Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dylan Groenewegen 9 maanden geschorst

Gepost door predator 
predator 03 november 2020 16:32
Wanny 03 november 2020 16:37
En de andere renners die de afgelopen tijd zijn gedeklasseerd?
Robobas 03 november 2020 16:40
Wat een idiote straf.
El Chaba 03 november 2020 16:41
Tja, het was een horrorcrash en dan krijg je dit. Niet terecht natuurlijk, maar zo werkt het kennelijk bij de UCI..
Prikdude 03 november 2020 17:02
Wellicht niet verkeerd voor Dylan. Zal daardoor minder geneigd zijn tot zelfkastijdende mijmeringen en z'n collega's zullen minder snel geneigd zijn hem met de nek aan te kijken.
Heisenberg 03 november 2020 17:26
Precies. Zo wordt hij zelf ook een beetje slachtoffer.

Desalniettemin een ongekend zware straf.
Cecchini 03 november 2020 17:37
met dank aan Patje
Curzio 03 november 2020 17:47
Mja, voor het algemene publiek kan het net zo goed andersom werken: 9 maanden geschorst, dan moet het wel heel erg zijn geweest wat hij deed. Dat blijft je ook je hele carrière aankleven, een schorsing van 3 maanden is sneller vergeten.
Nelis! 03 november 2020 18:22
Dat staat in geen verhouding tot een straf die ooit is uitgedeeld, dat is puur veroordelen op basis van het gevolg. Zo zou het recht niet in elkaar moeten zitten. Het is ook bijzonder kwalijk omdat het haast niet te rechtvaardigen is om in beroep te gaan, terwijl dat zeker wel te winnen is. Alleen verlies je de publieke opinie als ploeg en als renner.
Carlos Danger 03 november 2020 18:29
Ik zou als JV en DG geen tijd en energie meer besteden aan een beroep, hoe terecht misschien ook.
En hoe lang gaat dat duren. Probeer het achter je te laten. Hopelijk is Fabio bereid tot een soort
verzoeningsgesprek met Groenewegen, dat levert, denk ik, meer op dan een beroep.
Horsie is back 03 november 2020 18:55
Dylan Groenewegen is als volwassene volledig verantwoordelijk voor zijn eigen onbesuisde optreden in die specifieke eindsprint. Gewild of ongewild, zichzelf niet of zichzelf wel, slachtoffer van zijn tomeloze ambitie of niet, een kortsluiting reactie of niet, de overtreding was bijzonder zwaar, dus zware straf is gereachtvaardigd.
Nelis! 03 november 2020 19:17
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dylan Groenewegen is als volwassene volledig
> verantwoordelijk voor zijn eigen onbesuisde
> optreden in die specifieke eindsprint. Gewild of
> ongewild, zichzelf niet of zichzelf wel,
> slachtoffer van zijn tomeloze ambitie of niet, een
> kortsluiting reactie of niet, de overtreding was
> bijzonder zwaar, dus zware straf is
> gereachtvaardigd.

De gevolgen waren vreselijk. Zelden gezien. Maar was de actie, zonder naar de gevolgen te kijken, dat ook? Is er nooit eerder zoiets vreselijk gedaan in een sprint? Heb je dat nooit eerder gezien?

Ik heb renners aan elkaar zien trekken. Kopstoten zien geven. Bidons zien gooien in volle finale. Is wat Groenewegen heeft gedaan, nu echt zoveel keer erger? En dan bedoel ik niet twee of drie keer erger, maar ruim 100 keer erger? Want dat is wel de strafmaat.
Andere Peter 03 november 2020 19:23
Eens. Maar desalniettemin lijkt het een buitenproportionele straf.
Andere Peter 03 november 2020 19:25
De straf staat niet in verhouding tot andere overtredingen. Je moet ook niet (teveel) naar de gevolgen kijken. De stemmingmakerij lijkt mij een rol te hebben gespeeld (al akn ik dat niet aantonen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2020 19:26 door Andere Peter.
Horsie is back 03 november 2020 19:33
Nelis! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dylan Groenewegen is als volwassene volledig
> > verantwoordelijk voor zijn eigen onbesuisde
> > optreden in die specifieke eindsprint. Gewild
> of
> > ongewild, zichzelf niet of zichzelf wel,
> > slachtoffer van zijn tomeloze ambitie of niet,
> een
> > kortsluiting reactie of niet, de overtreding
> was
> > bijzonder zwaar, dus zware straf is
> > gereachtvaardigd.
>
> De gevolgen waren vreselijk. Zelden gezien. Maar
> was de actie, zonder naar de gevolgen te kijken,
> dat ook? Is er nooit eerder zoiets vreselijk
> gedaan in een sprint? Heb je dat nooit eerder
> gezien?
>
> Ik heb renners aan elkaar zien trekken. Kopstoten
> zien geven. Bidons zien gooien in volle finale. Is
> wat Groenewegen heeft gedaan, nu echt zoveel keer
> erger? En dan bedoel ik niet twee of drie keer
> erger, maar ruim 100 keer erger? Want dat is wel
> de strafmaat.

Hold your Horses, Nelis! Dit beoordelen is geen kwestie van een algoritme toepassen van dit past in het vakje van 39x zo erg als dat van wie-o-wie?
Ik heb de overtreding van meetaf aan beschouwd als een gevalletje kortsluiting in de hersenen en dit is geen zaak van ontoerekeningsvatbaarheid.
Carlos Danger 03 november 2020 19:36
Ben je dan nog toerekeningsvatbaar als je wordt getroffen door kortsluiting in de hersenen?
Horsie is back 03 november 2020 19:37
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> De straf staat niet in verhouding tot andere
> overtredingen. Je moet ook niet (teveel) naar de
> gevolgen kijken. De stemmingmakerij lijkt mij een
> rol te hebben gespeeld (al akn ik dat niet
> aantonen).

We kunnen ook nog Theo Bos raadplegen want die zou toch in dit soort aangelegenheiden als de ultieme ervaringsdeskundige aangemerkt kunnen worden. Dacht die toen niet in de Tour van Turkey, dat hij moest figureren in de film van Thierry de Slingeraar.
Horsie is back 03 november 2020 19:43
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben je dan nog toerekeningsvatbaar als je wordt
> getroffen door kortsluiting in de hersenen?

Trekken we hier de semantische kaart, Carlos? Danger eux.

Wat ik als een kortsluit reactie beschouw, is, iets doen of zeggen, dat seconden ervoor nauwelijks voorstelbaar is.
Kenmerkend: een kat die je ineens flink krabt, een hond, die zonder waarschuwing ineens bijt, een mens, die ineens iemand slaat zonder waarschuwing of erger.
Frederik D. 03 november 2020 19:50
Er zullen zeker, vermoed ik, emoties mee hebben gespeeld. Maar in dit geval vind ik het wel terecht dat men zich ook door ontzetting heeft laten leiden. En voor Groenewegen is deze "relatief zware" straf niet slecht. Deze straf helpt hem hopelijk met enige waardigheid het boetekleed te dragen. Maar natuurlijk, Groenewegen had de enorme pech dat zijn fout zo vreselijk lelijk uitpakte. Maar de grootste pech had uiteraard het echte slachtoffer. Uit respect voor hem is die straf van Groenewegen meer dan gerechtvaardigd. Moge Fabio Jacobsen voorspoedig herstellen. En moge de vlakke eindsprints een stuk veiliger worden.
Andere Peter 03 november 2020 19:53
Ik was het in eerste instantie eens. Maar met 4-5 maanden schorsing zou dat effect ook hebben plaatsgevonden. Er kan nu ook een tegengesteld effect optreden. Ga je bv naar het CAS? Het lijkt mij op het eerste gezicht aanvechtbaar. Maar dan gebeurt dus precies het omgekeerde van wat Prikdude schrijft en wat ook mijn eerste reactie was.
Andere Peter 03 november 2020 19:55
Wordt de organisatie nog op de vingers getikt? Als je het nu over fouten en gevolgen hebt... Ik ga niet herhalen wat daar allemaal mis was. Dat weet de vaste lezer hier wel.
El Chaba 03 november 2020 20:13
Precies, dat was ook mijn gedachte. Het resultaat van de fout is blijkbaar belangrijker dan de fout zelf en zo hoort de wet niet in in elkaar te zitten. Althans qua strafmaat.
Orakel 03 november 2020 20:35
Groenewegen heeft effectief een maand of 3?
Mist UAE, Nice, Romandië (als die al doorgaan), kan er bij zijn in de Giro.
Ja, zeker buiten proportie, maar ook weer geen ramp.
Nu zaak om qua straffen wat meer lijn er handhaving te zien, want aan consequentie scheelt het.
Orakel 03 november 2020 20:38
Snap het onderbuikgevoel wel maar: kan jij vanaf de bank thuis werkelijk beoordelen of Fabio over de boarding vloog vanwege de hoge snelheid, of vanwege een ondeugdelijk hek? Ik ben daar niet toe in staat in alle eerlijkheid.
Vlaflip76 03 november 2020 20:40
En Bennett mag 9 maanden door fietsen, maar ja die zit in het Wolfpack natuurlijk
Carlos Danger 03 november 2020 22:00
Het herstel van Fabio verloopt gelukkig voorspoedig. Eerder deze week zijn de hechtingen uit de gereconstrueerde
boven-en onderkaak verwijderd. Het bekken zal naar verwachting over 2-3 weken weer voldoende zijn hersteld om
met fietstrainingen te beginnen. Begin volgend jaar wacht hem nog wel een nieuwe operatie.
veluweracer 03 november 2020 22:16
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies, dat was ook mijn gedachte. Het resultaat
> van de fout is blijkbaar belangrijker dan de fout
> zelf en zo hoort de wet niet in in elkaar te
> zitten. Althans qua strafmaat.

Het verschil tussen mis en raak steken is een poging tot doodslag of doodslag of moord met voorbedachte rade.
Frederik D. 03 november 2020 22:35
Bedankt voor je reactie en voor je attente houding jegens Jacobsen.
Luijt 03 november 2020 23:23
Zo zit de wet ook niet in elkaar, zo zit de straf in elkaar.
Luijt 03 november 2020 23:32
Fijn, iedereen hier vindt de straf te hoog. Ik ook. Maar in dat Prikdude verhaal zie ik ook wel wat.
Dylan fietst zelf op dit moment ook niet veel overigens.
MarkV 03 november 2020 23:38
Wtf. Te krankzinnig voor woorden. Negen maanden. Kunnen ze hem niet gelijk de doodstraf geven?
Hij had nog beter bepaalde doping kunnen nemen voor zes maanden straf?
El Chaba 03 november 2020 23:54
Haha, nee dus, je snapt er echt heel weinig van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2020 23:55 door El Chaba.
El Chaba 03 november 2020 23:55
Bij de UCI kennelijk wel, maar niet niet in een democratische rechtsstaat.
Remko 04 november 2020 08:29
Andere Peter 08 november 2020 16:18
De organisatie heeft niet de best mogelijke faciliteiten en omstandigheden geleverd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen