Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Data MvdP tijdens de Strade Bianche

Gepost door Clavan 
Clavan 08 maart 2021 11:52
Bron WF:

Alpecin-Fenix heeft verschillende gegevens vrijgegeven over het optreden van Mathieu van der Poel in Strade Bianche. De ploeg publiceerde onder andere het gemiddelde vermogen waarmee de Nederlandse kampioen naar de winst in Siena sprintte.

Van der Poel legde de 186 kilometer lange koers af met een gewogen gemiddelde van 389 Watt, waarvan het laatst anderhalf uur 439 Watt. Op de sector Le Tolfe, de elfde en laatste onverharde strook op de route, haalde de Nederlandse kampioen over zestig seconden een gemiddelde van 738 Watt. In de eindsprint naar Siena, waar de streep lag op het Piazza del Campo, bereikte hij over twintig seconden een gemiddelde van 1004 Watt.
Clavan 08 maart 2021 11:54
1000 Watt......dan zijn de bitterballen wel klaar denk'
Sven Ake Nilsson 08 maart 2021 11:58
En helemaal terecht een KOM op Strava voor deze laatste explosie...
Snorfietser 08 maart 2021 12:55
Ik zie 4 cijfers, en ik vind ze alle 4 bizar.
Koppizoektwachtwoord 08 maart 2021 13:57
Ik zie meer cijfers maar ik begrijp alleen die drie van het eerste getal: 186 kilometer is niet heel ver. Hij fietste indrukwekkend, dat zag ik wel.
Horsie is back 08 maart 2021 14:08
Laten we voorop stellen, dat al deze data voor de renner in kwestie van (groot) belang zijn voor de analyse en sturing van het prestatievermogen door zijn begeleiders. Vervolgens kan het echter nooit dienen om tot uiting te brengen op welke plaats in de eeuwige ranglijst van het menselijk prestatievermogen, en dan specifiek gericht op het wielrennen, deze waarden staan. In de meetbare sporten kunnen er conclusies getrokken worden op honderdsten van seconden. Presteert iemand op een meetbare sportactiviteit 1% langzamer dan betekent dat doorgaans automatisch plaats vergaan. Ook als Mathieu 5% minder vermogen had geleverd in zijn eindsprint was de overwinning nog altijd gemakkelijk voor hem geweest. Hij won omdat hij van al zijn tegenstanders het meest fris was, bij voorbaat een uitzonderlijk recupereervermogen bezit, maar ook een dito aanpassingsvermogen, naast een joie de vivre, waarop stille wateren (je weet nooit wat er onder de oppervlakte huist) kennelijk recht hebben.

De cijfers.

Het gegoochel met genormaliseerd vermogen vind ik persoonlijk altijd armetierig en misleidend, al begrijp iik best waarom ze deze metric gebruiken.
Op Strava wordt trouwens gesproken van 373 Watt en niet 389 Watt. Het verschil met het NK vorig jaar (390 Watt) oogt me niet zo groot overigens, alhoewel het wel twee verschillende parkoersen waren. Bovendien heeft vermogen niet zo'n absoluut karakter als velen denken. Het is, zoals veel in de natuur zo niet alles gebonden aan de natuurwetten. De vermogens-snelheidsrelatie van Hill speelt overal een rol. Niettemin heb ik wel de indruk, dat Mathieu van der Poel een fractie beter is geworden dan vorig seizoen, even los van het gegeven, dat hij door meer ervaring wijzer is geworden en anderen, toch nog niet 100% zijn.

Het NP van 439 Watt (5,85 W/kg) zie ik hem nog niet als relatief gemiddeld vermogen rijden op de Mont Ventoux and beyond. Caution.

Het wattage van 738 Watt over een minuut (voor hem 9,84 Watt/kg) oogt absoluut indrukwekkend, maar het is wel op geaccidenteerd terrein. Anders zou ik toch moeten gaan veronderstellen, dat hij een frisse Theo Bos op de kilometer zo maar even zou kunnen kloppen. Dat is te hooggegrepen!

De befaamde heuvelsprint, waarop Mathieu een piek had van 1362 Watt was zeker heel indrukwekkend. Daar stak de befaande raid van Chris Froome in 2013 op de Mont Ventouwx, waarvan Oom Antoine nog steeds nachtmerries krijgt, pover tegen af. Maar Froome was daarentegen wel bezig mnet het beklimmen van een heuse berg en moest nog door.

Verhogen van de actuele snelheid bedroeg slechts 10 km/h. De baansprinters gaan binnen 10 seconden van 0 naar 60! grinning smiley
Het stijgingspercentage liep op van 12 tot 16 à 17%, volgens de Strava meting althans. De cadans van 81 naar 98 à 100.
Vermogen: 760/1345/1362/1283/1252/1243/1231/1196/1158/1142/1097/1060/1012 > 956/711 (als de rivier weer leegstroomt) / 528.

Het energieverbruik lag nog onder dat van de klassieker LBL, maar dat heeft goeddeels ook te maken met het verschil in afstand.
Het prachtige weer zorgde ook voor een hogere gemiddelde snelheid.
Horsie is back 08 maart 2021 14:10
Sven Ake Nilsson Schreef:
-------------------------------------------------------
> En helemaal terecht een KOM op Strava voor deze
> laatste explosie...

Pas 8. Omdat hij vooraf uiteraard langzamer was. Voor het segment waarop Mathieu sprintte bestond uiteraard geen KOM.
Horsie is back 08 maart 2021 14:13
Jurgen van Teeffelen heeft op zijn website overigens een artikel geschreven: Hoe coach je zo'n fenomenale renner?
Horsie is back 08 maart 2021 14:21
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1000 Watt......dan zijn de bitterballen wel klaar denk'

En de toast ook wel. Robert Förstemann, de man met de genetisch dikke bovenbenen, deed ooit een toastertest op een ergometer over een minuut, waarop hij ogenschijnlijk nog minder vermogen leverde dan Mathieu van der Poel zaterdag. Hij reed echter wel een virtuele berg van 40% op en dat met een extra gewicht van 20 kg. Nou ja. Voor de liefhebber: op youtube of via Google: Förstemann en de toaster.
Horsie is back 08 maart 2021 14:22
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1000 Watt......dan zijn de bitterballen wel klaar denk'

Die had hij al voor ontbijt gehad. DNA-based pistolets.
Horsie is back 09 maart 2021 01:03
Ik zie nu dat het gemiddelde wattage van Mathieu van der Poel over de hele Strade Bianche 319 Watt was en dat van Egan Bernal 270 Watt. Bij extrapolatie van 60 kg (Bernal) naar 75 kg (Mathieu) zou Bernal dus 75/60*270 Watt 337,5 Watt gereden hebben. Dat normaliseren van het vermogen is natuurlijk mooi, maar de talloze rustmomenten bij het niet trappen of het zelfs maar meetrappen leidt uiteraard ook tot herstel. Vraag het de echte Senkrechtstarter van het Wieleruniversum. Hoe je na minder dan na een minuut je benen in brand hebt gestoken en Opoe je een gemakkelijke stoel moet geven, zodat zij even op jouw racefiets kan gaan experimenteren.

Shut up legs moet ooit over 6 uur ruim 330 Watt gereden hebben voordat hij (total loss) door de opper bull werd ingerekend. "What?", zegt Oprah ineens. Floyd Landis schijnt in training ooit 360 Watt over 6 uur gereden hebben.
De zwarte trui 09 maart 2021 11:42
Die 738 Watt over een minuut (berg)op Le Tolfe (dacht ik) daar is weinig Spaans aan toch? Zo diep in de finale nog ff een minuutje vol gas geven. Vorig jaar tijdens De Ronde (of GW) lieten ze ook regelmatig de power van WvA en MVDP zien tijdens de klimmetjes, was vergelijkbaar en zet elke amateurrenner mooi met de voetjes op de grond...
Horsie is back 09 maart 2021 13:02
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die 738 Watt over een minuut (berg)op Le Tolfe (dacht ik) daar is weinig Spaans aan toch? Zo diep in de finale nog ff een minuutje vol gas geven. Vorig jaar tijdens De Ronde (of GW) lieten ze ook regelmatig de power van WvA en MVDP zien tijdens de klimmetjes, was vergelijkbaar en zet elke amateurrenner mooi met de voetjes op de grond...

Mijn Spaans beperkt zich tot "Que" Zwarte Trui?
Allereerst wat is een minuutje vol gas geven? Dat doen ze alleen op de baan en dan nog niet altijd. Je denkt toch niet als Filippo Ganna op de 4 km individuele achtervolging op de baan 1 minuut vol gas geeft hij nog in de buurt komt van het WR op de 4 km individuele achtervolging. Vol gas geven kan niet op minder hoogwaardige energie, waarvan maar weinig op voorraad is. Met de energie, die in je vetcellen zit opgehoopt overleef je wel 40 dagen vasten of in wielertermen 16 zware LBL edities achtereen, maar een minuut Full Gas kan alleen Cecilie in haar verbeelding. Wat wel een verschil is tussen wielrenners, dat ze niet allemaal even efficiënt met aerobe energie kunnen omgaan. Mathieu is daarin op de weg een grootmeester.

De een minuut vermogenswaarde onder die omstandigheden is super, daar niet van, maar separaat hoeven andere kleppers hiervan niet te schrikken, tenzij ze uiteraard weer onder diezelfde omstandigheden worden geplaatst. De vermogensdata van Jeffrey Hoogland echter worden beter bewaakt dan de rubies van Horsie, maar dat ligt nog wel (bijna) 50% hoger. Als kanttekening: wattage mag niet alleen maar absoluut beken worden. Alhoewel Egan Bernal bijna gelijktijdig aan de meet kwam met Mathieu van der Poel kon hij met gemiddeld bijna 50 Watt minder toe.

Wat velen vaak vergeten, is, dat gemiddelden weliswaar indicatieve waarde hebben, maar niet het hele verhaal kunnen vertellen.
Neem de 20 seconden versnelling (gemiddeld 1004) op het eind. Als ik de (halve) aanzet (760 Watt na 587 Watt) even buiten beschouwing laat, dan volgen dus 1345/1362/1283/1252/1243/1231/1186/1158/1142/1097/1060/1012/956/711/528/624/648/544/428/511 Watt.
Moet de niet door kennis gehinderde leek hier (niet) concluderen, dat Mathieu aan het eind van zijn spaanse latijn was. Wat nu rood hoofd! grinning smiley

Dat Mathieu van der Poel nog zo geweldig kon huishouden gaf ook aan, dat hij relatief nog erg fris was, al moet dat uiteraard altijd in relatie met zijn tegenstander(s) worden gezien. Op dat moment was hij dus een anaerobe geweldenaar. Van de vermaarde bergbeklimmer Egan Bernal heeft toch ook niemand gezegd, is dat nou degene, die bergop een TDF heeft beslist en nog weer kan beslissen? Waarom hoor ik niemand over Chantal Blaak, die in wezen toch precies hetzelfde deed met Longo Borghini?

In de wielersport is er geen metric waarover zoveel ONZIN wordt geschreven verband houdende met VERMOGEN. Ik heb het vaker geschreven: de natuur laat noet met zich sollen en houdt vast aan zijn eigen wetten. Degenen, die de toaster video van een 95 kilo zware man hebben bekeken, waarin hij 1 minuut continu 700 Watt moet trappen teneinde een paar smeetjes brood geroosterd te krijgen (aangebrande pistolettes) voor zijn ontbijt, hebben kunnen waarnemen, hoe moeizaam dat ging.als dat moet gebeuren onder die specifieke omstandigheden. Hij reed daar virtueel een klim van 40% op met zijn 95 kilogram. Ziet U het voor zich!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2021 13:05 door Horsie is back.
Horsie is back 09 maart 2021 20:11
Clavan Schreef niet:
-------------------------------------------------------
Toch nog even teruggegrepen naar cijfermateriaal van de AGR overwinning 2019.

Max 1400 Watt vs 1362 Watt
20 seconden gemiddelde 1064 Watt vs 1004 Watt
48 seconden gemiddelde van 831 Watt (1 minuut zeg 750 Watt) beter dan een minuut gemiddelde van 726 Watt
Alleen het algemeen gemiddelde was met 278 Watt beduidend later, maar de AGR duurde natuurlijk langer en ook was Mathieu laat wakker.
Sub Culture 09 maart 2021 20:12
Fuck al dat cijfermateriaal en geniet gewoon van die krachtsexplosie.
Clavan 10 maart 2021 09:08
Zelf schrijf ik helemaal niet. Je weet toch, appeltje C appeltje V. Voor de rest kan ik helemaal niks. Ik zou een goede projectmanager kunnen zijn....sterker nog.
Horsie is back 10 maart 2021 23:06
Je kon er op wachten. Oom Antoine Vayer@Festinaboy heeft weer zijn video geüpload met powerdata: dus tweemaal voor een periode van rond de twintig seconden. Hier kun je al goed zien, dat de twee verschillende trajecten waarop Mathieu acteerde ook een verschillende uitwerking in wattage geven, terwijl hij zich toch beide keren maximaal inspande. Nu heeft Mathieu van der Poel de status bereikt van Chris Froome. cool smiley
Eqquipo 11 maart 2021 09:06
[sporza.be]

Paar beelden uit de volgauto bij Quick Step en Jumbo en wat in koers stukjes vanaf de fiets
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen