Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EINDEJAARSPOLL. Onze redacteurs hebben gestemd, dit zijn de 20 meest memorabele Belgische sportmomenten van de voorbije 20 jaar.

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 15 december 2020 07:07
Quote

EINDEJAARSPOLL. Onze redacteurs hebben gestemd, dit zijn de 20 meest memorabele Belgische sportmomenten van de voorbije 20 jaar. En nu is het aan u!

Gisteren om 15:00 door Raf Hermans, Simon Fallon Kund




Het vermaledijde 2020 zit er bijna op, we tellen stilaan af naar 2021. Tijd om even terug te blikken op de voorbije 20 jaar, vonden we. We vroegen ons af, wat is nu het meeste memorabele Belgische sportmoment van de voorbije twee decennia? En dus zetten we onze sportredactie aan het werk. Zij stemden op hun favoriete momenten, met onderstaande top 20 (in chronologische volgorde) tot gevolg. En nu is het aan u. Welke Belgisch getint sportevenement staat voor eeuwig in uw geheugen gegrift?

U kan vanaf maandag 14 december tot en met zondag 20 december uw stem uitbrengen, onderaan dit artikel of via bovenstaande link. In de laatste week van het jaar brengen we u de top 5 in vijf grote verhalen. De nummer 1 van jullie, onze lezers, kan je ontdekken op vrijdag 1 januari 2021.

1. Anderlecht verslaat het grote Manchester United

Een trip down memory lane voor de Anderlecht-fans, die ongetwijfeld met weemoed terugdenken aan de gloriejaren van weleer. Onder trainer Aimé Antheunis beleefde paars-wit in 2000-2001 een droomseizoen in Europa, met Thomas Radzinski en Jan Koller als speerpunten. Kers op de taart was de 2-1-thuiszege tegen het grote Manchester United, nog zo’n topclub die in moeilijk vaarwater verkeert.

2. Kim Clijsters klopt Justine Henin in halve finale Roland Garros in 2001

De dag dat duidelijk werd dat België een gouden tennistoekomst tegenmoet ging. Op 7 juni 2001 staan Kim Clijsters - een dag voor haar 18e verjaardag – en de 19-jarige Justine Henin tegenover elkaar in de halve finale op Roland Garros. De Limburgse wint in drie sets na een straffe comeback en zou twee dagen later een epische finale spelen tegen Jennifer Capriati, die ze wel verloor na 12-10 in de derde en beslissende set.

3. Justine Henin klopt Kim Clijsters in finale Roland Garros in 2003

Was hun ontmoeting twee jaar eerder nog een eerste teken aan de wand, maakten de twee Belgische dames het in 2003 nog eens duidelijk: België zou het vrouwentennis de komende jaren gaan domineren. Henin nam deze keer revanche voor de nederlaag in 2001 en kroonde zich voor de eerste keer tot koningin van het Franse gravel.

4. Gouden Juju: Henin kroont zich tot olympisch kampioen in het tennis

2004 werd een jaar met ups en downs voor ‘Juju’. Ze startte met eindzeges in Sydney en op de Australian Open, waar ze Clijsters klopte, en was ook de beste in Dubai en Indian Wells. Maar dan gooide het cytomegalovirus roet in het eten. Roland Garros ging de mist in, Wimbledon liet ze schieten en zonder voorbereiding trok Henin naar Athene voor de Olympische Spelen. Daar verraste ze door prompt goud te pakken, de Franse Amélie Mauresmo was een maatje te klein in de finale. “Mijn mooiste zege ooit”, verklaarde Henin achteraf.

5. Tommeke Tommeke Tommeke, wat doe je nu? Boonen spurt zich naar de wereldtitel in Madrid

De woorden van Michel Wuyts zitten in ons geheugen gegrift. In 2005 trekt Tom Boonen als favoriet naar het WK in Madrid, nadat hij eerder op het seizoen onder meer de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix had gewonnen. De Belgen raken in de finale achterop, maar onder aanvoering van Peter Van Petegem en Nick Nuyens komt de groep met Boonen net voor het ingaan van de laatste rechte lijn vooraan aansluiten. In de sprint maakt ‘de Bom van Balen’ het vervolgens keizerlijk af.

6. Geen 3 zonder 4: in 2007 wint Justine Henin een vierde keer Roland Garros

In 2003 pakte ze haar eerste eindzege in Parijs, in 2005 begon Henin vervolgens aan een straffe reeks. De Waalse slaagde er namelijk in om drie jaar op rij het Franse grand slam-toernooi op haar naam te zetten. En hoe! In 2007 zette ze de kers op de taart door geen enkele set te verliezen, in de finale werd Ana Ivanovic met 6-2 en 6-1 weggeblazen. België boven!

7. Tia Hellebaut verrast met olympisch goud op het hoogspringen in 2008

Blanka Vlasic was in 2008 de topfavoriete, maar het zou geen Kroatisch feestje worden na het hoogspringen bij de vrouwen. Op de Olympische Spelen in Peking bleek ene Tia Hellebaut een tikkeltje sterker, en misschien vooral slimmer. Hellebaut ging met haar eerste poging over 2m05, terwijl Vlasic twee beurten nodig had. Op de volgende hoogte – 2m07 – paste Hellebaut vervolgens voor haar 2de poging, waardoor een vermoeide Vlasic meteen een derde en laatste keer moest springen. Het plannetje lukte, de Kroatische faalde en het goud was voor Tia.

8. De 4x100m-ploeg verovert zilver in Peking, later wordt dat zelfs goud

“De scheet van Hanna Mariën voor de race was een zegen”, zouden de dames van de estafetteploeg later zeggen. In Peking spurten ze – met slotloopster Kim Gevaert als uithangbord – onverwacht naar zilver op de 4x100m. Jaren later mogen ze hun zilveren plak inruilen voor een gouden exemplaar, want de Russen bleken gedopeerd te zijn.

9. Tom Boonen evenaart Roger De Vlaeminck met vierde zege in Parijs-Roubaix

Dat Tom Boonen een wereldtopper was, staat buiten kijf. Zo werd hij wereldkampioen, won hij 3 keer Gent-Wevelgem, 3 keer de Ronde en veroverde hij de groene trui in de Tour. Maar vooral: in 2012 zette hij voor de vierde keer in zijn carrière de felbegeerde kassei van Parijs-Roubaix in zijn prijzenkast, en dat na een indrukwekkende solo van 53 kilometer. Een vijfde kassei zou er helaas niet komen, in 2016 strandde hij in het wiel van de verrassende Hayman.

10. Frederik Van Lierde is in 2013 de beste op Ironman van Hawai

De zwaarste triatlon ter wereld was zeven jaar geleden een prooi voor Frederik Van Lierde. Zestien jaar na naamgenoot en trainer Luc Van Lierde was het voor de tweede keer in de geschiedenis dat een Belg het officieuze wereldkampioenschap won, en die unieke prestatie houdt nog steeds stand. Bovendien doorbrak Van Lierde – Frederik dus – een Australische hegemonie van zes zeges op een rij.

11. Gouden Greg: Van Avermaet brengt wielerminnend België in delirium met olympische titel in Rio

Een zware bergrit, dat leek niet meteen spek naar de bek van Greg Van Avermaet. Maar de Belgische kopman kende een superdag. Nochtans leek de Pool Rafal Majka op weg naar olympische glorie, met een bonus van 23 seconden op 8 kilometer van de meet. Van Avermaet kreeg echter hulp van Jakob Fuglsang en op slechts anderhalve kilometer van de meet haalde het duo de eenzame Majka bij. De spurt was vervolgens een kolfje naar de hand van Gouden Greg.

12. Pieter Timmers zwemt naar zilveren plak in Rio

Pieken op het juiste moment. Zo kan je het sportieve hoogtepunt van Pieter Timmers het beste samenvatten. De geboren Limburger zwom in de series van de Olympische Spelen in 2016 pas de negende tijd op de 100 meter vrije slag, in de halve finale klokte hij af op de zesde tijd. Met moeite naar de finale, zo leek het, maar daar ontbond hij plots zijn duivels. Timmers zette met 47’80 een nieuw Belgisch record neer, maar straffer nog: hij pakte zowaar olympisch zilver.

13. Queen Nafi: Thiam is ’s werelds meest complete atlete en pakt olympisch goud op zevenkamp

Een week voor haar 22e verjaardag gold Nafi Thiam als een outsider voor zevenkamp op de Olympische Spelen in Rio. Thiam won eerder nog geen groot internationaal toernooi bij de profs, maar steeg in de Braziliaanse miljoenenstad boven zichzelf uit. Dankzij een persoonlijk record op 5 van de 7 onderdelen en de hoogste sprong ooit in een meerkamp (1m98) veroverde ze zowaar het goud, met een Belgisch record en amper 35 punten meer dan titelverdedigster Jessica Ennis-Hill.

14. De perfecte counter: Rode Duivels kloppen Japan na geweldige comeback

9,94 seconden. Zolang duurde de perfecte counter die elke Belgische voetbalfan zich nog perfect voor de geest kan halen. Op het WK in Rusland ijken verlengingen tergen Japan onafwendbaar, nadat de Rode Duivels een 0-2 achterstand konden ophalen. Maar dan…. Met nog 31 seconden op de klok trapt Japan een corner, simpel geplukt door Courtois. De doelman handelt razendsnel en geeft mee met De Bruyne, die het halve veld oversteekt en op het gepast moment Meunier aanspeelt. Die zet in één tijd voor, Lukaku laat de bal slim lopen EN DAN IS ER CHADLIIIIII….!!

15. Rode Duivels zorgen voor volksfeest door Brazilië uit te schakelen op het WK voetbal

Door de spectaculaire zege tegen Japan krijgen de Rode Duivels in de kwartfinale hun droomaffiche tegen titelfavoriet Brazilië. En die droomaffiche krijgt ook een droomscenario. Al na 13 minuten dwingt Vincent Kompany zijn City-ploegmaat Fernandinho tot een owngoal. Op het halfuur schiet Kevin De Bruyne ons land vervolgens naar een delirium met de perfecte knal. In de tweede helft raakt Brazilië niet verder dan de aansluitingstreffe, in de slotfase onderscheidt Courtois zich met een spektakelsave op een trap van Neymar. De Rode Duivels naar de halve finale.

16. Rode Duivels zetten Engeland een tweede keer opzij en veroveren brons op het WK

Die halve finale tegen de latere wereldkampioen Frankrijk draait uit op een ontgoocheling, en dus is brons het hoogst haalbare. In de ‘kleine finale’ is opnieuw Engeland de tegenstander. De Rode Duivels laten zich niet verrassen en zetten de Engelsen een tweede keer in enkele weken opzij. Met de bronzen plak schrijven de troepen van Martinez geschiedenis. Het is het beste resultaat ooit op een WK voetbal voor ons land.

17. Belgian Cats plaatsen zich voor halve finale op WK basketbal na stunt tegen Frankrijk

Na een bronzen plak op het EK 2017 trokken de Belgian Cats vol vertrouwen naar hun allereerste WK ooit. Met reden, zo bleek. De Cats kroonden zich zowaar tot groepswinnaar door gastland Spanje te kloppen en bezorgden zich zo een kwartfinale tegen favoriet Frankrijk. Een zware dobber, zou je dan denken. Maar niets was minder waar. Met een verbluffende prestatie overklasten Meesseman en co. de Franse vrouwen, het werd maar liefst 86-65. Een straffe stunt, die tegen de VS in de halve finale helaas geen vervolg zou krijgen. In de strijd om het brons nam Spanje vervolgens wraak.

18. Nina Derwael lost hoge verwachtingen in en kroont zich in 2018 tot wereldkampioen aan de brug

De koningin van de brug met de ongelijke leggers, dat is niemand minder dan de Limburgse Nina Derwael. De gracieuze verschijning uit Sint-Truiden veroverde in 2017 en 2018 al Europees goud op haar favoriete onderdeel, ze was op haar 18e dan ook met recht en reden topfavoriet op het WK in 2018. En die favorietenstatus maakte ze met verve waar. Derwael turnde de perfecte oefening met een hoge moeilijkheidsgraad, met een score van 15.200 punten troefde ze zelfs de Amerikaanse superster Simone Biles af. In 2019 herhaalde Derwael haar kunstje nog eens.

19. België is een hockeyland! Red Lions kloppen Nederland in WK-finale in 2018

De gouden generatie van het mannelijke hockey leek even de generatie van net niet te worden. Zowel in 2013 als 2017 grepen ze net naast EK-goud, maar de grootste ontgoocheling was misschien nog de verloren olympische finale in Rio in 2016. Op het WK in 2018 was het dan eindelijk wél raak. De Red Lions speelden het verleden van zich af, zetten enkele toplanden opzij en namen in de finale de maat van eeuwige rivaal Nederland. Met enige moeite, want in de allesbepalende shoot-outs bogen ze een 0-2 achterstand om in een 3-2-zege.


20. Victor Campenaerts troeft Bradley Wiggins af en zet werelduurrecord op zijn naam

Twee maanden stage in Namibië, een minutieuze voorbereiding en een wielerpiste op ideale hoogte. Campenaerts liet niets aan het toeval om op 16 april 2019 het werelduurrecord aan te vallen in het Mexicaanse Aguascalientes. En zo bleek ook. Met 55.089 km werd hij de eerste renner ooit die de magisch grens van 55 kilometer overschreed, hij deed zo 2 rondes beter dan ene Sir Bradley Wiggins.


[www.nieuwsblad.be]

Het wordt de sympathieke Belgen regelmatig verweten dat ze in het sportlandschap enkel excelleren in de wielersport. Maar als ik afga op deze samengestelde top 20 klopt er niet veel van dat verwijt. Natuurlijk zijn de Belgen goed in wielrennen omdat dat een erg zware sport is. Maar in deze top 20 zijn slechts er 4 momenten wielergerelateerd. Mijn keuze gaat naar het WK goud van de hockeyers die in de finale Nederland wisten te verslaan. De reden daarvoor is dat deze prestatie goed laat zien wat de Belgen kenmerkt. Namelijk dat ze een klein volkje zijn en dus over weinig sporters beschikken maar dat ze dat niet belemmert om grootste daden te verrichten. Immers net als in het voetbal en wielrennen geldt ook voor het hockey dat België niet kan tippen aan de omvang van de Nederlandse vijver. Maar toch is België beter. Vraag mij niet hoe dat kan want dat weet ik niet maar bijzonder is het natuurlijk wel.

Het Nederlands sportmoment van de afgelopen 20 jaar is voor mij het laatste WK goud in het korfbal. En ik weet dat ik met die keuze vast niet de enige ben.
Eqquipo 15 december 2020 09:07
Bart Swings 4de op de 5000m in Sochi, O.S. 2014
Wanny 15 december 2020 09:24
Veel dezelfde sporten en sporters die terug komen.
Frederik D. 15 december 2020 09:52
Frederik D. 15 december 2020 10:09
Ik volg het nieuws. Zo'n vier keer per week lees ik dat er ergens een WK darts wordt gehouden. Op de foto's prijken plebejers en komt de walgelijke walm van het onbeschaafde bocht genaamd bier je tegemoet. Om te braken om vervolgens te kotsen. Wat ik mij afvraag, is er ook een WK darts voor heren? En zo ja, waarom schitteren de Belgen niet op dat WK voor heren?
Remko 15 december 2020 10:20
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart Swings 4de op de 5000m in Sochi, O.S. 2014

Das inderdaad iets om nooit te vergeten. Kippenvel all over again.
Eindhovuh 15 december 2020 11:11
Eigenlijk maar een bescheiden lijstje gedomineerd door enkele sporters en sporten.

Absolute hoogtepunten:

- Justine Henin klopt Kim Clijsters in finale Roland Garros in 2003 (wereldsport en dan een Belse finale, knap)

- Tommeke Tommeke Tommeke, wat doe je nu? Boonen spurt zich naar de wereldtitel in Madrid

- Rode Duivels zetten Engeland een tweede keer opzij en veroveren brons op het WK (ok het is geen finale, maar wel een grote sport).

- Nina Derwael lost hoge verwachtingen in en kroont zich in 2018 tot wereldkampioen aan de brug. (Wereldtitel in wereldsport).
ton duk 15 december 2020 11:25
je mist dan mijn nr 1; Queen Nafi: Thiam is ’s werelds meest complete atlete en pakt olympisch goud op zevenkamp
gr
Clavan 15 december 2020 12:00
De beste prestatie van de belgen in de laatste 20 jaar is natuurlijk dat er geen kinderen uit kelders opgedoken zijn.
Frederik D. 15 december 2020 12:37
En toen die reed, had de onvergetelijke Swings nog kans op de derde plaats of was zijn vierde plaats echt het hoogste wat hij er uit kon slepen? Want dat ben ik even vergeten. Verder echt onvergetelijk.
Frederik D. 15 december 2020 12:39
Cynisch maar wel mooi. smiling smiley
Simeone 15 december 2020 12:41
Henin en Thiam veruit de beste prestaties, absolute 1 en 2!
1,2,14, 15, 17 en 20 zijn wel erg mager om de 20 op te vullen, een karige boel voor 20 jaar
Frederik D. 15 december 2020 12:57
... hoe staat het met de Nobelprijzen voor de Belgen over de afgelopen 20 jaar? Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Belgen ondanks hun flauwe strips echt niet achterlijk zijn. En wat voor prachtige Belgische romans zijn er de afgelopen twintig jaar verschenen? Nee, geen niveautje Kluun. Laat dat niveautje maar aan de Nederlanders over met hun plebejische populismes, zeg ik als Nederlander van boven de rivieren.
merijntje mortirolo 15 december 2020 12:58
Wat een kansloos, klein, armetierig kutland toch eigenlijk, als je dit zo leest. Van een ambassadeur als UAB zou je meer verwachten.
Horsie is back 15 december 2020 13:10
Voor Horsie het meest memorabel was toch de Roemeen, die ons de metomorfase van Remco Evenepoel liet zien: U weet wel de reclame foto's: voor en erna.
Zou zoiets ook kunnen voor Mathieu van der Poel?: na de Ronde van Vlaanderen en voor zijn laatste veldcross.

Maar alle gekheid op een stokstaartje: Nafissatou Thiam, die in mijn herinnering maar 4 cm boven haar hoofd uitsprong (2,02m-1,98m), alhoewel ze in werkelijkheid "maar" 1,84m lang is. En Justine Henin stond daarentegen bij mij weer bekend als een klein opdondertje, figuurlijk gesproken dan.

Ik kan niet in het hoofd van Sub kijken, maar zou die twijfelen tussen Kim (comeback) en Justine? grinning smiley
Horsie is back 15 december 2020 13:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> ... hoe staat het met de Nobelprijzen voor de
> Belgen over de afgelopen 20 jaar? Uit betrouwbare
> bron heb ik vernomen dat Belgen ondanks hun flauwe
> strips echt niet achterlijk zijn. En wat voor
> prachtige Belgische romans zijn er de afgelopen
> twintig jaar verschenen? Nee, geen niveautje
> Kluun. Laat dat niveautje maar aan de Nederlanders
> over met hun plebejische populismes, zeg ik als
> Nederlander van boven de rivieren.

En.. ik maar denken, dat er een nieuw topic kwam.
Carlos Danger 15 december 2020 13:45
Emma Meesseman verdient natuurlijk haar eigen plek als WNBA-Finals MVP (2019).
En dan mis ik nog kampioenen en groten der sport als;
Kenny de Ketele-Gijs VanHoucke
Delfine Persoon
Philip Milanov
Philippe Gilbert
Marieke Vervoort
Charline van Snick
Fanny Lecluyse
Bart Veldkamp
Sanne Cant
Tiesj Benoot
Eddy Veen 15 december 2020 14:23
Gaan we nog een poging doen om hier een Nederlandse versie tegenover te zetten? Servais Knaven kan nog net meedoenwinking smiley
Nomath 15 december 2020 15:01
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart Swings 4de op de 5000m in Sochi, O.S. 2014

Typisch Nederlands om via een omweg veren in eigen kont te steken. Zo herinner ik me dat toen Oranje nog meedeed om de hoogste plekken in het voetbal, er in bijna alle kranten een rubriekje "Buitenlandse pers" verscheen waarin de internationale lof binnen gehengeld werd. Wel vervelend dat België ons dat afgesnoept heeft.
Slimmerd 15 december 2020 15:36
Zal alleen nooit en te nimmer de top-20 halen, waar Belgen het blijkbaar moeten doen met een voetbalzege in een 1/8e finale op een WK (ik zou me schamen als in onze lijst Slowakijke en Mexico genoemd zouden worden), zijn er voor het grotere sportland Nederland natuurlijk fluitend 20 aansprekendere sportmomenten te noemen
Eddy Veen 15 december 2020 15:48
Goud op de Olympische Spelen (zomer en winter) vanaf 2000: Nederland- België 37-5
Eindhovuh 15 december 2020 15:50
Nederland wel iets indrukwekkender ja:

Finale WK voetbal 2010,
Tom Dumoulin Giro zege,
WK goud Daphne Schippers 200meter,
Ek goud dames voetbalteam,
WK goud dames handbal team,
Zonderland en Wevers goud bij turnen,
zwemgoud Olympische spelen van de Hoogeband, Inge de Bruijn, Kromowidjojo, van der Weijden.
Goude medailles Marianne Vos, van Moorsel, Sauerbreij, talloze schaatsmedailles, Max Verstappen, etc etc.

bron o.a.

[nocnsf.nl]
Clavan 15 december 2020 16:01
En niet te vergeten Van Barneveld. BDO en PDC kampioen....maar Darten is natuurlijk geen sport maar een spelletje. Net zoals F1
Meneer 60% 15 december 2020 16:41
België blijft een mooi maar raar sportland.

Over het algemeen matig in teamsporten, zeker in vergelijking met Nederland. Maar pakken nu in het hockey, wat niet echt in het DNA zit, resultaten.

Eens in de zoveel tijd een heel mooie voetbalgeneratie. Zoals nu. Is het toeval van een paar grote talenten, of zit er structuur achter? Ik hoop het tweede, maar vrees het eerste. Wel weer een paar leuke talenten nu, maar het lijkt me niet voldoende om het team te dragen als De Bruyne en co straks te oud zijn. Het zou zomaar kunnen dat het straks weer twintig jaar niets is. Bij Nederland is het qua voetbal ook wel met ups en downs, maar toch wel beduidend meer ups.

Niet zo heel goed in vrouwensport, zeker niet in vergelijking met Nederland, maar wel ineens twee absolute wereldtoppers in het tennis, misschien wel de meest competitieve vrouwensport.

En inderdaad die prachtige zevenkampster. Een van origine Ethiopische met prachtige lange benen die het meeste mooie heeft met het langste loopnummer, de 800 meter. Je verwacht het niet, en daarom is het mooi.

In het wielrennen, volkssport nummer 1, en het veldrijden, is het dan weer heel matig bij de vrouwen. Moeilijk verklaarbaar voor mij. Ook het vrouwenvoetbal is nog niet op niveau.

Dit lijstje heeft iets heel raars. De mooiste successen van Kim Clijsters ontbreken. Zoals haar US-Open winst in 2009, met een wildcard, na haar moederschap. Die staat voor mij op 1. Drie succesvolle Henin-momenten en eentje van Clijsters, een halve finale? Vreemd. Is de lijst door Walen gemaakt? Maar dan zou Gilbert niet ontbreken en dat doet ie wel.
Meneer 60% 15 december 2020 16:54
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland wel iets indrukwekkender ja:
>
> Finale WK voetbal 2010,
> Tom Dumoulin Giro zege,
> WK goud Daphne Schippers 200meter,
> Ek goud dames voetbalteam,
> WK goud dames handbal team,
> Zonderland en Wevers goud bij turnen,
> zwemgoud Olympische spelen van de Hoogeband, Inge
> de Bruijn, Kromowidjojo, van der Weijden.
> Goude medailles Marianne Vos, van Moorsel,
> Sauerbreij, talloze schaatsmedailles, Max
> Verstappen, etc etc.
>
> bron o.a.
>
> [nocnsf.nl]

En dan nog alle dameswielersuccessen van A en A, Sifan Hassan met de ongekende dubbel 1500/10000 op het WK, het verrassende waterpologoud, hockeyvrouwen twee keer olympisch goud, surfdude Dorian, brons op het WK voetbal 2014.

En wie zat er niet aan de tv gekluisterd bij de drie WK sjoeltitels van Siem Oostenbrink?
Meneer 60% 15 december 2020 16:54
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland wel iets indrukwekkender ja:
>
> Finale WK voetbal 2010,
> Tom Dumoulin Giro zege,
> WK goud Daphne Schippers 200meter,
> Ek goud dames voetbalteam,
> WK goud dames handbal team,
> Zonderland en Wevers goud bij turnen,
> zwemgoud Olympische spelen van de Hoogeband, Inge
> de Bruijn, Kromowidjojo, van der Weijden.
> Goude medailles Marianne Vos, van Moorsel,
> Sauerbreij, talloze schaatsmedailles, Max
> Verstappen, etc etc.
>
> bron o.a.
>
> [nocnsf.nl]

En dan nog alle dameswielersuccessen van A en A, Sifan Hassan met de ongekende dubbel 1500/10000 op het WK, het verrassende waterpologoud, hockeyvrouwen twee keer olympisch goud, surfdude Dorian, brons op het WK voetbal 2014.

En wie zat er niet aan de tv gekluisterd bij de drie WK sjoeltitels van Siem Oostenbrink?
merijntje mortirolo 15 december 2020 16:54
Belgen zijn gewoon een beetje dom.
Simeone 15 december 2020 17:00
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland wel iets indrukwekkender ja:
>
> Finale WK voetbal 2010,
> Tom Dumoulin Giro zege,
> WK goud Daphne Schippers 200meter,
> Ek goud dames voetbalteam,
> WK goud dames handbal team,
> Zonderland en Wevers goud bij turnen,
> zwemgoud Olympische spelen van de Hoogeband, Inge
> de Bruijn, Kromowidjojo, van der Weijden.
> Goude medailles Marianne Vos, van Moorsel,
> Sauerbreij, talloze schaatsmedailles, Max
> Verstappen, etc etc.
>
> bron o.a.
>
> [nocnsf.nl]

Dafne 2x WK
WK goud Rens Blom, Sifan Hasan2x, Lornah Kiplagat (veldlopen)
Uefa beker 2002 Feijenoord
OS Goud, Estafette 4x100 vrij dames, Elis Ligtlee,
Remko 15 december 2020 17:43
Ondanks het feit dat Schaatsen gewoon een kutsport is, moet de naam Sven Kramer dan ook genoemd worden. Overigens nog altijd beter dan F1.
ton duk 15 december 2020 17:57
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland wel iets indrukwekkender ja:

Ietsjes ...

Speciaal voor El Chaba wil ik de overwinningen MvdP (2020) , Tom Dumoulin (2017) , Niki Terpstra (2016) en vooral Lars Boom (2012) in de Binck Bank Tour toevoegen
gr
Frederik D. 15 december 2020 18:45
Je moet denken overlaten aan mensen die het kunnen, zeggen we hier ver boven de grote rivieren. Dus je weet het voortaan. Niet zelf denken. Hou je maar bij je Finnen en metertjes en je WUR. En bij onze gezellige muziekjes. smiling smiley
Brieske 15 december 2020 18:47
Maar wel ff de beste wielrenner van hun land van de afgelopen 20 jaar passeren, alee unne Waal zeker...

Groet
Frederik D. 15 december 2020 19:03
De slimste mens


Bij Verstappen denk ik altijd: die jongen verstapt zich lelijk. O, Verstappen. Ja, gauw maar overstappen naar een andere zender als die O Verstappen in beeld is. Net als bij Epke Zonderland. Als die Epke zonder land is, waarom komt die dan voor Nederland uit? Bij Kramer denk ik aan iemand die maar wat uitkraamt bij een kraampje van zanderige zoep en zieke zuipie waarin zwammen zwemmen. Namen moeten klinken als een rots waarom je niet heen kunt. Zoetemelk, jongens, kan het nog tenen- en vingerkrommender? Raas, ja, dat klinkt. Razende Raas. Maar Dumoulin, mensen, we leven in Nederland. Noem dat jochie Van der Molen. Maar Van der Molen? Klap van de malle molen? En Van der Poel? Poel des verderfs, denk je dan. Vroeger hadden we Rob Ruigh. De Nederlandse Rob Roy. De verlosser op de fiets. Een Germaanse alliteratie van vleesch ende bloed. Puur Germaans zonder die Keltische mixtures waarop Ulrich zo dol is. Maar het mooist is Peter Winnen, winnen, winnen. Is het niet op de fiets, dan wel in tekstjes. Wat weten jullie van de goudvis van Peter Winnen?
Andere Peter 15 december 2020 19:06
Inderdaad verstandig om een periode van 20 jaar te nemen om op terug te blikken. Dan lijkt het nog wat.

Naast een paar fraaie wielerzeges tellen vooral de 3 T's: Tennis, Tia en Thiam. Alleen dat zijn echte zeges in echte wereldsporten. Verder zien we opmerkelijk veel ereplaatsen in de opsomming.
Frederik D. 15 december 2020 19:12
En in biljarten?
Horsie is back 15 december 2020 20:14
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet denken overlaten aan mensen die het
> kunnen, zeggen we hier ver boven de grote
> rivieren. Dus je weet het voortaan. Niet zelf
> denken. Hou je maar bij je Finnen en metertjes en
> je WUR. En bij onze gezellige muziekjes. smiling smiley

I need a shovel to unload my head. Moet je niet even stil staan bij het heen gaan van het zwarte wonderpaard, Totilas, bro?
Horsie is back 15 december 2020 20:19
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------

> En inderdaad die prachtige zevenkampster. Een van > origine Ethiopische (Belgische moeder en een Senegalese vader) met prachtige lange benen die
> het meeste mooie heeft met het langste loopnummer, de 800 meter. Je verwacht het niet, en daarom is het mooi.
Remko 15 december 2020 21:06
Het was me in eerste instantie helemaal niet opgevallen, maar inderdaad weer een hele lange titel van dit topic. Socialist is consistent, ook weer lekker veel reacties. Of het tot het beoogde doel leidt waag ik echter te betwijfelen. Ik wist dat België geen groot sportland was, maar als dit de top 20 van de afgelopen 20 jaar is, is het toch wel heel erg karig.
Frederik D. 15 december 2020 21:29
Ik las het. Maar ik volg het paardengedoe niet zo. Maar ik heb een uitzondering, Horsie. smiling smiley
Remko 15 december 2020 21:37
O ja, paarden, daar heeft NL toch ook wel eens wat mee gewonnen?
Nelis! 15 december 2020 21:38
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het was me in eerste instantie helemaal niet
> opgevallen, maar inderdaad weer een hele lange
> titel van dit topic. Socialist is consistent, ook
> weer lekker veel reacties. Of het tot het beoogde
> doel leidt waag ik echter te betwijfelen. Ik wist
> dat België geen groot sportland was, maar als dit
> de top 20 van de afgelopen 20 jaar is, is het toch
> wel heel erg karig.

Het doel van the notorious UAB is natuurlijk heel simpel: aandacht. Overigens ben ik geen tegenstander van zijn bijdragen hier hoor, soms best informatief. Alleen de topictitels moeten korter, maar dat is slechts een uiting van zijn zielige karaktertrekje.
Marc 15 december 2020 22:00
Enige Belgische sporter die me nu te binnen schiet is Raymond Ceulemans. En ik hou niet eens van biljarten.
Die lijkt trouwens op een van de acteurs van die Belgische serie die de prijs heeft gewonnen voor de slechtste serie ooit, en dat uit de hele wereldgeschiedenis nota bene.
Wordt nog elke week herhaald en naar mijn indruk altijd dezelfde aflevering.

Fc de Kampioenen, nu weet ik het weer.
Jaja, Belgen en humor. Slecht huwelijk.

Enige goede wat uit België is gekomen zijn de Vlaamse Primitieven. Maar die schilders kwamen net zo goed uit dat wat nu Nederland is. Grappige is: in de buitenlandse musea worden die schilderijen gewoon Netherlandish genoemd. Je kunt die Belgen er niet kwaaier om krijgen! Zie ze bij de naambordjes bij de schilderijen in het Louvre, Prado, Kunsthistorisches Museum enz. altijd weer driftig stampvoeten om dat grote onrecht.

Zagen jullie dat trouwens gisteren ook? Mark Rutte had achter hem in het Torentje een boek van Jan van Eyck staan. Lekker cultureel toegeëigend. Alhoewel: Jan van Eyck heeft ook in Den Haag gewoond en gewerkt dus weer iets waar de Belgen niet trots op kunnen zijn (en die Pieter Bruegel d,O is óók al in het huidige Nederland geboren; het begint nu een beetje triest te worden merken jullie het?).

Nee, de enige geniale Vlamingen waren natuurlijk Jacques Brel en Hergé.

Maar de ene sprak met tegenzin Vlaams, werd door de Fransen toegeëigend en schold op de Vlamingen en de ander sprak geen woord Vlaams. Ironie is dat.

Simenon kon dan weer wel een aardig stukje schrijven! Kwam uit Luik, heeft overal gewoond, maar in België zagen ze hem nooit meer.
Die Simenon heeft overigens met duizenden vrouwen het bed gedeeld (en waar natuurlijk weer geen Belgische tussen zat).

Nou: leve De Kampioenen!
En wat Walsch is valsch is, sla dood!

(wisten jullie trouwens dat de leiders van het Vlaamse leger tijdens de Gulden Sporenslag nìet Vlamingen waren maar een Zeeuw en één uit Namen?; trouwens überhaupt een hopeloos triest gegeven om juist op die ene gewonnen veldslag trots te zijn, want het is slechts een voetnoot in de geschiedenis, niet meer dan een schermutseling en de Vlamingen werden kort daarna toch wel zó genadeloos in de pan gehakt, en daarna weer, en nog eens, en nog eens....)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2020 22:03 door Marc.
Eindhovuh 15 december 2020 22:38
Dumoulin dan dubbel?
Frederik D. 15 december 2020 23:05
En enkele Vlaamse expressionisten, bijvoorbeeld Permeke. smiling smiley
Carlos Danger 16 december 2020 00:03
Jacques Brel, Hergé én Regine Clauwaert.
Marc 16 december 2020 05:58
Lap! Vergeet ik toch de belangrijkste Belg: Sabine Hagedoren.
Hele nachten spendeer ik aan het bekijken van de Journaallus tot het Weer begint.
Ach ach die heerlijke Vlaamse heuveltoppen toch.

Maar binnenkort zal ze m’n gade zijn dus dan hoeft dat niet meer.

De lijst lijkt me nu wel overcompleet zo.
Curzio 16 december 2020 10:10
Niet slecht Frederik!
Curzio 16 december 2020 10:13
Luis Paul Boon.
Stromae.

Stop de tijd.
merijntje mortirolo 16 december 2020 10:17
Wie had toch ooit verwacht dat het hier zou uitdraaien op off topic-gezever?

De grootste Belg aller tijden leeft nog. De op één na ook: Kamagurka.

Nóóit Kamagurka vergeten, bastardi di merda.
Frederik D. 16 december 2020 10:29
Jij en Kamagurka? Wie had dat gedacht? Vaak is die te flauw voor woorden. Maar soms ... Soms geniet ik echt van die man en denk ik: daar komen politiek "correcte" ingezonden brieven van, van de wereldverbeteraars met lange teentjes. Is de maan trouwens al verbeterd?
Meneer 60% 16 december 2020 11:19
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meneer 60% Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > En inderdaad die prachtige zevenkampster. Een
> van > origine Ethiopische (Belgische moeder en
> een Senegalese vader
) met prachtige lange
> benen die
> > het meeste mooie heeft met het langste
> loopnummer, de 800 meter. Je verwacht het niet, en
> daarom is het mooi.

Je hebt helemaal gelijk. Altijd gedacht dat ze, net als Sifan Hassan, van oorsprong uit Ethiopië kwam. Weet niet waarom. Heel dom van me.
merijntje mortirolo 16 december 2020 11:25
Kama is een held in het rijtje Bawb (Dylan), Maradona, Pantani, Rembrandt (met dt, dus de echte!), Jacques Le Fataliste en Cilian Murphy.

Voor het bredere perspectief: dassun treetje lager dan Leonard Cohen, Mordecai Richler, Tom Hardy, Messi, Merckx, Houellebecq, François Bidard, Picasso, Caravaggio, Van Gogh, Solomon Gursky en Céline.

En een treetje hoger dan Alex Turner, Van Basten, Nibali, Sagan, Dalí, Reve, Hermans, Don Quijote en Prikdude.
merijntje mortirolo 16 december 2020 11:27
Kut. Cruijff vergeten. Die mag naast Maradona.
Horsie is back 16 december 2020 12:13
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Meneer 60% Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> >
> > > En inderdaad die prachtige zevenkampster. Een
> > van > origine Ethiopische (Belgische moeder
> en
> > een Senegalese vader
) met prachtige lange
> > benen die
> > > het meeste mooie heeft met het langste
> > loopnummer, de 800 meter. Je verwacht het niet,
> en
> > daarom is het mooi.
>
> Je hebt helemaal gelijk. Altijd gedacht dat ze,
> net als Sifan Hassan, van oorsprong uit Ethiopië
> kwam. Weet niet waarom. Heel dom van me.

Ik moest het ook aan broer Wiki vragen, maar mijn gut feeling zei me, uit Ethiopië komen toch alleen maar liefelijke gazelles met de naam Dibaba.
Horsie is back 16 december 2020 12:19
The guilty undertaker sighs: Where has the Alien gone?
Luijt 16 december 2020 12:28
Luijt 16 december 2020 12:29
Wielerprikbord
El Chaba 16 december 2020 13:36
Je vergeet El Chaba.
Op het hoogste treetje dan.
merijntje mortirolo 16 december 2020 13:37
Naast Kluivert en Boonen?
El Chaba 16 december 2020 13:40
Enige dissonant is de UEFA beker van Feijenooit.
merijntje mortirolo 16 december 2020 13:42
Die heeft de UEFA dan ook geheel terecht op naam van Pierre gezet. (Geen familie van Edwig).
El Chaba 16 december 2020 13:46
Als jij dat vindt prima, ik ben niet jaloers aangelegd.
El Chaba 16 december 2020 14:11
Daaraan toegevoegd: jouw slechte smaak qua favorieten is mij genoegzaam bekend. Kluivert, Boonen, Maradona, Pantani, etc.
Ben ik in tenminste de uitzondering, die de regel bevestigt.
El Chaba 16 december 2020 14:12
Pierre is dan ook een held, dus volkomen terecht.
merijntje mortirolo 16 december 2020 14:14
Hieraan toegevoegd: jouw wansmaak qua bijna-alles wordt goedgemaakt door staat als een huis.

Do you still want to know what love is?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2020 14:16 door merijntje mortirolo.
El Chaba 16 december 2020 14:17
No, I found it.
And I know you can show me.
merijntje mortirolo 16 december 2020 14:28
Wat doe jij met Kerst?
Frederik D. 16 december 2020 15:03
Al met al, wil ik best wel met je twisten maar niet over je smaak, die wat mij aangaat goed smaakt. Ik vermoed dat jouw Italiaanse gerechten even lekker zijn. smiling smiley
Frederik D. 16 december 2020 15:06
Komkommertijd. Of beter kommertijd, verkommertijd. We verkommeren zonder wielrenner. Dus Luijt, geef ons wat leut. smiling smiley
Frederik D. 16 december 2020 15:16
Wil je dat weten? Bij ons thuis wordt het bezoek netjes gespreid over de dagen. Dus dagenlang slap geleuter en zo en wat kleinkindjes om wat algemene ontwikkeling bij te brengen. Kleindochter van zes weet reeds in een museum de stippeltjesstijl te onderscheiden van de kinderstijl. De stijl van Dali heet een beetje gekke stijl. En een beetje gek is best wel grappig. En Jumbo-renners herkent ze. Wat kan ik dat kind nog meer wijs maken? Dat roze een vieze kleur is? Ach. smiling smiley
Frederik D. 16 december 2020 15:33
Roel Boomstra, Nederlander en twee maal wereldkampioen dammen. Hoe goed zijn Belgen in dammen en schaken? Zou het kunnen, Herr Ulrich, dat Belgen, gemiddeld genomen, een piep-, piepklein tikkeltje minder intelligent zijn dan Nederlanders boven de rivieren? Of moet je voor superieur dammen en schaken een tikkeltje gek zijn en zijn Belgen psychisch gezonder dan Nederlanders? Om eerlijk te zijn, Nederlanders sporen eigenlijk niet. Elke Nederlander is wel ergens tegen een mallemolen gebotst. Neem onze Nederlanders alhier. Maar anderzijds, een gezonde dosis gezonde gekte heeft ook wel iets. Neem jou nou, met je irritant lange titels. Irritant maar ach, ook wel cabaretesk charmant. smiling smiley
Slimmerd 16 december 2020 15:57
Beter naast dan voor deze heren (in een auto)
Carlos Danger 16 december 2020 17:39
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Enige dissonant is de UEFA beker van Feijenooit.


Beter bekend als de Pim Fortuin-Cup.
Ulrich A. Boschwitz 17 december 2020 06:11
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roel Boomstra, Nederlander en twee maal
> wereldkampioen dammen. Hoe goed zijn Belgen in
> dammen en schaken? Zou het kunnen, Herr Ulrich,
> dat Belgen, gemiddeld genomen, een piep-,
> piepklein tikkeltje minder intelligent zijn dan
> Nederlanders boven de rivieren? Of moet je voor
> superieur dammen en schaken een tikkeltje gek zijn
> en zijn Belgen psychisch gezonder dan
> Nederlanders? Om eerlijk te zijn, Nederlanders
> sporen eigenlijk niet. Elke Nederlander is wel
> ergens tegen een mallemolen gebotst. Neem onze
> Nederlanders alhier. Maar anderzijds, een gezonde
> dosis gezonde gekte heeft ook wel iets. Neem jou
> nou, met je irritant lange titels. Irritant maar
> ach, ook wel cabaretesk charmant. smiling smiley

Denksporten zijn geen sport volgens het Europees Hof. Een column daarover van Paul van der Sterren:

Quote

Is schaken sport?

Begin september ging er een golfje van ontzetting door de Nederlandse schaakwereld. De staatssecretaris van Financiën liet weten geen mogelijkheden te zien om de denksporten op dezelfde manier vrij te blijven stellen van betaling van BTW als de 'echte' sporten. Dit op grond van een uitspraak van het Europees Hof waarin was bepaald dat bridge geen sport is, omdat er slechts "een te verwaarlozen lichamelijke component" in zit. Dat ging dus om bridge, maar de consequentie is voor ons, schakers, hetzelfde: we moeten BTW gaan betalen.
Nu heb ik zelf een beroepsschakersleven lang BTW 'genoten', zoals mijn belastingadviseur het altijd noemde, dus ik schrok hier niet direct van, maar de extra administratieve rompslomp voor bestuurders die hier het gevolg van gaat zijn is uiteraard niet leuk en de dreiging van een gedwongen contributieverhoging voor KNSB-leden evenmin.
Toch lijkt het me dat de verontwaardiging over zowel de gerechtelijke uitspraak als de beslissing van de staatssecretaris (die ons nog een trap na gaf door het schaken uitdrukkelijk niet als "immaterieel cultureel erfgoed" te zien) niet zozeer voortkomt uit praktische bezwaren, maar uit gekrenktheid. Dus schaken zou géén sport zijn? Blijkbaar ervaren we verwijdering uit de sportwereld als een degradatie.
Maar is schaken sport? Tja, het is maar welke definities je hanteert. Juist daarom zal een rechter, die per definitie met definities werkt, uiteindelijk op ja of nee uitkomen. Maar verschraalt deze denkwijze de werkelijkheid niet, zoals ook een uitslag onder de notatie van een schitterende partij alle complexiteit, alle spanning en alle schoonheid van een confrontatie tussen twee creatieve geesten, tot een boekhoudkundige verdeling van het punt reduceert?
Laten we om te beginnen trots zijn. Schaken is méér dan sport, zoals het ook meer is dan immaterieel cultureel erfgoed. Laten we ook praktisch zijn. Als we ergens voor erkenning of subsidie terecht kunnen enkel door even het masker van sporter op te zetten, dan doen we dat natuurlijk. Hein Donner, een van de grootste boegbeelden niet alleen van onze sport, maar ook van ons immaterieel cultureel erfgoed, stelde zich al in 1976 op het standpunt dat "schaken ver boven de fysieke sporten verheven is, ook al is het voor de subsidie beter dat niet hardop te zeggen."
To be, yet not to be, that is the answer, om nog even een andere grootheid uit de literatuurgeschiedenis te parafraseren. Het zal de staatssecretaris niet op andere gedachten brengen, maar ons zelfrespect hoeft onder deze 'degradatie' echt niet te lijden.

Gepubliceerd in Schaakmagazine oktober 2020
.

[www.paulvandersterren.nl]
El Chaba 17 december 2020 10:42
Zoals ieder jaar: helemaal niets! Heerlijk!
Luijt 17 december 2020 14:18
Het doelpunt van Cruijff van de zijkant van de zestien meter over Pfaff heen is wat langer geleden, maar zal toch voor de Belgen wel het mooiste sportmoment ooit zijn.
Luijt 17 december 2020 14:22
Maar Kama kan dan weer niet in de schaduw staan van Gummbah, zolang die laatste niet te lang doorgaat met dat Engelstalige.
El Chaba 17 december 2020 18:28
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen