Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

“Smijt er een brood tegen en ’t is gesneden”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 18 december 2020 05:29
Quote




Remco Evenepoel zegt in jaar tijd babyvet vaarwel en is scherper dan ooit: “Smijt er een brood tegen en ’t is gesneden”


Voor Remco Evenepoel (20) kan het nieuwe wielerseizoen niet snel genoeg beginnen. Het toptalent van Deceuninck-Quick.Step staat scherper dan ooit. En dat amper vier maanden na zijn doodssmak in de Ronde van Lombardije. “Smijt er een brood tegen en ’t is gesneden.”

“My second skin for 2021. Let’s rock the new season.” Getekend, op Instagram: Remco Evenepoel. Zíjn beurt, na Sam Bennett, om de nieuwe, blauwzwarte outfit van Deceuninck-Quick.Step voor 2021 te showen op de sociale media. En dat doet het 20-jarige Belgische toptalent op zijn gekende, immer enthousiaste manier. Na de revalidatie van zijn zware crash in de Ronde van Lombardije, half augustus, hunkert Evenepoel naar competitie. Liefst had hij dat nieuwe seizoen half januari al opgestart, vanaf de eerste WorldTour-competitiekilometers in de Tour Down Under. Maar door de aanhoudende coronapandemie is de Australische rittenkoers geannuleerd. Nieuwe streefdatum voor zijn wederoptreden is 3 februari, startdag van de Ronde van Valencia op een boogscheut van zijn overwinteringsoord Calpe. Donderdag keert hij met het team terug van de eerste ploegstage in Spanje. Waarna een nieuwe medische controle volgt om na te gaan of de genezen lichaamsdelen goed reageren op de eerste trainingsprikkels.

Minstens even opvallend als zijn nieuwe wielerplunje is hoe scherp deze Evenepoel uit zijn fysieke herstelperiode is gekomen. Naast vriendin Oumi — “looking sharp, baby” — maakt onder meer Mathieu van der Poel hem daar attent op, met drie veelzeggende icoontjes van een mes. “Van u gezien”, luidt de grappige en gevatte repliek. Ook Serge Pauwels (“knappe gast!”) en Julian Alaphilippe (“looking great”) gooien hem complimentjes toe. “Smijt er een brood tegen en ’t is gesneden”, weet Kenny Molly.

59 à 60 kilo
Tijdens een zoomcall, een paar weken geleden, gaf hij al aan dat hij een kilo of vijf was kwijtgespeeld. “Op dit moment schommel ik tussen de 59 en 60 kilo. Het babyvet is eraf. ’t is niet dat ik een anorexiapatiënt ben, maar mijn bovenlichaam is wel… vel over been.” Dat zie je nu ook letterlijk op foto. Als je het gaat vergelijken met een beeld van exact een jaar geleden, merk je vooral in het aangezicht en op het bovenlichaam een wezenlijk verschil. Het resultaat van een doelgerichte aanpak, zegt Evenepoel. “Ik heb mijn lichaam een opkuis laten doen en zichzelf laten ‘resetten’. Daarbij ben ik het belang van voeding en bepaalde voedingsstoffen gaan inzien.” Ook de angst om te verzwaren, speelde mee. “Ik wil echt 100% klaar zijn als ik opnieuw in competitie kom. Elke kilo teveel zou een stap moeilijker terug naar de top zijn.”




[www.hln.be]

Afgelopen seizoen was Remco al erg indrukwekkend. Maar omdat hij nu een stuk scherper staat dan toen kan je er dus gif op innemen dat Remco in 2021 nog indrukwekkender zal zijn. En dat betekent dus dat ik mijn gereedschapskist tevoorschijn moet halen om extra opbergruimte te creëren. En daar baal ik enorm van want ik houd absoluut niet van klussen. Maar helaas er zit niks anders op want ik moet mijn enorme dossier toch ergens kwijt kunnen.
Remko 18 december 2020 07:29
Ben echt superbenieuwd wat deze gast gaat klaarspelen in 2021. Elke wedstrijd die hij niet wint zal een teleurstelling zijn. Daar had hij er vorig jaar Overigens weinig van.
merijntje mortirolo 18 december 2020 07:47
Korte titel wordt zeer gewaardeerd, UAB. (En bij jou weten we toch wel dat er iets Bels aankomt...)

Ik heb (vooralsnog) wel zin in 2021. Hopelijk gaat het merendeel van de koersen door.

HUP Remco! Kill'em all. Laat UAB maar lekker klussen.
Wanny 18 december 2020 10:39
Ben de vele berichten over hem al wel een beetje beu. Je gaat al stiekem hopen dat ie er niks meer van bakt.
Frederik D. 18 december 2020 11:48
Het verdriet van België

- “My second skin for 2021. Let’s rock the new season.” Getekend, op Instagram: Remco Evenepoel. -

It 's a bloody shame that this sissy boy fucks his mother language.

Echte Belgische Vlamingen spreken Vlaams, waar dan ook. Maar wellicht moet je een nep-Belg zijn om te schitteren in het wielrennen. Echte Belgische Vlamingen, ten onrechte Flandriens geheten, hebben extra genen waarin het Vlaams bovendominant is gecodeerd. Zie het onderzoek van professor Vieszemans van de Universiteit van Machelen. En die linguïstische genen onderdrukken de sportgenen. Zie hiervoor het onderzoek van professor Nöckemans aan dezelfde topuniversiteit.
Horsie is back 18 december 2020 12:38
Het heeft wel erg lang geduurd voordat Ulrich wakker werd. Dagen geleden door mij before and after cryptisch al aangestipt. En is Mathieu een copy-cat? Foei, Horsie!

Maar eerlijk is braaf: gewicht verminderen om een betere verhouding gewicht/vermogen te krijgen is natuurlijk al heel lang in de mode. Leontien deed het 25 jaar geleden al. Brad Wiggins kon er ook wat van, maar Chris Froome moest wel heel lang in de schijnwerpers van de Ferrari van Antoine Vayer kijken en werd in 2015 min of min gedwongen zijn prestaties in de waagschaal te leggen met zijn labo testen. Dat labo heb ik overgehouden van te veel kijken naar Witse. Het gaat natuurlijk niet persé om het gewicht, maar om het nuttig spiergewicht, mean and lean was Chris zeker, alhoewel nu de betovering schijnt te zijn verbroken (ander topic).

Bij het hardlopen waar de zwaartekracht uiteraard ook een niet geringe rol speelt, is gewicht sparen ook al lang een issue. Zeker bij de tienervrouwen en tegenwoordig spreken we ook over mannen, die kunnen lijden onder te lage energiebeschikbaarheid. Menig wielrenner ondervindt dan ook hinder van een te lage energiebeschikbaarheid. Het is zeker dat dit menige overwinning heeft gekost. Ook dat van Mathieu in Yorkshire? Just saying.

Moderne baanwielrenners, waarbij kracht de boventoon voert, krikken hun gewicht juist op.
Horsie is back 18 december 2020 12:40
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het verdriet van België
>
> - “My second skin for 2021. Let’s rock the new
> season.” Getekend, op Instagram: Remco
> Evenepoel. -
>
> It 's a bloody shame that this sissy boy fucks his
> mother language.
>
> Echte Belgische Vlamingen spreken Vlaams, waar dan
> ook. Maar wellicht moet je een nep-Belg zijn om te
> schitteren in het wielrennen. Echte Belgische
> Vlamingen, ten onrechte Flandriens geheten, hebben
> extra genen waarin het Vlaams bovendominant is
> gecodeerd. Zie het onderzoek van professor
> Vieszemans van de Universiteit van Machelen. En
> die linguïstische genen onderdrukken de
> sportgenen. Zie hiervoor het onderzoek van
> professor Nöckemans aan dezelfde topuniversiteit.

Deze of gene opmerking doet herinneren aan stokstaartjes op een waslijn.
Frederik D. 18 december 2020 13:04
Stokstaartjes op een waslijn. Snap ik niet. Maar de titel van Ulrichs bericht vind ik fraai. Een mooie bondige uitdrukking over dat brood. En op zich vind ik het aangenaam te lezen hoe deze of gene renner er voor staat. Dus bedankt, Ulrich. Maar als die met ons wil dollen, dan dollen we terug. smiling smiley
Frederik D. 18 december 2020 13:07
Is Kruijswijk van boven te breed, dus te zwaar?
Horsie is back 18 december 2020 13:49
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Stokstaartjes op een waslijn. Snap ik niet. Maar
> de titel van Ulrichs bericht vind ik fraai. Een
> mooie bondige uitdrukking over dat brood. En op
> zich vind ik het aangenaam te lezen hoe deze of
> gene renner er voor staat. Dus bedankt, Ulrich.
> Maar als die met ons wil dollen, dan dollen we
> terug. smiling smiley

Stokstaartje is voor mij synoniem voor stokpaardje. Titel, kudo. Ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen het plaatsen van dat artikel en het gezwets van Ulrich neem ik maar op de koop toe. Het deed me meteen denken aan het RED-S syndroom, hetgeen natuurlijk niet verwijst naar Roodkapje. Dat gewicht verminderen bij wielrenners automatisch leidt tot betere successen als ronderenner is natuurlijk geen zekerheid. Overigens is het succes vaker te herleiden tot het tweaken van het gewicht, zoals dat door Chris Froome en de zijnen heel lang is gepraktizeerd. Volgens mijn bescheiden fysiologische kennis is de befaamde raid van Froome in de Giro, waarvan Dumoulin het voornaamsste slachtoffer was, grotendeels hierop gebaseerd. Dat tweaken houdt in, dat je op exact het juiste moment van meer gewicht naar minder gewicht moet gaan en dus niet beginnen met (te) weinig gewicht. Jan Ullrich was daar ook wel een meester in, al waren de verleidingen in zijn leven of waren het (onbewust) ook zijn eigen bedenkingen waarmee hij en anderen bezig waren, die een onzichtbare rem werden.
Curzio 18 december 2020 13:58
Ulrich, de echte, was er vooral een meester in om het zo te tweaken dat hij precies drie weken te laat op het ideale gewicht zat.

Post scriptum: stokstaartje en stokpaardje als synoniem beschouwen is wel creatief, maar toch ethymologisch in geen enkel opzicht te rechtvaardigen. Beetje hetzelfde als kozijn, konijn en komijn als synoniemen zien.
Horsie is back 18 december 2020 14:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is Kruijswijk van boven te breed, dus te zwaar?

Geen idee. Als individu ontkom je uiteraard niet aan een zeg maar natuurlijke compositie van je lichaam. Dat is de basis. Als iemand van 120 kg in een aantal jaren zijn lichaamsgewicht terugbrengt naar zeg 75 kg, geldt dat niet meer.

Maar ik denk niet, dat er bij Kruijswijk veel te halen valt.

Chris Froome had augustus 2015 (niet meer in wedstrijdvorm) een vetpercentage van 9,8 % (6,7 kg) met een spiergewicht van 61,5 kg en dan nog 2,8 kg aan been mineralen. In 2007 had hij weliswaar een hogere peak power (absoluut) dan in 2015, maar ook een hoger vetpercentage van 16,9% met 12,8 kg aan vet.
Slimmerd 18 december 2020 15:43
Marc 18 december 2020 19:03
‘2021 zal nog indrukwekkender zijn’.
Mijn eerste reactie was:
‘een nog indrukwekkender val!?’
en inderdaad óók:
‘Héja Hup Nibali!’



Dit zal mijn enige bijdrage blijven in een RE onderwerp, indachtig de wijsheid: als je niets positiefs over iemand kunt zeggen is het wijzer te zwijgen.
Carlos Danger 18 december 2020 19:48
Kwestie van geduld en dan is er over (bijna) iedere renner wel iets 'positiefs' te melden.

B.v. dat Davide Rebellin de ploeg van Thailand Cycling Academy gaat versterken.
Eindhovuh 18 december 2020 19:52
Die vond ik dan wel weer leuk.
Horsie is back 18 december 2020 20:43
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ulrich, de echte, was er vooral een meester in om
> het zo te tweaken dat hij precies drie weken te
> laat op het ideale gewicht zat.
>
> Post scriptum: stokstaartje en stokpaardje als
> synoniem beschouwen is wel creatief, maar toch
> ethymologisch in geen enkel opzicht te
> rechtvaardigen. Beetje hetzelfde als kozijn,
> konijn en komijn als synoniemen zien.

Ik hoop toch voor Ulrich, dat ie de echte is. Dat is toch wel het minst dat je iemand kunt toewensen. Maar U bedoelt misschien, Jan Ullrich, wiens pogingen niet altijd even succesvol waren? Daar hebt U wel een punt, maar uw PS verbaast me daarentegen bijzonder.
lodjan 18 december 2020 22:38
Carlos Danger 18 december 2020 23:26
Ulrich A. Boschwitz 20 december 2020 07:31
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
. Ik heb ook helemaal geen
> bezwaar tegen het plaatsen van dat artikel en
> het gezwets van Ulrich neem ik maar op de
> koop toe.

Gezwets? Hoe verklaar jij dan het feit dat België dat behept is met de kleinere vijvers toch beter is in de mondiale sporten hockey, wielrennen en voetbal dan Nederland?
Lucho Herrera 20 december 2020 10:15
Die uitspraak van scherp staan en het gesneden brood is volgens mij van Marc Uyterhoeven mbt Andrei Tchmile in de Ronde of Parijs - Roubaix in de jaren 90.
Horsie is back 20 december 2020 14:47
Ulrich A. Boschwitz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> . Ik heb ook helemaal geen
> > bezwaar tegen het plaatsen van dat artikel en
> > het gezwets van Ulrich neem ik maar op
> de
> > koop toe.
>
> Gezwets? Hoe verklaar jij dan het feit dat België
> dat behept is met de kleinere vijvers toch beter
> is in de mondiale sporten hockey, wielrennen en
> voetbal dan Nederland?

Soms hoor je: "Dank, dat U me duldt in deze show". Dus heb dank, Ulrich, dat U bereidt bent mij van repliek te dienen. Een hele eer. Dit gezegd hebbende, op Uw bewering, dat België toch beter zou zijn in de mondiale sporten, hockey, wielrennen en voetbal valt toch wel af te dingen. Zeker, toen de door U zo vaak benoemde vijver alleen maar bewoond werd door het Monster van Loch Ness, aka de Kannibaal, was er zeker sprake van een hegemonie van het Belgische wielrennen. De Belgen schitterenden in het verleden ook door de tv-commentator Rik en een enkele keer hadden de Belgische heren ook wel succes. Hockey idem dito. De grotere vijver heeft het in zich meer goede sporters voort te brengen (de Wet van de grote Aantallen), maar dat correleert niet noodzakelijkerwijs in het voortbrengen van meer supertalenten of beter in dat ene supertalent. In de vijver van Luxemburg zaten op een gegeven ogenblik zelfs twee grote vissen in één pierenbadje. Zo ook ten huize Nys.

Ik hield nog een slag om de arm. Het woord gezwets in schuine letters, maar wellicht had u niet door dat mijn observatie Uw hele indrukwekkende oeuvre betrof. grinning smiley
Frederik D. 20 december 2020 15:59
Maar had Marc het ook weer niet van een ander? Waarschijnlijk gaat het om een al oude Vlaamse zegswijze.
Lees
Het is een mooie snedige en zelfs broodnodige uitdrukking. Dus, beste Ulrich, al schitteren Belgen nauwelijks in echte sporten, met hun taalgenen is er weinig mis. En besef dat wel eens een Belg de Nobelprijs voor Literatuur heeft gewonnen maar nog nooit een Nederlander. En wellicht win jij met je uitkunstige schrijfsels eerder die prijs dan ik. Want weet je, de Nederlandse duimen zijn lang niet zo dik als hun evenknieën, evenduimen, in België. Sprookjesvertellers, die Belgen, en soms verdomd goede. smiling smiley

Had ik nog iets over feminisme en "snerp van de schede" maar ik mis het Belgische talent van smeuïg associatief schrijven om dat in mijn verhaaltje in te passen. Maar wellicht kan onze gebelgde Pegasus, die hier dikwijls wederkeert, er nog iets mee. smiling smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2020 16:14 door Frederik D..
Horsie is back 20 december 2020 16:13
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar had Marc het ook weer niet van een ander?
> Waarschijnlijk gaat het om een al oude Vlaamse
> zegswijze.
> [url=http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/te
> rm/brood%2C+smijt+er+een+~+naartoe+en+het+komt+ges
> neden+terug]Lees[/url]
> Het is een mooie snedige en zelfs broodnodige
> uitdrukking. Dus, beste Ulrich, al schitteren
> Belgen nauwelijks in echte sporten, met hun
> taalgenen is er weinig mis. En besef dat wel eens
> een Belg de Nobelprijs voor Literatuur heeft
> gewonnen maar nog nooit een Nederlander. En
> wellicht win jij met je uitkunstige schrijfsels
> eerder die prijs dan ik. Want weet je, de
> Nederlandse duimen zijn lang niet zo dik als hun
> evenknieën, evenduimen, in België.
> Sprookjesvertellers, die Belgen, en soms verdomd
> goede. smiling smiley

Jouw D. staat dus voor Duimelot?
Frederik D. 20 december 2020 16:20
Inmiddels had ik mijn eerder bericht aangevuld met een hint naar jou. Alsof je mij aanvoelde dat ik jou nog even zou memoreren. Maar neen, die D staat niet voor Duimpje maar achter Frederik. Maar lees, Horsie, horzel in mijn dikke pels, mijn aangevuld bericht. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2020 16:20 door Frederik D..
El Chaba 20 december 2020 16:44
De kans op (meer) goede prestaties in een sport heeft natuurlijk niet alleen te maken met 'een grote vijver', waarin - of waaruit - je kunt vissen.
Minstens zo belangrijk is uiteraard de cultuur de en historie van een bepaalde sport in een land, anders zouden China en pakweg India al decennia lang het voetbal domineren.

En daarnaast is er (soms, niet altijd) nog een derde factor van belang. In sporten waarin de fysiek gemiddeld meer dan andere aspecten (bv. tactiek, techniek, inzicht), de doorslag geeft - ik denk daarbij aan de verschillende loopnummers in de atletiek of bijvoorbeeld ook het basketbal - scheelt het toch echt wel uit welk land je komt, of nog beter, wat je etniciteit is.
Ik denk dat een Ethiopiër - fysiek gezien en uiteraard in het algemeen - meer kans heeft op de 10.000 meter en de marathon. En andersom net zo voor een gekleurde Amerikaan of Jamaicaan op de 100 meter.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2020 17:35 door El Chaba.
Horsie is back 20 december 2020 16:55
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inmiddels had ik mijn eerder bericht aangevuld met
> een hint naar jou. Alsof je mij aanvoelde dat ik
> jou nog even zou memoreren. Maar neen, die D staat
> niet voor Duimpje maar achter Frederik. Maar
> lees, Horsie, horzel in mijn dikke pels, mijn
> aangevuld bericht. smiling smiley

"Ongekend" is er niet meer bij, maar de vrouwelijke turnsters deden op het EK turnen goed hun best op inderdaad de Pegasus. "Onze vrouwen" daarentegen zaten/zitten in een bubble in het kamp van de Hazen, denk ik.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen