Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fietsensponsor Giant loodst Nederlandse klimbelofte naar profcontract bij jongste ProTour-team

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 24 januari 2021 05:10
Quote

Fietsensponsor Giant loodst Nederlandse klimbelofte naar profcontract bij jongste ProTour-team

Januari 23, 2021

16 Spanjaarden, een Colombiaan, een Rus, een Tsjech en de Nederlander Danny van der Tuuk vormen de rennerskern 2021 van Equipo Kern Pharma. De Spaanse ProTour-ploeg is qua rennersleeftijd de jongste profploeg van de klas en had door de komst van de Nederlandse fietsensponsor Giant ook nog een Nederlandse beloftevolle klimmer nodig. De keuze viel op Danny van der Tuuk.



Begin oktober 2020 nam general manager Juan José Oroz contact op met Danny van der Tuuk, toen nog – voor het 3e seizoen op rij – U23-renner bij het continentale Metec – TKH Continental Cyclingteam. “Mijn naam was bekend bij de ploeg omdat ze mij in de jeugd al een paar keer hadden opgemerkt tijdens klimwedstrijden in Spanje”, zegt de renner. “Omdat de ploeg vanaf aankomend seizoen op Giant-fietsen rijdt, waren ze nog op zoek naar een Nederlandse renner. Bovendien wil hoofdsponsor Kern Pharma (een farmaceutisch bedrijf met hoofdzetel in Spanje, red) in de toekomst nadrukkelijker aanwezig zijn in Nederland.”

En zo viel al snel de naam Danny van der Tuuk. “De ploeg wist wie ik was en ik ken zelf ook 2 mensen persoonlijk die een hoge functie hebben binnen Giant”, geeft hij aan. “Maar dat ik nu prof word, kwam wel als een verrassing. Ik had het na zo’n vreselijk seizoen door corona niet zien aankomen. Nauwelijks wedstrijden op niveau heb ik kunnen rijden in 2020, enkel het NK, de Druivenkoers in Overijse en de Poolse rittenwedstrijd Solidarnosc. Wel heb ik de voorbije jaren veel geïnvesteerd in klimwedstrijden en trainingskampen, wat me nu goed van pas is gekomen. Mijn inspanningstesten waren blijkbaar overtuigend genoeg om mijn krabbel te zetten voor 2 seizoenen. “

Klimmers
Bij de junioren won Van der Tuuk onder meer de Trofeo Cabedo, 1 van de belangrijkste klimwedstrijden voor junioren in Spanje. “Mede dankzij dat resultaat ben ik nu prof kunnen worden, want de ploeg hechtte daar toch belang aan, heb ik vernomen. Maar zelf ben ik daar niet mee bezig. Het is alweer 3 jaar geleden en dat is best lang. Ik besef dat dit niet genoeg is om het te maken en kijk vooruit. Bij Equipo Kern Pharma hebben jongens als Carapaz, Soler en Amador hun opleiding genoten. Begeleiding en visie staan hier voorop en dat vind ik wel belangrijk.”

De stap van Metec naar Kern Pharma voelt voor Van der Tuuk als best groot. “De renners rijden hier een tikkeltje harder en zeker bergop is het verschil toch groot, heb ik op het trainingskamp mogen ervaren. De meeste renners zijn dan ook klimmers, er zijn een paar hardrijders en 1 sprinter. We zijn wel maar met 4 buitenlanders, maar iedereen doet zijn best om Engels te praten tegen mij en zelf begin ik het Spaans ook stilaan op te pikken. Qua integratie kan ik zeker niet klagen, ik voel me aardig op m’n gemak hier.”

Het seizoen komt er nu snel aan voor Van der Tuuk. “Volgende week zondag begin ik al te koersen, met de GP la Marseillaise en de Ster van Bessèges. Begin maart reis ik naar Kroatië voor de Umag Trophy en Porec Trophy en een koers in Istrië (Istrian Spring Trophy, red). Daarna zijn er een aantal eendagskoersen in Frankrijk en rijd ik ook de Tour de Bretagne.”


[wielerverhaal.com]

Leuk voor Danny dat hij deze kans krijgt. Hopelijk pakt hij die met beide handen aan en lukt het hem om enkele leuke resultaten te boeken bij zijn nieuwe team. Hopen jullie dat ook of laat deze renner jullie onverschillig?
merijntje mortirolo 24 januari 2021 05:50
Remko 24 januari 2021 08:00
Clavan 24 januari 2021 09:54
Nederlandse fietsensponsor Giant? Ze hadden beter een Taiwanese klimmer kunnen contracteren eye rolling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen