Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de Suisse 2015 (2.UWT), etappe 5

Gepost door El Chaba 
El Chaba 16 juni 2015 21:32
Tour de Suisse 2015 (2.UWT), etappe 5
El Chaba 16 juni 2015 21:32



Tour de Suisse 2015 (2.UWT), etappe 5: Unterterzen - Sölden (237,3 km)

Het hoofdgerecht van morgen is de koninginnenetappe met aankomst op de befaamde Rettenbachferner, wel bekend uit de helaas overleden Ronde van Duitsland. De etappe is nog extra lekker gemaakt door de lengte van maar liefst 237,3 km!


Profiel:





Profiel laatste 3 km:








Michael Matthews was er dit keer wel bij en duidelijk sterker dan Peter Sagan.


Top 10 AK na etappe 4:

1. Tom DUMOULIN, TEAM GIANT – ALPECIN, in 11:19:09
2. Peter SAGAN, TINKOFF – SAXO, at :01
3. Daniel MORENO FERNANDEZ, TEAM KATUSHA, at :09
4. Geraint THOMAS, TEAM SKY, at :09
5. Thibaut PINOT, FDJ, at :15
6. Jakob FUGLSANG, ASTANA PRO TEAM, at :17
7. Steve MORABITO, FDJ, at :18
8. Kristijan DURASEK, LAMPRE – MERIDA, at :21
9. Bob JUNGELS, TREK FACTORY RACING, at :22
10. Simon SPILAK, TEAM KATUSHA, at :22


Start: 11.20 uur.
Finish: rond 18.20 uur.

Weersverwachting: 3-6 graden, vrij veel bewolking maar geen neerslag en af toe zelfs een zonnetje. Wind uit het noordoosten, kracht 3. Vannacht wordt er lichte sneeuw bovenop de berg verwacht.

Televisie: Eurosport 1 vanaf 16.50 uur.
Live streams: [www.procyclinglive.com] vanaf 16.50 uur.
Dollevoet 16 juni 2015 21:46
Volgens mij werd Gesink in de 2007 Deutschland Tour hier al eens 3e (achter Jens Voigt nota bene).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 21:47 door Dollevoet.
Lucho Herrera 16 juni 2015 21:52
Pinot of Fuglsang voor de winst?
Cecchini 16 juni 2015 21:54
Zelfde beklimming in 2007 in de Ronde van Duitsland

1 David López García 4u21'07"
2 Jens Voigt + 12"
3 Robert Gesink + 20"
4 Damiano Cunego + 33"
5 Laurens ten Dam + 46"
6 Leonardo Bertagnolli + 1'04"
7 Levi Leipheimer + 1'10"
8 Christian Pfannberger z.t.
9 Chris Anker Sørensen + 1'29"
10 Josep Jufré + 1'43"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2015 21:59 door Cecchini.
ton duk 16 juni 2015 21:56
Vlaggetjesdag smiling smiley
gr
Cecchini 16 juni 2015 22:00
Wat zit je nou te zeiken Ton
ton duk 16 juni 2015 22:03
Ik zeik niks....ik haal alvast de vlag boven voor Gesink's overwinning
gr

HUP,ROBERT,VLAGvNEDERLAND.HOL
Cyclad 16 juni 2015 22:10
Ik zie 4 kanshebbers voor dagwinst morgen: Henao, Majka, Fuglsang en Pinot.
Tom Dumoulin zal tevreden zijn als hij na zichzelf in het klassement woensdagavond terugvindt in de buurt van de top 5, maar dat wordt al lastig. Van Robert Gsink verwacht ik niets meer dan dat hij zich volledig gaat geven. Waar hem dat brengt? Aan de rand van de top 10? Laurens ten Dam is voor mij ook nog een vraagteken. Zijn vorm verbetert, maar of hij beter of minder is dan Gesink: ik weet het nog niet. Morgenavond zal veel duidelijk zijn.
Eindhovuh 16 juni 2015 22:12
Mooie slotklim. Waarom voor de etappe 240km moet worden uitgetrokken is mij dan een raadsel.
Pinot gaat winnen na een mooie aanval.
Dumoulin gaat op eigen tempo binnen een minuut finishen.
Cyclad 16 juni 2015 22:14
Jens Voigt 2e op 12 seconden? Ik weet niet meer of hij toen alleen vooruit was en op het laatst is bijgehaald, of dat Jens echt in het zog van de allerbesten meeklom.
Ik wil maar zeggen: als Der Jens die klim aan kon dan moet Tom Dumoulin toch ook behoorlijk kunnen standhouden.
Leuk om namen van renners als Christian Pfannberger en Joseph Jufre terug te zien. Het is slechts 8 jaar geleden, maar al bijna vergeten namen.
Dollevoet 16 juni 2015 22:17
Jens klom toen echt met de beste mee Ad. Kan het me nog goed herinneren. Btw Gesink toen pas 21 jaar oud
Cyclad 16 juni 2015 22:20
Dank je, Bas.
Jens had toen nog van die dagen waarop hij alles kon.
Heel veel koersen kan ik nog reproduceren, maar juist deze rit uit 2007 heb ik niet meer op mijn netvlies.
Cyclad 16 juni 2015 22:23
Als Tom dat kan bewerkstelligen is de eindzege voor hem. Ik acht hem daartoe ook wel in staat, hij moet er alleen zelf in geloven.
Ik weet het, de klim van afgelopen zondag is onvergelijkbaar met de Rettenbachferner, maar de wijze waarop hij in zijn eigen tempo in de laatste kilometer van de slotklim het gat naar de koplopers nagenoeg dichtreed was indrukwekkend, de weinigen die hem daar konden volgen hadden het verschrikkelijk lastig.
Dollevoet 16 juni 2015 22:24
LtD toen nog voor Unibet.com
Was een mooie periode voor NL wielrennen. Wereldtalent in TD, topklimmer in wording met RG en dan bij de talenten nog ene BM die en pssant de Tour de L'Avenir won.
Als je nu terugkijkt naar 8 jaar terug waren onze verwachtingen op het prikbord wel wat anders
Cyclad 16 juni 2015 22:35
Klopt, Bas.
Nou ja, het kan allemaal snel omslaan.

We lijken er nu goed voor te staan met jonkies als Kelderman, Dumoulin en Hofland, we hebben Mollema, Terpstra, Boom, Langeveld, Gesink en Kruijswijk nog. En Poels!
Als later in het jaar Sam Oomen kort rijdt in de Tour de l'Avenir (beslist niet onmogelijk), jonkies als Dylan Groenewegen en/of André Looij als sprinter winnen en doorbreken en Mathieu van der Poel voor de weg kiest en in september wereldkampioen wordt in Richmond kraaien we ook victorie en wordt er over een prachtige toekomst gejuicht. Echter, voor hetzelfde geld staan "we" aan het einde van het seizoen met lege handen en koesteren we in retospectief de prachtige Giro van Steven Kruijswijk als hoogtepunt.
Talent genoeg, kwaliteiten te over, maar dat geeft geen garanties.

Maar goed, ik dwaal af. Rettenbachferner.
Ik verwacht ook een lange, vérdragende aanval van de coming King of the Mountains in Zwitserland, Thomas de Gendt.
Snorfietser 16 juni 2015 22:45
Lucho Herrera 16 juni 2015 22:48
De lange aanloop van 220km zal ook zijn tol eisen. Wie heeft er nog wat over na zo'n lange rit?
Ja ja, vergeet Arredondo maar even. (En Marco Minnaard).
El Chaba 16 juni 2015 22:59
Majka lijkt me sterk, die is (bewust) nog niet goed genoeg want heeft zelf al aangegeven hier puur te zijn om te trainen (voor de Tour).
Henao misschien maar dan moet hij wel nog verbeterd zijn sinds etappe 2.
Pinot wel, al heb ik bij hem een lichte twijfel omdat ik het idee had dat hij vandaag soms alle zeilen bij moest zetten om te volgen.

Fuglsang is voor mij de topfavoriet.
Daar vlak achter zet ik Arredondo, maakt tot nu toe een hele sterke indruk op mij.
En daar weer achter Dani Moreno die op mij ook een hele goede indruk maakt. Bovendien is de Rettenbachferner een klim die op zijn maat gesneden is.
El Mik 16 juni 2015 23:04
Daarom postte ik een paar dagen ook "twee woorden: Jens Voigt" hier ergens, al ging dat toen over Kwiatkowski.

Maar het is echt wel een beest van een klim, bizar dat Voigt dat toen kon
El Mik 16 juni 2015 23:07
Prachtige klim!
Apart dat deze Oostenrijkse berg nooit in de Ronde van Oostenrijk zit, maar wel in die van Duitsland en Zwitserland.. misschien ook een keertje in de Giro?

El Chaba 17 juni 2015 00:07




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 00:08 door El Chaba.
Andere Peter 17 juni 2015 00:24
Een groepje talenten betekent nooit een zekerheid dat ze zullen doorgroeien naar de absolute top. Het had zich toen lang niet voorgedaan dat we zoveel veelbelovende talenten hadden. Misschien dat we daarom even vergaten dat er altijd een paar afhaken door doping of calamiteiten of foute keuzes. Maar vooral: we hadden de neiging om als verwachte toekomstontwikkeling een min of meer gelijkmatige lijn naar de nr 1 van de wereld te trekken. Terwijl er veel meer stagneren dan doorgroeien. Of overvleugeld worden door weer een nieuwe generatie concurrenten (dat die er ook altijd aankomt vergeten we ook wel eens). Zo'n Froome stond nauwelijks op de kaart, hè?

We kunnen halsstarrig vasthouden aan het beeld dat die verwachting een jaar of 8 geleden juist was en dat de werkelijkheid een aberratie is. Eenvoudiger is echter de conclusie dat die collectieve doorgroeiverwachting te optimistisch was. Een beetje zoals de Belgen in de magere ronderennersjaren de opvolger van Merckx zagen in pakweg Daniël Willems of Kurt van de Wouwer. Zo waren wij na zoveel magere jaren wat al te hongerig geneigd om iets te rooskleurig een nieuwe generatie te benoemen.
Slimmerd 17 juni 2015 00:30
Als Volgt het ooit kon, dan kan Sagan het ook morgen...
Carlos Danger 17 juni 2015 00:47
Uiteindelijk werd dat natuurlijk Wim van Huffel.
Fcdh 17 juni 2015 06:28
Schitterende en met name ook zeer zware berg die ik mij nog kan herinneren uit de ronde van Duitsland. Ben dan ook verbaast dat deze niet vaker in wielerparkoersen meegenomen wordt. Dat gaat mooie beelden opleveren met allemaal hoge bergkammen met een weg daar precies tussenin die heel lang alleen maar rechtdoor loopt.
Massimo 17 juni 2015 07:31
De Reichenbachferner na vanmiddag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 07:37 door Massimo.
Sticky Bottle 17 juni 2015 08:13
Stage 5 - August 14: Sonthofen - Soelden, 157.6km

Strong Voigt defends lead while López García wins stage

By Bjorn Haake

David López García of Caisse d'Epargne won the queen stage up to the 2671-metre high Rettenbachferner, while a super strong Jens Voigt (CSC) defended his yellow jersey on a day where many expected Levi Leipheimer to take over the lead. But the American suffered a set back and lost almost a minute to the defending champion.

The stage finished with the Rettenbachferner, an HC ranked climb that quickly took its toll on the field. As the peloton entered the bottom part of the eight numbered switchbacks, only 20 riders were left, including Levi Leipheimer and Jens Voigt. The lead group got steadily reduced to about 10, when López García attacked and soloed away.

The biggest surprise happened just after the three-kilometre banner, as Levi Leipheimer started to have problems. An inspired Voigt took over the lead of the main chasers and even put Damiano Cunego and Robert Gesink in trouble.

While he couldn't reach the Spaniard in the front, Voigt made his overall situation look more comfortable. He said right after the race that in the end team tactics don't count on a finish like that. "100 team-mates can't help you if you don't have the legs. Fortunately I was feeling very good today. When I heard over the radio that Levi started to have problems I became really inspired."

How it unfolded

Today's stage was one of the shorter ones, at 157.6 kilometres, but most of the 174 who started the day were not looking forward to the end of the day, which had them go up the Rettenbachferner, standing tall at 2671 metres.

The attacks started from the gun and Christophe Laurent (Crédit Agricole) and Dimitri Champion (Bouygues Telecom) were the first ones ahead of a Rabobank-led field. A kilometre later it was Mauricio Ardila Cano (Rabobank) and mountain leader Niki Terpstra (Milram) who joined the fun at the front, but the Rabobank guy was the only one who could hang on the front.

Immediate counter attacks let the group swell up to 20 people, but after ten kilometres everything was back together and with the category 3 Oberjoch looming Terpstra was trying to add to points, which he managed, albeit only in second place as Thomas Rohregger passed him before the top. Anton Luengo Caya was in third, while the peloton split into two, as they passed the border to Austria after 15 kilometres of racing.

After the first sprint of the day at kilometre 23, which was won by Bingen Fernandez of Cofidis ahead of Pietro Caucchioli (Crédit Agricole) and Jurgen Van de Walle (Quickstep-Innergetic) everyone except van der Walle dropped back to the peloton. But the Belgian was caught a kilometre later as well.

The next attack started after 30 kilometre and was the first promising breakaway attempt of the day. Alan Pérez (Euskaltel-Euskadi), Bingen Fernández (Cofidis), Carlos Da Cruz (Française Des Jeux), Vladimir Efimkin (Caisse d'Epargne), Matej Mugerli (Liquigas), Loyd Mondory (Ag2r Prévoyance) and Christoph Meschenmoser (Skil-Shimano).

After 43 kilometres the lead of the front group was about a minute, with the second sprint of the day in Reutte rapidly approaching. There Da Cruz was ahead of Mondory and Efimkin.

Discovery was well aware of the good GC standing and put themselves to work, making clear their ambitions to overall victory. The lead did extend further, but then stabilized at 2'45".

Damiano Cunego flatted after 55 kilometres but was brought by his team-mates without trouble.

Before going up the horrible climb at the end there was still a category 3 climb, the Fernpass, to master, which was won by Matej Mugerli ahead of Mondory and Meschenmoser. The group does managed to extend their lead and 62 kilometres before the finish it was over four minutes.

The last sprint of the day in Imst was the same order as the previous one, with Da Cruz ahead of Mondory and Efimkin. Gerrit Glomser decided to call it quits 53 kilometres before the finish. He crashed on the descent yesterday and had a bad rib injury, but wanted to try to see if he could finish today.

At kilometre 112 the riders passed Oetz, which is 764 metres high. From there it was all uphill.

The work of Lampre and Discovery reduced the gap to 1'40" with less than 30 kilometres remaining. Efimkin attacked out of the front, taking Perez with him.

At the 20-kilometre banner the duo had over a minute to their former breakaway companions and 1'50" to the field. Five kilometres later the town of Sölden was reached and the gaps continued to shrink. Efimkin dropped Perez and went on by himself. The main climb started 11 kilometres from the top.

Only one kilometre into the climb Efimkin is the last breakaway rider to get caught and the favourites started to build a small group of 20, that got steadily reduced to 15.

6.5 kilometres from the top the toll booth was passed where usually a fee of around 16 euro is applied. An acceleration had further impact on the group, which now consisted only of López García, Leipheimer, Voigt, Gesink, Ten Dam, Bertagnolli, Pfannberger and Sørensen. López García attacked shortly after the toll station, with Cunego trying to get across but unable to do so. The rest continued together for three kilometres.

It was then when the first big surprise of the day happened. Levi Leipheimer started to have problems, less than three kilometres form the finish. Jens Voigt accelerated immediately, which a few hundred metres later spelled trouble for Damiano Cunego as well. He could close a small gap the first time, but as big Jens viciously attacked one of the steep hair pins the Italians lost ground for good, while Gesink also started to feel the heat.

López García was pedalling about 70 metres ahead of the chasers, so he was able to do his own pacing. Gesink was 20 metres behind Voigt, while Cunego was about 50 metres behind Gesink. Those gaps stayed virtually unchanged for the remaining two kilometres, with López García taking a great victory ahead of Voigt and Gesink, with Cunego in fourth.

Leipheimer powered home a good minute later
rustdag 17 juni 2015 08:38
rustdag 17 juni 2015 08:41
Ja ik kijk er ook naar uit, echt een pest ding voor de renners.

Hopelijk laten beide zien dat de vorm er aan komt. en maken ze stappen.
JW 17 juni 2015 09:05
Echter, voor hetzelfde geld staan "we" aan het einde van het seizoen met lege handen en koesteren we in retospectief de prachtige Giro van Steven Kruijswijk als hoogtepunt.
Talent genoeg, kwaliteiten te over, maar dat geeft geen garanties.


Precies !
En juist dat laatste kunnen veel volgers helaas niet accepteren.

Bij renners die niet winnen wordt gespeurd naar wat ze fout deden, en worden verwijten gemaakt, verliezers de grond in geboord enz.
Winnen is nog steeds uitzondering, verliezen komt veel vaker voor.
Open deur, maar voor veel mensen blijkbaar niet.
JW 17 juni 2015 09:23
De renners van de topteams die hier kopman mogen spelen, en straks in de Tour een knechtenrol hebben, Fuglsang, Henao en Majka, lijken me de kandidaten voor winst vandaag.

Alhoewel het een loodzware klim is heb ik er weinig mooie herinneringen aan.
Vooral lange rechte en brede stukken weg, een beetje Amerikaans, waar je de steilte niet echt aan af ziet.
Veel liever zie ik zo'n steile escalade van snel opeenvolgende haarspeldbochten, zoals in de DL-rit naar Modane.

En in mijn geheugen zitten vooral de beelden van Ten Dam, die hier mij en veel andere Nederlandse klimmers verraste door gewoon vooraan mee te gaan.
Arsimo 17 juni 2015 09:46
Zware klim maar maakt op mij indruk al een die men op kan "dieselen". Dwz een sterk renner die goed een tempo kan vasthouden zal de schade beperkt kunnen houden op de meer lichtvoetige klimtypes, beter dan op een wisselende helling met veel haarspeldbochten.

Mogelijk beredeneer ik dat uit wishful thinking, dat kan ik niet uitsluiten.

Hup Tom!
Blueprint 17 juni 2015 10:11
Pinot maakt op mij een uitstekende indruk, verwacht hem dan ook als winnaar vandaag.
Arsimo 17 juni 2015 11:05
Ligt het aan mij of lijkt Gesink op die foto (toen nog 21) een aantal kilo's lichter dan dat hij nu is? Niet dat-ie nu te dik is of zo (zeker niet) maar wel meer spiermassa volgens mij en dat zorgt voor afnemende meerwaarde en zelfs negatief bij klimmen. Zou naast alle onheil van de laatste jaren ook wel e.e.a. verklaren.
Bromertà 17 juni 2015 11:18
Hilarisch en dus voor de bovenste plank, met name door het veelvuldig gebruik van de wij-vorm om de eigen ondeskundigheid onder de grijze massa te scharen.
Bromertà 17 juni 2015 11:27
Ben benieuwd of er een strijd losbarst tussen Pinot en Fuglsang. Maar Spilak kan in koele weersomstandigheden ook enorm uit z'n slof schieten. De polderjongens moeten maar weer zo lang mogelijk het karretje zien aan te haken. De 6w/kg [DrF] drempel ligt bij een tijd van 42'15" over 12,11km en 1298 hoogte meters.
pirke 17 juni 2015 11:28
Gesink gaat eens kijken waar hij staat (AD vandaag) (en ik begin een testikelobsessie van deze journalist te vermoeden)

link naar het artikel met de foto's (en de vorige artikelen over Gesink en z'n noten)

De Ronde van Zwitserland is voor Robert Gesink de laatste etappekoers voorafgaand aan de Tour de France. Een bergrit in Tirol moet vandaag meer vertellen over wat deze zomer mogelijk is na een winter vol privésores. ,,Lichamelijk zijn er geen beperkingen meer waarom ik niet zou kunnen laten zien wat ik in het verleden heb laten zien.''

Als een blij ei beweegt Robert Gesink zich deze week door de toch niet bepaald eenvoudige Ronde van Zwitserland. De lach is nooit ver weg bij de 29-jarige kopman van Lotto-Jumbo, die anderhalf uur voor de start van de derde etappe alle tijd heeft voor een babbeltje. Gewoon in het rennershotel, waar hij net z'n ontbijt naar binnen heeft gewerkt. Geen gehaast hier. Of stress. Of twijfels.

Gepieker
Het leven lacht hem eindelijk weer toe. Weg is het gepieker over z'n hartritmestoornis. Over een slepende knieblessure. Over de gecompliceerde zwangerschap van zijn vrouw Daisy. Over de gezondheid van zoontje Bram. ,,Op dit moment is het allemaal gelukkig weer rustig,'' vertelt Gesink, die zich al weken weer volledig op zijn liefste bezigheid kan richten. ,,Stabiliteit thuis is de beste uitgangspositie naar hogerop,'' weet hij als geen ander. ,,Dat maakt dat je weer naar voren kijkt. Naar sportieve doelen.''

Benieuwd
Allereerst naar Zwitserland, waar hij met het oog op de Tour de France een sterk klassement ambieert. Die missie verloopt tot nu toe crescendo. In de heuvelrit gisteren sprintte hij naar een tiende plaats achter Michael Matthews, waarmee hij in het klassement klom naar plaats 13. Maar Gesink weet ook dat in de 236 kilometer lange etappe van vandaag pas het écht serieuze werk wacht: finish op de beestachtig zware Rettenbachgletscher nabij het Oostenrijkse skioord Sölden. Met 12 kilometer á 10,7 procent een uitstekend strijdtoneel om te zien waar hij staat na amper twintig koersdagen in de laatste vier maanden. ,,Waar ik sta? Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar'', geeft hij direct toe.

Hoogtekamp
Hij werkte de laatste maand aan zijn vermogen in Amerika. Hij had met Wilco Kelderman op hoogtestage kunnen gaan naar de Sierra Nevada, maar koos na de Ronde van Californië voor een eigen hoogtekamp in Nevada. Met zijn gezin. ,,Ik snap dat dat anders is dan wat gebruikelijk is in het peloton. Een beetje discipline is daar wel voor nodig.''

Daarin is hij naast Kelderman, Laurens ten Dam en Steven Kruijswijk straks weer een van de vier kopmannen van Lotto-Jumbo. ,,Dus dat geeft ook wel aan dat we ambities hebben voor het klassement. De Tour is natuurlijk niet te vergelijken met Zwitserland. Maar laat ik het zo zeggen: lichamelijk zijn er geen beperkingen waarom ik niet zou kunnen laten zien wat ik in het verleden heb gedaan. En, néé, op een ander gebied ook niet. Maar je kunt natuurlijk altijd op je kloten slaan.''
Bromertà 17 juni 2015 11:43
Uhh, zo te zien zijn het Gesinks eigen woorden en is je vermoeden ongegrond. Eerder lijkt Gesink een ijdele poging te doen om stoere mannentaal uit te slaan, zoals ie al eerder deed. Sommigen noemen het dan humor, maar mijn bovenste plank wordt er niet door aangevuld.
pirke 17 juni 2015 11:57
ah misschien is het wel mijn eigen fascinatie winking smiley
maar goed de journo kiest wat hij van die woorden opschrijft, natuurlijk, en ik kwam erop door de titel van het andere interview dat onder het stuk op de AD-site werd gelinkt
Koppi 17 juni 2015 12:07
Men kan ook een obsessie met zijn bovenste plank hebben: [www.google.nl].
Prikdude 17 juni 2015 12:08
Winner Anacona dus ( kenners rept u ) en Gesink will be the one to merely follow ( geinig kromme taal met epische uitkomsten af en toe dat, Engels Filipijns ).

Winner gaat toch net te kort komen om Dumoulin van de eindzege af te houden.
El Chaba 17 juni 2015 12:08
Irritant zoals gewoonlijk door niet inhoudelijk te reageren. Zo kennen we je weer.
El Chaba 17 juni 2015 12:12
Je plank op ooghoogte met ongenuanceerde Gesink afkeer dan weer wel.
Slimmerd 17 juni 2015 12:23
Acht koplopers hebben inmiddels 6'00.

Niet geheel verrassend zit de drager van de bergtrui Denifl daar bij en ook De Gendt (die gisteren al gretig sprokkelde) is present. Zij hebben gezelschap van Niemiec, Schumacher, Selvaggi, Rast, Brändle en King.
Slimmerd 17 juni 2015 12:30
DNS Matthews (kan Albasini in de komende dagen toch zelf nog iets proberen winking smiley )
diravi 17 juni 2015 12:35
Inhoudelijker dan jij in ieder geval.
Carlos Danger 17 juni 2015 12:39
Fashionisto 17 juni 2015 12:52
Ik denk dat er weer een Lopez gaat verrassen op de Rettenbachferner.
JW 17 juni 2015 13:38
kopgroep begint stilaan aan de Bielerhöhe, met 9 min voorsprong.
Ook al een pittige klim naar boven de 2000 m.

Aan de finish is het ijskoud, maar weinig boven nul.
sijbriskie 17 juni 2015 13:38
Die indruk heb ik ook al een tijd. Vooral gespierder in de schouderpartij zeg maar. In het begin van z'n carrière leek ie mij inderdaad wat ieler. Wellicht verklaart het iets.
Goozzer 17 juni 2015 13:40
Heeft hij zich gisteren totaal kapot gezopen, of het is het gewoon een irritant schijtjong anti-coureur?
JdB 17 juni 2015 13:54
En het is daar (Bielerhöhe) heel erg mooi!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 13:55 door JdB.
El Chaba 17 juni 2015 14:16
Kijk daar komt de querulant die mij op het oude prikbord ooit eens heel dapper dood wenste ook weer eens uit zijn holletje gekropen.
Moet jij je niet op Erik Dekker concentreren?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 14:18 door El Chaba.
Cecchini 17 juni 2015 14:45


Spitsroeden lopen in de gele trui

REPORTAGE Niks voor Tom Dumoulin, al die aandacht die hij krijgt sinds hij het klassement aanvoert in de Ronde van Zwitserland. 'Kom, laat je gele tricot eens zien aan de mensen hier.'
Door: Iwan Tol/ Volkskrant

Ik heb een ander truitje aan, maar mijn leven is nog steeds hetzelfde hoor

Het druppelt zachtjes in Flims, de startplaats van de vierde etappe in de Ronde van Zwitserland. In zijn zwarte regenjack valt Tom Dumoulin, al voor de derde dag leider in het algemeen klassement, nauwelijks op als hij op het podium de startlijst tekent. Bijna lukt het hem om stilletjes weg te komen, maar dan krijgt de speaker hem in het zicht. Die gebiedt de Limburger: 'Kom, laat je gele tricot eens zien aan de mensen hier.'

Dol op de schijnwerpers is Dumoulin niet, maar als nummer 1 in de Ronde van Zwitserland, met vijf seconden voorsprong op Peter Sagan, ontkomt hij niet aan allerlei plichtplegingen.

Elke dag naar de persconferentie bijvoorbeeld, en elke dag een interviewtje op het startpodium ('Tom, Deutsch oder Englisch?'). De Limburger haalt zijn schouders er over op. 'Ik heb een ander truitje aan, maar mijn leven is nog steeds hetzelfde hoor.'

Verantwoordelijkheid

We willen graag die leiderstrui in de ploeg houden. Hoe langer dat lukt, hoe groter de verwachtingen zullen zijn

Toch voelt hij meer verantwoordelijkheid, zegt hij. 'We willen graag die leiderstrui in de ploeg houden.' Hoe langer dat lukt, hoe groter de verwachtingen zullen zijn. 'Ik weet het', zegt Dumoulin. 'Maar ik kan moeilijk mijn benen stilhouden als het goed gaat.'

Hoe groot de kans is dat hij daadwerkelijk de Ronde van Zwitserland op zijn naam gaat schrijven, hangt af van woensdag. Dan staat de Koninginnenrit op het programma, van Unterterzen naar de Rettenbachgletsjer in Oostenrijk. Als hij daarin niet te veel tijd verliest op de echte klimmers, hooguit anderhalve minuut hoopt Dumoulin zelf, dan kan hij die weer terugwinnen in de afsluitende tijdrit in Bern.

Oscar Camenzind, de Zwitserse wereldkampioen van 1998, rijdt tegenwoordig sponsoren rond in de Ronde van Zwitserland. Hij leunt tegen een winkelpui in het centrum van Flims en geeft eerlijk toe: 'Ik weet niet zo veel van Dumoulin. Hoe oud is hij, 24 jaar? Dat is niet oud. Ik werd pas prof toen ik 25 was. En hoe lang? 1,86 meter is lang voor een klimmer. Eerlijk gezegd denk ik dat hij tekort komt voor de eindoverwinning. Maar goed, je weet nooit wat een leiderstrui met iemand doet.'

Dure seconden

Zo denkt Dumoulin er zelf ook over, in het skidorp, vlak voor de start. 'Ik ga gewoon weer mijn best doen', klinkt het opgewekt. 'Ik ben in elk geval in goede vorm. Na vandaag zien we wel weer verder.'

De rit van Flims naar Schwarzenbach, over 193 kilometer, staat in de boeken als vlak, maar dat volgens Zwitserse begrippen. De renners moeten vier cols over voordat ze bij de finish zijn. Die is gemeen bergop. Dumoulin heeft het zwaar, zal hij later toegeven, maar reageert scherp bij een bonificatiesprint.

Het zullen dure seconden blijken te zijn, want als Sagan in Schwarzenbach de sprint verliest van Michael Matthews, blijkt er van zijn voorsprong van vijf seconden op de Slowaak nog welgeteld één seconde over te zijn.

En dus wordt Dumoulin weer opgehaald door een mannetje van de organisatie. En mag hij zich weer melden op het podium, bij de rondemissen die hij inmiddels al een beetje kent. En moet hij zich ook weer melden bij de persconferentie, die dit keer in een gymzaal wordt gehouden.

Mediabelangstelling



Met anderen ga ik geen rekening houden. Die leiderstrui ben ik na morgen toch voor 99 procent zeker kwijt

Met zijn lange benen stapt Dumoulin langs de wandrekken de hal binnen. Veel winnen betekent ook veel dezelfde vragen beantwoorden. Dumoulin is er duidelijk geen liefhebber van. Hij heeft zijn armen over elkaar geslagen.

'Het hoort bij mijn werk, dus ik beantwoord netjes elke vraag, maar het is niet waarom ik wielrenner ben geworden', zal hij later zeggen over de mediabelangstelling. Tijdens een radio-interview krijgt hij de vraag voorgelegd waar hij zoal van droomt. De gele trui misschien? 'Vind je het erg als ik niet elke droom die ik heb, ga prijsgeven', kaatst hij terug.

Eerst de dag van morgen, met de beklimming naar de Rettenbachgletsjer (2.689 meter). Het stijgingspercentage komt nauwelijks onder de 10 procent. Op YouTube heeft Dumoulin al een filmpje gezien van een beklimming naar de top. 'Ik ga die klim benaderen als een tijdrit', kondigt hij aan. 'Met anderen ga ik geen rekening houden. Die leiderstrui ben ik na morgen toch voor 99 procent zeker kwijt.'

Dan moet hij weg, want het is nog meer dan een uur rijden naar het hotel. Maar hij heeft buiten de opzichter van de sporthal gerekend. Die staat al met een viltstift in de aanslag. Eerst moet Dumoulin nog zijn handtekening op de deur van de gymzaal zetten.
JW 17 juni 2015 14:50
Misschien wel beide.
Van het één komt vaak het ander....
JW 17 juni 2015 14:56
Weinig genoemde naam, maar ik zou een vooraanstaande rol van Pozzovivo vandaag ook niet uitsluiten.
Bromertà 17 juni 2015 15:03
Dumoulin verdient het dik om ook op dit forum nog even extra in de schijnwerpers gezet te worden. Mooie coureur in vele opzichten.
Goozzer 17 juni 2015 15:20
Hij ziet er ontzettend scherp uit, mooie atleet. Ik ben enorm benieuwd hoe ver hij vanmiddag gaat geraken. Op basis van hij de afgelopen dagen heeft laten zien, moet het kunnen...
Prikdude 17 juni 2015 15:21
Tering, die Dumoulin staat wel heel strak, had niemand dat hier even kunnen aanstippen?

( of is mijn vergelijkinsherinningsbeeld niet juist? )
Ron Meijers 17 juni 2015 15:28
Die trui is gewoon een maatje te groot.
JW 17 juni 2015 15:36
Ion Izaguirre DNF
Leon 17 juni 2015 16:08
Die linker en rechter staan nog een stukje strakker.
Kuiperberg 17 juni 2015 16:18
Met die linker wil ik wel een beschuitje eten.
Ron Meijers 17 juni 2015 16:34
Matthews alwéér! O, wacht, dat is de herhaling van gisteren.
merijntje mortirolo 17 juni 2015 16:35
Ook nog nieuws uit de koers of blijven we dom lullen over die dikke varkens naast Tom?
Ron Meijers 17 juni 2015 16:39
Iemand info over de gezondheidstoestand van Rojas? Ik kon gisteren alleen maar wat Spaanstalige info vinden, en mijn Spaans is ongeveer net zo goed als mijn Italiaans, dat niet zo best is. Ik kon er enkel uit opmaken dat-ie wat blauwe plekken op z'n flank had.
JW 17 juni 2015 16:40
Nog 31 km, en 6'30" voor de leiders.
Kansloos opnieuw
Carlos Danger 17 juni 2015 16:42
merijntje mortirolo 17 juni 2015 16:43
Thanks, JW. Even snel roken en dan een stream aanzetten. Lopen ze enigszins op schema qua aankomst rond 18.20, weet je dat toevallig? (Met het oog op het thuisfront, ik blijf geen aankomsten missen...)
JW 17 juni 2015 16:44
Lanterfanten kun je het niet echt noemen vandaag.
Na 5 uur, en een hoge col, zit het tempo nog op 40 km/u
merijntje mortirolo 17 juni 2015 16:47
kWeet dat het ongeloofwaardig klinkt, maar ik had vandaag echt even andere dingen te doen... (Koppeling vammun auto naar de kloten, dus garage zoeken, klanten bellen om te vragen of ze gofferdegoffer eens willen betalen, wijn drinken met vrouwelijk schoon verkopen, facturen maken en betalen, nou ja,van alles).

Maar bedankt.
Ron Meijers 17 juni 2015 16:52
'Vrouwelijk schoon verkopen', valt dat niet onder mensenhandel?
Curzio 17 juni 2015 16:54
Daarnaast ook meer ontspanning op z'n gezicht...
Eddy Veen 17 juni 2015 17:03
Reinier Honig vind ik geen gelukkige keuze als commentator.
Fashionisto 17 juni 2015 17:07
merijntje mortirolo 17 juni 2015 17:19
`Pak dees: [watch.vipi.tv]#

Goed voor je Italiaans. cool smiley
MarcoV 17 juni 2015 17:27
die Spilak is me er ook eentje zeg, de Sloveense Eddy Merckx is opgestaan ...

Gesink knecht ondertussen maar voor Dumoulin om het ultieme Roompot gevoel te kweken
Heisenberg 17 juni 2015 17:29
Even een stukje gekeken op [www.bvls2013.com]. Met nog 6 km. te gaan hebben de koplopers nog ruim 3 minuten op een groep van 10 man zonder Nederlanders. Ten Dam, Gesink en Dumoulin hebben allen al een aardige achterstand.

Wie hebben meer informatie? Ik kan de koers niet al te best volgen.
Arsimo 17 juni 2015 17:32
Dumoulin en Gesink samen op ~1:30 van Spilak en ~:50 van de rest van de groep eindzege kandidaten. Dumoulin lijkt wat terug te komen op het groepje voor hem. Als die het op deze achterstand of maar iets meer kan houden dan wordt de tijdrit nog leuk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 17:34 door Arsimo.
Super Grover 17 juni 2015 17:33
Dumoulin op 40 seconden van de groep favorieten. Spilak zit daar nog weer 40 seconden voor.
MarcoV 17 juni 2015 17:34
en 'de koplopers' betreft al een tijdje alleen nog Denifl, de rest wordt langzaam opgepeuzeld door Spilak, de kannibaal ...
Eindhovuh 17 juni 2015 17:35
Dumoulin rijdt weg bij Gesink.
50sec achter groepje, 1:23 achter Spilak.
Inigo 17 juni 2015 17:37
Eddy Veen 17 juni 2015 17:38
predator 17 juni 2015 17:40
Possivivo brengt groepje terug bij Spilak
Eindhovuh 17 juni 2015 17:40
Denifl lijkt stand te houden, sterk nummer!
predator 17 juni 2015 17:43
predator 17 juni 2015 17:44
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denifl lijkt stand te houden, sterk nummer!

Loopt nu heel sterk terug
Arsimo 17 juni 2015 17:44
Dumoulin rond een minuut op groepje Spilak.
predator 17 juni 2015 17:44
Spilak en Pinot gaan er voor!!!
predator 17 juni 2015 17:45
Denifl heeft nog een minuut
predator 17 juni 2015 17:47
Pinot laat Thomas en Spilak nu achter zich



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 17:47 door predator.
predator 17 juni 2015 17:48
Pinot pakt Denifl
predator 17 juni 2015 17:53
Dubbelslag Pinot
predator 17 juni 2015 17:54
2. Possovivo
3. Spilak
4. Lopez
5. Thomas
6. Fuglsang
predator 17 juni 2015 17:55
Dumoulin rond de 10e plek binnen!!!!
Arsimo 17 juni 2015 17:55
Dumoulin op ~1:35 van Pinot.
MarcoV 17 juni 2015 17:55
Dumoulin verliest toch slechts ruim anderhalve minuut op Pinot en minder dan een minuut op de rest, eindpodium is nog steeds heel realistisch ...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 17:55 door MarcoV.
predator 17 juni 2015 17:58
Lijkt te gaan tussen Pinot, Thomas, Spilak en Dumoulin.
Sub Culture 17 juni 2015 18:04
IJzersterke Pinot gezien.
Vraag me af of hij zich bergop straks kan mennen temidden Froome en Quintana in de Tour.
Tinuz 17 juni 2015 18:05
Je kan bezwaarlijk zeggen dat Dumoulin het niet goed gedaan heeft.
Ik had gehoopt dat hij het net wat beter zou doen, maar goed, de tijdrit kan nog spannend worden.
De eindafrekening is op zondag.
MarcoV 17 juni 2015 18:05
Rudy met kleine t en Rory met grote B-fan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja ja, vergeet Arredondo maar even. (En Marco
> Minnaard).


goed dat 'ie is vergeten werd, want hij is zichzelf ook vergeten dan (Arredondo dan, Minnaard is wellicht nog voor die dwerg geëindigd ...)
JW 17 juni 2015 18:05
Sorry, ik heb daarna niet meer hier gekeken
Goozzer 17 juni 2015 18:11
Je hoopt natuurlijk altijd op beter, maar wel beschouwd heeft Dumoulin natuurlijk een fantastische klim gereden. Hij haalt het door hemzelf gestelde doel. Met verve zelfs, buiten Pinot gerekend...
Goozzer 17 juni 2015 18:13
Heeft Bromerta al een mooi overzichtje met klimtijden klaarliggen? Ben ook wel benieuwd naar de tijden uit 2005 en 2007...
JW 17 juni 2015 18:13
Ten Dam 14e, Gesink 16e.

In het AK Dumoulin nu 7e, en Gesink 11e. Die kan met een goeie tijdrit nog in de toptien eindigen.

Zucht...moeten we nu wéér gaan evalueren ? smoking smiley
Eazster 17 juni 2015 18:17
Wat een beestachtige zware klim was dat inderdaad zeg! Er leek geen einde aan te komen. Na 2 km was Dumoulin (zelfgekozen) los van de toppers ,sprinveren klimmers en koos knap zijn eigen tempo weer. keek op zijn hartslagmeter en dacht oke zo hard ga ik naar boven,slim,slim,slim en kwam dus op plek 10 maar op 1.32 van masterklimmer Pinot binnen.
Ook al denk ik dat de eindzege voor Dumoulin ver weg is ,zeker met 47 seconden achterstand op Thomas ik zou het bijzonder knap vinden als hij hier het podiumk haalt.

Ten Dam drijft weer naar boven in de zomer en op zware beklimmingen zoals altijd , al moet er nog een schepje bovenop. Gesink doet het verre van slecht ,en de vorm is stijgende, maar toch verwacht je altijd wat meer van hem ,net niet bij de (sub)top.
Moreno kan dit soort Cols niet verteren en ook Fuglsang krijgt hier wel een tikje ,al blijft het wel een kleine bitchsslap.
JW 17 juni 2015 18:19
Pinot was een klasse apart.

Maar de uitslag van Dumoulin is veel beter dan ik had verwacht.
Afgezien van Pinot heeft hij op iedereen minder dan een minuut verloren, en op veel concurrenten zelfs tijd gewonnen.
Is in elk geval op weg naar een mooie eindklassering.
Heisenberg 17 juni 2015 18:21
Omdat je het zo graag wil mijn evaluatie over Gesink:
Tiende met dit deelnemersveld is weinig waard, bovendien verwacht ik niet dat hij zal stijgen. Gesink is geen kopman meer en kan zich beter richten op een carrière als Westra en Poels (die als knecht voor een echte topper waardevol zijn en allebei al twee mooie ritzeges pakten in WT-wedstrijden in die rol).
Slimmerd 17 juni 2015 18:28
Die eindzege is gewoon binnen handbereik voor Dumoulin. De tijdrit is knap lang en hierin moet hij toch fors kunnen winnen op vele voor hem en eigenlijk zelfs op allen voor hem denk ik persoonlijk
Carlos Danger 17 juni 2015 18:30
Minnaard 31e op 6.55
Arredondo 43e op 11.04
Eazster 17 juni 2015 18:35
Ik zie Dumoulin geen 45 seconden winnen op Thomas hoe graag ik het zou willen. Thomas reed al zijn tijdritten top 10 ,behalve die van Romandie.
Werd 3e in Algarve op slechts 3 seconde van winnaar Tony Martin met ok een tijdrit van 19 km. Ook op Col D'eze werd ie 7e. Beide keren vechtend voor een klassement.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 18:36 door Eazster.
Kuiperberg 17 juni 2015 18:39
Dumoulin heeft geweldig gereden. Prachtige en keizware beklimming. Ik had graag hier de echte toppers zoals Froome, Nibali en Contador eens willen zien rijden. Ik had het idee dat deze drie heren er nog een tandje bij hadden gezet tov van Pinot en de zijnen.
Leek af en toe of de heren stil stonden. De eerste kilometer was al ruim 11 % zodat Jan en Alleman al snel op apegapen lag.
Maar nogmaals wat Dumoulin hier heeft laten zien is echt super. Rustig beginnen en in zijn eigen tempo naar boven. Gesink is het toch weer net niet, jammer. Hij lag bij de eerste km al op achterstand. Heeft moeite met de omschakeling van vlak naar heel stijl. Ten Dam leek in het begin heel sterk, maar viel toch ook enigszins tegen.
Nogmaals schitterende berg, wat mij betreft mag er vaker worden gereden.
El Mik 17 juni 2015 18:43
Dumoulin gaat ooit de Tour winnen.

Zo, ik heb gezegd.
Massimo 17 juni 2015 18:44
Ja, een Tour met 11 tijdritten.
Massimo 17 juni 2015 18:46
Op zijn maat inderdaad.
Velodroom 17 juni 2015 18:54
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heeft Bromerta al een mooi overzichtje met klimtijden klaarliggen? Ben ook wel benieuwd naar de tijden uit 2005 en 2007...

Ben weliswaar niet de roeptoeter van Bromèrta, maar goed dan.

Deutschland Tour 10. –18.08.2007
5. Etappe: Sonthofen auf den Rettenbachferner bei Sölden in Österreich vom 14.08.2007

Leistungsberechnung für die Schlusssteigung:
Sölden (Beginn der Steigung ca. 1370m) -
Rettenbachferner (2671 m, 12,1 km mit 10,7%, 1300 hm)
h, Höhendifferenz: 1300 hm
Distanz: 12,1 km
g, Erdbeschleunigung: 9,81 m/s2
fr, Rollreibungszahl: 0,009 (schlechte Bergstrasse)
Mittlere Höhe der Strecke: ca. 2000 m ü. M.
d, Luftgewicht: 1,1 kg/m3
Mittlere Steigung: 10,7%
Max. Steigung: 16.2%

Jens Voigt, Gesamtsieger Deutschland Tour 2007, 1971, 189 cm, 76 kg
Zweiter der 5. Etappe: 12 sec hinter David Lopez Garcia (ESP/Caisse d'Epargne)
m, inkl. Velo, Kleider und Zubehör: ca. 85 kg
t, Zeit: 45:47 min = 2747 sec,
v, Geschwindigkeit: 15,9 km/h = 4,41 m/sec
1705 hm/h (hochgerechnet)
CwA, Luftwiderstandszahl x Querschnitt: 0,4 m2
(Mässige aerodynamische Position am Berg, zum Teil im Wiegetritt, grosser Fahrer)

Leistungsberechnung (Mittelwert)

P, Höhenunterschied, m g h/t, 85 x 9,81 x 1300: 2747 = 395 Watt
P, Rollreibung, m g v fr, 85 x 9,81, x 4,41 x 0,009 = 33 Watt
P, Luftreibung, CwA/2 d v3, 0,4 : 2 x 1,1 x 4,41 hoch 3 = 19 Watt
P, innere Reibung, 3% der PT (inklusive Schwingungen) = 13 Watt
P, Total = etwa 460 Watt

Relative Dauerleistung kg/Körpergewicht: ca. 6,1 Watt/kg
Rel. Dauerleistung pro kg/Körpergewicht inkl. Velo: ca. 5,4 Watt/kg

Manfred Nüscheler, Bern
utrecht 17 juni 2015 18:56
Pinot verloor in de tour op een tijdrit van 54 KM 1.33 op Dumoulin. Al zijn klassementsrenners aan het eind van een grote ronde normaliter wat sterker. Maar als Pinot het echt wil, kan hij het nog heel lastig maken voor Dumoulin en Thomas.
Cecchini 17 juni 2015 18:56
Dat zei je waarschijnlijk ook ooit over Wiggins
Cyclad 17 juni 2015 19:06
Moet hij wel wat stapjes zetten, hoor.
Dat geloof ik dus niet. Tony Martin heeft ook goede klimritten gereden, maar niemand die in hem een rondewinaar ziet (terecht). Dumoulin rijdt wel iets beter omhoog, maar van de echte klimmers verliest hij het altijd.
ton duk 17 juni 2015 19:13
Speciaal voor Tinuz ff aandacht voor de goede 31e plek M Minnaard..
gr
Dollevoet 17 juni 2015 19:18
Hele mooie rit van Dumoulin. Ten Dam is opweg naar zijn Tour-vorm en Gesink, tja Gesink. Ik hoop dat hij echt weer richting vorm 2009/2010 kan groeien, maar de signalen wijzen mijns inziens niet die richting op. In 2007 op dezelfde berg top, nu in opbouw. Ik hoop dat hij nog kan groeien in vorm.
predator 17 juni 2015 19:20
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin gaat ooit de Tour winnen.
>
> Zo, ik heb gezegd.

Als Wiggins het kan, is dat niet zo raar gedacht.
Michael B. 17 juni 2015 19:22
Tom Dumoulin, zoals verwacht. Heeft er nog alles aan gedaan om zo goed mogelijk te rijden. Domoulin is dan ook geen klassementrijder voor de grote ronde, is ook niet de specialiteit van Dumoulin om bergen van 2000 meter of hoger te overwinnen. Dumoulin heeft een ander specialisme en dat is tijdrijden. Hedendaagse wielrennen moet je gewoon of kunnen sprinten, klimmen of tijdrijden. Ken je geen van allen dan heb je een probleem en zal je snel tot het grote knechtenrijk gaan behoren.

Gesink had van te voren heel veel spierballen taal. Veel te lachen heeft Gesink vandaag niet. Vroeg zichzelf af waar hij staat. De fietsvakantie in Amerika heeft weinig nut gehad. Daar kunnen we heel kort over zijn. Gesink is geen kopman voor de Tour. Lekker laten varen die droom en gaan knechten. Wie weet dat hij dan met geluk in de derde week mee kan met een ontsnapping. Dat Gesink zijn hart probleem achter zich heeft gelaten, geloven we wel, maar die bovenbeen breuk... dat was er een teveel. Afgaand op zijn Strava lijkt het erop dat hij daardoor minder zijn lichaam in de training kan belasten, veel meer gedwongen rust nodig heeft etc. Wellicht dat een eerlijk gesprek met Merijn Zeeman & Plugge kan helpen voor Gesink.

Gesink & knechten? Vraag me af of hij daar wel zin in heeft. Van kopman/beschermde renner naar knecht vraagt toch een mentale omslag. Vindt Gesink zich niet te groot voor een knechten rol?

Ten Dam als mede kopman? Geen denken aan na de rit van vandaag. Daar wint hij simpelweg teweinig voor, danwel is zijn conditie te slecht voor. Jaren beginnen toch echt te tellen voor Ten Dam. Bergop knechten voor Kelderman.

Waar andere teams voor 1 kopman kiezen, daarvoor met teamgenoten gezamenlijk op hoogtestage gaan. Doen ze dat bij Lotto Jumbo wederom anders. Ieder apart. Tsja... goed voor de teamgeestspinning smiley sticking its tongue out. Hoevaak hebben Kelderman en Gesink dit jaar samengereden?
Tinuz 17 juni 2015 19:26
Die klimmetjes in de Tour zijn peulenschilletjes in vergelijking met deze Rettenbachferner. Lijkt me dat zo'n steile lange klim als vandaag Dumoulin het minst ligt. In de Tour kom je normaal gesproken zulke klimmen niet tegen.
Dollevoet 17 juni 2015 19:30
Ik denk dat de Joux-Plane van de zuidhelling redelijk in de buurt komt. Alleen niet qua hoogte, maar wel 11km klimmen a gemiddeld 8,6%
Goozzer 17 juni 2015 19:32
Dat klopt, maar Voigt heeft (ondanks zijn ridicule prestaties op deze puist) ook nooit de Tour gewonnen.
Eddy Veen 17 juni 2015 19:34
Ik denk ook dat Thomas het gaat redden, maar als Dumoulin net zo hard van hem wegrijdt als in de proloog, pakt hij 56,5 sec. (38,4 : 5,1 x 7,51 sec.)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 19:45 door Eddy Veen.
Cyclad 17 juni 2015 19:43
Pyama 17 juni 2015 19:45
Vanaf plaats 58 in de daguitslag ziet het er gezellig uit???
Velodroom 17 juni 2015 20:05
Een analogie

Gesink reed in zijn eerste Protourkoers in 2007 (WP) naar een opvallende 9e plaats. Wie won daar?
8 jaar later zien we deze glorieuze winnaar als wielrenner sterven op de flanken van de Rettenbachferner, nadat hij praktisch de hele week in het gezelschap van wie ook weer was geéindigd? Davide Rebellin had uiteraard ook maar een fietsvakantie achter de rug, nietwaar Michael B. ?

De weg naar de wereldtop van Robert Gesink werd vanaf 2009 onderbroken en soms ook vrij abrupt afgesneden.
Nu hij naar het zich laat aanzien weer de kans krijgt zich echt te herpakken ziet hij zich niettemin toch geconfronteerd met het feit, dat hij na een gemankeerde carrière nu al wel 29 jaar is geworden en dat de wereldtop in 8 jaar ook is meegegroeid, sterker nog nooit opgehouden heeft te groeien.

De absolute wereldtop halen lijkt voor hem nagenoeg onmogelijk, maar dichtbij komen is geen onvervulbare droom.
Een renner, die biomechanisch bezien ook maar iets aan zijn (boven-)benen zou mankeren, maakt echt geen 6 uur topsport vol met aansluitend een buitengewoon lastige klim als vandaag. Er zijn heel veel factoren, die iemand tot een ware kampioen maken, maar daar zijn geen factoren bij in de trant van geen maximale belasting mogelijk op het fysieke vlak.
Eindhovuh 17 juni 2015 21:18
Knappe prestatie van alle Nederlanders. Evalueren doen we in 2025!
Tinuz 17 juni 2015 22:15
Da's weer progressie voor MM. Doet het ook beter dan menig Lotto-Jumbo'er.
JW 17 juni 2015 22:53
Nu Punt nog even zijn gal spuwen, en dan hebben we het doorsnee WF-publiek weer gehad.

In acht nemende dat ze, net als veel andere klassementsrenners, in opbouw zijn naar de Tour, waar het zwaartepunt pas over ongeveer een maand ligt, vond ik het rijden van Gesink en Ten Dam niet gigantisch goed, maar zeker verdienstelijk. voor mijn gevoel zijn ze goed op weg. Dat ze kunnen meedoen voor de hoogste plaatsen in het AK verwacht ik niet. Dat ze in de bergetappes mee kunnen gaan doen bij de betere klimmers, niet bij de besten, verwacht ik wel.
Goozzer 17 juni 2015 22:59
Dank. Ook 'de Fin' heeft er inmiddels al wat over getweet. Pinot heeft met 44:38 behoorlijk goed zijn best gedaan. Ten Dam een goede tien seconden langzamer dan dat in 2007 was en Gesink toch al snel een klein minuutje. Harde cijfers...
JW 17 juni 2015 23:00
Sorry, maar de evaluatie is gesloten. Eindhovuh heeft als volgende peildatum 2025 vastgesteld.

Overigens lijkt mij dat Gesink een mooie uitgangspositie heeft gecreëerd om de toptien in te duiken. En dat zou mij in elk geval aardig tevreden stemmen.
Ten Dam viel me sowieso mee, die lijkt duidelijk de opgaande lijn richting Tour ook te pakken te hebben.

Gesink knecht bij Astana of bijna nòg erger bij die machines van Sky ??!?
Ik moet er niet aan denken !
Dan toch honderd keer liever als kopman die voor een bescheiden Nederlands WT-team probeert in de toptien te rijden !
Cecchini 17 juni 2015 23:05
Hij kan toch ook knechten voor Nederlandse kopmannen (Kelderman, Kruijswijk, Dumoulin). Ze heten niet allemaal Poels of Westra.
El Mik 17 juni 2015 23:09
Misschien is zo'n ploeg wel het enige dat Gesinks carriere nog kan redden.

Overigens winnen knechten van Sky en Astana meer koersen dan kopmannen van LottoNL, maar dat terzijde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2015 23:09 door El Mik.
Bromertà 17 juni 2015 23:14
In 2005 deed Leipheimer er 46'13" over. Zijn VAM = 1685 m/h en dat geeft volgens [DrF] 5,5 w/kg.

In 2007 klokte Voigt 45'47". Goed voor een VAM van 1701 m/h en [DrF] 5,54 w/kg. Gesink was toen 7" langzamer.

In 2015 mocht Pinot met de zege aan de haal in de door mij geklokt tijd van 44'21", VAM = 1756 m/h en [DrF] 5,72 w/kg.
Volgens Strava had LtD voor de laatste 10,9 km 364 w nodig, wat goed is voor 5,43 w/kg (gewicht 67 kg)
Gesink zat 'm op de hielen en zijn metertje gaf 379 w aan, dus 5,41 w/kg (70 kg).

Tom Dumoulin eindigde 1'37" achter Pinot, had voor de slotklim 45'58" nodig, wat resulteert in [DrF] 5,52 w/kg.
Velodroom 17 juni 2015 23:43
Mooi lijstje Bromertà.

De klim is overduidelijk 12,1km en dus niet 11,4km, zoals veelvuldig door Vetooo gemeld. Al had ik tijdens het kijken ineens de indruk, dat er een plateau zat in de klim. In zulke zeldzame gevallen wordt de lengte van zo'n plateau afgetrokken van de totale lengte van de klim. Dat zou in dit geval het verschil van 700m verklaren.

De berekening van Voigt in 2007, die ik eerder plaatste ging over 12,1km. David Lopez zou 45:54 gereden hebben.
Thibaut Pinot reed vandaag dus 44:38 en was 2:16 sneller dan Laurens ten Dam met 46:52.
Voor 6w/kg DrF was dus een tijd van 42:15 nodig geweest.

En dan de hamvraag: Hoeveel langzamer was Gesink vandaag t.o.v. 2007? Iets van 69 seconden.
Dus niet eens zo gek al geldt ook voor topsporters, dat prestatieniveau in de loop der tijd devalueert.
Dezelfde tijd als destijds zou nu niet dezelfde rangschikking opleveren.
Bromertà 18 juni 2015 00:05
Volgens vele profielen is de klim gewoon 12,1 km. In Strave heeft men echter in al zijn wijsheid besloten om een segment te definiëren van "slechts" de laatste 10,9 km. In de klim zit een korte afdaling van ongeveer 400 m. Waar die 11,4 km vandaan komt mag de Finse Joost weten.
JW 18 juni 2015 10:55
Heisenberg noemde Westra en Poels als voorbeeld.

En de andere Nederlandse kopmannen moeten in de Tour eerst maar laten zien dat ze beter zijn.
Ik doe niet mee aan de waan van de dag.
Andere Peter 18 juni 2015 18:20
De wij-vorm gebruik ik hier alleen maar om te accentueren dat ik rond 2007 zelf ook in die valkuil van al te positieve verwachtingen omtrent de jonge Nederlanders lazerde. Velen hadden die verwachting en ik hoorde daarbij. Er wordt nog vaak aan die verwachting gerefereerd. Zoals hierboven. Ik laat aan de lezer zelf over of hij/zij bij deze 'wij' hoort.

Grappig dat je je weer eens op zo'n flard blind staart en het weer eens verkiest als excuus om maar niet met de denktrant van de ander mee te hoeven.

Niets menselijks is mij vreemd. In tegenstelling tot sommigen, heb ik echter allang erkend dat ik dat toen verkeerd inschatte. En ik poneer zelfs voorzichtig een analyse van mijn (onze) verkeerde inschatting.

Reden te meer om die wij-vorm te hanteren is dat ik wil benadrukken dat ik het helemaal niet verkeerd vind om eens een verkeerde verwachting te hebben. Dat komt in de beste families voor. Wat ik aanval, is de neiging om aan die verkeerde verwachting vast te houden, zelfs nadat het in de praktijk allang anders is verlopen.

De halsstarrigen die nog steeds vasthouden aan hun extreem positieve verwachtingen van jaren geleden, zeker zij die daarbij een tunnelvisie hebben voor cijfertjes en grafiekjes, doen nog het meest denken aan de klimaatvoorspeller die er fors naast zat, die vervolgens jarenlang uitlegt waarom hij met zijn beperkte theoretische modelleltje eigenlijk toch gelijk had, maar dat de werkelijkheid nu eenmaal verkeerd uitpakte. Mijn voorspelling was juist, de uitkomst was anders omdat de werkelijkheid verkeerd liep en dat is de schuld van... (vul hier zelf een zondebok in).

El Chaba heeft gelijk. Je reacties zijn vermoeiend, vooral omdat er geen enkele inhoudelijke discussie mogelijk is. Tot enige afstand ben je niet in staat. Tot het volgen van de denktrant of het uitgangspunt van een ander ben je niet in staat. Dat zijn onontbeerlijke kenmerken van een zinnig gesprek.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2015 19:19 door Andere Peter.
Bromertà 18 juni 2015 20:43
Op een wel heel omfloerste en overbodig breedvoerige wijze bevestig je mijn constatering. Overigens koester ik nooit de illusie een zinnig gesprek met jou te voeren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/06/2015 20:43 door Bromertà.
Koppi 18 juni 2015 22:14
Je hoeft die illusie ook niet te koesteren. Gewoon een zinnig gesprek probéren te voeren, daar is een forum als dit immers ook voor bedoeld. Wat jij hier vaak doet is de minder prikkelende maar kwaadaardige en pedante versie van Quarantanove uithangen. Best sneu eigenlijk, want volgens mij heb je meer in je mars. Hup Bromertà!
Andere Peter 19 juni 2015 01:11
Bij mij voegt elk woord wel degelijk iets toe aan het betoog. Bij jouw lege zinnen dekken 'omfloerst' en 'onnodig breedvoerig' twee keer dezelfde lading. En, zoals gewoonlijk, geen enkel inhoudelijk punt tav het hoofdonderwerp, de zijsprong, of de bijzaak van de zijsprong. Wereldbeeld beperkt tot jijbak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2015 01:12 door Andere Peter.
Bromertà 19 juni 2015 11:51
Blijkbaar zit je om een reactie verlegen, want dit is al de tweede keer dat je hinderlijk op mijn bagagedrager springt. Vooruit dan maar. Jouw reactie doet me een beetje denken aan een schoolmeester die een leerling ongenadig hard op de vingers tikt, waarna hij de leerling tegen zich aandrukt en in zijn oor fluistert dat hij toch zo'n lieve jongen is en hem vervolgens verzoekt of ie voortaan beter z'n best wil doen.

Trouwens, vind jij prikkers die op "Bericht rapporteren" hebben gedrukt, waardoor 49 het veld mocht ruimen, ook zo kinderachtig?
Andere Peter 19 juni 2015 16:22
Dat bedoel ik dus. Altijd eenrichtingsverkeer. Nooit eens ingaan op wat die ander zei. Een beetje met eieren en tomaten om je heen gooien. Even gevaarloos als zinloos als pointless.

Ik heb hier nog nooit iemand gerapporteerd. Ik zou dat alleen doen bij zaken als oproepen tot geweld (bv Hans met de Hond). Maar ik vind prikkers als jij en 49 een pain in the ass. In zichzelf gekeerd. Overbodig. Niet voldoend aan de basisvoorwaarden van een discussie/gesprek. Dus mijn zegen hebben mensen die op zo'n knop drukken.

Ondertussen zegt het weer eens alles over jou dat je je niet richt tot degene die zo'n beslissing neemt, maar richt tot iemand die (kennelijk) gewoon gebruikt maakt van een legitieme functie.
PVW 19 juni 2015 23:21
Los van de discussie die je hier met anderen start:

Citaat AP (letteropmaak lukt niet met snel reageren):
Niets menselijks is mij vreemd. In tegenstelling tot sommigen, heb ik echter allang erkend dat ik dat toen verkeerd inschatte. En ik poneer zelfs voorzichtig een analyse van mijn (onze) verkeerde inschatting.

Dit komt op mij toch wel verwaand over. Die 'anderen' zien het overduidelijke blijkbaar niet. Nou, ik schaar mezelf maar onder 1 van die anderen en vind dat jij er juist naast zit.
Van Gesink werd meer verwacht, maar gezien alle gebeurtenissen de afgelopen jaren niet vreemd dat zijn erelijst korter is gebleven. Maar hadden we van Mollema echt meer verwacht? Die deed het de afgelopen jaren toch uitstekend? Voldeed aan de verwachtingen.
Ten Dam en Kruijswijk overtroffen de verwachtingen zelfs al meerdere malen. Bos viel tegen. Ik kan wel doorgaan maar al met al komen we volgens mij redelijk gemiddeld uit. Of waren vooral jouw verwachtingen misschien te hoog?
Bromertà 19 juni 2015 23:54
Andere Peter 20 juni 2015 01:28
Prima opvatting. Niks mis mee. Ik taxeer het anders. Wat er 'mis' ging met bijvoorbeeld Gesink (volgens mij heeft nog steeds een prima carrière die goed bij zijn kwaliteiten past hoor) en Dekker had in mijn ogen deel moeten uitmaken van die toch tamelijk algemene verwachting. Zoiets is geen calamiteit. Het hoort er gewoon bij. Het gebeurt altijd. In elke generatie. In elk land. Er zijn elders nog wel dramatischer voorbeelden. Dát is wat ik bedoel met: achteraf gezien de verkeerde verwachting.

Ik heb er geen moeite mee als je mijn formulering verwaand vindt. Ik zie er zelf echter - ook na herlezing - niets verwaands in. Overtuiging, ja. Pretentie door schade en schande wijs te zijn geworden, ja. Uitleggen waarom je je eigen mening beter acht dan die van een ander. Is dat verwaand? Ik vind van niet. Debatten zijn vaak al soft en kleurloos genoeg. Het mag van mij allemaal best wat overtuigder, krachtiger.
lodjan 20 juni 2015 12:37
Iedereen vindt zijn eigen mening toch beter? Het is niet voor niets je eigen mening.
Andere Peter 20 juni 2015 19:37
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen