Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Initiator Zoetemelk Classic overleden

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 06 februari 2021 18:27
Quote

Cor Vergeer (1946-2021) was SP’er van het eerste uur en initiatiefnemer van de Zoetemelk Classic

De initiatiefnemer van de wielerronde waar Joop Zoetemelk zelf ook aan meedeed, overleed aan de gevolgen van een hartstilstand. Op de fiets.

Peter de Waard 4 februari 2021, 22:41


Cor Vergeer Beeld Hielco Kuipers Fotoprodukties

Met gemak fietste hij op zondag 70 tot 80 kilometer. Dat deed hij tot de corona-uitbraak met zijn eigen fietsclub. De laatste tijd deed hij het noodgedwongen alleen.

‘En voor het laatste stukje fietste ik hem dan tegemoet. Op 17 januari belde hij mij op dat hij in Noordwijkerhout was. We zouden elkaar bij het Witte Kerkje in Katwijk ontmoeten en samen naar huis fietsen’, zegt zijn echtgenote Fenna Vergeer-Mudde. ‘Maar hij kwam niet.’

Cor Vergeer was op de fiets buiten bewustzijn geraakt en overleden aan een hartstilstand, ondanks pogingen van andere fietsers om hem te reanimeren.

Dat was totaal onverwacht. Drie Elfstedentochten had hij gereden en bij de Leidse wielerclub Swift was hij niet alleen enthousiast lid maar ook initiatiefnemer van de Joep Zoetemelk Classic.

Bekender was hij nog als SP’er van het eerste uur. Liefst twintig jaar was hij voor die partij gemeenteraadslid en fractievoorzitter in Leiden. De politieke interesse deelde hij met zijn echtgenote. Fenna Vergeer-Mudde was Tweede Kamerlid voor de SP en maakte deel uit van de allereerste SP-fractie in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. In 1999 dwong zij als Statenlid toenmalig commissaris van de koningin Joan Leemhuis-Stout en de gedeputeerden tot aftreden wegens de Ceteco-affaire.

SP’er en vriend Willem de Vroomen noemt Cor ‘een uitermate vriendelijke man, die geen vijanden had’. ‘Ik ben tegelijk met Cor in Leiden afgestudeerd in de sociologie, na het samen schrijven van onze afstudeerscriptie. Ik heb zelf de Elfstedentocht maar één keer uitgereden.’

Cor Vergeer kwam uit een gezin van acht kinderen in Boskoop. Zijn vader was een boomkweker. Hij vond dat de intelligente Cor als oudste zoon het best priester kon worden. Maar na twee jaar kleinseminarie gaf die er de brui aan.

Hij vervolgde zijn opleiding op het gymnasium, waarna hij in Leiden sociologie ging studeren. Hier ontmoette hij Fenna, met wie hij later een tweeling kreeg. Samen werden ze actief bij de derdewereldorganisatie Nesbic (Nationaal Students Bureau of International Cooperation), die liefdadigheid afwees en de landen in de Derde Wereld wilde bevrijden van kolonialen en imperialisten.

Zo kwamen ze ook in de arbeiderswijken van Leiden terecht, waar ze zich het lot van de bewoners aantrokken. Begin jaren zeventig werden ze lid van de nieuwe partij SP, die was voortgekomen uit maoïstisch-leninistische groepen en dissidente communisten. Zij waren allebei op de oprichtingsvergadering.

In 1984 verdedigde Cor Vergeer het standpunt dat voormalige gastarbeiders moesten kunnen kiezen tussen zich aanpassen of terugkeren naar hun eigen land. Als ze wilden blijven, moesten ze zich de Nederlandse taal en cultuur eigen maken. Vergeer werd verweten van de SP de ‘centrumpartij van links’ te maken. Later gaven velen hem alsnog gelijk.

Als raadslid lukte het hem onder meer de Oostvlietpolder, een van Leidens laatste agrarische gebieden, groen te houden. Cor Vergeer was leraar bij de Stichting Opleiding Sociale Arbeid. Omdat Joop Zoetemelk ooit lid was geweest van zijn wielerclub Swift, vond hij dat er een jaarlijkse tocht naar hem genoemd zou moeten worden.

Dit werd de Joop Zoetemelk Classic. Zoetemelk deed zelf vanaf de allereerste editie ook elk jaar mee. Het evenement dat, dit jaar voor de 15de keer zal plaatshebben, trok in sommige jaren meer dan vijfduizend deelnemers.


[www.volkskrant.nl]
Frederik D. 06 februari 2021 18:44
Triest nieuws. Ik wens zijn nabestaanden veel sterkte.
Nelis! 07 februari 2021 07:23
Klinkt als een goed leven met een einde zoals meer fietsers zouden wensen. De JZC heb ik ook enige jaren gereden. Fijn parcours, alleen te druk.
Sterkte aan de nabestaanden.
Nelis! 07 februari 2021 07:23
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2021 07:23 door Nelis!.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen