Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Tour de France-duivel' stopt ermee

Gepost door Ron Meijers 
Ron Meijers 06 november 2014 13:08
De 'duivel' die elk jaar de renners in de Tour de France aanmoedigt, stopt ermee. De 62-jarige Dieter Senft heeft tegen de Duitse krant Bild gezegd dat hij te weinig inkomsten heeft om de reizen naar de grote wielerkoersen te kunnen betalen.

"Er komt nog maar vijfhonderd euro per maand binnen", aldus de Duitser. Voorgaande jaren betaalde hij zijn reizen met bijdrages van sponsoren, waarvan hij de logo's op zijn Volkswagenbusje plakte.
Al vanaf 1993 El Diablo

Senft, beter bekend als 'El Diablo', is al sinds 1993 elk jaar aanwezig bij de Ronde van Frankrijk. Ook bij andere grote koersen als de Ronde van Spanje of de WK, stond Senft in duivelskostuum en gewapend met een drietand regelmatig langs de kant om de renners aan te moedigen.

[nos.nl]
diravi 06 november 2014 13:29
Het was al die jaren dus gewoon een hoer die het voor de poen deed.
ton duk 06 november 2014 13:47
Dit jaar laatste editie van de Amstel Curacao Race.........dat wordt ook al weer minder hoeren en snoeren
gr ToN DUK
D. Marrage 06 november 2014 13:55
God hebbe zijn ziel.
Niels 06 november 2014 13:55
Zonde. Geweldige vent, echt een traditie die stopt.
Mooiste fragment: Youtube
Wanny 06 november 2014 15:08
Dit is juist één van de figuren die er mede voor gezorgd heeft dat renners niet meer normaal een berg op kunnen. In navolging van deze irritante kerel lopen er nu honderden Borats met het peloton mee.
malheur 06 november 2014 15:14
Ales met alles nemend was het toch een sierraad voor de sport, hij kan het ook niet helpen dat anderen verotter en respectlozer meerenden dan zijn grazieuze galopje + duivelvork behelste.

Kan er niet iets met tientjesleden worden opgestart? Waar zijn trouwens die Belkintientjes gebleven? Komt die berg er ooit?

Vragen, vragen
Eindhovuh 06 november 2014 15:22
Carlos Danger 06 november 2014 16:30
Was niet zo'n liefhebber van Didi, maar toch even voor hem op de bres:

Het bericht op de NOS klopt van geen kanten. Kennelijk is de vertaaldienst ook al wegbezuinigd.

De € 500 slaat op het pensioen, dat Didi gaat ontvangen na zijn afscheid als 'El Diablo' en heeft helemaal niets
te maken met welke sponsor-inkomsten dan ook.
JW 06 november 2014 17:05
Eens.
Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
Al die idioten hebben naar mijn idee helemaal niets met de koers, die willen vooral zèlf in beeld komen.
Lucho Herrera 06 november 2014 17:13
Wijze woorden en wijze vragen van Malheur.
Linkebal 06 november 2014 17:44
Ik zat naast hem bij de Giro-ploegenvoorstelling in Martini Plaza in Groningen. Zat ie daar in zijn duivelskostuum tussen de heren in driedelig pak grinning smiley
Velodroom 06 november 2014 19:19
Dan toch zeker naar de wielrenner, die openlijk zijn bankrekeningnummer op het internet zet voor giften om zijn vaste kosten te kunnen betalen.
Hij wil oooooooh zo graag een wurp-je doen, niet te verwarren met de warp snelheid, die hij daarbij denkt te halen. Neen, ik noem geen namen, want dat brengt alleen
maar malheur, ik bedoel ongeluk. grinning smiley
Cecchini 06 november 2014 20:04
sijbriskie 06 november 2014 20:27
Quarantanove 06 november 2014 20:43
Eindelijk verlost van dat gedrocht op de buis. Een keertje is leuk en daar had het bij moeten blijven.
malheur 06 november 2014 21:04
Baardaapbasher, durf je wel tegen een Mof met maar 500 per maand als pensioen?
Ger 07 november 2014 10:22
Geweldige column hierover van Thijs Zonneveld in het AD.

[www.ad.nl]
Velodroom 07 november 2014 12:04
Na zwarte Piet is nu de duivel aan de beurt. Ik had het liever andersom gehad.
JW 07 november 2014 14:17
Met die column is m.i. helemaal niks mis.

Maar de geest is uit de fles, en hoe krijg je die er weer in ?

De realiteit is dat de gekte rond de koers afgelopen jaren alleen maar is toegenomen.
De AlpeHuez-hysterie, waar dolgedraaid publiek niet van renners of volgers af kan blijven, of de koers beïnvloedt door de doorgang te bemoeilijken, bestaat al tientallen jaren. Er zijn genoeg mensen die zich zelf als wielerfan beschouwen, die dit mooi lijken te vinden.
Daar is nu een horde idioten bijgekomen die vooral naar de koers gaat om zelf zo opvallend mogelijk in beeld te komen. En zelfs dat lijken mensen die zeggen wielerfan te zijn leuk. Een "volksfeest".

Een mooie tackle op zo'n rare meerenner, een afgerukte zonnebril, dapper sjorrende Spaanse agenten, dat zijn allemaal druppels op een gloeiende plaat.
Wielersport hoort op de openbare weg, en als de koers passeert moet die weg helemaal vrij zijn voor de renners.
Fysieke afscherming (hekken, politieagenten/militairen, of wat dan ook) lijkt me de enige remedie om deze gekte in te dammen, en de koers weer terug te geven aan de echte liefhebbers. En anders, maar dan zouden de "goeden" de dupe worden van de spelbedervers, forse beperking van het aantal toeschouwers op cruciale passages.
Goozzer 07 november 2014 14:56
De discussie is al vaak gevoerd, maar is echt overdreven. Natuurlijk moeten idioten worden aangepakt, op alle mogelijke manieren, maar deze zijn van alle tijden en het is pertinent onjuist dat 'hét' steeds erger zou worden. Er doen zich nauwelijks echt serieuze incidenten voor, en deze zijn ook zeker niet talrijker of ernstiger geworden (Merckx kreeg ooit ook al een leverstoot, is het niet, zie je nog zelden) en dat zouden we gelukkig kunnen noemen, maar ook gewoon kunnen omarmen als een feitelijk gegeven. De noodzaak alles te willen reguleren en alle (mogelijke) risico's te willen uitsluiten, maatschappij breed overigens, stuit me nogal tegen de borst. Niet dat ik blij ben met die idioten en andere meelopers, maar van een volledig afgezette berg word ik zo mogelijk nog minder vrolijk. Duidelijke (fatsoens)regels, mensen op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen, elkaar een beetje in bedwang houden en streng optreden van de autoriteiten waar nodig. Zelfs in het voorheen problematische en van oorsprong hooliganrijke Engelse voetbal, waar je i.t.t. bijvoorbeeld Nederland zo het veld op zou kunnen lopen, werkt dat fantastisch...
Massimo 07 november 2014 15:07
Ja, nogal wiedes, dankzij de voetbalwet in Engeland hangt er dan meteen een levenslang stadionverbod + een torenhoge boete boven je hoofd. Harde sancties helpen dus weldegelijk.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2014 15:10 door Massimo.
JW 07 november 2014 16:12
De noodzaak alles te willen reguleren en alle (mogelijke) risico's te willen uitsluiten, maatschappij breed overigens, stuit me nogal tegen de borst.

Dat ben ik volledig met je eens.

Natuurlijk moeten idioten worden aangepakt, op alle mogelijke manieren, maar deze zijn van alle tijden en het is pertinent onjuist dat 'hét' steeds erger zou worden. Er doen zich nauwelijks echt serieuze incidenten voor, en deze zijn ook zeker niet talrijker of ernstiger geworden

En dàt betwijfel ik ten zeerste.

Wat in het laatste decennium m.i. duidelijk is toegenomen:
- het aantal bezoekers dat naar de koers komt met slechts één doel: zèlf gezien worden. Daardoor kleden ze zich op de gekste manieren, en doen er alles voor om in beeld van de camera te komen. O.a. door met de renners mee te rennen, of zelfs tussen die renners.
- de nieuwste rage: selfies. Liefst met een aanstormend peloton op de achtergrond, of in beeld naast de omhoog zwoegende renners.

Daarnaast is de oude overlast van de weg versperrende, gevaarlijk met vlaggen zwaaiende, of renners duwende of beschimpende (veelal beschonken) drommen publiek niet verminderd.

De bewering dat het pertinent onjuist is dat de overlast is toegenomen komt m.i. wellicht doordat veel volgers die oude overlast tegenwoordig als "normaal erbij horend" zijn gaan accepteren. Hooguit wordt er wat gemopperd als steile passages bergop zó smal worden dat renners elkaar niet meer kunnen passeren of moeten inhouden.

In Engeland gaat het nu behoorlijk goed nadat er bijzonder ernstige incidenten zijn geweest, en de overheid het hooliganisme erg streng heeft aangepakt.
Een beperkt publiek, op één locatie, lijkt me niet echt vergelijkbaar met b.v. de drommen op Alpe Huez of Galibier
Goozzer 07 november 2014 16:24
Uiteraard, maar ik spreek sancties toch niet tegen? Integendeel zelfs. De malloten die in beeld komen, want daar is het ze niet zelden om te doen, kun je overigens ook prima bestraffen. Desnoods wordt er voortaan vanuit de UCI/Organisatie/renners aangifte gedaan. Uiteindelijk gaat het echter om een stukje bewustwording, en moeten mensen (al dan niet gesteund door angst voor autoriteiten of mensen die elkaar aanspreken op hun gedrag) zichzelf in bedwang houden.
Goozzer 07 november 2014 16:38
De Alpe, vanuit meerdere opzichten sowieso een belangrijke graadmeter voor tal van vraagstukken, is wat mij betreft juist een sterk bewijs van niet-toegenomen problemen. De grootste problemen liggen daar al tien jaar achter de rug. Natuurlijk bestaat er steeds een spanningsveld, maar dat vind ik an sich geen probleem. Zo lang het maar niet uit de hand loopt, en dat doet het structureel al heel lang niet en er is wat mij betreft geen enkel bewijs dat dat op korte termijn gaat veranderen. Verder moet je incidenten aanpakken voor wat ze zijn: incidenten en blijft het wat mij betreft zinvol actief te blijven hameren op het vergroten van de bewustwording bij het publiek zelf. Duidelijk afkeuren van gevaarlijk of onwenselijk gedrag en aangeven wat van het publiek verwacht wordt. Volgens mij valt op dat vlak nog een hoop te winnen. Wat dat betreft zijn die selfies, per definitie natuurlijk een hype en tijdelijk fenomeen, een goed voorbeeld en lijkt het me lastig en onwenselijk daar repressief beleid op te gaan maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2014 16:39 door Goozzer.
Walnoot 07 november 2014 19:40
In Nederland wordt er ook al jaren niet meer in de stadions gevochten. Dat zonder dergelijke extreme sanctie (wel een stadionverbod en flinke boete). Als vaste bezoeker kan ik je vertellen dat het veel meer met de preventie, in de zin van afscheiden van de uitsupporters (op een onmenselijke manier, dat dan weer wel), dan met de sancties achteraf te maken heeft. Het is hier simpelweg zo goed als onmogelijk dat de beide groepen met elkaar in fysiek contact kunnen komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/11/2014 19:41 door Walnoot.
veluweracer 09 november 2014 14:30
Ik sta met hem op de foto in Valkenburg, met zo,n hele grote alu loopfiets. Hij kreeg veel blikjes bier van mensen.
Prikdude 10 november 2014 17:51
Didi stond langs de kant bij duizenden wedstrijden met één doel: opvallen. De aandacht moest niet naar de renners, maar naar hem. Wat hij deed was niet veel anders dan wat Patty Brard doet: op en neer springen in een zo raar mogelijk pakje en dan maar hopen dat mensen het zien.

Didi maakte van uitsloven zijn beroep: hij was zo vaak in beeld dat hij zijn pakje en zijn bus kon laten volstickeren met uitingen van sponsors. Betaald worden om je als een halvegare te gedragen: welkom in de eenentwintigste eeuw!


Eddy Merckx reed duizenden wedstrijden met één doel: opvallen. De aandacht moest niet naar de anderen, maar naar hem. Wat hij deed was niet veel anders dan wat Patty Brard doet: harder en harder in een zo raar mogelijk pakje en dan maar hopen dat mensen het zien.

Merckx maakte van uitsloven zijn beroep: hij was zo vaak in beeld dat hij zijn pakje en zijn bus kon laten volstickeren met uitingen van sponsors. Betaald worden om je als een halvegare te gedragen: welkom in de twintigste eeuw!
Walnoot 10 november 2014 18:52
Vind je hem zelf grappig?
Prikdude 11 november 2014 11:54
Niet grappig bedoeld. Slechts het domme en navelstarende argument van Zonneveld getackeld. Want het past gewoon.

Dat je de motieven van de carnavaleske supporters niet trekt is begrijpelijk, maar veel kwaad doen ze niet. In elk geval stukken minder aan de renners dan de renners aan zichzelf (Dode cyclistas).

Je zou dit zelfs naadloos (ok, ok) kunnen passen aan de aangevallen-zwangere-vrouw-discussie. Wij zijn de masters van de weg, wij hebben getrained, wij voelen het testosteron door onze lichamen gieren, wij levereren hier de knappe prestatie, wij zijn bijzonder. Dan verwerf je het recht om een zwangere vrouw een paar klappen te verkopen of zoals Thijs Zonneveld het omschrijft: kijkend naar zulke meesterlijke individuen is het gerechtigd iemand anders op de grond te trappen als hij voor je langs rent. De wezenlijk ongegronde haat (die ik dan weer deels een beetje deel) voor carnavaleske toestanden en ongestoelde zelfverheerlijking van supporters wordt hier als een hoger kwaad ingeschaald als geweld. De carnavalesken worden gedemoniseerd.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2014 11:56 door Prikdude.
veluweracer 01 augustus 2015 02:11
Bedankt Prikdude, ik zat zo maar het een en ander terug te lezen en jouw vergelijking van de duvel met Eddy Merckx heeft me tot huilens toe aan het lachen gemaakt. Noem uzelve gerust een trots bezitter van het humor-gen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2015 02:14 door veluweracer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen