Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

‘Jumbo-Visma opnieuw met 'de grote drie' naar de Tour’

Gepost door El Chaba 
El Chaba 18 januari 2021 12:31
[www.wielerflits.nl]

‘JUMBO-VISMA OPNIEUW MET ROGLIC, DUMOULIN EN KRUIJSWIJK NAAR DE TOUR’
‘Jumbo-Visma opnieuw met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour’

OPINIE
Team Jumbo-Visma is met een trainingskamp nabij Alicante aan het nieuwe wielerseizoen 2021 begonnen. Niet alleen de profs, maar ook de beloften en de nieuwe vrouwenploeg rond Marianne Vos hebben zich in een hotel aan de Costa Blanca verzameld, maar zullen de komende weken in strenge teambubbels van elkaar gescheiden leven en trainen.

Vandaag worden de content-producties voor de verschillende sponsoren gemaakt. Morgen staat het opnemen van een podcast (met videopnamen) op het programma, die vrijdag tijdens de digitale presentatie van de ploeg wordt gepresenteerd.

Het belangrijkste nieuws dat bekend wordt gemaakt, is het verlengen van het contract van Wout van Aert. In de eerste week van januari tijdens de digitale nieuwjaarsreceptie van Jumbo Supermarkten liet de financiële directeur (CFO) Ton van Veen al weten dat er bijna een akkoord is en dat er de komende dagen betreffende Van Aert goed nieuws te verwachten is. Voor de supermarktketen wordt de Belgische markt de komende jaren steeds belangrijker, daarom is het tussentijds openbreken van het contract van de beste Belgische wielrenner commercieel gezien extreem belangrijk.

Met Van Aert heeft Jumbo-Visma ook de beste wielrenner van 2020 voor langere tijd weten vast te leggen. Wat de drievoudig wereldkampioen veldrijden na de corona-break liet zien was ongekend. Winst in de klassiekers Milaan-San Remo en Strade Bianche. De snelste in twee massasprints in de Tour de France en daarbij een van de sterkste pionnen in de klimtrein voor Primoz Roglic. Vervolgens zilver op zowel het WK tijdrijden als op de weg. En in zijn laatste koers van het jaar kwam hij slechts een banddikte tekort op Mathieu van der Poel om de Ronde van Vlaanderen te winnen.

Er zijn ploegen die hun hele team het hele jaar rondom Wout van Aert zouden bouwen. Bij Jumbo-Visma is de Belg slechts één van de vijf kopmannen die geregeld op een beschermde status kunnen rekenen. Primoz Roglic (nummer 1 in de UCI-ranking), Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Dylan Groenewegen hebben bij ‘geel-zwart’ een riant salaris waar eveneens topprestaties voor verwacht worden.

De komende dagen zal de ploeg de laatste puntjes op de i zetten bij de samenstelling van de programma’s. Belangrijkste vraag is natuurlijk met wie Jumbo-Visma op zaterdag 26 juni in Brest aan de start van de Tour de France verschijnt. Waar afgelopen jaar de gele trui van Roglic nog totaal onverwachts in de afsluitende klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles aan Tadej Pogacar werd verspeeld, is het winnen van de Ronde van Frankrijk in 2021 andermaal het belangrijkste doel.

De technische staf heeft de afgelopen weken al rond de tafel gezeten en hun plan is om opnieuw te proberen met de drie kopmannen Roglic, Dumoulin en Kruijswijk aan het Franse avontuur te beginnen. Ook de drie renners hebben intern hun voorkeur uitgesproken om in de Tour te starten.

Voorlopige selectie flag-fr Tour de France
flag-si Primoz Roglic
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen
flag-be Wout van Aert

Duidelijk is dat Jumbo-Visma komende zomer met een heel andere koersinstelling in Frankrijk van start wil gaan. De afgelopen maanden heeft het team opponent Pogacar helemaal onder de loep gelegd. De 22-jarige Sloveen wordt na zijn demonstratie op La Planche des Belles Filles dit jaar als dé te kloppen man gezien.

Waar Jumbo-Visma zich vorig jaar vooral voorbereidde om de strijd met INEOS Grenadiers aan te gaan, gaan ze zich nu richten op de zwakke punten van Pogacar. Vanaf vandaag gaat de technische staf al met de belangrijkste renners bespreken met welke tactiek ze Pogacar het vuur aan de schenen kunnen leggen.

De NOS-documentaire ‘Code Geel’ maakte duidelijk dat er in de afgelopen Tour door de renners intern de nodige vraagtekens achter de tactische koerswijze werden geplaatst. Na rit twee benadrukte Dumoulin dat het team rondreed met een aura dat ze deze Tour ‘eventjes’ gingen winnen.

En voor de rit naar de Col de la Loze gaf Roglic aan dat ze Pogacar iedere dag een ‘free ride’ tot de laatste kilometer gaven. Hoewel de ploeg de hele ronde heel dominant de Tour controleerde, kon het eigenlijk nergens de kracht van het collectief tactisch uitbuiten. Nooit wist het gele-zwarte overwicht een situatie te forceren, waardoor eenling Pogacar in problemen werd gebracht. Dat zal in 2021 anders moeten.

De Tour-ploeg voor komende zomer zal in grote lijnen op die van afgelopen jaar lijken. George Bennett staat in principe weer op de Giro d’Italia en zijn plek wordt ingenomen door Steven Kruijswijk. Amund Grøndahl Jansen is naar Team BikeExchange vertrokken en zal normaal door Mike Teunissen worden vervangen. Voor de rest zullen er geen veranderingen zijn. Al zal Van Aert een vrijere rol krijgen, waardoor hij ook zijn zinnen op de groene trui kan zetten.

Hoewel er acht ritten op papier voor de sprinters zijn, komt de Tour de France voor Dylan Groenewegen te vroeg. De Amsterdammer is door het incident in de Ronde van Polen tot 7 mei geschorst. De ploegleiding wil hem rustig terugbrengen door veel ‘kleinere’ wedstrijden te rijden zodat hij het plezier en vertrouwen weer terug kan vinden. Door de Vuelta a España is nog geen definitieve streep gezet, maar vooralsnog heeft het team de naam Groenewegen met potlood ingevuld op de deelnemerslijst van de BinckBank Tour.

Een andere verrassing is, zoals WielerFlits eerder al meldde, dat Dumoulin de voorkeur geeft aan de Vlaamse klassiekers in plaats van de Amstel Gold Race en Waalse heuvelklassiekers. De Limburger werkt in eerste instantie naar de Tirreno-Adriatico toe, waar hij als kopman zal worden uitgespeeld.

Juist na 2020 is het belangrijk dat de Maastrichtenaar weer het gevoel moet ervaren om voor de overwinningen mee te strijden. Daarom zou het ook niet verkeerd zijn om hem in een kleinere wedstrijd in februari te laten starten. Vooralsnog is het echter de bedoeling dat hij het seizoen 2021 in de Strade Bianche begint.

Het Vlaamse kasseienwerk heeft bij Dumoulin altijd een bepaalde voorliefde gehad. In de E3 Saxo Bank Classic en de Ronde van Vlaanderen kan hij die liefde omarmen. Maar vooral ook het plezier in de sport weer de boventoon laten voeren.

Met het schitterende seizoen 2020 nog vers in het achterhoofd is het duidelijk dat Jumbo-Visma met heel grote ambities aan het wielerjaar 2021 kan beginnen.
Frederik D. 18 januari 2021 12:43
Ik zou me om elke relevante opponent druk maken en niet alleen om Pogacar. Maar goed, dat beseffen ze ook wel bij Jumbo. Maar inderdaad, waak voor arrogantie. Hoogmoed komt voor de val, zegt men.
Andere Peter 18 januari 2021 12:53
Als ze zich echt richten op de zwakke plekken van Pogacar, dan vallen ze juist in hetzelfde gat. Je wint de Tour door uit te gaan van je eigen kracht. Niet door je te richten op Ineos of Pogey. Je moet nooit het volgende jaar de problemen van vorig jaar oplossen.

Een beetje analyseren is natuurlijk wel goed. Maar de ploegsamenstelling moet in deze fase, lijkt mij, gericht zijn op het oppakken van alle mogelijke problemen. Of dat nu Pogacar, Bernal, Evenepoel of een Spaanse combine is. De fijnafstemming om je op 1 duel te richten is voor half juni op zijn vroegst.
El Chaba 18 januari 2021 13:06
Feitelijk zijn het dus vier kopmannen, want Van Aert krijgt meer vrijheid om zich op de Groene trui te richten, valt er te lezen.
Dat is mijns inziens toch echt te veel als je de Tour wilt en zo lijken mij er iets te weinig knechten over voor in de bergen. Tenzij ze natuurlijk echt alleen maar 'mee' gaan rijden, maar af en toe zal je toch ook echt je knechten nodig hebben om te verdedigen, als je kopmannen in de achtervolging moeten (om wat voor reden dan ook). Kruijswijk in die sneeuwwand Giro en Dumoulin in die Vuelta in de laatste bergetappe weten daar alles van.

En waarom Kruijswijk (ook) kopman is, begrijp ik ook niet. Als de Tour begint, is hij inmiddels 34 jaar, dat zit toch al echt op de grens of net erover om de Tour te winnen. Bovendien hebben Roglic en Dumoulin intrinsiek ook echt de kwaliteiten om de Tour te winnen en hij - met alle respect - toch niet (meer), zeker niet in het huidige wielerpeloton. Hij heeft ook geen wapens waarmee hij echt het verschil kan maken.
Horsie is back 18 januari 2021 13:12
Je moet uiteraard altijd uitgaan van de eigen kracht of je in elk geval primair richten op datgene wat je zelf kunt beïnvloeden. Want presteer je zelf niet op nivo, dan is dit altijd in je eigen nadeel en in het voordeel van de ander.

In het afgelopen weekeinde trokken twee schaatsters de zaak weer recht door bij zichzelf te blijven.

Maar mijn eerste gedachte was toch: nog maar nauwelijks vijf maanden?
Horsie is back 18 januari 2021 13:30
De Italiaanse achtervolgingsploeg op de baan wordt ook niet aangeduid als de ploeg Ganna. Waarom zou Kruijswijk bij de start en nu dan voor de start niet als mede-kopman kunnen wordcen aangewezen? In de wedstrijd zelf wordt uiteindelijk toch de volgorde bepaald. En om zijn leeftijd erbij te halen is natuurlijk crap. Eerst moet vastgesteld worden of hij in de praktijk nog voldoende niveau haalt (dat kan ook nog in de voorbreidingsfase) en dan pas hoe oud was je ook al weer?

Wielrennen is nog altijd de meest vergevende sport voor de ouder wordende mens.
Met de groeten van de 109-jarige Robert Marchand.
El Chaba 18 januari 2021 13:53
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2021 13:54 door El Chaba.
El Chaba 18 januari 2021 13:57
Stel dat in de eerste, grote bergetappe een vroege aanval wordt geplaatst door één of meerdere concurrenten (bijvoorbeeld Lopez en Pinot of zo) en Jumbo zit niet mee. Kuss is nu de enige, die een tempo aan kan houden, waarmee het verschil niet groter wordt, maar die kan dat niet altijd als enige en in heel de Tour. Zolang Kruijswijk als (mede)kopman wordt bestempeld, gaat hij dan echt zijn eigen kansen opofferen. Sowieso is Kruijswijk volgens mij totaal niet het type knecht, maar zolang hij er nog best goed voor staat in het klassement, gaat hij met de aangewezen rol als medekopman dan echt niet op kop rijden.

Vier kopmannen is gewoon veel teveel in een ploeg van acht.
Drie ook al eigenlijk, dat heeft Movistar ook al een paar keer bewezen de afgelopen jaren in de Tour. Uit (misplaatst) respect voor Valverde werd hij als medekopman aangewezen, maar dat sloeg natuurlijk nergens op, zeker in de Tour niet.

En wat ouderdom betreft, ik sluit het ook niet uit, maar gemiddeld gezien wordt het op deze leeftijd voor een klassementsrenner in een grote ronde wel een leeftijd, waarin het einde nadert. Laat ik het dan anders zeggen, het is zeker geen voordeel, maar het hoeft ook niet per se een nadeel te zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2021 14:00 door El Chaba.
Eqquipo 18 januari 2021 14:14
3 kopmannen voor het AK. Maar net als de voorbije Tour voor de start al gemeld werd, Roglic staat, logisch, een treedje hoger. Dus mocht de door jouw genoemde situatie zich voordoen, dan denk ik dat Dumoulin of Kruijswijk of mee aanvallen, of zich op kop zetten als er geen andere opties of ploegen zijn die dat doen.

Van Aert lijkt mij een groter risico eigenlijk. Want als hij eenmaal in het groen gehuld is zal het een doel blijven en zal hij waarschijnlijk vaker in een vroege vlucht meeschuiven en zo flink met zijn krachten smijten. (En daarmee niet bij de klassementsrenners in de buurt zijn om onverhoopte gaten dicht te rijden / fiets af te staan etc.)
Luijt 18 januari 2021 14:26
"Een beetje analyseren" sucks.
Alle tegenstanders moeten onder de loep. Individuele renners en ploegen.
"Uitgaan van de eigen kracht" is dom voetbaltrainersgelul.
Je wint de Tour door niet alleen sterker te zijn dan de rest maar vooral ook slimmer. Dat spierballenvertoon op momenten dat het helemaal niet nodig was gaan ze volgend jaar hopelijk niet meer doen.
El Chaba 18 januari 2021 15:01
Ook wel eens hoor, Van Aert zeker is het grootste risico. Hij was afgelopen Tour van onschatbare waarde als beste knecht - na Sepp Kuss - in de bergen.
Remko 18 januari 2021 15:15
Denk dat Van Aert zelf niet het grootste risico is. Ik zie eerder 'de Belgische media' als een risico in deze.
Wanny 18 januari 2021 15:41
Uiteindelijk gaat het toch vooral om de kracht van de kopman. Roglic kwam gewoon tekort in die laatste tijdrit. Wie had er nu gedacht dat ie daar op een dikke minuut gereden ging worden. En welke andere tactiek hadden ze kunnen hanteren, zeker nadat Dumoulin weg viel als kanshebber. Met zijn allen in het wiel van Pogacar, en dan?
El Chaba 18 januari 2021 15:42
Haha, daar zit zeker wat in. Als je Wuyts tijdens de Tour hoorde, dan klopt dat wel een beetje, ja.
Maar Van Aert staat stevig in zijn schoenen en hij zal dat bij zijn nieuwe contract wel hebben afgedwongen. En dat kan niemand hem kwalijk nemen, maar daar hebben de ploegleiders natuurlijk wel mee te maken.
Maar of dat wenselijk is om een Tourploeg samen te stellen, die (sportief gezien) toch vooral voor de gele trui in Parijs gaat, waag ik ernstig te betwijfelen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/01/2021 11:31 door El Chaba.
Horsie is back 18 januari 2021 19:11
Er zijn maar acht vlakke etappes, dus pure sprinters komen niet zo snel in aanmerking voor de groene trui. Vorig jaar werd Wout van Aert zonder zich op de groene trui te richten toch nog knap derde. Incredible Wout van Aert verbaasde ons allemaal, juist omdat dat oorspronkelijk toch niet zo in de sterren stond. Maar zijn bobientje bleef langer draaien dan verwacht. En nu er weer minstens drie musketiers aan de start zullen staan wil hij ook wel eens iets anders. Crowded House.

"We" gaan het weer allemaal zien en horen. Code Jumbo. Ik zeg het Tokidoki na: Jumbo voor altijd?
El Chaba 18 januari 2021 20:05
'maar acht etappes?' Verreweg het meeste aantal in jaren.
Horsie is back 18 januari 2021 20:46
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'maar acht etappes?' Verreweg het meeste aantal in jaren.

Get off your high Horse!

Ik tel de laatste 7 jaren terugrekenend 7-7-8-7-8-5-9 etappes, vlakke tijdritten of etappe's die ook geschikt zouden kunnen zijn voor sprinters niet in acht genomen.
Dan is 2021 heel goed te vergelijken met voorafgaande jaren en zijn sprinters, die iets meer sju in hun benen hebben, toch bevoordeeld.

Je had dan beter kunnen schrijven: De meeste jaren zijn op papier minder zwaar (dus gezind) voor pure sprinters dan 2021. grinning smiley
betuweracer 18 januari 2021 21:07
Wout werd vorig jaar 5e, in groene trui perspectief op een lichtjaar van Bennett. Wellicht mag hij komende editie veel etappes mee met de vlucht om deels als springplank te fungeren. Dan maakt hij een kans.

Voor Jumbo geen slecht plan, want dominant rondrijden en Roglic het laten uitvechten met Thomas, Bernal, Carapaz en Pogacar zal niet gaan werken.
Nomath 18 januari 2021 23:54
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uiteindelijk gaat het toch vooral om de kracht van de kopman. Roglic kwam gewoon tekort in die laatste tijdrit. Wie had er nu gedacht dat ie daar
> op een dikke minuut gereden ging worden. En welke andere tactiek hadden ze kunnen hanteren, zeker nadat Dumoulin weg viel als kanshebber. Met zijn
> allen in het wiel van Pogacar, en dan?

Dat 'wegvallen' van Dumoulin was geen ongeluk. Hij heeft zichzelf als kopman getorpedeerd en tevens de afgesproken ploegtactiek. Daardoor kwam de last volledig op de schouders van Roglic. Het zadelprobleem was een slecht excuus voor die stomme actie op de Peyresourde. Ik denk dat in de strategie van 'drie kopmannen naar de Tour' Dumoulin de zwakste schakel is. Het lijkt me verstandiger is om het duo Roglic-Kruijswijk op kopmannen aan te stellen.

Ik verwacht dat Jumbo intussen wel uitgerekend heeft hoeveel tijd die stuiterende helm van Roglic gekost heeft in de tijdrit. Dat moet uit de vermogensregistraties van Roglic, Dumoulin en Van Aert wel terug te rekenen zijn. Dan weten ze ook hoeveel Roglic echt tekort kwam op Pogacar.

In de komende Tour zal Ineos zeker veel sterker van start gaan en ook Team Emirates met Pogacar en Hirschi. Het wordt dus vrijwel zeker geen dominante Jumbo show. Dat heeft ook voordelen, zeker voor de toeschouwers.
Horsie is back 19 januari 2021 01:39
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wanny Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Uiteindelijk gaat het toch vooral om de kracht van de kopman. Roglic kwam gewoon tekort in die laatste tijdrit. Wie had er nu gedacht dat ie daar op een dikke minuut gereden ging worden. En welke andere tactiek hadden ze kunnen hanteren, zeker nadat Dumoulin weg viel als kanshebber. Met zijn allen in het wiel van Pogacar, en dan?

Nu ook Nomath een wat overdeven versie van een dikke minuut tolereert, wordt het tijd al was het een dt-fout, om in te grijpen.
Primosz Roglic kreeg in de tijdrit wel degelijk bijna 2 minuten aan de broek, al was het in de klim wel een dikke minuut (46s + 35s = 81s).

> Dat 'wegvallen' van Dumoulin was geen ongeluk. Hij heeft zichzelf als kopman getorpedeerd en tevens de afgesproken ploegtactiek. Daardoor kwam de last
> volledig op de schouders van Roglic. Het zadelprobleem was een slecht excuus voor die stomme actie op de Peyresourde. Ik denk dat in de strategie van 'drie >kopmannen naar de Tour' Dumoulin de zwakste schakel is. Het lijkt me verstandiger is om het duo Roglic-Kruijswijk op kopmannen aan te stellen.

Mijn gedachte hierbij is wel, dat Tom Dumoulin bij deze recensent niet veel krediet heeft of moet ik schrijven niet meer heeft of zelfs nooit gehad heeft.

> Ik verwacht dat Jumbo intussen wel uitgerekend heeft hoeveel tijd die stuiterende helm van Roglic gekost heeft in de tijdrit. Dat moet uit de
> vermogensregistraties van Roglic, Dumoulin en Van Aert wel terug te rekenen zijn. Dan weten ze ook hoeveel Roglic echt tekort kwam op Pogacar.
> In de komende Tour zal Ineos zeker veel sterker van start gaan en ook Team Emirates met Pogacar en Hirschi. Het wordt dus vrijwel zeker geen dominante Jumbo show. Dat heeft ook voordelen, zeker voor de toeschouwers.

Dat echt tekort komen is dan toch uitsluitend te herleiden tot deze tijdrit, 37 seconden in de lange aanloop en 81 seconden eventjes bergop. Bergop percentueel (ruim 8%) verlies is voor topsportbegrippen gezien de hele voorgeschiedenis bijna onbestaanbaar, tenzij er ook nog zoiets bestaat als een breakdown. Beter ware uit te rekenen hoe lang je moet zijn en rechtopzittend om zoveel tijd te verliezen als we het dan tenminste hebben over twee gelijkwaardige renners.

Maar de Jumbo heren zullen ongetwijfeld de powerfile (Zeitweile verlies tot 40%) zelf goed hebben geanalyseerd. Annemiek van Vleuten zou op een gegeven moment echt Rogla achter zich gelaten hebben. De prikkers hier hebben hopelijk wel in de gaten, dat Horsie hier in tongen spreekt, liefhebber nu eenmaal van gedachte experimenten. Zo kwam the Alien in de voorbije Giro ook al langszij.

"Voor altijd Jumbo?" is niet goed voor de klandizie, maar "Voor 2021 Jumbo" zou van mij best mogen.
Eindhovuh 19 januari 2021 09:06
Ja er is met name in België een soort mythe ontstaan dat van Aert zonder die gemene Roglic wel even de groen trui had gehaald.
Probleem is dat de 200 punten achterstand op Bennett niet zomaar waren goedgemaakt. een overwinning in een vlakke etappe is 50 punten(plek 2 maar 30 en plek 3 20.). In een heuveletappe(waar van Aert de meeste kans maakt) is dit maar 30.
Ik zie niet in welke kansen van Aert ontnomen zijn waardoor hij 200 punten had goedgemaakt? Wellicht 10 x een tussensprint winnen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/01/2021 09:06 door Eindhovuh.
Luijt 19 januari 2021 10:29
Die groene trui, leuk als Van Aert die zou meepakken, maar dat is het dan ook wel.
Aerts 19 januari 2021 10:30
Nu heeft Ineos zo'n belachelijk goed team dat zij het heft wel in handen gaan nemen. Dus daar kunnen de 'woeste wespen' gewoon achteraan blijven rijden.
Frederik D. 19 januari 2021 11:16
De groene trui, waar gaat het over?
Eindhovuh 19 januari 2021 11:48
De groene trui.
Frederik D. 19 januari 2021 11:57
Dat wel. smiling smiley Maar laat Van Aert in de Tour maar mooi schitteren als superknecht. Dat geeft hem, de ploeg en ons veel meer voldoening dan een groene trui, die blijkbaar slechts enkele Belgen interesseert.
Frederik D. 19 januari 2021 12:01
Zelf zie ik liever Kruijswijk naar Italië en Spanje gaan.
merijntje mortirolo 19 januari 2021 12:03
Spreek voor jezelf.

Van Aert die OOK in de Tour compleet zijn eigen plan trekt, dát geeft mij voldoening.

Het absurde aan Van Aert is dat hij zijn eigen plan trekkend nog van meer waarde kan zijn dan alle zogenaamde knechten bij elkaar. (Sorry, Sepp, sorry Robert).

HUP Wout!

Begint het seizoen al bijna?
Eindhovuh 19 januari 2021 12:05
Daar zou ik zelf ook wel zin in hebben.
merijntje mortirolo 19 januari 2021 12:22
Ja, fuck. Mijn vriendin zegt steeds: "Kom, we boeken vast voor mei of juni."
Ik verklaar haar dan voor gek en word redelijk pissig.

Ik zie het niet gebeuren, dit jaar. Kutzooi.
Curzio 19 januari 2021 12:32
Leuke opstelling om Kuss de gelegenheid te geven drie kopmannen tegelijk te overvleugelen.
Nomath 19 januari 2021 13:28
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Primosz Roglic kreeg in de tijdrit wel degelijk > bijna 2 minuten aan de broek,
> al was het in de klim wel een dikke minuut (46s + 35s = 81s).

Mijn veronderstelling en die van enkele mensen die goed thuis zijn in aerodynamica, is dat Roglic zich in het 'vlakke' deel van de tijdrit heeft moeten forceren door een slecht zittende helm. Hij is toen over zijn kritisch duurvermogen gegaan, omdat hij in dat 'vlakke' deel niet teveel wilde toegeven op Pogacar. Daarvoor heeft hij een hoge prijs moeten betalen bij de klim. Het tijdverlies in de klim is dus secundair en waarschijnlijk voor een groot deel mentaal. Als het goed is kent Jumbo van al hun renners het aerodynamisch oppervlak (A*Cd). Ze kunnen uit de vermogensregistratie van Roglic uitrekenen hoeveel vermogen hij heeft verspeelt in het vlakke deel door een slechte stroomlijn. Zeker ook omdat Dumoulin niet veel eerder hetzelfde parcours heeft gereden en zijn vermogensregistratie over die van Roglic kan worden gelegd.

Gegeven het hoogteprofiel, de windrichting en de windsterkte, het kritische duurvermogen van een renner en zijn aerodynamisch oppervlak, kan een gespecialiseerde bewegingswetenschapper zeer nauwkeurig uitrekenen hoe snel die renner over een parcours moet doen. Dat was precies wat Sunweb's bewegingswetenschapper Teun van Erp in de Tour van 2018 vooraf deed voor Dumoulin voor de tijdrit naar Espelette. Als je daar meer van wil weten moet je het proefschrift Load, Intensity and Performance in Professional Road Cycling van Teun van Erp (VU Amsterdam, 2020) maar eens open slaan. Of publicaties van Jenny de Jong, zoals On the optimal power distribution for cycling a time trial en The individual time trial as an optimal control problem.
El Chaba 19 januari 2021 13:32
Plausibel verhaal (zegt een leek)! thumbs up
Eindhovuh 19 januari 2021 15:11
Ik ben ook vrij somber nu ja, het weer versterkt dat wellicht.

En nu komt dan de avondklok. Ook weer bijzonder.
De huidige maatregelen werken niet genoeg, we handhaven amper, amper pakkans en mocht je gepakt worden volgt een onnozele lage boete.
We zijn daarnaast het lulletje van de EU qua vaccineren. De overheid faalt dus, dus wat doen we? Avondklok voor die paar stumperds als ik die zich wel enigszins houden aan de regels. Die mensen die toch al een dikke middelvinger gaven gaan vrolijk door met zich nergens iets van aantrekken. De avondklok is overigens gebaseerd op wankele voorspellingen over nieuwe besmettingen die tot nu toe nooit zijn uitgekomen.

En ondertussen heb ik mijn broer in Spanje bijna een jaar niet gezien en mis ik de goede sociale contacten, kroeg, voetbal, alles. Kutzooi.
Eindhovuh 19 januari 2021 15:12
Dat zal vast in een losse etappe weereens gebeuren.
Horsie is back 19 januari 2021 15:21
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------

> > Primosz Roglic kreeg in de tijdrit wel degelijk bijna 2 minuten aan de broek, al was het in de klim wel een dikke minuut (46s + 35s = 81s).
> Mijn veronderstelling en die van enkele mensen die goed thuis zijn in aerodynamica, is dat Roglic zich in het 'vlakke' deel van de tijdrit heeft moeten forceren door een slecht zittende helm. Hij is toen over zijn kritisch duurvermogen gegaan, omdat hij in dat 'vlakke' deel niet teveel wilde toegeven op Pogacar.

Wat niet ter discussie hoeft te staan is de redenering, dat Roglic onder wat we dan normale omstandigheden plegen te noemen, zijn voorsprong al was het maar met één seconde (in één seconde ging het regenen vannacht, zong de bard) had moeten kunnen behouden.

De tijdrit is echter een ander verhaal. Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe die renner met de fietszit als een mijnwerker, nadat hij Dumoulin met de rug van de klassieke mooizitter op het vlakke gedeelte virtueel toch bijna wist in te halen, toch nog in staat bleek zeker in de eerste helft van de klim te exploderen. Een prestatie van ongekende allure, die niet alleen de wenkbrauwen van Dumoulin en was het ook van Aert deed fronsen. Maar dat is weer een andere discussie.

Uit de powerfile bleek al, dat Roglic in de klim ineens meer dan 50 watt gemiddeld in 2 minuten verloor du moment, dat hij misschien wel ongeveer 25 Watt continu extra over de hele klim nodig had om die 1 minuut voorsprong te verdedigen. Roglic verloor dus 81 seconden in nauwelijks 16 minuten en bij een heuse inzinking is het vaak alleen maar mogelijk het verlies zoveel mogelijk te beperken. We hebben het wel over doorgewrochte topsporters, niet over Otto Normalburger. Ik herinner me nog de live registratie en zag de teller sneller teruglopen dan dat er tijd voor was. Bij wijze van.

Dan zal Roglic zich wat hebben moeten forceren in het vlakke gedeelte, over het zogenaaamd kritisch duurvermogen, maar dat betekent nog altijd, dat de prestatie van Pogacar op geen enkele manier door het optreden van Roglic werd beïnvloed. Geen winner takes it all.

Als we dan toch moeten veronderstellen: Was Roglic in deze TDF niet altijd op zijn best zo lang het maar niet te lang duurde (liefst tot 20 minuten) en zagen we nu ineens dan toch, dat Roglic geen Froome 2018 kan zijn, die een dergelijke raid tot een goed einde zou kunnen brengen. Hij had een geweldige ploeg met incredible Wout voorop tot zijn beschikking, maar ineens was het helpers weg, laatste ronde. Zeker een lastige helm, in de klim zat het nog lastiger, maar aan het koffer molentje, dat Roglic draaide, zou zelfs een (waarschijnlijke) leek (geen namen) moeten kunnen afzien, dat hier geen reus met zevenmijlslaarzen bezig was.

Pogacar was natuurlijk de man in bonus, jong, bijna overmoedig, die op het moment waarop het echt aankwam, genadeloos toesloeg en anderen naar adem deed snakken. Roglic over the hill.

Stel, dat Roglic zonder helmperikelen wel net zo snel het vlakke gedeelte had afgelegd (36 seconden sneller; op uurbasis 54 seconden), dan had hij vervolgens nog altijd 46 seconden sneller moeten rijden in het eerste deel van de relatief korte klim, ongeveer 3 km. Maar nogmaals, Roglic had een ruime voorsprong, relatief gesproken.

Ik bedank Nomath voor zijn suggesties, maar heeft die nog niet in de gaten dat Horsie een allesvreter is, die daarnaast gewoon zijn rubies uitzoekt.
Home of Track Cycling. Volgende week donderdag, the clash of the titans.
El Chaba 19 januari 2021 17:09
Bull shit natuurlijk.
Als hij veelal zijn eigen plan gaat trekken, dus voor de groene trui zal gaan, dan kan hij niet voor Roglic 'zorgen' in de finales van de sprintetappes, verspilt hij energie met massasprints en tussensprints, en zal hij vaak mee moeten met ontsnappingen in de berg- en heuveletappes en hij is automatisch ook van minder waarde als er daarachter iets gebeurt.
Van Aert kan heel veel, maar nu overdrijf je toch echt.
Frederik D. 19 januari 2021 18:34
Als het van je mag, sluit ik me toch liever aan bij El Chaba. En in hemelsnaam, wat heeft Van Aert aan een groen truitje als hij bijvoorbeeld al de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen? De groene trui is voor sneue kneusjes. Net als de bolletjestrui. Leuk voor tussen de schuifdeuren bij je schoonouders. Maar echte wielrenliefhebbers hebben liever een goede minestrone dan een voederbak konijnensla. Liever een slimme ploeg dan een zooitje ongeregeld.
Horsie is back 19 januari 2021 19:56
Ondertussen is bekend geworden, dat Pogacar van zijn mijnwerkersaureool af wil. Hij gaat werken aan zijn tijdrit, want liggen er geen 58 tijdritkilometers op hem en de anderen te wachten?
valse trage 20 januari 2021 10:44
Eens Eindhovuh, deze situatie is belabberd. Het coronavirus is here to stay fella's, net zoals het influenzavirus. Natuurlijke selectie zal altijd weer zorgen voor nieuwe succesvolle virusvarianten. Misschien zullen we op een gegeven moment toch weer onze sterfelijkheid moeten accepteren en, net zoals vroeger, een grote kuil moeten gaan graven buiten de stad en het dorp: "Bring out your dead!". "... et spiritu sancti, amen!" grinning smiley

Maar de mens is vindingrijk. Hopelijk brengen nieuwe antivirale of misschien zelfs gene editing therapieën (voor degenen die het kunnen betalen) hulp in de toekomst, maar voor dat dat zover is zal er nog heel wat water door de Maas vloeien. En een volledige immuniteit lijkt me onmogelijk. Een dodelijk virus als Ebola is makkelijker in te dammen en te verslaan dan Kurrohwna...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2021 10:45 door valse trage.
merijntje mortirolo 20 januari 2021 21:57
@El Chaba: flikker toch op man. De hele titel van dat kutartikel is kut.

Als we het bij Jumbo over 'de grote drie' hebben staat Van Aert bovenaan, dan mogen kneusjes Dumoulin en Roglic nog net mee op het podium.

Ronderenners zijn sukkels. Normale koersliefhebbers, niet van die sukkels als jij en duk dus, houden van kekke coureurs die power in hun beentjes hebben, niet van lamme aanklampers die een beetje meedoen voor het klassement in de Tour.

HUP eendagscoureurs!

HUP Wout!

HUP koers!
betuweracer 20 januari 2021 22:00
Frederik D. 20 januari 2021 23:27
Je zou kunnen zeggen, een eendaagse wielerwedstrijd verhoudt zich tot een meerdaagse wielerronde als lyriek tot romans. Maar deze mooie vergelijking gaat mank als een wielrenfiets zonder voorwiel. Je komt er niet mee weg. Beter is het te zeggen, een eendaagse wielwedstrijd verhoudt zich tot een meerdaagse wielerwedstrijd als een pan lauw water tot een pan goed warme goede groentesoep. Of misschien nog beter, als een Merijntje zonder mistroostig gemopper tot een Merijntje die vol op dreef murmureert over kutmongolen en aanverwante ellendes des levens. Geef mij maar het laatste Merijntje en meerdaagse wielerrondes.
Luijt 21 januari 2021 10:50
Zeg Mortirolo, ga je mond eens spoelen met die lauwe piswijn van je.
Hee, boeie Ruurd. Kurk is kurk!
Orakel 21 januari 2021 11:56
Heijboer over de helm van Roglic:
Heeft die nieuwe tijdrit-helm van Roglic een rol gespeeld?
‘Eens dat die helm er optisch niet goed uit zag. De helm is uitgebreid getest, ook in de windtunnel. Hij is ontworpen mét vizier, dus als één geheel. Toen het vizier eraf ging, was het geen geheel meer. Daardoor zag het dragen er niet optimaal uit, maar dat is geen oorzaak van het tijdverschil. Dat valt echt te verwaarlozen.’
El Chaba 21 januari 2021 12:47
merijntje mortirolo 21 januari 2021 13:02
Trouwens ook een :hartje: voor jou.

Zit er ook vlees in die groentesoep?
Clavan 21 januari 2021 13:31
Oh ja. ik moet de Tavankari Saperavi nog bij bestellen.
Nomath 21 januari 2021 19:35
Ploegen gaan wel heel ver in het uit de wind houden van hun materiaalsponsors.
Frederik D. 21 januari 2021 20:25
Ja, een goede groentesoep heeft vlees nodig.
El Chaba 22 januari 2021 11:47
Dat is helaas een typisch Nederlandse eigenschap waar ‘we’ in de sport wel vaker last van hebben.
Horsie is back 22 januari 2021 13:07
Roglic definitef aangewezen als kopman, Dumoulin en Kruijswijk elk in een "vrije rol". Dylan G. mag op 12 mei weer On the road again. Volgens NOS.
El Chaba 22 januari 2021 13:13
[www.wielerflits.nl]

JUMBO-VISMA BOUWT TOURSELECTIE ROND ROGLIC, DUMOULIN EN KRUIJSWIJK

Jumbo-Visma heeft zijn plannen voor de komende Tour de France uit de doeken gedaan. Zoals verwacht trekt de Nederlandse WorldTour-formatie met Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk naar de Franse ronde.

De technische staf zat de afgelopen weken al rond de tafel en het plan was om opnieuw te proberen met de drie kopmannen Roglič, Dumoulin en Kruijswijk aan het Franse avontuur te beginnen. Ook de drie renners hadden intern hun voorkeur uitgesproken om in de Tour te starten.

De achtkoppigeselectie bestaat verder uit Wout van Aert, Sepp Kuss, Robert Gesink, Tony Martin en Mike Teunissen. Van Aert zal in de komende Ronde van Frankrijk ook voor eigen rekening rijden. De Belg, vorig jaar winnaar van twee sprintetappes, hoopt in de eerste week al meteen de gele trui te pakken en zal ook op jacht gaan naar ritzeges.

De groene ambities van Wout van Aert
Van Aert: “De groene trui is wellicht voor 2022. Dit jaar al? We starten met drie kopmannen voor het klassement en dan hebben we na de Tour ook nog de Olympische Spelen. Ik weet niet of dat te combineren is. De groene trui is wellicht voor volgend jaar, maar we zullen zien hoe ver we dit jaar raken.”

Jumbo-Visma beleefde vorig jaar een zeer succesvolle Tour de France, maar de formatie slaagde er uiteindelijk net niet in om de gele trui naar Parijs te brengen. Roglič mocht als leider beginnen aan de beslissende tijdrit naar La Planche des Belles Filles, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in zijn ijzersterke landgenoot Tadej Pogačar.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-fr Tour de France 2021
flag-si Primož Roglič
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen
flag-be Wout van Aert
_________________________________________________________

Hier wordt niet van een vrije rol gerept, maar 'een vrije rol' of 'kopman', in de praktijk maakt dat natuurlijk geen flikker uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2021 13:35 door El Chaba.
El Chaba 22 januari 2021 14:11
Flikker..? Lees je bijdragen over van Aert nog eens terug en vraag je dan eens af wie hier gay is.
En dan wandel je ook nog.. grinning smiley
Carlos Danger 22 januari 2021 14:26
De O.S. mogen ze zo langzamerhand wel uit de voorbereiding schrappen.
merijntje mortirolo 22 januari 2021 14:40
Dat kleine kutstukje naar Purmerend kun je toch fietsen?
merijntje mortirolo 22 januari 2021 14:44
Dat mensen er nog vanuit gaan dat die doorgaan, inderdaad. Nóóit van zijn 2021.
Clavan 22 januari 2021 15:45
Purmerend? Er zijn weinig 'steden' waar ik liever niet kom. Maar Purmerend is er wel eentje van. Voor je het weet loop je daar Danny de Munk o.i.d. tegen het lijf. Doe dan maar liever uuhhh Gouda ofzo.
Carlos Danger 22 januari 2021 17:11
Hebben ze daar ook een 'Hoedje van de Koningin'?
Andere Peter 23 januari 2021 14:13
5 dagen geleden dus, zei ik dat zulke detailplanning 6 maanden voor een Tour zinloos is. En moet je kijken hoe suf dat rijtje rennersnamen nu al oogt, met Dumoulin daarbij.
Slimmerd 23 januari 2021 14:20
Eén jaar geleden voegde Dumoulin niks toe in de Tour, de ploeg kan er alleen maar op vooruitgaan
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen