Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

(Geen wieler-)Fenomeen overleden

Gepost door Carlos Danger 
Carlos Danger 25 november 2020 17:37
't Is een wielerforum, maar toch.
Zuid-Amerikaans media (en o.a. Sporza en ESPN) maken melding van
het overlijden van de enige echte Godenzoon, Diego Armand Maradona.

[www.youtube.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2020 17:53 door Carlos Danger.
Horsie is back 25 november 2020 17:54
Twitter: Maradona weer. Hè. Rest in Peace. Daarna: dan heeft er toch iemand zijn hand teruggetrokken. Pluisje is door de wind meegenomen.
El Chaba 25 november 2020 17:59
Ik kan er geen traan om laten.
(speciaal voor mortirolo grinning smiley)
Jeanneman 25 november 2020 18:18
Er is maar een Diego Armando en dat is Ulissi.
El Chaba 25 november 2020 20:21
Sub Culture 25 november 2020 20:33
Mooi toch, zelfs op het wielerprikbord wordt stil gestaan bij Maradona.

Ik ben van het bouwjaar '85 dus te jong om de hoogdagen te hebben meegemaakt.
Maar het beeldmateriaal uit die tijd spreekt natuurlijk boekdelen.

En net als bij mijn wielerhelden beroeren andere sporters met hun zwaktes en hoeken af me net iets meer.
Clavan 25 november 2020 20:49
Op dezelfde datum als George Best en Fidel Castro..... goeie dag voor sigaren rokende, whisky drinkende pluizenbollen....
El Chaba 25 november 2020 21:43
Bizar. Tegen Fidel Castro heeft hij nog een tijdje aangeschurkt.
Eindhovuh 25 november 2020 22:15
Ik raad iedereen aan om de documentaire: Maradona uit 2019 te kijken.
Dan snap je dat hij gek werd. Extreem fenomeen, onvergelijkbaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 10:11 door Eindhovuh.
Andere Peter 26 november 2020 02:54
Ik pieker er al over sinds 1986. Maar ik zie Maradona met een streepje voor als de allergrootste. Met op minimale afstand Cruijff (de kunstzinnigste en origineelste), Péle (die 3x WK werd) en Messi (die het tv-tijdperk mee heeft).
El Chaba 26 november 2020 09:36
Voor mij nog altijd geen excuus om zich te laten fêteren door meedogenloze dictators met bloed aan hun handen als Chaves en Castro. Als voetballer misschien onnavolgbaar, als mens voor mij een immorele klootzak.

Stel dat pak ‘m heet Marco van Basten dat destijds gedaan, dan zou Nederland te klein geweest zijn. Waarom de hele wereld bij Maradona altijd altijd de ander kant op keek is mij een raadsel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 09:36 door El Chaba.
merijntje mortirolo 26 november 2020 09:38
Houd je moralistische kutgedachten lekker voor je, man.
Sub Culture 26 november 2020 09:46
Curzio 26 november 2020 09:46
Het aantal 'sterren' dat gek gedrag vertoont is schier eindeloos, dus waarom dat sommige mensen nog steeds fascineert heb ik nooit begrepen. Ik vind iemand die enorm beroemd is en dan gewoon normaal blijft doen veel interessanter.
Eindhovuh 26 november 2020 09:49
Die man is voor hele grote groepen mensen die verder niets hebben in de wereld heel belangrijk geweest. Die verering komt ergens vandaan zou je niet denken?
Zo kan je er ook naar kijken ipv te focussen op zijn persoonlijke zwakheden en gekke keuzes.
Eindhovuh 26 november 2020 09:50
Wij kunnen ons geen voorstelling maken van het leven van Maradona. Hij is niet een "gewone" beroemdheid. Om daar dan moralistisch over te gaan zitten doen vind ik makkelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 10:10 door Eindhovuh.
Eindhovuh 26 november 2020 09:51
Suggereer je nu dat Messi heel groot is door het tv-tijdperk?
Wat denk je van 15 jaar belachelijk veel en mooie goals maken en de beste speler te wereld zijn, in de grootste sport op aarde?
Daarmee ben je nog geen Maradona overigens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 10:10 door Eindhovuh.
merijntje mortirolo 26 november 2020 09:58
Ok, ik sta aan jouw kant, maar nu is het genoeg: Maradona is met één N. Grrrr.
Simeone 26 november 2020 10:01
De allergrootst, liet Napels huilen door 2x kampioen te worden tegen de rijkere clubs uit het Noorden!
Werd wereldkampioen met een matig elftal en bijna wereldkampioen met een slecht elftal in een land dat hem verried.

speelde tevens in de prachtige shirt-s van Boca, Napoli en Argentijns elftal, blauw past bij jouw
Prikdude 26 november 2020 10:10
Sport is zo geprofessionaliseerd dat cijfertjes niet meer zoveel zeggen. Bijna alle recordhouders leven in het huidige (/moderne) tijdperk. Messi, Ronaldo (voetbal), Federer, Nadal, Djokovic (tennis), Schumacher, Hamilton (F1), Kramer, Roest (schlittschuhstaffelen), Van der Poel (strontjeklossen).

Bovendien zijn harde prestaties zeer overschat. Straks ga je nog beweren dat Merckx beter was dan Boogerd.
Eindhovuh 26 november 2020 10:10
Haha excuus excuus!
Simeone 26 november 2020 10:23
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor mij nog altijd geen excuus om zich te laten
> fêteren door meedogenloze dictators met bloed aan
> hun handen als Chaves en Castro. Als voetballer
> misschien onnavolgbaar, als mens voor mij een
> immorele klootzak.
>
> Stel dat pak ‘m heet Marco van Basten dat
> destijds gedaan, dan zou Nederland te klein
> geweest zijn. Waarom de hele wereld bij Maradona
> altijd altijd de ander kant op keek is mij een
> raadsel.

Nederland was niet te klein toen Ruud Gullit trainer werd bij Grozny(Khadirov)of zich aan de ene kant politiek sterk maakte tegen apartheid maar zich liet uitbetalen
door Berlusconi!!
Curzio 26 november 2020 10:34
Dat doe ik dan ook niet. Maar het lijkt een gangbare opinie te zijn dat iemand die gek of extreem gedrag vertoont op één of andere manier interessant is. Ik vind dat helemaal niet. Los van of er een verklaring is voor dat gedrag.

Overigens: de positie van menig rock- of popidool zal niet zoveel verschillen van Maradona lijkt me.
Frederik D. 26 november 2020 10:49
Me too. Sterrenverheerlijking, ik gruw ervan. Of het nou Stalin, Mao, Kardashian, Linda de Mol, Cruijff of Merckx is. Ik aanbid niemand. Zelfs mezelf niet. Maar wat Cruijff en Merckx aangaat, in hun professie supertalenten, dat wel. En buiten hun professie vaak ook nog wel aardige en verstandige mensen. Met af en toe rare uitschieters. Maar dat geldt wellicht voor iedereen. De uitschieters van Maradona echter waren eerder structureel dan incidenteel. Aanschurken tegen schurken, nee, dat wijst toch op een tamelijk wezenlijke karakterfout.
Horsie is back 26 november 2020 11:02
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik pieker er al over sinds 1986. Maar ik zie
> Maradona met een streepje voor als de
> allergrootste. Met op minimale afstand Cruijff (de
> kunstzinnigste en origineelste), Péle (die 3x WK
> werd) en Messi (die het tv-tijdperk mee heeft).

Je kunt het tv-tijdperk ook tegen hebben in de betekenis dat dan ook alles op beeld komt. De teloorgang van Elvis werd bijvoorbeeld breder uitgemeten. Wanneer "alles" zichtbaar wordt, kan een Theo Koomen er niet veel meer aan toevoegen. Ook ik heb de bekende beelden van Maradona tig keer voorbij zien komen. En telkens denk ik, ook al oefen je 10.000 uur, dit is zonder een specifieke hersenontwikkeling, hoe je dat dan ook wilt speciferen, niet mogelijk. Cruijff was zeker wel de kunstzinnigste, origneelste en vooral in latere jaren de geniale architect van het voetbal. Als trainer dan weer wat minder, omdat er dan geen ideale match planner en uitvoerder kan bestaan, zoiets als bij de combinatie sing-songwriter.

Kijk je naar de goal van de twintigste eeuw van Maradona, dan kun je volgens mij alleen de eerste 25% (dat gedraai op het middenveld) als GENIAAL beschouwen, voor us mortals niet bereikbaar, maar dat elegante geploeter op de helft van de tegenstander is veel minder geniaal. Gewoon hard werken. grinning smiley

De goal van Bergkamp en dan vernoemt van Gelder diens familie, is net zo geniaal, maar dan in de uitvoering, dus beperkter.

Bij excessieve roem denk ik altijd aan de woorden van Robbie Robertson tegen een verslaggever na The Last Waltz: "It's an impossible way of life".
merijntje mortirolo 26 november 2020 11:05
Kijk je naar de goal van de twintigste eeuw van Maradona, dan kun je volgens mij alleen de eerste 25% (dat gedraai op het middenveld) als GENIAAL beschouwen, voor us mortals niet bereikbaar, maar dat elegante geploeter op de helft van de tegenstander is veel minder geniaal. Gewoon hard werken. grinning smiley

De goal van Bergkamp en dan vernoemt van Gelder diens familie, is net zo geniaal, maar dan in de uitvoering, dus beperkter.


Soms ben je echt briljant, Rossie Ros.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 11:05 door merijntje mortirolo.
Horsie is back 26 november 2020 11:12
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sport is zo geprofessionaliseerd dat cijfertjes
> niet meer zoveel zeggen. Bijna alle recordhouders
> leven in het huidige (/moderne) tijdperk. Messi,
> Ronaldo (voetbal), Federer, Nadal, Djokovic
> (tennis), Schumacher, Hamilton (F1), Kramer, Roest
> (schlittschuhstaffelen), Van der Poel
> (strontjeklossen).
>
> Bovendien zijn harde prestaties zeer overschat.
> Straks ga je nog beweren dat Merckx beter was dan
> Boogerd.

Een beetje eenzijdig niet om een punt te maken, tenzij ik het niet helemaal goed heb begrepen. Was Pele geen recordhouder dan? En je vergeet de allergrootste recordhouder uit de wereldgeschiedenis, Jesse Owens, die op 25 mei 1935 in een tijdsbestek van 45 minuten vier wereldrecords opstelde. And what about Balas en Holy Moses, die ook net als Maradona met losse veters, aan zijn monumentale 122 overwinningen achtereen werkte?
Eindhovuh 26 november 2020 11:23
Herman Brood ....
Prikdude 26 november 2020 11:35
Quote
Hobbelpaard
De goal van Bergkamp

En dan 'Van Gelder' lezen en niet 'Newcastle'...
Prikdude 26 november 2020 11:35
Quote
Hobbelpaard
De goal van Bergkamp

En dan 'Van Gelder' lezen en niet 'Newcastle'...
Curzio 26 november 2020 11:46
Alessandro Baricco betoogt in zijn boek 'De barbaren' dat het totaalvoetbal eigenlijk heeft geleid tot verdwijnen van de genialiteit op het veld.
Door de hoge snelheid, pressing en de algehele technische bekwaamheid van alle spelers (ook verdedigers), is zo'n solo als die van Maradona nu niet meer mogelijk. Ook niet als Maradona nu in zijn prime zou zijn. Baricco neemt niet Maradona maar Roberto Baggio als voorbeeld.
Met zijn geslof over het veld probeert Messi overigens wel de oude vedettes na te doen en het totaalvoetbal voor het gemak te negeren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 11:58 door Curzio.
Eindhovuh 26 november 2020 11:59
Maradona kan je niet vergelijken met een popidool o.i.d.
Andere Peter 26 november 2020 12:30
Ik zei dat Messi de tv mee heeft. Het speelt hem in de kaart dat alle highlights met perfecte beelden 1000x herhaald worden. Sociale media etc vergroten ook nog (terecht) het fenomeen. De carrière van Péle was niet korter, zijn cijfers zijn ook niet minder.

We kunnen er uren over praten, maar ik plaats Maradona boven Messi.
Horsie is back 26 november 2020 12:38
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Hobbelpaard
De goal van Bergkamp
>
> En dan 'Van Gelder' lezen en niet 'Newcastle'...

Hebben we het wel over hetzelfde doelpunt?
Frederik D. 26 november 2020 12:38
Komt bij Maradona nog dat korte gedrongen lichaam. Geen slangenmens. Maar toch, wat een behendigheid als die echt op dreef was.
DeZusVanJohan 26 november 2020 12:52
Niet vergelijken, wel verwarren #madonnalives
Horsie is back 26 november 2020 13:14
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Komt bij Maradona nog dat korte gedrongen lichaam.
> Geen slangenmens. Maar toch, wat een behendigheid
> als die echt op dreef was.

Lionel Messi is met 165 cm maar 5 cm langer dan Maradona. Beiden zijn linksbenig en hebben een extreem goede balcontrole. Gerd Müller, der Bomber (176 cm), leek daarentegen veel lomper, maar was uiteindelijk veel "gründlicher", vooral in dat vermaledijde jaar 1972. Johan Cruijff (178 cm) groeide als grootse individuele speler uit tot een evenzeer grootse architect van het voetbal. Cristina Ronaldo (187 cm, atletisch, zoals Pelé dat ook was) is met al zijn fratsen evenzeer een geniale voetballer. Pick your pick, sonny boy, my loss is your gain..
Horsie is back 26 november 2020 13:17
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat doe ik dan ook niet. Maar het lijkt een
> gangbare opinie te zijn dat iemand die gek of
> extreem gedrag vertoont op één of andere manier
> interessant is. Ik vind dat helemaal niet. Los van
> of er een verklaring is voor dat gedrag.
>
> Overigens: de positie van menig rock- of popidool
> zal niet zoveel verschillen van Maradona lijkt me.

Doet me weer denken aan die tv-boswachter, die het had over de functie van de Gekke Mier, snel gevolgd door de andere, normale mieren.
Horsie is back 26 november 2020 13:22
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Me too. Sterrenverheerlijking, ik gruw ervan. Of
> het nou Stalin, Mao, Kardashian, Linda de Mol,
> Cruijff of Merckx is. Ik aanbid niemand. Zelfs
> mezelf niet. Maar wat Cruijff en Merckx aangaat,
> in hun professie supertalenten, dat wel. En buiten
> hun professie vaak ook nog wel aardige en
> verstandige mensen. Met af en toe rare
> uitschieters. Maar dat geldt wellicht voor
> iedereen. De uitschieters van Maradona echter
> waren eerder structureel dan incidenteel.
> Aanschurken tegen schurken, nee, dat wijst toch op
> een tamelijk wezenlijke karakterfout.

Strikt genomen had Maradona al bijna 20 jaar geleden dood kunnen gaan. Op de keper beschouwd heeft hij de helft van zijn volwassen leeftijd op het randje van de dood geleefd. Zag vanmorgen bij Oom Antoine Vayer een 20 seconden filmpje met Diego, waarin hem gevraagd werd wat hij van het Mexicaanse voetbal vond. Hilarisch als het niet zo triest was.
Frederik D. 26 november 2020 13:49
Ik hoef niet te winnen. smiling smiley
pl0rk 26 november 2020 14:17
Het is natuurlijk onzin om verschillende grootheden te vergelijken maar ik kan het niet laten om mee te doen. :-)

George Best staat boven Cruyff wat mij betreft. Speelde 'm zoek toen hij er zin in had. [nos.nl]

Maradona overigens nog een tandje beter. Messi daar ergens in de buurt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2020 14:36 door pl0rk.
Frederik D. 26 november 2020 18:41
Toch gaan we hem missen. Maradona. Net als het dorpje Fucking.
Fuck Fucking
Nog even en ook de Vocking leverworst verdwijnt. "Schat, vergeet niet de Vocking leverworst".
Het leven gaat erop achteruit. Maradona is overleden. Cruijff ook. Zoetemelk is al sinds jaren gestopt.
Wie of wat missen jullie? Al is het de ouderwetse Vim bus. Maar het liefst iets met betrekking tot wielrennen en fietsen. Zoals het losse zeempje in de toch al te dikke wielrenbroek.
Horsie is back 26 november 2020 19:33
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch gaan we hem missen. Maradona. Net als het
> dorpje Fucking.
> [url=https://www.nu.nl/opmerkelijk/6093067/oostenr
> ijks-dorp-fucking-verandert-naam-na-vele-diefstall
> en-plaatsnaamborden.html]Fuck Fucking[/url]
> Nog even en ook de Vocking leverworst verdwijnt.
> "Schat, vergeet niet de Vocking leverworst".

"Came parcel", mist de Bonkervaart al heel lang en koos voor het land waar wel voldoende natuurijs te ontdekken valt.
Maar we missen gelukkig nog niet de enige echte wielrenner van de Côte d'Azur, Robert Marchand, die vandaag 109 is geworden.
We missen natuurlijk wel de secondant van de beste wielrenner aller tijden, Patrick Sercu.
We missen ook niet Johan Bruyneel, die nog steeds blèrt, dat LA met of zonder de beste van allen was.
Een paar mensen missen het rijden in een Ferrari en doen het daarom maar in de 450 paardekrachten sterke Maserati.
Carlos Danger 26 november 2020 20:19
Ik mis mijn leren knikker en mijn Amstel wielerbroek.
Eddy Veen 26 november 2020 21:04
Ik mis het Feyenoord dat vandaag 51 jaar geleden AC Milaan versloeg.
Frederik D. 26 november 2020 21:41
Eddy Veen 26 november 2020 22:57
Bedankt dat je mij hier attent opgemaakt hebt. Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen en kan mij nog herinneren dat veel mensen al kansen zagen na de 1-0 nederlaag in de heenwedstrijd. Aan dubbeltellen van uitgescoorde doelpunten bij een gelijke stand werd destijds nog niet gedaan. Dan ook maar even het filmpje: [www.youtube.com]
Horsie is back 26 november 2020 23:09
Can I get there by candlelight, Frederik D.?
Andere Peter 27 november 2020 01:52
Je beschrijft steeds het uitvergrotende effect van tv. Ik ook.
Frederik D. 27 november 2020 10:22
Het elftal van Feijenoord van toen kan ik wel dromen.
Frederik D. 27 november 2020 10:30
Long as I can see the light. CCR.
Luijt 27 november 2020 11:54
Luijt 27 november 2020 12:00
Maradona, Cruyff, Pele, Messi en Gerdo Hazelhekke ontlopen elkaar niet veel.
El Chaba 27 november 2020 19:25
Helemaal mee eens.
El Chaba 27 november 2020 19:26
Precies wat ik bedoel. thumbs up
Sjorsoll 27 november 2020 19:55
In heel Zuid-Amerika beamen ze dit
Kilometervreter 30 november 2020 13:58
Dat is wel heel zwart/wit geredeneerd, bekijk eens de prachtige docu van Asis Kapadia over Maradona en probeer dan eens met enige nuance deze persoon te beoordelen, kom je vast wat intelligenter over voor de meelezende buitenwacht. Succes!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2020 13:59 door Kilometervreter.
Andere Peter 30 november 2020 17:01
Ik wijs Chaves en Castro ook volledig af. Maar als je zo'n extreem leven leidt... Als je vanuit de sloppenwijk zo wordt geconfronteerd met de (foute kanten van) extreme rijkdom... Dan zie ik het eigenlijk als teken van betrokkenheid om je revolutionair-linkse signatuur te tonen. Niemand ter wereld heeft zo goed slecht ondervonden hoe de echt vrije markt onvoldoende de welvaart verdeelt.

Bv Romario geeft er op iets verstandiger wijze uiting aan. En een verstandige middenweg à la Rutte is daar buiten beeld. Het lijkt een beetje: kiezen tussen type-Bolsonaro of type-Castro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2020 17:02 door Andere Peter.
El Chaba 30 november 2020 18:06
Ook zoiets. Dat die Goal van Maradona is uitverkozen tot het mooiste doelpunt aller tijden is natuurlijk belachelijk. Voor de objectieve kijker zou dat doelpunt niet eens in de top 10 staan. Maar ja, het publiek mocht stemmen, dus dan weet je genoeg met al die wereldwijde Maradona adepten.

En het mooiste doelpunt aller tijden is natuurlijk de goal van Van Basten in de EK-finale tegen Rusland in 1988, mede in aanmerking genomen dat het een finale was op een groot tournooi.
Andere Peter 30 november 2020 18:37
Niet mee eens. Het is een prima keuze. Als Van basten-fan van het eerste uur sla ik toch die van Maradona iets hoger aan. Het is de expressie van, zoals Theo Reitsma treffend zegt 'de beste voetballer van het WK'. Het was het moment waarop iedereen wist: een betere is er niet. ''Alle twijfel is weg''. Hij moet wereldkampioen worden. En hij was in die weedstrijden al zó onbeschrijflijk dominant. Bijna ieder balcontact was bijzonder. Niet af te stoppen. De balans die hij altijd maar houdt, ondanks aanslagen die hem niet raken. Vooral dat valt samen in die geweldige rush (waarvan het beste aan het begin zit, nog op eigen helft). En dan nog het verhaal. De hand van god kort daarvoor. De Falkland-oorlog lag nog vers in het geheugen.

Maradona vs Belgium

Lijkt mij goed om dat type historische context mee te wegen. Anders eindig je nog met de mooiste goal ooit bij VVOG-SDCP.

Overigens vond ik de mooiste goal-actie die acrobatische omhaal van Zlatan tegen Engeland. Maar in een vriendschappelijke wedstrijd, dus kan nooit zoveel punten verzamelen.
Andere Peter 30 november 2020 18:39
Alleen Gerdo won met 1-6 bij PSV.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2020 18:40 door Andere Peter.
Frederik D. 30 november 2020 18:40
Als je wilt dat vermogen en inkomen beter en rechtvaardiger worden verdeeld, dan hoef je nog niet per se te dwepen met dictators die zelf ook in weelde baden en een broertje dood hebben aan democratie en geestelijke vrijheid. En een slechte en/of armoedige jeugd is geen excuus. Er is trouwens niet zoveel verschil tussen Trump en Castro. Toen Bush jr de verkiezingen won, zei Castro tegen Maradona: fraude, fraude, de maffia in Miami. Altijd is het de tegenpartij die aan fraude doet, nooit de eigen partij. Hoe heet die dichter die door Castro het zwijgen was opgelegd? Padillo? Nee, Padilla.
Artikeltje
Wat was toen het standpunt van Mulisch? Laat me een beetje braken. Lees een andere krant, zei Mulish, toen die werd geconfronteerd met nieuws dat hem niet beviel. Ik zou zeggen, lees dan geen Mulisch. Doe ik dan ook niet. smiling smiley
Horsie is back 30 november 2020 20:04
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maradona vs Belgium

Weet U zeker, dat dit uit één wedstrijd was, AP? Geen Deep Fake, bijvoorbeeld. grinning smiley

Het pure (bijna solistische) voetbal, niet persé het atletische, strategische, architectonische aspect (alhoewel) van voetbal werd uiteraard alleen maar perfect belichaamd door het balgevoel van Diego Maradona's linker been. Is er in dit opzicht eigenlijk wel een equivalent van iemand's rechterbeen? .Maradona's rechterbeen had bijvoorbeeld net zo gemakkelijk in een mitella meegesleept kunnen worden. Het mythische is ook nog eens, dat bij wijze van spreken Diego al decennia geen fatsoenlijke wedstrijd meer heeft gespeeld.

Het benoemen van het mooiste doelpunt aller tijden is natuurlijk onzinnig. Hoe rafel je in wiens naam dan ook het aandeel van de speler en de effecten van de natuur zelf uit elkaar? In dit opzicht is 90% van alle voetballers ter wereld potentieel in staat deze goal te maken. Vergelijk dat eens met het decennium, dat zeg 7 miljard tweebenigen geprobeerd hebben sneller te zijn dan Lightning Stargazer Usain Bolt, momenteel ook weer te bewonderen als beste one hole golfer ter wereld.
El Chaba 30 november 2020 21:01
Met alle respect, maar kom op zeg. De historische context meewegen bij de verkiezing van de mooiste goal aller tijden..?!?
Dit gaat toch echt puur om het sportieve? En ja, dat je dan mede het belang van de wedstrijd mee laat spelen, daar zijn we het over eens, maar de historische context van in dit geval de Falkland oorlog, alsjeblief zeg, dan kunnen we van alles wel mee gaan laten wegen.

En je eerste argument "het is de expressie van de beste voetballer van het WK", tja, dat is op zich waar, maar dat maakt het doelpunt voor mij niet mooier.

En stel we dat wel zouden doen - er zit op zich wel iets in het argument om dat mee te laten wegen - dan is er wat dat betreft over die goal van Van Basten precies hetzelfde te vertellen en nog meer zelfs. Groot deel van het jaar geblesseerd geweest bij AC Milan, net op tijd fit voor het EK, maar toch begonnen als wisselspeler. Er daarna toch in gekomen en vervolgens - net als Maradona - de rest van het tournooi allesbeslissend geweest. Dat was echt een sprookje, méér nog dan dat van Maradona.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2020 21:11 door El Chaba.
Kilometervreter 30 november 2020 21:13
lodjan 30 november 2020 21:50
Misschien moet je jouw oranje bril afzetten? winking smiley
El Chaba 30 november 2020 21:56
Andere Peter 01 december 2020 08:52
Historisch was daar de voetbalhistorische context. Zoals ik daarvoor ook schets met Reitsma's commentaar. Maar ik snap dat ik je op het verkeerde been zet door de Falklands te noemen. Dat maakte die wedstrijd extra beladen, meer niet. Het gaat mij niet om die historische context. De Falkland-oorlog heeft in het boek van de wereldgeschiedenis uiteraard nauwelijks een voetnootje.

Het gaat erop dat die dribbel het moment markeert dat er geen ontkennen meer mogelijk was: Maradona was de allerbeste. Daarom beklijft die goal internationaal ook veel meer dan die van Van Basten. Het voetbalhistorische moment was belangrijker.
Andere Peter 01 december 2020 08:58
En Van Bastens sprookje is mooi voor de Nederlanders, maar valt internationaal in het niet. Het is ook juist heel erg standaard. Paolo Rossi kwam in 1982 terug van schorsing. De Denen van 1992 lagen zelfs allemaal op het strand. Dieter Eilts als beste speler van het EK 1996, als dat geen sprookje is...
Horsie is back 01 december 2020 11:16
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> En Van Bastens sprookje is mooi voor de
> Nederlanders, maar valt internationaal in het
> niet. Het is ook juist heel erg standaard. Paolo
> Rossi kwam in 1982 terug van schorsing. De Denen
> van 1992 lagen zelfs allemaal op het strand.
> Dieter Eilts als beste speler van het EK 1996, als
> dat geen sprookje is...

Nou raak je een snaar. Rossi met zijn haar in een bossi, die als een duveltje uit een doosje, de Brazilianen in zijn eentje overmeesterde.
Overigens, met uw geheugen is niks mis.
Maradona 01 december 2020 12:43
Curzio 02 december 2020 08:49
Het handje van God?
Horsie is back 02 december 2020 14:39
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> [url=https://www.absolutefacts.nl/biografie/data/p
> adillaheberto.htm]Artikeltje[/url]

Had ooit een tien voor geschiedenis, but that's history.
Hoeveel smiling smiley heb jij nog in voorraad, btw?
Frederik D. 02 december 2020 18:27
Ik volg je even niet. Sorry. Misschien een half glaasje teveel op, nu ik mediteer over mijn zeer recente geschiedenis. In elk geval, als je wil zeggen dat geschiedenis ertoe doet, dan val ik je bij en zelfs snikkend in je armen. Maar hoe het verleden te laten herleven? Is een madeleine genoeg? smiling smiley
El Chaba 02 december 2020 20:45
Nou, nou, Van Basten was Europees en wereldvoetballer van het jaar in 1988, dus het was echt niet iets voor alleen de Nederlanders, integendeel. Het trio Rijkaard, Gullit en Van Basten was bekend bij voetbalfans over heel de wereld dankzij de successen van AC Milan, dus de vergelijking met Denemarken en Eilts gaat echt compleet mank.
Andere Peter 03 december 2020 09:25
Het jongensboek-aspect treedt vaker op bij winnaars van toernooien. Steeds op een iets andere manier uiteraard.

Ik zag overigens die goal van Maradona met commentaar in verschillende talen. Wat Reitsma zo eloquent aanstipt, dan doen ze in bijna alle talen (Reitsma wint overigens, hij is die dag in bloedvorm, ook al bij de goal met de hand). Ze komen allemaal tot een vorm van: 'dit is de beste voetballer'. Dat is geen toeval. De hele wereld dacht op dat moment hetzelfde. Dát maakt die goal extra speciaal. Maradona stond vanaf dat moment definitief naast Pelé en Cruijff.

Van Basten-1988 is toch meer een waanzinnig mooi moment. 'Oh wat een goal, wat een schitterende goal. Niet te geloven hoe hij...'

Een onmogelijke trap. Maar dat is toch van een andere orde in de sporthistorie.

Maradona toont in die actie ook zo'n beetje al zijn skills. Van Basten toont in die goal slechts één van zijn skills. Als je een jong kind wil uitleggen wat Maradona voor voetballer was, dan ben je al een heel eind wanneer je die ene goal toont. Als je aan een jong kind wil uitleggen wat Van Basten voor voetballer was, dan doe je hem tekort met die ene goal (ik zou misschien zelfs voor de omhaal tegen Den Bosch kiezen).

En puur als moment (maar zo beoordeel ik goals dus niet) plaats ik Zlatan tegen Engeland ook boven Van Basten-1988.
Prikdude 03 december 2020 13:40
1. Bergkamp vs Newcastle
2. Maradona vs Engeland
3. Zlatan vs NAC
4. Van Basten vs Rusland
5. Zidane vs Leverkussen
6. Jack Wilkshire vs Norwich
7. Matt Le Tissier vs Newcastle
8. Ronaldinho vs Chelsea
9. Roberto Carlos vs Frankrijk
10. Pa Modou Kah vs VVV

Redelijk losse top 10, alleen de nummer 1 is onbetwist. Als je een top 25 maakt staat Zlatan er nog 6 keer in.
Horsie is back 03 december 2020 19:01
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1. Bergkamp vs Newcastle
> 2. Maradona vs Engeland
> 3. Zlatan vs NAC
> 4. Van Basten vs Rusland
> 5. Zidane vs Leverkussen
> 6. Jack Wilkshire vs Norwich
> 7. Matt Le Tissier vs Newcastle
> 8. Ronaldinho vs Chelsea
> 9. Roberto Carlos vs Frankrijk
> 10. Pa Modou Kah vs VVV
>
> Redelijk losse top 10, alleen de nummer 1 is
> onbetwist. Als je een top 25 maakt staat Zlatan er
> nog 6 keer in.

Die Bergkamp goal, was dat toen hij een monsterverbond sloot met de bal. Ga jij alvast langs die kant, dan kom ik je dadelijk aan de andere kant weer ophalen, zodat we united, het doel van Newcastle United met een bezoek vereren.
Prikdude 03 december 2020 21:13
Zeker, maar de schoonheid is natuurlijk (om in uw jouw taal te blijven) dat hij daar de appel uit de boom ziet vallen maar nog voordat hij de grond raakt hem in het net ziet.
Carlos Danger 03 december 2020 22:49
Leuk hoor, allemaal, maaar dit zijn gewoon de tien mooiste aller tijden:

[www.youtube.com]
Prikdude 03 december 2020 22:58
Niet voor niets een plekje gegeven, maar in de jaren ('80 en) '90 waren die afstandschoten in de PL scheer en inslag (Tony Yeboah ook even noemen) en zie je nog altijd elk weekend wel voorbij komen.

Le Tissier is wel een van de grootste culthelden aller tijden zonder dat er een greintje ironie aan kleeft. En scoren tegen Newcastle is altijd extra mooi (H'way the cats!) Schitterende comic novel trouwens:

Andere Peter 05 december 2020 10:18
Te weinig in dit soort lijstjes: Marcelo Salas namens Chili op Wembley tegen Engeland in een (helaas) friendly.

Salas

En dan vooral hoe hij in volle run die geweldige pass controleert. Maar toegegeven: een te kleine occasion
Carlos Danger 10 december 2020 14:01
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andere Peter Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Van Bastens sprookje is mooi voor de
> > Nederlanders, maar valt internationaal in het
> > niet. Het is ook juist heel erg standaard.
> Paolo
> > Rossi kwam in 1982 terug van schorsing. De
> Denen
> > van 1992 lagen zelfs allemaal op het strand.
> > Dieter Eilts als beste speler van het EK 1996,
> als
> > dat geen sprookje is...
>
> Nou raak je een snaar. Rossi met zijn haar in een
> bossi, die als een duveltje uit een doosje, de
> Brazilianen in zijn eentje overmeesterde.
> Overigens, met uw geheugen is niks mis.

Paolo heeft niet lang gewacht en is Diego snel achterna gereisd.
merijntje mortirolo 11 december 2020 09:23
Tsja. Er valt genoeg te rouwen voor de Italianen in 2020.
El Chaba 11 december 2020 22:55
Wat mij betreft veel meer over Rossi dan over dat pluisje in de wind.
merijntje mortirolo 12 december 2020 10:38
Wat mij betreft houd jij 'gewoon' je bek dicht.
El Chaba 13 december 2020 14:54
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen