Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Team DSM (Sunweb stopt als sponsor)

Gepost door Heisenberg 
Heisenberg 04 december 2020 12:21
Goed nieuws dat er snel een nieuwe sponsor is gevonden (en een groot Nederlands bedrijf dat zich voor vier jaar vastlegt). Wel jammer dat het nog geen extra kansen voor Nederlandse renners oplevert.

Wielerflits:
Team Sunweb moet op zoek naar een nieuwe titelsponsor. Vakantieaanbieder Sunweb heeft vanwege de coronacrisis besloten om zich terug te trekken als titelsponsor. Het bedrijf wil zich focussen op zijn personeel en klanten, maar zal wel partner blijven van de WorldTour-formatie.

NOS:
Team Sunweb gaat in 2021 door het leven als Team DSM. De wielerploeg van onder anderen Lorena Wiebes en Cees Bol, die koerst op een Duitse licentie, blijft daarmee qua hoofdsponsor in Nederlandse handen.

Sunweb was sinds 2017 hoofdsponsor van de ploeg en maakte in die periode grote successen mee; Tom Dumoulin won de Giro d'Italia in een Sunweb-shirt. Maar door de onzekere tijden in de reisbranche dit jaar, als gevolg van het coronavirus, is de ploeg gaan uitkijken naar een andere hoofdsponsor.

Manager Iwan Spekenbrink kwam in zijn zoektocht al snel terecht bij het Nederlandse chemiebedrijf DSM (Dutch State Mines), dat al een samenwerking had met het wielerteam. Het concern heeft een omzet van circa tien miljard euro en committeert zich voor vier jaar aan de ploeg.

De nieuwe Nederlandse hoofdsponsor biedt niet direct een garantie voor meer Nederlanders bij de ploeg. Door het vertrek van Wilco Kelderman en Sam Oomen gaat het aantal landgenoten bij de mannenploeg achteruit van zeven naar vijf (Thymen Arensman, Cees Bol, Nils Eekhoff, Joris Nieuwenhuis en Martijn Tusveld). Bij de vrouwen hebben Lorena Wiebes, Floortje Mackaij en Julia Soek doorlopende contracten.

Het is ook geen primair doel van DSM om direct meer Nederlanders aan te trekken. Het bedrijf wil vooral internationaal aan de weg timmeren.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/12/2020 12:29 door Heisenberg.
Heisenberg 04 december 2020 12:25




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/12/2020 12:26 door Heisenberg.
Sven Ake Nilsson 04 december 2020 12:32
Goed nieuws dat er weer een groot bedrijf in de sponsoring van het wielrennen stapt.
Nomath 04 december 2020 12:35
Truitjes zullen niet opvallen in het peloton, De Sunwebs haalde je er moeiteloos uit.
Spaak 04 december 2020 12:46
Nou... op de schaal van 0 tot Euskaltel was de herkenbaarheid toch niet al te best om eerlijk te zijn.

Afgelopen jaar ging het aardig maar er zijn ook seizoenen geweest dat de zwart-witte kleurstelling wel heel erg gemeengoed was in het peloton (o.a. Dimension Data, Sky in de witte outfit, Arkea’s oude tenue, UAE...). Wel mee eens dat dit niet heel veel beter is.
Spaak 04 december 2020 12:51
Wat een lelijk logo heeft DSM trouwens, lijkt me echt een nachtmerrie om daar als grafisch vormgever mee te moeten werken.
Fcdh 04 december 2020 12:54
Sunweb had een contract voor onbepaalde tijd toch? Gezien de coronacrisis die de reisbranche volgens mij zo'n 80% raakt is het logisch dat 1 van de eerste snijposten het sponsorbudget is.

Wel zeer goed voor het Nederlands wielrennen om te lezen dat na Jumbo nu een ander heel groot Nederlands bedrijf instapt en dat voor 4 jaar.
Vind de tenues niet lelijk maar wel heel erg oud Sky. Het Sunweb tenue met 2 zwarte banen van boven op het witte shirt en van voren die Cervelo logo's op de schouders waren wel goed te herkennen.
Prikdude 04 december 2020 13:01
Zie juist kansen voor een Mapei-achtig shirt. Dit is wel heel bescheten.
valse trage 04 december 2020 13:11
Cooooooooool!!! PDM, TVM, DSM.
valse trage 04 december 2020 13:12
Precies! Mapei, PDM voor mijn part. De kansen lagen voor het oprapen, maar die bescheten dubbele baan is blijkbaar het familiewapen van Spekenbrink ofzo.
Spaak 04 december 2020 14:26
Goh, dat zou inderdaad wel magistraal zijn bij nader inzien!
Eindhovuh 04 december 2020 15:20
Heel goed nieuws, DSM een solide bedrijf met diepe zakken. Die beslissen zoiets niet lichtvaardig, top.
Iets meer de blik op Nederland zou leuk zijn.
Curzio 04 december 2020 16:22
Meeste teams stappen ook weer af van zwart volgens mij, omdat het bij zon gewoon ongunstig is.
Clavan 04 december 2020 16:36
Leuk hoor. Een nieuwe kompelploeg.
Carlos Danger 04 december 2020 16:37
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies! Mapei, PDM voor mijn part. De kansen
> lagen voor het oprapen, maar die bescheten dubbele
> baan is blijkbaar het familiewapen van Spekenbrink
> ofzo.

Of misschien een teken, dat Sunweb weer instapt, zodra de pandemie op zijn retour is.
Nomath 04 december 2020 18:32
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meeste teams stappen ook weer af van zwart volgens mij, omdat het bij zon gewoon ongunstig is

Dat zal vast wel onderzocht zijn en waarschijnlijk niet gelden voor deze stof. Hier ligt de expertise van DSM/Bioracer. Wat zwart is voor zichtbaar licht, hoeft niet 'zwart' (dwz straling volledig absorberend) te zijn in het infrarood, waar het merendeel van de zonnestraling ligt. Bovendien heeft ons lichaam een temperatuur van hoogstens 50 graden, zodat voor de emissie zwarte kleding goed is. Opwarming is een balans tussen absorptie en emissie van straling ; goed ontworpen zwarte kleding zou wel eens gunstig kunnen zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/12/2020 18:42 door Nomath.
jonglins 04 december 2020 20:15
Het ligt aan mij, ik weet het, maar wie is die rechter renner?
Kilometervreter 04 december 2020 20:36
Prikdude 05 december 2020 06:29
Vuilnisman, kan deze forumman ook mee?
Prikdude 05 december 2020 06:29
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2020 06:30 door Prikdude.
Curzio 05 december 2020 09:43
De helft van zonnestraling bestaat uit zichtbaar licht, zo leert Wikipedia mij. Volgens mij kan innovatie de wetten van de natuurkunde niet veranderen, dus ik verwacht voor de Tour een verandering van tenue-kleur, maar ik laat me graag verrassen.
Sub Culture 05 december 2020 10:52
Ik vond die rood-zwarte outfit aan het begin van dit seizoen best mooi.
Beetje jammer dat er toen werd overgeschakeld op een witte variant.
Eindhovuh 05 december 2020 12:39
Nomath lijkt kennis van zaken te hebben.
Maar goed, als jij wikipedia hebt gelezen zal je wel gelijk hebben.
Koppizoektwachtwoord 05 december 2020 14:29
Ik haal mijn kennis uit de natuur. IJsberen zijn wit, dacht ik altijd. Waarom niet zwart, als dat beter warmte zou absorberen? Dus ik heb zojuist uitvoerig onderzoek gedaan en weet nu met dank aan [wikikids.nl] dat '...een ijsbeer eigenlijk helemaal niet wit is van kleur. De huid van een ijsbeer is namelijk zwart! Al die dekharen zorgen ervoor dat wij die zwarte huid niet zien en hij een lekkere dikke vacht heeft tegen de kou. De huid van een ijsbeer is zwart, omdat hij dan meer warmte van de zon kan opnemen.' Dus...
Kilometervreter 05 december 2020 14:33
De Black lives matterbeweging heeft dus nog een flinke troef achter de hand, zeg maar
Curzio 05 december 2020 14:56
Lijkt inderdaad, maar hij schrijft iets wat niet klopt. Dat kan overigens de beste overkomen.
Frederik D. 05 december 2020 15:59
Maradona 05 december 2020 16:10
Maradona 05 december 2020 17:32
Maradona 05 december 2020 17:33
Afgezien van het logo vind ik het een heel mooi shirt
Nomath 05 december 2020 18:14
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> De helft van zonnestraling bestaat uit zichtbaar licht, zo leert Wikipedia mij. Volgens mij kan innovatie de wetten van de natuurkunde niet veranderen, ...

Ik heb het even nagekeken in Wikipedia en inderdaad zit ongeveer de helft van het zonlicht in het zichtbare gebied, méér dan ik dacht. Nu is de absorptie van glanzend zwarte kleding lang niet 100%, maar qua absorptie blijft het een nadeel tov wit of groen. Voor de IR-straling, hoeft zwarte kleding niet absorberend te zijn.
Ongeveer de helft van je bovenlijf heeft geen directe instraling en dan is zwart in het voordeel qua emissie tov wit of groen.
Ik kan niet geloven dat teams die 'marginal gains' onderzoeken, voor zwarte stof zouden kiezen als de optelsom niet positief of vrijwel nul zou zijn.

Overigens las ik dat de bijdrage van DSM vooral in een slijtvaste vezel (Dyneema) voor de broek zit, die renners moet beschermen bij een val.
Anony 05 december 2020 18:28
Spaak Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een lelijk logo heeft DSM trouwens, lijkt me
> echt een nachtmerrie om daar als grafisch
> vormgever mee te moeten werken.




@stycle_design (Instagram) heeft wel meerdere ontwerpen waarbij je denkt: "Gemiste kans wat de daadwerkelijke ontwerpers betreft." Zo ook hier.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2020 18:32 door Anony.
Nomath 05 december 2020 19:32
Het onderwerp "invloed van kledingkleur en -materialen op opwarming bij fietsen in de zon" blijkt al lang onderwerp van onderzoek te zijn.
[pubmed.ncbi.nlm.nih.gov]
Ik kopieer hieronder even de samenvatting van deze publicatie, uit 1990, om te laten zien hoe complex de effecten zijn. Polyester isoleert minder dan katoen. Polyester wordt veel minder nat dan katoen. Behalve absorptie (wit in het voordeel) is er ook een verschil in transmissie (wit laat meer door, wat de huid opwarmt) en zwart geeft meer droge verdamping, dus koeling van de huid.
Uiteindelijk is het voordeel van wit op de hartslag toch vrij groot
Ik vermoed dat er in de tijd tussen 1990 en nu veel meer en verfijnder onderzoek is gedaan om alle effecten in kaart te brengen.

Six subjects exercised for 60 min on a cycle ergometer. Their backs were exposed to an artificial 'sun' with a spectral distribution similar to sunlight and an intensity of 724 W m-2. Each subject took part in four experiments in random order: wearing suits of polyester (insulation value = 0.5 clo), white (WP) or black (BP), or cotton (0.6 clo), white (WC) or black (BC). Measured by partitional calorimetry, the calculated heat losses and gains for the four conditions balanced within less than 10%. The differences between the short-wave radiation gains of subjects in white or black garments were small. This is due to the transparency of the white materials, which allows a larger percentage of the radiation to penetrate the clothing. The surface temperatures of the sun-exposed areas were very high, especially in the black suits. This promotes dry heat loss. Therefore the sweat loss in the black suits and the differences between the black and white clothes became relatively small. The physiological strain in steady-state exercise, as expressed by average heart rates, was 142 (WP), 154 (BP), 151 (WC), and 160 (BC) beats min-1; the sweat losses were 649 (WP), 666 (BP), 704 (WC), and 808 (BC) g. For both of these measures values for white polyester were significantly less than those for black cotton..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2020 19:35 door Nomath.
Curzio 05 december 2020 19:57
thumbs up

Dus een witte rug en een zwart borststuk zou dan ideaal moeten zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen