Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ricardo..uhhh Rinaldo Nocentini geschorst

Gepost door Clavan 
Clavan 03 december 2020 10:38
......Komkommertijd...

Oud-profrenner Rinaldo Nocentini is door het Italiaans antidopingagentschap NADO voor vier jaar geschorst wegens het overtreden van de antidopingregels. De Italiaan droeg in de Tour de France van 2009 acht dagen het geel.

Hoewel Nocentini vorig jaar met koersen is gestopt, is hij door het NADO voor vier jaar geschorst ‘voor het gebruik of een poging tot gebruik van verboden middelen of een verboden methode’. Volgens het Italiaanse Corriere della Sera is de schorsing het gevolg van onregelmatigheden in het bloedpaspoort, die zijn vastgesteld in december 2019. De schorsing is maandag 30 november ingegaan en loopt af op vrijdag 29 november 2024.

Ook zijn de uitslagen van de 43-jarige Italiaan sinds januari 2018 ongeldig verklaard. Dat betekent dat hij onder meer zijn twee etappezeges in 2018 in La Tropicale Amissa Bongo verliest. Eveneens moet hij de proceskosten betalen, 378 euro.

Acht dagen in het geel
Nocentini maakte jarenlang deel uit van het peloton en koerste voor onder meer Mapei, Acqua e Sapone en AG2R La Mondiale. Sinds 2016 reed hij in het continentale circuit voor Sporting-Tavira, tot hij vorig jaar zijn fiets aan de wilgen hing. Naast dat hij acht dagen in het geel reed, vormden een tweede plaats in Parijs-Nice, een vierde in de Tirreno en zeges in onder meer de GP Miguel Indurain, de GP Lugano en de Giro dell’Appennino de hoogtepunten in zijn carrière.

Verrassende reactie:

Rinaldo Nocentini heeft verontwaardigd gereageerd op zijn vierjarige schorsing. Volgens het Italiaans antidopingagentschap NADO krijgt de oud-renner van AG2R en Sporting-Tavira de straf ‘voor het gebruik of een poging tot gebruik van verboden middelen of een verboden methode’. Naar verluidt gaat het om ongeregeldheden in zijn bloedpaspoort. Nocentini ontkent, laat hij weten aan TuttoBiciWeb.

“Ik ben tegen een onbekende tegenstander aan het vechten, omdat er geen bewijs is van wanordelijkheden”, zegt Nocentini. “Ik weet niet wat ik moet doen om mijn eerlijkheid te bewijzen, zelfs mijn advocaat is nog nooit in zo’n situatie terechtgekomen. Het is vreemd en onduidelijk. Ik heb gevraagd of ze alle dopingtests die ik de laatste 21 jaar heb gedaan opnieuw te laten controleren. Om iemand te schorsen zijn concrete feiten nodig, geen verdachte feiten.”

“De waardes in mijn bloedpaspoort gingen tekeer tijdens de Volta a Portugal 2018, wat de laatste wedstrijd in mijn carrière had moeten zijn. De ploeg wilde dat ik nog een jaar doorging, maar ik had geen ambitie meer, behalve het helpen van jonge renners. Waarom zou ik op mijn 41ste mijn toevlucht zoeken bij verboden middelen?”, vraagt hij zichzelf af. “Zo werk ik niet en dat zijn mijn waardes ook niet. In mijn carrière heb ik allerlei tests gedaan en daar is nooit iets uitgekomen.”

Verraden
Alle resultaten die Nocentini sinds 1 januari 2018 behaalde, worden nu geschrapt. “Daar ben ik helemaal niet geïnteresseerd in. Ik zat in de laatste jaren van mijn loopbaan en wil niet eens koersen met amateurs. Ik ben nu gestopt en na dit verhaal blijf ik dat ook. Maar natuurlijk ga ik door om mijn onschuld te bewijzen en rechtvaardigheid af te dwingen. Als dat geen resultaat oplevert, ga ik in beroep bij het CAS. Ik weet wat ik heb gedaan en dat ik mijn resultaten eerlijk verdiend heb. Ik voel me verraden door de sport die mijn leven heeft bepaald.”

Tot slot wil Nocentini nog iets over het biologische paspoort zeggen. “Het is een prima manier om de mensen die bedriegen meer te controleren en te begrijpen, maar het is niet genoeg om een aanname te doen en een atleet te veroordelen zonder concreet bewijs dat hij de regels overtreedt. Anders is de sport dood”, zegt hij.

Bron: WF
Clavan 03 december 2020 10:43
....oh en allemaal gefeliciteerd met Joop Zoetemelk, Bram Tankink en Peter Koning ( de nieuwe Koerspret strandracekoning)
Eindhovuh 03 december 2020 11:41
Vreemd verhaal. Kan me niet voorstellen dat hij in zo'n laatste jaar nog risico's neemt.

Nocentini was ieder jaar weer de teleurstelling van mijn wielerprono in zijn betere jaren. Waarvan akte.
Horsie is back 03 december 2020 12:37
De Roemeeen @faustocoppi60 geeft toch wat meer context. Nocentini zou in 2017 in de Ronde van Portugal de Senhora da Graca nog geklommen hebben aan 6,6w/kg. Mihai Simion noemt dit: "Go big or go home".
Hoentie 03 december 2020 19:32
Hee Massimo, ken jij Rinaldo Nocentini?
Carlos Danger 03 december 2020 21:48
378 Euro?
Dit is door rechtenstudenten afgehandeld, zeker?
Prikdude 03 december 2020 23:03
Prikdude 04 december 2020 01:22
19 november. Morgen komt iemand er op terug.
Prikdude 04 december 2020 02:16
Kut, ik kan niet slapen.

Een topic over iemand die na z'n stoppen nog enkele jaren geschorst is en verjaardagswensen. Waar doet dat aan denken? Oja, 19 november. Wielerwereld Dopingdag.

Op die dag zijn namelijk jarig: Pantano en Reda (Jarlinson en Francesco, beiden pas gestopt en nog lang geschorst), Bernard Guyot (een van de vroege, daadwerkelijk geregistreerde dopeurs en ook nog twee keer weg gekomen met een Rasmussentje), Virenque ('Richard' voor niet-Pascals en Cecchini's en Fuenten), Ezequiel (niet alleen God maakt sterk) Mosquera én Marco António Chagas.

Het moment dat ik die lijst een week of twee geleden bekeek, vond ik hem al redelijk overtuigend, maar het noopte ook tot verdere introspectie. Van Marco António Chagas had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord.

Al snel leerde ik dat deze held mede-recordhouder is qua eindzeges in de Ronde van Portugal. In het avondland der bloedzakken alles tussen de Tour de l'Avenir en een geriatrische inrichting.

Marco bleek niet alleen vier keer eindwinaar, maar ook 3 keer onrechtmatig beroofd van een eindzege door de malafide dopingcontrole. Eigenlijk had hij dus 7 keer die ene ronde gewonnen, waarvan geen beelden maar reinheid de vervoering kietelen.

Ja, drie keer betrapt worden maar weg komen met moederachtige vermaningen: niet doen. Nee, niet doen. Hou nou eens op. Bij hoog en laag beweert Chagas nog altijd dat hij tot drie keer toe gepiepeld is. Het bewijs is immers fragmentarisch. Een zendmast zonder schminck en een bestaan zonder ongelijk.

En terwijl hij als een dronken struisvogel danst in het maanlicht van Madeira, appeleert hij fluisterend aan de kusjes van de temmende kustwind: "Kan die microfoon aan?"

Met dit meer dan definitief afzwaaien van Nocentini komt er een einde aan een tijdperk dat wij tot in de eeuwigheid zullen herinneren als de onze. Valverde en Rebellin zijn kakkerlakken. Dag lieve Rinaldo. Betancur der Betancurs. Laat ze maar vuil over je spreken. Iedere wielerfan die een nat kutje aait, weet dat het glijdt omdat jouw naam in haar gedachten resoneert.
Nomath 04 december 2020 11:32
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> 378 Euro? Dit is door rechtenstudenten afgehandeld, zeker?

Dit zijn forfaitaire kosten, dwz een op voorhand bepaald vast tarief. Dat maakt procederen mogelijk voor iedereen ipv een stap die je duizenden euro kan kosten.
Maradona 05 december 2020 23:49
Wie is Massimo?
Koppizoektwachtwoord 06 december 2020 10:00
Dat kun je beter niet weten.
El Chaba 06 december 2020 23:10
Dat is die gek, die op een geven moment helemaal is doorgedraaid en mij bijna twee jaar geleden hier via allerlei fake accounts - elke keer weer een nieuwe, nadat het weer verwijderd werd door Spaak - met de meest belachelijke beschuldigingen lastig viel. Het meeste is toen verwijderd maar er zijn nog enkele voorbeelden van, zoals deze: [wielerprikbord.nl] waaruit ook duidelijk bleek dat de meeste prikkers hem inmiddels door hadden en zijn gedrag zat waren.

Hij is sinds heel kort weer terug hier trouwens, iedereen met een beetje EQ weet wie het is. Ik heb alweer een PB van hem gehad met denigrerende teksten.
Dezelfde soort teksten die ik al bijna twee jaar van hem via de mail ontvang met telkens weer nieuw aangemaakte fake mailaccounts.
Zielig en treurig, maar ook vermoeiend en irritant.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen