Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Breukink over zijn carriere, EPO, Rabo, de Tour en Roompot

Gepost door Massimo 
Massimo 16 juni 2015 14:56
Rest van het interview gratis te lezen via Blendle (ik kan daaruit niet copypasten), even je mailadres invoeren en de rest wijst zich vanzelf. Link interview in Helden: [heldenonline.nl]


Breukink: ‘Heb bewust gekozen voor een andere rol'

Hij was de laatste Nederlander die het geel droeg, in 1989, en die het podium haalde in de Tour, een jaar later. Erik Breukink leek voorbestemd om na Jan Janssen en Joop Zoetemelk als derde Nederlander de Tour te winnen, maar zo liep het niet.

Begin jaren negentig werd het nog jaren ontraceerbare wondermiddel epo gemeengoed in het peloton. Breukink trok een streep, in zijn lichaam geen epo. In de Tourspecial van Helden zegt de inmiddels 51-jarige Breukink: “De artsen in Italië, dokter Ferrari en consorten, vertelden gewoon: alles wat ze niet kunnen vinden, is geoorloofd. Ik stond een beetje machteloos. Ik merkte natuurlijk aan veel renners wel wat epo met hen deed. Als ik echt met die mannen mee had gedaan, had ik wellicht nog een paar keer op het podium in de Tour kunnen rijden. Mijn vrouw Gea zei ook: ‘Er is straks nog een leven na het wielrennen.’ Maar het zat natuurlijk vooral in mezelf dat ik er niet aan mee wilde doen.”


'Het zat in mezelf dat ik er niet aan mee wilde doen'

Erik was nog niet eens dertig en in de kracht van zijn leven. Maar hij weigerde naar epo te grijpen en de consequentie was dat hij er ineens niet meer aan te pas kwam. Sommige renners die net als hij geen epo gebruikten, stopten gedesillusioneerd met wielrennen. Erik niet, hij maakte in 1992 de overstap naar het Spaanse ONCE, werd binnengehaald als kopman, maar werd al snel voorbijgestreefd door renners als Alex Zülle en besloot een rol als knecht te accepteren. “Ik heb heel bewust gekozen om dan maar een andere rol in te vullen in de ploeg en kon me daar best wel in vinden."

"Dat was voor mij misschien ook wat makkelijker, ik had al zeven goede jaren gehad. Maar frustrerend was het natuurlijk ook. Epo maakte zo’n groot verschil, hele ploegen reden mij ineens voorbij. Ik kon nog wel her en der mijn wedstrijden winnen, maar het podium in de grote rondes was plotseling ver weg. Ik ben wel doorgegaan, maar ben vroeg gestopt. Ik was 33, eigenlijk nog jong. Het gegeven dat ik internationaal niet echt meer mee kon heeft het besluit om te stoppen bespoedigd. Ik stelde niet zo veel meer voor.”

Het hele interview met Erik Breukink is te lezen in de Tourspecial van Helden, die nu in de winkels ligt en via de website te bestellen is. Het interview is ook te koop via Blendle.
Eindhovuh 16 juni 2015 15:09
Zou dit echt kloppen? Nooit geweten dat Breukink niet aan de Epo zou hebben gezeten. Hij noemt bewust geen andere doping, gebruikte hij die wel? Waarom lag de grens bij Epo?
Sub Culture 16 juni 2015 15:17
Dat was ook mijn eerste reactie.
Hij gebruikte geen doping, maar reed hij voor de rest zuiver?

Soit, ik wil hem wel geloven, maar anderzijds heeft hij daarna bij Once en Rabobank gereden en dat waren echte dopingploegen uiteindelijk.
Kuiperinho 16 juni 2015 15:27
Ik vind het wel een vrij logische verklaring waarom hij op een gegeven moment op het oog veel minder presteerde. Je zou zijn opmerking ook nog kunnen interpreteren als zijnde dat hij een streep trok bij EPO. Dat hem dat echt te ver ging.
diravi 16 juni 2015 15:51
Veel te brave man, die natuurlijk alles weet over zijn pakkende collega's maar zijn mond nooit voorbij zal praten.
Ik zou liever Erik Dekker eens op de rooster gelegd zien.
Lucho Herrera 16 juni 2015 17:12
Dit verhaal over geen EPO heb ik al minstens 5 keer hier verteld. Renners als Rominger en Chiappucci die Breukink opeens aan alle kanten voorbij reden. In 1990 en 1991 was Breukink wereldtop. In 1992 en 1993 nog subtop. Daarna pelotonvulling met af en toe nog een leuke ereplaats.
Walnoot 16 juni 2015 17:55
Maar het is toch leuker als hij het zelf zegt?
Lucho Herrera 16 juni 2015 18:17
Uiteraard. Maar het verhaal is niet nieuw. In de wielerwereld is dit gewoon algemeen bekend.
MarcoV 16 juni 2015 18:19
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit verhaal over geen EPO heb ik al minstens 5
> keer hier verteld. Renners als Rominger en
> Chiappucci die Breukink opeens aan alle kanten
> voorbij reden. In 1990 en 1991 was Breukink
> wereldtop. In 1992 en 1993 nog subtop. Daarna
> pelotonvulling met af en toe nog een leuke
> ereplaats.

Ja, en jij praat ook maar Mart Smeets na ...
overigens mbt Rominger, die kwam door een pollenallergie in z'n jonge jaren nooit in de Tour uit de verf, maar was in kleine rondes toen al een wereldtopper. Natuurlijk was hij ongetwijfeld zo vakbekwaam om in de jaren '90 epo te gebruiken, maar een modale renner die enkel door epo wereldtop werd was hij zeker niet. Van zijn latere werelduurrecord mochten alle andere mede-epo-renners alleen maar fantaseren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 18:42 door MarcoV.
Eazster 16 juni 2015 18:55
Ik denk dat Breuking ,Roche en Hampsten wel 3 mannen zijn die precies voor de Epo grens nog erg sterk overal mee konden doen ,dit precies na 1991 niet meer konden. En Breukink heeft bij Once zover als ik me kan herinneren best nog leuke dingen laten zien, maar uiteraard toen wel door Zulle ,Jalabert en Mauri en Dufaux zijn voorbijgestreefd ,mede door toedeoen van EPO.
Overigens is Jalabert ooit officieel beschuldigd of in verband gekomen met dopinggebruik?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 18:55 door Eazster.
Goozzer 16 juni 2015 19:07
Zeker, al moet je het niet te simplistisch willen opvatten. Breukink zal dit zelf ook absoluut niet doen, en beseffen dat zijn 'teruggang' aan meerdere oorzaken - die grotendeels samenvielen - te wijten was (zichzelf al vroeg aan het opbranden, pech rond die affaire en daarna eigenlijk achter de feiten aan, zonder grote epo durf, verder met motivatieverlies)...
Goozzer 16 juni 2015 19:11
Ja, volgens mij 'onlangs' nog rond die 1998-openbaringen. Is, uit onvrede daarover, ook nog een tijdje weggeweest bij de Franse televisie maar is ondertussen al weer terug dacht ik...
Lucho Herrera 16 juni 2015 19:17
Motivatieverlies? Zegt hij dat zelf? Bij diverse WK tijdritten mooie ereplaatsen behaald. En in de Tour ook nog wel eens top20. En wat te denken van de NK strijd hand in hand met Boogie. Volgens mij is de Breuk altijd op en top prof gebleven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 19:18 door Lucho Herrera.
Goozzer 16 juni 2015 19:30
Motivatieverlies is misschien niet helemaal het goede woord, maar hij neemt natuurlijk genoegen met een 'andere rol', zoals hij dat zelf zegt. Dat vertekent uitslagen natuurlijk behoorlijk, waardoor een simplistisch doping-schisma erger lijkt dan het is. Zoals jij ook al aangeeft Lucho, reed hij ondanks alles namelijk nog best wat aardige uitslagen...
Lucho Herrera 16 juni 2015 20:03
Dan ben je toch niet goed op de hoogte. Smeets napraten? Ik heb toevallig over dit onderwerp informatie van ex-renners verkregen. Onafhankelijk van elkaar verklaren die hetzelfde. En dat verhaal van de pollen allergie van Rominger is alom bekend. Maar dat verklaart niet waarom Rominger van 1992 -1995 in totaal 4 jaar achter elkaar een grote ronde wint. Die verklaring is heel simpel: Italiaanse toparts + E P O.
Andere Peter 16 juni 2015 20:32
Het is in elk geval consistent met wat we al jaren horen tav die generatie. Ik zie geen reden om te twijfelen aan deze uitleg.

Even een grove generalisatie. Wie zijn top al heeft gehaald en verwacht dat het hoogst haalbare voor de nabije toekomst is om de aftakeling uit te stellen, zal minder geneigd zijn extreme risico's te nemen, dan iemand die nog aan het begin staat en die ervan overtuigd is dat een doorbraak zonder het-nieuwe-dopingdingetje-van-de-eigen-tijd onmogelijk is.
Andere Peter 16 juni 2015 20:37
Hij had ook echt een andere rol geaccepteerd. Ik herinner mij nog levendig zijn tevredenheid rond zijn 7e plaatsen in de Tour van 1992 en de Vuelta van 1993. Terwijl hogere klasseringen bij zijn status pasten.

Ik denk dat we bij de keuze van Breukink om niet vol voor EPO te gaan ook in het achterhoofd moeten houden de dramatisch mislukte Tour van 1991, toen hij echt een troonpretendent was, met die Intralipid-affaire. Ik weet wel, da's officieel geen doping, maar het was wel kunstmatig gestunt. Waarvan adviseurs zeiden dat het goed voor je was. Dan kijk je er anders tegenaan als er later weer een andere adviseur zegt dat die EPO goed voor je is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 23:21 door Andere Peter.
PVW 16 juni 2015 21:21
Of zijn pollenallergie werd minder of hij kreeg hier betere medicatie tegen. Ikzelf ben de laatste drie jaar steeds minder last gaan krijgen van mijn pollenallergie. Het is niet over maar een rondje fietsen in juni was hiervoor echt kansloos. Nu na afloop een beetje snotteren. Als Rominger's allergie minder was dan de mijne is dat op topniveau natuurlijk killing, maar als het verbetert ga je van lichte allergie ook al snel naar geen last meer.

Ik weet niet of Tony aan de EPO zat, maar ik weet ook niet of ie zonder EPO Breukink niet voorbij zou zijn gestreefd.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 21:24 door PVW.
Lucho Herrera 16 juni 2015 21:50
De bijnaam van Rominger was volgens Peter Winnen 'EPO Tony'
Carlos Danger 16 juni 2015 21:54
Nee, dat was 'Tony Dopinger'.
El Chaba 16 juni 2015 22:01
Lucho Herrera 16 juni 2015 22:19
Volgens mij beticht Jerommeke Blijlevens de Breuk nu van Calimero gedrag. Of begrijp ik zijn tweet dan verkeerd?
Koppi 16 juni 2015 23:02
Klopt. Uit het interview: Die(Intralipid-)affaire was een keerpunt in zijn carrière. “Ik was sowieso niet van de medicijnen, pakte niet snel een pilletje tegen de hoofdpijn. Na die Tour was ik helemaal geremd als het ging om het gebruik van middelen die de medische begeleiding voorschreef.”
Koppi 16 juni 2015 23:07
Maar Breuking geeft in hetzelfde interview ook een andere reden voor zijn mindere presteren: 'Drie jaar op rij reed Erik dus zowel Giro als Tour. “De echte frisheid was in die jaren weg in de Tour, want de Giro reed ik vol voor het klassement. Ik herinner me dat Greg LeMond in Italië puur meedeed als voorbereiding op de Tour. Die aanpak was beter geweest voor mijn kansen in de Tour. Achteraf had ik een strakker plan moeten hebben, is het te veel voor me geweest als jonge renner. Of Post roofbouw op me heeft gepleegd? Als ik kijk naar hoe Miguel Indurain werd gebracht: hem lieten ze langzaam aan de Tour proeven, hij was eerst knecht van Pedro Delgado. Wellicht had ik door zo’n aanpak een wat langere carrière aan de top gehad. Mijn beste jaren waren mijn eerste zeven als prof, daarna werd het minder. Het was gewoon niet heel lang vol te houden. Toen ik ploegleider was bij Rabobank zijn we misschien wat te voorzichtig geweest met het brengen van nieuwe renners. Niet meteen meedoen aan de Tour; een gevolg van wat ik heb meegemaakt.”'

Ik kan wel alles copypasten maar dat vind ik niet zo netjes. Betaal gewoon even 49 cent aan Klöpping & co.
Andere Peter 16 juni 2015 23:20
Mooi citaat. En heel erg waar, naar mijn gevoel. Verstandige vent, die Breukink.
El Chaba 17 juni 2015 00:15
Eens met Lucho Herrera.
Andere Peter 17 juni 2015 00:37
Hij zegt Calimenogedrag. En zal inderdaad wel doelen op Calimerogedrag. Waarmee hij niet de eerste is die ten onrechte deze term erbij haalt. Het bekt altijd wel lekker, maar het dekt de lading zelden. Breukink maakt zichzelf hier niet kleiner dan nodig, hij cultiveert zijn kleinheid niet en geeft er ook geen blijk van dat hij zich door die kleine omvang niet serieus genomen voelt.

Misschien bedoelt Blijlevens (die juist zijn successen behaalde in de jaren dat Breukink bij de echte top was afgehaakt en dus wel een motief heeft om Breukink te sneren) dat Breukink zijn dopinggebruik bagatelliseert. Dat Breukink zijn handen in onschuld wast. Maar dat is geen Calimerogedrag.

Struisvogelgedrag, daarvoor is wel een interpretatie denkbaar die de lading dekt. Maar da's echt een heel andere vogel.
sijbriskie 17 juni 2015 00:43
Even advocaat van de duivel spelen: dat kan natuurlijk ook kinnesinne geweest zijn. En wellicht kun je ook verdedigen dat Romingers talent er mede uit bestond dat zijn lichaam buitengewoon goed op EPO reageerde.
Zorro 17 juni 2015 04:10
Mooi verhaal



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 04:23 door Zorro.
JW 17 juni 2015 09:35
Dat herinner ik me allemaal nog heel goed. Post wilde inderdaad veel te veel.

De rol die de opkomst van epo speelde begin jaren '90 is pas achteraf duidelijk geworden.

Na Zoetemelk was Breukink destijds de tweede Nederlandse renner waar ik echt fan van was.
En in de ranglijst "Nederlandse renners aller tijden" staat hij voor mij nog steeds op diezelfde tweede plaats.
Velodroom 17 juni 2015 11:47
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even advocaat van de duivel spelen: dat kan
> natuurlijk ook kinnesinne geweest zijn. En
> wellicht kun je ook verdedigen dat Romingers
> talent er mede uit bestond dat zijn lichaam
> buitengewoon goed op EPO reageerde.

Rominger's talent kwam vooral naar voren in de herfst van 1994, toen hij in Bordeaux bivakkeerde.
In twee weken wist hij zijn uurtempo met 0,4m/s op te voeren.
sijbriskie 17 juni 2015 12:58
Koppi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan wel alles copypasten maar dat vind ik niet
> zo netjes. Betaal gewoon even 49 cent aan
> Klöpping & co.

thumbs up
Leon 17 juni 2015 16:17
Calimeno is toch een Zuid-Boliviaans struisvogelras?
cyclingfreakske 25 juni 2015 16:30
hoe zat dat dan met die "epidemie" bij PDM ? grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen