Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Thomas Dekker gaat voor werelduurrecord in 2015

Gepost door Lucho Herrera 
Lucho Herrera 11 november 2014 07:18
Het AD meldt dat Dekker geen nieuw contract krijgt bij Garmin, nog geen nieuwe ploeg heeft voor 2015, maar wel het werelduurrecord gaat aanvallen in het voorjaar van 2015.
Publiciteitsstunt of een serieuze poging? Ik hoop uiteraard het laatste. Go Thomas!
TomDJ 11 november 2014 07:54
Hij werkt nu alleen naar Die Ene Dag, en ziet daarna wel verder of er nog een ploeg komt.
En omdat hij niet vast zit aan een fietsenmerk maken zijn manager en hij er een uitdaging van voor de industrie om hem van een snelle fiets te voorzien.

Hoop dat het hem lukt, go, go, go!
diravi 11 november 2014 08:45
Gaat 'm niet lukken. Triest einde van de wonderboy. Ik zou willen dat ie nooit gepakt was.
JW 11 november 2014 09:17
Het volledige AD-artikel:

Thomas Dekker gaat in 2015 werelduurrecord aanvallen
Door: Thijs Zonneveld
11-11-14 - 06:56


Thomas Dekker rijdt bij de start van het volgende wielerseizoen niet meer rond in het peloton. De komende maanden staan in het teken van een ander plan: in het voorjaar van 2015 valt hij het werelduurrecord aan.

De aanval op het werelduurrecord is een wake-upcall voor mezelf. Excuses zijn niet mogelijk; je kunt je niet verstoppen. Het is heel simpel: je haalt het, of je haalt het niet. (Thomas Dekker)

Hij had kunnen stoppen. Hij had kunnen wachten op een aanbieding van een ploeg in de marge. Nog een jaartje meefietsen in de buik van het peloton, terend op zijn talent en zijn resultaten uit een ver verleden.

Maar in plaats daarvan kiest Thomas Dekker voor de weg van de meeste weerstand. Hij gaat een aanval doen op het werelduurrecord. Een uur lang vechten tegen de 51,850 kilometer die de Oostenrijker Mattias Brändle eerder dit jaar binnen een uur aflegde, tegen de pijn in zijn benen, tegen de uitslaande fik in zijn longen en vooral: tegen zichzelf.

Dekker: 'Het zal een van de zwaarste beproevingen uit mijn leven worden, maar dat maakt me niet uit. Ik ben er niet bang voor. Ik zet er de komende maanden alles voor opzij. Ik stop alles wat ik in me heb in dat ene uur. Of ik het ga halen? Ja, natuurlijk ga ik het halen.'

Bravoure
Terug van weggeweest: de bravoure die de afgelopen drie jaar langzaam maar zeker uit zijn wielercarrière verdween. Na zijn dopingschorsing blonk Dekker uit tijdens openhartige interviews, maar niet op de fiets. Nooit kon hij meer voldoen aan zijn eigen verwachtingspatroon en dat van de buitenwereld. Zijn rol in het peloton was onduidelijk. Hij was geen kopman, hij was geen knecht. Hij zocht tevergeefs naar zichzelf, naar zijn zelfvertrouwen, naar de onbevangen jongen die hij was vóórdat hij dope gebruikte.

'Ik heb de afgelopen jaren geworsteld. Tijdens trainingen reed ik soms de stenen uit de straat, maar in de wedstrijden kwam het er niet uit. Vroeger ging het vanzelf, dacht ik er niet over na, maar de afgelopen jaren dacht ik juist veel te veel na. De zekerheid die ik ooit had sijpelde langzaam weg. Dat was een geleidelijk proces. De aanval op het werelduurrecord is een wake-upcall voor mezelf. Excuses zijn niet mogelijk; je kunt je niet verstoppen. Het is heel simpel: je haalt het, of je haalt het niet. Als je het haalt ben je de held, als je het niet haalt krijg je de hoon over je heen. Het is do or die.'

Het plan om het uurrecord aan te vallen ontstond op de dag waarop Dekker van zijn huidige werkgever Garmin te horen kreeg dat zijn contract niet werd verlengd. 'Ik was teleurgesteld, maar het opende ook nieuwe deuren. Ik ben niet klaar met wielrennen, maar wel met een rol in de marge. Kijk, ik kan wel voor een klein Italiaans ploegje gaan rijden, maar daar word ik niet beter van. De aanval op het werelduurrecord is iets anders. Ambitieus en alles of niks: dat past bij me.'

Bedrijven
De recordpoging moet plaatsvinden in het voorjaar van 2015. Waar en hoe is nog niet duidelijk. Zijn recordpoging is niet alleen een uitdaging voor hemzelf: het is ook een uitdaging voor de (fiets)industrie.

Dekkers manager Martijn Berkhout: 'We willen bedrijven uitnodigen om mee te denken en deel te nemen aan de recordpoging van Thomas. Het uurrecord is ook een materiaalstrijd. Hoe geven we hem een zo snel mogelijke fiets? Welke houding is het meest aerodynamisch? Welke helm? Welke lak? Welke wielen? Wat is de snelste wielerbaan van de wereld? Hij zit niet vast aan een ploeg, een fietsenmerk of een sponsor, dus we staan open voor alle ideeën.'

Of Dekker het nu haalt of niet: verder dan de dag van de aanval op het record wil hij niet kijken. 'Het kan mijn laatste kunstje zijn. Misschien stop ik wel met het werelduurrecord op zak, misschien ga ik door. Maar dat zie ik dan wel. De komende maanden ben ik alleen bezig met Die Ene Dag, en met Die Ene Dag alleen.'
JW 11 november 2014 09:42
'Ik ben niet klaar met wielrennen, maar wel met een rol in de marge''

Als dat zo is kan hij beter stilletjes verdwijnen.
Want de rol die hij zich toedicht bestaat alleen nog maar in zijn fantasie.

Als hij het wonder, waartoe hij zich zelf in staat acht, echt zou plaats vinden, zou hij zich in het illustere rijtje Voigt, Brändle scharen. Renners die profiteerden van de nieuwe spelregels voor dat uurrecord, voordat één van de echte tijdrijders (Wiggins, Martin, Cancellara) een echte mijlpaal neerzet.

Het lijkt me ook waarschijnlijker dat bedrijven die geld en energie in dit project willen steken daarbij niet zullen kiezen voor een renner die al jaren in de marge rijdt, maar meer heil zien in een echte tijdrijder.

De realiteit is gewoon dat zijn contract niet wordt verlengd (wat niet vreemd is) en geen enkele ploeg nog een nieuw contract aanbiedt. Elke wielrenner die in de marge van het peloton rijdt wacht vroeg of laat dit lot. Het leven is soms hard....
queceracera 11 november 2014 10:04
Het is alles of niets JW. Jij gaat bij voorbaat uit van 'niets'. Maar die kleine mogelijkheid dat het 'alles' wordt - en dan niet alleen qua uurrecord - maakt het toch spannend. En Dekker heeft eerder talent voor marketing laten zien, dus dat kan voor fabrikanten best de moeite zijn.
Sub Culture 11 november 2014 10:08
Gezien zijn huidige situatie geen zo'n slechte zet van T Dekker.
Haalt hiermee vlotjes de media en er zal altijd wel een ploeg zijn die straks mee zal willen profiteren van de aandacht die met deze recordpoging gepaard gaat.

Ik wens hem alsnog een competitieve ploeg toe en nog eventjes niet de Wanty Group Gouberts en consoorten van de weielerwereld, met alle respect voor die ploeg.
Robert Koopman 11 november 2014 10:11
Is hij nog altijd de enige renner die met oude stalen is gepakt?
Vind dat toch nog steeds een vreemde zaak. Waarom werd hij zo gecontroleerd?
Wie gaf daar opdracht toe?
Hij stelt zich nu een duidelijk doel, ik hoop dat hij het haalt.
Wie weet zo met opgeheven hoofd de wielersport gedag zeggen?
Walnoot 11 november 2014 10:17
Niks tegen Dekker, maar voor het strijd zelf zou het beter zijn als er snel een topper dan wel iemand net onder de absolute top (type Malori, Kyrienka, Dennis, Phinney, Dumoulin) dat record zou pakken. Misschien een of andere Australiër die met vorm uit de TDU komt?
Arsimo 11 november 2014 11:07
Leuk pr-stuntje van Dekker, heeft-ie in ieder geval weer de nationale pers gehaald. Ik gun het hem van harte dat het zou lukken maar ik geloof er niet in.

Als het een wereldhalfuurrecord zou zijn, misschien, maar een uur zo'n zware inspanning met vooral een hard laatste kwartier dat zie ik hem niet meer doen. Als hij daar toe in staat zou zijn waarom heeft hij daar dan nergens de laatste twee jaar een signaal van laten zien? Voigt en Brändle zijn geen wereldtoppers in een lange tijdrit maar ook geen koekebakkers. Dekker heeft in de laatste twee jaar in geen enkele tijdrit van flinke lengte en betekenis ook maar een moment laten zien nog op hun niveau te kunnen presteren.

Ik ben bang dat we ergens in januari te lezen krijgen dat het niet lukt met het materiaal of een andere verklaring waarin hij aangeeft geen poging te wagen. En dan tegelijkertijd met de medeling dat hij stopt of bij een continental alsnog een contractje voor een jaar te hebben afgesloten.
JW 11 november 2014 11:28
@queceracera, het is niet dat ik het hem niet gun.
Maar afgaande op zijn rijden in afgelopen jaren, waarin hij naar mijn idee toch echt wel zijn best deed om er het maximale uit te halen, lijkt me dit absoluut geen reële doelstelling.
Er zijn tientallen renners die ik meer kans geef om dat record te breken.
En het lijkt me alleen daarom al onwaarschijnlijk dat de belangrijke materiële ondersteuning, waar Berkhout al op rekent, er niet komt.
De aankondiging is een geslaagde poging nog één keer in de etalage te komen.

En zelfs als het hem zou lukken, dan nog vind ik dat record van betrekkelijk weinig waarde, net als de records van Voigt en Brändle.
Het wordt m.i. tijd dat een echte tijdrijder een echt record neerzet.
Eindhovuh 11 november 2014 12:05
Zonde dat hij nooit meer het heilige vuur heeft kunnen aanwakkeren. Tenminste niet over een langere periode. Los van zijn dopinggebruik was hij een uitzonderlijk talent, reed bij de beloften als enige gewoon om een waaier heen, handjes op het stuur desnoods, enorme klasbak.

Denk wel dat hij nu beter gewoon kan stoppen, dat uurrecord zal vast stranden in blessures, materiaalgedoe of iets anders.
Bromertà 11 november 2014 12:05
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het leven is soms hard....

Als iemand heeft ervaren dat het leven hard is dan is dat Thomas Dekker wel. Of JW uit een vergelijkbaar ervaringsarsenaal kan putten, is niet bekend. Wie het geloof in zichzelf kwijtraakt, vervolgens zichzelf tracht te hervinden, verdient "iets" meer respect. Wie ziel en zaligheid in de wielersport steekt, verdient een plaatsje op een ereranglijst. Het begint tussen de oren en het zal eindigen bij de laatste trap.
Prikdude 11 november 2014 12:08
Mooi geantwoord! thumbs up
Prikdude 11 november 2014 12:14
Gaat hem makkelijk lukken (dat Nederlands record - van Van Moorsel).
Velodroom 11 november 2014 12:49
Heeft die Cookson toch nog gelijk.

Eerst gaat Ruben van Gucht (Sporza Cycling) op 21 november op de piste van jawel VWEM te Gent een poging wagen, maar dit is meer te beschouwen als ervaringsjournalistiek, zo van hoe is het om als een Iceman een uur lang in het ijskoude water gedompeld te worden (misschien na het uur een poging? smiling smiley).

Daarna gaat Maas van Beek waarschijnlijk als eerste eind januari 2015 een poging wagen.

Het AD pakte gisteren al groot uit als WUR krant met het artikel "Dat de wereld versteld staat", waarin Iceman-believer Maas van Beek met 4 pregnante vragen stevig aan de haren werd getrokken. Maas van Beek liet terstond weten, dat hij binnenkort twee maanden in La Paz als een monnik gaat leven en de wereld gedurende die tijd verstoken zal blijven van zijn prikkerbordrelaas (cynici noemen dit ook wel eens het smoelen boek) op weg naar wat eigenlijk. Wel stelt hij een indrukwekkend beeldverslag in het vooruitzicht, waarvoor al heel veel belangstelling zou bestaan.

Ik meld alvast, dat in 1999 cynische wetenschappers het WUR van Toni Rominger voor LaPaz (indoors, datwel) omhoog katapulteerden naar 59,1km en dat voor Chris Boardman naar 58,1km. Ze moesten daar dan nog wel even goed akklimatiseren. Maar dan hebben ze ook wat.

Vertel dit alsjeblieft niet aan de waaghalzen, die de euvele moed hebben het WUR aan te vallen. De meesten van hen hebben namelijk nog nooit één ronde met die snelheid rondgereden.

Aan Thijs AD Zonneveld de opdracht, nu de berg er kennelijk niet van komt, de krant uit te laten groeien tot een WURM sportkrant, het tehuis voor mislukte werelduurrrecordpogingen.

En nu dan dus Thomas Dekker. Jammer dat zijn wielerloopbaan waarschijnlijk is beëindigd.
Als Thomas dus redelijk snel zijn poging doet moet hij dan geen rekening houden met het gegeven, dat de lat dan al naar 55km/h is opgetild?

Eigenlijk zou er een wedstrijdje in voorspellen moeten worden gehouden.
Afstand voorspellen van een bepaalde rijder of hoe hoog het WUR einde 2015 staat.
Voor elke afwijking van 1km €5 te betalen aan een goed doel. Dat moet te doen zijn. De winnaar krijgt natuurlijk niets.
GillesEmanuel 11 november 2014 12:54
Ik denk dat Thomas zijn grote gemis op dit moment niet zijn doping is maar zijn trainingsarbeid en overtuiging. Valt mij te bezien of het hem lukt om deze voor de poging wel terug te vinden. Hoop het want hij is een van de weinige nederlandse coureurs die wel kon winnen en domineren.
Andere Peter 11 november 2014 12:58
Jij laat je nogal gemakkelijk verleiden door gebakken lucht. Kwalijk vind ik zelfs de suggestie dat JW Dekker te weinig respect zou tonen. Ach, mijn teksten beginnen tussen de oren en eindigen bij de laatste letter



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2014 12:59 door Andere Peter.
Velodroom 11 november 2014 13:05
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niks tegen Dekker, maar voor het strijd zelf zou
> het beter zijn als er snel een topper dan wel
> iemand net onder de absolute top (type Malori,
> Kyrienka, Dennis, Phinney, Dumoulin) dat record
> zou pakken. Misschien een of andere Australiër
> die met vorm uit de TDU komt?

Toch prima zo. Als nu het record al flink opgevijzeld zou zijn, dan is de strijd juist min of meer over.
Walnoot 11 november 2014 13:12
Dan is er tenminste strijd. Dit is meer slapstick.
Velodroom 11 november 2014 13:18
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gaat hem makkelijk lukken (dat Nederlands record -
> van Van Moorsel).

Het eerste ogenblik dacht ik, hè. Maar toen, het zou inderdaad goed kunnen.
Waarschijnlijk is door een nederlandse wielrenner nog nooit formeel een afstand in het uur gereden, beter dan dat van Leontien.
Bekend zijn nog wel de twee misukte pogingen van wijlen Roy Schuiten 1975 in Mexico City.

Vorige week werd trouwens een nieuw Pools uurrecord gereden met 47,618km door een zekere Bartkiewicz.
Het oude record stond op 42,021km, ongeveer de afstand, die Maas van Beek ooit staande op de pedalen reed.,
Bromertà 11 november 2014 13:26
Blijkbaar zijn sommige mensen gevoeliger voor gebakken lucht dan een of Andere Peter, die een beetje puberaal tegenpruttelt, maar vervolgens wel zelf de structuur van die gebakken lucht overneemt.
Linkebal 11 november 2014 13:28
Als je na zoveel jaren zonder fatsoenlijke uitslagen je neus ophaalt voor een kleinere Italiaanse ploeg is het duidelijk mis met je zelfkennis.

Ik zet deze WUR-poging op dezelfde lijn als Ricco met z'n plan toptijden neer te zetten op bekende cols: "ik-kan-geen-aandacht-meer-krijgen-op-de-normale-manier-dan-maar-op-een-andere-manier".
Velodroom 11 november 2014 13:31
Er is uiteraard niks mee met de uitdrukking, dat het leven soms hard is..

Maar de topsport is in essentie uiteraard vele malen harder.
Daar telt niet, dat je iets verkeerd gegeten hebt, zoals in Guadalajara velen dit weekend overkwam, niet goed uit de startblokken komt, net een te groot verzet hebt gestoken of door een wesp, net met je gedachten iets te veel elders bent. De troost is dan natuurlijk wel, dat je daarna kunt zeggen, het is maar sport. Dat is in het harde leven maar al te vaak veel moeilijker. De uidrukking Zo is het leven dreint soms nog lang na. Zoals gisteren toch ook maar eens een keer bleek.
Velodroom 11 november 2014 13:35
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je na zoveel jaren zonder fatsoenlijke
> uitslagen je neus ophaalt voor een kleinere
> Italiaanse ploeg is het duidelijk mis met je
> zelfkennis.
>
> Ik zet deze WUR-poging op dezelfde lijn als Ricco
> met z'n plan toptijden neer te zetten op bekende
> cols:
> "ik-kan-geen-aandacht-meer-krijgen-op-de-normale-m
> anier-dan-maar-op-een-andere-manier".

Ik weet niet wat ik van onderstaande moet denken, maar kom.

Velodroom 11 november 2014 13:36
[solowattaggio.blogspot.fi]

Invoegen URL mislukte kennelijk, Linkebal.
Velodroom 11 november 2014 13:39
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan is er tenminste strijd. Dit is meer slapstick.

Zo had ik het niet begrepen. De extrapolatie, die ik in mijn eerdere post vermeld, liegt er anders ook niet om. smiling smiley
Massimo 11 november 2014 13:40
Ricco is een dolende ziel zonder enige toekomst. Dekker heeft een sterk begeleidings/managementteam achter zich, dat het gebeuren uiteraard flink zal uitmelken met het oog op zijn verdere loopbaan (in het wielrennen of elders).
Andere Peter 11 november 2014 13:44
Velodroom 11 november 2014 13:55
JW mag natuurlijk gerust Thomas Dekker "verwijten" onvoldoende realiteitsbesef te hebben. "Doe toch normaal" krijgt de echte NORMAAL zanger steevast als opa te horen.in de momenteel lopende tv-spot. Het zou natuurlijk wel een saaie boel in deze wereld worden als iedereen even normaal deed.
Als Thomas Dekker dan genoeg heeft van het presteren onder zijn ambitieniveau is dit goed te begrijpen. Maar in de topsport is het echter alleen de taak van hemzelf om zijn werk (met onbekend resultaat) af te maken. "Ik ben nog niet klaar" is dan ook niet gelogen.

Het begint wel op te vallen, dat zodra de sterren JW, Andere Peter en Bromèrta tegelijkertijd aan het firmament verschijnen, het ineens fel licht wordt. grinning smiley
Blueprint 11 november 2014 13:56
Ik geloof hier niet in.
Bromertà 11 november 2014 14:02
Als dit een uitnodiging is om via infantiele emoticons te gaan communiceren dan mag ik aannemen dat je getoonde gebrek aan originaliteit geen incident was.
Carlos Danger 11 november 2014 14:06
Nog één keer dopen, nog één keer tot (over) de grens. Voor de eeuwige roem.
Hup Thomas!
sijbriskie 11 november 2014 14:10
JW 11 november 2014 14:36
Wie, en wat, en hoeveel ik respecteer maak ik zelf uit. En het staat een ander vrij daar een oordeel over te hebben. Ook dàt respecteer ik.

Ik heb geen bijzonder respect voor mensen die een puinhoop van hun eigen leven maken, terwijl ze heel veel kansen/talenten hebben om dat anders te doen.
Hooguit vind ik dat triest voor hen.
Dekker heeft een behoorlijke zooi van zijn carrière gemaakt. En toen hij op een heel laat moment besloot het roer om te gooien en alsnog keihard te vechten voor succes (en daar had ik wèl bewondering voor) bleek dat niet meer te lukken.
Waarna ik concludeer "Het leven is hard..."..
Zoals dat soms voor heel veel mensen hard kan zijn, niet alleen voor wielrenners die niet goed genoeg meer blijken om een contract te krijgen.

En goed, als dat contract er niet meer komt ligt er (als je gezond bent) nog een heel leven voor je, met kansen en mogelijkheden er wat van te maken. Ook voor Dekker.

Ik ken genoeg mensen die, helemaal buiten eigen verwijtbare schuld, die kansen niet gekregen hebben, door b.v. vroegtijdige ongeneeslijke ziekte of ernstig blijvend letsel. Dan vind ik het leven nog veel harder.

En als iemand vindt dat ik met die mening Dekker onvoldoende respecteer, kom ik daarmee niet in gewetensnood.
sijbriskie 11 november 2014 15:44
Verblindt het licht je, Frans? Het valt ook op zodra de naam Maas van Beek valt dat bij jou het licht dooft. grinning smiley
Eindhovuh 11 november 2014 15:50
Volgens mij is Frans degene die steeds die naam zelf noemt. Daar lijkt meer te spelen, een persoonlijke strijd oid.
Massimo 11 november 2014 16:25
Vanavond in DWDD aandacht voor dit gebeuren. Doel 1 (publiciteit rond een contractloze renner) bereikt.
Bromertà 11 november 2014 16:35
Ik heb groot respect voor mensen die zich staande proberen te houden, nadat ze een puinhoop van hun leven hebben gemaakt. Niets saaier dan zondagskinderen, die het ene na het andere succes aaneen rijgen. Niemand maakt moedwillig een puinhoop van z'n leven, er ligt altijd een oorzaak aan ten grondslag. Bij fysieke beperkingen is het voor de buitenstaander niet moeilijk om in te beelden welk leed er ondervonden wordt. Als de oorzaak ergens onzichtbaar tussen de oren ligt, wordt dat blijkbaar een stuk moeilijker. Het is je niet kwalijk te nemen hoor, JW.
Velodroom 11 november 2014 17:34
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verblindt het licht je, Frans? Het valt ook op
> zodra de naam Maas van Beek valt dat bij jou het
> licht dooft. grinning smiley

Neen, Sijbriskie, ik bedoel het licht, dat gigantische ontploffingen in het heelal begeleidt, zodat je er "hier" ook nog van kunt genieten.

En wat Maas van Beek betreft. Dan veer ik juist op. Ik heb in het verleden (2005-2006 vnl) redelijk wat met hem gecorrespondeerd, maar nu is de vriendschap over, omdat Maas voornamelijk van ja-knikkers houdt. En ik heb nu eenmaal de neiging zo vaak nee te knikken, dat anderen in de verleiding komen me te vragen of ik soms last heb van een tic. Laat onverlet, dat ik Maas ongevraagd info toespeel, waar hij "wat" aan heeft, zonder me overigens daarvoor op de borst te hoeven kloppen.

Want ik geef graag toe, dat ondanks het gegeven, dat ik primair een sprinter ben, toch buitengewoon gefascineerd ben geraakt door het werelduurrecord, maar meer ook van baanwielrennen, zodra er cijfermatig mee te goochelen valt. Lees de volgende Wieler Revue maar eens, waar ze met de billen bloot moeten, omdat ze mijn naam verkeerd gespeld hebben.

Ik zie overigens nu pas, dat Eindhovuh ook op mij reageert. Overigens een Velodroom, die Frans heet, ken ik niet.
Maar stond in de Bijbel niet al, aan de boom herkent men de vruchten of was het andersom? smiling smiley

Dus nogmaals, ik heb helemaal niets tegen de persoon Maas van Beek, maar ben wel allergisch voor sommige van zijn uitspraken/beweringen.
Maas van Beek kan volgens mij echter niet zo heel goed tegen kritische opmerkingen en heeft dus geen zin om daar op in te gaan.
Dat is ook de reden, waarom hij alle fora mijdt. Het kan ook zijn, dat hij een lijntje met de NSA heeft. Dit laatste in de stijl van iemand, waarom sommigen zeggen, dat ik er daar ook iets tegen heb, wat bijna nooit het geval is. Genoeg met persoonlijke ontboezemingen.
malheur 11 november 2014 17:48
Meestal is het aanschuiven bij die doorgedraaide flipketel van een van Nieuwkerk het officieële begin van het einde...
Arsimo 11 november 2014 18:51
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vanavond in DWDD aandacht voor dit gebeuren. Doel
> 1 (publiciteit rond een contractloze renner)
> bereikt.

Precies. Ook hier is het een topic meteen in de top van de topics met de meeste reacties.

Toch apart van een defacto uitgerangeerde renner die claimt een uurrecord te willen rijden. Als het een Italiaan of Spanjaard was geweest met een gelijke carriere dan hadden we er geen drie woorden aan vuil gemaakt omdat we het te ongeloofwaardig hadden gevonden om het serieus te nemen. Geen misverstand, ik gun het Dekker dat het zou lukken om daarmee even in de schijnwerpers te komen [dat record staat dan maar heel even] en nog een serieus contract ergens los te peuteren. Maar realistisch? Nee.
Proost! 11 november 2014 19:36
Bromertà je bent mijn held!
Pyama 11 november 2014 19:49
Henz 11 november 2014 20:44
Misschien wordt het wel een opmaat naar een mooie herfst van zijn carriere. Met alle respect maar wat Brandle kan, zou hij toch ook aan moeten kunnen. Zoals iedere amateur-psycholoog hier, heb ook ik een idee van zijn mentale weerbaarheid. Een zondagskind die naar het aanziet te weinig eruit haalt. Ligt het aan omstandigheden? Is het gewoon gebrek aan arbeidsethos? Ik hoop dan ook van harte dat als er 1 succesverhaal komt, meerdere orgelpunten zullen volgen. Waarom niet? Laat hij ons maar eens verrassen
Brieske 11 november 2014 20:52
Je onderschat Brandle, ik denk dat het Thomas niet lukt, weet het bijna wel zeker.

Groet
Franciscus 11 november 2014 21:11
Laat de voormalige manager van Thomas, de Wolf in schaapskleren, als haas dienen en Thomas gaat het record verbreken. Deze Wolf heeft namelijk Thomas zijn carriere gebroken.the finger smiley
Anony 12 november 2014 00:17
Ligt het aan mij, of is het voor Dekker eerder een soort afscheid ipv een sollicitatie? Dat maak ik toch op uit zijn interview in DWDD.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2014 00:17 door Anony.
sijbriskie 12 november 2014 00:59
Die indruk kreeg ik ook sterk: hij wil niet dat de Ronde van China zijn laatste koers zal zijn, maar eindigen met iets memorabels.
Massimo 12 november 2014 07:55
Schone taak voor Andere Tijden Sport om eens uit te vissen wie Dekker er bij gelapt heeft. Ik zou beginnen in Hoogeveen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2014 07:55 door Massimo.
Eindhovuh 12 november 2014 08:33
Weet je wat ik raar vind? Er wordt steeds gesproken over het erbij lappen van Dekker. Nu is het ook vreemd dat schijnbaar alleen hij met terugwerkende kracht gecontroleerd is. Wat ik alleen niet begrijp, het was toch bij de dopinginstanties algemeen bekend dat 90% van de toprenners gebruikte? Waarom zouden ze daar dan achter een "tip" aangaan? Alsof dat voor die mensen nieuws zou zijn geweest.
malheur 12 november 2014 10:58
Totaal bizar inderdaad
diravi 12 november 2014 11:09
Van Rabo klopte helemaal niks. De Rasmussentour als groot voorbeeld waar Dekker en Boogerd het peloton aan flarden reden in de bergen. Ik denk dat (een gedeelte van) de omkadering ervoor heeft gezorgd dat Dekker erbij werd gelapt.
sijbriskie 12 november 2014 11:24
Goede opmerking.
sijbriskie 12 november 2014 11:26
Mijn vader zaliger zei zéér geregeld dat 'alle Hoogeveeners het achter de ellebogen hebben'. Een Hoogeveener had ooit achter zijn rug zijn meisje afgepakt, vandaar.
sijbriskie 12 november 2014 11:33
Dank voor je uitgebreide, onderhoudende en interessante antwoord, Velodroom (excuus als ik abusievelijk aan je pennevruchten onmiskenbaar de boom Frans Rutten meende te herkennen). M'n vraag was slecht als klein plagerijtje bedoeld hoor, geen intenties tot het ontlokken van een serieuze verantwoording. Maar tóch bedankt voor je tijd en energie.winking smiley Snap nu in ieder geval beter waar je Maassale fixatie vandaan komt.
malheur 12 november 2014 11:36
Dat was dus potentieel je moeder geweest?
malheur 12 november 2014 11:37
Die doktert is volgens mij er toch wel redelijk mee weggekomen quoi? Heeft die niet gewoon achter de schermen allang en breed al zijn X-Files gedoneerd?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2014 11:37 door malheur.
D. Marrage 12 november 2014 11:49
Reportage uit "Nieuwsuur" van gisteren:
VIDEO
sijbriskie 12 november 2014 11:52
Velodroom 12 november 2014 11:53
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor je uitgebreide, onderhoudende en
> interessante antwoord, Velodroom (excuus als ik
> abusievelijk aan je pennevruchten onmiskenbaar de
> boom Frans Rutten meende te herkennen). M'n vraag
> was slecht als klein plagerijtje bedoeld hoor,
> geen intenties tot het ontlokken van een serieuze
> verantwoording. Maar tóch bedankt voor je tijd en
> energie.winking smiley Snap nu in ieder geval beter waar je
> Maassale fixatie vandaan komt.

Mijn naam is overigens Fred, althans totdat WielerRevue dit formeel gecorrigeerd heeft. smiling smiley
In 1994 schreef ik twee WUR artikelen voor de WR en bij het scheiden van de markt schreef de toenmalige redacteur mij aan als Fred in plaats van Frans.
Daarop gereageerd uiteraard, want je naam is toch iets unieks. Maar op de een of andere wijze is die wijziging destijds niet in hun bestand doorgevoerd.

Dus wat schetst mijn verbazing met het laatste nummer (niet het Jaaroverzicht).
Daarin werd in het actuele artikel over het WUR gerefereerd aan mijn publikaties van 1994 (Mens versus Machine) en ook met enkele citaten.
Maar wel met de naam Fred Rutten. De "echte" Fred Rutten, die "iedereen" wel kent, zit echter bij Feijenoord, en die heb ik vroeger ook wel persoonlijk gekend.
De wereld is tenslotte klein, nietwaar.

Overigens zijn excuses overbodig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2014 11:54 door Velodroom.
Velodroom 12 november 2014 12:45
Het laatste NK tijdrijden in Zaltbommel geeft misschien toch wel enig houvast.
Daar verloor Thomas Dekker op deze voor de meesten bijna een uur durende tijdrit omgerekend over het uur zo'n 2,5km op Tom Dumoulin.

Waarom zou dat met een aanval op het werelduurrecord anders zijn?

Bij het huidige WUR liggen de verhoudingen dus ongeveer als 51,8km vs 54,3km (Dekker vs Dumoulin). Bepaald niet gering, geen twijfel mogelijk.
Francesco Moser is tot nu toe degene met het hoogterecord (waarschijnlijk) zo je wilt, want hij reed in 1984 in de open lucht in Mexico City de afstand van 51,151km.
In wezen zou dit dan de richtsnoer van Thomas Dekker moeten zijn, met dan uiteraard nog een flink toefje er bovenop.

Er zijn in de tussentijd natuurlijk wel 3 decennia verlopen en de progressie is niet totaal toe te schrijven aan de ontwikkeling van het materiaal.
De verhouding zou in de orde van grootte 60%:40% liggen voor de periode 1967-1999 (geldt ook nu nog wel, dacht ik zo).
Het eeuwige probleem blijft uiteraard de vervuiling door het dopingspook.

De keuze voor Mexico City blijft in de huidige tijd discutabel, nu er ook "vlakbij" een indoorbaan ligt.
De "wonderbaan" van Aguascalientes.

Tijdens datzelfde NK reed ook een laatbloeier bijna onopvallend mee als 15e. Zijn achterstand op Tom Dumoulin zou ruim 3,5km bedragen.
Ook hij was lang in de race om het WUR aan te vallen, maar dan nog volgens de oude regels. Samen met jawel, daar istie weer Maas van Beek.

Nadat de UCI dit jaar de regels aanpaste hield hij het snel voor gezien.
Zijn naam is Remco Grasman en hij miste dit jaar de wereldtitel tijdrijden op twee seconden.
Een verstandig besluit geen poging meer te wagen of had hij dat juist wel moeten doen, maar dan onder de noemer categorie-werelduurrecord?
En dan ben ik het met "onze" Goozzer eens. Doen! Het WUR 40-44 bedraagt nl. 48,411km/h. Dat in de categorie 55-59 echter maar 45,0189km/h
Zou Maas dit kunnen, Sijbriskie?
Goozzer 12 november 2014 13:30
Het ligt dan ook meer voor de hand, en de geschiedenis wijst dat vaak ook uit in dit soort gevallen, dat hij gewoon pech heeft gehad. Mijn twee centen: zijn staal is toevallig gebruikt voor het rondkrijgen van de dynepo-test, omdat men natuurlijk al wist dat er Dynepo inzat (zoals men dat ook bij Rasmussen al kon 'zien', maar nog niet rond kon krijgen). Vergeet ook niet dat men Dekker in 2008, bij invoering van het paspoort, al meteen op de korrel had en 1+1=2. Daar is geen kwade wil van eventuele rancuneuze personen voor nodig...
Goozzer 12 november 2014 13:49
Zoals je weet ben ik iets huiveriger voor hoogte, in combinatie met de buitenbaan. Die indoorbaan waar jij over rept is echter wel een interessante, ja, en maakt de eventuele keuze voor Mexico stad tamelijk vreemd. Niet zo absurd als La Paz, maar toch...
Massimo 12 november 2014 16:34
Terechte opmerking. Ik wil er nog wel een kanttekening bij maken: Er van uitgaande dat de dopinginstanties wisten dat DynEPO wijdverbreid was, waarom controleerden ze dan alleen Dekker? En waarom, nadat hij gepakt was, deden ze geen second scan bij stalen van alle andere renners, en/of is daar niemand van gepakt? Iets zegt mij toch dat ze specifiek Dekker moesten "hebben".
Goozzer 12 november 2014 17:26
Hier maak je wel grote sprongen, Mass. Er zit nogal een verschil tussen het wijdverspreid zijn van doping, zoals Eindhovuh stelt, en dat van Dynepo. Van dat middel is helemaal niet bekend of het wijdverspreid is geweest. Het eigenlijk enkel specifiek opgedoken bij de Wenen-groep en meer concreet bij Rasmussen en Dekker. Het is dus niet onlogisch dat men bij het valideren van die test (waarbij je sowieso oude stalen nodig hebt) is gaan zoeken naar stalen waarvan men sterk vermoedde - of reeds zagen, maar nog niet voldoende konden aantonen - dat ze Dynepo hebben bevat. Tevens was het natuurlijk zo dat Dekker, die ook in de knoei zat met het nog maar net ingevoerde paspoort, natuurlijk sowieso in het verdomhoekje zat, en hij in feite de enige nog actieve renner uit die kliek geweest zal zijn, en dus sowieso de enige was die nog tegen de lamp kon lopen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/11/2014 17:32 door Goozzer.
Keuteberg 12 november 2014 22:25
Hup Thomas! 60 per uur zeg ik je
Bromertà 12 november 2014 22:50
Volgens mij is het niet uit te leggen dat een laborant de beschikking heeft over namen (elke staal is een anoniem nummer) en dus is een (her)test gericht op één persoon bijvoorbaat tegen de regels. Bovendien vergeet je denk ik dat met name Boogerd uit eenzelfde vaatje getapt moet hebben.
stoempert 13 november 2014 07:56
Gewoon bij wijze van fuck you naar de hele wereld, maximaal gedrogeerd het huidige record verpulveren met een kilometertje of 5 per uur.
Blue 13 november 2014 16:38
Ben benieuwd of TD dan weer een nieuwe tattoo laat zetten. Iets in de trant van 'I tried it, but I couldn't beat Maas van Beek.

Over dat om de waaier heenrijden met de handjes op het stuur... Tsja, die jongen reed al vanaf de junioren geprepareerd rond, zo kunnen we het allemaal.

Een TD zonder dope blijkt maar een gemiddeld coureurtje te zijn.
Linkebal 13 november 2014 18:00
Blue Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tsja, die jongen reed al vanaf de
> junioren geprepareerd rond, zo kunnen we het
> allemaal.


Bron?
Walnoot 13 november 2014 20:02
Geruchtencircuit. In het wielrennen veelal betrouwbaarder gebleken dan de bronnen die als bewijs gelden.
Linkebal 14 november 2014 00:48
Nou word ik wel nieuwsgierig. Vertel eens meer?
Andere Peter 14 november 2014 02:25
Als we dan toch hardop gaan zoeken over wie Thomas Dekker 'erbij lapte', dan wil ik wel graag de veronderstelde motieven er expliciet bij lezen. Welke belang had de desbetreffende persoon of instantie erbij dat Dekker zou hangen? Ik begrijp de veronderstelde Rabobankvendetta natuurlijk wel. Uit elkaar gegroeid, juist over interne controles etc. Maar ik vind het uiterst irrationeel dat iemand van Rabobank Dekker met terugwerkende kracht erbij zo hebben gelapt vanwege een staal uit zijn Rabobanktijd. En Erik Dekker was zelf in 2007/2009 nog maar net gestopt. Had hij er persoonlijk belang bij om de dopingopspoorders op het pad van de tests met terugwerkende kracht te zetten en een flinke vis in de schoot te werpen? Dat voelt voor mij juist aan als een gevaar voor Erik Dekkers ploegleiderscarrière.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2014 02:26 door Andere Peter.
Eindhovuh 14 november 2014 08:24
In zijn beloften tijd waren er juist geen 'geruchten'. Zo ver ik weet tenminste.
Die geruchten waren er wel over bv Schumacher, Gilbert(want flink acne) en Hoogerland. Het blijven geruchten.
Walnoot 14 november 2014 13:19
Het gerucht ging dat hij aan de goed shit zit... En een arrogant klootzakje was...
Prikdude 15 november 2014 11:08
Sterk stuk! thumbs up

Afijn. Iedereen weet dat het Epke Zonderland was, de vuile rat.
Niels 16 november 2014 10:38
Echt hard aan het trainen is ie nog niet; vanavond heb ik m nog gespot op een electrofeestje in Eindhoven...
Walnoot 16 november 2014 11:42
En, aangeboden hem regelrecht naar huis te brengen?
Velodroom 19 november 2014 17:20
A.s. zaterdag vertrekt Maas van Beek naar het verre LaPaz om zich voor te bereiden op zijn werelduurrecordpoging over ruim 2 maanden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen