Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour van 2021

Gepost door lodjan 
lodjan 01 november 2020 22:01
De Tour van volgend jaar is voorgesteld:


Etappe 1: Brest – Landerneau, 187 km (zaterdag 26 juni)
Etappe 2: Perros-Guirec – Mûr-de-Bretagne, 182 km (zondag 27 juni)
Etappe 3: Lorient – Pontivy, 182 km (maandag 28 juni)
Etappe 4: Redon – Fougères, 152 km (dinsdag 29 juni)
Etappe 5: Changé – Laval, ITT 27 km (woensdag 30 juni)
Etappe 6: Tours – Châteauroux, 144 km (donderdag 1 juli)
Etappe 7: Vierzon – Le Creusot, 248 km (vrijdag 2 juli)
Etappe 8: Oyonnax – Le Grand-Bornand, 151 km (zaterdag 3 juli)
Etappe 9: Cluses – Tignes, 145 km (zondag 4 juli)

Rustdag in Tignes (maandag 5 juli)

Etappe 10: Albertville – Valence, 186 km (dinsdag 6 juli)
Etappe 11: Sorgues – Malaucène na de Mont Ventoux, 199 km (woensdag 7 juli)
Etappe 12: Saint-Paul-Trois-Châteaux – Nîmes, 161 km (donderdag 8 juli)
Etappe 13: Nîmes – Carcassonne, 220 km (vrijdag 9 juli)
Etappe 14: Carcassonne – Quillan, 184 km (zaterdag 10 juli)
Etappe 15: Céret – Andorra-la-Vieille, 192 km (zondag 11 juli)

Rustdag in Andorra (maandag 12 juli)

Etappe 16: Pas de la Case – Saint-Gaudens, 169 km (dinsdag 13 juli)
Etappe 17: Muret – Saint-Lary-Soulan Col du Portet, 178 km (woensdag 14 juli)
Etappe 18: Pau – Luz Ardiden, 130 km (donderdag 15 juli)
Etappe 19: Mourenx – Libourne, 203 km (vrijdag 16 juli)
Etappe 20: Libourne – Saint-Emilion, ITT 31 km (zaterdag 17 juli)
Etappe 21: Chatou – Parijs, 112 km (zondag 18 juli)

[www.letour.fr]

[www.wielerflits.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2020 22:18 door lodjan.
Anony 01 november 2020 23:08
10 tijdritkilometers te weinig om Evenepoel helemaal te overtuigen. Al sluit ik deelname ook niet uit.
MarkV 01 november 2020 23:36
Aankomst van de eerste etappe op dit klimmetje



Duel van Aert-van der Poel?
Sjorsoll 02 november 2020 03:45
De oude Dumoulin wint deze Tour normaal gesproken denk ik.
Lucho Herrera 02 november 2020 07:29
Waar baseer je dat op? Stel dat Dumoulin zijn oude niveau haalt dan vraag ik me sterk af of dat voldoende is. Denk dat de jonge generatie zijn niveau van 2017/2018 inmiddels ruimschoots overtreft. En 2 korte tijdritten helpen hem ook niet voldoende.
Clavan 02 november 2020 08:05
tvm 02 november 2020 08:19
Alpecin-Fenix ziet twaalf kansen in Tour 2021: 'Van der Poel voor punchritten'

'Van der Poel voor punchritten, Philipsen in de sprints'

'Als je de bergritten en tijdritten aftrekt, tel ik twaalf kansen waarin we kunnen proberen een rit te winnen. Mathieu voor de etappes voor de punchers, zoals Mûr de Bretagna. Onze nieuwe aankoop Jasper Philipsen in de sprints. Dan nog jongens als Xandro Meurisse en Petr Vakoc voor de overgangsritten.'

Toch snapt ook Roodhooft dat het niveau in de Tour de France van een heel ander niveau is. Het weerhoudt hem er niet van om te dromen van succes: 'Winnen wordt niet evident, maar we zullen zeker ons mannetje staan.'

Volledig artikel hier.

Wat zijn de plannen met Merlier, heb ik iets gemist?
Of is Philipsen>Merlier?
Andere Peter 02 november 2020 08:51
Tegen de oude Merckx en Hinault zal de oude Dumoulin het onderspit delven. Dat doet ongeveer evenveel terzake.
Jeanneman 02 november 2020 09:22
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alpecin-Fenix ziet twaalf kansen in Tour 2021:
> 'Van der Poel voor punchritten'

>
> 'Als je de bergritten en tijdritten aftrekt...'

Ik zou dan gewoon energie sparen.
Slimmerd 02 november 2020 09:38
Dat laatste sowieso denk ik
Sjorsoll 02 november 2020 10:06
De tijdsverschillen bergop tussen de toppers zijn de afgelopen jaren gering. Dan is 58 kilometer tijdrit heel erg veel. Waar baseer jij eigenlijk op dat dat nivrau voorbij is gestreefd? En buiten Pogacar door wie? Roglic deed toentertijd ook al mee, Evenepoel dan? Die moet zijn eerste klassement in een GT nog rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2020 10:07 door Sjorsoll.
Sjorsoll 02 november 2020 10:08
Ze kunnen het proberen. Zeker.
Meneer 60% 02 november 2020 11:02
Is het al zeker dat Alpecin-Fenix naar de Tour mag, eigenlijk?

Mooie Tour, lijkt het. Wat meer tijdritkilometers juich ik alleen maar toe. Leuk, die punchklimmetjes in de eerste etappes.

Hopelijk een normaal seizoen. En een tour waarbij Roglic, Pogacar, Bernal en Evenepoel allemaal in topvorm en met een sterke ploeg aan de start staan. Kan heel erg mooi worden.
Meneer 60% 02 november 2020 11:07
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar baseer je dat op? Stel dat Dumoulin zijn oude
> niveau haalt dan vraag ik me sterk af of dat
> voldoende is. Denk dat de jonge generatie zijn
> niveau van 2017/2018 inmiddels ruimschoots
> overtreft. En 2 korte tijdritten helpen hem ook
> niet voldoende.

Dat is mijn gevoel toch ook. Dumoulin is een heerlijke rijder, maar het voelt voor mij alsof hij een 100-meter loper is die ooit in 9,90 mooie titels heeft gepakt en die nu met veel moeite weer in de buurt van die 9,90 kan lopen, terwijl er ondertussen een groepje nieuwe talenten is opgestaan dat allemaal lachend 9,70 loopt. Wielrennen is geen tijdensport, dus misschien klopt dat gevoel niet, maar het is wel wat ik denk. Hopelijk zit ik er ver naast.
ton duk 02 november 2020 11:27
Hopelijk een normaal seizoen. En een tour waarbij Dumoulin , Kruijswijk, Kelderman, Poels en Mollema allemaal in topvorm en met een sterke ploeg aan de start staan. Kan heel erg mooi worden.
gr
MarkV 02 november 2020 11:50
Ja, Alpecin heeft als winnaar van de Europe Tour overal startrecht, maar geen startplicht. Ze doen dus mee, tenzij ze dat niet willen (en dat lijkt mij sterk).


Zo makkelijk als Evenepoel maar in alle lijstjes wordt gezet, dat kan alleen maar tegen gaan vallen zo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2020 11:50 door MarkV.
Prikdude 02 november 2020 12:05
Klassiek kutparcours.
Slimmerd 02 november 2020 12:10
De geruchten mbt slechts één tijdrit in de Giro zijn er ook, Evenepoel ging zijn grote ronde toch uitzoeken op de tijdritkelimoters, dan is 58 heden ten dage vrij veel!
Slimmerd 02 november 2020 12:12
Slechts drie aankomsten bergop, slechts zes bergritten, de Fransen hebben de kans op geel vaarwel gezegd en hopen nu op groen met Demare (acht echte sprintkansen lijken hier te zijn )
Lucho Herrera 02 november 2020 12:47
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> De tijdsverschillen bergop tussen de toppers zijn
> de afgelopen jaren gering. Dan is 58 kilometer
> tijdrit heel erg veel. Waar baseer jij eigenlijk
> op dat dat nivrau voorbij is gestreefd? En buiten
> Pogacar door wie? Roglic deed toentertijd ook al
> mee, Evenepoel dan? Die moet zijn eerste
> klassement in een GT nog rijden.


58km vind ik niet veel. Op echte pure klimmers die helemaal niet kunnen tijdrijden pak je misschien veel tijd, maar die jongens komen uiteindelijk toch altijd al te kort in het klassement. Maar op klimmers die ook nog redelijk tot goed kunnen tijdrijden zoals Pogacar en Bernal win je niet echt veel over deze afstanden.

Ik baseer me overigens op mijn gevoel dat ik bij Dumoulin heb. Zijn talent is niet verdwenen en na zijn 7e plaats dit jaar geloof ik zeker dat we nog mooie dingen van hem gaan zien. Maar de Tour winnen tegen al die nieuwe talenten die wattages rijden die Tom naar mijn idee nog nooit heeft gehaald? Ik geloof er niet in. Maar ik hoop zeer dat ik me vergis.
JW 02 november 2020 12:55
Eens !
Slechts een schim van het parkoers van dit jaar.
Toen werd elk gebergte benut.
Nu is het Alpendeel veel te licht.
Eerste week wordt na de wel leuke aanloop een saaie bedoening.
Tegenvaller, wat mij betreft
Lucho Herrera 02 november 2020 12:55
6 bergritten + 5 heuvelritten vind ik eigenlijk wel mooi in balans. De nieuwe trend om er 10 bergritten in te gooien vind ik ook niet altijd geslaagd. Afgelopen jaar was de meest bergachtige Tour met het grootste aantal hoogtemeters ooit. Maar de koers zat toch heel lang op slot.

3 aankomsten bergop had ik ook liever anders gezien. Neem de rit naar de Ventoux. Leuk dat ze zowel via Sault als Bedoin omhoog gaan. Maar de finish had van mij gewoon bovenop mogen zijn en niet in Malaucene. Aan de andere kant. Gaat er minder verschil ontstaan op de Ventoux vanwege de afdaling? Of gaan we juist enorme strijd bergop en bergaf zien?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2020 12:56 door Lucho Herrera.
Meneer 60% 02 november 2020 12:55
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slechts drie aankomsten bergop, slechts zes
> bergritten, de Fransen hebben de kans op geel
> vaarwel gezegd en hopen nu op groen met Demare
> (acht echte sprintkansen lijken hier te zijn )

Ik heb het idee dat ze naar Alaphilippe hebben gekeken. Aankomsten op korte klimmetjes of na afdalingen, twee tijdritten, iets minder klimkilometers in totaal. Ze hopen misschien dat hij de vorm van vorig jaar heeft en vol voor het klassement gaat.
Lucho Herrera 02 november 2020 12:58
Over de Alpen gesproken. Iemand ervaring met fietsen vanuit Bourg st Maurice? (bij de etappe naar Tignes komen ze daar doorheen).
Misschien dat ik volgend jaar zelf wil fietsen in de Alpen en de rit naar Tignes wil bekijken. Iemand hotel/appartement/gites/camping tips?
Wanny 02 november 2020 13:02
Tourparcours was dit jaar op papier wel mooi, alleen leidde dat niet tot een spetterend koersverloop. Ik zie liever wat meer heuvelritten en middengebergte, dan die etappes met 3 cols van de buitencategorie waarop toch niks gebeurt tot de laatste 2 kilometer.

Zou ook wel een mooi experiment zijn om eens een Tour te rijden met individuelen ipv in ploegverband. Kijken wat er dan gebeurt.
El Chaba 02 november 2020 13:04
Qua inhoud zeker, maar qua pure snelheid betwijfel ik toch.
Luijt 02 november 2020 13:07
Die afdaling naar Malaucène, daar heb ik mijn snelheidsrecord staan. Daar zitten een paar van die lange stukken in echtdoor naar beneden aan 9% zonder zijwegen. Zelfs voor een niet daler als mijzelf nauwelijks reden om in de remmen te knijpen.
Ben benieuwd hoe hard de profs daar naar beneden gaan. het is geen technische afdaling; de toegevoegde waarde van finishen daar beneden ontgaat me dan ook.
Luijt 02 november 2020 13:11
Uitermate saai parcours met veel te veel vlakke ritten en zwaartepunt in de Pyreneeën. Sowieso leuker als de tour in de Alpen beslist wordt.
Lichtpunt is dat ze niet weer naar de Planche des Belles Filles gaan, waar ze kunstmatig iets hebben geprobeerd te maken van een foeilelijke regenklim.
De zwarte trui 02 november 2020 13:42
Voor de visueel georienteerden onder ons:



Souvenir Henri Desgrange op de Port d'Anvalira valt wat tegen. Ritje naar Luz Ardiden mag er zijn, zeker in combinatie met de bergop finish een dag eerder op de Portet. Jammer dat die eerste rijdrit niet de 50 km haalt waar eerder over gespeculeerd is. Een tijdrit van een uur hoort gewoon bij de kwaliteiten van een grote ronde winnaaar.

Rit 15

Rit 17

Rit18
MarkV 02 november 2020 13:50
Pogacar is zelf een tijdritkanon.

Types als Bernal, Kruijswijk, Valverde verliezen op een tijdrit van 30km al 1.5 a 2 minuten op types als Thomas, Pogacar, Roglic, Dumoulin.
6 minuten op Evenepoel als ik dit prikbord moet geloven.
Lucho Herrera 02 november 2020 14:20
Wat vind je er kunstmatig aan? Die klim ligt er al een eeuwigheid. Tijdens de Trois Ballons diende de Planche des Belles Filles altijd al als slotklim. En vervolgens heeft de relatief arme regio veel geïnvesteerd in het verbeteren van de wegen. En om die investeringen terug te verdienen is met ASO afgesproken dat de Tour een keer of 4 - 5 zou finishen bovenop de Planche in 10 jaar tijd. En die 5e keer was afgelopen jaar! Ze zullen nu dus wel een tijdje wegblijven daar. Aan de andere kant heeft de klim zich wel bewezen. 4 van de 5 keer werd gewonnen door een klassementsrenner. De favorieten hebben er bijna altijd strijd geleverd. Het enige kunstmatige dat ik me kan bedenken is die laatste gravelstrook die zie eraan vast hebben geplakt. Maar die hebben ze ook maar 1 keer verreden in 5 edities.
Remko 02 november 2020 14:24
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hopelijk een normaal seizoen. En een tour waarbij
> Dumoulin , Kruijswijk, Kelderman, Poels en
> Mollema allemaal in topvorm en met een sterke
> ploeg aan de start staan. Kan heel erg mooi
> worden.
> gr

Mooi rijtje, maar als ik naar de leeftijden kijk word ik niet vrolijk.....
Eindhovuh 02 november 2020 14:45
En los van die startplek gaat de ASO de kleinzoon van Poulidor, die zo goed presteert, echt niet weigeren.
Sub Culture 02 november 2020 14:50
Tenzij de OS worden afgelast zal Evenepoel de Giro rijden.
Kuiperberg 02 november 2020 15:16
Nou, vlakke etappes tot ver over de 200 km. Ik dacht dat we dit nu weleens gehad hadden. Zal wel een commerciële gedachte achter zitten. Wie betaalt, bepaald.
Vind het totaalplaatje behoorlijk saai. Amper verrassend. Nee, ik kijk nu al uit naar de Giro.
Lucho Herrera 02 november 2020 15:54
Terwijl de Giro juist heel veel saaie etappes had dit jaar. 1 Stelvio etappe maakt nog geen zomer.
Sjorsoll 02 november 2020 16:12
Zou kunnen. Dat betekent wel dat Roglic in 2018 9,90 liep en nu lachend 9.70. Misschien is dat zo, maar het lijkt mij sterk.
Carlos Danger 02 november 2020 17:47
Ziet er uit als een ouderwets saaie Indurain-Tour.
Lucho Herrera 02 november 2020 18:09
Een Tour als in1992 zou ik wel mooi vinden! Maar 2 massasprints en heel veel etappes met vluchters voorop.
MarkV 02 november 2020 18:47
1992? Een proloog, twee tijdritten van bij elkaar 137km én nog eens een ploegentijdrit van 63km.

In de moderne tijd pakken de Roglic en Pogacars dan 10 minuten op de concurrentie, maar na Wiggins is men gelukkig steeds minder gaan tijdrijden.
Sub Culture 02 november 2020 18:52
Ik heb tijdrijden altijd al een hele mooie discipline gevonden, ja natuurlijk is het ontzettend bepalend voor het AK.

Renner die binnenkomt, die seconden die aftellen.. mooi.
Tijdsverschillen en dankzij de Tissot website en procyclingstats komt de cijferfetisjist in mij helemaal tot zijn recht.

Aftrekken maar!
Frederik D. 02 november 2020 18:57
Elke Tour is saai maar je hebt saaie Tours en zeer saaie Tours. Een goede Tour behoort minimaal zeven ritten te hebben met finish bergop, niet heuvelop, en drie tijdritten. En dan houden we nog tien riten over. Daarvan zou ik er drie heuveltje-op of muurtje-op laten eindigen. Zodat er nog zeven saaie ritten overblijven. Nog teveel. Zeven ritten met volkomen overbodige eindsprints.
Frederik D. 02 november 2020 19:02
Bourg St. Maurice? Ik heb nog een foto van het stationnetje toen ik een dag lang aldaar op de camping stond om de wekelijkse was te doen. Weinig indrukwekkend aan het dorp. Maar het ligt wel mooi tussen de passen. En sneue stationnetjes hebben ook hun charme, veel meer dan die grote moderne stations.
Horsie is back 02 november 2020 19:59
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Elke Tour is saai maar je hebt saaie Tours en zeer
> saaie Tours. Een goede Tour behoort minimaal zeven
> ritten te hebben met finish bergop, niet heuvelop,
> en drie tijdritten. En dan houden we nog tien
> riten over. Daarvan zou ik er drie heuveltje-op of
> muurtje-op laten eindigen. Zodat er nog zeven
> saaie ritten overblijven. Nog teveel. Zeven ritten
> met volkomen overbodige eindsprints.

Ik zal de obers, die jou straks weer na een sprintje het bier komen serveren, inlichten, dat ze niet meer so snel hoeven te lopen.
Frederik D. 02 november 2020 20:44
Ik lust geen bier en ik bezoek geen horeca. En water tap ik wel uit mijn eigen kraan.
Luijt 02 november 2020 21:13
Ik vond t zelf een zeer treurige beklimming, maar het regende ook toen ik er zelf was (tot 2x toe zelfs) zoals zo vaak in de Vogezen. Bij het oorspronkelijke einde van de klim begint een zielige skilift. Nu hebben ze er dan nog een strook asfalt aan toegevoegd, om er alsnog wat van te maken. Niet gelukt. Ik vergeet nog het voormalig half verlaten industriedorp vlakbij de voet van de berg.
Van een heel andere orde is een prachtig colletje near by, de col des Chevreres, die een paar jaar terug aan de Planche des Belles Filles voorafging. Die is echt mooi.
Luijt 02 november 2020 21:13
Ik vond t zelf een zeer treurige beklimming, maar het regende ook toen ik er zelf was (tot 2x toe zelfs) zoals zo vaak in de Vogezen. Bij het oorspronkelijke einde van de klim begint een zielige skilift. Nu hebben ze er dan nog een strook asfalt aan toegevoegd, om er alsnog wat van te maken. Niet gelukt. Ik vergeet nog het voormalig half verlaten industriedorp vlakbij de voet van de berg.
Van een heel andere orde is een prachtig colletje near by, de col des Chevreres, die een paar jaar terug aan de Planche des Belles Filles voorafging. Die is echt mooi.
Inigo 03 november 2020 10:01
Cecchini 03 november 2020 10:22
Ik zou graag in het hoofd van Tom Dumoulin willen kijken: gelooft hij nog in zichzelf?

Door Peter Winnen

‘Tourparcours geknipt voor Dumoulin’, kopte mijn regionale ochtendblad kort nadat het nieuwe routeschema openbaar was gemaakt. Want met de twee geplande individuele tijdritten zou de specialist tegen de klok zich makkelijk in de top van het klassement kunnen nestelen. Van Tom Dumoulin zelf heb ik tot nu toe nergens een reactie op het rondeschema gelezen. Het kan zijn dat hij gewoon geen zin heeft gehad de telefoon op te nemen. Wat zou hij ook gezegd moeten hebben? Ik ben moe, bel na de Kerst nog maar eens terug.

Als medekopman vertrokken in de Vuelta liep hij al in de eerste etappe averij op. Dus ging hij knechten voor Roglic. Met de Vuelta in de benen zou hij in elk geval voor volgend seizoen sterker komen te staan. Toen het knechten niet meer vlotte ging hij maar naar huis als investering voor 2021. Tom was moe, de getallen wezen het uit.

Ik zou graag in het hoofd van Tom Dumoulin willen kijken. Gelooft hij nog in zichzelf? Na de strubbelingen met zijn knie, na de strijd tegen een darmparasiet, en na de ontregelende coronapauze stond er een soort halfduplicaat van hemzelf op. Een blij dat ik rij-type waarvan je geen hoogte kon krijgen. Een renner die zijn best deed en tevreden leek met welk resultaat dan ook. Gedeeld kopmanschap in de Tour? Geen probleem. Knechten als de anderen beter zijn? Geen punt. Wat een kanjers, die ploegmaten van me!

Soms kwam Dumoulin op me over als een wijs en reëel mens, een grijsaard die het wel gezien heeft en de dagen plukt die hem nog gegeven zijn.Tom reed heus geen beroerde Tour. Naar eigen zeggen was hij nog maar een half procentje verwijderd van het niveau uit zijn beste dagen. Het was iets meer dan een half procent, ik zag het aan ‘de zit’. Niet één met de fiets was hij, de fiets zat hem dwars. Ik wachtte op de dag dat de fiets zich als vanzelf naar zijn lichaam voegde. Het gekke was dat de verbale Tom een ander leek dan de fietsende Tom. De één leed, de ander lachte.

In Parijs bekende Tom bij de NOS dat hij in zijn zwarte maanden serieus gedacht had aan stoppen. ‘Ik heb echt een verschrikkelijke tijd gehad’. Elke lijdende renner heeft dat soort gedachten wel eens, maar bij hem wist je dat het niet zomaar een oprisping is geweest. Een dag eerder was hij in de tijdrit als tweede geëindigd achter Pogacar. Goed voor het zelfvertrouwen, maar 1 minuut en twintig seconden was wel heel erg veel: ‘Ik kan misschien nog ergens één procent winnen, maar geen vijf. Dat ga ik nooit doen’.

Het klonk als een requiem voor zichzelf.

De zwarte trui 03 november 2020 11:23
Volgend jaar een andere fiets, wellicht komt 'de zit' dan ook terug. Fuck de OS tijdrijden, vive le tour!
Eqquipo 03 november 2020 13:03
Qua tijdritfiets gaan ze er denk ik niet op vooruit. Dat lijkt mij zorgelijk voor Roglic en Dumoulin.
Prikdude 03 november 2020 14:10
Grootste overdrijving in de wielrennerij, dat die fietsjes wat uitmaken. Maar het verzinsel zit zo diep, dat als Pogacar iedereen verrot rijdt op een Colnago, dat ondanks die Colnago is en niet dankzij.
Luijt 03 november 2020 14:33
Peter Winnen hits the spot in dit stukje, althans schrijft op wat ik zelf ook al dacht.
Waarmee ik overigens geen moment wil doen geloven dat wat ik denk "the spot hits"; verre van dat doorgaans.
Koppizoektwachtwoord 05 november 2020 13:51
Ik ook, 83,2 km/h. Het kon eigenlijk best harder maar ik vond het wel genoeg zo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen