Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lelangue verdedigt verjonging bij Lotto-Soudal

Gepost door El Chaba 
El Chaba 27 oktober 2020 13:27
[www.wielerflits.nl]

LOTTO SOUDAL MANAGER LELANGUE VERDEDIGT VERJONGING: “ANDERE TEAMS LONKTEN NAAR ONZE EIGEN KWEEK”

Lotto Soudal laat een pak ervaren renners vertrekken en vervangt hen voornamelijk door neoprofs. Het zogenaamde middenveld is, al dan niet om budgettaire redenen, bijna volledig verdwenen en dat zorgt voor kritiek. Teammanager John Lelangue verdedigt zich. “De vrees dat we ons met een té jonge mix op WorldTour-niveau in de voet gaan schieten, deel ik niet.”

“Bieden Jens Keukeleire en Jelle Wallays dan zoveel meer garantie op klassiek succes? Neen, toch? Dan richt ik het vizier liever voluit op de toekomst en investeer ik in beloftevolle jeugd”, vertelt Lelangue in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws. “Ik denk niet dat ons middenveld in de Vlaamse klassiekers zó zwak was. Brent Van Moer en Florian Vermeersch zijn de speerpunten van een nieuwe, sterke generatie. Die worden écht wel coureur.”

Sunweb als voorbeeld
“Zet daar in 2021 nog Gilbert, Degenkolb, Frison en De Buyst bij en we hebben toch een mooie ploeg? Er waren mogelijkheden genoeg om aan te vullen met rijpe dertigers. Maar waartoe dient onze opleidingsploeg dan? Sunweb, Jumbo-Visma, BORA-hansgrohe en AG2R lonkten naar onze ‘eigen kweek’. Reden genoeg om Grignard, Van Gils, Verschaeve, Vervloesem, Sweeny en co. in eigen huis te houden.”

Voorts verdedigt Lelangue ook de keuze voor het aantrekken van Kron en Conca. “Tuurlijk is het een beetje pokeren. En ja, we verliezen al eens het pleit, zoals met Van Wilder en Vandenabeele (allebei naar Sunweb, red). Eigen keuze van die jongens. Maar de vrees dat we ons met een té jonge mix op WorldTour-niveau in de voet zouden schieten, deel ik niet. Sunweb kwam met zes jongeren (op een totaal van zeven, red.) aan de start van de Waalse Pijl. In Luik-Bastenaken-Luik was Benoot (26) de oudste. Kijk naar de resultaten.”

Klik tussen Gilbert en Degenkolb
Lelangue is het ook niet eens met de kritiek op het aantrekken van Philippe Gilbert en John Degenkolb, een jaar geleden. Te oud. Ze hebben het beste achter de rug, klonk het. “Eén jaar later is de vaststelling dat John één van zijn beste klassieke campagnes in jaren heeft gereden”, vindt Lelangue. “Hij won een mooie etappe in de Ronde van Luxemburg en finishte zowel in de BinckBank Tour, Gent-Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen als Brugge-De Panne in de top tien.”

“Jammer dat Parijs-Roubaix werd afgelast. Ik had het nog eens willen zien. Ook Philippe Gilbert vind ik overigens nog steeds zijn waarde hebben. Zijn afwezigheid in oktober was een aderlating. Het klikt enorm tussen hem en John, die chemie had iets kunnen opleveren. Ik vind dus dat we de juiste sportieve keuzes hebben gemaakt. Ondertussen laat ik onze andere kopmannen Wellens, Ewan en De Gendt verder hun ding doen: ritten kapen in het (grote)rondewerk, dat McEwen en Greipel doorheen de jaren tot hét DNA van deze ploeg hebben gemaakt.”
Sub Culture 27 oktober 2020 13:48
Matig betoog van zijn beleid.

Intussen wel de bevestiging van wat al de ronde deed, Vandenabeele die naar Sunweb gaat.
Ze moeten realistisch zijn bij Lotto, met Vandenabeele en Van Wilder zijn ze de voorbije twee jaar twee hele grote rondetalenten verloren, dat is niet goed.

Lotto is geen sexy ploeg.
Sunweb is dat wel.
El Chaba 27 oktober 2020 14:03
Nou weet ik wel, dat Van Wilder het afgelopen jaar fysieke problemen heeft gekend, maar eerst maar eens afwachten of het er wel echt uit gaat komen.

Verder wel eens dat het een matig betoog is, of beter gezegd lijkt. Als een aantal van die jonkies volgend jaar of het jaar daarna gaat schitteren à la Hirschi en/of Hindley zal de kritiek verstommen, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat eigenlijk niet. Welke jongeling is ooit als topper doorgebroken bij Lotto-Soudal?
Slimmerd 27 oktober 2020 14:11
Benoot in zijn eerste RVV schiet mij dan te binnen
El Chaba 27 oktober 2020 14:24
Klopt, dat hele jaar was voor zo'n jonge renner zelfs erg goed. De uitzondering bevestigt de regel, zeg maar. winking smiley
Nadeel van Benoot blijft dat hij wel heel erg weinig wedstrijden wint om hem een topper te kunnen noemen. Maar wellicht komt dan nog, hij is tenslotte pas 26 jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2020 14:25 door El Chaba.
Sub Culture 27 oktober 2020 14:40
Probleem bij Lotto is dat je als jongere moet knechten.
Eerst een paar jaar 'de stiel leren' zoals dat dan zo dwaas heet alvorens je je eigen kans mag gaan.

Veel renners zijn op die manier in het knechtenlivrei belandt en er nooit meer uit geraakt.

Ook de lakse begeleiding, het gebrek aan een winnaarsmentaliteit binnen de ploeg werkt nefast.
'Slechte koers gereden, geeft niet manneke, volgende keer beter hé'

Als je bij Quickstep jong bent en je bent goed, krijg je meteen kansen.
Doe je het niet goed, scheldt Patn je wel eventjes de huid vol in de pers.
En je wordt er ook beter 'begeleid'.
Ja, Quickstep is het FC Barcelona van de koers, daar wil elke jongere naar toe, het allerhoogste.
Winnen is er een way of life.
Wanny 27 oktober 2020 15:27
Is gewoon een bezuiniging lijkt me.
Lucho Herrera 27 oktober 2020 15:28
Heel matig betoog. Als je 10 renners (of hoeveel zijn het er) plots moet vervangen voor jeugd betekent dat dat je de afgelopen jaren te weinig hebt doorgeselecteerd. Een goede ploeg heeft een stevige basis. En vanuit die basis probeer je ieder jaar weer een paar versterkingen te doen. Maar als je je ploeg zo rigoureus gaat veranderen is dat toch ook een bewijs dat het ploegmanagement afgelopen jaren al enorme steken heeft laten vallen. Ik heb met deze stap weinig hoop voor Lotto.
Anony 27 oktober 2020 17:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welke jongeling is ooit als topper
> doorgebroken bij Lotto-Soudal?

Roelandts en vooral Greg kwamen stevig binnen. Maar dat is uiteraard al een hele tijd geleden.

Vergeet ook Wellens niet. En Vermeersch doet het ook leuk. Dewulf laten gaan is wel een ongelofelijke blunder, zeker tov hun 'verjonging'.

Edit: En Lambrecht was klasse.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2020 17:12 door Anony.
Heisenberg 27 oktober 2020 21:25
Bjorg Lambrecht was goed op weg. Zijn tragische overlijden betekende ook dat Lotto zijn grootste talent verloor.
Pyama 28 oktober 2020 08:32
Spaak 29 oktober 2020 11:34
Vorige zomer het boek van Bram Tankink gelezen (die zelf een aantal jaar bij QS heeft gereden) en wat mij opviel is de toch wel de in zijn ogen zeer positieve instelling binnen die QuickStep-ploeg, ondanks dat Pat af en toe hard is en dat er schijnbaar intern af en toe wat "pesterijtjes" zijn denk ik dat er weinig ploegen zijn waarbij het teamgevoel zo sterk is. Ik heb mijn mening daar toch wel wat over moeten bijstellen en kan me voorstellen dat je als jongere liever daar rijdt dan elders.

Bram was er ook enorm lovend over, in tegenstelling tot hoe hij zijn Rabo-tijd beschreef waar het allemaal veel meer los zand was en er een zakelijke/kille sfeer heerste.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen