Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giant 2022 terug in het peloton

Gepost door Eqquipo 
Eqquipo 11 januari 2021 20:10
In 2021 geen Giant in de hoogste divisie. Dat wist iedereen die daar op let al, maar voor mij was het nieuws vanmorgen in de krant.

Geen merk met een mooie historie en het boeit wellicht niet zo, maar ook in dat stuk liet de marketing-directeur optekenen dat 'Tot juni kun je van geen enkele fabrikant een fiets kopen.' Consumenten hebben vorig jaar massaal fietsen gekocht waardoor de voorraad op is. Door aanleverproblemen gaat de productie van fietsen dit jaar moeizaam. 'Marketing heeft tot juni daardoor geen zin'. Dat vond ik wel een bijzonder gegeven, wat daarbij mogelijk ook in 2021 het economisch model van profploegen nog verder kan beïnvloeden.

Artikel, dat verder vooral over het afstellen van fietsen voor profs gaat (Jumbo van Bianchi naar Cervelo) [www.volkskrant.nl] hier te lezen.
Luijt 11 januari 2021 20:53
Vriend van mij kocht vorige week nog een hele mooie Apex.
Levering: begin april.
betuweracer 11 januari 2021 21:18
Luijt 11 januari 2021 23:53
Nee, 't was een ander type, een gravellaar.
Clavan 12 januari 2021 08:36
Frames zijn nog wel te verkrijgen. Afmontage is het probleem. Vooral bij Shimano producten. Die bestaan 100 jaar dit jaar en hebben alles ingezet op nieuwe producten. Zodat de voorraad nu wel zo goed als op is.
Sram en Campagnola is nog wel te verkrijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2021 08:40 door Clavan.
bakfiets 12 januari 2021 09:18
Alles is een probleem, zadels, banden, er is extreem veel verkocht, (niet alleen europa ook zuid amerika, azie) alle magazijnen bij de fabrikanten zijn leeg, die moeten als een malle gaan bouwen. Shimano/SRAM/Campa/sunrace/microshift leveren eerst de fabrieken, dan de vervangingsmarkt. Dan is er nog het probleem met transport, soms zijn de containers er wel, maar geen schepen. Het wordt geen leuk jaar, voor alle prikkers hier, leg maar wat voorraad cassettes, kettingen banden aan. En voor de fietsbranche, 90% marktaandeel voor shimano op interne naven (nexus) was misschien niet zo'n goed idee.
Cecchini 12 januari 2021 11:32
Millimeterwerk rond de zadelpen

Het is een moment waar wielrenners niet op zitten te wachten. Een nieuwe fiets. Toch veranderen vijf teams, waaronder de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma, dit jaar van merk. 'Een nieuwe fiets moet zo snel mogelijk je vriend worden.'

Door Robert Giebels/ Volkskrant



Het bestaan van een profwielrenner draait om grammen en millimeters. In een wereld waar de voeding per gram wordt afgewogen en een renner het voelt als het zadel een millimeter hoger staat, is er nauwelijks een grotere verandering denkbaar dan een nieuwe fiets.

Toch stapt de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma over op een ander merk, beter gezegd: een nieuwe fietssponsor. De renners beginnen volgende week hun eerste trainingskamp op zwart-geel gespoten fietsen van Cervélo in plaats van de groenblauwe Bianchi's waar de ploeg de afgelopen zeven jaar mee rondreed.

'Ik schat 160 duizend kilometer', zegt Koen Bouwman op de vraag welke afstand hij op z'n Bianchi heeft afgelegd. 'Dan word je wel een met je fiets, ja.' Bouwman - 27 jaar, 60 kilo, 1,78 meter - zit sinds zijn eerste profjaar in 2015 bij de ploeg. 'Toen zette je de tv aan en zag je ons fietsen als 'arrière du peloton'. Nu rijden we op kop. Al die tijd heeft Bianchi ons gesteund.'

Bouwman is een alleskunner zonder een uitgesproken specialisme. Hij rijdt in dienst van de ploeg. 'In een etappekoers zit ik de ene dag in het treintje om onze sprinters af te zetten, de volgende dag sta ik onze klimmers bij in de bergen.' Hoewel de renners officieel pas sinds 1 januari op Cervélo's fietsen, rijdt de Gelderlander er al sinds november mee. 'Het voelde meteen goed, maar de fiets is heel anders. Het balhoofd (de buis onder het stuur, red.) is veel hoger.'

Doordat het frame van het Canadese Cervélo andere verhoudingen en andere maten heeft dan die van het Italiaanse Bianchi, moeten de mecaniciens en experts van Jumbo-Visma eindeloos puzzelen om die verschillen te corrigeren door verticaal en horizontaal te spelen met de positie van het zadel en het stuur. 'Hun doel', zegt Bouwman, 'is het voor mij hetzelfde te laten voelen.'

In het uiterste geval moet de pen waaraan het stuur vastzit, naar beneden worden gericht. 'Maar met zo'n negatieve stuurpen draai ik mijn onderrug misschien vast', legt Bouwman uit. 'Het is echt lastig om mijn positie op de halve millimeter nauwkeurig hetzelfde te krijgen als op de Bianchi. Er zijn renners die dat verschil echt voelen.'

Van Bouwman wordt in de ploeg voorspeld dat hij na zijn actieve carrière aan de slag gaat als mecanicien. 'Ik heb altijd in een fietsenzaak gewerkt. Ik probeer graag nieuwe dingen uit als een soort testrijder. Ik vraag onderweg aan renners van andere ploegen ook altijd naar hun materiaal.'

Een renner als Bouwman is goud waard voor de fietssponsor, zegt Marcel Kruithof, die als 'service course manager' de twaalf mecaniciens van Jumbo-Visma leidt. 'Koen kan heel goed verwoorden wat hij merkt en voelt bij veranderingen in het materiaal. Net zoals Max Verstappen zijn monteurs informatie geeft.'

Het sponsoren van Jumbo-Visma komt voor Cervélo neer op de levering van circa 350 fietsen voor 54 renners plus een bedrag van naar verluidt enkele miljoenen. Naast bekendheid krijgt het fietsmerk testdata terug voor die investering. 'Wij benutten de fiets maximaal en onder extreme omstandigheden', zegt Kruithof. 'Wat renners zoals Koen daarover vertellen, kan Cervélo gebruiken om hun consumentenfietsen beter te maken.'

Cervélo zat eerst bij de ploeg van DSM, voorheen Sunweb. DSM rijdt komend seizoen op fietsen van Scott, dat weer afscheid nam van de Mitchelton-Scott-ploeg. Die gaat verder als Team BikeExchange dat voortaan rijdt op... Bianchi. Verder stapte het Franse AG2R van Eddy Merckx-fietsen over op BMC en ging CCC, dat met Giant reed (zie kader), op in het Belgische Circus-Wanty-Gobert dat koos voor fietsmerk Cube.

Net als die van Jumbo-Visma maken de mecaniciens van de DSM-ploeg overuren om de fietsen vanaf het kale frame op te bouwen. Feitelijk levert een fietssponsor alleen een nieuw, in de juiste kleuren gespoten frame, zegt Piet Rooijakkers, de expert voor onderzoek en ontwikkeling van DSM. Wat er op de frames wordt gemonteerd is van een handvol overige sponsors die al vele jaren bij dezelfde ploeg zitten en blijven zitten. Zoals het Japanse Shimano, dat versnellingsapparaten, tandwielen en remmen levert. 'Die zijn al sinds 2008 bij ons.'

De komst van een nieuwe fiets, maakt renners nerveus, weet Rooijakkers. 'Dan gaan ze in het peloton vragen bij collega's die er al op rijden: hoe zit-ie?' Maar de mate van nervositeit verschilt sterk. Er zijn renners die er bij de start van een tijdrit pas achter komen dat ze de tijdritfiets van een ploeggenoot hebben gepakt en er zijn er die het meteen merken als het zadel een millimeter lager staat. Sommige renners beschouwen hun fiets slechts als gereedschap. 'Maar dan haal je geen topprestatie', is de overtuiging van de R&D-expert van de DSM-ploeg. 'Een nieuwe fiets moet zo snel mogelijk je vriend worden. Dan haal je het maximale eruit.'

De lakmoesproef voor elke fietssponsor is de tijdritfiets. 'Als die niet sneller is dan de vorige, heeft overstappen naar een ander merk niet zoveel zin', stelt Rooijakkers. Precies hetzelfde zeggen ze bij Jumbo-Visma, de ploeg die vanaf nu op de tijdritfietsen gaat rijden waarmee DSM als Sunweb een flinke prijzenkast bij elkaar heeft gereden.

'Daar gaan we veel tijdritten mee winnen', zegt Koen Bouwman, die de fiets al heeft getest op een wielerbaan. Ook een verbetering volgens Bouwman: we kunnen kiezen uit meer typen. 'Een klimfiets die nu wel schijfremmen heeft, da's vooral beter bij een afdaling. En de sprinters krijgen een hele snelle, stijve fiets.' Dat is een fiets met een frame dat niet meebeweegt als een sprinter er bovenmenselijk veel kracht op uitoefent. 'Dylan haalt de 2.000 watt', zegt Bouwman over ploeggenoot en sprinter Dylan Groenewegen - het tienvoudige van een recreatieve wielrenner. Maar die rijdt dan ook op een frame dat onder druk alle kanten op beweegt. 'Wij noemen dat een vlaggetje.'

Zeven fietsen zijn er voor Bouwman en elke ploeggenoot: vier koersfietsen en drie tijdritfietsen (TT). Een koersfiets en een 'TT-bike' om thuis te trainen, een wedstrijd-TT, een reserve-TT voor op de volgwagen, een gewone wedstrijdfiets en twee reserve om op de twee volgauto's te zetten. Omdat er in een vrouwenwedstrijd maar één volgauto mee mag, krijgt de nieuwe Jumbo-Visma-renner Marianne Vos één koersfiets minder.

'We hebben nu een dag nodig om een fiets rijklaar te maken', zegt Kruithof over het aankleden van de 350 frames. Naast het afstellen van de fiets op de wensen van de renner, is er nog een uitdaging voor hem en zijn mecaniciens: het gewicht. Dat mag officieel niet lichter zijn dan 6,8 kilo. Wat Kruithof betreft mag de fiets, zeker die voor het klimwerk, ook niet zwaarder zijn dan 'zes komma acht'. 'Diëtisten doen er alles aan om renners met hun voeding op het ideale gewicht te krijgen', zegt hij. 'Onze taak is om hetzelfde te doen met hun fietsen.'

Waar is Giant?

De CCC-wielerploeg, rijdend met fietsen van Giant, hield de laatste dag van 2020 op te bestaan en daarmee was opeens een van de in omzet grootste fietsmerken ter wereld stilletjes verdwenen uit het profpeloton. Is Giant, de Taiwanese fietsenproducent die de afgelopen 22 jaar onafgebroken aan tal van profploegen verbonden was, voorgoed vertrokken? Zeker niet, zegt marketingdirecteur Tom Davies, wereldwijd verantwoordelijk voor sportsponsoring. 'Giant komt terug, with a bang!' In maart, weet Davies, hebben we een nieuwe ploeg die vanaf 1 januari 2022 met Giantfietsen gaat rijden. Welke ploeg? Dat vertelt Davies na de zomer. Door corona komt het tussenjaar van Giant per ongeluk goed uit, zegt Davies. 'Tot juni kun je van geen enkele fabrikant een fiets kopen.' Consumenten hebben vorig jaar massaal fietsen gekocht waardoor de voorraad op is. Door aanleverproblemen gaat de productie van fietsen dit jaar moeizaam. 'Marketing heeft tot juni daardoor geen zin, dus het sponsoren van een ploeg levert in economische zin weinig op.'

Bianchi-veiling

Jumbo-Visma nam niet in stilte afscheid van Bianchi. De ploeg veilde 28 fietsen waarop de renners de afgelopen twee jaar successen vierden. Nieuw kosten ze circa 10 duizend euro. Een van de fietsen waarmee kopman Primoz Roglic tweede werd in de Tour de France bracht het meest op: 19 duizend euro waarbij op maximaal 15 duizend was gehoopt. Roglic' winnende Vuelta-fiets ging voor 14 duizend weg - 2.500 euro meer dan gehoopt. Een opvallende tegenvaller is de fiets met de laagste opbrengst: 6.500 euro, waar op 10 duizend was gerekend. Dat is de fiets waarmee Mike Teunissen reed in de Tour van 2019 waarin hij nota bene de eerste Nederlandse geletruidrager werd in dertig jaar. Met de veilingopbrengst van 263 duizend euro - circa 50 duizend meer dan verwacht - wordt wielrennen
Carlos Danger 12 januari 2021 12:41
Horsie is back 12 januari 2021 13:08
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------

> is er nauwelijks een grotere verandering denkbaar dan een nieuwe fiets.
>
Leg dat maar uit aan Marlou van Rhijn (zie NOS website), die door gewijzigde reglementen haar sprintblades moest aanpassen.

> En de sprinters krijgen een hele snelle, stijve fiets.' Dat is een fiets met een frame dat niet meebeweegt als een sprinter er bovenmenselijk veel kracht op uitoefent. 'Dylan haalt de 2.000 watt', zegt Bouwman over ploeggenoot en sprinter Dylan Groenewegen - het tienvoudige van een recreatieve wielrenner.

Waarom komt de hele prik niet in opstand? Zelfs Phil, de legendarische reporter haalde 737 Watt. Je zou bijna denken, dat hij lid was/is van de paardenfamilie, want één van de versies van horsepower komt hierop uit.
Luijt 12 januari 2021 13:37
Wel een geinig nummer met dito clip.
merijntje mortirolo 12 januari 2021 13:38
grinning smiley

Kut, je was me voor.

Ben wel benieuwd naar het vervolg, Cecco...
Koppizoektwachtwoord 13 januari 2021 00:27
Namens Cecci dan maar: onder jongeren gestimuleerd en fietstalent gesteund. Amen.
merijntje mortirolo 13 januari 2021 09:09
Horsie is back 13 januari 2021 12:37
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Overbodig?

Excuses van Horsie. Dacht namelijk even cuckoo, cuckoo, het is twaalf uur. Maar nu ik (nu pas) de laatste regel van topicstarter lees, snap ik de context. grinning smiley
Rory B. 13 januari 2021 14:20
De marketingmanager van giant mag even komen wisselen als ie denkt dat het zo werkt.
merijntje mortirolo 13 januari 2021 15:51
Je bedoelt de favoriete sportman van Karsten Kroon?
Snorfietser 14 januari 2021 12:56
Klinkt mij een beetje als iemand die een excuus zoekt waarom ze op dit moment geen ploeg sponsoren. Als hij er echt zo over denkt, dan denk ik dat hij de plank volledig misslaat. Als ik overweeg om voor het seizoen 2022 een nieuwe fiets te kopen, dan ben ik me in het voorjaar van 2021 echt wel aan het oriënteren.
Rory B. 14 januari 2021 13:44
Klinkt zeker als een excuus. Want mag hopen dat ie probeert op lange termijn de mentale beschikbaarheid van het merk te vergroten en de prijssensitiviteit te verlagen. Dat ie alles verkoopt is in deze markt niet zo knap maar het zou mooi zijn als ie per fiets 100euro extra kan vragen. En dat dan de komende 15jaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen