Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Roeptoeter Marc Madiot

Gepost door El Chaba 
El Chaba 07 november 2014 13:53
www.wielerflits.nl

Madiot maakt zich zorgen: "Frankrijk is hét centrum van het wielrennen"

Marc Madiot maakt zich zorgen over het Franse wielrennen en hekelt het gedrag van de Internationale Wielerunie UCI over wedstrijden onder het World Tour niveau. "Of je het nu leuk vind of niet, Frankrijk is hét centrum van het wielrennen", foetert de manager van FDJ.fr

Volgens Madiot zijn alle Franse wedstrijden onder de World Tour in gevaar. Buitenlandse teams behandelen wedstrijden uit de Coupe de France volgens hem niet met voldoende respect. De teloorgang van de Châteauroux Classic de l'Indre is daar een voorbeeld van. "Omega Pharma-Quick Step beloofde aan de start te verschijnen met Mark Cavendish, maar hij kwam niet. Dit is het bewijs dat de ploegen er niks om geven."

Madiot zegt tegen L'Equipe dat hij vindt dat buitenlandse ploegen hun plekje in de Tour de France moeten verdienen in kleinere Franse wedstrijden. "Bijvoorbeeld een paar jaar geleden deed Skil-Shimano het hele jaar mee aan Franse wedstrijden om een uitnodiging te krijgen. Toen ze daar éénmaal waren zag je ze echter niet meer. Dat is niet goed."

UCI
Ook de UCI krijgt een veeg uit de pan over het wereldkampioenschap ploegentijdrit. "Ik ben angstig als ik zie dat ik 70.000 euro moet betalen om te moeten rijden in de Verenigde Staten. En dat alles om tien seconden op de televisie te komen. Maar we moeten omdat we in de World Tour zitten. Maar diezelfde yanks klagen als ze geen 2500 euro krijgen om aan wedstrijden in Frankrijk mee te doen."

De UCI moet volgens Madiot ophouden kunstmatig wedstrijden in te lassen. "Ik zit al 35 à 40 jaar in het wielrennen en als ik één ding heb geleerd, is dat dit niet werkt. De Tour of Beijing is dood, net als destijds de Leeds Classic in de jaren negentig. Je hebt minstens lokale roots nodig, zoals in Canada en Australië wel het geval is."

Franse coureurs
Ook de Franse renners zelf zullen een rol moeten vertolken in het promoten van Franse wedstrijden. Hun gedrag moet veranderen. "Zo kwam Marcel Kittel in een net pak naar de voorstelling van de Tour de France. Wat een klasse! Wij, de Fransen, zagen er niet uit."

Verder gaf hij het voorbeeld van Maxime Bouet, die AG2R La Mondiale verruilt voor Etixx-Quick Step. "Hij heeft het gevoel dat hij voor Barça tekent, maar weet hij dan wat hij daar aantreft? Ik heb net Steve Morabito overgenomen van BMC. We hebben erover gepraat en BMC doet echt niet meer dan wij, misschien zelfs minder."

"We moeten vasthouden en promoten wat we hebben: onze teams, onze renners, onze wedstrijden."
Quarantanove 07 november 2014 14:10
Volledig eens met Madiot ; weg met de kunstmatige en geforceerde mondialisering.
Eindhovuh 07 november 2014 14:41
JW 07 november 2014 14:41
De wielersport bezien door Franse bril. winking smiley
De bakermat van het wielrennen lijkt me eerder Zuidwest-Europa. Maar dat heeft niet meer de financiële middelen (beschikbaar) om de sport te overheersen.

Als de woorden van Madiot wat breder mogen worden opgevat, als een waarschuwing tegen de steeds grotere vercommercialisering van de sport, denk ik dat hij wel serieus mag worden genomen.
Een Ronde van Peking, een wk in Qatar of de VS, dat zijn forse financiële aanslagen op budgetten van teams die niet gebaseerd zijn op bijna oneindige polsstok van miljonairs of oliebaronnen.
Het clubvoetbal is door dat soort uitwassen volledig verpest. De wielersport moet ervoor oppassen diezelfde doodlopende weg verder op te gaan.
Een paar superteams die alle sterren in hun ploeg hebben en daarmee jarenlang alle prijzen onderling verdelen is m.i. niet een ontwikkeling om blij over te zijn.
Net zo min als koersen op het hoogste niveau in landen waar lokale roots ontbreken.
Brieske 07 november 2014 15:02
Grotendeels oneens met Madiot.
Eigenlijk alleen eens met die 70.000€ voor 10 seconden zendtijd.

Groet
Linkebal 07 november 2014 15:11
Als Frankrijk het centrum van het wielrennen is, dan moeten de kleinere wedstrijden toch ook voldoende prijzengeld kunnen bieden voor een fatsoenlijk deelnemersveld? Blijkbaar kunnen ze dat niet. Madiot leeft in het verleden.
Eddy Veen 07 november 2014 17:58
Ze moeten maar eens beginnen om betere en beter bereikbare hotels voor de renners te regelen.
Massimo 07 november 2014 19:15
Is een mens die zijn mening geeft, eens of niet, meteen een roeptoeter?
Walnoot 07 november 2014 19:37
De man heeft niet de juiste oplossingen, maar stelt hier wel een aantal problemen van het moderne wielrennen aan de kaak. Ik zou de UCI zeker aanraden hier eens naar te luisteren..
Arsimo 07 november 2014 22:14
Hoeveel van die niet-WT koersen komen rechtstreeks op tv? Of minstens rechtstreeks op de Franse tv? Alleen als er dat voldoende zijn krijg je daar internationale ploegen aan de start. En indien alleen op de Franse tv alleen ploegen waarbij de sponsor grote Franse belangen heeft. De Franse niet-WT koersen die ik afgelopen seizoen op TV kan herinneren zijn Criterium Internationaal (met tegelijkertijd andere koersen op tv in Belgie e.a.) en Parijs-Tours (ik vergeet er vast een of twee), niet toevallig koersen waar wel een redelijk internationaal deelnemersveld aan de start stond. Zelf de Franse koersen in februari tellen niet zo sterk meer omdat ze niet meer de enige serieuze zijn in het begin van het seizoen.
Andere Peter 08 november 2014 02:11
Ik snap niets van geklaag over commercialisering. Het leuke aan het wielrennen was nu juist, dat het reeds in de vroegste perioden volledig gecommercialiseerd was. Pure broodrenner, die Theo Middelkamp. Het was toen al 100% commercieel. Er zijn nu hooguit meer bronnen, maar het principe is hetzelfde. Profwielrennen lééft op commercie.

Er is in West-Europa nauwelijks minder kapitaal voor wielrennen dan voorheen. Echter, met 5 miljoen anno 2014 heb je een kleiner marktaandeel dan met 5 miljoen in 1999 of in 1984. Omdat er wat andere kapitaalbronnen bij zijn gekomen. Dank aan de mondialisering.
Andere Peter 08 november 2014 02:20
Slap gelul van Madiot. Typisch Franse in-zichzelf-gekeerdheid.

Je moet niet alles willen houden zoals het ooit was. Ik moet er niet aan denken dat er maar 4 landen echt toe doen, met nog een stuk of 3 landen die er een beetje achteraan hobbelen. Het wielrennen heeft per saldo heel veel baat gehad aan die mondialisering. Natuurlijk, het is ondernemen. Niet alles wat je oppakt is een succes. Dat geeft helemaal niet.

Bij die mondiale koersen zijn roots een pre, maar het is onzin dat een koers waardeloos is als die roots er niet zijn in bv Qatar of in China. Ik ben er overigens vrij zeker van, dat als alle koersen nog altijd in West-Europa zouden worden verreden en er iemand zou voorstellen om een paar koersjes in het rootsrijke Canada of Australië te situeren, dat de aartsconservatieve Madiot dan tegen zou zijn.
JW 08 november 2014 11:37
. Ik moet er niet aan denken dat er maar 4 landen echt toe doen, met nog een stuk of 3 landen die er een beetje achteraan hobbelen

Maar een situatie waarin enkele rijke superteams de sport volledig domineren, en vrijwel alle prijzen opeisen, vind je wèl aantrekkelijk ?
JW 08 november 2014 12:17
Ik denk dat je een paar zaken met elkaar verwart.
Er is m.i. niks mis mee dat wielrennen een beroep is, en dat wielerteams voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van het vinden van een sponsor. Etc.

Als de sport volledig gedomineerd wordt door de factor kapitaal, ontstaat dezelfde situatie als bij het Europese clubvoetbal. Voorronden en poulefase zijn in de Champions League een fake, de aan het eind overblijvende teams kunnen vrijwel op voorhand worden aangewezen. Met name dankzij de enorme externe kapitaalstromen
Die ontwikkeling dreigt m.i. ook in de wielersport, en is de laatste jaren al volop gaande.

Al dat kapitaal dat de sport binnenstroomt komt nauwelijks ten goede aan de bestaande koersen, afgezien van de Tour. Veel van die koersen hebben financiële problemen. Jij zou ze misschien allemaal graag inruilen voor koersen in landen waar het geld volop uit de grond stroomt of bij bakken aanwezig is dankzij hun politieke systeem. Ik niet.
Al dat kapitaal dat de sport binnenstroomt gaat vooral naar enkele teams, en hun toprenners. Doordat die verdeling steeds schever wordt, wordt het voor de meeste teams steeds moeilijker het hoofd boven water te houden en überhaupt nog mee te kunnen doen (ook al is dat zonder winstkansen). Het voorbeeldje van die dure verplichte TTT in Richmond spreekt voor zich.

Dat de wielersport in de top steeds meer nationaliteiten vertoont is beslist een ontwikkeling om blij mee te zijn.
Dat de wielersport door de onevenwichtige verdeling van kapitaalstromen steeds meer scheef dreigt te gaan groeien is m.i. iets om bezorgd over te zijn.
Andere Peter 08 november 2014 13:08
Nee. Maar dat houd je niet tegen door weg te blijven uit Qatar. Overigens vind ik 3 à 4 teams die alles domineren (en waarnaartoe doorstroming mogelijk is) altijd nog interessanter dan 3 à 4 landen die alles beheersen en elke veranderingen of doorstroming tegengaan.

Overigens zie ik ook wel de accumulatie van kapitaal op enkele plaatsen (zoals in de hele maatschappij), maar ik ben er nog niet zo zeker van dat daarmee méér dan voorheen alle prijzen naar een paar teams gaan. Raleigh was op zeker moment ook behoorlijk dominant, hè? Of Molteni, La Vie Claire, Gewiss. Zelfs met landenploegen los je dat niet op (omdat soms een land een legale of illegale voorsprong heeft op de rest).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2014 13:10 door Andere Peter.
Andere Peter 08 november 2014 13:33
Mooi verhaal.

Maar is het kapitaal in het wielrennen nu méér bepalend dan het 20, 40 of 60 jaar geleden was? Welnee. Het was toen voor bijna 100% bepalend en het is nu voor bijna 100% bepalend. Aan die verhouding is weinig veranderd. zelfs binnen West-Europa bestonden muren die ertoe leidden dat de besten zich niet met elkaar konden meten, die alles met kapitaal en commercie te maken hadden. Er was een tijd dat Italianen zich nauwelijks in de Tour kwamen. Omdat deelname te duur was voor hen (geldkwestie dus). Dat de Vuelta (een prutsrondje) bijna uit alleen maar Spanjaarden bestond. Omdat de Vuelta commercieel niet interessant was voor de rest. Dat renners voor kermiskoersen kozen boven de Tour omdat die kermiskoersen nu eenmaal een betere kosten/batenverhouding met zich meebrachten. Gelukkig is dat allemaal enorm verbeterd doordat de kapitaalstromen groter werden, de markten samenvloeiden en de kosten/batenverhoudingen gunstiger werden.

Er is dus wel veel méér kapitaal. Het is de productiefactor die (in het wielrennen, maar ook in de hele maatschappij) het meest is toegenomen. Wat is veranderd is dat dit wielerkapitaal niet meer voor het overgrote deel komt uit West-Europa, maar dat de heftigste toename zit in het Oostblok en enkele Angelsaksische landen. Dáár heeft Madiot moeite mee. Hij wil niet accepteren dat het Franse kapitaal een veel kleiner aandeel in de wielermarkt vormt dan in pakweg 1955 of 1985. Maar het is een uiterst gezonde ontwikkeling. Jammer voor Frankrijk of Italië, maar in de VS, Kazachstan, Australië en zelfs Qatar hebben ze ook wat in de melk te brokkelen en dat gaat ten koste van de invloed van de traditionele landen die dus ook zien dat 'hun sport' minder traditioneel wordt, mondiale invloeden krijgt. Goed nieuws.

Gek genoeg hoorde je niemand piepen over de accumulatie van talent toen Raleigh 11 Touretapes won en hoorde je Madiot niet toen het La Vie Claire was dat alle talent naar zich toetrok. Waar ze moeite me hebben, is dat die accumulatie elders plaats vindt en niet bij hen in de achtertuin. Verliezerstaal. En zeg me niet dat er in de tijd van Hinault, Merckx of Coppi zoveel méér ploegen kandidaat waren om pakweg de Tour te winnen.

Kijk trouwens uit met het vergelijken van voetbalclubs met wielerploegen. Juist als het over accumulatie van kapitaal gaat zijn dit onvergelijkbare grootheden. In het wielrennen wordt niets voor vele jaren gereserveerd (Bayern München, Ajax), heeft een ploeg geen waardevaste bezittingen (stadion), kan geen grote schulden maken (Real Madrid), ken je nauwelijks transferstromen (waardoor de transferwaarde werknemers niet op de onzichtbare balans staat). In het wielrennen is het allemaal veel vluchtiger. Het geld wat er dit jaar in gaat moet zo ongeveer dit jaar op. De paar wielerploegen die nu domineren zijn niet de paar ploegen die over 10 jaar domineren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2014 14:10 door Andere Peter.
Goozzer 08 november 2014 15:16
In grote lijnen eens, zij het dat je een verschil moeten maken tussen de ploegen en de koersen. Dat vooropgesteld, en ondanks veel wereldwijde economische malaise, groeit de wielersport (zeker in termen van kapitaal) nog ieder jaar. Daar zal niemand problemen mee hebben, al heeft het natuurlijk ook altijd een keerzijde...

Op ploegniveau maakt de intrede van (privé)kapitaal, wat bij een aanzienlijk aantal ploegen toch een grote rol speelt, wel dat er zich een schisma dreigt af te tekenen, waarvan je je (op termijn) natuurlijk zou kunnen gaan afvragen of dat wenselijk is. Persoonlijk heb ik er (nog) geen problemen mee, maar er wordt wel nagedacht over een systeem met bijvoorbeeld salarycaps. De toename van ploegbudgetten leidt er namelijk vooral ook toe dat het lastig(er) wordt om sponsors te strikken. Vier tot acht miljoen per jaar op tafel leggen (en dat aanvullen met co-sponsors e.d.) is één ding, maar als je al snel aan dubbele bedragen en meer moet denken, wil je een beetje meedoen en dat een aantal jaren kunnen volhouden, levert dat (zeker in de traditionele markten en sponsors) maakt dat de markt natuurlijk wat krapper - zeker in tijden dat het in veel sectoren minder gaat. In die zin is het logisch dat er, ook om het aantrekkelijker te maken voor potentiële sponsors, gekeken wordt naar de nieuwe markten.

Dat neemt echter niet weg dat, als je naar de koersen kijkt, je wel moet oppassen jezelf niet voorbij te schieten. Het beste voorbeeld is recentelijk natuurlijk Beijing, een mislukt initiatief van de UCI (sowieso niet de partij die dit moet oppakken). De koersen in Qatar e.d. (die worden georganiseerd door bijvoorbeeld ASO, wiens taak dat i.t.t. de UCI wél is) zijn in alle opzichten prima (het spekt de kas en de renners kunnen daar in heerlijke omstandigheden het seizoen voorbereiden). Echter, als je het hebt over structurele topkoersen, dan heb je natuurlijk meer nodig dan dat en daar maakt Madiot wat mij betreft prima opmerkingen over. Zélfs in de meest basisloze top-down sport ter wereld, de Formule 1, letterlijk een formule, is pijnlijk duidelijk geworden dat de formule niet werkt als kapitaal de enige aanwezige factor is. Zelfs dat feestje mislukt als kapitaal de enige factor is, met alle problemen van dien. Als ook nog eens volledig anders opgebouwde wielersport, moet je daar van leren.

Dat betekent echter geenszins dat je zou moeten blijven hangen in de vier landen. Buiten het feit dat dit wel een heel erg enge (en onjuiste) interpretatie is, bewijst de praktijk ook dat er overal ter wereld (reeds) vruchtbare grond aanwezig is - waarop je verder kunt bouwen. Het is zaak daar de komende jaren wat mee te gaan doen en dat geleidelijk in te gaan passen in de traditionele kalender, op allerlei verschillende manieren. Dat betekent wat mij betreft dat de UCI vooral moet faciliteren i.p.v. (ondoorzichtig) zelf organisator te willen gaan spelen. Laat dat maar aan de reeds bestaande organisatoren over, met name ASO (die ook gewend is dat te doen i.s.m. lokale organisaties die na verloop van tijd al dan niet volledig worden overgenomen) maar zorg er wel voor dat zij dit ook kunnen doen.

Om terug te keren naar de wielerploegen, is wel nog van belang om op te merken dat hoewel zij een vluchtig karakter kennen, velen natuurlijk al jarenlang bestaan. In die zin is er dus wel degelijk een solide basis. Bovendien biedt die flexibiliteit juist ook mogelijkheden, omdat het zuivering en marktwerking beter mogelijk maakt. Ploegen die op een dood spoor zouden komen te zitten, worden vanzelf vervangen door nieuwe initiatieven. En een ambitieuze ploeg (of nieuw initiatief) kan ook meteen de stap tot de top zetten, door de juiste mensen aan te trekken. Ik denk dat dit ook de reden is geweest dat de wielersport, ondanks het zogenaamde dopingprobleem en een wereldwijde financiële crisis die veel concurrerende sporten financieel behoorlijk raakte, steeds kon blijven groeien. Ik zou zeggen, de wielersport is in vele opzichten de verpersoonlijking van de maatschappij, gestoeld op de vrije markt (met ietwat grijze randjes). Elke keer is gebleken dat de sport, in tal van kwesties, zelf tot praktische oplossingen kwam zoals dat in een vrije markt gebeurt. Laat dat natuurlijke evenwicht niet te veel verstoord worden door ongepast (en niet effectief) opleggen van bovenaf. Vaak dient dat toch andere belangen, en zelfs waar dat in theorie beter past, lukt het vaak niet...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2014 15:19 door Goozzer.
malheur 08 november 2014 15:28
Een koers wordt per definitie totaal waardeloos als niemand op de locatie er maar een ruk om geeft, zie Peking en Qatar, leuk al dat technisch gebabbel tov de achterliggende radarwerken maar uiteindelijk ziet het er gewoon sneu en onnodig uit.

Wat dan gelijk met zich meebrengt dat die Canadakoersen uiteindelijk pruimbaar blijken en als er 1 klassieker bij moet komen is het wel die Nibalietappe in Engeland afgelopen tour.

Geen passie > geen koers
Arsimo 08 november 2014 19:03
Peking mee eens, Qatar niet. Die laatste heeft een duidelijke functie als voorbereidingskoers op het moment dat in Europa nog op weinig plekken te koersen valt bij redelijk weer. En als daar dan wat sjeiks wat sier mee willen maken richting buitenlandse relaties dan is dat toch geen punt? Stuk minder erg dan goedkope arbeiders zich letterlijk dood laten werken aan voetbalstadions.
malheur 08 november 2014 19:19
Da's een goed punt, maar niet een die de piste 'Qatar ziet er niet uit' onderuit haalt.
Leon 08 november 2014 21:23
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Da's een goed punt, maar niet een die de piste
> 'Qatar ziet er niet uit' onderuit haalt.


Alsof de Antwerpse Havenpijl of de Ronde van Zeeland er wel uit ziet...
Arsimo 09 november 2014 00:31
*verkeerde plek*



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2014 00:32 door Arsimo.
Arsimo 09 november 2014 00:32
En diversen van die Franse B-koersjes die Madiot blijkbaar zo belangrijk vindt..
malheur 09 november 2014 16:39
Tja, van mij mogen dat zulk koersjes ook wel eens lichtjes 1 v 1 aufrutten ten bate van mooie nieuwe plannen zoals Strade Bianche, Canadees-wteeluik & de Yorkshire Hills Classic natuurlijk.
Massimo 09 november 2014 16:54
Hoezo? Strade Bianche en de Canadese koersen bestaan al (enkele) jaren en zitten de Franse koersen (die over het algemeen zeer aantrekkelijk zijn) totaal niet in de weg en v.v.. Frankrijk is het enige land dat van januari t/m oktober een volwaardige koerskalender kan overleggen met zeer diverse parcoursen, laten we dat als liefhebbers vooral koesteren. Zonde om daar in te gaan schrappen. En die Yorkshire Classic is zeer welkom wat mij betreft, eerst echter eens concrete plannen daartoe lezen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2014 17:02 door Massimo.
sijbriskie 09 november 2014 20:40
Sterk stuk, Goozzer.thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen