Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Opleidingsploeg Astana: opnieuw een positieve renner

Gepost door JW 
JW 19 november 2014 12:15
UCI statement on Victor Okishev

19 November 2014


The Union Cycliste Internationale (UCI) announces that it has notified UCI Continental Team Astana Kazakh rider Victor Okishev of an Adverse Analytical Finding of Anabolic Androgenic Steroids in a sample collected at the Asian Cycling Championships on 29 May 2014.

The rider has the right to request and attend the analysis of the B sample.

In accordance with UCI Anti-doping Rules, the rider has been provisionally suspended until the adjudication of the affair.

At this stage of the procedure, the UCI will not comment any further.
JW 19 november 2014 12:25
Na Davidenok de tweede renner uit dat opleidingsteam.
Na de Iglinski's bij het WT-team.


Het bevestigt alleen maar dat er bij Astana afgelopen jaar veel mis was bij de interne begeleiding. Maar dat was al duidelijk.
Ik ben wel benieuwd naar de stappen die ze gaan nemen om herhaling volgend jaar te voorkomen.
TomDJ 19 november 2014 12:57
Allemaal individuele gevallen.
De ploegleiding treft geen blaam, ze wisten niets.

Wordt wel tijd dat de (opleidings)ploeg wat beter gaat opletten...
Ron Meijers 19 november 2014 14:16
Is incidenteel, niet structureel. smileys with beer
Adrie2 19 november 2014 14:23
Individuele actie...kan Vino niets aan doen. Lars en Lieuwe: vooral bij Astana blijven thumbs down
JW 19 november 2014 17:23
Ik weet niet in hoeverre Vino betrokken is bij de opleidingsploeg, en of fouten daar hem mogen worden aangerekend. Ik betwijfel dat.

Dit geval onderstreept alleen maar dat er in de begeleiding van beide Astana-teams zaken belangrijk moeten verbeteren. En daar heeft Vino wèl invloed op.
Het lijkt me wel zeker dat de UCI beide teams volgend jaar kritisch zal volgen, en dat herhaling grote consequenties zal hebben.
Massimo 19 november 2014 17:29
Hij is volgens mij algemeen directeur van het hele Astanaproject, en dus altijd eindverantwoordelijke. Vergelijkbare functie die Theo de Rooy had.
JW 19 november 2014 17:50
Dat maakt hem dan inderdaad meer verantwoordelijk.
Slimmerd 19 november 2014 22:54
Tijd voor een schorsing van deze hele boevenbende, even de pedalen niet teisteren, maar gezellig als ploeg op de strafbank thuis de koers kijken!
El Chaba 19 november 2014 23:38
Laten we er eens van uit gaan dat onder leiding van Vinoukourov inderdaad dopinggebruik wordt gefaciliteerd bij Astana.
Dan heb ik twee vragen aan de onderbuikspreekpoppen alhier:

1. Zou Vinokourov dan zo dom zijn om zijn opleidingsploeg daar bij te betrekken??
2. Zou Vinokourov dan zo dom zijn om dat met ouderwetse dopingproducten als EPO en anabole steroïden te doen??

Indien zelfs één van beide vragen met nee moet worden beantwoord adviseer ik jullie toch iets verder te kijken dan je neus lang is. Langer dan de mijne zelfs en dat wil wat zeggen. smiling smiley
Andere Peter 20 november 2014 00:40
Met mijn neus is dat nog best een aardig eind. tongue sticking out smiley

Als er nu iets is dat we geleerd hebben, dan is het wel dat de meeste dopingzaken ontstonden in situaties waarbij de ploegleiding de andere kant opkeek en de renners in de gelegenheid brachten om doping te gebruiken, niet actief dopinggebruik ontmoedigden, er niet intern op controleerden en rode vlaggen negeerden.

Je hoeft anno 2014 niet meer actief zelf de spuiten in de renners te zetten of het bloed op te slaan om toch terecht het predikaat dopingploeg te krijgen.

Zou Vinokourov dan zo dom zijn dat hij nog altijd de andere kant opkijkt?? - Ja.
El Chaba 20 november 2014 09:22
Ik had het over faciliteren in de meest gangbare en ruime zin van het woord 'faciliteiten verlenen' à la bijvoorbeeld Festina of Gewiss destijds. Zo wordt het mij ook bedoeld in de reacties van prikkers als Slimmerd en Adrie2.
De enge interpretatie daarvan is 'vergemakkelijken' en daar zou je met een beetje goede wil inderdaad ook 'de andere kant opkijken' mee kunnen bedoelen. Maar dat was dus niet zoals in ieder geval ik het bedoelde.
Leon 20 november 2014 13:59
Wanneer DE grote wielerheld van een land ondanks een flinke schandvlek nog steeds op handen gedragen wordt, mag je ervan uitgaan dat de talentvolle jeugd wat minder terughoudend tegenover doping staat dan in een land zoals Duitsland, waar de voormalige grootheden nu worden uitgekotst. Dat staat m.i. dus los van het huidige optreden van Vino.
Massimo 20 november 2014 15:01
De verwachting is dat de UCI binnen twee weken uitspraak doet over het wel of niet behouden van de WT-licentie voor Astana. Bij een eventueel njet voorzie ik een hete winter met slopende rechtszaken en gedoe dat wellicht tot aan Parijs-Nice zal voortduren.
veluweracer 20 november 2014 16:14
De ervaring ontbreekt ze overduidelijk, wordt tijd dat ze daar gaan investeren in Spaanse, Belgische of Italiaanse artsen.
Blueprint 20 november 2014 16:17
Het is gewoon een complot om Vino in diskrediet te brengen.
JW 20 november 2014 19:55
Nibali

Het zijn geen leuke tijden voor wielerteam Astana. De Kazachse WorldTour-formatie kreeg gisteren te maken met het vierde dopinggeval in nauwelijks twee maanden tijd.

Vincenzo Nibali denkt dat het vandaag de dag niet mogelijk is voor renners om ongestraft doping te gebruiken. Dat stelt de winnaar van de Tour 2014 in een interview met The Guardian.

Vier keer prijs
De reeks dopinggevallen bij Astana begon met de broertjes Valentin en Maxim Iglinskiy (oud-winnaar Luik-Bastenaken-Luik). Zij werden betrapt op het gebruik van epo. De volgende in het rijtje was stagiair Ilya Davidenok, de 22-jarige Kazach bediende zich van anabole steroïden. Als klap op de vuurpijl raakte gisteren bekend dat ook Victor Okishev van het opleidingsteam van Alexander Vinokourov tegen de dopinglamp is gelopen.

Gevoel van woede
Maxim Iglinskiy reed samen met Nibali de Tour en de Siciliaan is dan ook snoeihard: ,,Naast de voor de hand liggende reactie van woede, overheerste bij mij het gevoel dat dit ongelofelijk stom is. Het was niet logisch. Hij had net zijn contract verlengd en geen groot doel om na te streven. Onze sponsors in Kazachstan waren hier totaal niet blij mee. Zij voelden zich enorm verraden omdat hij een Kazachse renner is'', aldus Nibali.,,Alles wat we proberen te bereiken kan in gevaar worden gebracht door één renner. Daarom is het ook zo verontrustend. Één fout kan enorm veel kapot maken.''

Geen deel van trainingsgroep
De 30-jarige Haai van Messina relativeert het feit dat Iglinskiy een van de renners was die hem aan zijn Tour-zege hielp. ,,Hij maakte geen deel uit van mijn trainingsgroepje. Ik heb een ploegje van zeven renners en hij hoorde daar niet bij. De laatste twee leden van de Tour-selectie zijn op het laatste moment gekozen. Zij waren er om de selectie op te vullen.''
[AD]


Boom

Nog voordat Lars Boom zijn eerste meters maakt in een Astana-shirt, wordt hij al geconfronteerd met het dopingnieuws van de Kazachse ploeg. "Daar baal ik stevig van."

De Nederlandse renner, die in augustus al een contract overeenkwam met Astana, hoorde woensdag alweer van het vierde positieve geval. Dit keer een renner van de opleidingsploeg, de Kazach Viktor Okisjev. Hij leverde, net als talent Ilija Davidenok in augustus, een plas in met daarin sporen van anabole steroïden.

In oktober werden Maksim en Valentin Iglinski, twee broers uit de profploeg, al betrapt op epo-gebruik.

Maandag op trainingskamp

Boom wil er niet veel over kwijt. "Maandag zie ik ze voor het eerst op een trainingskamp in Italië." Naast Boom rijdt ook Lieuwe Westra in 2015 voor Astana, de ploeg die dit jaar met Vincenzo Nibali de Tour de France won.

Of Nibali, Westra en Boom wel aan de start staan van de Tour in Utrecht is nog de vraag. De UCI onderzoekt of het de Kazachse formatie wel een WorldTour-licentie zal verlenen. Een woordvoerder van de internationale wielrenunie liet weten dat "eind november, begin december een beslissing zal worden genomen".

[NOS]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen