Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Tour van 1980

Gepost door lodjan 
lodjan 16 november 2014 19:35
Nederlands meest succesvolle Tour. Een terugblik met veel beelden en commentaar van de hoofdrolspelers: Post, Van der Velde en Nelisse in de studio en commentaar van oa Zoetemelk en Hinault.

[www.youtube.com]
sijbriskie 16 november 2014 22:53
Kan bijna niet meer kijken naar dit soort terugblikken - de weemoed wordt bijna ondraaglijk naarmate ik ouder word. Post dood, Nelissen dood, Knetemann dood...iedereen die destijds een jonge god was en die nu tot oude lul is verworden...verval, inclusief van mezelf als bijna 50-jarige. Alles voorbij, o en voorgoed voorbij...
sijbriskie 16 november 2014 23:06
Maar eh: GE-WEL-DI-GE Tour toen natuurlijk, voor Nederland.
Massimo 16 november 2014 23:24
Ik had jou echt veel ouder geschat.
JW 17 november 2014 00:20
Ik ga er morgen nog es op mijn gemak rustig van genieten. Anderhalf uur lang.

In 1980 filmde ik mooie momenten uit die Tour met Super-8 camera rechtstreeks van tv, er bestond nog geen video. Zo heb ik die val van Joop op film, tot en met het moment dat hij weer aansloot bij zijn concurrenten. Ze versnelden wel degelijk, en desondanks was hij in no time weer bij ze terug.

Ik ben een stukje ouder dan jij, maar dat gevoel van weemoed kan ik me heel goed voorstellen. C'est la vie....
De periode 1970-1980 is voor mij altijd het hoogtepunt uit de Tourhistorie gebleven. Mythische gevechten tussen schitterende renners in grootse rondes. Zo herinner ik me die jaren.
Mooie herinneringen zijn toch wel een rijk bezit winking smiley
Arsimo 17 november 2014 00:28
Ben van dezelfde leeftijd als Sijbriskie, heb uiteraard ook uitstekende herinneringen aan die tijd. Wel blijken die Tour-herinneringen sterk geromantiseerd. Toen startten 14, 15 ploegen van 10 man, waaronder nauwelijks Italianen (die dan eigenlijk ook geen zin hadden), een paar Spanjaarden (die wel iets meer zin hadden, maar ook weer niet zo heel veel) en Franse, Belgische, Zwitserse en Nederlandse ploegen waar ook veldrijders aan de start stonden. Prachtige koers zeker. En prachtige renners, wil er niets aan af doen, maar het waren er wel slechts een goed handjevol, zeker vergeleken met nu.
D. Marrage 17 november 2014 00:30
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> In 1980 filmde ik [...] er bestond nog geen video.

Quote

De eerste VHS-videorecorder werd in september 1976 geïntroduceerd door JVC.
WIKI
Arsimo 17 november 2014 01:21
*delete*



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2014 01:21 door Arsimo.
Arsimo 17 november 2014 01:21
En VCR van Philips was er zelfs nog een paar jaar eerder. Heel duur dat wel, maar o.a. op grotere scholen en bij wat rijkere lui thuis hier en daar al te vinden sinds 1972, 1973. Toen een vader van medeleerling op mijn lagere school toendertijd een toneelstuk gespeeld door onze klas met zijn videouitrusting kwam opnemen (die man had zelfs een camera!) was dat voor ons 9 a 10 jarige jongetjes een grotere sensatie dan het toneelstuk zelf.. (en nu heeft iedereen megabetere kwaliteit in zijn broek- of borstzak zitten, tja)

Maar super-8 was zeker nog jaren praktisch gemeengoed. Heb ook nog zelfgeschoten (dus niet van tv) koersbeelden op dergelijke filmpjes liggen, o.a. met tourdoorkomsten in de Ardennen en WK 1978 en WK 1979.
Brieske 17 november 2014 08:38
Ik herinner het me als de dag van gister, leeftijdsgenoten en matties die furore maakte in de Tour.
Leuk dat mijn vriendjes uit die tijd waarmee ik altijd pannavoetbal mee speelde in de betonnen jungle toen aan het shinen waren in de Tour, aaaajit.
Was destijds Henniefan op het startpagina prikbord, en hoe zeer ik de T-Raleigh ploeg alle succes gunde, mijn hart lag bij Kuiper.

Stond te schreeuwen op de bank toen Kuiper in het kielzog van Hinault naar een tweede plaats reed in de 5de etappe, mad props!
Helaas werd hij weer tweede, wel de mooiste Nederlandse Tour ooit.

Groet
lodjan 17 november 2014 09:50
Hinault is lovend over Zoetemelk: hij had de pech tegen Merckx en Hinault te moeten strijden en hij was zonder zijn val in 1974 25% sterker geweest. Zonder die val zou zijn erelijst nog imposanter zijn geweest.

Hinault is dan weer beduidend minder lovend over Armstrong:
[www.cyclingnews.com]

Meer over Hinault: [sporza.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/11/2014 11:17 door lodjan.
Hoentie 17 november 2014 09:59
Ja, leuke film. Uit dezelfde kartonnen doos op zolder: [www.youtube.com]

(Verschil moet er zijn: in Nederland maken we een uitzending over die ene Tour die Joop won, in België maken ze een uitzending over die ene Tour die Merckx verloor.)

PS. Weemoed is de lelijkste emotie. Om het te zeggen in de woorden van Tony Soprano: "Remember when is the lowest form of conversation."
sijbriskie 17 november 2014 10:25
Als de grote existentiefilosoof Tony Soprano het zegt moet het natuurlijk wel waar zijn.
JW 17 november 2014 14:22
Elke relativering is op zich terecht, zeker in vergelijking met recente Tourpelotons.

Of die recente Tours ook mooiere koersen bieden dan de koersen in de jaren '70 kun je je afvragen.

De overheersing van de vlakke etappes door een handjevol pure sprintploegen ontbrak toen nog, om maar iets te noemen. Daardoor hadden de vrijbuiters van toen ook wat meer kans op succes.
PVW 17 november 2014 20:41
JW 18 november 2014 10:29
De Tourzege van 1980 was vooral een gevolg van het uitvallen van Hinault, zoals ook de Tourzege van Nibali een gevolg was van het uitvallen van Froome en Contador. In 1980 reed Joop beslist niet zijn sterkste Tour !
Het was vooral een dik verdiende kroon op zijn hele oeuvre in de voorgaande jaren.

De Tour van 1980 was qua parkoers overigens best opvallend te noemen.
In de eerste acht dagen (tot de eerste rustdag) naast een proloog en een individuele tijdrit (45km) maar liefst twee ploegentijdritten, van resp. 45 en 65 (!) km. En dan ook nog een helse kasseienetappe van Luik naar Lille van 250 km lengte. Dat alles nog extra zwaar gemaakt door de slechte weersomstandigheden. Zo'n aanloop zou met het huidige gestresste peloton ongetwijfeld veel slachtoffers maken.
Ook na die eerste rustdag, naast de nodige zware bergetappes, nog twee tijdritten, van 51 en 34 km.
Alles bijeen zes tijdritten, bijna 250 km. Aardig contrast met de Tour van 2015. winking smiley
sijbriskie 18 november 2014 11:03
El Mik 18 november 2014 15:24
Wel apart dat van de beste Nederlandse Tour aller tijden eigenlijk niks is gebeurd met Zoetemelk in die ronde behalve dat hij in het geel kwam door het uitvallen van Hinault, dat hij ten val werd gebracht door vd Velde en dat hij zijn arm in de lucht stak door de Kneet. Dat zijn in elk geval de enige beelden die men ooit laat zien..

Van de gemiddelde Nederlandse zege op Alpe d'Huez worden meer actiebeelden getoond.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2014 15:28 door El Mik.
Hoentie 19 november 2014 17:07
Nee, maar als ik hem citeer wel.
JW 19 november 2014 17:49
Indertijd heerste in het land best Tourkoorts. Maar inmiddels is het alweer bijna 35 jaar geleden.
Voor mijn gevoel is die Tourzege bij heel wat meer Nederlanders in het geheugen blijven hangen dan elke willekeurige overwinning op de Alpe.

Bovendien leek die zege na het uitvallen van Hinault al vrij snel een "zekerheid" (alhoewel Joop bleef volhouden dat Parijs nog ver was winking smiley ).
Alleen die valpartij was memorabel, omdat het voor een luttel aantal seconden de spanning terugbracht.
Van echt heroïsche gevechten met rivalen was eigenlijk geen sprake, zeker na de Pyreneeën.
Daarvan zijn bij mij in elk geval weinig beelden blijven hangen.

Die aankomst in Parijs met het duet met Hinault, of zijn wanhoopsaanval in de tweede opeenvolgende aankomst op Alpe Huez zijn me veel meer bijgebleven.
Andere Peter 20 november 2014 00:00
Het mooie, het lyrische, het mystieke van de zege van Zoetemelk was natuurlijk dat hij eerst 5 keer 2e was geweest. En hij was al 33. Het leek er niet meer in te zitten met de komst van Hinault. De anti-held die dan toch nog wint.

Volgens mij werd die gekte in Nederland ook opgebouwd door de 11 NL-ritzeges (Raas, PTR, Lubberding, PTR, Raas, Oosterbosch, Raas, Priem, Zoetemelk, Knetemann, Zoetemelk). Daarvan vielen er 10 toen Zoetemelk nog niet in het geel reed. Hinault stapte (pas) af op de ochtend voor de 12e etappe. Op die dag won Knetemann en dat was de 7e Nederlandse ritzege op rij!

Daarna ging het vizier duidelijk op behoud van het geel, in plaats van aanvallen. Mannen als Martin, Martinez, Deschoenmaecker mochten de bergritten winnen. Het is Joop niet te verwijten. Er was geen bedreiging voor de Nederlanders. Achter Kuiper reden Martin, De Muynck en Agostinho.

Helemaal eens dat de bizarre exercitie van Hinault en Zoetemelk op Champs-Élysées als actiemoment memorabeler is.
Linkebal 20 november 2014 21:37
Deze blijft ook echt mooi

[sporza.be]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen