Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

75th La Vuelta ciclista a España etappe 7 » Vitoria-Gasteiz › Villanueva de Valdegovia (159.7k)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 26 oktober 2020 18:47
Vertrek 13.22 verwachte aankomst 17.15



Villanueva de Valdegovia





Algemeen Klassement

1 RICHARD CARAPAZ 72 INEOS GRENADIERS 24H 34' 39'' - B : 10'' -
2 HUGH JOHN CARTHY 102 EF PRO CYCLING 24H 34' 57'' + 00H 00' 18'' - -
3 DANIEL MARTIN 181 ISRAEL START-UP NATION 24H 34' 59'' + 00H 00' 20'' B : 18'' -
4 PRIMOŽ ROGLIC 1 TEAM JUMBO - VISMA 24H 35' 09'' + 00H 00' 30'' B : 22'' -
5 ENRIC MAS 174 MOVISTAR TEAM 24H 35' 46'' + 00H 01' 07'' - -
6 FELIX GROSSSCHARTNER 63 BORA - HANSGROHE 24H 36' 09'' + 00H 01' 30'' - -
7 MARC SOLER 177 MOVISTAR TEAM 24H 36' 21'' + 00H 01' 42'' B : 10'' -
8 JHOAN ESTEBAN CHAVES 81 MITCHELTON - SCOTT 24H 36' 41'' + 00H 02' 02'' - -
9 DAVID DE LA CRUZ 21 UAE TEAM EMIRATES 24H 37' 25'' + 00H 02' 46'' - -
10 ALEJANDRO VALVERDE 171 MOVISTAR TEAM 24H 37' 39'' + 00H 03' 00'' - -


Cecchini 27 oktober 2020 08:58
De twee grote wielerronden worden in de herfst verreden, dus in de regen. Het leidt tot geklungel met regenjacks.


door Rob Gollin Volkskrant

De Australische renner Jai Hindley kwam er in de Giro d'Italia vorige week donderdag op de top van de Passo dello Stelvio nog net mee weg, maar de Sloveen Primoz Roglic verloor er afgelopen zondag in de Vuelta op de Puerto de Cotefablo zijn leiderstrui door. Beiden worstelden lang met hun regenjacks.

Hindley kon een mouw in de wapperende wirwar van winddicht polyester maar niet vinden en kwam bijna ten val. Roglic slaagde er niet in zijn jasje dicht te ritsen en raakte vervolgens op achterstand. Is het zo moeilijk?

Het is er in elk geval niet eenvoudiger op geworden, zegt Bobbie Traksel. Als erkend slecht weerrijder won hij in winderige, ijzige en kletsnatte omstandigheden in 2010 Kuurne-Brussel-Kuurne, tegenwoordig is hij, naast commentator voor Eurosport, leverancier van fietskleding. Zijn uitleg: de jasjes van nu sluiten steeds strakker om het lijf. Omwille van de aerodynamica is er minder ruimte in mouw en body. Een tikje riskanter is het ook. De meeste wielen van de fietsen zijn voorzien van halfhoge of hoge velgen, waardoor de wind er meer vat op heeft. Wat volgens Traksel ook meespeelt: veel renners zijn zo graatmager dat ze geneigd zijn eerder naar een extra kledingstuk te grijpen. Met de twee grote ronden in Italië en Spanje die dit wielerseizoen in de herfst worden verreden, is het gehannes alleen maar zichtbaarder geraakt.

Traksel: 'Het ziet er klungelig uit, maar het is ook best lastig. Dat was zeker het geval met die wind op de Stelvio. Je moet één hand aan het stuur houden, omdat het fiks waait, en dan met de andere hand graaien naar je mouw. Intussen rij je bergop, waardoor de snelheid ook nog eens laag is en je fiets instabiel.' Even stoppen is niet altijd een optie. Hindley moest wel aanklampen bij een duo dat wel snel de jasjes aanschoot, de latere Girowinnaar Tao Geoghegan Hart en diens ploeggenoot Rohan Dennis. 'Dan staat er veel druk op. Dan ga je niet stilstaan.'

Kou en regen
Volgens de ploegleider van Roglic, Frans Maassen, was het vooral de kou in combinatie met de regen die de renner op de Cotefablo parten speelde. De kopman van Jumbo-Visma vroeg om een extra jack. Dat kreeg hij vlak voor de top. Aantrekken lukte al moeizaam en met dikke handschoenen was het onmogelijk snel de rits te sluiten. In de afdaling verloor hij belangrijke concurrenten uit het oog. Hij zakte van de eerste naar de vierde plaats in het algemeen klassement. Maassen: 'Normaal is zoiets een formaliteit, pure routine. Nu was het bijna fataal, Primoz had hier minuten kunnen verliezen. Achteraf kun je misschien zeggen dat we al eerder de kleding hadden moeten aanreiken. Maar dit staat vast: zoiets gaat niet meer gebeuren.'

De kledingsponsor van de ploeg, AGU in Alkmaar, heeft aandacht voor het gevecht met onwillig stof. Begrip is er. Productmanager Casper van Sijl: 'Zie maar eens met hartslag 190 en in volle wind een mouwtje voor je arm te vinden. Maar de opening groter maken gaat niet. Dan gaat de boel klapperen. Alsof je een parachute achter je aan hebt. We zoeken zeker naar oplossingen. Maar het blijft een uitdaging.'

Biedt klittenband geen soelaas voor het getob met de rits? Ook Hindley's ploeggenoot Wilco Kelderman daverde donderdag met open jack de Stelvio af. Volgens Van Sijl is het geen volwaardig alternatief. Een rits is gemakkelijker waterdicht te maken en vormt bovendien een veel stevigere sluiting. 'Als je met 80 of 90 kilometer naar beneden gaat, komt er behoorlijk wat druk op te staan.' Een ander nadeel is dat het jasje bij het openvouwen hier en daar aan elkaar kleeft. Dat moet de renner maar weer los zien te krijgen. Bobbie Traksel weet nog een nare eigenschap van de kleefstrip: die beschadigt andere kledingstukken in de was.

Aan keuzemogelijkheden voor de renners is er geen gebrek. In de volgauto staat hun regentas, met daarin standaard jacks, windstoppers en zogeheten gabba's, die dankzij speciaal materiaal en coating zowel ademend als waterafstotend zijn. Ook in het pakket: overschoenen, handschoenen, lange broeken en nekwarmers. Zelfs de goeie ouwe krant als wapen tegen de kou is nog niet helemaal verdwenen. Er zijn renners die bij het passeren van de top nog wel eens exemplaren meegrissen uit handen van supporters.

Hoeveel keer wisselde Bobbie Traksel zelf in die helse editie van Kuurne-Brussel-Kuurne van jasje? 'Niet één keer. Mijn lichaam maakt zelf heel veel warmte aan. Ik redde het met één windstopper.'
Eqquipo 27 oktober 2020 11:43
Geen positieve testresultaten. 684 Corona testen 0 positief.
Koers!
MarcoV 27 oktober 2020 12:29
leuk actueel artikeltje deze keer over de regenjasjes Volkskrant! Met ook nog een nuttige bijdrage van Traksel. Dat ik ooit nog eens complimenteus zou worden richting hen ;-)
En serieuze klim (2x) vandaag ... we zullen snel weten of het bij Roglic enkel het jasje was.
Horsie is back 27 oktober 2020 13:01
Zo zie je maar weer: Het wielrennen is een kwestie geworden van een jasje aandoen of er een uitdoen. Niet iedereen is een DAS van zichzelf. Gewichtsmanagement, waarbij Ineos nog steeds aan de kop staat, is een belangrijke factor in het moderne grote Ronden rijden geworden. De tijd, dat renners tijdens hun Tour 3 tot 5 kilogram lichaamsgewicht verloren ligt ver achter ons. Persoonlijk denk ik nog steeds, dat de Raid van Chris Froome in zijn Giro versus Tom Dumoulin mede een perfect staaltje van gewichtsmanagement was.
Frederik D. 27 oktober 2020 13:59
De das? Of toch de scheerkwast? Leek Hinaults hoofd met die Renault-zweetband niet meer op een scheerkwast dan op een das, het dier de das? Zelf heb ik ook nog met zo'n zweetband gefietst. Inclusief een Renault-jack, afkomstig uit de autosport.
Eqquipo 27 oktober 2020 14:01
Cavagna rijdt al gedurende 20km solo 20-30sec voor het peloton uit.

Juan Pedro López (Trek Segafredo), Tosh Van der Sande (Lotto Soudal), Jonathan Hivert (Total Direct Energie) en Héctor Sáez (Caja Rural - Seguros RGA) proberen de kloof te overbruggen.
Horsie is back 27 oktober 2020 14:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De das? Of toch de scheerkwast? Leek Hinaults
> hoofd met die Renault-zweetband niet meer op een
> scheerkwast dan op een das, het dier de das? Zelf
> heb ik ook nog met zo'n zweetband gefietst.
> Inclusief een Renault-jack, afkomstig uit de
> autosport.

Ik denk niet, dat Bernard in LBL (1980?) veel aan een zweetband gehad zou hebben. Maar, dat jij gefietst hebt, is voor Horsie wel een Openbaring. grinning smiley
Eqquipo 27 oktober 2020 14:19
Na 40km koers alles nog/weer samen.
Eqquipo 27 oktober 2020 14:32
Terpstra wordt iets voor het peloton gemeld, met een groep van 15 renners (met oa Kuss) er vlak achter. Verschillen zeer klein. Nog 10 minuten naar de eerste beklimming
Eqquipo 27 oktober 2020 14:36
En dan toch plots een flinke groep met ruim een minuut voorsprong.

Sepp Kuss (Jumbo-Visma), Jannik Steimle (Deceuninck Quick Step), Rui Costa (UAE Team Emirates), Niklas Eg (Trek Segafredo), Alex Aranburu (Astana Pro Team), Ide Schelling (Bora Hansgrohe), Matthieu Ladagnous (Groupama FDJ), Magnus Cort Nielsen (EF Pro Cycling), Dorian Godon (AG2R La Mondiale), Stan Dewulf (Lotto Soudal), Victor Lafay, Pierre Luc Périchon (Cofidis), Stefan De Bod (NTT), José Joaquin Rojas (Movistar), Jonathan Lastra (Caja Rural-Seguros RGA), Michael Storer (Team Sunweb) en Niki Terpstra (Total Direct Energie).
Eqquipo 27 oktober 2020 14:50
98km

Kopgroep van 17

1''13" groep van 11 met oa. G Martin, Fraile, Wellens


1'55" peloton
Eqquipo 27 oktober 2020 14:55
Groep Wellens is 17 man sterk en bevat ook Bennet. Die sluiten bijna aan bij de koplopers. Dat maakt een kopgroep van 34.

Peloton op 1'06"
Curzio 27 oktober 2020 15:10
Lijkt erop dat Kuss een doel maakt van de bergtrui. Pakt de punten met speels gemak, G. Martin wordt 2e of 3e.
JW 27 oktober 2020 15:35
1'30" voor de rode trui voor het eerste peloton

Met o.a. Valverde (+3.00), Bennett (+3.22), Nieve (+3.28), Kuss, Formolo, Woods, G. Martin.

En daarmee opnieuw een boeiende etappe !
Ineos zal weten dat ze nu aan de leiding gaan
Prikdude 27 oktober 2020 15:37
Lafay, Herrada, Oliveira, Eg, Lopez, Verona, Rojas, Godon, Terpstra, Kuss, Dewulf en Cort zouden zonder enig voorbehoud op kop moeten raggen.
JW 27 oktober 2020 15:41
Hofstede mag ook meeraggen.
JW 27 oktober 2020 15:43
Nog 66 km, 2'voorsprong.
JW 27 oktober 2020 15:45
Heel simpel maar ook heel goed idee van Kroon: in dat soort moeilijke omstandigheden het jack achterstevoren aandoen. En achterkant open laten totdat het onder gemakkelijke omstandigheden kan worden omgedraaid.

Wat kan het leven simpel zijn winking smiley
JW 27 oktober 2020 15:53
2'24" voor de koplopers.

Rare van van een Bora-renner. Ligt in een korenveld, fiets ligt nog een heel stuk verder.
Mc Carthy ?
Zal niet meer opstappen.
JW 27 oktober 2020 15:56
JW 27 oktober 2020 16:02
Valverde met twee vluchters meegeglipt, nu op 2'43"
Het grote eerste peloton 23" daarachter, er zijn maar een paar renners die daar rijden.
tvm 27 oktober 2020 16:11
Begrijp ik goed dat Valverde niet overneemt? Staat op de sporza ticker te lezen.
JW 27 oktober 2020 16:12
Nog maar 2'25"voor groepje Valverde. Het Peloton-Bennett daarachter al 30"erachter.
Geen enkele samenwerking daar.
Nog 40 km
JW 27 oktober 2020 16:14
Klopt.
Lijkt me begrijpelijk.
Hij heeft er meer belang bij dat achtervolgende groep terugkeert, met zijn helpers.
JW 27 oktober 2020 16:14
Nu neemt hij toch over.
JW 27 oktober 2020 16:18
Bennett, Wellens en Nielsen op weg naar groepje Valver. Op 18" nu.
Carlos Danger 27 oktober 2020 16:21
Of was het Schelling?
Ik zie geen BORA-trui meer in de kopgroep.
Frederik D. 27 oktober 2020 16:23
Inclusief Alpenpassen, hoor, bijvoorbeeld de Grote Sint-Bernhardpas met zijn 2469 meter hoogte. Maar dat ding ligt niet in Spanje. Dus nu niet het memoreren waard.
JW 27 oktober 2020 16:29
Nog 28 km. Godon leidt alleen, 1'50" op rode trui.
JW 27 oktober 2020 16:30
Peloton rijdt nu ruim een mijnuut achter groep Valverde.
Nog27 km
Prikdude 27 oktober 2020 17:03
Amador alleen loopt in op een groep waar Kuss, Bennett, Formolo, Costa, Storer, Arensman, Elissonde, Schelling en Nieve goed ronddraaien.
Ron de Renner 27 oktober 2020 17:08
Knap gezelschap voor Schelling en Arensman.
ton duk 27 oktober 2020 17:24
Die beiden weer een knappe prestatie leveren...
gr
Carlos Danger 27 oktober 2020 17:28
Vuelta kijken in het donker. Toch een nieuwe ervaring.
El Chaba 27 oktober 2020 17:34
Waar zowel Ineos als Jumbo de hele dag mee bezig is geweest is me echt een raadsel.
Cecchini 27 oktober 2020 17:36
Ronde waarin tot op heden het meest gekoerst wordt. Fijn om naar te kijken.
Wanny 27 oktober 2020 17:40
Schelling nog niet eerder zien koersen, maar dat is wel een jongen met inhoud. Als je kijkt wat voor namen er bij de eerste 15 rijden, dan zit ie daar toch maar knap bij als debutant.
El Chaba 27 oktober 2020 18:03
Eens hoor, leuk voor de kijker.
Maar ik bedoel natuurlijk vanuit tactisch oogpunt gezien van die twee ploegen. Of denk jij dat hun grootste belang is om de kijker te vermaken? winking smiley
ton duk 27 oktober 2020 18:27
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar zowel Ineos als Jumbo de hele dag mee bezig
> is geweest is me echt een raadsel.

Voor mij in ieder geval Jumbo...je rijdt met Kuss en Bennett of volledig mee om Ineos, samen met Movistar, onder druk te zetten of je blijft bij Roglic. Dit was weer nog kuit noch hom
gr
ton duk 27 oktober 2020 18:29
zie ook en vooral de uitslag van zondag ..top 20 van de 1e groep (vluchters niet mee geteld) bergop
Aangename verrassing

gr
Curzio 27 oktober 2020 19:01
Mijn indruk is dat ze niet meer alles zetten op het klassement van Roglic. Etappezeges en wellucht de bergtrui kunnen de druk wat bij Roglic weghalen, wellicht speelt er ook twijfel over zijn staat van paraatheid.
JW 27 oktober 2020 19:37
Plausibel.
Hier had meer ingezeten !
Cecchini 27 oktober 2020 19:46
Was geen reactie op jou, maar ik moet mijn reactie ergens plaatsen, onderaan in dit geval. Ik begon pas te kijken tijdens de laatste beklimming. Het tactische spel daaraan voorafgaand heb ik niet mee gekregen
Eqquipo 27 oktober 2020 20:39
Of Kuss en Bennet zijn niet meer zo sterk dat ze meekunnen met de beste 10 klimmers. Dan kan een sterke renner vooruit hebben zitten voor de laatste 20km, na de top van de Orduna, buitengewoon welkom zijn.
El Chaba 27 oktober 2020 20:48
Oké, geen probleem hoor, maar jij hebt, denk ik, andere instellingen?
Op mijn scherm reageer je nu op mij. winking smiley
Cecchini 27 oktober 2020 20:53
Jawel, maar mijn eerste reactie was gewoon de laatste in de rij, toevallig na de allerlaatste, die van jou was. Nu was mijn 2e reactie wel specifiek als bedoeld op jouw prik. Andere prikkers haken nu wel langzamerhand af vrees ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2020 22:03 door Cecchini.
De zwarte trui 27 oktober 2020 21:58
Ik haak me suf!
JW 28 oktober 2020 12:33
Je kunt inderdaad merken dat veel prikkers na zo veel wielrennen verzadigd raken.
De rit van gisteren ( ik ging ook pas kijken toen ik zag dat belangrijke vluchters als Valverde, Nieve etc. mee in de aanval waren) was toch een boeiende etappe om te zien.
Na deze Vuelta wacht weer een (waarschijnlijk) lange periode zonder wielrennen !

Overigens fijn dat je nog steeds de openingstopics plaatst !
JW 28 oktober 2020 12:35
Dat is correct.
Als Roglic zich sterker had gevoeld had dit ook heel; goed kunnen uitpakken.
Was precies wat Sunweb in de Giro die laatste dagen miste !
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen