Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat met de jongerentrui in grote ronden?

Gepost door Eqquipo 
Eqquipo 21 juni 2021 10:26
Peiling
Er zijn 56 stemmen ontvangen.
Alle bezoekers mogen stemmen.
Hoe verder met de trui voor beste jongere in de grote rondes?




Voorgaande 2 jaren van de TdF was de winnaar van het witte tricot direct ook de winnaar van het geel. (Bernal, Pogacar)
Ook de vorige 2 edities van de Giro was de winnaar van het jongerentricot de eindwinaar. (Hart, Bernal)

Komt dit doordat renners veel eerder op hun top zitten doordat de begeleiding&professionalisering in hun tienerjaren veel beter is? In dat geval is het mogelijk blijvend dat jonge renners het AK van een grote ronde winnen. Of komt dit enkel door een uitzonderdelijk generatie en is het niet te verwachten dat aankomende jaren een soortgelijk beeld geven?

Hoe ook, het is een nogal zinloos klassement geweest in de voorbije twee edities van de Tour en de Giro. Moet er iets veranderen?

In de Vuelta is het jongerenklassement pas 2 jaar terug ingevoerd overigens.
Frederik D. 21 juni 2021 10:55
Ik zou het zo laten als het is.

Maar een zwarte trui erbij, klassement voor 35-plussers, is misschien ook wel iets, al moeten we de wildgroei aan truien misschien niet willen,

Met wat geld kunnen we, wij prikkers, misschien ook een trui in het leven roepen? De groen-gele trui voor de meest irritante renner?

Maar afgezien van mijn afdwalingen, leuke vraag van jou en volgens mij: laat de witte trui maar in zijn huidige vorm voortbestaan. Enige aandacht voor jonkies is niet misplaatst.
Curzio 21 juni 2021 12:40
Het begrip 'jong' is veranderd. Tot tien jaar geleden was het al een soort wereldwonder als je op je 24e in de buurt van de top-15 kwam. Nu winnen 21-jarigen grote rondes. Maarten Ducrot heeft het dus al die jaren goed gezien met z'n nieuwe wielrennen.
Ik vraag me wel af of dit ook cijfermatig valt te onderbouwen. Starten er meer jonge renners in een grote ronde dan 15 jaar geleden?

Afijn, tot en met de leeftijd van 23 lijkt me oke. Overlap van truien bij grote dominantie zal je altijd wel eens kunnen hebben en is op zich geen ramp.
De zwarte trui 21 juni 2021 12:50
Gezien de nieuwe wind op dit prikbord. Wees een man en ga niet lafjes anoniem lopen stemmen en pas op, voor je het weet wordt alles openbaar gemaakt!

Afschaffen die witte trui. Geel, groen en bollen is meer dan genoeg. (Een zwarte trui zal ik natuurlijk niet tegenhouden, maar een grijze trui past beter bij een evt 35+ klassement)
De zwarte trui 21 juni 2021 12:52
Haha WF doet zelfs een voorbeschouwing wie die witte trui gaat winnen!
Prikdude 21 juni 2021 12:53
Leeftijd flink verlagen zodat ploegen steeds meer roofbouw gaan plegen op ponomarische kuikens?

35+ is niet verkeerd, maar zal in de praktijk niet veel pretendenten krijgen. Doe maar de McCain Chasse Patate friettrui. Voor elke kilometer kansloosheid en in slappe vlaktappes misschien een alternatief koersbeeld initiërend.
Horsie is back 21 juni 2021 13:21
Het begrip "jong" is veranderd.

Een nieuw tijdperk is begonnen met Thunder (AC/DC) en Saint Leo. Zag ook al een 3-jarige Sagan van de trap afrijden en nu dan zelfs een andere 3-jarige een heuse afdaling uitvoerend. Lindsey Vonn hield haar jongste hond tijdens een afdaling tenminste nog in haar armen. Aaron6Ans werd ook al door Deceuninck geviseerd. In alle sporten is deze trend dus al een tijdje in gang gezet, omdat men steeds beter training en wedstrijd kan kwantificeren en minder risico's hoeft te nemen.

Om te weten hoe de prestaties van topsorters evolueren zul je ook moeten weten hoe en vanaf wanneer is er sprake van serieuze training ingevoerd. Een eerdere start levert dan ook een eerdere top op. Maar Senkrechtstarter, zoals Remco Evenepoel zijn er altijd, alhoewel bij hem bijtijds de remparachute in werking werd gesteld.

Pogey zou toch wel als een 22-jarige rondewinnaar moeten worden beschouwd, want die ene dag, tja, d'as nou scorebord-journalistiek. grinning smiley
DeZusVanJohan 21 juni 2021 13:34
Het wordt wel wat overdreven hoor, kijk eens terug in de geschiedenis.

Quintana won de Giro en werd 2x tweede in de Tour als witte trui winnaar, Pinot stond op het podium, Contador en Andy Schleck wonnen de Tour, Cunego de Giro. Alleen daarvoor in het Armstrong tijdperk was het een pak minder met winnaars als Karpets, Menchov, Popovych die geen top 10 reden als witte trui winnaars.
Maar in de '90s had je 3x op rij Ullrich, daarvoor 2x Pantani, Berzin in de Giro, daarvoor een mindere periode maar in de '80s zie je Fignon als Tour winnaar, Lemond podium, nog een pak renners top 5. En nog langer geleden deden de Hinaults, Merckxen, Gimondi's en andere Coppi's en Bartali's het ook gewoon.

Pogacar en Bernal zijn gewoon exceptionele talenten zoals Contador en Andy dat waren, dat Hart de Giro won is een bizarre samenloop van omstandigheden, maar geen trend.

Als je leeftijdsgrens verlaagd naar 23 krijg je grote rondes waar geen Pogacar mee doet en gaat het wit naar de nummer 14 van het klassement zonder enige concurrentie met de enige andere jongeren op een 45e, 97e en 114e plaats. Dan kun je het beter gewoon afschaffen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2021 13:39 door DeZusVanJohan.
pl0rk 21 juni 2021 14:21
Zomaar wat feitenloos gebrabbel: Misschien zien we sinds een jaar of wat de resultaten van gendoping?

Vreemd genoeg blijken ze in Slovenië op dat gebied vooruit te lopen. ;-)
Carlos Danger 21 juni 2021 14:21
Maak er, ongeacht leeftijd, een debutanten-trui van.
Heisenberg 21 juni 2021 15:15
Van mij mag de trui vervallen. Er wordt nooit voor gestreden, het is een gevolg van het klassement.

Een extra klassement mag van mij wel om met name de sprintersetappes iets interessanter te maken. Dat zou kunnen met een trui komt voor de meest aanvallende renner (iets zoals het klassementje dat Pellaud won in de Giro).

Bijvoorbeeld met een soort puntenkoers waar elke 25 km een streep ligt en de eerste 5 renners punten krijgen. Hopelijk levert dat meer enthousiasme op om in de kopgroep te zitten in een rit zoals hieronder.

Frederik D. 21 juni 2021 18:13
De rode trui terug?

Maar in grote rondes gaat het om het AK. De boel hoeft wat mij betreft niet opgeleukt te worden. Geen kermiskoers in de grote rondes.

Maar dit is mijn persoonlijke mening. Ik vind het altijd aardig om andermans mening te lezen, hoor.
Curzio 21 juni 2021 18:22
Misschien begrijpen we elkaar niet, maar wat jij beschrijft is juist die ontwikkeling van de laatste 10-15 jaar (Contador is 2007). Quintana was 24 toen hij de Giro won, Contador idem toen hij de Tour won. Dus ja, ze reden in de witte trui, maar dat is nu juist het probleem (als je het zo wil zien) dat gesignaleerd wordt. Als je de leeftijdsgrens voor de witte trui naar beneden bijstelt, dan bijten de leiderstrui en de witte trui elkaar minder.
Frederik D. 21 juni 2021 18:40
In 1982, wellicht het mooiste jaar voor het Nederlandse wielrennen, won Phil Anderson het jongerenklassement. Anderson werd vijfde. De Nederlanders Zoetemelk, Van der Velde en Winnen werden 2, 3 en 4. Hennie Kuiper werd negende. Vier Nederlanders in de top tien van de TdF.
El Chaba 21 juni 2021 19:48
het eerste goed idee, dat ik hier heb gelezen, al is het niet helemaal on topic. thumbs up

Je zou ook in elke etappe een soort gouden kilometer kunnen organiseren, zowel qua bonificatieseconden (voor de klassementsrenners) als qua punten voor een trui, die jij bedoelt. En waarom niet twee of zelfs drie keer per etappe?Strijd op meerdere fronten gegarandeerd.

On topic: de jongerentrui mag best blijven, maar dan voor de beste jongere tot en met 20 jaar. Dan heeft het nog iets van waarde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2021 19:50 door El Chaba.
El Chaba 21 juni 2021 19:52
1980 was het mooiste jaar voor het Nederlandse wielrennen wat mij betreft.

Overigens wel een leuk topic waard. Wat was het mooiste jaar ooit voor het Nederlandse wielrennen?
En ook voor het Belgische wielrennen?
lodjan 21 juni 2021 20:26
En het Duitse, Franse, Spaanse en Eritreesche?
lodjan 21 juni 2021 20:28
Tot en met 20? Dan strijden er jaarlijks 0, 1 of 2 renners om die trui. Spannend hoor!
Eindhovuh 21 juni 2021 20:50
Die kan je nalezen op wielerprikbord.de, wielerprikbord.fr, wielerprikbord.es en wielerprikbord.er
lodjan 21 juni 2021 21:19
Heb je een link voor mij? winking smiley
Frederik D. 21 juni 2021 21:25
Eindhovuh 21 juni 2021 21:26
Nee maar ik zie een gat in de markt. spinning smiley sticking its tongue out
El Chaba 21 juni 2021 21:27
Ik doelde vooral op de persoonlijke beleving.
En voor zover ik weet posten hier alleen Nederlandse en Belgische prikkers.. winking smiley
Frederik D. 21 juni 2021 21:29
Het mooiste wielrenjaar voor België? Vast een jaar waarin Merckx heel veel won met in zijn schaduw enkele andere Belgische winnaars.
DeZusVanJohan 22 juni 2021 00:54
Jij stelde dat het een wereldwonder was als je op je 24e in de buurt van de top 15 kwam, terwijl al die renners die ik noemde op die leeftijd grote rondes wonnen en/of op het podium reden. Sommige meerderen keren (en dus ook wel eerder dan hun 24e).
Er is dus helemaal niet zoveel veranderd als men wil doen geloven.

Als de leeftijdsgrens omlaag ging zodat ook Mas niet meer in aanmerking kwam en je Pogacar buiten beschouwing laat, dan was de "strijd" om de witte trui vorig jaar tussen totaal niet relevante renners als Madous en Kämna gegaan op zo'n 2 uur van de winnaar. Dat zou het wat mij betreft een totaal waardeloze trui maken die je beter af kan schaffen. Nog erger dan de devaluatie van de bolletjestrui van de laatste jaren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2021 00:55 door DeZusVanJohan.
El Chaba 22 juni 2021 03:58
De meeste prikkers hier zijn sowieso laf. Vanaf hun geboorte al.
Marc 22 juni 2021 07:40
Qua beleving was voor mij het mooiste Nederlandse wielerjaar 2019.
Ik heb weliswaar wielrennen vanaf ca. 1976 meegemaakt, maar toen was ik echt jong en was er meer dan wielrennen alleen. In de zomer van 1980 bijv. zaten we op een camping diep in de Ardèche en moest m’n vader het wielernieuws vernemen van Franse campingbazen en dagen oude kranten als Telegraaf en Volkskrant.

2019: Mollema Lombardije; opkomst MvdP; Tour: Teunissen 1e etappe + geel, Kruijswijk derde, ploegentijdrit Jumbo; Tolhoek etappe Zwitserland; Poels en van Baarle etappe Daupiné; verder Groenewegen en Jakobs die van alles wonnen. En dan heb ik het nog niet over de vrouwen en ik zal gerust veel over ‘t hoofd zien (baan).

Mbt witte trui: dat mag wel wat jonger.
Óf debutantentrui worden.
Curzio 22 juni 2021 09:03
Het gaat even om het tijdspad. Ik schreef over de laatste 10 jaar maar verderop over 15 jaar. Uitgaande van 15 jaar vallen alle renners die je noemt in de 'nieuwe' ontwikkeling van renners die op steeds jongere leeftijd al goede klassementen kunnen rijden.

Het klassement van de witte trui heeft trouwens al meermaals een verandering van leeftijd doorgemaakt, waaronder een grens van 23: klik

De vraag is denk ik of renners als Kemna en Madouas misschien wel anders kan koersen als het winnen van dat klassement tot de mogelijkheden behoort. Dat nodigt uit tot rijden van een klassement, ook al is het rond plek 10. In de Giro zie je regelmatig een best aardige 'strijd in de strijd' voor het wit, met kleine verschillen.
DeZusVanJohan 22 juni 2021 12:40
Achterbakse manier om je stelling maar steeds te veranderen en er steeds andere dingen bij te halen i.p.v. toe te geven dat je stelling waar ik op reageer klinklare onzin is. En zelfs je veranderde stelling om zogenaamd je gelijk te halen klopt niet eens.
Ik noem heel veel renners van langer dan 15 jaar geleden.

Ik ben wel klaar met jou, de groeten.
Curzio 22 juni 2021 15:20
He? Ik probeer gewoon een inhoudelijk gesprek te hebben over het onderwerp van dit topic. Maar blijkbaar ben je daar niet in geinteresseerd ofzo?

De groeten aan Johan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2021 15:21 door Curzio.
El Chaba 22 juni 2021 15:46
Waarom is dat 'achterbaks'..?!? Dat lijkt me een kwalificatie, die hier totaal niet van toepassing is.
Kilometervreter 22 juni 2021 16:20
Tsja....bedankt dan maar weer
Orakel 22 juni 2021 16:20
Ik zie zeker een verandering in leeftijd.

2010 - Schleck (25)
2009 - Schleck (24)
2008 - Schleck (23)
2007 - Contador (24)
2006 - Cunego (25)
2005 - Popovych (25)
2004 - Karpets (23)
2003 - Menchov (25)
2002 - Basso (24)
2001 - Sevilla (24)
2000 - Mancebo (24)

De leeftijden heb ik snel opgeschreven op kalenderjaar, het zou dus bij een jarige in juli een jaartje kunnen schelen.
Carlos Danger 22 juni 2021 17:19
Waarbij Sevilla nu nog altijd in aanmerking komt voor het wit.
Eqquipo 22 juni 2021 20:59
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De meeste prikkers hier zijn sowieso laf. Vanaf
> hun geboorte al.


Ik was voor mijn geboorte al laf. Tunnelvisie / sterre(n)kijker / claustrofobie / angstpoepen in het vruchtwater, you name it. Zonder keizersnede was ik er nooit aan begonnen. Althans, zo wil de overlevering.
El Chaba 22 juni 2021 21:06
Haha, babyface Oscar! winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2021 21:07 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen