Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Cian Uijtdebroeks (17 en de nieuwe Evenepoel) tekent vierjarige verbintenis bij Bora Hansgrohe

Gepost door lodjan 
lodjan 16 december 2020 16:45
Het eerste jaar rijdt Cian voor het gelieerde juniorenteam.

[www.wielerflits.nl]
Carlos Danger 16 december 2020 17:36
En Taco vd Hoorn vindt onderdak bij Wanty.
De zwarte trui 16 december 2020 18:07
Van Beat naar Wanty, mooie opwaardering.

Laurens de Vreese naar Alpecin
Ulrich A. Boschwitz 17 december 2020 05:39
Quote

Strijd om 17-jarig Belgisch wielertalent is gestreden: Cian Uijtdebroeks trekt naar BORA-hansgrohe


Toptalent Cian Uijtdebroeks trekt naar BORA-hansgrohe.

Er is een einde gekomen aan een lange transfersaga in het wielrennen. De Belgische eerstejaars junior Cian Uijtdebroeks zal in 2022 zijn profdebuut maken bij de Duitse WorldTour-formatie BORA-hansgrohe. De 17-jarige student Latijn in het zesde middelbaar uit Hannuit zal zo op dezelfde leeftijd als Remco Evenepoel debuteren in het profpeloton.

Ralph Denk mag zich op de borst kloppen. De ploegbaas van BORA-hangrohe heeft de strijd om Cian Uijtdebroeks gewonnen. Het zeventienjarige Belgische toptalent had ook concrete aanbiedingen van Team Jumbo-Visma, Team DSM en Team Israël – Start-Up Nation op zak, maar kiest voor de Duitse ploeg van onder andere Peter Sagan.

Contract van vier jaar

Ook Patrick Lefevere was lang in de running. In juli trok Uijtdebroeks nog mee op hoogtestage met de profs van Deceuninck – Quick-Step naar het Italiaanse Val di Fassa om al eens te proeven, maar Lefevere kon niet op tegen de langdurige contracten waarmee andere ploegen konden zwaaien. Bij BORA-hansgrohe, dat zekerheid heeft van zijn twee hoofdsponsors tot eind 2024, tekent Uijtdebroeks een contract van vier jaar. In 2021 zal hij zijn tweede seizoen bij de junioren afwerken bij de U19-ploeg van BORA-hansgrohe. Vanaf 2022 wordt hij er automatisch prof voor drie seizoenen. De beloftecategorie wordt overgeslagen.



Uijtdebroeks volgt met zijn vroege debuut bij de profs hetzelfde pad van ene Remco Evenepoel.


Door op zijn achttiende al prof te worden, volgt Uijtdebroeks hetzelfde pad als Remco Evenepoel. Net als Evenepoel destijds maakte ook Uijtdebroeks in zijn eerste junior deel uit van de hoog aangeschreven Team Acrog – Tormans uit Balen onder leiding van Jef Robert. Toen Robert begin dit jaar met zijn juniorenploeg op stage trok naar Benicassim, reed Uijtdebroeks tijdens een test op een klim van zeven kilometer een halve minuut sneller dan Evenepoel dat destijds deed. Evenepoel was toen al tweedejaars junior.

Indrukwekkende winst Kuurne-Brussel-Kuurne

Een week later won Uijtdebroeks als eerstejaars junior Kuurne-Brussel-Kuurne na een solo van 45 kilometer. Precies even lang als Evenepoel in 2018 deed als tweedejaars junior. Mede door de corona-epidemie was dit het enige wapenfeit van Uijtdebroeks in 2020. Op het EK tijdrijden eindigde hij negende – tweede eerstejaarsjunior in de uitslag. De parcours van de wegritten op het EK en BK waren voor de klimmer-tijdrijder niet selectief genoeg. Ook in de tweedaagse rittenkoers La Philippe Gilbert in de Ardennen kon hij geen brokken maken, een week eerder was hij op training nog aangereden door een motor.



Uitdebroeks tijdens een persmoment voor het EK in augustus 2020.

Evenepoel won als eerstejaars junior drie grote koersen – waaronder La Philippe Gilbert – en was vooral in zijn tweede jaar een maat te sterk voor de rest. Een vergelijking tussen beide talenten is dus (nog) niet aan de orde. Bij de nieuwelingen won Uijtdebroeks wel met overmacht hoog aangeschreven wedstrijden in Luxemburg, de Chrono des Nations en een bergrit met aankomst op de Grand Colombier, vaak met minuten voorsprong. Het wekte de interesse op van enkele topploegen, waarvan BORA-hansgrohe dankzij het exposé van Head of Performance Dan Lorang het pleit won. Nochtans hadden Jumbo-Visma via zijn trainer Marc Lamberts en Israël – Start-Up Nation via streekgenoot Rik Verbrugghe een ingang bij de familie Uijtdebroeks.

Perfect tweetalig

Cian Uijtdebroeks woont in het Luikse Hannuit, maar is perfect tweetalig opgevoed. Zijn ouders zijn juristen, zijn bijzondere voornaam dankt hij aan de Poolse roots van de moeder. Hij studeert Latijn in het zesde middelbaar en had tot begin deze week nog examens. Naast het schoolrapport kan hij vrijdag ook met een profcontract aan de kerstvakantie beginnen.


[www.nieuwsblad.be]

Net als de sterkste wielrenner van dit moment namelijk Evenepoel slaat dus ook Cian de beloftecategorie over. Bijzonder toch dat Belgen over zoveel talent beschikken en dus veel vroeger dan andere nationaliteiten de sprong naar de profs kunnen maken. Dat gezegd hebbende maakt dat ik opnieuw een bewijs kan toevoegen aan mijn dossier. Een dossier die ondertussen zo enorm in omvang is geworden dat ik nood heb aan nieuwe opbergruimte.
Nelis! 17 december 2020 06:16
UAB: "Een dossier die ondertussen zo enorm in omvang is geworden dat ik nood heb aan nieuwe opbergruimte."


Heb je geen kelder?
Oké, sorry. Die was te makkelijk.
Eddy Veen 17 december 2020 09:37
Ik heb naar zijn uitslagen van 2020 gekeken en word er niet door omvergeblazen: [www.procyclingstats.com]
Eindhovuh 17 december 2020 10:31
Soort Bobbie Traksel inderdaad. spinning smiley sticking its tongue out
Horsie is back 17 december 2020 11:54
Haha. Ulrich laat zich toch niet zomaar door nijvere Lodjan (Keep up the good work) het kaas van zijn brood eten. Zijn opbergruimte is natuurlijk zijn hoofd, want waarom schrijft 'em anders die. Het is zeker zo, dat in sommige sporten de latere toppers al op heel jonge leeftijd exceptioneel goed waren/zijn en niet persé alleen maar relatief. In willekeurige volgorde: Theo, Marianne, Usain, Martina, Eric, Johan, Diego, Pelé, Jim, Nadia, Cori, Heike en ik vergeet vast een aantal Chinese en Russische grootheden. Recent is in de atletiek nog becijferd, dat van de top-50 op 18 jarige leeftijd er nog niet een van de vijf later terugkeert op datzelfde hoge niveau. In het wielrennen zal dat ongetwijfeld gunstiger uitvallen, maar goed zijn op jonge leeftijd is absoluut geen garantie. De Roemeen parafraserend: Is de Foetus van Nieuwemerckx al gesignaleerd?
Luijt 17 december 2020 13:45
Uijtdebroeks, naamgrappen liggen op de loer, maar ik onthoud me daar natuurlijk van. Misschien dat Ulli Boggelwitz of Horzelbakkes nog wat in petto hebben?
Eddy Veen 17 december 2020 15:33
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>In willekeurige volgorde: Theo, Marianne, Usain, Martina, Eric,
> Johan, Diego, Pelé, Jim, Nadia, Cori, Heike en ik
> vergeet vast een aantal Chinese en Russische
> grootheden.

Bos, Vos, Bolt, Hingis, Vanderaerden, Cruijff, Maradona, Nascimento, Courier, Comaneci, Gauff en Drechsler. Hoeveel heb ik er fout en wie bedoelde jij daar?
Slimmerd 17 december 2020 15:38
Tering, wat een waardeloos stukje tekst en dan heb ik het niet eens over de toevoeging van die waardeloze prikkert
Horsie is back 17 december 2020 16:08
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >In willekeurige volgorde: Theo, Marianne, Usain,
> Martina, Eric,
> > Johan, Diego, Pelé, Jim, Nadia, Cori, Heike en
> ik
> > vergeet vast een aantal Chinese en Russische
> > grootheden.
>
> Bos, Vos, Bolt, Hingis, Vanderaerden, Cruijff,
> Maradona, Nascimento, Courier, Comaneci, Gauff en
> Drechsler. Hoeveel heb ik er fout en wie bedoelde
> jij daar?

Hoe kan ik U vergeten? Slechts twee fouten, namelijk Jim Ryun, middenafstandloper van meer dan 50 jaar geleden, en iets minder lang geleden, Eric, die alleen in de TDF scheef schaatste, Heiden. De lieveling van de Mart, voordat LA opdook.
Horsie is back 17 december 2020 16:14
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uijtdebroeks, naamgrappen liggen op de loer, maar
> ik onthoud me daar natuurlijk van. Misschien dat
> Ulli Boggelwitz of Horzelbakkes nog wat in petto
> hebben?

Uw kortetermijngeheugen is wel heel erg kort. Zag ooit iemand, die een zo kort termijngeheugen had, dat als je na zeg ruim een halve minuut weer binnenliep, hij je dus niet herkende. Wat betreft naamgrappen, die U niet onthoudt? Horzelbakkes is dat een paard met een mondkapje voor tijdens Halloween?
Eddy Veen 17 december 2020 16:35
Tuurlijk, Eric Heiden. Stopte op zijn 21ste met schaatsen en reed daarna nog mee in de Tour van 1986. Heb zijn carrière op de voet gevolgd. Reed een wereldrecord op de 10 km (14.28,13), dat Mart Smeets de uitspraak ontlokte: 'Daar komen ze nooit meer aan'. Nu staat het record op 12.33,86: [www.youtube.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2020 18:28 door Eddy Veen.
El Chaba 17 december 2020 18:26
Hij is één keer op zijn plaats gewezen. heeft zich een paar weken rustig gehouden en weer vrolijk verder gegaan. Business as usual.
Kilometervreter 17 december 2020 19:13
Negeren is dan het toverwoord, niet altijd maar happen (tenzij je een Holle Bolle Gijs bent), je blijft dit soort types namelijk voeden (weer een voedsverwijzing) met je eigen frustraties.

Goed voornemen wellicht?
El Chaba 17 december 2020 19:24
Goed idee, Massimo, dank voor de tip! thumbs up
Kilometervreter 17 december 2020 19:43
Dank voor het aannemen van mijn raad, de naam is trouwens Vreter, Kilometer van voren, maar u mag gerust meneer Vreter zeggen. Snotverdorie, weer een voedselverwijzing.
Andere Peter 21 december 2020 17:55
Lieveling van Smeets...

Pff, ik weet dat Horsie het niet denigrerend bedoelt. Natuurlijk heeft de ex-basketballer altijd een voorliefde voor de Amerikaanse manier van naar sport kijken gehad. Heeft dat misschien zelfs in Europa geïntroduceerd voordat we allemaal naar CNN en NBA keken.

Wat is nu het meest beklijvende beeld van Eric Heiden? Voor mij is dat het beeld van Heiden op zijn sloffen op de zelfgemaakte skateboard in de garage van zijn ouderlijk huis. Meer nog dan enig wedstrijdbeeld (alleen die pirouette op de 500m in Lake Placid komt in de buurt). Tussen twee houtjes de schaatsbeweging nabootsend. Inventief zijn en je gevoel volgen. Jarenlang nagedaan op de parketvloer van mijn ouders. Dan heb je dus wel iets neergezet met je reportage. Die zelfs ruim 40 jaar na dato nog steeds het bekijken waard is. En die de kleine schaatswereld overstijgt. Gewoon eens gaan kijken hoe zo'n jongen leeft en traint. Overigens valt hier vooral ook de volwassenheid van de 20-jarige op. Die doodleuk al weet dat hij op zijn 22e zal stoppen met topschaatsen.

Smeets bij Heiden in 1978

(Het beeld dat ik bedoel tref je op 6 minuten. En het klimmen met de blokjes op 16 minuten is ook indrukwekkend)
Maradona 22 december 2020 14:12
In mijn herinnering van die documentaire is me vooral het klimmen met de blokjes bijgebleven.
Dat op zich is inderdaad best veelzeggend dus zeker eens met je opmerking, dat Smeets iets heeft neergezet met die reportage.
El Chaba 22 december 2020 14:48
Grappig, zo iemand ken ik ook. Valt haast geen gesprek mee te voeren, maar is natuurlijk vooral vervelend voor diegene zelf.
Koppizoektwachtwoord 22 december 2020 20:25
Dat is ook mijn beeld van Heiden, en ook ik 'schaatste' vervolgens in m'n door Oma Leuth gebreide sokken (beetje talkpoeder erin) over de parketvloer. Afzetten tegen een wand, maar ik haalde de overkant niet. Toen een kastdeur vertimmerd tot ijstrainingsplank, maar die afstand was eigenlijk juist tekort. 't Is daarom dat ik nooit ontdekt ben sad smiley
ton duk 23 december 2020 09:01
Ok, maar Brieske doet in ieder geval nog zijn best
gr
El Chaba 23 december 2020 09:40
Briesje wel ja, Massimo daarentegen..
Horsie is back 23 december 2020 12:45
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Briesje wel ja, Massimo daarentegen..

Recent las ik, dat de oermens vrijwel de hele winter al slapende doorbracht. Ware dat ook niet beter voor El Baba en de 40 laatste overgebleven slaapwandelaars?

So wake me up, when this all is over (bijna 2 miljard views), maar de vossenjacht is sinds gisteren weer begonnen, dus moet ik wel wakker blijven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2020 14:36 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen