Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

103e Giro d'Italia 21 etappe ITT Cernusco sul Naviglio › Milan (15.7k

Gepost door Cecchini 
Cecchini 24 oktober 2020 17:22




Algemeen Klassement
1 HINDLEY Jai Team Sunweb 20 85:22:07
2 GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers ,,
3 KELDERMAN Wilco Team Sunweb 1:32
4 BILBAO Pello Bahrain - McLaren 2:51
5 ALMEIDA João Deceuninck - Quick Step 3:14
6 FUGLSANG Jakob Astana Pro Team 6:32
7 NIBALI Vincenzo Trek - Segafredo 7:46
8 KONRAD Patrick BORA - hansgrohe 8:05
9 MASNADA Fausto Deceuninck - Quick Step 9:24
10 PERNSTEINER Hermann Bahrain - McLaren 10:08

Frederik D. 24 oktober 2020 18:54
(Sorry. Test, Als dit bericht wordt geplaatst, mag het weg.)
Eindhovuh 24 oktober 2020 19:26
Hart haalt Hindley morgen in, die schrikt, wijkt uit, valpartij. Kelderman wint de Giro alsnog.
Zo’n Giro is het.
Sub Culture 24 oktober 2020 19:28
Hart is de betere tijdrijder maar, net als Hindley, nul ervaring met deze druk in de slottijdrit van een grote ronde.
Kan ook compleet verlammend werken.
Opdat het een secondespel mag worden.
Hindley mag van mij gerust winnen, Ineos al genoeg gewonnen deze Giro.
Curzio 24 oktober 2020 20:03
Als Ganna morgen recht blijft en Tao maakt het af, dan hebben we het over 7 etappe's, door drie verschillende renners, en het eindklassement. Dit alles zonder Geraint Thomas. Bizar.
valse trage 24 oktober 2020 20:15
Ja, inderdaad zeg. En het begon allemaal met die ritzege van Ganna. Toen dachten we nog:
och gos, dat is wel aardige opsteker voor dat geteisterde Ineos...
Slimmerd 24 oktober 2020 20:23
Hart start als nummer 2 uiteraard eerder dan Hindley
Eindhovuh 24 oktober 2020 20:32
En als Ganna niet wint dan Dennis.
Prikdude 24 oktober 2020 20:35
Giro vs Ineos was een beetje als VVV - Ajax vandaag, of toch gewoon een geweldig voorbeeld door de grenadiers (misschien wel het meest voor zichzelf) van hoe je ook een grote ronde kunt rijden?

Kopman kapot en vervolgens driekwart van de ronde een beetje klassementslethargisch vrijbuiten, langs het roze fietsend alsof het een bedelende clochard betreft en wanneer de de AK-klappen echt vallen, genadeloos de teugels in handen nemen.

Meest opvallende statistiekje is misschien wel dat de slechtste uitslag van een van alle 8 gestarte Ineos-renners een 4e plek was (1e, 1e, 1e, 2e, 2e, 2e, 4e, 4e). Deed een ploeg ze dat ooit voor?
Remko 24 oktober 2020 21:05
Zou Dennis Ganna morgen in deze vorm niet kunnen bedreigen?
lodjan 24 oktober 2020 21:08
Nee, Dennis heeft een jasje uitgedaan. Ganna vindt een tijdrit op maat.
tvm 24 oktober 2020 22:37
Koning Froome van Ineos is dood. Leve de koning!
tvm 24 oktober 2020 22:40
Men rept voortdurend dat het zo'n bijzondere giro is met veel onverwachte wendingen. Maar als ik je vooraf had verteld dat de Giro voor een groot deel zou worden gedomineerd door een jongeling van Quick-Step tijdens zijn girodebuut, maar uiteindelijk gewonnen zou worden door een Brit van Ineos, had niemand dat vreemd gevonden.
tvm 24 oktober 2020 22:47
Ik heb respect voor Wilco Kelderman, voor zijn inzet, vechtlust, etc.

Dat gezegd hebbende:

Als je in een Coronajaar,
waar vrijwel alle toppers de giro links laten liggen i.v.m de Tour, klassiekers en/of de Vuelta,
waar die weinige overgebleven toppers vooraf (dan wel in de eerste dagen) door omstandigheden zijn weggevallen,
waar het parcours is vereenvoudigd,

je alsnog niet weet te plaatsen in het rijtje Hesjedal, Perreiro, Horner...

Dan begrijp ik wel dat de Ronde van Denemarken winnen de enige overwinning op het palmares is.
Horsie is back 24 oktober 2020 23:26
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb respect voor Wilco Kelderman, voor zijn
> inzet, vechtlust, etc.
>
> Dat gezegd hebbende:
>
> Als je in een Coronajaar,
> waar vrijwel alle toppers de giro links laten
> liggen i.v.m de Tour, klassiekers en/of de
> Vuelta,
> waar die weinige overgebleven toppers vooraf (dan
> wel in de eerste dagen) door omstandigheden zijn
> weggevallen,
> waar het parcours is vereenvoudigd,
>
> je alsnog niet weet te plaatsen in het rijtje
> Hesjedal, Perreiro, Horner...
>
> Dan begrijp ik wel dat de Ronde van Denemarken
> winnen de enige overwinning op het palmares is.

Mijn taxatie is toch dat dit soort posts een hoge overeenkomst hebben met vals-positieve uitslagen op het vlak van sportmanship.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2020 23:34 door Horsie is back.
valse trage 25 oktober 2020 00:45
Cecchini 25 oktober 2020 01:28
Grappig zou het besluit van de Italiaanse overheid zijn om in het kader van de Corona maatregelen en de schrikbarende oplopende besmettingcijfers in Italie de laatste etappe in het centrum van Milaan de Giro te schrappen, om hiermee onbedoeld het precisiewerk van de Ineos ploeg genadeloos te ontmantelen. Zo'n lullig tijdritje van 15 km doet er dan ook niet meer toe. Als renners eigenhandig op verzoek van Rohan Dennis besluiten 150 km op weg naar Asti vanwege een regenbuitje niet te rijden, dan heeft Vegni ook nog wel een geheim wapen in de aanbieding me dunkt. Rohan Dennis zullen we trouwens na deze Giro nooit meer zien schitteren. Gelukkig niet zou ik bijna willen zeggen, met die vreselijke arrogante bipolaire rotkop van hem.
El Chaba 25 oktober 2020 03:54
Nou, nou, als ik jou hier af en toe zie reageren, dan.....
merijntje mortirolo 25 oktober 2020 06:30
...denk je aan je eigen vreselijke arrogante bipolaire rotkop?
Curzio 25 oktober 2020 07:58
Wilco "Ik zal nooit breken" Kelderman gaat vandaag toch maar mooi podium rijden in de Giro. Heeft zich veruit de betere getoond van mannen als Fuglsang, Nibali, Konrad en Majka, maar ook rijzende ster Almeida afgetroefd. Wat het talent van Hindley en Tao op de lange termijn waard is zal moeten blijken (Tao is in mijn ogen heel wisselvallig en het is de vraag of hij zo'n piek als deze nog vaak zal herhalen, van Hindley zijn mijn verwachtingen hoger).
ton duk 25 oktober 2020 08:28
Hup HART voor vandaag
gr
Eindhovuh 25 oktober 2020 08:29
Het is niet sympathiek, en een beetje kort door de bocht, maar niet geheel onwaar.
Cecchini 25 oktober 2020 09:01
Ging ik te ver ? Mijn excuses
Sub Culture 25 oktober 2020 09:14
Neen hoor, gewoon je oude, domme, lompe zelve.
predator 25 oktober 2020 09:40
Ben nooit zo'n Ineos fan, maar wat ze deze Giro laten zien, is ontzettend knap. Je topfavoriet valt weg en dan toch de ploeg weer zo op scherp kunnen krijgen. Is toch wel indrukwekkend hoe ze het intern daar op orde hebben.
Cecchini 25 oktober 2020 10:11
O gelukkig, ik was even onzeker.
merijntje mortirolo 25 oktober 2020 10:13
Nee joh, El Chaba moet niet zo zeuren. Meer van dit soort uitingen, graag. I like it.
Nomath 25 oktober 2020 13:15
Had niet Dumoulin in 2017 die laatste tijdrit nodig om de 53 sec achterstand op Quintana goed te maken. Waarom is dit nu opeens een lullig tijdritje?
Carlos Danger 25 oktober 2020 13:31
Vijftien kilometer? Dat is een lullig tijdritje.
El Chaba 25 oktober 2020 13:51
En jij moet je bek houden, maar dat wist je al.
Sub Culture 25 oktober 2020 13:53
Ik hou van het prikbord.
Jullie zijn allemaal zo dom. Dom maar schattig.
Frederik D. 25 oktober 2020 14:00
Anderhalve minuut goedmaken in een korte tijdrit op twee goede renners in vorm is schier onmogelijk tenzij de één omvalt en de ander plotseling zo goed als stil valt. Maar de strijd om het roze is nog open, al geven de meesten alhier Hart verreweg de grootste kans, Maar de zwarte trui is voor Kelderman. De zwarte trui als tegenhanger van de witte trui. De zwarte trui voor de beste oudere renner.
Horsie is back 25 oktober 2020 14:05
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vijftien kilometer? Dat is een lullig tijdritje.

Een aero goeroe berekende toch, dat ten opzichte van elkaar dan het niet optimaal kiezen van de juiste bandenspanning één van beiden de Giro overwinning zou kosten. Geldt ook voor een miniiem verschil in weerstand van de drivertrain, zijnde niet Ineos Dennis Grenadiers.

Uiteraard alleen als beiden fysieke tweelingen waren, wat natuurlijk niet het geval is.

Disclaimer: Als je een bord pap hebt van 300ml mag je gerust 140ml morsen als jouw Widersacher maar een bord heeft met 150ml. cool smiley
Horsie is back 25 oktober 2020 14:17
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anderhalve minuut goedmaken in een korte tijdrit (op het vlakke en vertel dit niet aan Roglic)
> op twee goede renners in vorm is schier onmogelijk
> tenzij de één omvalt en de ander plotseling zo
> goed als stil valt. Maar de strijd om het roze is
> nog open, al geven de meesten alhier Hart verreweg
> de grootste kans, Maar de zwarte trui is voor
> Kelderman. De zwarte trui als tegenhanger van de
> witte trui. De zwarte trui voor de beste oudere
> renner.

Als Kelderman de herstelde benen van Almeida had gehad (in slotklim 51 seconden sneller dan Hart en Hindley, met Kelderman zelf?) zou hij waarschijnlijk wel de Giro gewonnen hebben.

Uiteindelijk wordt zonder ernstig malheur of super inzinking zo'n Ronde echter nooit op enigerlei moment beslist maar door een aantal momenten.
Je krijgt herkansingen, alhoewel Dr. Phil altijd zegt: 'Toekomstig gedrag kun je het best aflezen aan verleden gedrag".
Frederik D. 25 oktober 2020 14:27
Rekenen met de snelheid. Stel, Kelderman fietst, zeg voor het rekengemak, 60 km per uur. Wat mogen Hart en Hinley dan als maximale snelheid hebben, wil Kelderman alsnog deze Giro winnen? Zo'n 55 per uur?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2020 14:28 door Frederik D..
Andere Peter 25 oktober 2020 14:30
Bedankt voor de openingstopics, Cecchini.

Maar ik mis hier wel een foto van het gezicht van Dennis.
Horsie is back 25 oktober 2020 14:31
Victor Campenaerts als 31e starter op pole position met tussentijd van 11:51,77.
Horsie is back 25 oktober 2020 14:34
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor de openingstopics, Cecchini.
>
> Maar ik mis hier wel een foto van het gezicht van
> Dennis.

Die catwalkfoto van allien cats (heb jij ooit zoveel longlegs bij elkaar gezien?) mag er ook zijn.
En uiteraard dank voor de topics en andere artikelen.
Horsie is back 25 oktober 2020 14:48
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rekenen met de snelheid. Stel, Kelderman fietst,
> zeg voor het rekengemak, 60 km per uur. Wat mogen
> Hart en Hinley dan als maximale snelheid hebben,
> wil Kelderman alsnog deze Giro winnen? Zo'n 55 per
> uur?

Je zult gemiddeld bedoelen. Uit het hoofd kun je nog wel uitrekenen hoe hard Kelderman gemiddeld moet rijden, nl. 15,7 km in 15,7 minuten is 15:42. Tel daarbij bovenop de achterstand van 1:32 dan kom je uit op 17:14, en dat is een gemiddelde van net onder de 55 km/h, namelijk 54,66 km/h.
Een groot verschil, dat terugloopt naarmate Kelderman langzamer is en dat is wel een zekerheid. grinning smiley . Het verschil in tijd blijft hetzelfde.
El Chaba 25 oktober 2020 14:55
Behalve ik natuurlijk.
Ik ben ontzettend intelligent, maar schattig dan weer niet.
Clavan 25 oktober 2020 14:58
Verschillen best groot. Dus het kan nog drinking smiley
Prikdude 25 oktober 2020 15:01
Curzio 25 oktober 2020 15:08
Wat een saai parcours joh. Ze hadden er beter 1 kilometer met staande start van kunnen maken.
Luijt 25 oktober 2020 15:15
Van Wielerrevue.nl

Wilco Kelderman: 'Heb me niet altijd gesteund gevoeld door ploeg'
Kelderman is eerlijk over zichzelf, maar ook over de steun van zijn ploeg deze Giro.

Het had zo mooi kunnen zijn deze Giro, maar een supersterke Rohan Dennis gooide gisteren en in de etappe over de Stelvio roet in het eten voor wat betreft de roze droom van Wilco Kelderman. Of viel ook zijn eigen ploeg Team Sunweb, waar Kelderman aan het einde van dit seizoen vertrekt, iets te verwijten? Kelderman, ook eerlijk over z'n eigen mogelijkheden de laatste dagen, liet zich er gisteren na de etappe over uit tegenover de NOS.

"Ik weet niet of 't het verschil had gemaakt, maar ik heb me niet altijd genoeg gesteund gevoeld door de ploeg. Mogelijkerwijs was het gat dan kleiner geweest richting de tijdrit. Maar Jai (Hindley) was ook heel goed en die kan hier nu gewoon de Giro winnen; dat is ook heel tof voor de ploeg natuurlijk", laat Kelderman zich nog enigszins diplomatiek uit.

Over de rit naar Sestriere was de Barnevelder duidelijk. "Ik heb verloren van twee die beter zijn. Het is zoals het is. Ik heb ervoor gevochten en moet hier tevreden over zijn. Je laat niet toe in je hoofd dat die andere twee beter zijn, maar in je achterhoofd weet je het wel na die rit over de Stelvio. INEOS was supersterk; niemand kon volgen behalve Jai. Op een gegeven heb ik geschakeld naar die podiumplek, want mezelf leegrijden in het dal tegen Dennis en dan uiteindelijk vijfde worden is ook niks. Nu ga ik vol voor het podium."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2020 15:52 door Luijt.
Luijt 25 oktober 2020 15:16
Wilco is genaaid, maar blijft aardige Wilco.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2020 15:53 door Luijt.
Sub Culture 25 oktober 2020 15:17
Wat een triestige plant.
JW 25 oktober 2020 15:19
Hé, da's toevallig.
Ik dacht afgelopen dagen ook al een keer dat hij niet de optimale steun kreeg van zijn ploeg.
Maar toen schreef iemand dat ik dat fout zag.
Ik en Wilco zaten dus (toevallig) op dezelfde lijn winking smiley
Prikdude 25 oktober 2020 15:21

Het metaal waar een 15-jarige Tao op naar school en door London scheurde.

Vai Britse Sam Winnen! Vermoedelijk geeft hij de anonieme melkfles uit Amersfoort en de te vroeg geboren buidelrat uit Perth nog even een definitief fietslesje, maar stiekem is het hopen dat Kelderman 1'30 goedmaakt zodat de permafrust bij enkelen nooit meer geheel ontdooit.

Maar eerst nu even alle attentie op de onderweg zijnde Francois Bidard, de enige die Ganna nog van de dagzege kan houden.
Cecchini 25 oktober 2020 15:39
merijntje mortirolo 25 oktober 2020 15:40
Tao is sowieso een lieverd.

Athina, het dochtertje van Axel Merckx, heeft een agressieve tumor in de knie en ondergaat momenteel een tweejarige chemokuur. Volgens Axel, Tao's voormalige ds bij Axeon Hagens Berman, hebben Tao en Athina een heel bijzondere band, zo stuurt hij haar geregeld filmpjes via WhatsApp om haar een hart onder de riem te steken.

HUP Tao!

HUP koers!
Luijt 25 oktober 2020 15:42
Ik hoop ook dat ie wint, nota bene een renner van kutploeg Ineos, zodat ik daarna de ploegleiding van Wilco de schuld van z'n verlies kan geven. Anders klopt m'n wereld niet meer en dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Eindhovuh 25 oktober 2020 15:49
Kelderman weet niet half zo goed hoe het gaat tijdens de koers als sommige prikkers spinning smiley sticking its tongue out
Luijt 25 oktober 2020 15:55
Ik hoop wel dat je weet voor wie de zwarte trui in de Giro is. Die is niet voor de beste oude renner.
Eindhovuh 25 oktober 2020 15:56
Is de conclusie trouwens dat na Kruijswijk ook Kelderman met een betere ploeg in zijn dienst de Giro had gewonnen?
Curzio 25 oktober 2020 15:58
Zou best kunnen, op de fiets heb ik er nooit veel sympathie voor gehad. Bijvoorbeeld in ontsnappingen doet hij altijd hoogst irritant (ik herinner mij met name een Vuelta).
Curzio 25 oktober 2020 16:14
Jay maakt een zekerder indruk bij de eerste twee bochten van het parcours.
El Chaba 25 oktober 2020 16:18
Op ongeveer de helft van het parcours ligt Hindley 5 seconden achter op Hart.
Curzio 25 oktober 2020 16:20
Maar duwt bljkbaar minder hard op z'n pedalen.
El Chaba 25 oktober 2020 16:21
13 seconden nu, Hart gaat winnen.
Curzio 25 oktober 2020 16:22
Hindley bij het tussenpunt 4 seconden trager dan zijn kopman. Niet slecht.
Inigo 25 oktober 2020 16:28
Aan de finish Hart twee of drie seconden achter Kelderman. Wilco had deze giro nooit kunnen winnen.
Curzio 25 oktober 2020 16:30
Hij had 2'40 voor drie dagen geleden, dus hij had in beide bergritten 1'20 mogen verliezen. Maar soit.
Eindhovuh 25 oktober 2020 16:30
Tuurlijk wel. Hindley die knecht voor Kelderman dan had hij gewonnen.
Niet dat dat op dat moment logisch was geweest.
Spaak 25 oktober 2020 16:31
Wat een onzin.
Sunweb heeft het gewoon verneukt door op twee paarden te gokken.
Curzio 25 oktober 2020 16:32
Of was dat Tao? 40 seconden op de streep t.o.v. Kelderman.
Luijt 25 oktober 2020 16:34
Scorebordjournalistiek;
als die Australiër bij m was gebleven, had ie natuurlijk wel kunnen winnen. Maar ach.
Luijt 25 oktober 2020 16:34
Ja Spaak, dat is het; over naar de Vuelta dan maar.
Prikdude 25 oktober 2020 16:38
Inderdaad, ze hadden vanaf begin van de Giro beter vol voor Hindley kunnen rijden.
Frederik D. 25 oktober 2020 16:55
Nederlandse podiumplaatsen in grote ronde
Joop Zoetemelk - 8
Jan Janssen - 3
Erik Breukink - 3
Tom Dumoulin - 3
Hennie Kuiper - 2
Jan Lambrichs - 1
Rini Wagtmans - 1
Johan van der Velde - 1
Peter Winnen - 1
Steven Kruijswijk - 1
Wilco Kelderman - 1

Aldus Nu.nl

Maar missen we geen Steven Rooks in dat rijtje?
Luijt 25 oktober 2020 17:03
Die Hindley is een prutser.
Prikdude 25 oktober 2020 17:03
Tsja en dat zelfs naast zo'n kalig jonge, nog te planten boompje.
Frederik D. 25 oktober 2020 17:16
Maar het heeft toch twee podiumplaatsen.
Curzio 25 oktober 2020 17:54
De ons beloofde spannende tijdrit is er ook niet gekomen. Kardinaalsteken nachtkaars?
Carlos Danger 25 oktober 2020 17:56
ton duk 25 oktober 2020 17:59
Ik tel er 2 voor Kelderman en hoop nu dat er hier geen Froome-advocaat meeleest
gr
ton duk 25 oktober 2020 18:10
Nu is de neiging groot om chauvinistisch te karikaturiseren .....
Wilco Kelderman mooi 3e in deze aparte GIRO
gr
lodjan 25 oktober 2020 18:54
Frederik D. 25 oktober 2020 19:02
Renners lijden aan bewustzijnsvernauwing.
Cecchini 26 oktober 2020 10:05
Volkskrant journalist Jarl van der Ploeg doorkruist met de Giro nog één keer het land waar hij vier jaar correspondent was. Op zoek naar veerkracht, zorgeloosheid en publiek dat niet klapt voor de zorg, maar voor snelle fietsers.


Het mooist aan Italië: het kan elke reiziger het gevoel geven iets unieks te hebben ontdekt



De afgelopen jaren kwam ik vaak toeristen tegen die mij vol enthousiasme vertelden over dat ene onbekende dorpje waar ze die zomervakantie doorheen waren gereden; zo’n dorpje waar de zonnestralen de hele dag in de smalle steegjes bleven plakken en waar je in het dorpsrestaurant de huisgemaakte pasta kon besproeien met een halve liter huiswijn van de Barberadruif. ‘Het was magistraal’, zeiden die toeristen tegen mij. ‘En het mooiste was: we hadden het hele dorp voor ons alleen.’

Tijdens mijn laatste ronde door Italië kwam ik er wederom achter dat al die toeristen gelijk hebben, want een van de mooiste eigenschappen van Italië is inderdaad dat het land oneindig is. Ook ik reed de afgelopen dagen met 45 kilometer per uur langs eindeloze rijen olijfbomen en cipressen die ik nooit eerder zag. Ik passeerde voor de eerste keer ruïnes waar ooit keizerinnen verpoosden, sliep in elegante stadsvilla’s waar de familiewapens nog aan de gevels hingen en dronk koffie op de trappen van eeuwenoude kerken terwijl naast mij de priester een broodje met mortadella at. Ik trok door het Italië van de onbekende eethuisjes, de boerenstallen en de vriendelijk glooiende heuvels en begreep dat een land dat iedere reiziger het gevoel kan geven iets unieks te hebben ontdekt, simpelweg goud waard is.

Het stemde mij, met andere woorden, vrolijk dat ik tijdens die eerste, nog zonnige dagen van deze Ronde een gelukkige versie van Italië trof, want na een jaar vol ellende gunde ik dit land de drie weken respijt waar zo’n behoefte aan was; waar ik zelf ook behoefte aan had, want ik had zin om af te sluiten met een reeks artikelen waarin ik met geen woord zou reppen over de zorgen van de Italianen, hun lege bankrekeningen, hun ruzies of hun ziektes. Nee, ik zou enkel schrijven over de mooie meisjes die hun fietsende helden zouden bedelven met bloemen.

De Ronde van Italië viel weliswaar samen met het begin van de herfst, maar dat was niet erg omdat, zoals de Italiaanse schrijver Gianfranco ­Calligarich ooit schreef, seizoenswisselingen het verlangen opwekken elders te zijn. Zodra de lucht verandert, besef je dat de tijd voorbij gaat terwijl jijzelf stil staat. De simpelste oplossing voor dat euvel is de fiets te pakken en op pad gaan.

Maar hoe verder ik reed en met hoe meer mensen ik sprak, hoe duidelijker ik begon in te zien dat die hoop ­ijdel was geweest. Want naast het gebruikelijke zweet, de krampen, de pijnlijke knieën, de dorst en de vervloekingen die horen bij een Giro, kwam op mijn telefoon steeds vaker het nieuws binnen over de inmiddels twintigduizend coronabesmettingen die dagelijks worden geconstateerd in Italië. Ik kreeg pushberichten over virusgevallen in het peloton zelf, over de pas ingevoerde avondklok in Milaan, de aanstaande lockdown en daaropvolgend de rellen in Napels en Rome.

Met iedere pedaalslag richting het noorden vervaagde de herinnering aan die onbezorgde zomerdagen verder en zo kon het gebeuren dat ik nu, tijdens de laatste etappe van 2020, niet vrolijk naar de finishlijn wandel, maar weemoedig. Bij het zien van al die mondkapjes begint eindelijk het besef in te dalen dat ik dit land zal verlaten zonder zijn inwoners nog eenmaal de twee gewoontekusjes op hun wangen te drukken die zo horen bij een Italiaans afscheid.

Bijna raak ik bevangen door die weemoed, maar dan, terwijl de laatste renners binnenkomen en de toeschouwers een glimp proberen op te vangen van de winnaar, hoor ik de helikopters boven Milaan cirkelen. Ik draai mij om en tegen de achtergrond van het magistraal mooie ­Piazza del Duomo, zie ik hoe een euforische renner net de mooiste eindstreep van zijn leven gepasseerd is. Ik kijk naar zijn lach, hoor het gejuich, ik zie de bloemen, de blijdschap en ik denk: op deze manier is het plaatje alsnog volmaakt. Eigenlijk zou ik nu mijn ogen moeten sluiten, zodat er niets meer bij kan dat er afbreuk aan zal doen. Want wat er hierna komt, dat zien we morgen wel – domani.

Dit was de laatste bijdrage van Jarl van der Ploeg als correspondent in Italië.
Meneer 60% 26 oktober 2020 11:52
Even de positivo uithangen over Kelderman. Na al zijn tegenslag is een podiumplek in een grote ronde, plus twee dagen in het roze, gewoon iets waar hij terecht trots op is. Het had anders kunnen zijn als Sunweb andere keuzes had gemaakt, maar dat vind ik ook absoluut geen zekerheidje.

Ik lees reacties met een ondertoon als: in dit deelnemersveld was hij aan zijn stand verplicht geweest om te winnen. Dan denk ik: ach.

Als ik de VSS, wat ik een goede graadmeter vind, er nog even bij pak en alle renners filter die zijn uitgevallen (Wilco is wél volledig heel gebleven, een prestatie op zich smiling smiley), dan had dit de top 5 moeten worden.

1. Nibali
2. Fuglsang
3. Maika
4. Almeida
5. Kelderman

Vier renners verslagen die eigenlijk van hem hadden moeten winnen. Los van alle uitvallers. Twee absolute verrassingen voor hem.

Kortom: klasse gedaan Wilco. En nu snel weg bij Sunweb en bij Bora nog een stapje maken.
Anony 26 oktober 2020 12:07
Gefeliciteerd Tao, sympathieke vent.

Al had Remco natuurlijk altijd gewonnen. Zelfs als hij de bochten bergaf tien per uur trager nam.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen