bij 5 frietkotten moet je stoppen voor een sticker. Heb je geen 5 stickers dan word je gediskwalificeerd. Vlamingen hebben echter maar 4 stickers nodig



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2015 07:45 door Sticky Bottle.
Walnoot 02 juni 2015 16:54
Volgens mij moet ik niet per se kijken naar de RvB om te kunnen zeggen dat dit een kunstgreep is, aangezien het vrij goed voldoet aan de definitie van kunstgreep. Verder zeg ik er, controleer me maar, geen ene moer negatiefs over.

Nu kan ik verder gaan over je gekrenkte defensieve gedrag en het mij woorden in de mond proberen te leggen, maar net als jij wens ik alleen gedeeltelijk en waar het mij uitkomt in te gaan op gewauwel. Met dat verschil dat ik reageer op de inhoud van jouw post - zijnde het vinden van zogenaamde tegenstrijdigheden in mijn post - maar jij niet op die van mij. Waar het 'kinderlijke' enz. dan thuishoort, is een vraag die ik graag aan de neutrale lezer overlaat.
Sub Culture 02 juni 2015 17:09
Ik heb gehoord dat ze voor jou ook iets gaan invoeren.
De dt-regel.
malheur 02 juni 2015 17:10
Dit initiatief is echt iets voor kansloze rondes om paniekerig te pogen iets kansloos op te krikken. 'Ja jongens, de gouden kilometer is begonnen!' Bwoahaahahaha!

Oh, en ik heb toevallig, BRTV merci! Wel de laatste etappe van de ronde van Belgie gekeken. 3 afstappende leiderstruien, 2 bakkeleiende, noeste Vlaemen en 1 verdwaalde Rus. Hoe sterk ze ook reden t'zag er nog niet uit. 1 gezamelijk rondje in NL en BE is wel genoeg per jaar en laat de giro nou eindelijk eens met rust man!
malheur 02 juni 2015 17:11
Sterk! thumbs up Die zit! Achterzakmateriaal!
Sticky Bottle 02 juni 2015 17:12
Kom op jongens. Ik ben 15, dat kan je me niet kwalijk nemen
Sub Culture 02 juni 2015 17:12
Het kinderlijke ervaar ik in woorden als 'pikkie'.
Ach ja, een obligate roeper maar vervolgens om de hete brij heen dansen, meer ben je niet.

Alle kunstgrepen nog aan toe.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 17:22 door Sub Culture.
lodjan 02 juni 2015 17:20
Dat zou je toch op de lagere school geleerd moeten hebben.

On topic: ik wil het wel een jaartje zien en daarna evalueren. Als je toch voor boni's aan de meet kiest, kan dit er ook nog wel bij.
malheur 02 juni 2015 17:24
Gaan ze dan ook een gouden kadertje creeren en fonkelende glimmende confetti laten dwarrelen op het scherm? Met zo'n tovenaars 'tingelingeling ppllling, pllling'-achtergrondgeluidje wanneer de 'gouden kilometer' bezig is?
Massimo 02 juni 2015 17:26
Paar jaar ouder dan Sub denk ik zo, zeker geestelijk, als ik zijn schrijfsels en mislukte pogingen tot provocatie zo eens doorneem.
malheur 02 juni 2015 17:30
Je zou op 25 vd meet je schijt maar op moeten houden hierom, T3ring.

En, iemand nog iets positiefs over de gouden kilometer?
ton duk 02 juni 2015 17:35
Ja,leuke nieuwigheid ...zeker als in de Enecotour goede renners als Boom en Dumoulin zich hierin mengen
gr
Walnoot 02 juni 2015 17:38
Vertel, waar dans ik om de hete brij heen? Ik geef meer dan graag een gepeperde mening over hetgeen waarvoor dat volgens jou nog nodig is!
malheur 02 juni 2015 17:39
Oei, je schreef brei met een lange ij…. Da's dt-materiaal.

EDIT > Ach t mag dus allebei lees ik net.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2015 17:40 door malheur.
merijntje mortirolo 02 juni 2015 17:55
tMag allebei? Het bestáát allebei, das wat anders.
Anony 02 juni 2015 18:17
Ik vind die gouden kilometer echt niet verkeerd. En dat zeg ik niet omdat ik Gregfan ben.
Het nodigt de toppers uit om van iets verder al prikken uit te delen, koers te maken en zorgt als dusdanig voor een extra suspens.
We zullen zien wat het geeft met een iets gestoffeerder peloton zoals dat er in de Eneco Tour is.
Prikdude 02 juni 2015 18:35
Relatief, neem ik aan?
zumsteg 02 juni 2015 19:21
Sticky Bottle Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb gehoord dat ze volgend jaar in Belgie nog
> iets gaan invoeren.
>
> Bij 5 frietkotten moet je stoppen voor een
> sticker. Heb je geen 5 stickers dan wordt je
> gediskwalificeerd. Vlamingen hebben echter maar 4
> stickers nodig


grinning smiley
Snorfietser 02 juni 2015 20:20
De eerste gedachte die ik heb bij 3 sprints in een kilometer is: dat wordt vallen! Ik heb de Ronde van België niet echt gevolgd. Zijn er daar extra valpartijen ontstaan door de gouden kilometer? Ben er daarnaast sowiezo niet zo'n fan van, omdat dit de renner zonder scherpe sprint wel erg benadeeld.
Walnoot 02 juni 2015 20:24
Brij is pap, brei is de 1p enk. van breidelen...
JW 02 juni 2015 21:41
D. Marrage 02 juni 2015 23:26
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sticky Bottle Schreef:
> > Ik heb gehoord dat ze volgend jaar in Belgie nog iets gaan invoeren. Bij 5 frietkotten moet je stoppen voor een sticker. Heb je geen 5 stickers dan wordt je gediskwalificeerd. Vlamingen hebben echter maar 4 stickers nodig
>
>
> grinning smiley

Met die smiley bedoel je werkelijk dat je dit een grappige bijdrage vond?
Nelis! 03 juni 2015 09:31
De reacties op dit topic maken dit toch wel toch een van de allerslechtste topics ooit... pfff... vermoeiend zeg, spijt dat ik 'm heb geopend. Blijkt maar weer dat sommige mensen vooral / alleen met zichzelf bezig zijn.
zumsteg 03 juni 2015 11:16
Ja.

En met jouw vraag bedoel je dat je dat niet begrijpt?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen