Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geen actie tegen Boogerd door Belgische bond

Gepost door TomDJ 
TomDJ 19 november 2014 20:18
NU.nl:

De Belgische wielerbond gaat toch geen actie ondernemen tegen Michael Boogerd. Het dossier met de dopingbiecht van de oud-wielrenner is weg uit België.

''Het dossier is weer terug bij de Internationale Wielrenunie. Ik weet niet of de UCI er nu nog een zaak van gaat maken'', zei directeur Herman Ram van de Dopingautoriteit woensdag.

De Belgische bond kwam in oktober plotseling met de mededeling dat het alsnog een onderzoek was gestart naar Boogerd, die in maart 2013 bekende dat hij zich aan doping had bezondigd in zijn carrière.

De Dopingautoriteit overhandigde in juni 2013 het dossier met de bekentenis aan België, omdat Boogerd op een Belgische licentie fietste.

De oud-renner zelf was nogal verbaasd over de actie van de Belgische bond, ruim anderhalf jaar na zijn biecht. Hij kondigde aan een advocaat in de arm te nemen en niet met de bond in gesprek te gaan.
Robert Koopman 19 november 2014 20:21
Grappig dat B en zijn advocaat dit besluit nog niet eens weten.....
Eindhovuh 19 november 2014 20:48
JW 19 november 2014 21:17
Dat viel te verwachten.

Nu nog die UV-stal uitmesten.
Als ze dat niet al vergeten zijn.
Andere Peter 19 november 2014 22:05
Dat is geheel in lijn met de eerste keer dat het nieuws brak, dat de Belgen Boogerd zouden willen spreken. Ook toen las Boogerd het in de krant.
Robin 19 november 2014 22:12
Logisch, voor je weet komen er ook Belgische namen naar voren.
Sub Culture 20 november 2014 08:20
Die stal werd bij ons jaren terug al uitgemest.
Voor de rest volgde.
Eindhovuh 20 november 2014 08:45
Echt? Zijn Lefevre en co dan ooit serieus aangepakt? En de spaanse wonderdokter van die ploeg?
Of een serieus onderzoek naar de zaak Vansevenant en het toevallig briljante rijden van de renners van die ploeg in die periode?
Om maar wat te noemen..
Walnoot 20 november 2014 11:14
Ja, en besloten dat het beter niet naar buiten gebracht kon worden. Belgie heeft het al zwaar genoeg. Moet je eens kijken wat er nog van dat kleine beetje Vlaamse zelfrespect overblijft als opeens blijkt dat Nys, Boonen en die paar andere sporters van internationale allure (ja, ik zie de ironie) die ze hebben, jaren lang gedopeerd hebben. Dan vervalt het in dezelfde soort zelfhaat waar Wallonië al aan ten prooi is gevallen. En is Brussel, het centrum van de Europese politiek, opeens een enclave in een derdewereldland. Beetje doordenken, kom op man.
Roger de Wael 20 november 2014 15:57
veluweracer 20 november 2014 16:16
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Echt? Zijn Lefevre en co dan ooit serieus
> aangepakt? En de spaanse wonderdokter van die
> ploeg?
> Of een serieus onderzoek naar de zaak Vansevenant
> en het toevallig briljante rijden van de renners
> van die ploeg in die periode?
> Om maar wat te noemen..

Vansevenant wilde toen toch zijn hond opvoeren?
Ger 20 november 2014 16:27
Te lezen door Thomas Dekker bij wielerland over de dopingcultuur in andere landen:

Dekker: 'Jammer dat ik mijn talent wat vergooid heb'

donderdag 20 november 2014
ImageThomas Dekker maakte onlangs bekend dat hij een aanval wil doen op het werelduurrecord. De ex-renner van Garmin werd in 2007 betrapt op het gebruik van epo en liet sindsdien geen opvallende uitslagen meer noteren. In Het Nieuwsblad legt hij uit waarom.

"Er is niet één specifieke reden: het heeft te maken met zelfvertrouwen en na verloop van tijd ook met je positie in de ploeg. Met Ryder Hesjedal en Daniel Martin hadden we renners die wel scoorden, dus moest ik voor hen gaan rijden. Het heeft een tijdlang pijn gedaan, maar de laatste maanden was ik gewoon een goede ploegrenner." Er wordt vaak gesproken over een Thomas Dekker vóór zijn dopingtest en na zijn dopingtest. "Maar op mijn zeventiende en achttiende was ik wel de beste van de wereld. Zonder doping. En toen ik overging naar de profs, won ik ook meteen koersen zonder doping. In mijn eerste jaar als renner heb ik nooit doping aangeraakt. Dan word je daarin betrokken, omdat iedereen het om je heen doet. Of ik spijt heb? Spijt is te makkelijk, maar het blijft wel jammer dat ik mijn talent wat vergooid heb."

Na de positieve test van Dekker vielen ook onder andere Lance Armstrong en Michael Boogerd van hun voetstuk. "Het heeft het voor mij allemaal makkelijker gemaakt. Want destijdens was ik de eerste grote Nederlandse renner die op epo was betrapt. Mijn kop moest er toen af als dé Nederlandse renner van dé Nederlandse ploeg. Nu hoor je vaak: maar iedereen deed het toch? Ook al praten jullie daar in België niet graag over. Maar ik kan wel vertellen dat veel van die Belgische renners nog sneller reden dan wij. In Spanje en Italië is er nog een heel andere cultuur. Daar kun je dit soort gesprekken niet eens hebben."
JW 20 november 2014 19:03
Jullie waren eerder met die schoonmaakbeurt. Zeker.
Maar dat wil niet zeggen dat het daarna ook schoon blijft.
Quarantanove 20 november 2014 19:41
Dat geldt natuurlijk ook voor NL.
JW 20 november 2014 20:33
Ook dat is waar.

Het verschil is alleen dat in België nog vrij recent een aantal sporters ontmaskerd zijn als gebruikers van verboden middelen (UV-behandeling), waarbij het nog niet duidelijk is of daadwerkelijk tot vervolging zal worden overgegaan.
Dit nog geheel los van een aantal andere zaken die in achterliggende jaren aanleiding gaven tot vragen, maar niet tot actie.
Andere Peter 21 november 2014 17:08
Was dat een schoonmaakbeurt? Dat impliceert bewuste actie. Ik had eerder het idee dat de etter als vanzelf door de huid kwam, zichtbaar werd en daardoor eventjes niet meer genegeerd kon worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen