Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

104 Nederlandse overwinningen

Gepost door TomDJ 
TomDJ 28 oktober 2014 09:57
NOS:
Niet alleen de triomf van Niki Terpstra in Parijs-Roubaix. Of de etappezege van Lars Boom in de Tour, de eerste sinds 2005. Het is de hoeveelheid overwinningen die het wielerjaar 2014 voor Nederland historisch maakt: 104.

Met 104 zeges in UCI-verband laat Nederland grote wielerlanden als Frankrijk (102), Duitsland (83) en België (81) achter zich. Alleen Italië (122) kende een beter jaar. Spanje? Slechts 60.

Zijn 'we' dan nu het op-één-na beste wielerland ter wereld? Dat is te kort door de bocht. Een groot deel van de 104 overwinningen, 54 om precies te zijn, werd geboekt in .2-koersen, zeg maar het laagste profniveau. En voor Spanje geldt juist dat Alejandro Valverde en Alberto Contador zich de beste renners van 2014 mogen noemen. Zij excelleerden in veel grote WorldTour-wedstrijden. De koningsklasse van de wielersport.

Talent breekt door
Maar de gestage groei van Nederland de afgelopen jaren is een teken aan de wand. Er schuilt veel talent in het vaderlandse peloton. En dat talent komt tot wasdom.

Van de 50 keer dat Nederland mocht juichen in echte profwedstrijden, was Moreno Hofland (23) zes keer de gevierde man. Tom-Jelte Slagter (25) was heuvelop twee keer de beste in de WorldTour-wedstrijd Parijs-Nice. Danny van Poppel (21), Dylan van Baarle (22) en Mathieu van der Poel (19); ze wonnen allemaal hun eerste wedstrijden bij de profs.

Verdubbeling
Het talent breekt dus door, maar de gevestigde orde draagt ook zijn steentje bij aan het succes. Stef Clement, Lieuwe Westra en Wout Poels zijn geen sprinters of veelwinnaars, maar ze wonnen op fraaie wijze een wedstrijd op het allerhoogste niveau.

Sprinter Theo Bos staat met negen overwinningen bovenaan het lijstje, maar veelzeggender (en hoopgevender voor de toekomst) is het feit dat tijdrijder Tom Dumoulin (23) van de nul af is. Na veel ereplaatsen in 2013, was hij in 2014 drie keer de beste in een race tegen de klok.

Al met al verdubbelde Nederland ook zijn totaal aan zeges in WorldTour-wedstrijden: van zes in 2013 naar twaalf in 2014.

Spanje, Polen
Tot slot is er een opvallende tendens sinds 2009. Waar Nederland van 50 naar 104 gaat, valt Spanje terug van 113 vijf jaar geleden tot 60 nu.

Verder valt de opmars van Colombia en Polen op. Colombia is qua aantal zeges wel redelijk gelijk gebleven, maar dat land ziet het aantal overwinningen op het hoogste niveau flink toenemen. Van 0 in 2010 tot 10 in 2014. Mede dankzij Nairo Quintana (Giro) en Carlos Betancur (Parijs-Nice).

Polen boekte van 2009 tot en met 2013 slechts één zege op WorldTour-niveau, maar afgelopen jaar kwamen de Oost-Europeanen op acht, mede dankzij de etappezeges van Rafal Majka en de wereldtitel van Michal Kwiatkowski.
ton duk 28 oktober 2014 10:21
Hup HOL-POL....misschien wel iets voor themaploeg in een wielerspelletje
gr ToN DUK
lodjan 28 oktober 2014 10:22
104? Het jaar is nog niet om!
Sub Culture 28 oktober 2014 10:52
Kwantiteit > kwaliteit.

Het aantal zeges wordt gelukkig door de meesten met een ludieke inslag benaderd.
JW 28 oktober 2014 11:24
Terecht. Relativeren is geen slechte eigenschap.

Nederland heeft geen topsprinter. Als ze die wèl hadden zou het aantal WT-zeges een veelvoud geweest zijn.
Nederland heeft geen echte favoriet voor de grote klassiekers. De overwinning van Terpstra was eerder een toevalstreffer.
Nederland heeft geen absolute klassementstopper. Als ze die wèl hadden zou het aantal WT-punten enorm veel hoger zijn geweest.
Alleen in de discipline Tijdrijden is Dumoulin afgelopen jaar aangesloten bij de echte top.

Voor overdreven bescheidenheid lijkt me ook geen reden.
Voor een land zonder echte wielercultuur kun je m.i. toch wel spreken van een topjaar. En dan vooral in de breedte.
Die 104 zeges is best veel. Dat zegt ook iets over de breedte van het Nederlandse peloton.
Niet alleen op het laagste niveau, maar ook een trapje hoger. Vooral ook omdat daar de zeges werden behaald door een groot aantal verschillende renners. Dat is toch anders dan als je als land grotendeels afhankelijk bent van twee of drie grote puntenpakkers, zoals b.v. Polen.

Structureel al meerdere jaren achtereen met meerdere renners meedoen in de top tien van grote rondes is m.i. ook meer dan niks.
Als dat "meedoen" het behalen van podiumplaatsen zou zijn, zou Nederland een topland zijn.
Maar dat beweert hier niemand.
El Mik 28 oktober 2014 11:31
Bij landen als Italië en Frankrijk zijn de meeste van die zeges natuurlijk ook in kleine koersen, sterker nog ze hebben daar 300 wedstrijden per maand met een peloton dat voor 95% uit ploegen uit eigen land bestaat en de kans enorm is dat er een thuisrijder wint, dat hebben wij niet.
Velodroom 28 oktober 2014 11:34
En dan te bedenken, dat de Nederlandse wielervrouwen nog beter zijn. Zij spelen soms haasje over om de overwinning. smiling smiley
ton duk 28 oktober 2014 11:44
Enige dissonant dit jaar was het falen op het WK....daarbuiten was 2014 een mooi wielerjaar voor ons
gr Ton DUK
JW 28 oktober 2014 12:40
Vanaf San Sebastian was het vet van de jus, mede door de tegenslag voor Gesink in de Vuelta.
Alleen Dumoulin bleef ook in het naseizoen nog behoorlijk meedoen.
Helena 28 oktober 2014 13:24
Na San Sebastian hebben Dumoulin en Boom nog wel flink (tegen elkaar) gestreden in de Eneco Tour en was ook de overwinning van van Baarle in GB toch wel boven verwachting. In mijn ogen nog wel een van de positieve verrassingen van het jaar, vooral gezien de afloop van het WK waarin de nummers 2 en 3 van GB met een regenboogtrui vertrokken.
Massimo 28 oktober 2014 13:57
Niemand van Dietschen bloed aan de start in Taihu Lake?
Helena 28 oktober 2014 14:02
Parkhotel start volgens mij daar, met hun nieuwe aanwinst Boskamp. Geldt dat niet al voor 2015 ? Ik dacht mij ergens te kunnen herinneren dat daar de UCI-grens lag, t.o.v. de Asia Tour. Dat weet ik, helaas, niet helemaal zeker.

Daarnaast mag er ook nog wel de kanttekening gemaakt worden dat steeds meer ex-amateurklassiekers een verhoogde status in Nederland hebben gekregen. Voorbeelden zijn Ronde van Drenthe, Rucphen en Ster van Zwolle, die pas sinds enkele jaren als UCI-koersen tellen, wat gedeeltelijk een verklaring is voor de 'scorebordjournalistiek'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2014 14:04 door Helena.
Sub Culture 28 oktober 2014 14:48
Noem jij Nederland nu een land zonder echte wielercultuur?
Massimo 28 oktober 2014 15:03
Ik dacht dat de Asia Tour begon met Hainan. Zo geredeneerd tellen de overwinningen van Hofland en Wippert dus niet mee voor 2014.
Grobbel 28 oktober 2014 16:42
@Massimo: maar dat zou weer impliceren dat Hainan 2013 mee zou tellen voor dit jaar. Dan heeft Nederland ineens 8 overwinningen meer. winking smiley
ton duk 28 oktober 2014 17:21
Dit wordt hogere wiskunde voor Massimo...niet aan beginnen,Grobbel
gr Ton DUK
Leon 28 oktober 2014 17:30
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik dacht dat de Asia Tour begon met Hainan. Zo
> geredeneerd tellen de overwinningen van Hofland en
> Wippert dus niet mee voor 2014.


Die continrntale Tours zijn vanaf 2015 weer gewoon gelijkgetrokken met het kalenderjaar. Geen onzinnige tellingen meer dus...
Cyclad 28 oktober 2014 18:49
Het verleden van de wielercultuur gaat bij JW heel wat verder terug in de tijd dan bij jou, Sub.
Ik sluit me overigens bij JW aan.
Andere Peter 28 oktober 2014 19:32
Fietscultuur? Ja.
Wielertraditie? Nou, nee, veel minder dan enkele andere landen.
Wielercultuur? Ik neig ook ook naar nee. Het is meer een subcultuur die lang niet in de hele maatschappij doordringt.
lodjan 28 oktober 2014 19:49
Uit het Hainan-topic:

De 104e NL-zege van het seizoen alweer. Deze mannen hebben daar vooral aan bijgedragen:

BOS Theo Belkin-Pro Cycling Team 9 - 4 - 7
WIPPERT Wouter Drapac Professional Cyc... 8 - 3 - 4
HOFLAND Moreno Belkin-Pro Cycling Team 6 - 1 - 3
STROETINGA Wim Koga Cycling Team 6 - 1 - 0
VERMELTFOORT Coen Cyclingteam de Rijke 5 - 3 - 1
DUMOULIN Tom Team Giant-Shimano 4 - 9 - 2
LINDEMAN Bert-Jan Rabobank Development Team 4 - 3 - 1
TERPSTRA Niki Omega Pharma - Quick-Step 4 - 2 - 0
VAN DER POEL Mathieu BKCP - Powerplus 4 - 1 - 3
HOEKSTRA Jochem Cyclingteam Jo Piels 3 - 2 - 1
TEUNISSEN Mike Rabobank Development Team 3 - 1 - 3
LAMMERTINK Maurits Cyclingteam Jo Piels 3 - 1 - 3
VAN HUMMEL Kenny Androni Giocattoli - Ve... 3 - 0 - 3
LOOIJ Andre Rabobank Development Team 3 - 0 - 2
Linkebal 29 oktober 2014 00:04
Jochem Hoekstra?
Eindhovuh 29 oktober 2014 07:32
Gewoon een heel mooi wielerjaar.
Eindelijk weer een echte klassieker en een touretappe, daar had ik als chauvinistische wielerliefhebber vooraf blind voor getekend.
Daarnaast nog mooie overwinningen live op tv gezien van Westra, Poels en Clement. Topjaar.
Ger 29 oktober 2014 10:18
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jochem Hoekstra?


Ja wat bedoel je hiermee?
Oudesluis Dronken Thuis 29 oktober 2014 13:13
En hoeveel zonder *.2? Daar zitten een hoop rariteiten tussen...
Linkebal 29 oktober 2014 19:11
Laat maar, ik keek verkeerd smiling smiley
lodjan 29 oktober 2014 20:09
U vraagt en wij draaien ODT, 50 stuks, verdeeld over onderstaande renners:

BOS Theo Belkin-Pro Cycling Team 9 - 4 - 7
HOFLAND Moreno Belkin-Pro Cycling Team 6 - 1 - 3
WIPPERT Wouter Drapac Professional Cyc... 4 - 2 - 3
TERPSTRA Niki Omega Pharma - Quick-Step 4 - 1 - 0
DUMOULIN Tom Team Giant-Shimano 3 - 9 - 2
LINDEMAN Bert-Jan Rabobank Development Team 2 - 1 - 1
SLAGTER Tom-Jelte Garmin Sharp 2 - 1 - 0
WESTRA Lieuwe Astana Pro Team 2 - 1 - 0
VAN POPPEL Danny Trek Factory Racing 2 - 0 - 5
VAN HUMMEL Kenny Androni Giocattoli - Ve... 2 - 0 - 2
KREDER Raymond Garmin Sharp 2 - 0 - 2
WEENING Pieter Orica GreenEDGE 2 - 0 - 0
SINKELDAM Ramon Team Giant-Shimano 1 - 6 - 1
BOOM Lars Belkin-Pro Cycling Team 1 - 4 - 0
MOLLEMA Bauke Belkin-Pro Cycling Team 1 - 3 - 3
DE MAAR Marc UnitedHealthcare 1 - 1 - 1
KRUIJSWIJK Steven Belkin-Pro Cycling Team 1 - 1 - 1
VAN BAARLE Dylan Garmin Sharp 1 - 1 - 1
GROENEWEGEN Dylan Cyclingteam de Rijke 1 - 0 - 1
VAN DER POEL Mathieu BKCP - Powerplus 1 - 0 - 1
CLEMENT Stef Belkin-Pro Cycling Team 1 - 0 - 0
POELS Wout Omega Pharma - Quick-Step 1 - 0 - 0
Oudesluis Dronken Thuis 30 oktober 2014 08:42
Thanks Lodjan, het ging mij meer om het relatieve aantal. Absoluut gezien zegt denk ik niet zoveel.
Quarantanove 02 november 2014 17:42
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Noem jij Nederland nu een land zonder echte
> wielercultuur?

Een heel klein beetje wielercultuur hebben we in Nederland wel want Limburg ligt deels in NL. Dat ook geldt voor (Noord) Brabant en (Zeeuws) Vlaanderen.
lodjan 04 november 2014 20:04
105 voor Jurgen van Diemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen