Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wilco aangereden en met hersenschudding in het ziekenhuis

Gepost door Luijt 
Luijt 16 januari 2021 19:24
lodjan 16 januari 2021 19:28
Kelderman en Bora-ploeggenoten in ziekenhuis na aanrijding tijdens training in Italië. - [nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2021 19:29 door lodjan.
Frederik D. 16 januari 2021 19:31
Nu.nl



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2021 19:33 door Frederik D..
Carlos Danger 17 januari 2021 01:01
Kelderman. Het is karma, man.
Horsie is back 17 januari 2021 01:02
Even van honk en dit voelt als Woke up this morning with light in my eyes and then realized it was still dark outside.

Even bang, dat de topictitel was veranderd in Wilco valt in herhaling. Kop op Wilco, dit jaar een derde plaats in de Tour de France toegewenst!

Disclaimer: Ik ben nog steeds in de ban van het gestrekt Been (elders zo prominent behandeld) door JK.
Horsie is back 17 januari 2021 01:12
Je moet altijd voorzichtig zijn met conclusies trekken op basis van actuele gebeurtenissen, maar komt dit soort grotere incidenten steeds vaker voor? In het VK is fietsen en wielrennen nog veel gevaarlijker. Chris Boardman, waar is die ook weer bekend van, is daar de grote voorvechter van verkeersveiligheid vooral voor fietsen verwijst graag naar onze fietshoofdstad Utreg. Dit lijkt me wel een typisch onderwerrp voor AP, maar die heeft nu waarschijnlijk een nuttige winterslaap.
Frederik D. 17 januari 2021 11:17
Nu.nl

Gebroken wervel. Zeer vervelend.
betuweracer 17 januari 2021 11:29
Zijn charisma en killerinstinct helpen hem er wel weer bovenop.
Frederik D. 17 januari 2021 12:23
Beetje flauw. Ik hoop dat Kelderman zichzelf blijft en zich moedig door deze blessure heen slaat. Uitstraling en moordinstinct zijn niet nodig. Doe maar gewoon, Wilco, dan doe je al gek genoeg. smiling smiley En bij deze een virtuele bos gladiolen. smiling smiley
betuweracer 17 januari 2021 12:38
Doe mij maar een bosje dood.
predator 17 januari 2021 14:22
Hoeveel pech kan een sporter hebben. Maar hij gaat zich er doorheen slaan!
El Chaba 17 januari 2021 15:20
Zoveel:

[www.wielerflits.nl]

PECHVOGEL WILCO KELDERMAN: EEN OVERZICHT VAN ALLE TEGENSLAGEN

Een wervelbreuk en een hersenschudding: dat is het verdict voor Wilco Kelderman nadat hij zaterdag samen met enkele BORA-hansgrohe-ploeggenoten werd aangereden door een auto. Het is niet de eerste keer dat Kelderman moet terugknokken na tegenslag. Pech en blessures vormen een rode draad in zijn wielercarrière.


In zijn eerste profjaren verliep alles nog crescendo voor Kelderman, maar sinds de winter van 2014 op 2015 koerst de pechduivel geregeld mee op de schouders van de Nederlandse ronderenner. Zo bezeerde hij in juni 2015 zijn pols bij een valpartij in het Critérium du Dauphiné. Kelderman bleef last houden van zijn pols en kon een goed klassement vergeten na een heuse baaldag in de koninginnenrit naar Saint-Gervais Mont Blanc.

In de daaropvolgende Tour de France ging het ook fout voor Kelderman. De klimmer, die toen nog uitkwam voor LottoNL-Jumbo, kwam in zijn eerste Ronde van Frankrijk geregeld in aanraking met het asfalt en haalde door rugproblemen nooit zijn gebruikelijke niveau. In Parijs moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een anonieme 79e plaats in het algemeen klassement.

Ook in 2016 en 2017 bleef Kelderman niet gespaard van pech. Zo werd hij ziek in de Ronde van Catalonië, liep hij kneuzingen op in de Tour en in 2017 stond hij een maand buitenspel vanwege een breuk in de lingerwijsvinger. De grootste teleurstelling volgde in de Giro d’Italia van 2017. Kelderman brak er zijn vinger na een ongelukkige botsing met een motard en moest al vroeg opgeven. Zijn ploeggenoot Tom Dumoulin wist uiteindelijk die Giro te winnen.

Overzicht:
23 december 2014: Sleutelbeenbreuk tijdens training
8 juni 2015: Polsblessure na val in het Critérium du Dauphiné
13 juni 2015: Zakt door het ijs in koninginnenrit Dauphiné door eerdere valpartij
2 juli 2015: Lichte valpartij tijdens training
13 juli 2015: Komt meerdere keren ten val bij Tourdebuut. geteisterd door rugklachten
21 maart 2016: Ziek geworden in Ronde van Catalonië
23 juli 2016: Kneuzingen door late val in vijfde etappe Tour de France
7 maart 2017: Maand buitenspel door breuk in vinger, opgelopen in Strade Bianche
14 mei 2017: Breekt vinger bij botsing met motor in Giro d’Italia
22 augustus 2017: Komt ten val in vierde etappe Vuelta a España
22 oktober 2017: Loopt diepe snee in arm op bij valpartij in Tour of Guangxi
11 maart 2018: Loopt sleutelbeenbreuk op bij val in Tirreno-Adriatico
5 april 2018: Langer aan de kant door complicaties sleutelbeenbreuk
1 juli 2018: Onderzoek naar schouder na valpartij op NK wielrennen
29 maart 2019: Breuk in de nekwervel en gebroken sleutelbeen na val in Catalonië
22 juli 2019: Kelderman verlaat de Tour de France door rugproblemen
16 januari 2021: Gebroken wervel en hersenschudding na trainingsongeluk

Het bleef niet bij enkele gebroken vingers. Een jaar later ging hij in Tirreno-Adriatico tegen de grond en brak hij zijn sleutelbeen. Een nieuwe revalidatie volgde, die ook nog eens langer duurde dan aanvankelijk gedacht vanwege complicaties. Ondanks alle pech slaagde Kelderman er toch nog in om in die jaren geregeld zijn neus aan het venster te steken in het rondewerk, met onder meer een vierde plaats in de Vuelta.

In 2019 begon Kelderman weer met goede moed aan een nieuw wielerseizoen in dienst van Team Sunweb, maar in maart ging het alweer mis in de Ronde van Catalonië. Na een valpartij in de finale van de vijfde etappe bleek Kelderman een breuk in een nekwervel en een gebroken sleutelbeen te hebben opgelopen. Na een lange revalidatie raakte Kelderman op tijd fit voor de Tour, maar door rugproblemen bleek Parijs halen een brug te ver.

Nieuwe revalidatie
Vorig jaar kende Kelderman eindelijk een blessurevrij seizoen, al gooide het coronavirus ditmaal roet in het eten. Toch wist de Nederlander in de Giro d’Italia een bijzondere mijlpaal te bereiken. Heel even leek de in Barneveld opgegroeide renner op weg naar de eindzege in de Italiaanse ronde, maar Kelderman mocht als nummer drie in de stand alsnog voor de eerste keer plaatsnemen op het eindpodium van een grote ronde.

Vol hernieuwd elan begon Kelderman aan een nieuw avontuur bij BORA-hansgrohe, maar afgelopen zaterdag ging het weer mis. Dit keer aan het Gardameer. Kelderman was op de slotdag van een trainingsstage van zijn nieuwe werkgever bezig aan de laatste kilometers van een trainingsritje, toen hij met enkele ploeggenoten werd aangereden door een auto. Het verdict in het ziekenhuis: een gebroken wervel en een hersenschudding. En dus is Kelderman opnieuw aangewezen op revalideren.
Frederik D. 17 januari 2021 15:42
Van mij mag jij blijven leven. smiling smiley En je mag bloemen haten.
Horsie is back 17 januari 2021 16:06
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van mij mag jij blijven leven. smiling smiley En je mag
> bloemen haten.

For the flowers of the city
Though breathlike, get deathlike sometimes
And there's no use in trying
To deal with the dying
Though I cannot explain that in lines
Luijt 17 januari 2021 20:45
En natuurlijk ook nog wat gebroken. Wat een pech heeft die gast. Hup Wilco!
Remko 18 januari 2021 09:53
Komt statistisch te vaak voor om gewoon 'pech' te zijn.
Koppizoektwachtwoord 18 januari 2021 10:22
El Chaba 18 januari 2021 10:45
Dat is dus klinklare onzin.
Alsof pech en geluk in het leven onder alle mensen eerlijk verdeeld zou zijn. Haha, echt bull shit.
De zwarte trui 18 januari 2021 11:53
Koppi paste? Voor de sloebers zonder 4E abo.
Curzio 18 januari 2021 11:56
Op zich eens. Die schuiver echter van anderhalf jaar geleden, dat hij op kop reed in dienst van Matthews om een koploper terug te halen en dan in een bocht onderuit schuift, dat is wel zijn eigen fout en een gebrek aan technische fietsvaardigheden. Zo zullen er vast meer zijn. Tel je daar dan de ongelukken bij op waar hij zelf niks aan kan doen, en dan ben je al snel oververtegenwoordigd in de kwetsuren-categorie.
El Chaba 18 januari 2021 12:03
Klopt, ik beweer dus ook niet, dat stuurvaardigheid geen oorzaak kan zijn. Ik beweer alleen dat je op basis van vaak vallen puur qua statistiek niet automatisch kunt beweren, dat het dan niet alleen maar 'pech' kan zijn. Daar zou je dan elke valpartij op zich voor moeten gaan analyseren en pas dán kan iemand conclusies trekken waar het (hoofdzakelijk) aan ligt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2021 12:04 door El Chaba.
Kilometervreter 18 januari 2021 12:31
Geluk en pech zijn sowieso subjectief en feitelijk moeilijk middels standaarden te definieeren. Je kan bijvoorbeeld met veel mazzel (denk je) een leuke woning voor een schappelijke prijs kopen onder de rook van Amsterdam, Hoofddorp of zo, je bent dolblij, gaat verhuizen, en dan kom je er pas achter dat het verstandig was geweest om te informeren naar de buurman.
Koppizoektwachtwoord 18 januari 2021 20:54
Ik heb ook geen abo, vind het over het algemeen een beetje vies blaadje geworden (althans, een paar jaar geleden merkte ik dat). Dit artikel kon ik gewoon lezen. Nu niet meer maar ik zou het sowieso niet copypasten.
betuweracer 19 januari 2021 10:06
Jammer, ik was net zo benieuwd geworden naar de mening van deze meneer Heijnen nadat in het eerste wél-leesbare stukje Schachmann degelijk Bora-meubilair werd genoemd en Kelderman een topaankoop.
Carlos Danger 19 januari 2021 19:57
Wilco heeft vandaag al weer kilometers gemaakt op zijn Zwift-bike.
Horsie is back 19 januari 2021 20:56
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wilco heeft vandaag al weer kilometers gemaakt op zijn Zwift-bike.

Dat is swift.
Carlos Danger 19 januari 2021 21:00
't Is een bikkel.
Cecchini 20 januari 2021 11:48
Cecchini 20 januari 2021 11:50
Wederom pech voor Kelderman: wielrenner breekt nekwervel bij aanrijding

Niet weer Wilco! Dat was samengevat de reactie op Twitter van fans en volgers van Wilco Kelderman. Een automobilist reed de Nederlandse toprenner en zijn ploeggenoten aan en weer was er schade aan Keldermans lichaam.

Door Robert Giebels / Volkskrant

Het is moeilijk een Nederlandse topwielrenner aan te wijzen die gedurende zijn carrière meer tegenslag heeft dan de 29-jarige Wilco Kelderman. Afgelopen zaterdag was het weer mis toen hij en enkele van zijn nieuwe ploeggenoten van Bora-Hansgrohe besloten de zes uur vol te maken van de laatste rit van hun trainingskamp nabij het Gardameer.

Het ploegje reed circa 40 kilometer per uur toen een automobilist plompverloren op de renners inreed. Drie moesten na de klap naar het ziekenhuis, onder wie de beoogd kopman van de ploeg in de Tour de France, Kelderman. Hij brak een nekwervel en liep een hersenschudding op.

Natuurlijk was Wilco er weer bij, was samengevat het sentiment waarmee de beterschapswensen op sociale media vergezeld gingen. Het is bepaald niet voor het eerst dat Kelderman iets breekt en hem, met het oog op een grote ronde, een revalidatietraject wacht. Zijn vermogen om van elke tegenslag terug te komen is bijna net zo legendarisch als de valpartijen die hij sinds 2014 aaneenrijgt.

Meestal was daarbij een camera in de buurt: het doet bijna pijn aan de ogen de ongelukken allemaal achter elkaar te zien. Vaak rijdt Kelderman op het moment van zijn val met hoge snelheid. Daardoor leidt niet alleen de smak op het wegdek tot een kneuzing of botbreuk, maar ook de klap tegen het hek of de vangrail die hem tot stilstand brengt.

Voortrazend peloton
Ook zijn val in de Ronde van Italië van 2017 gebeurde met hoge snelheid. Een voortrazend peloton reed op een vlakke, rechte weg langs een stilstaande motor. ‘Tom wist er nog omheen te gaan’, zei Kelderman, ‘maar ik bleef haken met mijn stuur.’

‘Tom’ is Tom Dumoulin die de Giro dat jaar won. Kelderman nam de halve Sky-ploeg mee in zijn val. De Sky-renners die konden opstaan, maakten verwijtende armgebaren naar Kelderman, die bij de val voor de tweede keer in korte tijd dezelfde vinger brak en de Ronde verliet.

Dat Dumoulin uitwijkt waar Kelderman voor de zoveelste keer valt, is dat pech of onkunde? ‘Aan die aanrijding van afgelopen zaterdag kan Wilco natuurlijk niets doen’, zegt Oscar Saiz, ‘maar als je zeven tot tien keer valt in een jaar, dan noem ik het geen pech meer. Dan moet je een training fietsbehandeling volgen.’

Saiz, een voormalige downhill-kampioen bij de mountainbikers, geeft zulke trainingen aan veel profs. Zo leerde hij veldrijder Lars van der Haar op zijn fiets over 40 centimeter hoge balken te springen, in plaats van te lopen.

De 47-jarige Spanjaard is het bekendst van zijn daaltrainingen: angstige renners leren zelfverzekerd harder af te dalen en toch evenveel energie te gebruiken. ‘In lange bergetappes bepaalt dat aantoonbaar het verschil tussen winnen en verliezen.’

Saiz deed geregeld sessies met Wilco Kelderman. Bij de laatste, in februari vorig jaar, zei de renner voor wie het grootste succes acht maanden later zou komen, dat hij voor het eerst vol vertrouwen op de fiets zat. ‘Tot dan toe, zei Wilco, hield iets me steeds tegen om voluit te gaan’, vertelt Saiz. ‘Hij had geworsteld, vooral met zijn afdaling.’

Één met de fiets
Met zulke renners zegt Saiz wel raad te weten. ‘Ik kan ze per kilometer tot 10 seconden laten winnen.’ Eerst probeert Saiz de renner één met de fiets te laten worden. Dan observeert hij ze als ze in hun soms dure sportwagen een berg af scheuren. ‘Wanneer rem je, wanneer geef je gas, hoe kijk je door een bocht.’

Bij een afdaling kan de snelheid boven de 100 kilometer per uur liggen. ‘Geen tijd om na te denken, dus je moet op intuïtie in minder dan een seconde een plannetje maken hoe je elke bocht gaat nemen. Om bij die intuïtie te komen is zelfvertrouwen nodig en daarvoor moet je veel oefenen.’

Voor Kelderman volgde vorig jaar op die oefeningen voor het eerst in zes jaar geen val van betekenis. ‘Hij kreeg eindelijk de definitieve bevestiging van zijn talent met die derde plaats in de Giro’, zegt Saiz. Een Ronde van Italië, zei Kelderman er later over in het AD, die hij had kunnen winnen als de ploegleiding een andere tactiek had gevolgd.

Om op intuïtie op de minst schadelijke manier te vallen oefenen sommige profploegen met judocoaches. Saiz doet iets vergelijkbaars: ‘Ik leer ze hoe ze met fiets moeten glijden om de schade beperkt te houden als een val onafwendbaar is, bijvoorbeeld doordat er opeens een auto de weg op schiet.’

Het was Kelderman niet gegund die les in praktijk te brengen afgelopen zaterdag. Maar, beloofde hij zijn fans niet voor de eerste keer: ‘Ik zal terugvechten en sterk terugkomen.’
Horsie is back 20 januari 2021 12:34
Dank, Cecchini.
Carlos Danger 20 januari 2021 13:51
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
>
> Door Robert Giebels / Volkskrant

> Saiz, een voormalige downhill-kampioen bij de
> mountainbikers, geeft zulke trainingen aan veel
> profs. Zo leerde hij veldrijder Lars van der Haar
> op zijn fiets over 40 centimeter hoge balken te
> springen, in plaats van te lopen.

Daar is dan nog wel wat werk aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2021 13:51 door Carlos Danger.
El Chaba 21 januari 2021 13:01
Horsie is back 21 januari 2021 13:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen grote problemen voor Kelderman:
>
> [www.wielerflits.nl]
> ansgrohe-tour-niet-in-gevaar-voor-kelderman/
>
> [www.wielerflits.nl]-
> naar-omstandigheden-gaat-het-goed/
>
> [www.wielerflits.nl]-
> werkt-op-zwift-eerste-trainingsritje-af/

Dank, want zo werd ik weer aan Elia Viviani herinnerd. Met succes een ablatie uitgevoerd. Op het spoor gekomen van een hartritmestoornis door een abnormaal hoge hartslag van 220 gedurende 20 tot 25 seconden tijdens een training. Kan het matige optreden dit seizoen er toch iets mee te maken hebben?
merijntje mortirolo 21 januari 2021 14:07
Ook Ulissi had/heeft overigens hartproblemen.

Een ontsteking aan de hartspier, las ik gister. Vandaag een update.

Bindweefselvorming (fibrose) op de wand van de linkerhartkamer, als ik het goed begrijp. Waarvan ik dan an sich ook weer niets begrijp, maar goed, ik houd van :hartjes:, maar van het hart heb ik geen verstand.

Schijnt al jaren oud te zijn. Er zijn geen verontrustende afwijkingen te zien/horen.

[www.tuttobiciweb.it]
El Chaba 21 januari 2021 17:10
Ik ben geen medicus, dus ik kan het natuurlijk zeker niet uitsluiten, maar ik volg Viviani al jaren nauwgezet (één van mijn favoriete renners), maar hij heeft dit jaar ontzettend veel pech gehad met valpartijen waardoor hij heel vaak uitviel en/of niet optimaal kon presteren.
Afgezien natuurlijk ook nog van het wennen aan een nieuwe ploeg in het algemeen en van het formeren van een nieuwe sprinttrein in het bijzonder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2021 17:11 door El Chaba.
Horsie is back 21 januari 2021 19:28
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben geen medicus, dus ik kan het natuurlijk
> zeker niet uitsluiten, maar ik volg Viviani al
> jaren nauwgezet (één van mijn favoriete
> renners), maar hij heeft dit jaar ontzettend veel
> pech gehad met valpartijen waardoor hij heel vaak
> uitviel en/of niet optimaal kon presteren.
> Afgezien natuurlijk ook nog van het wennen aan een
> nieuwe ploeg in het algemeen en van het formeren
> van een nieuwe sprinttrein in het bijzonder.

Die had ik niet aan zien komen, El Chaba als fan. Het is voor mij natuurlijk ondoenlijk de echte oorzaken (if) te vinden, maar geen overwinning in 67 racedagen is toch wel erg weinig. Laten we het er maar ophouden, dat jij een echte fan bent. smiling smiley
Eqquipo 29 januari 2021 23:35
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen