Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Groenewegen definitief 9 maanden geschorst

Gepost door Luijt 
Luijt 11 november 2020 10:49
Van NOS.nl

Groenewegen krijgt negen maanden schorsing voor veroorzaken crash Jakobsen
De internationale wielerunie UCI heeft Dylan Groenewegen voor negen maanden geschorst. De Nederlandse sprinter van Jumbo-Visma heeft de straf geaccepteerd.

Groenewegen week tijdens de openingsrit in de Ronde van Polen, op 6 augustus van dit jaar, te veel van zijn lijn af met een zware valpartij tot gevolg.

Bij die valpartij gingen onder anderen Fabio Jakobsen en Groenewegen zelf tegen de grond. Jakobsen werd na zijn val twee dagen in coma gehouden. Zijn gezicht was verbrijzeld, maar alle vitale organen waren intact. Hij is nog steeds herstellende en hoopt snel weer op de fiets te kunnen stappen om te trainen.

Groenewegen brak zijn sleutelbeen en werd door zijn ploeg direct op non-actief gesteld. Nu weet hij dat hij van de UCI tot 7 mei 2021 niet in actie mag komen.

Groenewegen wijkt van zijn lijn af in Ronde van Polen, zware valpartij Jakobsen
Deze video is alleen in Nederland te bekijken.
De disciplinaire commissie van de UCI rekent Groenewegen de crash zwaar aan. Een schorsing van negen maanden is nog niet eerder uitgesproken voor een dergelijke actie van een sprinter. In het verleden zijn wel meermaals renners uit koers genomen vanwege gevaarlijke acties tijdens met name massasprints, maar daar bleef het veelal bij.

Giro d'Italia op 8 mei is mogelijk
De schorsing houdt in dat Groenewegen een belangrijk deel van de koersen in het voorjaar moet missen. Zelf liet hij meteen na het incident in Polen weten even niet aan fietsen te willen denken. In theorie kan Groenewegen wel meedoen aan de Giro d'Italia die op 8 mei van start gaat.

Jumbo-Visma heeft nog geen mededelingen gedaan over welke renners tijdens de grote ronden in actie zullen komen. Die beslissing wordt pas in januari bekend gemaakt.

Jakobsen liet op 2 november weten dat zijn herstel voorspoedig verloopt. "Vier weken na de reconstructie van mijn boven- en onderkaak was het tijd om de hechtingen eruit te halen", zegt hij op zijn sociale media.

"Het herstelproces verloopt goed. Het getransplanteerde bot moet tijdens de komende vier maanden sterk worden. De volgende operatie staat gepland in 2021. Over enkele weken zou mijn bekkenkam zo sterk als voorheen moeten zijn. Vanaf dat moment kan ik opnieuw voorzichtig op de fiets trainen!"
Sub Culture 11 november 2020 10:51
Insert

dAnK Je WeL LeFeVeReErEerervEreE reacties.
Luijt 11 november 2020 10:53
De NOS meldt het nieuws (pas) vandaag.
Luijt 11 november 2020 10:56
"Beste Pat,

Groenewegen wordt vooral gestraft voor de gevolgen.
Ik heb nadien nog wel straffere acties gezien van jouw eigen renners. Ga je daar nou ook tegen optreden?

Nee Luijt, ik heb er veel meer verstand van dan jij. En bovendien durft niemand mij tegen te spreken hier in België.

Oké Pat, standpunt bekend. Ik hoop dat Groenewegen me belt om verweer te voeren tegen de door jou in het vooruitzicht gestelde civiele claim.

Kus Luijt en CU hopelijk in court."
Museeuw 11 november 2020 11:30
dAnK Je WeL LeFeVeReErEerervEreE
veluweracer 11 november 2020 12:08
Ik vraag me vaak af hoe Jakobsen er nu uitziet. Die operaties kunnen iets verandert hebben aan zijn aangezicht.
Wat betreft de straf voor Dylan, ze hadden hem gerust van mij levenslang uit de wielersport mogen weren van me. Niks geen tweede kans om nog eens iemand op zo'n wijze naar het leven te staan. Maar ja, er zijn dus mensen die hem blijkbaar weer graag terug op de fiets willen. Maar waarom vraag ik me ook af. We wilden een schonere sport maar eerlijker en veiliger nog niet blijkbaar. Figuren als Groenewegen zorgen ervoor dat mensen wel twee keer nadenken voor ze hun kind een racefiets geven waardoor het straks ook nog wielrenner wilt worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2020 12:08 door veluweracer.
Frederik D. 11 november 2020 12:09
We hebben het er al eerder over gehad. Ik vind deze schorsing terecht. En wel omdat er enige solidariteit vanuit gaat jegens Jacobsen. En ja, ook Groenewegen ging door een hel. Om die hel enigszins nog wat cachet te geven is deze straf op zijn plaats. Ik hoop nog steeds dat organisatoren er ook wat van hebben geleerd. In hemelsnaam, zorg voor veilige sprintaankomsten. En wellicht dient men sprintetappes in grotere rondes te schrappen. Wij. wielerliefhebbers, hebben geen echte stem maar misschien kunnen we toch enige ethische druk uitoefenen.
Spaak 11 november 2020 12:11
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.
Frederik D. 11 november 2020 12:18
Deels met je eens. Maar bij Groenewegen was er absoluut geen enkele sprake van opzet, laat staan boze opzet. Een soort plotse kortsluiting in zijn hersenen, zou Horsie zeggen. En geloof me, ook Groenewegen ging door een hel. Voor hem is even afstand nemen van de wielersport zeker niet verkeerd. Ik heb een kleindochter en met haar kijk ik soms een stukje wielrennen. "Waar rijdt de Jumbo?" vraagt ze bijvoorbeeld. "Wil je later ook wielrennen?" vraag ik. "Nee" zegt mijn vrouw, "veel te gevaarlijk". Dankzij mij volgt mijn vrouw een beetje noodgedwongen het wielrennen maar ook de wielrenongelukken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2020 12:20 door Frederik D..
Tjappie2 11 november 2020 13:01
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Figuren
> als Groenewegen zorgen ervoor dat mensen wel twee
> keer nadenken voor ze hun kind een racefiets geven
> waardoor het straks ook nog wielrenner wilt
> worden.

Wat is toch in vredesnaam je punt?
Immers:

veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jongeren zijn volgens mij niet niet zo van de
> fiets meer. Want daar krijg je beenspieren en
> billen van. En die passen niet meer in die enge
> iele broekjes die ze tegenwoordig dragen. De
> meesten zijn ook veel te zwak om überhaupt een
> sport te beoefenen.
El Chaba 11 november 2020 13:08
Weer even ongenuanceerd - om niet te zeggen dom en lomp - als altijd.
veluweracer 11 november 2020 13:11
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weer even ongenuanceerd - om niet te zeggen dom en
> lomp - als altijd.

Op de man spelen doen alleen een bepaald soort mensen. Niet mijn soort mensen overigens.
ton duk 11 november 2020 13:19
Tjappie2 11 november 2020 13:43
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

> Op de man spelen doen alleen een bepaald soort
> mensen. Niet mijn soort mensen overigens.

Dat lijkt me eerlijk gezegd feitelijk onjuist. Ik ben nog niet vergeten hoe je op dit prikbord Tom Dumoulin van dopinggebruik beschuldigde.
Dat staat je overigens vrij, hoewel het niet netjes (en qua bewijsvoering nogal Trumpiaans) is, maar dat maakt wel dat ik je bovenstaande quote maar met een korreltje zout neem.

Misschien ben je in het echt trouwens best aardig, hoor smileys with beer
veluweracer 11 november 2020 13:47
"Valt Tom aan". Maar niet diegene die het voor Tom opneemt. Waar wil je het anders over hebben dan over wielrenners? Als we die niet mogen bekritiseren omdat jij dát op de de man spelen vindt. Misschien eens "ad hominem" opzoeken voor de duidelijkheid.
Luijt 11 november 2020 13:54
Van: Insta Dylan

"De valpartij in de eerste etappe van de Ronde van Polen zal voor altijd een zwarte bladzijde in mijn carrière blijven. Tijdens de sprint ben ik van mijn lijn ben afgeweken. Dat spijt me, want ik wil een faire sprinter zijn. De gevolgen waren heel ongelukkig en ernstig. Daar ben ik mij zeer bewust van en hoop dat dit voor elke sprinter een wijze les is.

Ik volg het nieuws van Fabio's herstel op de voet. Ik kan alleen maar hopen dat hij op een dag weer volledig zal kunnen terugkeren.

Door de disciplinaire zaak met de UCI af te ronden wordt duidelijkheid gecreëerd en dat stelt mij in de gelegenheid weer vooruit te kijken. Daar ben ik blij om, ook al is 7 mei nog ver weg. Ik prijs me gelukkig met de steun die ik daarbij krijg van Team Jumbo-Visma, mijn familie en vrienden. Samen zullen we zowel mentaal als fysiek naar die dag toewerken."
Horsie is back 11 november 2020 14:12
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------

> Misschien ben je in het echt trouwens best aardig, hoor smileys with beer

Vast wel, @Veluweracer heeft zojuist een verjaardagskaart aan Tom Dumoulin (30) verstuurd.
Tjappie2 11 november 2020 15:34
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Valt Tom aan". Maar niet diegene die het voor Tom
> opneemt. Waar wil je het anders over hebben dan
> over wielrenners? Als we die niet mogen
> bekritiseren omdat jij dát op de de man spelen
> vindt. Misschien eens "ad hominem" opzoeken voor
> de duidelijkheid.

grinning smiley
Vind je zelf niet dat je nu een beetje in de slachtofferrol kruipt?
Het enige dat ik deed was de inconsistentie van je (vaak nogal zurige) opmerkingen aantonen aan de hand van twee van je vrij recente opmerkingen.
En of je het hier over wielrenners mag hebben/hen mag bekritiseren? Vanzelfsprekend. Dat doet iedereen hier (ik zelf ook). Maar wie kaatst kan de bal natuurlijk verwachten. Ongefundeerde opmerkingen (over bv TD) laten weinig ruimte voor nuance. Da's een keuze. Maar ga dan niet lopen jammeren wanneer iemand daar anders naar kijkt.

En wat "ad hominem" betreft, bedoel je dit soort reacties?:

veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op de man spelen doen alleen een bepaald soort
> mensen. Niet mijn soort mensen overigens.

Kortom, wat ik eigenlijk wil zeggen: Als je zuur wilt zijn, be my guest. Maar probeer een beetje consequent te zijn (en ook dat mag je natuurlijk zelf weten).

On topic: de spijt die doorklinkt in de woorden van Dylan G. lijkt me oprecht. Een schorsing is ook op z'n plaats (al vind ik hem aan de hoge kant) en voorlopig maak ik me minimaal even veel zorgen over het herstel (fysiek en mentaal) van Groenewegen als over het herstel van Jakobsen.
ton duk 11 november 2020 18:01
Door de disciplinaire zaak met de UCI af te ronden wordt duidelijkheid gecreëerd en dat stelt mij in de gelegenheid weer vooruit te kijken. Daar ben ik blij om, ook al is 7 mei nog ver weg ...........haalde het Belgisch nieuws , tja
gr
Sub Culture 11 november 2020 19:03
Ik onthoud, Don Tuk kijkt naar het Belgische nieuws.
gr
diravi 11 november 2020 19:03
El Chaba 11 november 2020 19:48
El Chaba 11 november 2020 19:52
Jou schaar ik in (bijna) dezelfde categorie mensen als veluweracer.
Al geef ik eerlijk toe dat je niet lomp bent, vandaar dat "(bijna)".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2020 19:52 door El Chaba.
Vlaflip76 11 november 2020 20:04
De grote hamvraag is natuurlijk: worden andere sprinters nu evenredig gestraft vanaf seizoen 2021?
Ben bang van niet ...
Andere Peter 11 november 2020 21:03
Ik ben geen fan van Renaat (of Diravi winking smiley), maar dit verwoordt hij toch uitstekend. UCI lijkt zo vooral zichzelf vrij te pleiten.

Ik verwacht de komende jaren geen diepte-interview meer van Renaat met de Godfather van het Belgische wielrennen.

Eens dat je wel wat steun vanuit de hoek van andere renners zou verwachten.
Luijt 11 november 2020 21:36
De spijker op zunne kop Renaat
Eddy Veen 11 november 2020 21:48
Ik ben het er mee eens dat hier inconsequent wordt gehandeld, maar bij misdaden in de maatschappij wordt ook meegewogen wat de uiteindelijke gevolgen zijn. Met alcohol achter het stuur zitten wordt zwaarder bestraft als er slachtoffers te betreuren zijn. .
Andere Peter 11 november 2020 22:28
Dat vind ik nog wel een graadje bewuster dan de foute reflexen van Groenewegen.
Horsie is back 12 november 2020 00:57
Ik hoor eigenlijk niemand zeggen: "Nou kun je eens zien, dat vroeger en tot nu toe de strafmaat te gering was". Remember, Theo Bos, die een impersonatie deed van de hoofdrolspeler uit Thierry de Slingeraar (overenkomsten met "onze" Thierry zijn fictitional). Geen van hen protesteerde tegen het schrijnende doekje voor het bloeden. Theo Bos al helemaal niet, met één maandje straf, zelfs Stef Clement wist dit nog zo uit zijn hoofd.

Als U niet in Theo Bos bent geïnteresseerd kunt U deze alinea overslaan.

Vond ik vanavond toch een mail van Theo aan mij, waarin hij Tournand schrijft in plaats van Tournant, en waar hij bezig was vooral veel krachtiger te worden om zijn 100m start c.q.125 start op een hoger plan te brengen. Usain Bolt zou nog geen 6 jaar later een snellere 100m tijd "rijden" met de handen van het stuur, nog net niet naar het publiek wuivend. Recente brief Horsie?. Neuh 24 oktober 2003. Hoe zou het nu met Theo Bos gaan in zijn hernieuwde poging om toch naar Tokyo 2021 te mogen teneinde de mooiste wielercarrière any cyclist uit deze contreien magisch af te sluiten?

Maar terug naar de straf. Dylan Groenewegen reed toch echt een diagonaal, bewust of onbewust. Waren zijn grid cells wellicht helemaal uit balans? Ik zie toch wel eens video's voorbij komen waarin een dare-devil op smalle uitgehouwen paden langs de afgrond fietst, of zou dat toch fake zijn?
Luijt 12 november 2020 09:00
Hou op met dat geschaar man.
Luijt 12 november 2020 09:15
Ik begrijp heel goed dat Dylan niet in beroep gaat tegen deze onzinnige straf. Hij wil vooruit kunnen kijken en dit achter zich laten.
Toch kan de acceptatie van de straf hem nog parten spelen als Lefevere z'n dreigementen van het indienen van schadeclaims tot uitvoering gaat brengen. Daar kan koning Patrick dan toch argumenten aan ontlenen.
Desalniettemin:
kansloos verhaal voor Patje en zo zal het ook wel getaxeerd zijn door de nieuwe (zojuist van de KNSB overgekomen) jurist van Jumbo Visma.
El Chaba 12 november 2020 10:45
ton duk 12 november 2020 10:59
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik onthoud, Don Tuk kijkt naar het Belgische
> nieuws.
> gr

Don Tuk is voorbehouden voor Brieske
gr
Orakel 12 november 2020 12:01
Een reflex suggereert een (automatische) reactie zonder dat daar 'vrije wil' bij komt kijken. Maar het ligt voor de hand dat Groenewegen zichzelf geprogrammeerd heeft. Dat is het doel van training: je eigen lijf conditioneren via ratio (vrije wil), zodat het daarna op automatisme de ingeslepen patronen uitvoert (geen vrije wil). Groenewegen heeft, naar ik aanneem, heel vaak over sprinten nagedacht en ook situaties voorgesteld waarbij hij iemand moet afstoppen die hem dreigt in te halen. Het gat verkleinen, het zog breken, iemand bewust insluiten (laatst nog goed uitgevoerd in Brabantse Pijl), etc. Je kan dan zeggen dat Groenewegen als reflex de ingeslepen patronen uitvoerde, maar hij heeft zich wel geprogrammeerd om zo te handelen - en daar zit een schuldfactor in (een stukje bewust).
Curzio 12 november 2020 12:32
Alleen worden deze patronen in principe als normaal gezien voor een sprinter. Zelfs dat een sprinter de grens opzoekt is een normaal en geaccepteerd verschijnsel in het wielrennen, tot nu aan toe in elk geval.

Dus eigenlijk kan je pas een volgende generatie sprinters gaan straffen voor dit gedrag. winking smiley
Horsie is back 12 november 2020 13:10
Waar is de video-editor die precies uitrekent hoeveel meter Dylan Groenewegen van zijn lijn afwijkt en voor mijn part ook de extra afstand berekent, zodat voor eeuwig vastgesteld zou kunnen worden of immer gerade zum Bahnhof sprinten voor Dylan Groenewegen toch niet beter was geweest. Churandy ik ben blij cries foul. Hij werd immers in 2008 door de Amuricans (behalve één, die hem naderhand toch de zilver medaille gaf) op de OS 200m een oor aangenaaid door hem te diskwalificeren for stepping on the white line. Dit doet me trpuwens ook weer denken aan de Anatomy of An Attack, handelend over de Fabian Cancellara raid Parijs-Roubaix 2010, toen Tommeke Boonen net als Stiefbeen's zoon even was gaan pissen.

Disclaimer: I need a shovel to unload my head.
Horsie is back 12 november 2020 13:17
Nu Dylan Groenewegen tot een geprogammeerde wielersprint robot is geavanceerd, kunnen we hier ook wel de pregnante vraag stellen, onder us mortals gezegd en gezwegen, wie heeft zich nog nooit gestoten, de vingers open gehaald, in het besef, dat ie dat nou juist wilde voorkomen?
Orakel 12 november 2020 13:53
Ik denk dat Groenewegen kan zeggen dat hij het als sporter eens is met deze beslissing, maar niet als burger in de maatschappij. Rood accepteren voor een harde tackle betekent ook niet dat je het eens bent met een strafzaak wegens openbare geweldpleging
Andere Peter 12 november 2020 13:54
Eens hoor. Maar dat is nog altijd een tikkeltje minder bewust dan zuipen en achter het stuur kruipen.
Andere Peter 12 november 2020 13:55
De organisatie met weten dat sprinters zich zo programmeren. En moet acceptabele omstandigheden creëren.
Eddy Veen 12 november 2020 14:58
Hoe moeten wij het gedrag van Mathieu van der Poel en Ramon Sinkeldam met de kennis van nu beoordelen? Vanaf 4.30: [nos.nl]
Horsie is back 12 november 2020 16:00
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe moeten wij het gedrag van Mathieu van der Poel
> en Ramon Sinkeldam met de kennis van nu
> beoordelen? Vanaf 4.30:
> [nos.nl]
> l-grijpt-wegtitel-bij-de-profs.html

Dat is een vraag voor Herman van Veen.
Orakel 12 november 2020 16:03
Sinkeldam gaat 'als een blinde' van het midden van de weg richting de boarding en zonder aanraking van MvdP wordt hij de hekken in gereden. Dit is juist een voorbeeld van een kleine verstandhouding.
Luijt 12 november 2020 23:36
Nee, maar de claim van Pat is ook geen strafzaak maar een civiele. Die dus gaat stranden op het feit dat Jakobsen door aan de sprint deel te nemen en in dat gat (tussen Dylan en de hekken) te springen het risico heeft aanvaard dat de deur zou worden dicht gesmeten.
Was de actie van Groenewegen daarmee geoorloofd? Nee, natuurlijk niet, maar voor civielrechtelijke aansprakelijkheid moet er echt wel wat meer aan de hand zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2020 15:24 door Luijt.
El Chaba 13 november 2020 18:32
Klopt en what about de aansprakelijkheid van de organisatoren?
[www.wielerflits.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen