Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Weening stopt

Gepost door ton duk 
ton duk 20 november 2020 15:29
Eindhovuh 20 november 2020 15:39
Mooie carrière, na debuut in de Tour van 2005 werden de verwachtingen, door de bepaald niet verwende Nederlandse wielerfans, tot ongekende hoogtes gestuwd.
Een klassement in een ronde heeft hij nooit gereden en ook in de klassiekers was hij niet bepalend.
Maar met etappes in de Tour en Giro en Zwitserland en eindoverwinningen in Polen en Noorwegen toch leuker resultaten. En met zijn attractieve manier van koersen toch een geliefd renner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2020 15:39 door Eindhovuh.
Erik S. 20 november 2020 15:44
Zorgde hij er, door zijn zege in Polen niet voor dat er een aantal NL renners meer naar het WK konden? Niet dat dat uiteindelijk veel uitmaakte, maar toch...
Curzio 20 november 2020 16:39
Echt een prima carrière, waar menig renner met op papier een grotere naam niet aan kan tippen. Ook nooit gezeik rondom die jongen geweest volgens mij. Rolmodel voor het wielrennen.
Frederik D. 20 november 2020 16:47
Dat hij ooit een grote ronde zou winnen, was een running gag wat hem iets populairder en geliefder maakte. Gewoon wat humor. En geef hem nu een leuke cartoon, in een gele trui met een kruis erdoor. Maar ook hem zullen we een beetje missen. Maar misschien zien we hem terug als ploegleider ergens? En hoe oud is die? 39, dacht ik. Nou, toch mooi lang doorgegaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2020 16:50 door Frederik D..
ton duk 20 november 2020 16:58
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook
> nooit gezeik rondom die jongen geweest volgens
> mij. Rolmodel voor het wielrennen.

Was ie ooit niet 's boos op een NK ?
Boom ?
Iets hangt me vaag bij....
gr
ton duk 20 november 2020 16:59
Mooie erelijst op zijn eigen wijze bij elkaar gefietst
gr
merijntje mortirolo 20 november 2020 17:45
Toffe renner.

Ik wens hem het allerbeste.

En nu ik toch lief ben: die mafketel (mijn zaalvoetbalmattie) die toen in 2011 zijn auto (was het een Suzuki Alto?) roze spoot/liet spuiten wens ik ook het allerbeste toe. Held.

HUP Pieter!

HUP Frank Wierstra!

(Ja, ik moest even googlen, sorry Frank).
Eddy Veen 20 november 2020 17:53
Ik heb zijn millimeteroverwinning tegen Klöden op de radio in de auto beluisterd op weg van het strand bij Oostkapelle naar de camping. Is me altijd bijgebleven, net als het gegeven dat hij vaak een (te?) zwaar verzet draaide.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2020 17:54 door Eddy Veen.
Frederik D. 20 november 2020 18:37
Ik zat toen ook in de auto. En ik weet nog waar. Sommige zaken blijven bij je als de dag van vandaag. En soms lijkt het me dat ik nooit iets vergeet. Totdat ik van bekenden dingen hoor die ik wel degelijk ben vergeten. Maar ik weet nog waar ik was toen ik op een maandag vernam dat Lemond de Tour had gewonnen. Ik was met een fietsvriend in zuid Frankrijk. Een koffiepauze. Ik was benieuwd naar het tournieuws. Zocht een krant. Vond hem. Mijn fietsvriend echter gaf niets om het wielrennen. Achterlijke aanstellerij, vond 'ie. Prima, zo'n mening. En dan die overwinning van Van Hooydonck. Op eerste paasdag. De Heer is waarlijk opgestaan. Maar mijn zwager overleed op die dag.
Eqquipo 20 november 2020 19:07
Toffe renner.
Had hem een mooie laatste Giro gegund.

Ja die etappe winst in de Tour, die is zeker bijgebleven.
valse trage 20 november 2020 19:28
Mooie renner om te zien, zoals hij met dat dunne pezige lijf met de grote plaat uit het zadel tegen een helling op kon fietsen.

Ja, die Touretappe was bijzonder voor Nederland. Eindelijk na Boogerd weer een renner die een beetje kon klimmen!
Ook de Giro-etappe en de roze trui 2 dagen na het noodlottige ongeval van Weylandt staan me bij.
DeZusVanJohan 20 november 2020 19:30
Die in de Giro vond ik nog mooier!
Lucho Herrera 20 november 2020 20:14
Mooie renner! Schitterende carrière. Zijn ritzege in Gerardmer in de Tour van 2005 wellicht de grootste zege, maar persoonlijk vond ik de zege (plus roze trui) in Giro 2011 nog mooier. Op de wegen van Strade Blanche bleef hij in het fraaie stadje Orvieto het uitgedunde peloton net voor. Mogelijk had Weening de etappe nooit gewonnen als ploegmaat Bram Tankink geen pech had gekend. Tank reed voorop en kende pech op een grindstrook. Daardoor kreeg Weening plots de kans om in de aanval te gaan.

PS het beroemde verhaal uit de Muur (juni 2005, Pieter Weening op weg naar de Tourzege) kwam mede tot stand met hulp van prikkers van het oude forum op www.wielrennen.pagina.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2020 20:15 door Lucho Herrera.
Luijt 20 november 2020 23:54
Mooie carrière.

"Daar komt Pieter met de grote slag!"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2020 23:55 door Luijt.
Eddy Veen 21 november 2020 00:41
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zat toen ook in de auto. En ik weet nog waar.
> Sommige zaken blijven bij je als de dag van
> vandaag. En soms lijkt het me dat ik nooit iets
> vergeet. Totdat ik van bekenden dingen hoor die ik
> wel degelijk ben vergeten. Maar ik weet nog waar
> ik was toen ik op een maandag vernam dat Lemond de
> Tour had gewonnen. Ik was met een fietsvriend in
> zuid Frankrijk. Een koffiepauze. Ik was benieuwd
> naar het tournieuws. Zocht een krant. Vond hem.
> Mijn fietsvriend echter gaf niets om het
> wielrennen. Achterlijke aanstellerij, vond 'ie.
> Prima, zo'n mening. En dan die overwinning van Van
> Hooydonck. Op eerste paasdag. De Heer is waarlijk
> opgestaan. Maar mijn zwager overleed op die dag.

Ik moet je bekennen dat ik in de zomer van1985 vanuit Matala, Kreta naar huis gebeld heb om de vernemen dat de ongeplaatste zeventienjarige Boris Becker Wimbledon had gewonnen. In februari 2009 presteerde ik het om mij in Nice aan de Promenade des Anglais in een Internetcafé op de hoogte te stellen van de prestaties van Robert Gesink in de Ronde van Californië.
Andere Peter 21 november 2020 08:39
Is dat laatste zo? hoe zat dat dan? Welke hulp was er dan nodig?
Lucho Herrera 21 november 2020 09:02
Ja dat is echt zo. Bert Wagendorp deed onder de naam Bertoluci een oproep op het forum. Hij zocht informatie over Weening.

Hij schrijft in de Muur (nr 10 juni 2005): In arren moede en de uitputting nabij wendde ik mij daarom tot de jongens en meisjes van het discussieforum van wielrennen.pagina.nl. Het was mij al vaak opgevallen dat zich daar een enorme kennis van de wielersport concentreerde en een grote liefde voor veelzeggende details.

Vervolgens krijgt hij mails van diverse prikkers. In zijn verhaal noemt hij hun echte namen:

Lieuwe van der Molen
Adriaan Helmantel (later bekend geworden als trainer/coach)
Leon Beerendonk
Pieter Vankan (= Lucho Herrera)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/11/2020 09:06 door Lucho Herrera.
Eqquipo 21 november 2020 09:44
Eindhovuh 21 november 2020 10:22
Mooi.
Meer vers bloed van dat niveau zou welkom zijn!
Eqquipo 21 november 2020 14:00
[nos.nl]

Met Weening aan het woord en wat fijn beeldmateriaal.
ton duk 21 november 2020 15:53
Dank je.mooie beelden
TdF is gegrift maar die Giro-beelden keken weer als nieuw
gr
Carlos Danger 21 november 2020 17:11
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Curzio Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ook
> > nooit gezeik rondom die jongen geweest volgens
> > mij. Rolmodel voor het wielrennen.
>
> Was ie ooit niet 's boos op een NK ?
> Boom ?
> Iets hangt me vaag bij....
> gr
PW was toen(2010) boos op Rabo, omdat hij geen nieuw contract kreeg aangeboden.
Reed samen met Niki Terpstra op kop in de finale van het NK en wachtte niet op zijn ploegmaten, maar reed samen met Niki
naar de streep en werd tweede.
Frederik D. 21 november 2020 17:18
En gelijk had die. Terpstra kloppen was moeilijk, te moeilijk naar toen bleek, maar hij liet wel zien dat die kon fietsen. smiling smiley
Weening



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/11/2020 17:23 door Frederik D..
Carlos Danger 21 november 2020 17:22
En reed het seizoen daarop in het roze voor Orica.the finger smiley
Frederik D. 21 november 2020 17:25
Een sterke subtopper dus.
valse trage 21 november 2020 19:03
Of was het: "Pieter met de grote stamp"?
Carlos Danger 21 november 2020 21:17
"Pieter zet het grote mes erop en stampt zo het gat naar de kopgroep dicht".
ton duk 22 november 2020 08:01
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> ton duk Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Curzio Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Ook
> > > nooit gezeik rondom die jongen geweest
> volgens
> > > mij. Rolmodel voor het wielrennen.
> >
> > Was ie ooit niet 's boos op een NK ?
> > Boom ?
> > Iets hangt me vaag bij....
> > gr
> PW was toen(2010) boos op Rabo, omdat hij geen
> nieuw contract kreeg aangeboden.
> Reed samen met Niki Terpstra op kop in de finale
> van het NK en wachtte niet op zijn ploegmaten,
> maar reed samen met Niki
> naar de streep en werd tweede.

Dank uwes
gr
Luijt 23 november 2020 13:24
Ja, Valse Trage, daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2020 13:25 door Luijt.
Ulrich A. Boschwitz 23 november 2020 20:11
Quote

Nederlander stopt na 17 jaar in het profpeloton: “Constante adrenaline heeft me gefascineerd”

November 23, 2020

In juni 2020 tekende Pieter Weening een profcontract bij Trek-Segafredo nadat hij een half jaar uit het peloton was verdwenen sinds het stopzetten van zijn vorige werkgever Roompot. Mede door de coronapandemie werd het een vreemd seizoen dat hij afsloot met helaas slechts 4 etappes in de Giro d’Italia. En zo komt er einde aan 17 jaar profwielrenner zijn.

Als we jou als renner moeten definiëren, zouden we zeggen: een solide professional. Dat heb je laten zien tot je laatste koersdag.
Pieter Weening: “Dank je. Ja, ik kan zeggen dat ik blij ben met wat ik heb bereikt. Ik heb altijd in geweldige teams gereden, maar ook in geweldige groepen mensen. Ik denk dat dit een belangrijke motivatie was voor mij. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik deel uitmaakte van een teamgeest, dat ik een gemeenschappelijk doel nastreefde en dat ik het elk jaar beter deed om dit te bereiken. Zonder goede mensen om me heen zou het moeilijk zijn geweest om zo’n lange carrière te draaien. Laat me dus alle teams bedanken die me in staat stelden om te doen wat ik graag deed en alle mensen die me steunden in dit belangrijke deel van mijn leven, waardoor ik als man én als atleet kon groeien.”

Wat heeft jou geholpen om een goeie prof te zijn?
Pieter Weening: “Eerst en vooral de liefde voor de fiets, die ik al had voor de passie voor het wielrennen. Daarnaast de levensstijl: niet gewoon, bijna gek, een beetje zigeuner, altijd met de koffer in de hand. Door het competitieaspect zit het leven van een sporter vol adrenaline en gezonde spanning. Tegelijkertijd kom je thuis in een soort zenstemming om te herstellen en klaar te zijn voor de volgende uitdaging. Dat is zo anders dan het leven van de overgrote meerderheid van de mensen, en dat is wat mij door de jaren heen zo heeft gefascineerd.”

Had je de drive om nog een jaar door te gaan?
Pieter Weening: “Toen ik na een gesprek met Luca Guercilena en Steven de Jongh in februari bij Trek-Segafredo kwam, zei ik tegen mezelf dat ik moest zien hoe de Giro zou verlopen en dan zou ik een beslissing nemen. Door Covid-19 duurde mijn seizoen slechts 3 maanden, en de Giro kreeg nog meer betekenis. Tijdens het trainingskamp in de Dolomieten met de Girogroep was ik zeer gemotiveerd om Vincenzo Nibali en de ambities van het team te ondersteunen. Maar toen kwam de harde teleurstelling. Een domme val in de 4e rit – die me nog steeds boos maakt als ik erover nadenk – liet een heftige indruk achter. De volgende dag moest ik me terugtrekken uit koers. Ik ging naar huis met de gevolgen van een hersenschudding. Ik dacht dat ik zou herstellen voor de Vuelta a España, maar de artsen legden me absolute rust op. Toen begreep ik dat de tijd rijp was om ermee te kappen. Het was niet het lichaam dat me zei te stoppen, wel mijn hoofd.”

Blijf je in de wielerwereld?
Pieter Weening: “Hopelijk wel. Ik hou van deze sport en deze wereld, maar niet in de nabije toekomst. Na bijna 20 jaar op de weg wil ik nu gewoon rusten en genieten van mijn leven thuis in Neerharen met mijn vrouw en onze 2 kinderen. Ik heb wel wat ideeën voor de toekomst, maar het is nog niet het moment om daar uitspraken over te doen.”

Hoe zie jij zelf de evolutie in het wielrennen?
Pieter Weening: “Er is veel veranderd sinds ik in 2004 prof ben geworden, vooral de laatste 10 jaar met de komst van een meer wetenschappelijk onderbouwde aanpak. Toen ik begon, draaide het allemaal om wedstrijden en hoe daar in optimale vorm aan de start te komen. Nu breng je meer dagen door op trainingskampen en hoogtestages. Je volgt als renner een meer specifiek schema om je voor te bereiden op de sleutelmomenten. Het moderne wielrennen is een meer gecontroleerde sport, met een continue monitoring van gegevens. Vroeger was het vooral gebaseerd op gevoel. Beide benaderingen hebben hun voor- en nadelen, maar het lijdt geen twijfel dat we nu een meer geavanceerde topsport hebben.”

We zien steeds meer jonge renners prof worden. Welk advies zou jij hen geven?
Pieter Weening: “Verlies niet het verlangen om plezier te hebben op je fiets. Het is behoorlijk stressvol om in deze tijden prof te zijn. Zoals in veel aspecten van ons leven hebben we te maken met veel informatie en input: trainingsschema’s, cijfers, supplementen, voeding, biomechanica en uitrusting. En, aan de top, de prestaties. Het is niet gemakkelijk om alles te managen. Uit ervaring kan ik zeggen dat je nooit echt gewend raakt aan al die dingen. Dus, jonge jongens, neem de tijd. Geniet eerst en vooral van de schoonheid van het koersen, voel de concurrentie en word daar sterker en zelfverzekerd door, vooral mentaal. Na een paar jaar zal je jezelf beter kennen en zien welk type renner je bent. Dat zal het moment zijn waarop je je kunt concentreren op de details.”


[wielerverhaal.com]
Curzio 24 november 2020 09:27
Een solide professional is eerder iemand als Koen de Kort. Weening heeft echt wel wat meer bereikt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen