Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Thijs Zonneveld over Lars Boom

Gepost door Massimo 
Massimo 06 juli 2015 10:42
Lars, jongen toch, ik zag het gebeuren, vlak voor mijn neus. Je stond tegenover een camera en je sloeg dicht. Je stamelde. Je stuntelde. Je probeerde als een paling onder de vragen weg te glibberen, maar het lukte niet. Je acteerde alsof het niets voorstelde, die lage cortisolwaarde en dat startverbod van de MPCC. Je zei: ,,Het is een storm in een glas water."

Maar de wallen onder je ogen vertelden een ander verhaal. Dat van een vermoeide, verdrietige renner die was beland op de verkeerde plek, op het verkeerde moment en bij de verkeerde ploeg. Je verprutste de proloog in eigen land, en áls je straks de kasseienrit wint, zullen er vraagtekens bij worden gezet.

Wat is er in de afgelopen jaren in godsnaam gebeurd, Lars? Je had alles. De benen. Het lijf. De kop. De winnaarsmentaliteit. De bravoure. Je ging de wereld laten zien wie Lars Boom was, je was van plan om als een orkaan door alle voorjaarskoersen te waaien. Je nam geen blad voor je mond, je toekomst was geplaveid met gouden keien. In het veld, op de tijdrit, op de weg: je had zó veel talent dat je soms van gekkigheid niet meer wist wat je er mee moest. In ruil voor de klasse die jij in je oorlelletje hebt zou driekwart van het peloton z'n moeder verpatsen.

Maar de laatste jaren heb je je talent niet gebruikt, je hebt erop geparasiteerd. Het vuur wat ooit in je brandde laait nog maar zelden op. Eén of twee koersjes win je per seizoen, als je hoofd er naar staat en je haar goed zit. Vorig jaar haalde je uit in de Tour - maar dat was pas nadat je toenmalige ploeg je had gezegd eerst maar eens te presteren voordat je een nieuwe contractaanbieding kreeg. Voor de grootste zege uit je loopbaan had je een schop onder je kont nodig.

Je had voor verschillende ploegen kunnen tekenen. Maar Astana? Echt waar, Lars? Jij? Weet je nog dat je na het terugtrekken van Rabobank binnen je ploeg het hoogste woord voerde over geloofwaardigheid? Weet je nog dat je Michael Boogerd de hand weigerde te schudden en Thomas Dekker op zijn bek wilde timmeren omdat ze jouw sport hadden bezoedeld? Weet je nog dat je Luis Leon Sanchez - alias Huerto op de lijst van dopingarts Fuentes - er bij Blanco het liefst persoonlijk uit wilde flikkeren?

Weet je het nog, Lars? Of raak je vergeetachtig zodra je salaris uit Kazachstan wordt gestort? Anders kan ik het niet verklaren dat juist jíj tegenwoordig doodleuk in dienst van Aleksander Vinokoerov rijdt, voor een ploeg die wordt achtervolgd door dopingspoken uit het recente verleden. Hoe is het om nu Luis Leon Sanchez weer als ploeggenoot te hebben? En om vijf positieve gevallen in één jaar te moeten goed praten?

Dat je voor het geld kiest is je goed recht. En dat je je principes verkwanselt: je doet maar. Maar kap alsjeblief met lulkoek verkopen. De geloofwaardigheid van de sport interesseert Vinokoerov en Astana geen zak: dat ze lid waren van de MPCC was alleen om te doen alsóf. Je kunt nu wel zeggen dat die test niet deugde en dat niet alle ploegen bij de MPCC horen, maar dat wisten jullie al maanden.

In plaats van anderen de schuld te geven van je problemen moet je misschien eens naar jezelf kijken. Je bent nu 29: je hebt nog niet de helft uit je enorme mogelijkheden gehaald en je imago is besmeurd. Van je plan om een orkaan te worden is niets terecht gekomen.

Die storm in een glas water, Lars, dat ben jij.

[www.ad.nl]
Slimmerd 06 juli 2015 10:46
Mensen gaan nu vast weer zeuren over Zonneveld en zijn eigen mislukte carrière, maar volgens mij zegt hij in deze column voornamelijk rake woorden. De rare keuze voor Astana, het gemiep over dat niet iedereen lid is van de MPCC (en Astana duidelijk voor de sier lid was).

Ik zeg Hup Zonneveld. Is hij trouwens nog ergens op tv de komende dagen winking smiley
Eindhovuh 06 juli 2015 10:49
Nou nou meneer Zonneveld gaat er weer met gestrekt been in. Wel bij een renner die al ligt natuurlijk.
Enige waar ik het mee eens ben is het feit dat ik van Boom ook hogere verwachtingen had dan er tot nu toe uitgekomen zijn. In 2010 leek het zo mooi te worden naar Parijs-Nice Lars Boom schept verwachtingen. Maar goed verwachtingen zijn niet meer dan dat.
Eddy Veen 06 juli 2015 10:53
Als Thijs ergens te gast is, ben ik altijd benieuwd naar wat hij te melden heeft. Gisteren 'droeg' hij 'Vive le Velo' vanuit Zierikzee.
Pyama 06 juli 2015 10:55
Cecchini 06 juli 2015 11:04
Ik zei het al jaren. Peper in zijn reet.
Prikdude 06 juli 2015 11:07
Inderdaad, En dan gaat hij eindelijk het injecteerbare peper achterna, is het ook weer niet goed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 11:07 door Prikdude.
Kuiperberg 06 juli 2015 11:08
Astana: foute club. Bewuste keuze van Boom en Westra. Ik heb er geen medelijden mee. Zonneveld heeft gelijk, al is het wel enigszins goedkoop scoren met dit artikel. In ieder geval zal hij bij Astana niet (vriendelijk) worden ontvangen.
Bromertà 06 juli 2015 11:22
In het vervolg zou elk interview met Lars Boom moeten beginnen met de vraag: "Hoe'st met je astma, Lars?"
Lucho Herrera 06 juli 2015 11:38
Johan Derksen gaat er vaak met gestrekt been in. Maar het gestrekte been bij Zonneveld zie ik niet. Zonneveld haalt feitelijke gebeurtenissen aan en hij herinnert Boom aan uitspraken die hij deed (over Boogerd, Dekker en LL Sanchez). In de wielersport in het algemeen en meer specifiek bij Astana wordt dit allesbehalve gewaardeerd. Daarom des te bewonderenswaardiger dat Zonneveld zich daardoor niet laat tegenhouden. Hij legt de vinger op een heldere wijze op de zere plek.
Andere Peter 06 juli 2015 11:49
(verkeerde plek)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 11:50 door Andere Peter.
Andere Peter 06 juli 2015 11:49
Prima om er stevig in te gaan. Boom verwijten dat hij voor een op zijn minst schimmige werkgever koos is op zijn plaats. Hij krijgt er ook (extra) salaris voor om die stront over zich heen te laten komen.

Met zijn reactie vond ik echter weinig mis en gestuntel heb ik niet gezien.

En laten we een moreel oordeel op basis van deze suffe situatie met de contraproductieve schijnheiligheid van die MPCC achterwege laten. Vergeten wordt, ook in veel reacties in allerlei topics, dat Boom waarschijnlijk zelf niet eens de keus had om niet te starten. Misschien zou hij zelf ook wel liever niet meer gestart zijn. Maar als je werkgever wil dat je start dan zou niet starten gelijk staan met werkweigering en ontslag op staande voet. Dat doet niemand met een gezin. En zelfs die werkgever was best bereid om hem thuis te laten. Stelde de juridisch onhaalbare maar niet onredelijke voorwaarde dat er dan een ander zou mogen starten. Dat dit reglementair niet geregeld is, is de belangrijkste weeffout en is Boom of Vinokourov niet te verwijten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 11:51 door Andere Peter.
Pyama 06 juli 2015 12:24
Hoe was de reactie van Zonneveld op de casussen Horner/Bos/Bennett?
Massimo 06 juli 2015 12:34
Je snapt toch hopelijk wel dat dit stuk over veel meer gaat dan dat cortisolgeval?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 12:38 door Massimo.
Simeone 06 juli 2015 12:37
Helemaal eens Eddy
Arsimo 06 juli 2015 12:37
In zekere zin gaat het over Zonneveld zelf. Die zo zielsgraag dat megatalent van Boom had gehad en er dan wel alles zou hebben gedaan om er uit te halen had wat er in zat. In Zonneveld's ogen dan.

Prima stukje van Zonneveld weer. Kan ze altijd wel waarderen ook als ik zijn mening of sentimenten niet (volledig) deel.
Hangmat 06 juli 2015 12:51
Een stevig stuk waar ik me bijzonder goed in kan vinden. Met name de voormalige hardheid ten opzichte van (vermeende) dopingzondaars is niet te rijmen me het tekenen bij zijn huidige ploeg en zijn huidige gedrag,
Hoentie 06 juli 2015 12:57
Hoge bomen vangen veel wind. Boom hoeft zich voor mij nergens voor te schamen - geld verdienen en hypocrisie zijn menselijk tenslotte - maar alle andere ad hominems in dit artikel (hij moet een schop onder zijn kont krijgen om te presteren) slaam m.i. nergens op.

Wat Boom verkeerd heeft gedaan de afgelopen twee dagen is schitteren in afwezigheid. Een totaal mislukte proloog, soit, daarvoor was ook niet aangenomen bij Astana. Maar hij (en Westra trouwens ook) kunnen het niet verkopen dat ze gisteren niet in de waaier Nibali zaten. Dat is je werk. Met Boom en Westra in die Waaier was het verschil misschien niet opgeheven, maar allicht wat kleiner geworden.

Boom heeft nog maar een kans om iets van deze Tour te maken, en dat is aanstaande dinsdag zijn kopman netjes over de kasseien loodsen. Lukt dat ook niet, dan heeft hij een mislukte Tour. Zo streng mag je denk ik wel zijn.
Pyama 06 juli 2015 13:00
Vandaar dat ik het stokpaardje noem.
Al eens gezegd, maar zelfs leken die de stukjes van Thijs Zonneveld in het AD lezen zijn het zat dat hij elke keer weer, en alleen maar, over Astana en doping kan schrijven. Kies eens een ander onderwerp.
Andere Peter 06 juli 2015 13:10
Als dat zo is, dan miskent Zonneveld (en velen met hem) dat die blinde opoffering die leidt tot enorme trainingsintensiteit en enorm ervoor leven óók een (deels aangeboren) talent is. Dan deugt dus de premisse niet dat Boom zoveel talentrijker of klasserijker zou zijn dan driekwart van het peloton.

Sommige types gedijen nu eenmaal beter bij een iets lossere aanpak, bij iets minder hard werken het hele jaar door. Zoals de hoogbegaafde leerling veelal niet degene is die het meeste uren aan zijn huiswerk besteedt. Ik zeg niet dat dit ook voor Boom geldt. Ik zeg dat het type verwijt dat Zonneveld op dit punt Boom maakt te gemakkelijk negeert dat het vermogen om 365 dagen per jaar 24 uur alléén maar met je sport bezig te zijn net zozeer een talent is als het vermogen om hard over kasseien te rijden.

Zou je van Boom een trainingsbeest maken, dan was hij misschien op zijn 24e al afgehaakt en iets anders gaan doen. Ik houd het voor mogelijk dat hij zelf het beste kan inschatten hoe hij er voor zichzelf het maximale uit haalt.

Tenslotte heeft hij vermoedelijk voor zichzelf een andere doelstelling (bv een hoog vast salaris) dan wij als volgers voor hem in ins hoofd hebben (bv prijzen winnen in een schone ploeg).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 13:11 door Andere Peter.
Arsimo 06 juli 2015 13:18
Ik zeg niet dat Zonneveld gelijk heeft of dat ik zijn mening deel. Ik meen alleen te constateren hoe Zonneveld er (onbewust?) over denkt. Ik kan me dat wel indenken als je zelf zo graag iets gewild had en het voldoende talent er voor net ontbeert. Zonneveld moet zich dan maar trooosten dat hij een iets meer dan gemiddeld talent heeft om over wielrennen te schrijven en te babbelen. Dat kunnen maar weer weinig profwielrenners.


Overigens kloppen jouw stellingen wel t.a.v. hoogebegaafde leerlingen etc wel. In het algemeen dan. Het zijn juist de echte zeldzame winnaars die zowel het talent hebben als er alles voor willen doen en laten. Omdat die combinatie zo uitzonderlijk is zijn dus ook echte toppers uitzonderlijk. Dat geldt uiteraard niet alleen in de sport maar ook in de normale maatschappij.
Andere Peter 06 juli 2015 13:20
Eazster 06 juli 2015 13:35
Niets mis met de manier van schrijven van Thijs ,maar inhoudelijk slaat hij de plank hier toch vreselijk mis. Om het schimmige Astana met de pen wat vuur aan de schenen schrijven is goed.
Maar ik hoop toch wel dat iedereen ziet dat zijn vergelijking met LL Sanchez en wat Boom daarover zou hebben gezegd omdat die op Dopinglijst staat en een ploeg die zijn renner laat starten ondanks de wazige regels van het MPCC heel erg verschillende dingen zijn.

Dat soort aantijgingenn zijn voor een Journalist te veel sensatie belust ,maar enige vergelijking gaat totaal mank.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 13:37 door Eazster.
Tinuz 06 juli 2015 13:39
Ach ja, al die topsporters met astma ... gelukkig ben ik astma vrij en toer af en toe over de dijken en langs de weiden....
Rudy t. 06 juli 2015 14:13
Zonneveld doet nogal snel zijn oogkleppen op als het over Astana gaat. Wat is het verwijt nu eigenlijk? Dat boom met vino in zee gaat? Maar hij gaat juist weg bij dekker, dat heft elkaar op toch? Wat is eigenlijk het verschil tussen vino en vaughters? Afgezien dat vino wel zijn straf heeft uitgezeten dan?

En die twee doping gevallen ( ja 2 Thijs!) kun je boom moeilijk aan rekenen. Die waren er ook nog niet toen hij tekende. Leuk om eens kritisch te zijn, want dat mist nogal bij het vaderlandse journaille, maar als je dat alleen kan tav 1 ploeg werkt het averechts en wordt het na verloop van tijd sneu.

Eerder dit jaar hoorde ik hem nog zeggen dat op de redactie van het ad is afgesproken om niet kritisch over lotto te zijn want het zal allemaal tegen en ze hadden minder geld. Moet dat gecompenseerd worden met klagen over Astana?

Edit: waar en wanneer heeft boom die dingen eigenlijk geroepen over luis Leon, Boogerd en dekker? Want doel redeneren, of simpelweg feiten verdraaien ten faveure van zijn stelling is zijn handelsmerk aan het worden zo langzamerhand.

Jammer, want qua deskundigheid staat Zonneveld op eenzame hoogte in het journaille, en dat meen ik wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 14:15 door Rudy t..
Studio Badmuts 06 juli 2015 15:06
Mee eens. Ik zie niet in welk nut deze column dient. Zowel Lars als Astana (nogmaals) door het slijk halen schiet ik als lezer niets mee op. Als je iemand op zo'n manier aanspreekt, doe dat dan rechtstreeks en niet via de media. Al heeft hij wel een punt, ik zie niet in waarom dit 'en plein public' moet. Zo misbruik je m.i. je platform al schrijver/ columnist en riekt het naar laster.
Cecchini 06 juli 2015 15:13
Grappig. Een journalist die het verwijt krijgt het via de media te doen.
Andere Peter 06 juli 2015 15:17
Komt niet eens in de buurt van laster. Gewoon een onderbouwd meninkje. Columns worden nooit misbruikt voor onderbouwde meninkjes. Het bestáánsrecht van columns betreft onderbouwde meninkjes.

(Anders gezegd: eens met Cecchini smiling smiley)
Kuiperinho 06 juli 2015 15:31
Een van zijn beste stukken. Jammer van alle struisvogels die hun kop weer in het zand steken
Goozzer 06 juli 2015 15:43
Spreek jij Mollema dan even aan?
Studio Badmuts 06 juli 2015 15:53
Vertel me dan eens wel nut dit verhaal dient?
Lars een spiegel voorhouden? Nou poepoe 1:0 voor Thijs, gefeliciteerd.
Daar zijn we dan lekker allemaal publiek van gemaakt.

Omdat je nou eenmaal de middelen hebt (als columnist dus toegang tot de media) en het op deze manier doen, daar houd ik gewoon niet van. Voelt voor mij als misbruik van je positie. Ook al is het zijn mening, al dan niet onderbouwd met zijn interpretaties van feiten/ voorvallen.

Ik lees oa.: "Dat je voor het geld kiest is je goed recht. En dat je je principes verkwanselt..." en "...en je imago is besmeurd"
Zijn nogal uitspraken dunkt mij.
En als je ze maar vaak genoeg herhaalt in je column of op TV wordt 'zijn mening' overgenomen door het grote publiek.
Vooral dat laatste stoort me mateloos. Alles voor de vrijheid van meningsuiting!
Daar sta je dan als Lars Boom.
Wie z'n integriteit zullen we volgende in twijfel trekken? Mag hopen dat ik het niet ben - o gelukkig - ik ben niet bekend genoeg.
Andere Peter 06 juli 2015 16:16
Een column hoeft natuurlijk geen nut te dienen. Verdiep je misschien even in de functie van een column. Het is geen nieuwsbericht.
Walnoot 06 juli 2015 17:59
Iemand die zichzelf nog steeds abusievelijk als ex-prof op laat voeren, zou toch niet zo zwaar moeten tillen aan 'lulkoek verkopen'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2015 17:59 door Walnoot.
Sub Culture 06 juli 2015 18:44
Ik vind de columns van Zonneveld doorgaans vrij zwak maar dit is een topcolumn.
Cyclad 06 juli 2015 18:46
Volslagen eens met Zonneveld ( en ook met Cecchini winking smiley )
cyclingfreakske 06 juli 2015 20:52
beetje laag om zo te insinueren dat er weleens "iets" in het spel kan zijn. Zonneveld weet zelf ook goed genoeg dat niet altijd doping een oorzaak is van een te laag cortisol. Zo kan oververmoeidheid ook een oorzaak zijn... het lichaam is bijna op, het protesteert, en de adrenaline gaat het steeds meer overnemen om te functioneren....en de cortisol blijft verder zakken... tot men ineenstort. In dit geval lijkt het wel logisch met al een zware kalender achter de kiezen..... en Lars staat ook bekend als een trainingsbeest.... die combinatie eist zeker zijn tol.
Zoals ook Van Moorsel al suggereerde in Vive le Velo, kan dat welens de oorzaak zijn, en een echt risico kan geven voor de gezondheid.

Probleem natuurlijk als je team al stevig in opspraak is gekomen in het verleden, dan word je niet meer gelooft.
Ik denk dat de realiteit wel zo is dat Vinokoerov een vervanger wilde laten starten en de UCI weigerde, waardoor Lars Boom meteen door zijn werkgever onder druk word gezet... zeg maar VERPLICHT te starten zonder zijn inspraak, ongeacht de gezondheidsrisico's die een vermoeid lichaam meebrengen in zo'n ronde. we zullen het niet gauw of nooit weten wat de Rus tegen Boom heeft gezegd.
Dat Lars de wallen onder de ogen stonden kan ik begrijpen... je kijkt ernaar uit, rijden voor eigen volk / eigen land, je hebt de eerste week enkele kansen om te winnen.... en dat zo'n slecht nieuws... de moraal breekt, de tranen nabij.
Bromertà 06 juli 2015 21:14
Insinueer je nu dat ook Mollema aan de "putjes" zit? Bron, graag.
Goozzer 06 juli 2015 22:32
Volgens mij is er zelfs beeld van. Op zijn nachtkastje in de docu van twee jaar terug, meende ik er ooit zelfs eentje te zien staan. Een scene waar hem wordt gevraagd wat hij allemaal bij zich heeft (waar hij het houdt bij de vitaminepillen en rodiebietensap, maar er meer te ontdekken valt)...
Bromertà 06 juli 2015 22:51
Michael B. 06 juli 2015 23:17
Thijs Zonneveld hoeven we ook niet meer serieus te nemen. Na zijn gepopel over een zogenaamde berg en zijn strava epo (Zonneveld die zijn Strava bewerkt om beter over te komen) komt ie nu weer met zijn ik ben de braafste schooljongen column. Lekker laten varen die flip, geen aandacht meer geven.
Rien 06 juli 2015 23:41
Thijs Zonneveld is niet meer dan een gefrustreerd mannetje. Het is makkelijk om met pen en papier iemand zoals Lars neer te sabelen.
Ik vermeld hier even de palmares van Thijs:
2004
Eindklassement Ronde van de Gard
2005
3e etappe Volta Ciclista Internacional a Lleida


KNAP HOOR ! En wat denk je van het volgende ?

Thijs Zonneveld heeft zaterdag de klimtijdrit gewonnen in de parkeergarage van De Uithof in Utrecht. De voormalig wielrenner en AD-journalist reed de klim van ruim 800 meter in 1 minuut en 13 seconden. Tientallen wielrenners deden voor het eerst mee aan het evenement in aanloop naar de Tourstart in Utrecht. Het was voor de eerste keer dat er een klimtijdrit in een parkeergarage werd gehouden onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie (KNWU).

De parkeergarage van tien verdiepingen heeft een stijgingspercentage van ruim zes procent. Ook mindere goden maakten de klim naar boven op onder meer stadsfietsen.

Veel succes Lars!
Rien uit Vlijmen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2015 00:26 door Rien.
cyclingfreakske 07 juli 2015 01:24
Zonneveld heeft zijn carriere sneller afgebroken dan voorzien, omdat hij voor de keuze stond : gebruiken of niet ? (de spuit lwas klaargelegd in de frigo) hij maakte ook de keuze van ermee op te houden wat hem natuurlijk wat frustreerde / ontgoochelde en bedenkingen kreeg met de gang van zaken.
in dat opzicht begrijp ik wel dat hij alles nogal kristisch ziet en niet zomaar alles gaat geloven.
maar het hoeft niet dat men iemand wat afkraakt (vals beschuldigende indruk geeft), terwijl je zelf fysieke ongemakken hebt gehad door het stellen van hoge eisen aan je lichaam, dus weet dat het corstisol naar beneden kan duiken door vorm van uitputting.

Hij had beter gezegd dat hij vermoed dat Astana fors druk legt op Boom en hij daarom alsnog start, ondanks een mogelijk risico voor de gezondheid.
dan was het niet dubieus en beschuldigend naar Boom, wel realistischer in de situatie waarin Boom zich nu bevind.
stel maar eens dat Boom gewoon niet wil starten nadat men hem op de risicos van uitputting wijst, maar Astana met nogal bedenkelijke "argumenten" uitpakt in zijn richting. Dan sta je wel tegen de muur als renner. Boom verklaarde maar sipjes van het "dan maar rustig te doen".... Rustig in de Tour ??? nope.. kan niet.
El Chaba 07 juli 2015 08:30
[www.destreekkrant.nu]

Hij heeft dus in ieder geval - net zoals ongeveer één derde van het peloton - inspanningsastma.
El Chaba 07 juli 2015 08:51
Een column moet natuurlijk wel degelijk een nut dienen, namelijk een bepaalde vorm van amusement (prikkelen), maar inderdaad niet het nut waar Studio Badmuts op doelt.
Bromertà 07 juli 2015 10:03
Als Goozzer het vermoedt, en als jij het schrijft, en als de Streekkrant als bron dient, dan moet het wel waar wezen.
Walnoot 07 juli 2015 11:08
Niet alles geloven wat ze zeggen jong. Zonnevelds carrière is onbestaand. Bij Tegeltoko was je echt geen prof. Als hij aan de EPO had gezeten had hij het misschien wel gehaald, maar zeker is dat allerminst. De kans dat hij ooit in de Tour terecht was gekomen, is nihil. Dat weet hij zelf best, en daarom vindt hij de Tour ook zo machtig mooi. Dat enthousiasme zou hij wat vaker uit mogen stralen. Ik snap werkelijk waar niet waarom hij zo vaak over doping en Astana moet schrijven. Is dat wat hij denkt dat volgens zijn baas is wat het volk wil horen?
Cecchini 07 juli 2015 12:08
Zonneveld gisteren in een interview aan de Volkskrant

en ander groot talent, Lars Boom, lijkt juist af te glijden. Zijn Tourstart was zelfs onzeker ?


'Vandaag schreef ik er mijn column over. Boom is een extreem getalenteerde jongen. Een aantal jaren geleden hadden we deze Tourstart als ideaal scenario voor hem bestempeld. De start in Utrecht, een waaieretappe én een kasseienrit. Gemaakt voor Boom.

'Maar gisteren was hij nergens te bekennen. De dag ervoor verprutste hij de proloog. Slechts een of twee keer per jaar laat hij nog ergens een flits van zijn klasse zien. Zoiets maakt me best verdrietig.

'Hij is nu 29 en dit zouden zijn beste jaren moeten zijn. De focus die je wel ziet bij Dumoulin, ontbreekt bij Boom. En dat kan hij alleen zichzelf verwijten. In de sport is geen ruimte voor nuance of flegmatiek. Alles moet met 100 duizend procent. Soms denk ik: 'jongen, man, wat doe je met je talent?''
PVW 07 juli 2015 12:14
Het is inmiddels wel duidelijk hoor. Waar het Lars betreft is Thijs aan één oog blind.
Velodroom 07 juli 2015 12:18
Rien Schreef:
-------------------------------------------------------

> KNAP HOOR ! En wat denk je van het volgende ?
>
> Thijs Zonneveld heeft zaterdag de klimtijdrit
> gewonnen in de parkeergarage van De Uithof in
> Utrecht. De voormalig wielrenner en AD-journalist
> reed de klim van ruim 800 meter in 1 minuut en 13
> seconden.
>
> De parkeergarage van tien verdiepingen heeft een
> stijgingspercentage van ruim zes procent.

Thijs had toch beter de Mur van Huy kunnen beklimmen. Ruw geschat 4w/kg meer dan Rodriguez.

Apropos Rodriguez. Wiggo reed over een 20x zo lange periode met een 8 percent groter vermogen. Absoluut, zeker en vast.
Bromertà 07 juli 2015 12:21
Of Thijs ziet heel goed waar het aan schort bij Lars Boom: toewijding en bezieling.
PVW 07 juli 2015 12:27
Maar de proloog verprutste hij. Dat hij de dag er voor nogal een hectisch dagje had meegemaakt zal door Thijs zeker niet als mogelijk excuus worden benoemd. En waarom ie er af ging in de waaierrit is ook niet duidelijk. Misschien was ie net naar de wagen en zat ie daardoor achter de val. Maar bij Thijs ligt het alleen aan voldoende bezieling. Mogelijk waar, maar er zijn zoveel mogelijke andere redenen waar hij blind voor kiest te zijn.
Arsimo 07 juli 2015 12:28
Snap Thijs zijn frustratie wel een beetje (maar dat schreef ik hier al)

Maar Thijs' verhaal klopt sowieso niet helemaal. Boom was afgelopen kerstmis of nieuwjaarsdag (ben ff kwijt welke het was, hij reed dacht ik nog in Belkin outfit dus dan was het geen 1 januari) het parkoers van de tijdrit aan het verkennen in Utrecht. Misschien ook ivm PR dat hij dat deed maar hij leek volledig gemotiveerd voor deze Tour start toen. Werd die motivatie ervoor minder of is hij door omstandigheden niet op zijn top nu?
Andere Peter 07 juli 2015 12:35
Akkoord. Amuseren. Aan het denken zetten. Discussie oproepen. Twijfel zaaien. En dat is geslaagd.
Bromertà 07 juli 2015 12:38
Voordat je Rodriguez helemaal de put in denkt te redeneren. Feit is dat Rodriguez 4 seconden sneller was over de laatste 1 km dan Valverde dit jaar toen hij de Waalse Pijl won. De 2'50" van Rodriguez over die laatste 1000m met 115 m hoogteverschil is goed voor 7,73 w/kg [DrF]. Wiggo mocht willen dat ie 8% beter zou hebben gedaan gedurende een uur, maar ik begrijp wel dat je 1 appel met een hele kist peren vergelijkt.
Velodroom 07 juli 2015 13:02
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voordat je Rodriguez helemaal de put in denkt te
> redeneren. Feit is dat Rodriguez 4 seconden
> sneller was over de laatste 1 km dan Valverde dit
> jaar toen hij de Waalse Pijl won. De 2'50" van
> Rodriguez over die laatste 1000m met 115 m
> hoogteverschil is goed voor 7,73 w/kg [DrF]. Wiggo
> mocht willen dat ie 8% beter zou hebben gedaan
> gedurende een uur, maar ik begrijp wel dat je 1
> appel met een hele kist peren vergelijkt.

Er stond niks verkeerd, Broeder, maar ik weet uiteraard ook wel, dat ik jou geen knollen voor citroenen kan verkopen.
Het ging er mij natuurlijk alleen maar om, de begrippen absoluut en relatief vermogen nu eens heel pregnant tegenover elkaar te zetten.
En zo'n vergelijking zegt dan meer nog dan Telly Savalas met zijn: "If a picture paints a thousand words, then why can't I paint you, Brother?"
Walnoot 07 juli 2015 13:03
Zo'n slecht jaar heeft Boom ook helemaal niet. Hij was prima in orde in Parijs-Nice, de Ronde en Roubaix. De rest van de klassiekers werd een beetje verpest door zijn val in Dwars door Vlaanderen (waar hij de sterkste man in koers leek te zijn). Zijn proloog was inderdaad niet sterk, maar om dan direct zo op hem te schieten?
sijbriskie 07 juli 2015 13:13
Amuseren lijkt me bestaansreden genoeg. De rest mág, maar is geen must. Een column dient slechts lezenswaardig te zijn.
Arsimo 07 juli 2015 13:29
Bromertà 07 juli 2015 13:49
Je mag kwasten wat je wil, maar je "ruwe" schatting slaat de plank behoorlijk mis hoor. Zuig je die 4 w/kg verschil uit je blote duim of komt ie tot stand via enige hersenwerk? Kan je e.e.a. even voor rekenen?
Rudy t. 07 juli 2015 15:10
Doelredeneren.

Als boom wel in zijn straatje past en niet voor Astana rijdt kun je natuurlijk net zo makkelijk beredeneren dat boom aan een hele mooie carrière bezig is.
Chuparuedas 07 juli 2015 15:43
Boom is natuurlijk aan een mooie carriere bezig, in aanmerking genomen hoe veel hij ervoor over heeft. Ik denk niet dat Zonneveld de aangewezen persoon is om hem de maat te nemen. Maar wie ben ik om Zonneveld de maat te nemen.
Velodroom 07 juli 2015 17:18
Online calculator van 2peak.com
800m 1:13 = 40km/h met 6% bij ca. 78kg (incl. renfiets). Resultaat ca. 900W/78kg=ca. 11,5w/kg - 4w/kg=ca. 7,5w/kg.
Velodroom 08 juli 2015 00:27
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Online calculator van 2peak.com
> 800m 1:13 = 40km/h met 6% bij ca. 78kg (incl.
> renfiets). Resultaat ca. 900W/78kg=ca. 11,5w/kg -
> 4w/kg=ca. 7,5w/kg.

De calculatie was uiteraard bedoeld om de boodschap, dat we hier te maken zouden hebben met een equivalent van een heuse klimtijdrit over 800m te ontmaskeren.
Bromertà 08 juli 2015 07:56
Sorry Frans, dat ik je "ruwe" schatting zo afviel, maar hij is alleszins beter dan mijn eigen domme berekening met [DrF], welke verdomd weinig rekening houdt met luchtweerstand. Excuus.
Maar laten we niet teveel bij Thijs blijven hangen en eens kijken hoe het "onze" polderjongens vergaat. Tijdens de Waalse Pijl reed Mollema 19 seconden en Gesink 23 seconden langzamer dan Valverde. In deze Tour-etappe lag Mollema 11 seconden en Gesink 22 seconden achter Rodriguez. Mollema boekt 12 seconden "progressie" waar Gesink 5 seconden scoort. Laatste km: 3'01" tegen 3'12"

Wat zeggen deze cijfers? Eigenlijk, helemaal niets. Hoewel ... Ik denk dat Gesink iets te veel spiermassa meetorst, maar de echte bergen zullen dat uitwijzen.
Velodroom 08 juli 2015 12:00
Ok.
Guido Vroemen berekende voor Rodriguez overigens 434/55/7,9w/kg.

Het werkelijke hoogteverschil van het wegdek in de parkeergarage is nog geen 4% en bovendien heel gevarieerd, want beginnend met een redelijk lang stuk vals plat.
Een klim, die van meet af aan 4 tot 6% oploopt is andere koek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen