Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Interview Tom Dumoulin

Gepost door El Chaba 
El Chaba 11 december 2020 17:12
[www.wielerflits.nl]

TOM DUMOULIN OVER TERUGKEER NAAR DE TOP: “FYSIEK MOEILIJKER DAN GEHOOPT”

Tom Dumoulin over terugkeer naar de top: “Fysiek moeilijker dan gehoopt”

Voor Tom Dumoulin was 2020 een veelbewogen jaar. Er was niet alleen de coronacrisis, maar de renner van Jumbo-Visma probeerde na meerdere tegenslagen ook zijn niveau van weleer te halen. “Het was fysiek toch moeilijker dan gehoopt. In de topsport draait het toch om die laatste procent”, is Dumoulin eerlijk in een interview met De Limburger.

Dumoulin kende een wielerseizoen met ups en downs. Het begon allemaal met een bacteriële infectie in zijn darmen, waardoor hij zijn debuut voor Jumbo-Visma moest uitstellen. In de Tour de France (7e in het eindklassement) liet hij wel weer mooie dingen zien, maar Dumoulin moest de Vuelta a España dan weer verlaten vanwege vermoeidheid.

Van totale leegte naar totale chaos
“Ik ging van de totale leegte naar de totale chaos”, zo kijkt de 30-jarige renner nu terug op de afgelopen periode. “Dat was een omslag die ik op een moment fysiek niet meer trok. Ik was helemaal op in de Vuelta. Eigenlijk was het plan dat ik de klassiekers niet zou rijden, maar het ging goed en ik leek te verbeteren. Bovendien was er een rennerstekort.”

“Ik had het achteraf misschien niet moeten doen, al heb ik zelf ook om die klassiekers gevraagd. Ik wilde me heel graag weer laten zien” aldus Dumoulin. “Als ik kijk naar het afgelopen seizoen, denk ik wel dat ik mentaal sterk ben geweest. Het was een jaar vol tegenslag, het tweede seizoen op rij waarin het niet mijn kant op viel.”

Verwachtingen
“En dan word ik toch nog zevende in de Tour en tweede in de afsluiteinde tijdrit. En waren er constante prestaties tot aan de Vuelta. De verwachtingen zijn hooggespannen. Dat begrijp ik ook. Ik heb die verwachtingen, ook van mezelf, niet helemaal kunnen waarmaken. Dan krijg je ook een negatieve tendens. Maar mensen kijken ook niet verder.”

De Girowinnaar van 2017 blijft geloven in een terugkeer naar de absolute top, ook na twee mindere seizoenen. Volgens ploegleider Frans Maassen moet Dumoulin nog één procent winnen om weer echt mee te doen met de wereldtoppers. “Of dat realistisch is? Dat denk ik wel. Als je één procent optelt bij de Tour van dit jaar, kom ik dicht in de buurt.”

Die ene procent
“Maar die ene procent is moeilijker dan de eerste negentig. Ik weet niet of het nu moeilijker is geworden. De generatie die meedoet om de prijzen wordt jonger en jonger. Dat is bijzonder. Daardoor moet de gevestigde orde echt aan de bak. Ik heb echter wel heel veel vertrouwen dat ik die ene procent nog kan winnen”, klinkt het hoopvol.

“Dat baseer ik op het gevoel dat ik in de afgelopen Tour echt niet de beste versie van mezelf heb getoond en zelfs met die versie zevende ben geworden. Dat geeft me vertrouwen dat ik straks weer helemaal mee kan doen.”

Over komend wielerjaar

Tom Dumoulin heeft zijn vizier alweer gericht op het nieuwe wielerjaar. Zeker is dat de Limburger zich zal richten op de Olympische Spelen van Tokio. “Dat is een grote wens voor mij. Vooral de tijdrit, die ligt me heel erg goed. De dubbel met de wegrit zal wel lastig zijn.”

Over zijn verdere programma kan en wil Dumoulin nog niets zeggen. “De Tour de France? Laten we het zo zeggen: een heel mooi parcours. Voor het eerst weer meer tijdritkilometers.” De ronderenner vertrekt maandag op eigen initiatief op trainingskamp ter voorbereiding voor het nieuwe seizoen.
Horsie is back 11 december 2020 18:35
Bedankt El Chaba, want ik struin niet alle wielerwebsites af en beperk me tot de usual good suspects, maar omdat er tegenwoordig door de vele media ook wel veel cross-referenties over de toonbank vliegen ontgaat je doorgaans niet veel, alhoewel, hebt U, El Chaba, de video al gezien, waarin de voetbal zonder naam zelve op zoek gaat naar Diego Maradona om uit te komen bij zijn laatste "gedenkplaats"?

Op zoek naar die ene percent dus, 4 lousige Wattjes maar? Ik vrees dat de lat toch nog iets omhoog moet.
El Chaba 11 december 2020 19:42
Wat Maradona betreft, je kent mijn mening over hem, dus nee, die video heb ik niet gezien.. grinning smiley

Wat betreft die ene percent, daar verbaasde ik me ook over. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik dacht toch aan minstens 5%. Wat jij?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2020 19:42 door El Chaba.
Horsie is back 11 december 2020 22:32
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat Maradona betreft, je kent mijn mening over
> hem, dus nee, die video heb ik niet gezien.. grinning smiley
>
> Wat betreft die ene percent, daar verbaasde ik me
> ook over. Ik heb er niet veel verstand van, maar
> ik dacht toch aan minstens 5%. Wat jij?

In theorie en vaak daarom ook praktisch zitten de marges in de absolute topsport wel in de range van 1%. Om destijds op de 100m regulier van Usain Bolt te kunnen winnen, moest je toch binnen één percent zitten. Bij 10 km hardlopen zitten we bij één percent echter al op 16 seconden.

Als Tom Dumoulin continu 5% meer watts zou kunnen leveren, dan zie ik niet in wie hem dan nog zou kunnen verslaan. Al betekent dat weer niet, dat hij alles zou winnen, maar in de grote Ronden hoeft dat ook niet. Bovendien fluctueren alle topsport (-prestaties) per definitie. De vraag is dus altijd, wat kan de ene topsporter zich permitteren t.a.v. een andere topsporter. Eddy Merckx won zo veel, omdat hij absoluut superieur was. Een slechte dag deerde hem dus veel minder dan bij gelijkwaardigheid..
Orakel 12 december 2020 09:52
Wielrenners zitten 99% van de tijd in elkaars wiel te sparen. Het gaat om een paar cruciale momenten in de koers waar er een versnelling plaatsvindt die een goede Dumoulin kan volgen, maar de Dumoulin van 2019/20 kon dat niet. Of 1% verbetering voldoende is om aan te klampen op die momenten, om daarna voor podium te gaan middels de tijdrit geloof ik wél.
Dumoulin zonder die 1% verbetering pakt 35 seconden op Roglic in de tijdrit afgelopen Tour en dit moet je óók meenemen, plus verrekenen met het tijdsverlies dat hij oploopt in de sprintjes richting een finish.
Ik geloof dat TJV van mening is dat Dumoulin 2018 qua niveau een Tourwinnaar was, mits de mazzeltjes zijn kant op vallen. Er bovenuit steken zal hij niet, maar 2-3 jaar bij de beste 5 renners horen bergop, met zijn tijdrit achter de hand, kan toch ooit een Tourzege opleveren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2020 09:54 door Orakel.
Lucho Herrera 14 december 2020 08:43
Nog even de credits voor de echte bron: Robin vd Kloor van Dagblad de Limburger
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen