Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tusveld en Hofstede

Gepost door lodjan 
lodjan 09 december 2020 07:55
Tusveld en Hofstede. Meer overeenkomsten dan verschillen?Dezelfde type renners met dezelfde rol in de ploeg. Als we nu niet zo verwend waren met ronderenners zouden ze zomaar (in een ander tijdperk dus) als beste Nederlander kunnen eindigen in een grote ronde.
lodjan 09 december 2020 07:57
Van wielerverhaal.com

Utrechtse knecht tevreden met rol als wegkapitein, maar: “Etappe winnen in grote ronde is carrièredoel”

Een zeer sterke Giro d’Italia reed hij in oktober nog, waar hij met zijn Sunweb-ploeg geregeld oorlog maakte en zijn ploegmakkers Jai Hindley en Wilco Kelderman het podium op hielp. Ook op zijn 27e zet Martijn Tusveld nog stappen, maar een rol als wegkapitein op het allerhoogste niveau lijkt zijn carrière een definitieve richting te geven. En toch. Toch droomt hij stiekem ook wel van persoonlijk succes.Foto: Charlotte Judepièce.

Martijn Tusveld reed 3 seizoenen voor Team Sunweb en begint in 2021 aan zijn 5e seizoen bij de profs, in het shirt van diens opvolger Team DSM. “Ik heb tot dusver elk jaar een stapje kunnen zetten”, vertelt de Nederlander. “Ik reed de voorbije 3 seizoenen telkens een grote ronde en daarin ging het steeds beter. Zowel in de Vuelta van 2019 als in de voorbije Giro werd ik 26e. In de Giro werd er wel hard gereden en hebben we met de ploeg verschillende keren zwaar oorlog gemaakt voor onze klassementsmannen Jai Hindley en Wilco Kelderman. Daar speelde ik een niet onbelangrijke rol in en dan zie je toch dat ik ook zelf nog een mooie plaats in het eindklassement rijd.”

Evident is dat niet, want Tusveld ging in Parijs-Nice van 2019(!) zwaar onderuit en liep daarbij onder meer kaakbreuken en gebroken jukbeenderen op en verloor ene paar tanden. Van die val is hij nog steeds niet helemaal hersteld. “Er moest afgelopen maand een operatie gedaan worden om een bot te plaatsen in de kaak, maar die is uitgesteld door corona. Hopelijk kan dat snel gebeuren, want het is nog altijd lastig. Er moeten ook nog implantaten komen, momenteel draag ik nog steeds een beugel en daar moet ik toch mee opletten om te eten. 2 voortanden zijn bijvoorbeeld vastgeplakt aan de beugel, dus met harde dingen als stokbrood en appels moet ik bijvoorbeeld erg voorzichtig zijn. Dat begint na anderhalf jaar wel tegen te steken. We hadden de operatie na het seizoen gepland, zodat ik voldoende tijd had om daarvan te herstellen. Nu moeten we opnieuw naar een geschikte periode zoeken en zo blijft het opschuiven.”

Carrièredoel

Tusveld heeft een patent op ‘korte’ seizoenen en zie daar net progressie voor zichzelf. “Ik heb nog niet vaak een jaar gehad dat ik een heel seizoen heb kunnen koersen. Het was altijd met een periode dat het veel minder was. In 2021 hoop ik daar verandering in te brengen. In de voorbije Giro kon ik ook lang met de besten mee bergop, dus dat zegt toch iets. Met de groep voor de Giro zijn we 2 keer op hoogtestage geweest en je merkt dat dat werkt. Enerzijds voorbereiding en anderzijds meer continuïteit kunnen me nog beter maken.”

Tusveld ziet ambitie en plezier op 2 fronten. “Het is uniek om te kunnen rijden voor een ploegmaat die voor de eindzege meedoet in een grote ronde, heb ik mogen ervaren. Dus op dat vlak zit ik goed bij deze ploeg. Maar ik wil ook wel in kleinere wedstrijden eens mijn eigen kans kunnen gaan voor een ritzege. Dat heb ik in de Vuelta mogen proberen en dat was leuk. Een rit winnen in een grote ronde is een carrièredoel. Een klassement in een grote ronde kan misschien met een top 10, maar dan is het misschien leuker om voor iemand te rijden die de eindzege kan pakken. En als ik eens meespring met een vroege vlucht kan het ook, zodat ik vanuit die situatie ook de ploeg in een breder geheel van dienst kan zijn.”

Teamcaptain

Team Sunweb reed een bijzonder sterk najaar, met onder meer ritzeges in de Tour van Sören Kragh Andersen (2) en Marc Hirschi en winst in de Waalse Pijl met opnieuw Hirschi. “De Giro was heel sterk van ons, en met Jai Hindley en Wilco Kelderman op het eindpodium heel mooi. Voor velen een verrassing, maar niet voor mij. Op het 2e hoogtekamp merkte ik al dat iedereen bij ons heel erg goed in orde was. En de Tour was natuurlijk prachtig voor de ploeg, met enkele namen die de buitenwereld nog niet zo snel had verwacht.”

Nog even terug naar zijn eigen rol. “Ik heb het voorbije jaar enkele keren de rol van teamcaptain opgenomen en dat ligt me wel”, geeft Tusveld toe. “We hebben veel jonge talenten en het is leuk om met hen te werken. Op dat vlak voel ik me zeker thuis in deze ploeg.”
lodjan 09 december 2020 08:01
AD

Lennard Hofstede over zijn rol als wegkapitein bij Jumbo-Visma

REGIOSPORT Lennard Hofstede heeft nog geen dag spijt gehad van zijn overstap in 2019 van Sunweb naar Jumbo-Visma. Niet voor niets tekende de Westlandse wielrenner voor twee jaar bij.

Hans Beukema 10-09-20, 18:19

De in Veenendaal woonachtige prof vindt uit de nieuwe verbintenis veel zekerheid en waardering vanuit de ploegleiding spreken. ,,Ik voel mij erg gelukkig in mijn huidige rol", zegt Lennard Hofstede (25). ,,In de grote wielerrondes fungeer ik als knecht voor de kopmannen, zoals vorig jaar in de Vuelta met Primoz Roglic. In de kleinere rondes zoals de Tour Down Under, Ruta del Sol en recent nog de Ronde van Hongarije ben ik meer een wegkapitein."

Hofstede voelt zich als een vis in het water in zo'n rol. ,,Als wegkapitein moet ik er zorg voor dragen dat onze ploeg de plannen van de leiding succesvol uitvoert. En tijdens een wedstrijd mag ik de tactiek ook deels bepalen. Dus wanneer plaats je bijvoorbeeld een geslaagde aanval op een concurrent van jouw kopman."

Ik maak mijn debuut in die enige klassieker, die Nederland rijk is

Hofstede: ,,Ik haal er veel voldoening uit dat bijvoorbeeld de kopman mede dankzij mijn rol een prima resultaat in een koers kan behalen. Ik ben dan een soort van ploegleider in de koers. De ploegleiding wil mij zeker de ruimte geven, om mij verder in de rol als wegkapitein te ontwikkelen. Ik hoop dat ik vaker de captain kan zijn, zoals Tony Martin nu bij Jumbo-Visma in de Tour de France."

De Westlander hoeft zelf geen hoge eindklasseringen te halen. ,,Daar ben ik ook nooit voor gehaald door de ploeg."

De mooiste wedstrijden van het jaar moeten dit najaar nog komen. Hofstede staat op 4 oktober aan de start in Luik-Bastenaken-Luik en zes dagen later bij de Amstel Gold Race. ,,Ik maak mijn debuut in die enige klassieker, die Nederland rijk is. Echt een droom voor mij. Ik heb altijd iets met fietsen in Limburg gehad."

Op 20 oktober verschijnt Hofstede in het Baskische Irun aan de start voor de Vuelta. ,,Ik rijd dan in dienst van Tom Dumoulin, die normaliter onze kopman is. Mijn hoofddoel is om Tom aan de eindzege te helpen en zelf heel te blijven. Tijdens de vorige Vuelta kwam ik in de eerste week in de ploegentijdrit ten val." Hofstede moest daarvan herstellen, maar hij kon in het laatste deel van de wielerronde nog een belangrijke rol als tempomaker vervullen.

Gelukkig is iedereen bij Jum­bo-Vis­ma de noodgedwon­gen lange periode zonder wedstrij­den goed doorgeko­men

Hij heeft goede hoop dat de Vuelta doorgaat, ondanks dat het coronavirus nog lang niet weg is. ,,De huidige wielerkoersen verlopen goed. In de Tour de France zijn nog geen renners besmet geraakt."

Somber

De Westlander is op dit moment zelf op hoogtestage in Tignes. ,,Ik merk daar weinig van corona. Het is hier in de Franse Alpen niet druk."

De coureur is al blij dat er dit jaar überhaupt nog koersen zijn. ,,Toen het virus in maart echt om zich heen greep en wedstrijden massaal werden geschrapt, zag ik het somber in. Wielerkoersen rijden was vanwege de impact van corona op de hele maatschappij maar een bijzaak. Gelukkig is iedereen bij Jumbo-Visma de noodgedwongen lange periode zonder wedstrijden goed doorgekomen."

Dit jaar geen Giro maar Vuelta
Lennard Hofstede zou niet de Vuelta, maar de Giro rijden. De uitbraak van het coronavirus bracht daar verandering in. ,,Omdat de Giro en de Vuelta elkaar nu deels in oktober overlappen, heeft de leiding van Jumbo-Visma dat nu veranderd. Diverse ploeggenoten zouden beide rondes gaan rijden.” Na wat gepuzzel kwam de Vuelta er voor Hofstede uit. De Westlander heeft zelf geen voorkeur voor één van twee grote rondes. ,,De Vuelta is qua koers iets relaxter. De Giro trekt daarentegen meer toeschouwers.”
lodjan 09 december 2020 10:03
Als je ze vergelijkt is Tusveld iets ouder en constanter. Hij ligt ook iets voor op Hofstede, maar ze zijn beiden vier seizoenen prof:

[www.procyclingstats.com]

Tusveld: Rabo-opleiding, 1 jaar Roompot en 3 jaar Sunweb.
Hofstede: Rabo-opleiding, 2 jaar Sunweb en 2 jaar Jumbo.
lodjan 09 december 2020 10:22
Tusveld heeft drie grote ronden gereden en werd 2x 26e. Kopman Kelderman werd 10e, 7e en 3e (en Hindley 2e)..
Hofstede heeft vier grote ronden gereden en de kopman werd respectievelijk 4e, 2e, 1e en 1e. Indrukwekkende Poelsiaanse cijfers!
Eindhovuh 09 december 2020 10:32
Leuk topic.
Maar je laatste post is wel scorebord journalistiek.
Als ze in die koersen gewisseld waren van ploeg waren de resultaten van hun kopmannen niet enorm anders geweest.
Ik kan me van beide niet echt knechtacties voor de geest halen waar ze extreem belangrijk waren voor hun kopman. In die zin dat een andere knecht die invulling niet had kunnen geven.
Geen meesterknecht.
ton duk 09 december 2020 11:03
Roglic ziet Hofstede wel als zijn "Nijboer inzake Indurain" ...

Meesterknechten zie je natuurlijk vooral in de ultieme finales terwijl Hofstede en Tusveld dan al hun knechtenwerk erop hebben zitten
Tis zoiets als de SKY-trein waarbij (door ons) Poels de meesterknecht werd genoemd en al die andere wagons (voor mij) net zo belangrijk waren..

gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2020 11:05 door ton duk.
Wanny 09 december 2020 11:10
Ik word nooit zo warm van landgenoten die goed rijden voor een buitenlandse kopman. Zo zie ik Poels liever een ritje pakken in een Spaans rondje, dan als laatste man in de Tour voor Froome sterk rijden.
ton duk 09 december 2020 12:09
Natuurlijk hier hetzelfde
Nog erger is een Nederlandse knecht, die in dienst van Buitenlandse kopman, een gat dicht rijdt naar Nederlandse kopman...grrrrr
gr
Frederik D. 10 december 2020 18:36
Ik niet. Ik geniet toch echt meer van een goede knecht die niets wint, dan van een lapzwans die toevallig in een irrelevant rondje een irrelevant ritje wint. Maar smaken verschillen.
Frederik D. 10 december 2020 18:37
Hoort bij het edele spel dat we het hogere wielrennen noemen. smiling smiley Overigens, bedankt voor je informatieve berichten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2020 18:37 door Frederik D..
Horsie is back 10 december 2020 19:20
Gelukkig heeft de Sint nu allleen maar goede knechten, want heeft de Sint oo het Sinterklaas Journaal van Dieuwertje niet publiekelijk spijt betoond over het gegeven, dat vroeger wel eens stoute kinderen naar Spanje werden getransporteerd.
Frederik D. 10 december 2020 21:55
Het wordt steeds gekker. Straks biedt Merckx vijfmaal zijn excuses aan dat hij vijf keer de Tour heeft gewonnen. En bieden de Italianen hun excuses aan dat ze ooit in een ver verleden België hebben ingelijfd in hun imperium. En bieden de Kelten hun excuses aan dat ze ooit de ook niet-oorspronkelijke bevolking van België hebben verdrongen. Kortom, laten we als Homo sapiens onze excuses aan de chimps aanbieden dat wij wel zijn geëvolueerd tot internetgebruikers en zij niet. En sorry Saturnus dat wij wel op aarde wonen en niet op jou. En sorry vier dat je twee plus twee bent en geen zeven plus zeven. Sorry, sorry, sorry dat ik besta en een stukje tijdruimte ben. En sorry voor mijn sorries. En sorry voor deze sorry.
Horsie is back 10 december 2020 22:40
Zelfs de leeuw zingt: "Ik wou je niet opeten, maar je was er toch toevallig, da's alles."
Heb je trouwens al dè wielersportvideo van 2020 gezien?
Lucho Herrera 14 december 2020 09:02
Nijboer heeft welgeteld 1 keer de Tour gereden voor Banesto in dienst van Indurain. Indurain had renners om zich heen die veel meer de titel meesterknecht verdienen. Neem Marino Alonso. Die was bij alle Tourzeges van Indurain betrokken van 1991 t/m 1995.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen