Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

75th La Vuelta ciclista a España 12 etappe La Pola Llavian 109,4 kma/Pola de Laviana > Alto de l'Angliru

Gepost door Cecchini 
Cecchini 31 oktober 2020 20:01
Vertrek 14.08 verwachte aankomst 17.15











Algemeen Klassement

1 PRIMOŽ ROGLIC 1 TEAM JUMBO - VISMA 45H 20' 31'' - B : 42'' -
2 RICHARD CARAPAZ 72 INEOS GRENADIERS 45H 20' 31'' - B : 16'' -
3 DANIEL MARTIN 181 ISRAEL START-UP NATION 45H 20' 56'' + 00H 00' 25'' B : 22'' -
4 HUGH JOHN CARTHY 102 EF PRO CYCLING 45H 21' 29'' + 00H 00' 58'' - -
5 ENRIC MAS 174 MOVISTAR TEAM 45H 22' 25'' + 00H 01' 54'' - -
6 MARC SOLER 177 MOVISTAR TEAM 45H 23' 15'' + 00H 02' 44'' B : 19'' -
7 FELIX GROSSSCHARTNER 63 BORA - HANSGROHE 45H 24' 02'' + 00H 03' 31'' B : 6'' -
8 ALEJANDRO VALVERDE 171 MOVISTAR TEAM 45H 24' 15'' + 00H 03' 44'' B : 5'' -
9 WOUTER POELS 111 BAHRAIN - MCLAREN 45H 24' 25'' + 00H 03' 54'' - -
10 MIKEL NIEVE 83 MITCHELTON - SCOTT 45H 25' 14'' + 00H 04' 43'' - -


Curzio 01 november 2020 10:53
Frederik D. 01 november 2020 11:20
Terugblik en vooruitblik:
Nu.nl

Een mooie berg, die Angliru, voor Poels? Wordt die berg het hoogtepunt van Poels' wielrenloopbaan? Of gaat er toch iemand winnen die in het AK tussen hem en Carapaz staat? Of neemt Carapaz met twee secondes de rode trui van Roglic over?
valse trage 01 november 2020 13:25
Die Angliru ziet er niet eens zo heel steil uit op deze foto. Zijn er prikkers die weleens omhoog zijn gefietst/gelopen?
tvm 01 november 2020 13:32
Vergeet Geraardsbergen. Dit is een muur!
tvm 01 november 2020 13:33
Carthy of Vlasov geef ik hier wel een kans. Al hoop ik op D. Martin of Poels.
Horsie is back 01 november 2020 13:55
Gaat Wout Poels vanmiddag trouwen met Chris Froome? Driemaal is scheepsrecht. Kwamen in 2011 samen hand in hand in 44:45 over de meet; in 2017 deden ze het nog eens dunnetjes over in 44:38. Allemaal te bewonderen op de twitter van de Roemeen Mihai Simion @Faustocoppi60.
ton duk 01 november 2020 14:28
Wout heeft dat hoogtepunt natuurlijk al binnen met L-B-L
Gr
El Chaba 01 november 2020 14:45
Als Froome vandaag bij Poels kan blijven, eet ik ik mijn schoenen op.
Cecchini 01 november 2020 14:48
In de barre tijden van Corona, terreuraanslagen, de verkiezingen in Amerika, is de wielerwereld in de ban van de 3 seconden. regel.
Curzio 01 november 2020 14:48
Liefde geeft vleugels, dus wie weet.
El Chaba 01 november 2020 14:56
Brood en spelen, je weet toch..
Prikdude 01 november 2020 15:06
Jumbo houdt het verschil klein naar een 18 renners sterke kopgroep, zodat een Soler of Valverde straks eventueel nog de sprong kan maken (2'30)

Cattaneo en G. Martin op 9 en 8 minuten het best geplaatst. Ook er bij: Kobe, Nans, Luis, Leon, Alex, Tosh, Roux en Wurf. Formolo hangt met dood paard Marczynski nog op een minuut.
Frederik D. 01 november 2020 15:15
Dat dan wel weer.
El Chaba 01 november 2020 15:18
En Poels heeft al gewonnen op de Angliru.
Carlos Danger 01 november 2020 15:21
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de barre tijden van Corona, terreuraanslagen,
> de verkiezingen in Amerika, is de wielerwereld in
> de ban van de 3 seconden. regel.


Zijn een beetje in de war met basketball.
Curzio 01 november 2020 15:27
De la Cruz en Chaves met een tegenaanval op 54 km. Sosa komt ook meespelen, o nee, alweer weg, kwam misschien een zakdoek aanreiken ofzo.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2020 15:28 door Curzio.
Curzio 01 november 2020 15:31
Movistar pakt resoluut de kop. De winnaar zit niet vooraan, zoveel is al duidelijk.
2'14 met nog 53 km.
merijntje mortirolo 01 november 2020 15:37
El Chaba 01 november 2020 15:47
Respect dat ze blijven strijden, maar Mas geeft me nou niet echt de indruk, dat hij het af kan maken.
Curzio 01 november 2020 15:56
Het zit de Emiraten vandaag niet mee. Hele ploeg al in de aanval geweest maar desondanks niemand vooraan. Formolo weggeslagen na een eenzijdige val (zonder erg) en De la Cruz ingelopen.
Curzio 01 november 2020 16:03
Amador ook gevallen geweest in een gladde afdaling, leek mij fysiek ook niet heel gehavend, maar Carapaz zal het niet graag zien.

Guillaume Martin blijft zijn beste krachten inzetten vooraan, in een kansloos groepje van vier, met nog 47 seconden op t peloton.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2020 16:03 door Curzio.
MarkV 01 november 2020 16:24
Froome speelt vandaag voor Rohan Dennis? Opeens rijdt hij met Carapaz weg.

Maar Gesink rijdt het weer dicht.
Curzio 01 november 2020 16:26
Nog zo'n 25 man mee. Mooi staaltje van deze wielertoerist!
Nomath 01 november 2020 16:44
Lof voor Froome, die niet opgeeft.
El Chaba 01 november 2020 16:44
Froome gelost, maar lijkt wel beter te worden.
Eindhovuh 01 november 2020 16:55
Niet normaal hoe sterk Jumbo is zeg.
Who the Fuck is Vingegaard.
MarkV 01 november 2020 16:57
Poels gaat geen 2e worden vandaag
Eindhovuh 01 november 2020 16:58
Als Astana dit deed vond ik het verdacht spinning smiley sticking its tongue out
El Chaba 01 november 2020 17:02
Was al achtste in Polen.
Eindhovuh 01 november 2020 17:05
Achter Malecki en Ulissi... Jij had dit wel verwacht?
MarkV 01 november 2020 17:06
Kuss lijkt wel veruit de sterkste
MarkV 01 november 2020 17:07
Roglic en Carapaz kijken naar elkaar, Kuss moet wachten. Alle anderen rijden nu weg, Mas op kop.
MarkV 01 november 2020 17:12
Carapaz is er vandoor, Kuss mee maar Roglic niet dus Sepp wacht.
MarkV 01 november 2020 17:13
Carapaz, Maz, Carthy
+klein gaatje
Vlasov, Martin
+klein gaatje
Kuss, Roglic

Maar kleine gaatjes zijn 15 seconden op deze steile stroken.
Curzio 01 november 2020 17:14
MarkV 01 november 2020 17:16
Carthy op weg naar de zege.
MarkV 01 november 2020 17:17
Carapaz lost bij Mas en Vlasov
MarkV 01 november 2020 17:19
Carthy wint, seconde of 16 voor Vlasov, Mas en Carapaz, Roglic op 26 seconden dus schade valt mee.
Eindhovuh 01 november 2020 17:20
Jumbo met afstand de sterkste ploeg. Maar je bent zo sterk als je kopman blijkt.
MarkV 01 november 2020 17:22
Poels stijgt denk ik 3 plaatsen, maar ziet Vlasov dichterbij komen.
Curzio 01 november 2020 17:24
Zonder regenjasje van Roglic rijdt Kuss gewoon top-5 deze ronde. Duur betaald.
Curzio 01 november 2020 17:27
Carthy reed ook een prima tijdrit in de Giro van 2019: [www.procyclingstats.com]
Frederik D. 01 november 2020 17:47
En misschien had Kuss vandaag de etappe kunnen winnen. Maar wellicht had Roglic meer tijd verloren zonder Kuss, die hem op het einde op sleeptouw nam. Hoe is de tijdrit van Carapaz? En die van Poels, die nu zes staat maar van drie, vier man de hete adem in zijn nek voelt?
Horsie is back 01 november 2020 17:49
I love nobody, but give me (a) K(i)uss as a compagnon.
Frederik D. 01 november 2020 17:51
Maar verloor 1.30 toen op Roglic. En Carapaz verloor toen 1.55. Maar wellicht was die tijdrit toen vlakker dan de tijdrit van aanstaande dinsdag? En de afsluitende tijdrit van Roglic in de Tour van dit jaar was niet echt superieur.
Frederik D. 01 november 2020 17:58
Toch maar even Wielerflits citeren:

- Toch wordt vooral de naam van David Millar aan de Angliru verbonden. Terwijl de weergoden de renners in de vijftiende rit van de Vuelta 2002 geselden met hagel, regen en windstoten ging de Brit op de klim drie keer onderuit. Eén meter voor de finish kneep hij demonstratief in de remmen. Hij trok zijn rugnummer af en liet het vervolgens met gevoel voor dramatiek op de grond dwarrelen. Ondanks zijn negende plek in het klassement, weigerde hij de wedstrijd te vervolgen.

Wout Poels lacht om het voorval. De Limburger kijkt juist gretig vooruit naar Angliru. Vorig jaar kreeg hij in de Dauphiné te horen dat hij alsnog tot de winnaar van de Angliru-rit in de Vuelta in 2011 werd uitgeroepen. Doordat alle uitslagen van Juan José Cobo van 2009 tot en met 2011 met terugwerkende kracht werden geschrapt op basis van abnormale bloedwaardes in zijn biologisch paspoort, staat Poels nu ineens op de erelijst van deze epische berg.-

Het verhaal van David Millar blijft een mooi verhaal.
Nomath 01 november 2020 18:04
Heeft Kuss al eens een behoorlijke tijdrit gereden? Zelfs in de klimtijdrit naar de Planche des Belles Filles was hij niet bij de beste-50.
Horsie is back 01 november 2020 18:13
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Froome gelost, maar lijkt wel beter te worden.

Ter geruststelling: hij is gefinished als 60. op meer dan 1000 seconden, een kleine 18 minuten langzamer op de brute klim dan in 2017.
Wel de kanttekening, dat hij veel energie heeft verloren met het verzamelen van bidons voor anderen.

In 2015 kwam de lang verwachte test van Chris Froome om de insinuaties weerwoord te geven.
Eenzelfde test nu zou veel interessanter zijn.

Wout Poels was in de klim toch maar ruim een halve minuut langzamer dan in 2011 en 2017. Bravo!
Ook Robert Gesink in een totaal andere rol natuurlijk verloor maar twee en een halve minuut t.o.v. bijna een wielerleeftijd van 12 jaar geleden.
Alejandro Valverde heeft meer geleden in dezelfde tijd, namelijk een verlies van 3 minuten.
valse trage 01 november 2020 18:23
En weer wint niet de sterkste op de Angliru! Kuss die rondjes om Roglic draait... Hij had met een minuut voorsprong de etappe kunnen winnen.
Hoe vaak krijg je de kans om op de Angliru te winnen? Dat Roglic godverdomme die paar secondjes zelf maar dichtrijdt!
Ik vond het vandaag weer eens zeer vervelend om te aanschouwen dat 'ploegenspel'...
MarkV 01 november 2020 18:45
In tegenstelling tot die Vuelta met Froome was het nu wel belangrijk. Roglic had zonder Kuss hier veel meer tijd en de Vuelta kunnen verliezen!
Curzio 01 november 2020 19:04
Eens.

Kuss trouwens de enige waarbij het er ook op de Angliru echt blijft uitzien als fietsen.
Frederik D. 01 november 2020 19:21
Toen in de Giro de meesterhelper niet bij zijn kopman bleef, zat je je op te winden en nu in de Vuelta de meesterhelper wel bij zijn kopman bleef, zat je je ook op te winden? Of heb ik een incorrect beeld van je? smiling smiley
tvm 01 november 2020 20:11
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> In tegenstelling tot die Vuelta met Froome was het
> nu wel belangrijk. Roglic had zonder Kuss hier
> veel meer tijd en de Vuelta kunnen verliezen!

@markV,

Vertel mij eens, hoezo had Roglic hier veel meer kunnen verliezen als Kuss er niet meer bij was, in tegenstelling tot Froome met Poels als knecht?
Het is toch gewoon 18% stijgingspercentage? Alleen bij een lekke band had Kuss kunnen helpen.
Carlos Danger 01 november 2020 21:11
Alleen op de Angrilu of alleen op de Angliru in het wiel van een ploegmaat.
Dat scheelde vandaag zeker een minuut.
MarkV 01 november 2020 23:14
Froome was helemaal niet aan het verliezen, hij was toen op de Angliru al weggereden van zijn concurrenten, die bovendien al op grote achterstand stonden en het was de laatste etappe van de Vuelta op de sprintrit naar Madrid.
Er had Froome in die situatie echt helemaal niets kunnen gebeuren behalve als de aanvaller van Monica Seles uit het publiek was gesprongen om hem neer te steken.

Terwijl Roglic hier met nog een week te gaan een piepkleine voorsprong verdedigt op meerdere renners, die allemaal van hem weg aan het rijden waren.Als je serieus denkt dat Roglic zonder de hulp van Kuss ook maar 10 seconden had verloren op Carapaz ben je niet goed wijs.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2020 23:19 door MarkV.
MarkV 01 november 2020 23:15
.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2020 23:25 door MarkV.
Tinuz 01 november 2020 23:28
Ik ga wortelen voor Daniel Martin. Die Carthy is me te obscuur.
valse trage 02 november 2020 00:16
Het kan me niet verrotten wat voor beeld je van me hebt, maar dit zuig je uit je duim. En die smiley steek je maar in je hol.
Clavan 02 november 2020 08:03
Ik had liever Neil Horan. Niks leukers als dronken Ierse priesters die wedstrijden verstoren.
Curzio 02 november 2020 08:42
Obscuur zou ik niet willen zeggen. Het is wel een verrassing natuurlijk, maar past heel goed in de lijn van 2019. Daarvoor stond Carthy volgens mij al een paar jaar bekend als talent, en in de Giro van 2019 klom hij geregeld met de beste klassementsrenners (bijvoorbeeld etappe 16 over de Mortirolo). Omdat hij dit jaar de Tour in dienst reed bleef hij een beetje onder de radar, maar daar heeft hij kunnen bouwen en ten opzichte van een aantal andere klassementsmannen is hij frisser (met name Roglic, Mas en Kuss), terwijl anderen (Carapaz, Vlasov en D. Martin) meer in hetzelfde traject zitten.
Andere Peter 02 november 2020 09:10
Dan wel liefst eerst duimzuigen en pas daarna holsteken.
Luijt 02 november 2020 09:32
Hahahaha.
Met z'n kutsmileys.
Luijt 02 november 2020 09:35
Zo'n Angliru hoeft van mij eigenlijk niet zo. Oké, dit keer flikkerden er geen motoren omver, maar met fietsen heeft het niks meer te maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2020 09:35 door Luijt.
El Chaba 02 november 2020 13:09
Ik vind het er ook (net) iets over. En zoals zo vaak levert het ook weinig verschillen op.
Eindhovuh 02 november 2020 13:12
Die hadden ze ter plekken helemaal neer moeten knuppelen.
El Chaba 02 november 2020 13:20
Moet dat nou?
Hij stelt toch een normale vraag in normale bewoordingen?
Frederik D. 02 november 2020 14:08
Ik vind het een mooi monster en mooi om te zien hoe men zich naar boven wringt. Ook zo'n monster hoort mijns inziens in een grote wielerronde. Ja, wat is echt wielrennen? Waar leg je de lat? Is het misschien toch ook een beetje subjectief? Ben ik te subjectief? Misschien. Maar hoe fietste men in de eerste helft van de vorige eeuw? Voelde toen een lange klim van 15 procent niet aan als een klim van 23 procent? Zijn de renners van thans niet iets te verwend? Of ben ik ondanks al mijn rationalismes toch ook een romanticus?
Horsie is back 02 november 2020 19:55
Wielrennen is bovenal het zo soepel mogelijk in beweging houden van een vehikel met twee wielen en niet een schokschouderend proces als ware het een volgeladen kar met vierkante wielen voortgetrokken door een boerenpaard. De torque, dat is de kracht die uitgeoefend moet worden langs de traparm, doorgaans 172,5mm of 170mm, is cruciaal. De torque bereikt zijn hoogste waarde vanuit stilstand (kracht/snelheidsrelatie van AV Hill) en wordt geleidelijk aan veel minder naarmate men sneller gaat. Dit is ook bergop zo, maar met 100w kom je bergop bij 23% niet meer omhoog, want je valt gewoon om, ook al omdat vanwege het dode punt boven en beneden en deels ook in het opwaartse deel van de pedaalcyclus veel minder kracht kan worden gezet.

Om met 100w bij een beentempo van 60 toch deze berg met 23% op te kunnen klimmen moet je een weerstand overwinnen al dicht bij de waarden zittend, die sterke baanrenners e.d. bij de stilstaande start even kunnen volhouden. Maar ook bij 400w blijft de te overwinnen weerstand erg hoog, zodanig dat de beste renners alleen maar kunnen voortploeteren. De blik op oneindig en vooral zorgen, dat de tred gaande blijft. Daalt de snelheid te zeer dan kom je niet alleen niet meer vooruit, maar loop je het risico te zullen omvallen, omdat je de enorme weerstand niet meer aan kunt.

De Boston Dynamic Cycling Horses zullen ongetwijfeld wel zodanig kunnen worden ontworpen, dat ze moeilteloos met losse handen de Angliru omhoog gaan, maar de mens, neuhh. Wanneer door de manier van rijden de tijdspanne, dat de spieren ook nog van zuurstof kunnen worden voorzien, bovendien afneemt wordt het echt afzien. Extra gewicht van renner en fiets wordt een factor van betekenis.

Je kunt op een fiets best 300 km/h per uur rijden (mind you, een vrouw is nog steeds de snelste), maar dan alleen in aangepaste omstandigheden. Eerst met het vehikel dat niet meer zo veel op een racefiets lijkt je een tijd voort laten slepen totdat je een bepaalde snelheid gehaald hebt en dan met een gigantisch verzet (omgerekend over een normaal verzet, liefst 34 meter per pedaalomwenteling) even een minuutje inspannen met een geschat vermogen van 700w. Uiteraard zouden onze baanrenners nog veel sneller moeten kunnen, maar gelukkig zijn ze niet zo gek om het te proberen.

Het Wattbeest, dat ik bezit, heeft een zogenaamd magnetische inductie modus, waarbij de gegeven weerstand gelijk blijft en dus niet afneemt bij hogere snelheid. Als ik dus test in deze modus tekent het beest aan de hand van de geleverde krachten gedurende de 360 graden een tekening. Als een machine op het Wattbeest zou gaan trappen, dan komt er een perfecte tekening uit van een cirkel, aangezien op elk moment gedurende de pedaalcyclus precies dezelfde kracht wordt uitgeoefend. Maar us mortals kunnen dat niet, dus als de te overwinnen weerstand te groot wordt, ergo torque, dan is een soepele tred niet meer mogelijk en lijkt het er in de tekening dus op, dat je benen tijdens de beweging a.h.w. even "stilstaan".

Bij Ganna, ook wel een Wattbeest, zie je bijvoorbeeld ook al, dat hij in tijdritten buiten niet bepaald soepel trapt.

Bij hoge snelheden rijdt je in toenemende mate tegen een muur van luchtmoleculen op, todat je niet meer harder kunt en dat is vanuit stilstaande start al na tegen de 20 seconden, afhankelijk nog van of je in een rechte lijn zit of op een bepaald moment nog in een bocht op een wielerbaan. Maar dan heb je nog altijd de kinetische energie van de racefiets, die je ook zonder nog te trappen verder brengt. Bergop ook, maar dan in de andere richting. Je dondert als een rotsblok naar beneden! grinning smiley
Luijt 02 november 2020 21:15
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen