Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Quinn Simmons en inclusiviteit

Gepost door Cecchini 
Cecchini 09 maart 2021 10:18


Door Peter Winnen

Wat een elitegezelschap denderde daar over het Toscaanse grint: Van Aert, Van der Poel, Alaphilippe, Bernal, Pidcock, Pogacar, verassings- pakket Gogl, en het Amerikaanse supertalent Simmons. Dat die laatste er bij was kon ik haast niet geloven. Een paar dagen eerder had dit jongetje van 19 met de wilde rode baard zich tegen zijn ploeg uitgesproken. En toch was hij opgesteld door de leiding van Trek-­Segafredo. Hoe zat dit?

Eind september vorig jaar werd Quinn Simmons door de ploeg ‘tot nader order’ op non-actief gesteld vanwege ‘het voeren van een gesprek op Twitter op een manier die niet past bij een Trek-atleet’. Ook vielen de woorden ‘verdeeldheid zaaiend, opruiend, schadelijk’. Het gesprek op Twitter van Simmons met de Nederlandse journaliste José Been was maar een kort gesprek. Been riep alle Trumpaanhangers op haar maar niet meer te volgen – het was vóór de presidentsverkiezingen; Simmons reageerde met bye gevolgd de emoji van een donker getint wuivend handje. Toen hij in andermans reactie een ‘Trumper’ werd genoemd antwoordde hij met ‘that’s right’, gevolgd met de emoji van een Amerikaanse vlag.

Dat is vragen om problemen in het kruitvat dat de Amerikaanse samenleving toen was. Simmons haastte zich met excuses aan iedereen die aanstoot had genomen aan zijn tweets. Het donkere handje was heus niet racistisch bedoeld, het was hooguit een ongelukje.



Vorderingen
Een paar maanden later, vorige week dus, verklaarde Simmons dat hij niet verdiend had om geschorst te worden. Hij snapt dat hij zijn werkgever niet vertegenwoordigd had zoals gemoeten, maar vindt wel dat hij is geofferd. Wat hij van de affaire geleerd heeft? Dat hij zich voortaan verre houdt van gevoelige discussies. Wat vinden ze bij Trek van zijn vorderingen? Hoopvol.

Quinn Simmons heeft een intensieve training ondergaan op het vlak van diversiteit en inclusiviteit opdat hij tot een beter begrip van de wereld om zich heen kon komen. ‘Dit is nog maar de start van een langer proces met betrekking tot Quinns opvoeding’. Bij Trek probeert men trouwens de hele ploeg een breder begrip van de wereld bij te brengen. Het bedrijf ziet voor zichzelf een grote rol weggelegd in het inclusiever maken van de samenleving.

Trek levert ook fietsen aan de Amerikaanse politie. Al eerder riepen verschillende actiegroepen het merk op de leveringen te staken zoals concurrent Fuji had gedaan. Op foto’s was zichtbaar dat de politie de fietsen gebruikte als wapen tegen vreedzame demonstranten van de Black Lives Matter-beweging. Trek liet weten misbruik van het merk ‘weerzinwekkend’ te vinden, maar wees ook opzichtig op de zegeningen van hun materiaal bij juist gebruik door de politie. De lauwheid van de reactie zette bijzonder kwaad bloed.

Niet alleen een jonge renner met het uiterlijk van een ­Capitoolbestormer moet worden opgevoed, ook zijn sponsor. De eerste resultaten zijn hoopvol.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2021 10:18 door Cecchini.
Curzio 09 maart 2021 11:41
Met alle gevoeligheden over stukjes die geplaatst worden in het achterhoofd enzo, maar even serieus, wat voegt dit stuk tekst nu werkelijk toe op een wielerforum? Behalve dat we weer de deur op zetten om te schieten vanuit vooringenomen stellingen?
Cecchini 09 maart 2021 11:57
Ja, daar vraag je me wat. Wat voeg ik überhaupt zelf toe aan het leven ? Ik vrees weinig tot niets, desondanks laat ik soms van me horen, ook al is het via een gedachtengang van ex wielrenner Peter Winnen over een hedendaags wielertalent met zijn eigen nukken en kwaliteiten.

Maar goed, ik begrijp je vrees dat Frederik D en Tinuz weer uit hun schuttersputjes komen. Ik zal daarom in de toekomst voorzichtigheid betrachten
Horsie is back 09 maart 2021 13:20
Kop op, Cecchini. Er zijn toch ook geen krantenlezers, die bij elke keer, dat ze een krant lezen, zich afvragen: Wat uit die krant draagt nu concreet bij aan de continuering van mijn leven? De zuurstofpakketjes zouden onmiddellijk protesteren: Wij zijn toch het belangrijkste!

Keep up the good work.
Frederik D. 09 maart 2021 14:07
Kous is af. Alleen de ongekouste Beentjes zullen nog wel door mieren. En misschien bemoeit Megan Markle er zich nog mee.
Eindhovuh 09 maart 2021 14:14
Gewoon lekker blijven plaatsen.
Eindhovuh 09 maart 2021 14:15
Ik wil niet meteen aan schedelmetingen enzo doen, maar erg intelligent kijkt hij niet uit zijn ogen of wel?
Nou hoeft dat voor een wielrenner natuurlijk ook niet meteen maar toch?
Horsie is back 09 maart 2021 14:36
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kous is af. Alleen de ongekouste Beentjes zullen
> nog wel door mieren. En misschien bemoeit Megan
> Markle er zich nog mee.

Hoorde gisteren nog iemand ongekuist zeggen. "Had toen nog korte rokjes, maar kon het ook hebben".
Carlos Danger 09 maart 2021 14:44
Quinn komt nochtans uit een overwegend Democratische regio en met 19 jaar is het nog wat vroeg voor een
eindoordeel. Voorlopig nog maar afdoen als een jeugdzonde.
Frederik D. 09 maart 2021 15:51
Een Prins Harry blik. Een harrieblik. Een blik harries opengetrokken.
Frederik D. 09 maart 2021 15:55
Jeugdige overmoed. En natuurlijk moet je als wielerploeg open staan voor welk talent dan ook, homo, zwart, weet ik veel. Dus een wielerploeg dient een liberale geest uit te stralen, ook jegens trumpstemmers. Dat laatste wordt vergeten door een Been. En dat valt haar kwalijk te nemen. Maar ja, denken met de onderbuik is geen echt reflecterend denken.
Sub Culture 09 maart 2021 19:46
Dat kopje van Simmons, mooi.

Beeld me dan in dat ik tijdens een roadtrip in de States verdwaald ben in fucking Oklahoma en in een desolaat landschap een huisje zie waar nog licht brandt.
Aankloppen op de deur en dan dat rosse verdwaasde kopje wantrouwend 'we don't get to see a lot strangers here' met een zwaar southern accent.

Hij toont je de weg en geeft je een kom soep te eten, maar ergens blijft de angst om anaal te worden verkracht door dit heerschap levend.

Fuck Trump.
El Chaba 09 maart 2021 19:50
Gewoon lekker blijven plaatsen. thumbs up
Voor de een voegt het wel wat toe, voor de ander niet. Boeie verder, het gaat ten minste over wielrennen, dat is sowieso al winst hier tegenwoordig. En bovendien ook negatieve reacties voegen wat toe, want dat is nou eenmaal de essentie van een discussie voren. Het zou vrij saai worden als iedereen het met elkaar eens zijn.

Verder zou ik je vooral persoonlijk niets aantrekken van negatieve reacties op het stukje zelf, zoals je in het verleden nogal eens deed. Die negatieve reacties hebben namelijk geen enkel waardeoordeel over jou, de plaatser van het stukje, maar over de inhoud daarvan. Iets met 'Don't shoot the messenger'.. winking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2021 19:54 door El Chaba.
El Chaba 09 maart 2021 19:56
Zoiets heb ik ooit ook eens meegemaakt, maar dan was ik "dat rosse verdwaasde kopje"..

En wellicht ten overvloede: "Fuck Trump" is welhaast een zekerheid, voor ieder weldenkend mens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2021 19:58 door El Chaba.
Curzio 09 maart 2021 22:00
Het gaat over wielrennen? Waar dan?
Cecchini 09 maart 2021 22:47
Wielrennen bestaat al sinds mensenheugenis dankzij de sponsoren. Simmons wordt betaald door een fietsmerk Trek, dat al jaren een grote sponsor is in de wielrennerij, en is klaarblijkelijk als fietsenleverancier aan de Amerikaanse politie ter discussie komen te staan, waardoor Simmons' politieke denkbeelden ineens wat interessanter worden. Toch niet vreemd, dat Peter Winnen er dan een stukkie aan besteed. Doping en commercie beheersen al decennia de wielrennerij, en zijn daardoor wel relevant me dunkt om er soms iets over te plaatsen.
Curzio 10 maart 2021 08:19
Al goed hoor. Ik ben benieuwd naar het oorsprongsverhaal van koffiemerk Segafredo hier op het prikbord.
Orakel 10 maart 2021 09:35
Ben je toen aangeklaagd El Chaba, of er mee weg gekomen?
Frederik D. 10 maart 2021 11:41
Was geen zuivere koffie, zou Max Havelaar zeggen. "winking smiley
Anony 10 maart 2021 11:43
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben je toen aangeklaagd El Chaba, of er mee weg
> gekomen?


smileys with beer
Tjappie2 10 maart 2021 16:34
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben je toen aangeklaagd El Chaba, of er mee weg
> gekomen?

Retorische vraag natuurlijk.
#Whiteprivilege
Luijt 13 maart 2021 11:19
Diversiteit en inclusiviteit, vide Hans Teeuwen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen