Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

55th Amstel Gold Race (1.UWT) One day race»Valkenburg›Berg en Terblijt(216.7k)

Gepost door Clavan 
Clavan 16 april 2021 09:35


Zondag is het (hoog) tijd voor de 55e editie van de Amstel Gold Race. De enige Nederlandse UCI WorldTour Klassieker bestaat sinds 1966 en is dit jaar een circuitrace van bijna 220 kilometer met 38 hellingen.






Voorbeschouwing WF : Heren en Vrouwen

Startlijsten PCS: Heren en Vrouwen

Weer en TV

De weergoden zijn de renners goedgezind in Zuid-Limburg, zondag. Zo warm als het in 2019 was, zal het niet zijn. Maar met ’s middags een maximale temperatuur van twaalf graden Celsius, is het prima koersweer. Er is geregeld ruimte voor de zon, er valt geen regen en ook de wind valt mee. Die komt uit het noordoosten en waait aan windkracht twee tot drie. Kortom: het weer zal de wedstrijd nauwelijks beïnvloeden, de renners maken de koers.

Omdat de lokale lus hermetisch is afgesloten voor het publiek (uitsluitend toegankelijk voor bestemmingsverkeer), kunnen toeschouwers de wedstrijd in zijn geheel volgen via de NOS. Dat kan online via de website van de NOS en op NPO 1 zullen later op de middag ook televisiebeelden en radioverslag te zien en horen zijn. Sporza verzorgt vanaf de start een livestream en schakelt om 14.00 uur over naar televisie. Vanaf dat tijdstip kun je ook inschakelen op Eurosport Player. Eurosport 1 begint om 16.30 uur.







Amstel Gold Race – Nederlandse winnaars (tot Mathieu)

Zondag wordt voor de 46e keer de Amstel Gold Race gereden. In de voorgaande 45 edities was er 17 maal een Nederlander de beste. Tijd om deze Nederlandse overwinningen in ‘s lands bekendste koers weer eens boven tafel te halen.

1967: Heeft u ooit gehoord van Arie den Hartog? Vermoedelijk niet. Arie den Hartog is de eerste Nederlander die de Amstel Gold Race op zijn naam wist te schrijven. Een groep van 11 man sprint na 251 kilometer in Meerssen om de zege. Arie den Hartog van de Bic-ploeg wint voor zijn landgenoten Cees Lute en Harrie Steevens. In de top-10 eindigen maarliefst acht Nederlanders.

1968: Een jaar later is er al weer Nederlander succes; ditmaail is Harrie Steevens de beste. Steevens, het jaar ervoor nog derde, gaat in de finale samen met de Belg Roger Rosiers in de aanval. Ondanks het feit dat Rosiers weigert mee te werken, blijven de twee het peloton nipt voor. In de sprint is Steevens vervolgens rapper dan Rosiers.

1974: Na vijf Belgische zeges (o.a. Walter Planckaert en Eddy Merckx) is het in 1974 weer de beurt aan één van de ‘onze’. Gerrie Knetemann maakte er een one-man-show van door met ruim 3 minuten voorsprong over de meet te rijden. Oorspronkelijk heeft ‘de Kneet’ nog het gezelschap van Hennie Kuiper en de Belg Wilfried David, maar op de tweede doorkomst van de Keutenberg laat hij zijn medevluchters voorgoed achter. Om zo met 23 jaar de jongste winnaar ooit te worden.

1977, 1978, 1979, 1980, 1982: De Amstel Gold Race kreeg in deze jaren niet voor niets de bijnaam ‘de Amstel Gold Raas‘. In zes jaar tijd weet Jan Raas vijfmaal te winnen. Tot op de dag van vandaag nog altijd een ongeevenaard record. Zijn eerste overwinning is waarschijnlijk wel zijn meest bijzondere.

Na twee jaar voor de Raleigh-ploeg van Peter Post te hebben gereden vertrekt Jan Raas naar de Frisol-Gazelle formatie. Raas wilde een beschermende rol krijgen in de klassiekers, maar Post weigerde hem deze te geven en zo gingen beide partijen met onenigheid uit elkaar. In de Amstel Gold Race van 1977 geraakt Raas in de finale voorop met zijn ex-ploeggenoten Gerrie Knetemann en Hennie Kuiper. Post wil koste wat het kost voorkomen dat zijn voormalig pupil er met de zege vandoor gaat en laat Knetemann en Kuiper om en om demarreren. Maar ze krijgen de onverzettelijke Zeeuw er niet af. Met z’n drieeën rijden ze naar de aankomst, waar Raas zijn ex-ploeg een oor aannaait door de sprint te winnen.

Post haalt Raas na dit seizoen weer terug naar de Raleigh-ploeg en dan breekt de ongelooflijk succesvolle periode van de Raleigh’s aan. In het shirt van dit team weet Raas de Amstel Gold Race nog vier keer op zijn palmares te zetten.

1984: Eind 1983 komt het tot definitieve breuk tussen Post en Raas. De tweede vertrekt bij Raleigh en besluit een eigen team te starten: de Kwantum-formatie. Doordat Raas enkele Post-renners met zich meeneemt, ontstaat er een grote revaliteit tussen de beide kampen. In de Amstel Gold Race van 1984 behaald de ploeg van Raas de eerste zege op de ploeg Post. Jacques Hanegraaf (Kwantum) rijdt met een voorsprong van 2 minuten over de streep en behaalt hiermee de grootste zege uit zijn carrière.

1985: Elke wielerfan kent wel de tranen van Gerrie Knetemann na de Amstel Gold Race 1985. Elf jaar na zijn eerste zege was het opnieuw raak, maar deze droeg voor de Kneet een emotioneel randje. In 1983 kwam hij in Dwars door België zwaar ten val en even werd er voor zijn leven gevreesd. Knetemann revalideerde en pakte nog één keer uit. Tijdens een interview met Mart Smeets weet Knetemann zijn tranen niet in bedwang te houden.

1986: Een editie met opnieuw Nederlands succes; ditmaal was Steven Rooks de gelukkige. Rooks maakte deel uit van een kopgroep van acht, waarin de mannen van Kwantum met drie man de overhand hadden. Wereldkampioen Joop Zoetemelk, rijdend voor Kwantum, sloop na de Cauberg op zijn alom bekende manier weg. Steven Rooks doorzag het gevaar, kwam tot bij Zoetemelk en rekende vervolgens in de sprint met de oud-Tourwinnaar af.

1987: Een jaar later waren de posities omgedraaid. De op dat moment 40-jarige Joop Zoetemelk mocht na 242 kilometer de armen in de lucht steken. Steven Rooks en Teun van Vliet lieten Zoetemelk ontsnappen en zouden vervolgens enkel nog strijden om de tweede plaats. Onder een daverend applaus reed de veertigjarige veteraan solo over de streep in Meerssen. Deze overwinning bleek achteraf het laatste kunstje van de grote Nederlandse wielerheld.

1988: En de Nederlanders gingen gewoon vrolijk verder met het winnen van de belangrijkste koers van Nederland. Het was enigszins verrassend Jelle Nijdam die er met de zege aan de haal ging. Nijdam was al na 53 kilometer met Roll, Dorgelo en Rooks in de aanval gegaan en kregen tien minuten voorsprong van het peloton. Op de Keutenberg plaatste Nijdam vervolgens de beslissende aanval. Het gat dat hij ten opzichte van zijn medevluchters sloeg zou nimmer meer gedicht worden. Steven Rooks, Claude Criquelion en Eric Boyer strandden op 17 seconden.

1990: De 25e editie van de Gold Race eindigde in een gevalletje te vroeg juichen. Waar Adrie van der Poel nog heerlijk van deze race kan dromen, zal de Belg Luc Roosen ‘s nachts wakker worden in zijn slaap. Deze jubileumeditie liep uit op een sprint van een groep van 42 man. Luc Roossen denkt daarvan de rapste te zijn geweest, steekt zijn handen in de lucht, maar uit het niets is daar toch nog Adrie van der Poel. De Nederlander drukt als eerste zijn wiel over de witte streep en weet zo de Nederlandse zegereeks in Meerssen voort te zetten.

1991: De Gold Race van ’91 mondde uit in een bloedstollend spannende sprint tussen de Nederlander Frans Maassen, Maurizio Fondriest uit ‘Bella Italia’ en de Belg Fons de Wolf. De drie stormen naast elkaar op de meet af. Al snel pakt de Limburger Maassen in de sprint de koppositie; Fondriest dringt aan, maar Maassen slingert van links naar rechts over de weg om de Italiaan maar af te houden. En de renner van Buckler slaagt in zijn missie en beleeft zo samen met zijn ritzege in de Tour van ’90 zijn finest moment.

1999: Na de zege van Maassen begon het lange wachten voor de Nederlanders. Het duurde tot 1999 voordat weer een Nederlander op het hoogste schavot mocht staan. In 1999 had Michael Boogerd de eer. In een nagelbijtende sprint-a-deux verwijst hij de enige echte Lance Armstrong naar de tweede plaats. Het mag een wonder heten dat het voor Boogerd maar bij deze ene zege is gebleven. In de aanloop naar zondag schreven wij al een terugblik op deze ene zege van onze ‘Boogie’.

2001: Twee jaar later beleeft Lance Armstrong een déjà vu. In 2001 trekt hij met Erik Dekker alleen naar de streep en ook deze Nederlander is hem in de straten van Maastricht (finishplaats van 1991 tot en met 2002) te snel af. Het blijft voorlopig de laatste Nederlandse overwinning in de Amstel Gold Race.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2021 09:42 door Clavan.
Anony 16 april 2021 11:31
Doet redelijk denken aan de Canadese GP's op deze manier. En dan nog het meest Montréal. Maar het veld is hier steviger gestoffeerd en er zal harder geknald worden. Ik ben benieuwd.
Horsie is back 16 april 2021 12:33
De plek van Mathieu van der Poel werd al even ingenomen door Rapper MC Herman van der Zandt, die tevoren ook al de Mathieu van der Poel Allee had bestormd en Stef Clement ter plaatse liet. Op de Cauberg werden beiden echter in het pak gestoten door een renster. Zijn er op deze prik insiders, die weten, wie dat nou was? Prikdude weet toch alles of anders toch zeker "Demi" Luijt?. Meanwhile las ik iets over een gesloten pact met Jumbo-Visma met als doel een nieuwe Dumoulin te zoeken, terwijl ik nog steeds niet weet hoe het nu met de oude is. Of helpt ie ook mee zoeken? Ben nog beduusd van het feit, dat Jeffrey Hoogland met zijn 96 tot 98 kg ongeveer twee weken geleden (of zou het een verlate 1 april grap geweest zijn) bij een start zijn crankstel er aftrapte. In de podcast Ti-Ta-Tokio van "ons aller" Thijs Zopnneveld (AD), werd meer dan een uur gebabbeld met de teamsprinters en spraken ze zelfs al over Opa Theo. Geen idee wie dat nou was. smiling smiley Had wel even medelijden met ze, toen hun financiële verdiensten ter sprake kwamen. Wai Sze Lee (HK) schijnt bij goud een slordige half miljoen euro te krijgen. Toen Thijs net als iedere andere luisteraar wilde weten hoe snel ze nu dan wel niet waren, hielden ze voornamelijk de kaarten voor de stevige borst. Goed, ze tikten in training dan het "oude WR" aan en training, zo is bekend levert alleen voor de zogenaamde Trainingsmeister records op, die ze in het echie niet herhalen. Roy Bergje had dan wel als doel met 16,87s de snelheidskaravaan op gang te trekken. Dit is wel genoeg red beef voor vandaag, al zouden de T. rex van weleer er nog geen knipoog voor over hebben gehad.

Speciaal voor Eindhovuh een verheldering.

Je moet allereerst de reportage op de NOS website gezien hebben. De plek is dan de plek (niet zijn niet deelname) waar Mathieu neerzeeg na zijn sensationele overwinning in de AGR. Herman van der Zandt tekende zelfs met krijt het omhulsel van Stef Clement op deze zogenaamde plek. In de reportage reden ze beiden delen van het rondje, kwamen de door de genoemde Allee en werden op de Cauberg voorbijgereden door een nog jonge wielervrouw, door Clavan geïndentificeerd als Floortje M. (Mackaij). Het zoeken naar de neiuwe Dumoulin (want de aanwas stagneert binnen enkele jaren) was ook een onderwerp op de NOS website. Opa Theo is natuurlijk Theo Bos. Roy Bergie is Roy van den Berg, de man van de 75cm dikke bovenbenen. De T-rex kwam er in omdat er een nieuwe calculatie in de pers is verschenen hoeveel van die beestjes er toen wel niet geweest kunnen zijn. En hoeveel vlees zo'n vijftonner wel niet moest eten.

Ik was nog vergeten de tijd te memoreren, die Jeffrey Hoogland ergens in zijn hoofd had. Twaalf seconden voor zijn aandeel in de teamsprint. Gemiddeld 75 km/h. Hij kwam in Berlijn al dichtbij met 12,226s, terwijl zijn aanjager, Harrie Lavreysen al wel twee keer onder de 12 seconden finishte. Kanttekening, dat behalve de eerste tijd, de andere tijden afgeleid worden, want Harrie Lavreysen zet met zijn finish de stopwatch voor Jeffrey Hoogland aan, want hij mag immers niet voor hem aan zijn laatste ronde beginnen op straffe van diskwalifcatie, maar dat mag de bewondering niet drukken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2021 19:53 door Horsie is back.
Clavan 16 april 2021 12:40
lodjan 16 april 2021 12:56
T. Rex heeft zijn voet gebroken.
Clavan 16 april 2021 13:24
Heinze Bakker overleden. Toch één van de 1e stemmen die ik mij kan herinneren bij de koers.

NOS



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2021 13:25 door Clavan.
Horsie is back 16 april 2021 13:59
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Floortje M.

Gelukkig, ik heb nog vrienden. Brengt weer in herinnering de versnelling die Marianne Vos op de Cauberg in huis had tijdens haar WK in Valkenburg.
veluweracer 16 april 2021 14:48
Het WK rondje van 2012. Op de donderdag voor dat weekend toen werd er getraind op dit parcours en mocht iedere wielertoerist in de wielen hangen van de profs.
ton duk 16 april 2021 15:39
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> mocht iedere wielertoerist in de wielen hangen van
> de profs.

In de wielen hangen ?
Ik ben ene Indurain daadwerkelijk voorbij gefietst in 1996 #Duktown
gr
De zwarte trui 16 april 2021 15:45
2500 W, 600 Nm, 80 km/u, 240 kg, een doormidden getrapte crank en toch op een houtje moeten bijten, vreemde jongens die spinters.
Jeanneman 16 april 2021 15:48
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het WK rondje van 2012. Op de donderdag voor dat
> weekend toen werd er getraind op dit parcours en
> mocht iedere wielertoerist in de wielen hangen van
> de profs.


Toen zat de Geulhemmerberg er niet in.
Eindhovuh 16 april 2021 17:42
Ik heb geprobeerd het te lezen. Ik geef de Karmeliet en de Duvel de schuld van mijn onvermogen er iets van te begrijpen, maar ik vermoed dat jij paddo’s of iets anders gebruikt.
lodjan 16 april 2021 18:27
T-Rex = Jesse de Rooij.
Hij ligt er helaas een paar maanden uit.
De zwarte trui 16 april 2021 19:14
Kerngetallen van onze baansprinters uit de podcast die Horsie ook noemt. Die mannen hebben in elk been een sprintende MvdP zitten. Verder totaal off topic, sorry daarvoor, maar ik was beneveld door deze kale cijfers, daar is geen paddo bij te pas gekomen.
Horsie is back 16 april 2021 20:33
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2500 W, 600 Nm, 80 km/u, 240 kg, een doormidden
> getrapte crank en toch op een houtje moeten
> bijten, vreemde jongens die spinters.

Nog meer beneveling, maar ook relativering.

2500 W op zichzelf stelt niet zo veel voor in alle relativiteit natuurlijk. Piek wattwaarden zijn buitengewoon sterk afhankelijk van hoe en waar dit getracht wordt te bereiken. Ook Jeffrey Hoogland trapt in een sprint-à-deux met Mathieu van der Poel geen 2500 Watt, laat staan bijna 3200 Watt, dat voor mij nog steeds geldt als het absolute WR, hoewel ook Horsie geen toegang heeft tot de harde cijfers van de wereldtop. Vanuit de start kunnen inderdaad torenhoge piekwaarden geregistreerd worden. Chris Hoy gaf ooit aan 2483 Watt, Jeffrey Hoogland gaf in deze podcast dan 2500 Watt aan (zijn max is 2700 Watt, al is me niet bekend hoe).

600 Nm is natuurlijk gigantisch, maar minimaal twee Engelsen deden beter en Chris Hoy spande de kroon met 700 Nm. Het gaat hier dan ook om waarden tijdens honderdsten van seconden bereikt. Zou je 100 pedaalomenwetlingen per minuut kunnen draaien met deze torque dan genereeer je 6280 Watt. Neuh, da's te hoog.

80 km/h is geen gemiddelde en wordt uiteraard in het kielzog van de starter aangetikt. Bedenk, dat de volger nog altijd kan versnellen, terwijl de aanloopsnelheid al hoog is.

Ze doen niet aan gewichtheffen, laat staan 500 kg van de grond tillen om vervolgens even out te gaan.

Die crank zal niet doormidden zijn getrapt. Gewoon afgebroken, hetgeen Horsie in de vorige eeuw ook overkwam en-route ter hoogte van De Pagode van Mook. Destijds was ik een zware jongen (altijd al gedacht hoor ik nu iemand denken) en deed veel aanzetten. Er kan altijd sprake zijn van inferieur materiaal of een miniscuul foutje in het materiaal, maar als je bedenkt, dat de Grand Canyon helemaal uitgehold is door water, ga je toch anders denken. Metaalmoeheid, maar het spreekt vanzelf, dat iemand van bijna honderd kilogram met de kracht van Jeffrey Hoogland er veel eerder mee te maken zal krijgen,

Op een houtje moeten bijten voelt inderdaad niet goed, alhoewel verder alles wel goed is geregeld. Daarom verwees ik ook naar iemand die meer dan een half miljoen euro's kon verdienen.
ton duk 16 april 2021 23:20
ook dit lijkt me voor 98% van de Prikkers hier te weinig info,Lodjan
gr
Orakel 17 april 2021 08:45
Het rondje is best wel makkelijk, ik betwijfel of de opeenvolging van hellingen de koers hard genoeg kan maken. Ik sluit zelfs niet uit dat iemand als Mezgec of een renner van Uno-X hier de gelukkige winnaar zal zijn. Ondanks het relatief zwakke deelnemersveld en parcours toch blij dat de wedstrijd door mag gaan en wie weet is het een mooie strijd.
Sub Culture 17 april 2021 10:14
Is toch een prima deelnemersveld?
Ik zie hier allerminst een renner van een kleine ploeg winnen.
Clavan 17 april 2021 11:22
AGR 2001; het jaar waarin alles anders werd; L1



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2021 11:23 door Clavan.
Marc 17 april 2021 13:41
Zeker een prima deelnemerslijst. Geen twijfel daarover. Bedankt voor de link meneer Clavan, die zocht ik nog.
Anna is weer beter en doet ook mee.

Dit vond ik nog. Was me vorig jaar ontgaan maar een levendig verslag van de nummer 2 van 2019: Simon Clarke. Zal ooit wel een Andere Tijden Sport van de MvdP- editie worden gemaakt en dan hoort men zeker deze Clarke te strikken. [www.wielerflits.nl]

Verder blij dat de koers doorgaat. Maar als ik echt eerlijk ben is ‘t nooit mijn favoriete koers geweest. Dat zal volgende week weer goed komen want naar de Waalse Pijl en L-B-L kijk ik erg graag. Veel in de Ardennen gestruind en een rare levenslange liefde voor Luik.
Horsie is back 17 april 2021 14:01
Laat ik ook eens wat orakelen. Qua zwaarte kan deze editie uiteraard niet wedijveren met sommige andere klassiekers of gewoon met vorige edities. Het is met 1,27% alleen maar wat vals plat. Een kleuterleider of -leidster komt hier nog wel omhoog met 5 toddlers in de bak. Gelukkig zijn het toch altijd de kritische perioden, die in dit soort klassiekers de beslissing kunnen forceren. Opoe of Opa (gisteren in het Eddy Merckx wielercentrum toch maar 2 fietslengten achter de WR-hourder) hebben dan allang afgehaakt. Ga het zondag eens bekijken. Ik las net dat Anna weer beter was. CW geeft als dark female horse Kasia Niewiadoma op. Oh, ja, Goldilocks is ook weer van de partij.
veluweracer 17 april 2021 14:19
Jeanneman Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het WK rondje van 2012. Op de donderdag voor
> dat
> > weekend toen werd er getraind op dit parcours
> en
> > mocht iedere wielertoerist in de wielen hangen
> van
> > de profs.
>
>
> Toen zat de Geulhemmerberg er niet in.

In Vilt naar rechts. Is waar inderdaad.
Eindhovuh 17 april 2021 14:57
Roglic
Van Aert
Alaphilippe
Valverde
Van Avermaet
Fuglsang
Poels
Colbrelli
Lutsenko
Schachmann
Kelderman
Mollema
Valgren
Kwiatkowski
Carapaz
Pidcock
Woods
Wellens
Barguil
Hirschi
Trentin
E.a.

Enorm zwak inderdaad.
veluweracer 17 april 2021 16:52
Marc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeker een prima deelnemerslijst. Geen twijfel
> daarover. Bedankt voor de link meneer Clavan, die
> zocht ik nog.
> Anna is weer beter en doet ook mee.
>
> Dit vond ik nog. Was me vorig jaar ontgaan maar
> een levendig verslag van de nummer 2 van 2019:
> Simon Clarke. Zal ooit wel een Andere Tijden Sport
> van de MvdP- editie worden gemaakt en dan hoort
> men zeker deze Clarke te strikken.
> [www.wielerflits.nl]
> ug-op-amstel-gold-race-van-der-poel-wilde-de-zege-
> meer-dan-wie-ook-die-dag/
>
> Verder blij dat de koers doorgaat. Maar als ik
> echt eerlijk ben is ‘t nooit mijn favoriete
> koers geweest. Dat zal volgende week weer goed
> komen want naar de Waalse Pijl en L-B-L kijk ik
> erg graag. Veel in de Ardennen gestruind en een
> rare levenslange liefde voor Luik.

Een echte AGR van begin tot eind op TV volgen is toch best aangenaam. Vooral omdat we bijna allemaal daar wel eens gefietst hebben. En
het rondje Maastricht-Luik-Verviers-Aken-Heerlen-Valkenburg-Maastricht heb ik ettelijke malen gereden.
Clavan 17 april 2021 18:06
El Chaba 17 april 2021 18:16
[www.wielerflits.nl]

MEER KLIMMEN DAN VOORHEEN IN AMSTEL GOLD RACE

Met liefst 38 klimmen heeft de Amstel Gold Race dit jaar meer beklimmingen dan in de voorgaande jaren toen er 35 Limburgse heuvels bedwongen moesten worden. Dat is opmerkelijk omdat de afstand van de wedstrijd op het circuitparcours noodgedwongen ingekort moest worden tot 219,7 kilometer.

De ronde met de Cauberg, Geulhemmerberg en Bemelerberg telt volgens de berekeningen van de fietsapp myCols 218 hoogtemeters. Dit rondje wordt twaalf keer verreden. In de slotronde wordt er bewust naar smallere wegen gezocht en wordt de Cauberg overgeslagen. De renners rijden dan na de Bemelerberg binnendoor via o.a. de Mathieu van der Poel-allée naar de finish. In deze slotronde van 15,9 kilometer zitten 169 hoogtemeters. In totaal herbergt deze Amstel Gold Race dus 2785 hoogtemeters.

Dat zijn minder hoogtemeters dan in de Amstel Gold Race van 2019 die door Van der Poel werd gewonnen. Destijds was de afstand van Nederlands enige klassieker 265,7 kilometer en zaten er 3222 hoogtemeters in het parcours.

In het oude parcours zit een vlakkere aanloop in de eerste lus van Maastricht naar Valkenburg. Die heeft tot het moment dat je de eerste keer langs de finish rijdt slechts 467 hoogtemeters in 58 kilometer.

Juist het stukje rond Epen (onderaan Camerig) / Vaals (Drielandenpunt) / Epen (boven op Eperheide) kent veel meer hoogteverschil, daar heb je liefst 644 hoogtemeters in slechts 31 kilometer. Dit is dus een vrij pittig deel. Verder is natuurlijk het stukje vanaf de Partij (Gulpenerberg) ook pittig qua hoogtemeters. Liefst 450 hoogtemeters in 19 kilometer.

Ga je het aantal hoogtemeters per gereden kilometer berekenen dan waren dat in 2019 12,13 hoogtemeters per kilometer. Dit jaar zijn het 12,73 hoogtemeters per kilometer. Dus per gereden kilometer is deze Amstel Gold Race op het circuit lastiger dan de laatste editie van 2019.
DeZusVanJohan 17 april 2021 18:38
Ze hadden juist bij zo'n publieksloze editie een parcours kunnen maken met een Camerig en/of Drielandenpunt in de finale. Of de Sint Pietersberg.
Gemiste kans. Nu gewoon een matige variant op de oude finale. Wel jammer voor Rabo-Freire dat zij nooit zo'n parcours kregen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2021 18:39 door DeZusVanJohan.
Marc 17 april 2021 18:48
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zeker een prima deelnemerslijst. Geen twijfel
> > daarover. Bedankt voor de link meneer Clavan,
> die
> > zocht ik nog.
> > Anna is weer beter en doet ook mee.
> >
> > Dit vond ik nog. Was me vorig jaar ontgaan maar
> > een levendig verslag van de nummer 2 van 2019:
> > Simon Clarke. Zal ooit wel een Andere Tijden
> Sport
> > van de MvdP- editie worden gemaakt en dan hoort
> > men zeker deze Clarke te strikken.
> >
> [www.wielerflits.nl]
>
> >
> ug-op-amstel-gold-race-van-der-poel-wilde-de-zege-
>
> > meer-dan-wie-ook-die-dag/
> >
> > Verder blij dat de koers doorgaat. Maar als ik
> > echt eerlijk ben is ‘t nooit mijn favoriete
> > koers geweest. Dat zal volgende week weer goed
> > komen want naar de Waalse Pijl en L-B-L kijk ik
> > erg graag. Veel in de Ardennen gestruind en een
> > rare levenslange liefde voor Luik.
>
> Een echte AGR van begin tot eind op TV volgen is
> toch best aangenaam. Vooral omdat we bijna
> allemaal daar wel eens gefietst hebben. En
> het rondje
> Maastricht-Luik-Verviers-Aken-Heerlen-Valkenburg-M
> aastricht heb ik ettelijke malen gereden.

Ik ben (tegenwoordig) vooral praktiserend wandelaar. M’n fiets staat om medisch-fysieke oorzaken te verstoffen. En juist aan omgeving Luik heb ik mooie wandel herinneringen.
De laatste jaren lijkt het alsof LBL minder wordt gewaardeerd en staat dan vaak bovenaan van evt. af te voeren van de monumentenlijst. Dat spijt me. Te meer omdat ik juist de Saint Nicolas ook altijd fantastisch vond...

Maar geen paniek: ik zit zondag om 08u00 gewoon al naar de dames te kijken!
En daarna schakel ik rond 14u00 weer in.

Nou, ietsje later misschien wel.
Nomath 18 april 2021 00:20
3000 W gedurende een paar tienden van seconden is echt niet uitzonderlijk. Hieronder is wat ik recent meette bij een top-clubroeier, niveau sub-top nationaal. Alles hangt af van hoe lang dit vermogen vast gehouden moet worden en met welke voorgeschiedenis. Na 10 minuten herstel, kan deze roeier weer hetzelfde piekvermogen leveren.

Andere Peter 18 april 2021 01:00
Een variant van het WK-parcours van 1998. is het. Ik mis vooral de Keutenberg. Ook ideaal voor zonder-publiek.
Horsie is back 18 april 2021 03:12
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> 3000 W gedurende een paar tienden van seconden is echt niet uitzonderlijk. Hieronder is wat ik recent meette bij een top-clubroeier, niveau sub-top nationaal. Alles hangt af van hoe lang dit vermogen vast gehouden moet worden en met welke voorgeschiedenis. Na 10 minuten herstel, kan deze roeier weer hetzelfde piekvermogen leveren.

Vragen vooraf: Wat schets je hier? Op welk apparaat gebeurt dit? Is dit wel een wielrenergometer? Want waarom keert de grafiek terug naar het nul-punt en plateaut zelfs. Ik neem aan dat de grafiek een tijdspanne van 10 seconden moet voorstellen (punt staat in het Engels hier voor komma), waarbij de inspanning begint met een heel typisch "voorafje". Als er over piekwaarden wordt gesproken gaat men bij het wegwielrennen in elk geval uit van het gemiddelde over een volle seconde, waarin dus altijd zowel de afzet en de pull zijn inbegrepen.

Zoals jij het schetst is het inderdaad geen "kunst" meer dan 3000 W te trappen. Doorgaans gaat men uit van een complete pedaalomwenteling en afhankelijk van het apparaat kunnen er ook waarden berekend worden, die betrekking hebben op een deel van de trapcyclus. Zo kan er binnen de volle seconde al meer dan 20% aan Watts worden verloren. De piek voor een volle seconde zal waarschijnlijk rond de 2700 tot 2800 Watt liggen en dan alleen nog voor degenen, die richting de 100 kilogram wegen. Daarbij is van belang, dat er sprake kan zijn van een maximale afzet tegen een optimale kracht. Je moet daarbij dus ook al meteen de gewenste trapfrequentie kunnen bereiken, want je ontkomt niet aan de wetten van de kracht-/snelheidsrelatie. Daarom konden er 40 jaar terug ook geen serieuze piekwaarden worden bereikt c.q. gemeten.

Het herstelvermogen van die roeier is toch wel erg lousy te noemen. Want het gaat hier toch alleen maar om een minimale sprint waarbij maximaal wordt afgezet, niet vanuit een stilstaande start op de baan, waar pas na 7 à 8 seconden een piek wordt bereikt. De baansprinters zouden niet te benijden zijn als hun anaerobe capaciteit zo magertjes zou zijn.

Evident is, dat er van vermogen vasthouden geen sprake is, want je valt al binnen de seconde "ver" terug.

Wel is het zo, dat een maximale piekkracht en de hoogste gemiddelden over 10, 15 of 30 seconden niet automatisch in elkaars verlengde liggen. Jeffrey Hoogland komt daarbij echter wel in de buurt neem ik aan, alhoewel zijn waarden uiteraard top-secret zijn. De wegwielrenners gooien "alles" op Strava, maar dat is aan de baanwielrenners niet besteed. Logisch wel, omdat de data van hen veel inzichtelijker zijn en veel beter te duiden. Het soepzooitje dat op Strava staat is in het algemeen beter geschikt voor waarzeggers en sterrenwichelaars. Sort of. Ik moet nodig gaan slapen, want morgen wil ik toch nog een stuk van de AGR editie voor vrouwen zien.

Dank voor de grafiek, maar graag wat meer duiding.
Nomath 18 april 2021 09:37
Sorry, dat ik je op het verkeerde been gezet heb. Dit is gemeten op de bekende Concept2 roei-ergometer. Wat je ziet zijn 6 halen. De eerste haal start met stilstaand vliegwiel en duurde ca. 1,5 sec. Het momentane vermogen piekt daar boven 2000W. De volgende halen duren ca. 0.5 sec en komen kort (~0.1 sec) boven 3000W. Bij het oprijden levert een roeier geen vermogen.
Wat ik wilde laten zien is dat 3000W pieken voor een getrainde topsporter heel goed mogelijk is. Anders dan wat vaak gedacht wordt, komt bij het roeien de meeste kracht van de benen. En sprintende wielrenners kunnen veel kracht op de pedalen zetten dankzij hun armen.

Wie hier meer over wil weten, raad ik aan het artikel New Records in Human Power, van Thomas Haugen (2017) te lezen. [www.researchgate.net]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 10:28 door Nomath.
Horsie is back 18 april 2021 11:30
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sorry, dat ik je op het verkeerde been gezet heb.
> Dit is gemeten op de bekende Concept2
> roei-ergometer. Wat je ziet zijn 6 halen. De
> eerste haal start met stilstaand vliegwiel en
> duurde ca. 1,5 sec. Het momentane vermogen piekt
> daar boven 2000W. De volgende halen duren ca. 0.5
> sec en komen kort (~0.1 sec) boven 3000W. Bij het
> oprijden levert een roeier geen vermogen.
> Wat ik wilde laten zien is dat 3000W pieken voor
> een getrainde topsporter heel goed mogelijk is.
> Anders dan wat vaak gedacht wordt, komt bij het
> roeien de meeste kracht van de benen. En
> sprintende wielrenners kunnen veel kracht op de
> pedalen zetten dankzij hun armen.
>
> Wie hier meer over wil weten, raad ik aan het
> artikel New Records in Human Power, van Thomas
> Haugen (2017) te lezen.
> [www.researchgate.net]
> _New_Records_in_Human_Power

Thnx. Vermogen leveren is uiteraard niet voorbehouden aan wielrenners. Ook explosiief de trap oplopen kan uitzonderlijk hoge piekwaarden opleveren. Maar het blijft natuurlijk bij het wielrennen gaan over het geleverde vermogen gemiddeld genomen over de hele trapcyclus, globaal tweemaal de absolute piekwaarde. Dat roeiers hoge wattages kunnen leveren is bekend, ook andere krachtsporters als atleten, judoka's kunnen dat. Wattage is in deze vorm absoluut en correleert sterk met spierkracht, ergo spiergewicht. Je begrijpt natuurlijk dat het vergelijken van wattages geleverd onder totaal verschillende omstandigheden ook iets heeft van appels met peren vergelijken.
ton duk 18 april 2021 11:41
M VOS smileys with beersmileys with beer
Heerlijk dit !!
gr
Marc 18 april 2021 11:42
Echt spannende koers! Vos en bijna een omgekeerd scenario van eerder deze week: Vollering twee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 11:57 door Marc.
Slimmerd 18 april 2021 11:43
Longo Borghini en Niewiadoma krijgen alvast de prijs voor de domste van de dag, daar gaat geen man aan tippen vanmiddag
ton duk 18 april 2021 11:44
Daar kom ik over een uur of 5 op terug
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 11:45 door ton duk.
predator 18 april 2021 11:44
Wat een fenomeen
lodjan 18 april 2021 11:47
La Reine Vos op haar troon.
Horsie is back 18 april 2021 11:48
De geest van Mathieu van der Poel 2019 reed weer mee. Anna van der Breggen heeft door haar kortstondige ziekte toch een jasje uitgedaan en dat bij 5 graden Celsius. Dark horse een nul te veel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 11:49 door Horsie is back.
lodjan 18 april 2021 11:50
Mooie koers, mooi podium! smileys with beer
ton duk 18 april 2021 11:53
Mijn dag is al MEER dan goed
Alle HOL vanmiddag is bonus
Mooi dat het "AGR-gat" in haar erelijst gedicht is smoking smiley
gr
Wanny 18 april 2021 12:01
Vollering had gewoon 2 grote koersen kunnen winnen in een week.

Woensdag te vroeg gejuicht, vandaag niet goed genoeg geplaatst bij het aangaan van de sprint.
ton duk 18 april 2021 12:13
In ieder geval hoopvol voor de toekomst ons HOLdameswielrennen
gr
ton duk 18 april 2021 12:15
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een fenomeen

Ach,vorige week schreef hier een grapjas dat het vrouwenpeloton geen aansprekende boegbeelden had...
Denk idd dat fenomeen de waarheid dichter benaderd
gr
veluweracer 18 april 2021 12:17
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > mocht iedere wielertoerist in de wielen hangen
> van
> > de profs.
>
> In de wielen hangen ?
> Ik ben ene Indurain daadwerkelijk voorbij gefietst
> in 1996 #Duktown
> gr

Maar toen gebruikte jij ook nog. spinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 12:17 door veluweracer.
veluweracer 18 april 2021 12:22
DeZusVanJohan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze hadden juist bij zo'n publieksloze editie een
> parcours kunnen maken met een Camerig en/of
> Drielandenpunt in de finale. Of de Sint
> Pietersberg.
> Gemiste kans. Nu gewoon een matige variant op de
> oude finale. Wel jammer voor Rabo-Freire dat zij
> nooit zo'n parcours kregen

Camerig is eigenlijk de mooiste beklimming in Limburg. Vooral omdat je boven direct op een terras kan plaatsnemen.
lodjan 18 april 2021 12:26
Leerzame week!
lodjan 18 april 2021 12:40
Kopgroep:

THEUNS Edward
BERNARD Julien
DEWULF Stan
GRIGNARD Sébastien
LAMMERTINK Maurits
VLIEGEN Loïc
HAGA Chad
GIBBONS Ryan
MOLLY Kenny
SKAARSETH Anders
Eindhovuh 18 april 2021 12:41
Lammertink is al gaan Vliegen.
De winnaar zit vooraan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 12:41 door Eindhovuh.
Slimmerd 18 april 2021 12:44
Voor mijn gevoel is Lammertink altijd op de afspraak in deze koers, knap werk.

Enkele grote teams al iemand mee overigens, best opvallend in mijn ogen
ton duk 18 april 2021 13:02
Klopt maar nooit via de vroege vlucht...
Toen Gasparotto won, schreef Maurits een dag later: ik had meegekunnen maar gokte op de sprint ( Beste /minst slechte HOL toen) ...
Heeft helaas niet de stap voorwaarts kunnen zetten die jaren ....en is nu hoogstens nog middelmoot op goede dagen (en vooral ook gezinsman)
gr
Heisenberg 18 april 2021 13:07
Grote ploegen valt toch wel mee? Alleen schaduwfavorieten Schachmann en Trentin/Hirschi hebben iemand mee.
Slimmerd 18 april 2021 13:30
Dat zijn er dan toch al twee, twee meer dan in menig Vlaams koerske
Aerts 18 april 2021 13:46
Halverwege zit het mooiste terras van Nederland.
Tjappie2 18 april 2021 13:58
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> predator Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wat een fenomeen
>
> Ach,vorige week schreef hier een grapjas dat het
> vrouwenpeloton geen aansprekende boegbeelden
> had...
> Denk idd dat fenomeen de waarheid dichter benaderd
>
> gr

Vos heeft een schitterende erelijst. Maar vind je haar echt aansprekend?
Horsie is back 18 april 2021 14:41
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ton duk Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > predator Schreef:
> > -----
> > > Wat een fenomeen
> >
> > Ach,vorige week schreef hier een grapjas dat het vrouwenpeloton geen aansprekende boegbeelden had...
> > Denk idd dat fenomeen de waarheid dichter benaderd
> >
> > gr
>
> Vos heeft een schitterende (huh) erelijst. Maar vind je haar echt aansprekend?

Ook buiten de koers heeft ze haar waarde bewezen.
Eqquipo 18 april 2021 15:24
Mollema/Stuyven, Van Avermaet net zoveel/weinig schaduwfavoriet lijkt mij
Eqquipo 18 april 2021 15:24
Wat zonde dat er juist vandaag zo weinig wind staat!
Eqquipo 18 april 2021 15:25
Precies als Stuyven lostsmiling bouncing smiley
Curzio 18 april 2021 15:27
Met wind gaat er helemaal niemand aanvallen.
Marc 18 april 2021 15:55
Tjappie2 Schreef:

> Vos heeft een schitterende erelijst. Maar vind je
> haar echt aansprekend?


Marianne heeft heel mooie, aansprekende ogen!
(beetje naar beneden schuiven voor de foto)

[soigneur.nl]


Verder een vraag van het is niet goed of het deugt niet.
Curzio 18 april 2021 16:15
Tuurlijk is ze aansprekend. Haar absolute gloriejaren zaten eerder in haar carriere, maar qua stijl, winnaarsmentaliteit en persoon is ze een boegbeeld van de Nederlandse sport. De vrouwelijke MVDP qua capaciteiten.

Elk interview trouwens weer genieten van haar nuchterheid, respect voor de tegenstanders en het gebrek aan enige pretentie of sterallures.
Curzio 18 april 2021 16:17
Ik zal ook nooit vergeten hoe ze straalde de dagen na het Olympische goud in Londen.
Eindhovuh 18 april 2021 16:27
Gesink als gewone doorsnee knecht, ik ga er nooit helemaal aan wennen.
El Chaba 18 april 2021 16:33
Haha, same here. Op de één of andere manier hoort dat niet.
El Chaba 18 april 2021 16:39
Wuyts is tevreden, Roglic lost persoonlijk alles op als ware hij de perfecte meesterknecht.
Eindhovuh 18 april 2021 16:42
Wel weer een redelijk klassieke AGR, gesloten.
Straks krijg je nog een pelotonsprint.
predator 18 april 2021 16:49
Schelling on fire
predator 18 april 2021 16:57
Van Aert, Matthews, Ineos trio, Schachmann



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 16:59 door predator.
predator 18 april 2021 16:58
Valverde sluit aan
predator 18 april 2021 17:02
Van Aert, Pidcock en Schachmann zijn los
predator 18 april 2021 17:11
El Chaba 18 april 2021 17:18
Ik zeg Pidcock
predator 18 april 2021 17:19
Van Aert met een k..haar
Sjorsoll 18 april 2021 17:21
Hoe kunnen ze dit zien?
Hebben zij meer beelden dan wij?
Eindhovuh 18 april 2021 17:21
Toch wel benieuwd naar die foto, leek Pidcock.
El Chaba 18 april 2021 17:23
Die vertwijfeling bij Wuyts, priceless.
El Chaba 18 april 2021 17:26
Toch Van Aert denk ik.
El Chaba 18 april 2021 17:37
Definitief nu:

1. Van Aert
2. Pidcock
3. Schachmann
Horsie is back 18 april 2021 18:05
Iemand geen duimbreed (0,004=5,5 tot 6cm) toestaan wordt ineens een gevleugelde wieleruitdrukking. Demi en Tom kunnen nu samen een duet zingen, called Just Like Tom Thumb's Blues.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2021 18:05 door Horsie is back.
Remko 18 april 2021 18:49
Hoppa, en we hebben zeven monumenten!
Horsie is back 18 april 2021 19:15
De uitspraak van de dag: "Een sprinterstype, hè, als het gedaan is, is het gedaan". Het is pas gedaan als Klein Duimpje heeft gezongen.
Curzio 18 april 2021 19:25
De in trapjes lossende Alaphilippe en de ouderwetse wijze waarop Valverde nog even dat gaatje naar de koplopers dichtte, waren de hoogtepunten van de koers. Naar maatstaven van AGR niet eens een heel gesloten koers, maar echt enerverend was het toch niet.
Sub Culture 18 april 2021 19:31
Wat een voorjaar rijdt van Aert (matig ploegje wel, ook vandaag weer)
Mauri Vansevenant volgens mij gewoon eventjes bij de 5 beste renners in koers als je het mij vraagt.

Slechts 12 Nederlanders aan de start hier waarvan de eerste op de 37ste plaats.
Dan moet je je al gaan optrekken aan Schelling die een paar kilometertjes netjes gegangmaakt werd door de motor en om een of andere reden meer bezig was met het publiek dan met de koers.
Sub Culture 18 april 2021 19:36
Alaphilippe eigenlijk al het hele seizoen gewoon niet goed genoeg.
Weet niet wat hij de voorbije winter heeft uitgespookt.

Alhoewel, ik kan me er wel iets bij voorstellen en hij heeft verdomme groot gelijk ook.

'Viens ici chérie..j'ai froid.. et l'hiver est encore long'
Marc 18 april 2021 19:44
Slimmerd 18 april 2021 19:57
UAB je bent ingelogd op je verkeerde account
ton duk 18 april 2021 20:26
Optrekken ipv aftrekken verraadde ''m he
Gr
Sub Culture 18 april 2021 20:43
hmm ja, ik vergeet steeds maar weer dat jij niet vrolijk wordt van de wielerprestaties van Wout



Zo eventjes 'just in case' als je anderen onterecht vergelijkt met trollenthumbs up'
Nomath 18 april 2021 21:13
In afwachting van de publicatie van de finishfoto (die met die kromgebogen spaken) nog iets merkwaardigs in de uitslag.
Schachmann staat op 2 seconden in de officiële uitslag, terwijl hij hoogstens 1-2 lengtes na Van Aert/Pidcock over de streep ging. Bij, geschat 55 km/h, rijd je 15 m/sec, dus dat lijkt me gewoon onjuist. Hij staat op dezelfde tijd als de sprinters van het peloton, die ongeveer 50 meter achterstand hadden.
Zou de UCI-jury niet beter bij de feiten kunnen blijven en de overdrijving aan de journalistiek kunnen overlaten ?

Slimmerd 18 april 2021 21:16
Haha, je mag me met allerlei uitspraken om de oren slaan hoor, geen probleem!

Maar niks mis met een WvA-zege over het algemeen.
Tinuz 18 april 2021 21:34
En toch was het Pidcock.
Eindhovuh 18 april 2021 21:48
Tinuz 18 april 2021 21:58
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slechts 12 Nederlanders aan de start hier waarvan
> de eerste op de 37ste plaats.
> Dan moet je je al gaan optrekken aan Schelling die
> een paar kilometertjes netjes gegangmaakt werd
> door de motor en om een of andere reden meer bezig
> was met het publiek dan met de koers.


Eén van de zeldzame keren dat je wat (diep)zinnigs meldt. Inderdaad een vrij trieste vertoning van de Nederlanders in Neerlands mooiste. Al had Mollema pech in de finale.
Gelukkig stond Dumoulin bij de finish.
DeZusVanJohan 18 april 2021 22:22
Inderdaad. Gewoon vervalste feiten hier, is er al een bewerkte finishfoto uitgebracht?

En als de Belgen zó blij zijn met een een Belgische zege in deze tot voor vandaag "strontkoers", dan mogen ze er wel voorgoed mee ophouden om er denigrerend over te doen.

Al vind ik het juist nu wel een strontkoers met dit flutomloopje.
Eddy Veen 18 april 2021 23:07
Is het tijdsverschil van 0,004 gebaseerd op de finishfoto, die kennelijk nodig is om de winnaar te bepalen? Ik weet niet of dit zuivere koffie is.
Horsie is back 18 april 2021 23:11
Kenmerkend voor Tom Pidcock lijkt me nu toch wel, dat hij in de sprint-à-deux/trois niet snel stilvalt, dimaal echter ook lang in de slipstream van Wout van Aert bleef. Hoogste snelheid op de finish; 61,2 km/h of 61,6km/h, terwijl Wout van Aert op 60,5 km/h bleef steken. Wout van Aert is kennelijk toch niet zo explosief als velen denken of stiekem toch bezig een all-rounder te worden? Alhoewel met zijn gewicht. Achteraf is iedereen sluw, maar misschien hebben "we" wel de sprintcapaciteiten van Wout ein wenig overschat. Was het verlies tegen Incredible Mathieu van der Poel vorig jaar misschien wel helemaal niet zo'n verrassing. Just saying.

Hoorde iemand nog zeggen, dat een vlotte terugkeer niet aan de orde is. Waarvan akte.
De zwarte trui 18 april 2021 23:12
Hoe sterk is de eenzame fietser die met krom gebogen spaken zich kampioen waant
Horsie is back 18 april 2021 23:48
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het tijdsverschil van 0,004 gebaseerd op de
> finishfoto, die kennelijk nodig is om de winnaar
> te bepalen? Ik weet niet of dit zuivere koffie is.

Op de finishlijn worden bij de fotofinish per seconde 10.000 digitale foto's gemaakt, die als pixels achtereen worden gezet, zodat er 'n eenduidig beeld ontstaat, zodat er als dat nodig is ook gemeten kan worden tot op tienduizendsten van een seconde. Op het helig oog kun je dus niet meer vertrouwen.
Op Youtube heeft Tissot Timing wel een paar video's over dit onderwerp staan.
Carlos Danger 19 april 2021 00:48
Het is als met buitenspel in het voetbal, je ziet dat het klopt, maar het voelt niet goed.
ton duk 19 april 2021 08:18
Helaas zag de UCI-jury niet alles want Schachman is (aldus Joris,opdemotor-NOS) geheel onreglementair teruggekomen na zijn val
Jammer dat hij dan in de finale wedstrijdbepalend is
gr
Clavan 19 april 2021 09:57
Een finishfoto is geen foto.....

Uitleg
Eqquipo 19 april 2021 11:15
De laatste kilometer nog eens terugkijkend, zie ik dat Valverde al voor het 300meter bordje aangaat, 35 man in zijn wiel wetend en dat enkel Matthews hem nog nipt remonteert. Relatief frisse benen nog derhalve. Is hij dan toch nog weer kanshebber voor winst in WP en LBL, of is dat echt verleden tijd met de groep jongere wielrenners die waanzinnige vermogens trappen helling op?
MarcoV 19 april 2021 12:12
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> De laatste kilometer nog eens terugkijkend, zie ik
> dat Valverde al voor het 300meter bordje aangaat,
> 35 man in zijn wiel wetend en dat enkel Matthews
> hem nog nipt remonteert. Relatief frisse benen nog
> derhalve. Is hij dan toch nog weer kanshebber voor
> winst in WP en LBL, of is dat echt verleden tijd
> met de groep jongere wielrenners die waanzinnige
> vermogens trappen helling op?

Ja, dat viel me ook op, net zoals hij in koers solo het gaatje met de groep Ineos/Van Aert/Schachmann wist te dichten (waaruit niet veel later het podiumtrio wegreed). De laatste anderhalf jaar Valverde niet meer zo sterk gezien als nu. De Waalse Pijl zie ik hem niet winnen, maar LBL, wie weet (en laat zondag 25 april nu net z'n 41e verjaardag zijn)
Curzio 19 april 2021 12:31
Waarom zou dat geen zuivere koffie zijn? Als je de snelheid weet en het verschil in afstand, kan je dat gemakkelijk omrekenen naar een tijdsverschil.

Zoals we ook vorige week bij de vrouwen konden zien, vertekent het normale beeld op de finish. Dit komt volgens mij deels gewoon door perspectief (de renner voor is groter en oogt dichter bij de finish) en deels omdat het beeld vaak wordt stilgezet op de onderzijde van de band, terwijl het gaat om het eerste deel van het wiel dat de loodrechte lijn boven de finishlijn passeert.
Cecchini 19 april 2021 12:34
En was het sprintverlies van MVDP tegen Asgreen ook niet zo verrassend.
Horsie is back 19 april 2021 12:36
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een finishfoto is geen foto.....
>
> [url=https://www.velonews.com/gear/tech-wearables/
> technical-faq-how-a-photo-finish-camera-works/]Uit
> leg[/url]

Een bewegende "film" en dus geen foto. In feite bevat de hele "foto" dus de finishlijn. De rode lijn functioneert dan als een cursor, waarmee de verschillen (nu dus weer 0,004s) bepaald kunnen worden. Mooie uitleg van Zinn en Zinvol van Clavan.
Horsie is back 19 april 2021 13:16
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> En was het sprintverlies van MVDP tegen Asgreen
> ook niet zo verrassend.

Ik had het over Mathieu van der Poel. Maar ik wil je kietel niet onderwaarderen. winking smiley Sprinten kan in vele verschillende situaties. Wanneer je bedenkt, dat 1 kg extra gewicht vanuit stilstaande start van 0-100m bij gelijkblijvend vermogen bestraft wordt met 0,02s, dan kan er ook bedacht worden, dat verschil in lichaamsgewicht (tot soms 20 kg) bij lagere aanloopsnelheden aanvankelijk invloed heeft, terwijl gewicht bij hoge snelheden hoegenaamd geen invloed meer heeft, hoogstens in honderdsten van seconden. Een lichaam in rust wil in rust bijven. Maar in zulke sprints speelt ook de mate waarin er sprake is van minder luchtweerstand een niet geringe rol. Overigens is vooroprijden met iemand pal achter je voordeliger dan rijden in je uppie. De vergelijking geldt natuurlijk alleen voor hetzelfde individu. Reactiesnelheid en timing is ook cruciaal over zulke geringe afstanden en nauwelijks 10 seconden. Bijvoorbeeld betekent het verspillen van 0,1 seconde al een verlies in afstand van 1 tot 1,5 m.

We vergeten vaak, dat in topsport de verschillen bijzonder klein zijn. Met andere woorden: presteert de een 'n fractie beter dan normaal en haalt de ander hetzelfde niveau of iets minder, kan dat al een shift in de uitslag geven. Daarom kijken we toch ook?!

In het huidige baansprinten kan Opa Theo (versloeg gisteren in de keirin toch maar weer eens de WR-houder en een gewezen Olympische gouden medaille winnaar, één van de horzels uit 2008) in een sprint-à-deux alleen maar van Harrie Lavreysen winnen als ie hem de andere kant op stuurt.
Horsie is back 19 april 2021 13:20
MarcoV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eqquipo Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De laatste kilometer nog eens terugkijkend, zie
> ik
> > dat Valverde al voor het 300meter bordje
> aangaat,
> > 35 man in zijn wiel wetend en dat enkel
> Matthews
> > hem nog nipt remonteert. Relatief frisse benen
> nog
> > derhalve. Is hij dan toch nog weer kanshebber
> voor
> > winst in WP en LBL, of is dat echt verleden
> tijd
> > met de groep jongere wielrenners die
> waanzinnige
> > vermogens trappen helling op?
>
> Ja, dat viel me ook op, net zoals hij in koers
> solo het gaatje met de groep Ineos/Van
> Aert/Schachmann wist te dichten (waaruit niet veel
> later het podiumtrio wegreed). De laatste
> anderhalf jaar Valverde niet meer zo sterk gezien
> als nu. De Waalse Pijl zie ik hem niet winnen,
> maar LBL, wie weet (en laat zondag 25 april nu net
> z'n 41e verjaardag zijn)

Valverde heeft de Waalse Pijl toch al vijf keer gewonnen, dus denk ik, dat Roglic toch wel LBL wil winnen, voordat hij van de radar afgaat.
Koppizoektwachtwoord 19 april 2021 22:02
De 'foto' van de AGR is mogelijk iets vóór de streep gemaakt. Op de achtergrond zie je immers iets vaag groen/geels van de Radlerreclame, en niet het rood van de Amstelreclame die op echte foto's van de finish ter hoogte van de streep hangt, aldus de wakkere NOS-reporter: [nos.nl]
Horsie is back 20 april 2021 12:18
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> De 'foto' van de AGR is mogelijk iets vóór de
> streep gemaakt. Op de achtergrond zie je immers
> iets vaag groen/geels van de Radlerreclame, en
> niet het rood van de Amstelreclame die op echte
> foto's van de finish ter hoogte van de streep
> hangt, aldus de wakkere NOS-reporter:
> [nos.nl]
> -amstel-gold-race-twijfelt-niet-je-ziet-dat-pidcoc
> k-te-laat-is.html

Een goed punt natuurlijk, maar misschien moeten we ook wel af van om in duizendsten of zelfs tienduizendsten van seconden te willen rekenen om winnaars te kunnen bepalen (the winner takes it all, Abbah), als elk miniem afwijkende variabele al meer tijdverschil genereert dan het meetapparaat zelf. Zo zag ik vandaag pas voor het eerst in het VK artikel Een finishfoto moet je lerren lezen, dat er sprake was van een verschil van 0,0004 seconde, terwijl ik steeds heb gelezen 0,004 seconde, waardoor ik ook op een verschil van 5 à 6 centimeter kwam. En maar twijfelen, herrekenen. De ondragelijke lichtheid van het bestaan, nietwaar.

De lengte van zwembanen variëren in lengte meer dan het corresponderende tijdsverschil van 0,001 seconde, afgezien nog van de effecten van golfslag. Op de atletiekbaan heeft elke baan zijn karakteristiek en. De lijst is "eindeloos". Waarom moet de eenzame voorop liggende wielrenner meer luchtweerstand ondergaan dan zijn directe achtervolger als eerste van een duo?

Alleen bij de start is iedereen gelijk, totdat het startschot gaat, want dan zijn er al lieden die gebruikmaken van een snellere motorische reactietijd.
Nomath 20 april 2021 15:09
Het is juist een zegen dat er een onbevooroordeeld instrument beschikbaar is dat de winnaar aanwijst bij minieme verschillen.
Curzio 20 april 2021 19:52
De oneerlijkheid zit hem in de sporten waar er een tijd gerealiseerd wordt. Ik leerde op de middelbare school al dat het verschil in tijd waarin het startschot het oor bereikt van de schaatser in de baan die het verste van de starter af ligt, groter is dan het verschil wat aan de streep als significant wordt beschouwd. Bij het wielrennen op de weg speelt dit probleem uiteraard niet. Dit laat onverlet dat een overwinning op een paar millimeter natuurlijk niet bepaald overtuigend is.

(Ik denk nog wel eens terug aan de biddende Coquard die bijna een Touretappe gewonnen had van ik meen Kittel, een misschien wel carrièrebepalende overwinning? De fotofinish besliste anders.)
Koppizoektwachtwoord 20 april 2021 22:02
Tenzij dat instrument dus niet helemaal juist staat opgesteld. Overigens, van mij mogen er bij zulke minieme verschillen twee winnaars zijn.
Koppizoektwachtwoord 20 april 2021 22:12
Klopt. Ik verbaas me over de oneerlijkheid bij zwemmers. Ze vertrekken allemaal met de voeten op dezelfde lijn maar bij de finish telt de tijd van de hand. Zwemmers met een lang lijf en/of lange armen zijn dus in het voordeel. Eigenlijk zou je met een voet moeten aantikken, dan haal je die oneerlijkheid eruit.
En bij hardlopen zijn vrouwen met dikke tieten grote borsten in het voordeel. Schaatsers met grote voeten idem.
En last nut not least wielrenners in een tijdrit? Zo'n arme Pidcock moet op z'n kleine fietsje een paar centimeter verder fietsen voor z'n loodlijn ter hoogte van de finish is dan renners op een groot frame. Een start als in het MTB (het voorwiel tegen een wegklappend hek) is dan eerlijker.
Nomath 20 april 2021 22:55
Bij elke wedstrijd kun je onnoemelijk veel 'oneerlijke' invloedsfactoren opsommen. Bij het zwemmen de banen in het midden of aan de zijkant van het bad (véél belangrijker dan die start). Bij schaatsen de loting om start en finish op binnen- of buitenbaan. Bij wielren-tijdritten, de wind en een mogelijk nat wegdek en wie er voor je gestart is. Dat zijn allemaal oneerlijke elementen waarvan duidelijk is dat ze er toe doen, maar die de deelnemers geaccepteerd hebben. Zo ook de aanwijzing van een winnaar opeen foto-finish,

Ik ben er van overtuigd dat als je alle renners op voorhand de keuze zou voorleggen: bij minder dan 0.00X sec verschil winnaars ex-aequo of één winnaar volgens de foto, dat 99% voor dat laatste kiest, hoe miniem ook. Daarin verschillen renners vast van het thuispubliek, dat voor het overgrote deel geen echte winnaarsmentaliteit heeft.
Koppizoektwachtwoord 20 april 2021 23:17
Die ‘oneerlijke elementen’ zijn niet te vermijden en daarom geaccepteerd. Echter, van een finishfoto mag, nee: moet je eerlijkheid verwachten. Maar dan moet zo’n apparaat dus wel precies op de juiste plek staan, anders krijg je er (achteraf) een oneerlijke factor bij. (Heb je het NOS-filmpje uit de link hier een eindje hoger helemaal gezien?)
Ik zal inderdaad geen winnaarsmentaliteit hebben. Vind het gewoon zielig als iemand die met niet zichtbaar verschil over de finish gaat door een apparaat tot verliezer wordt uitgeroepen.
Horsie is back 20 april 2021 23:49
De wielrenner kiest liever voor een vage overwinning dan voor een zeker verlies. Het probleem is natuurlijk, dat de toeschouwer het zintuiglijk bezien niet kan bijbenen en dus volledig moet vertrouwen op apparatuur. Dat de methoden deugdelijk moeten zijn spreekt voor zich. Bijna 53 jaar geleden werd er op de OS in Mexico City nog openlijk getwijfeld aan de zuiverheid van de gemeten waarden voor windsnelheid. Ook de pendant van Bob Beamon, de 100m 10,49s van Flo wordt algemeen toch beschouwd als windbegunstigd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen