Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wereldprimeur: Etixx-Quickstep werkt als eerste ploeg ooit met een wielerscout

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 11 juni 2015 10:54
De tijd dat renners zelf hun drinkbus vulden met Rodenbach en rauwe eieren is passé composé. Vandaag heeft elke wielerploeg een legertje ploegleiders, trainers, dokters, verzorgers, mecaniciens, chauffeurs en fysiotherapeuten. Bij Etixx-Quick Step gaan ze nog een stap verder. Met de Bask Joxean Fernandez Matxin staat er sinds dit jaar een scout op de loonlijst, de allereerste wielerscout ooit.

Precies één namiddag is José Matxin in België. De dag nadien wacht een wedstrijd in Frankrijk en daarna een Spaanse wielerronde. Het gesprek vlot moeilijk. Reden? Matxin (44) schiet om de vijf minuten in de lach. Je zou voor minder. Overal ter wereld wielerwedstrijden bekijken, en dat tegen betaling. Er zijn minder leuke jobs.
Maar hoe word je in godsnaam wielerscout? In het geval van pionier Matxin mogen we van een toevalstreffer spreken. Samen met leeftijdsgenoot Abraham Olano zou de Bask in 1992 op 21-jarige leeftijd prof worden bij het Spaanse ploegje CHCS-Ciemar. Maar nog voor zijn eerste koers ging de ploeg al failliet.
'Mijn rennerscarrière zat er op voor ik ook maar één profkoers had gereden. Ik werd dan maar sportdirecteur bij kleine Spaanse ploegen, waar ik werkte met Oscar Freire. In 2001 kreeg ik de kans om assistent-ploegleider te worden bij het grote Mapei. Het was een vreemde periode. Ik was de ploegleider van Tafi, Bartoli en Ballerini. Renners met een palmares om u tegen te zeggen. En zij moesten plots luisteren naar deen ploegleider die jonger was dan zij.'

Het volgende jaar werd Matxin - hij was toen 30 - hoofdverantwoordelijke van de Mapei-jeugdploeg. Een ploeg met supertalenten als Cancellara en Pozzato. Nadien werkte hij als sportdirecteur voor Vini Caldirola, Saunier Duval, Geox, de Chileense bond en tot vorig jaar Lampre-Merida.

'Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Tijdens een informeel gesprek met Patrick vertelde hij mij dat hij een methode zocht om iets te doen met jonge talenten. Ik was geïnteresseerd en hij vroeg of ik hem mijn visie wou e-mailen. Wat hij in zijn mailbox kreeg was precies hetgeen hij wilde. Vijf minuten later was het in orde. Ik was de scout van Etixx-Quick Step', zegt Matxin.

In het voetbal kan je na vier wedstrijden wel inschatten of die rechtsback wel het niveau aankan of niet. Maar dat lijkt in het wielrennen minder eenvoudig. 'Uiteraard volg ik alle uitslagen van de belangrijkste jeugdkoersen en ben ik zo veel mogelijk aanwezig op de wedstrijden. Dankzij mijn verleden als ploegleider beschik ik over aardig wat contacten. Als ik een renner op het oog heb, vraag ik ploegleiders wat zij over hem denken. Ik probeer zo weinig mogelijk te praten met de managers. Want volgens de manager is elke jonge renner een wereldtopper in wording. En ik heb één gouden regel: ik praat nooit over geld en contracten.'

'Er zijn veel goede renners maar Patrick wil enkel de echte ruwe diamanten hebben. Jonge renners met een grote motor en intelligentie. Er bestaat een grote misvatting over koersintelligentie. Renners die durven linkeballen, zijn niet noodzakelijk intelligent. Tijdens de Ronde van Vlaanderen weet iedereen dat hij vooraan moet zitten aan de voet van de Paterberg. Renners die achteraf klagen dat ze vanop de twaalfde rij moesten beginnen, zijn niet koersslim genoeg.'

Het systeem van Etixx- Quick Step werkt drieledig. Om de paar maanden wordt een aantal talenten op voorspraak van Matxin naar de Bakala Academy in Leuven gestuurd. Daar worden ze door de medische staf getest. Als ze fysiek aan de eisen voldoen, moet Patrick Lefevere beslissen of hij ze wil. Dit jaar werden met de Colombianen Fernando Gaviria en Rodrigo Contreras al twee renners aangetrokken. 'Ik volg Gaviria al jaren. Normaal gezien ging hij in januari al mee op ploegstage, maar door een probleem met zijn visum kon hij pas in maart testen in België. Hij had toen al CAvendish verslagen in de Ronde van San Luis. Ik verzeker u: Gaviria wordt een wereldtopper. Hij zal dit najaar al resultaten rijden als stagiair. Contreras is dan weer een talentvolle klassementsrenner. Zijn testen waren van het beste niveau in Colombia. Hij wordt vergelijken met Quintana.'

Maar ook in België ligt een mooie kweekvijver. 'Ik ben gecharmeerd door renners als Tiesj Benoot. Terwijl de rest in de wedstrijd kapot gaat, blijft hij zijn niveau aanhouden. Hij was geen wereldtopper bij de junioren, maar hij is intelligent. Tom Boonen was ook geen wereldtop bij de jeugd hé.'



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 10:54 door Sub Culture.
Sub Culture 11 juni 2015 10:56
Het begin van een nieuwe tendens?

Uiteraard weet iedereen in het wereldje die bij het jeugdwielrennen betrokken is wie zo'n beetje de talenten zijn op hun terrein.
Maar als je één iemand hebt die er voltijds mee bezig is kan je wel korter op de bal spelen en heb je een streepje voor op de concurrentie om de juiste talenten binnen te halen.
Sticky Bottle 11 juni 2015 11:03
Volgens mij niks nieuws alleen veel ploegen komen met zo'n persoon gewoon niet via de pers naar buiten. Etixx doet dat natuurlijk wel want Belgische pers schrijft er graag over en de ploeg pakt weer wat publiciteit.

Hebben ze Adrien Costa al gecontracteerd?
veluweracer 11 juni 2015 11:20
In Leuven mogen alleen diegene met een laag hematocriet gehalte door. Die zijn nog flink op te voeren.
JW 11 juni 2015 11:27
De allereerste wielerscout, die op de loonlijst van een team staat, ooit.
Voor een team met ruim budget, voor wie nationaliteit etc. niet van belang is, kan ik me zo'n functie goed voorstellen. Raar dat het nog niet eerder is gebeurd.

Voor de Belgische wielersport is het m.i. niet echt positief. Want aan de opleiding van jonge Belgische renners doet de ploeg naar mijn idee niet veel. En voor instroming van Belgisch talent is weer wat minder ruimte.
Je mag toch hopen dat Tiesj Benoot zich niet tot een knechtenbaantje in dienst van die buitenlandse talenten laat verleiden.
El Chaba 11 juni 2015 11:32
In België zijn er zat andere ploegen op een iets lager en nog lager niveau die voor de doorstroming zorgen. In Nederland bijvoorbeeld zou het wel een probleem zijn.
En Lotto-Bélisol is toch ook een volwaardige WT-ploeg? En áls Lefevere een supertalent als Benoot aan zou willen trekken - wat ik mij op zich goed voor zou kunnen stellen - dan zal dat echt niet als knecht van die talenten zijn hoor.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 11:35 door El Chaba.
Sub Culture 11 juni 2015 11:37
Etixx is nu eenmaal een ploeg met commerciële belangen in het buitenland.
Daar hoort een grote instroom van buitenlandse renners nu eenmaal bij.

Zolang de Lotto-ploeg en Topsport Vlaanderen blijven bestaan en het prima werk bijven leveren dat ze doen, maak ik mij geen zorgen over de Belgische wielersport.
JW 11 juni 2015 11:54
Zoals je weet ben ik ouderwets winking smiley

De Nederlandse situatie is in mijn ogen toch een stukje gezonder dan in ons buurland.
Vooral - in mijn ogen - nog steeds dankzij het Rabo-opleidingsplan. Misschien is het een leemte in mijn kennis, maar een Belgische equivalent lijkt me te ontbreken.

Komende Tour starten er twee WT-teams met een Belgische licentie. Het aantal Belgen die in hun teams worden opgesteld lijkt beperkt te worden tot 2 á 3 (heel misschien 4 bij Lotto). De kopmannen komen allemaal uit andere landen. Er gaan wat Belgische mogelijke rittenkapers van start, (ook bij andere teams), maar verder is het mager. Geen enkele Belg lijkt mee te kunnen doen voor een plaats in de toptien.
Ik zou het Nederlandse peloton toch niet willen ruilen voor het Belgische.
Pyama 11 juni 2015 12:36
Nationaliteit interesseert mij niet maar, jij wilt Mollema, Kelderman en Co. Niet ruilen tegen Gilbert, Van Avermaet, Benoot, Theuns en Co.?
GillesEmanuel 11 juni 2015 13:20
Ik denk dat je de kracht van de eigen nationaliteit voor een sponsor overschat JW. Kijk maar naar Giant de afgelopen jaren. Kittel en Degenkolb pakten weliswaar de zeges in met name de Tour maar Koen de Kort, Tom Veelers, Roy Curvers; de waterdragers, kregen net zo veel aandacht vanuit Nederlands oogpunt vanwege het vele werk op kop. Hierdoor werd het alsnog een Nederlandse overwinning, net als dat Barcelona wint door Messi, Suarez en Neymar maar de beker gaat wel naar Spanje. Zie persoonlijk niet zo veel in het krampachtig willen vasthouden aan een nationaliteit boven winst.
Arsimo 11 juni 2015 13:21
Zelf vanuit wens op succes gezien? Nee. Alleen Gilbert daarvan is echt een topper en die heeft waarschijnlijk ook zo lang niet meer. De kans op Nederlandse successen in de toekomst lijkt op dit moment groter dan met wat er in Belgie rijdt en aankomt - zeker in de breedte kwa soorten koersen. Het echte Vlaamse werk lijkt de enige uitzondering, en een keer een uitspatter van Tim Wellens hier en daar.
GillesEmanuel 11 juni 2015 13:24
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zelf vanuit wens op succes gezien? Nee. Alleen
> Gilbert daarvan is echt een topper en die heeft
> waarschijnlijk ook zo lang niet meer. De kans op
> Nederlandse successen in de toekomst lijkt op dit
> moment groter dan met wat er in Belgie rijdt en
> aankomt - zeker in de breedte kwa soorten koersen.
> Het echte Vlaamse werk lijkt de enige
> uitzondering, en een keer een uitspatter van Tim
> Wellens hier en daar.


Dit heb ik al jaren het idee, met eerder Dekker, Traksel, Weening en later met Gesink, Mollema en Kelderman. Maar op en een of andere manier blijven de Nederlanders vaak steken en lukt het een Belg wel om die laatste stap te maken, zoals Wellens waarschijnlijk.
ton duk 11 juni 2015 13:30
Goh, ik krijg regelmatig een verzoek uit een WT-ploeg welke ik talentvolle beloften ken....Ik zal er 's geld voor gaan vragen !!
Bij Vacansoleil werden gewoon wat lijstjes gemaakt door verzorgers.ploegleiders, kennissen van....en dat werd dan DE scoutingslijst..
gr

ps: het veelvuldig noemen van jeugdige renners op een prikbord helpt ook ....
Snorfietser 11 juni 2015 13:34
Kan me ook niet voorstellen dat andere ploegen niet aan het scouten zijn.
JW 11 juni 2015 13:52
Die "Co" kun je nog een hele ris namen bij invullen. Kruijswijk, Gesink, Ten Dam, Clement, Hofland, Terpstra, Dumoulin, Slagter, Weening, om er maar een paar te noemen.
Ook bij de Belgen kan er nog wel wat bij.

Maar inderdaad, ik zou absoluut niet willen ruilen !
Brieske 11 juni 2015 15:07
Dat duurde ff, slim van Quick-Step.
Zou persoonlijk EUS, SYS of PDM als scout nemen.
Die hebben er kijk op.

Of mij, ik scoutte Talansky voordat Vaughters hem zag, Blevins begin dit jaar al, Ewan in 2002 en André Looij al in 2009.

Groet
Leon 11 juni 2015 15:40
Ik ken al minstens 38 andere scouts die in dienst zijn van een ploeg. TMM, DUK, AES...

edit: wat Bries zegt dus...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 15:41 door Leon.
JW 11 juni 2015 17:44
"...maar Koen de Kort, Tom Veelers, Roy Curvers; de waterdragers, kregen net zo veel aandacht vanuit Nederlands oogpunt vanwege het vele werk op kop. Hierdoor werd het alsnog een Nederlandse overwinning...."

>> Daar geloof ik persoonlijk niets van. Wat scheelt was dat het toen nog een Nederlandse licentie had. Dat effect is dit jaar weg.

Bij voetbal zie ik het eerder andersom.
Landen waarvan de clubs heel goed presteren vallen op landentoernooien nog wel eens tegen. Dat wordt grotendeels geweten aan het feit dat er in hun topteams nog maar zo weinig landgenoten worden opgesteld.
El Mik 11 juni 2015 19:26
Laatste wereldkampioenen Duitsland, Spanje, Italië...

Alleen Engeland faalt structureel, die kunnen ook gewoon niet voetballen.
JW 11 juni 2015 19:35
Off topic:

Kijk maar es de laatste EK- en WK-toernooien na, hoe vaak sterk geachte landen al niet de poule doorkwamen.
El Mik 11 juni 2015 21:41
Je had het over en ik reageerde op landen die groot zijn in het clubvoetbal, dat is een andere definitie dan "sterk geachte landen" (dan tel ik bv. Frankrijk en Nederland niet meer mee).

De laatste toernooien?
De landen met de vier grootste competities leverden de drie laatste wereldkampioenen, waaronder de huidige wereldkampioen terwijl de andere twee tegenover elkaar stonden in de laatste EK finale. Alleen Engeland valt uit de toon, dat is dan ook gewoon een matig getalenteerd voetballand. Als de regel van max. drie buitenlanders nog zou bestaan dan had Engeland geen topcompetitie meer (Duitsland, Italië en Spanje wel).

Het klopt dat ze wel eens een mislukt toernooi hebben zoals Italië en Spanje op het afgelopen WK, maar dat is niet iets nieuws van de laatste jaren dat er meer buitenlanders in die competities spelen hoor. Spanje kwam vóór 2008 maar zelden ver in een toernooi, daar stonden ze om bekend. Italië is altijd al enorm wisselvallig geweest ook toen er weinig buitenlanders speelden, bv. wereldkampioen in 82 maar niet eens gekwalificeerd in 84. Finale in 94, maar niet gekwalificeerd in 92 en 1e ronde er uit in 96.
Er bestaan geen landen die altijd ver komen op EK en WK, Duitsland komt nog het meest in de buurt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/06/2015 21:42 door El Mik.
Sub Culture 11 juni 2015 21:43
Gaat het over voetbal ineens.

Qua selectie zou ik zeker niet willen ruilen met jullie.winking smiley
JW 11 juni 2015 22:17
winking smiley

En nu nog weer es een keertje in een groot toernooi verder komen dan ons...
Sub Culture 11 juni 2015 22:28
Frankrijk is volgend jaar van ons.
Zondag was reeds een voorproefje.
JW 11 juni 2015 22:32
GillesEmanuel 12 juni 2015 10:21
Haha JW hoe kun je daar niks van geloven? Kijk een willekeurige Avondetappe terug waarin Kittel won en je krijgt gegarandeerd een Nederlandse knecht in beeld die door Mart helemaal geromantiseerd wordt. Ontzettend goede PR voor Giant-Shimano destijds vanuit Nederlands oogpunt, wat uiteindelijk toch het doel is van een sponsor?
JW 12 juni 2015 12:11
Avondetappe kijk ik vrijwel nooit, en Mart neem ik t.a.v. wielrennen niet serieus. Die moet een mooi Nederlands getint verhaal brengen.

Ik zie/lees wel veel andere media, en hoor mensen praten over de Tour.
Daarbij is mijn beeld dat ze uit hun dak gaan als Bau en Lau het goed doen, maar de zeges van Kittel beslist niet als nationaal cultureel erfgoed beschouwen.
Net zo min als de kranten de dag na een zege van Kittel juichen over "alweer een zege van Kittel, dankzij de geweldige inbreng van zijn Nederlandse knechten"

Dat is mijn beeld; het jouwe is duidelijk anders.
Walnoot 12 juni 2015 13:25
Dat was bij types als Freire en Rasmussen wel het geval, hun overwinningen in de Tour werden wel altijd als Nederlands-getint gebracht. Denk dat het probleem is dat er heel weinig nationalistische identificatie is met de Argos/Giant/whatever ploeg. Bij Rabo waren Dekker en Boogerd er altijd nog als uithangborden, bij Argos is er wie? Dat Kittel uit de Nederlandse ploeg van onder meer Roy Curvers een etappe wint, is natuurlijk niet echt om over naar huis te schrijven. Daarnaast rijdt/reed Kittel nog niet eens in een oranje shirt.

En net nu Dumoulin een beetje bekendheid begint te krijgen, is de licentie overgegaan naar daar waar hem hoort, onze Moffen-vrienden. Blijft leuk natuurlijk, dat 4 onbekende Nederlanders de sprint aantrekken, voor een Duitser uit een ploeg waar de Duitsers de baas zijn, maar zet inderdaad geen zoden aan de dijk in de nationale media.
Goozzer 12 juni 2015 13:40
De spijker op zijn kop. Skil/Argos/Giant heeft eigenlijk überhaupt geen identiteit, als je het mij vraagt...
GillesEmanuel 12 juni 2015 13:41
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Avondetappe kijk ik vrijwel nooit, en Mart neem ik
> t.a.v. wielrennen niet serieus. Die moet een mooi
> Nederlands getint verhaal brengen.
>
> Ik zie/lees wel veel andere media, en hoor mensen
> praten over de Tour.
> Daarbij is mijn beeld dat ze uit hun dak gaan als
> Bau en Lau het goed doen, maar de zeges van Kittel
> beslist niet als nationaal cultureel erfgoed
> beschouwen.
> Net zo min als de kranten de dag na een zege van
> Kittel juichen over "alweer een zege van Kittel,
> dankzij de geweldige inbreng van zijn Nederlandse
> knechten"
>
> Dat is mijn beeld; het jouwe is duidelijk anders.


Jammer dat je mijn punt verdraait naar "cultureel erfgoed". Ik bedoel alleen te zeggen, zoals Walnoot al aangeeft, dat het krampachtig vasthouden aan nationale kopmannen je niet altijd de gewenst exposure brengt. Ik denk dat Lotto Jumbo het zichzelf nu zelfs tegenwerkt, omdat er altijd extreme verwachtingspatronen worden gecreeerd en als deze niet worden behaald er genadeloos word geoordeeld. Als Lotto en Jumbo als sponsoren louter een goed doel willen steunen is het allemaal te billijken maar ik neem aan dat zij ook hier achter een business plan hebben.
JW 12 juni 2015 14:54
"Verdraaien" was zeker niet mijn bedoeling.
Wat Walnoot zegt is m.i. wel juist, maar ook betrekkelijk.

Ook Menchov hoorde, net als b.v. Freire, bij het Rabo-meubilair (net als Vanmarcke nu)
Maar zijn zeges (Vuelta, Giro) brachten wielerland niet in een staat van extase, beheerst enthousiasme lijkt me meer van toepassing.

Dat zou m.i. toch anders worden als b.v. Kelderman/ Gesink/ Ten Dam in de Tour goed zouden presteren.
LottoJumbo wordt m.i. nu al wel degelijk beschouwd als Nederlandse vertegenwoordiger, en - als ze het goed doen - als Nederlands trots.
Dat merkte je al een beetje bij Kruijswijk in de Giro.
Daar kan geen enkele buitenlandse kopman bij de ploeg tegenop.
GillesEmanuel 13 juni 2015 10:09
Louter eens op het punt na dat ze wel moeten presteren binnen door het volk gestelde verwachtingspatroon. Steven heeft fantastisch gepresteerd en ik stond zelf ook regelmatig op de bank. Maar helaas zijn de Nederlandse kopmannen van LottoJumbo geen garantie voor dergelijke prestaties, wat een buitenlandse kopman wellicht wel kan zijn. Maar het is niet dat ik het bij LottoJumbo niet toejuich, ik snap het niet altijd vanuit de ploegleiding en de sponsers, want het gaat ze uiteindelijk om exposure. Schijnbaar weegt een eventuele faam met een Ollander hoger op, met het risico veel negatieve shit over je heen te krijgen als het niet lukt, op tegen een buitenlander met meer garanties op succes.
Biti 19 april 2016 11:22
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het begin van een nieuwe tendens?
>
> Uiteraard weet iedereen in het wereldje die bij
> het jeugdwielrennen betrokken is wie zo'n beetje
> de talenten zijn op hun terrein.
> Maar als je één iemand hebt die er voltijds mee
> bezig is kan je wel korter op de bal spelen en heb
> je een streepje voor op de concurrentie om de
> juiste talenten binnen te halen.


Dat klopt. Bij jeugdwielrennen moet je naar meer aspecten kijken dan alleen naar de uitslagen. Kijk alleen maar naar al die zogenaamde Rabo-talenten van destijds. Rob Bijnen, Mart Louwers, Wouter van den Berg, etc. Bij de jeugd draait het vaak ook om fysiek, sommige renners hebben 'n behoorlijke fysieke voorsprong of juist niet.

En kijk bv. ook eens naar trainingsarbeid. Een renner die al traint op professionele schema's, daar zit 'n stuk minder rek in dan iemand die bv. maar wat doet, maar wel motivatie heeft. Daar rijden er velen van bij de jeugd, nieuwelingen en junioren. Renners die fietsen geweldig vinden, hard trainen en elke wedstrijd hun best doen, maar gewoon zonder enige vorm van beleid of een totaal verkeerd programma rijden. Dan rijden ze lekker op geaccidenteerd terrein, maar gaan ze het hele jaar door criteriums rijden in Noord Holland.

En ook mentaliteit speelt een rol. Het is natuurlijk zonde om jaren te investeren in 'n renner die er na de overstap naar de beloften mee stopt omdat hij er in de eerste 2 waaierwedstrijden af wordt gereden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen