Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tom Dumoulin is renner van het jaar 2014

Gepost door lodjan 
lodjan 24 november 2014 21:36
Dumoulin verrassende winnaar

Van onze Telesportredactie
Tom Dumoulin is in een vol Theater aan de Parade in Den Bosch verrassend uitgeroepen tot beste wielrenner van het jaar 2014. Hij kreeg de Gerrit Schulte Trofee overhandigd.

Dumoulin had dit jaar concurrentie van Niki Terpstra en Lars Boom, die in tegenstelling tot hemzelf wél een grote zege boekten. Zo won Terpstra de klassieker Parijs-Roubaix en zorgde Boom sinds vele jaren weer eens voor een dagsucces in de Ronde van Frankrijk.
Dumoulin eindigde in de tijdrit van de Tour de France als 2e en pakte een bronzen medaille tijdens het WK tijdrijden. In de Eneco Tour won hij wel de race tegen de klok en de Limburger kroonde zich ook Nederlands kampioen tijdrijden. Daarmee reed Dumoulin dus een veel constanter seizoen dan Terpstra en Boom.
Wilco Kelderman werd uitgeroepen tot het talent van het jaar en Marianne Vos kreeg bij de vrouwen de eretitel voor de 9e keer op rij toebedoeld
lodjan 24 november 2014 21:51
Jaar Winnaar
1955 Arie van Vliet
1956 Frans Mahn
1957 Jan Derksen
1958 Gerrit Schulte
1959 niet uitgereikt
1960 Ab Geldermans
1961 Michel Stolker
1962 Jo de Roo
1963 Peter Post
1964 Jan Janssen
1965 Jan Janssen
1966 Jan Janssen
1967 Jan Janssen
1968 Jan Janssen
1969 niet uitgereikt
1970 Peter Post
1971 Leijn Loevesijn
1972 Joop Zoetemelk
1973 Joop Zoetemelk
1974 Roy Schuiten
1975 Hennie Kuiper
1976 Joop Zoetemelk
1977 Hennie Kuiper
1978 Joop Zoetemelk
1979 Joop Zoetemelk
1980 Joop Zoetemelk
1981 Joop Zoetemelk
1982 Joop Zoetemelk
1983 Jan Raas
1984 Gerrie Knetemann
1985 Joop Zoetemelk
1986 Adrie van der Poel
1987 Erik Breukink
1988 Steven Rooks
1989 Jelle Nijdam
1990 Erik Breukink
1991 Frans Maassen
1992 Frans Maassen
1993 Erik Breukink
1994 Erik Breukink
1995 Danny Nelissen
1996 Jeroen Blijlevens
1997 Léon van Bon
1998 Michael Boogerd
1999 Michael Boogerd
2000 Erik Dekker
2001 Erik Dekker
2002 Michael Boogerd
2003 Michael Boogerd
2004 Erik Dekker
2005 Pieter Weening
2006 Michael Boogerd
2007 Lars Boom
2008 Robert Gesink
2009 Robert Gesink
2010 Robert Gesink
2011 Bauke Mollema
2012 Niki Terpstra
2013 Bauke Mollema
2014 Tom Dumoulin
Marcos 24 november 2014 22:06
Heb zo het idee dat Terpstra niet zo lekker ligt bij de oud-renners..
Niels 24 november 2014 22:39
Stiekem wel terecht. Niki heeft de grote vis gevangen, maar Tom was eigenlijk bijna het hele jaar goed.
Blueprint 24 november 2014 22:47
Terpstra won een monument, Dumoulin geen enkele koers van betekenis. Zal wel te maken hebben met Terpstra's eerdere fratsen m.b.t. deze prijs.
lodjan 24 november 2014 22:48
Zoetemelk won 9 keer de Gerrit Schulte Trofee, Janssen en Boogerd 5 keer, Breukink 4 keer en E. Dekker en Gesink 3x.
Mede door de overmacht van Zoetemelk haalden grootheden als Kuiper (2x), Raas, Knetemann, Rooks, Van der Poel (allen 1x) en Van der Velde en Winnen (geen) naar mijn gevoel minder Gerrit Schulte trofeeën dan ze naar mijn gevoel verdienen (in vergelijking met Boogerd/Dekker/Gesink).
Quarantanove 24 november 2014 22:58
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zoetemelk won 9 keer de Gerrit Schulte Trofee,
> Janssen en Boogerd 5 keer, Breukink 4 keer en E.
> Dekker en Gesink 3x.
> Mede door de overmacht van Zoetemelk haalden
> grootheden als Kuiper (2x), Raas, Knetemann,
> Rooks, Van der Poel (allen 1x) en Van der Velde en
> Winnen (geen) naar mijn gevoel minder Gerrit
> Schulte trofeeën dan ze naar mijn gevoel
> verdienen (in vergelijking met
> Boogerd/Dekker/Gesink).
thumbs up De winnaars vanaf zo ongeveer 1995 zouden t.o.v. de renners in de periode daarvoor niet eens genomineerd zijn.
lodjan 24 november 2014 23:01
Ik zou ook op Dumoulin stemmen. Hij had een constant seizoen met (enkele zeer) goede prestaties en stond hoger dan Terpstra op de rankings (World Tour, CQ, PCS, overwinningen/podia).
Terpstra was in Parijs-Roubaix niet de sterkste, maar profiteerde van de ploegentactiek. Daarnaast is ie door zijn fratsen niet geliefd in het peloton en een deel van het Nederlandse publiek en inderdaad ook niet bij de 'club van 48'.
sijbriskie 25 november 2014 00:26
Ik ben ook geen groot fan van de persoon Terpstra, maar heb toch het gevoel dat hij hier enigszins genaaid word. Dwars door Vlaanderen (op grootse wijze) winnen én Parijs-Roubaix (Qatar vergeet ik dan nog maar even voor het gemak) en dan tóch niet verkozen worden...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2014 00:26 door sijbriskie.
lodjan 25 november 2014 00:28
Peter Post, Jan Raas, Hennie Kuiper en Servais Knaven werden ook geen wielrenner van het jaar toen ze Parijs Roubaix wonnen. Dat deed Jan Janssen wel, maar die won in '67 ook oa de Vuelta, de groene trui en een etappe in de Tour. Parijs Roubaix is een schitterende koers om naar te kijken, maar winst in Roubaix levert nog niet automatisch de titel 'Wielrenner van het jaar' op. Voor mij is Tom Dumoulin een goede keus, Terpstra is misschien wielrenner van het voorjaar.
sijbriskie 25 november 2014 00:31
Maar Terpstra heeft dus meer gewonnen dan alleen Roubaix. Dwars door Vlaanderen is een koers die telt. Qatar natuurlijk veel minder, maar toch. Dumoulin is inderdaad het hele seizoen regelmatig geweest, maar heeft niks substantieels gewonnen.
Cecchini 25 november 2014 00:32
Dumoulin is wereldtop. Terpstra en Boom niet, en zijn al helemaal niet sympathiek. Dat Boom bij Astana zit en Terpstra bij Quick Step zegt wat dat betreft al voldoende, ook hun kijk over medische begeleiding is daarmee verklaard.
D. Marrage 25 november 2014 00:55
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marianne Vos kreeg bij de vrouwen de eretitel voor de 9e keer op rij toebedoeld

Vast niet zo bedoeld.
Blue 25 november 2014 00:57
Dumoulin mag voorlopig nog even dromen over het winnen van een pro-tour wegwedstrijd, leuk dat tijdrijden, maar wat heb je er aan in etappekoersen als je niet kan klimmen met de beste? Daarbij is de amusementen waarde van een tijdrit ook 0,0, geef dan maar liever een splijtende demarrage. In de topsport telt alleen winnen. De 2e plekken van Michael Boogerd zijn we ook allang allemaal vergeten hoor. Liever gehad dat ze direct Wilco Kelderman wielrenner van het jaar hadden gemaakt inplaatst van hem te selecteren voor die zogenaamde talentenbokaal.
Andere Peter 25 november 2014 01:54
Grappig. Zo was Zoetemelk weer het slachtoffer van de overmacht van Merckx en Hinault.
lodjan 25 november 2014 08:38
D. Marrage Schreef:
-------------------------------------------------------
>> lodjan Schreef: Marianne Vos kreeg bij de vrouwen de eretitel voor de 9e keer op rij toebedoeld
> Vast niet zo bedoeld.


Ik weet ook niet wat 'onze telesportredactie' hiermee bedoelt.
lodjan 25 november 2014 08:43
Post, Raas en Kuiper (en ook Knaven) hebben ook meer gewonnen dan alleen Roubaix, en zij werden ook geen wielrenner van het jaar.
JW 25 november 2014 09:07
Of iemand sympathiek is of bij welke ploeg hij rijdt zou m.i. geen rol mogen spelen.

Maar Dumoulin is wereldtop bij het tijdrijden. Dat volstaat m.i.
rustdag 25 november 2014 09:09
Bij een jury sport wint niet altijd de beste.
lodjan 25 november 2014 09:13
Niki Terpstra reed vandaag naar Den Bosch in de veronderstelling voor de tweede keer in zijn loopbaan te worden uitgeroepen tot Wielrenner van Jaar. De Noord-Hollander won dit jaar Dwars door Vlaanderen en de Ronde van Qatar, maar vooral door zijn zege in de klassieker Parijs-Roubaix leek de Gerrit Schulte Trofee voor hem klaar te staan. De keuze viel op Tom Dumoulin. ,,Ik ben verrast,'' erkende Terpstra. ,,Ik dacht dat het wel voldoende was wat ik dit jaar heb laten zien.''

Voor Dumoulin (24) was het de eerste keer dat hij de verkiezing won. Behalve Terpstra waren Lars Boom, mountainbiker Michiel van der Heijden en veldrijder Lars van der Haar zijn concurrenten. De renner van Giant-Shimano brak dit jaar door als internationaal erkend tijdrijder. Hij won zijn eerste koers als beroepsrenner in de race tegen de klok in het Critérium International, werd nationaal kampioen op het onderdeel, won de tijdrit in de Eneco Tour en werd derde bij het WK tijdrijden in Ponferrada. Dumoulin werd de opvolger van Bauke Mollema.

,,Ik ben wel een beetje verbaasd,'' erkende Dumoulin. ,,Met Niki met Parijs-Roubaix en Lars met zijn winst in een Touretappe moest ik concurreren met twee renners met twee echte uitschieters. Ik heb het meest constante seizoen gereden. Blijkbaar wordt dat gewaardeerd.''

Terpstra beet ondertussen op zijn tong. De keuze voor Dumoulin was slecht gevallen. ,,Misschien ben ik niet lief genoeg, misschien denken ze terug aan 2012.'' Terpstra werd toen wel verkozen, maar had zich vooraf kritisch uitgelaten over de keuze voor de genomineerden.

De keuze wordt bepaald door de in de Club 48 verzamelde oud-renners, terwijl ook via De Telegraaf gestemd kon worden. De lezers van die krant gaven de voorkeur aan Terpstra, maar de invloed van de oud-renners bracht de hoofprijs bij Dumoulin: 'the next big thing', zoals wereldkampioen tijdrijden Bradley Wiggins hem al omschreef.
AD
Chuparuedas 25 november 2014 10:19
Als Dumoulin wereldtop is in het tijdrijden, dan is Terpstra het in de stenenklassiekers, met zeges in Roubaix, DdV en korte klasseringen in E3. Dat Dumoulin wint is een kwestie van rancune van die oud-profs, hetgeen de verkiezing tot een farce maakt.
Meneer 60% 25 november 2014 10:32
Chuparuedas Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Dumoulin wereldtop is in het tijdrijden, dan
> is Terpstra het in de stenenklassiekers, met zeges
> in Roubaix, DdV en korte klasseringen in E3. Dat
> Dumoulin wint is een kwestie van rancune van die
> oud-profs, hetgeen de verkiezing tot een farce
> maakt.

thumbs up
Dit dus...
Dumoulin hoort, kijkend naar dit jaar, tussen plek 2 en 5 in de tijdrithierarchie thuis. Terpstra zit ook bij de top-5 als het om kasseienklassiekers gaat. (En VD Haar is wereldtop in de modder-folklore, dus als we zo gaan redeneren had hij ook kunnen winnen).
Als Dumoulin wereldkampioen tijdrijden was geworden (weegt wat mij betreft evenzwaar als PR), dan had je een punt van discussie gehad. Dan had je kunnen zeggen dat Dwars door Vlaanderen evenzwaar weegt als een Nederlandse tijdrittitel. En de eindzege in Qatar evenzwaar als een etappe in de Enecotour. Nu is Terpstra absoluut genaaid. Het zijn overwinningen die bijblijven, geen regelmatige seizoenen.
Heb 10x meer met de persoon Dumoulin dan met die vervelende Terpstra die voor die vervelende ploeg rijdt. En toch had iedereen met een wielerhart voor Terpstra moeten kiezen.
Hangmat 25 november 2014 10:47
Ik gun het Dumoulin wel, maar kan moeilijk bevestigen dat ik het terecht vind. Het gaat bij wielrennen uiteindelijk om het winnen van grote prijzen en daar is Terpstra toch echt het beste in geslaagd. En of hij dan wel of niet een eikel is doet volledig niet ter zake.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2014 10:47 door Hangmat.
sijbriskie 25 november 2014 10:57
Dát zou toch ook onterecht geweest kunnen zijn? Bovendien gaat het hier niet om Post, Raas, Kuiper etc maar om de vergelijking Terpstra- Dumoulin.
Velodroom 25 november 2014 11:32
Ik zou in mijn overweging meegenomen hebben, dat Terpstra iets te vroeg in de "rondvaartboot" stapte, terwijl Dumoulin tot op het laatst voor Nederlandse begrippen een opvallende rol bleef spelen.
Linkebal 25 november 2014 11:35
Ik zou als wielrenner van het jaar nooit iemand kiezen waarvan algemeen verwacht wordt dat ie nog veel beter gaat worden. Liever iemand die op zijn hoogtepunt is, zoals Terpstra. Geef Dumoulin de prijs maar als ie zijn volledige potentieel benut heeft en bijvoorbeeld een Tourtijdrit of WK tijdrijden heeft gewonnen.
sijbriskie 25 november 2014 11:54
Als je na het winnen van Dwars door Vlaanderen én Parijs-Roubaix nóg niet in de rondvaartboot mag stappen...dat is tegen Neil Armstrong zeggen: "Zeg Neil, leuk en aardig allemaal hoor, die maan...maar we gaan je pas huldigen als je op Mars bent geweest - beide beentjes op de grond!' .
Velodroom 25 november 2014 11:58
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou als wielrenner van het jaar nooit iemand
> kiezen waarvan algemeen verwacht wordt dat ie nog
> veel beter gaat worden. Liever iemand die op zijn
> hoogtepunt is, zoals Terpstra. Geef Dumoulin de
> prijs maar als ie zijn volledige potentieel benut
> heeft en bijvoorbeeld een Tourtijdrit of WK
> tijdrijden heeft gewonnen.

Bij Marianne Vos hebben ze gelukkig niet zo lang gewacht.
Velodroom 25 november 2014 12:17
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je na het winnen van Dwars door Vlaanderen én
> Parijs-Roubaix nóg niet in de rondvaartboot mag
> stappen...dat is tegen Neil Armstrong zeggen: "Zeg
> Neil, leuk en aardig allemaal hoor, die
> maan...maar we gaan je pas huldigen als je op
> Mars bent geweest - beide beentjes op de
> grond!' .

In mijn beleving stapte Nikki niet meer uit de rondvaartboot. "Verrek, ik won", bleef zijn langspeelplaat draaien.
Dit doet allemaal niks af aan zijn mooie overwinningen, maar daarna is voor de rest van 2014 nog heel veel water door de Maas, ehh, ik bedoel de Rijn, gestroomd. smiling smiley
Linkebal 25 november 2014 12:19
Die werd dan ook in d'r eerste profjaar wereldkampioen
Velodroom 25 november 2014 12:35
Linkebal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die werd dan ook in d'r eerste profjaar
> wereldkampioen

Zeker, maar werd pas veel later dominant. Remise dan maar!
lodjan 25 november 2014 12:48
Mooie wielerdiscussie, maar omstreden uitslag
DINSDAG, 25 NOVEMBER 2014, 11:14 WIELRENNEN

Verdeeld en verbaasd reageerde de wielerwereld maandagavond nadat de Wielrenner van het Jaar bekend was gemaakt. Niet de winnaar van Parijs-Roubaix, Niki Terpstra, maar Tom Dumoulin ging er met de trofee vandoor.

Zelfs de voorzitter van de Club van 48, de commissie die zich buigt over de ereprijzen, was het er niet mee eens. "Ik heb op Terpstra gestemd. Hij heeft één van de mooiste klassiekers ter wereld gewonnen", aldus Theo de Rooij. "Ik begrijp persoonlijk niet dat anderen niet op hem gestemd hebben."

Er woedde een flinke discussie onder de leden van de commissie. Dumoulin kreeg 53 stemmen, Terpstra 36. In totaal brachten 95 van de 110 leden hun stem uit.
"Het was een mooie, wielerinhoudelijke discussie. Let wel, het ging niet over of de uitslag terecht was. Dumoulin kreeg de meeste stemmen en heeft dus terecht gewonnen", aldus De Rooij. "Maar het was een discussie over het verschil tussen Dumoulin aan de ene kant, die een constant seizoen heeft gedraaid en uitblonk in tijdritten, en Terpstra anderzijds. Hij had een supermaand in het voorjaar en heeft kunnen profiteren van een collectief."

Opvallend blijft de uitslag wel. In een jaar waarin Nederland voor het eerst sinds 2001 een grote klassieker won én voor het eerst sinds 2005 weer eens een zege in een Tour-etappe mocht begroeten (Lars Boom), gaat de jaarprijs naar iemand anders. Het roept vragen op. “In onze commissie zitten 110 leden. De overgrote meerderheid is nog actief in de wielerwereld. Het zijn niet alleen sigaarrokende oude mannen die boven een perzisch tafelkleedje en achter een metalen asbak hun stem uitbrengen", zegt De Rooij, in een poging het clichébeeld over de Club van 48 weg te nemen.

Net als De Rooij gaven ook oud-renners Erik Breukink, Steven de Jongh en Erik Dekker toe op Terpstra te hebben gestemd. Oud-bondscoach Egon van Kessel koos voor Dumoulin. "Zelden is het zo moeilijk geweest een weloverwogen keuze te maken. Gezien de overwinningen zou zonder enige twijfel voor Terpstra moeten zijn gekozen, maar dan hoef je mensen geen keuze te laten maken en is een eenvoudig rekenprogramma voldoende om te bepalen wie de renner van het jaar is", zei Van Kessel.

De Rooij sloot niet uit dat een zekere mate van ‘fair play-gedachte’ heeft meegespeeld onder een aantal leden. Terpstra had in augustus een akkefietje tijdens de Eneco Tour. Hij werd gediskwalificeerd vanwege een schouderduw, een actie waarvoor hij later zijn verontschuldigingen aanbood. “Dat zou bij bepaalde leden een rol gespeeld kunnen hebben.”

Daarnaast heeft Terpstra in het verleden nog wel eens kritiek geuit op de commissie, die in 2012 in zijn ogen onterecht Lieuwe Westra en Lars Boom niet had genomineerd. Ook toen ging het geschil over wat er belangrijker is: een constant seizoen draaien of grote wedstrijden winnen.
thja 25 november 2014 13:43
Voor mij is Michiel van der Heijden renner van het jaar!
lodjan 25 november 2014 13:50
Die vind ik (meer dan Kelderman) talent van het jaar.
predator 25 november 2014 14:31
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die vind ik (meer dan Kelderman) talent van het
> jaar.

Dat verbaast me inderdaad meer dan Terpstra. Daar heeft ook het gedrag van Terpstra bij meegespeeld.
Hangmat 25 november 2014 15:18
predator Schreef:

> Dat verbaast me inderdaad meer dan Terpstra. Daar
> heeft ook het gedrag van Terpstra bij meegespeeld.


Het gedrag is totaal niet relevant in deze.
Hangmat 25 november 2014 15:19
De club van 48 met 110 leden. Mooi man
lodjan 25 november 2014 15:41
De club van 48 verwijst naar 1948. Toen werd Schulte wereldkampioen.
Eazster 25 november 2014 15:59
Ik vind ook dat Terpstra hem wel verdiend. met een monument op zak en een prachtige overwinning in Dwars door Vlaanderen heeft hij de sterkste troef.
Echter kan ik de keus voor Dumoulin wel Billijken . Niets staat op de hoogte met Roubaix ,maar zijn Medaille van het WK tijdrijden staat daar nog wel onder,maar natuurlijk wel boven Dwars door Vlaanderen
Vergeet ook niet dat Dumoulin 5e was in Zwitserland ,goed in Alberta en Canada (Leiderstrui + etappe) en nog een etappe heeft gewonnen in de Eneco Tour.
Ok scorebordjournalistiek ,maar Dumoulin was er in elk geval wel het hele jaar bij.
predator 25 november 2014 18:20
Hangmat Schreef:
-------------------------------------------------------
> predator Schreef:
>
> > Dat verbaast me inderdaad meer dan Terpstra.
> Daar
> > heeft ook het gedrag van Terpstra bij
> meegespeeld.
>
>
> Het gedrag is totaal niet relevant in deze.

Want?
predator 25 november 2014 18:20
Hangmat Schreef:
-------------------------------------------------------
> De club van 48 met 110 leden. Mooi man

Ja, lachen
Cecchini 25 november 2014 18:20
Onderstaande cijfers liegen niet, duidelijk is dat Tom Dumoulin all round Nederlands beste renner was in 2014. Terpstra won Parijs Roubaix door het koersverloop en een sterke ploeg om hem heen, niet omdat hij de beste in koers was. Johan van Summeren won hem ook ooit. Pec Zwolle won dit jaar met 5-1 in de bekerfinale van Ajax. Je gaat toch niet vertellen dat Pec Zwolle een betere ploeg is dan Ajax ?

Waarom worden de ereplaatsen van Dumoulin in Zwitserland, Tour, Quebec, Montreal, Eneco Tour (waarin hij veruit de beste was) zo onderbelicht. Zijn ereplaatsen had hij puur te danken aan eigen kracht en zeker niet aan zijn ondermaatse ploeg. Atletisch gezien kan er in Nederland niemand tippen aan Dumoulin.

Pro Cycling Stats

1. 1 - VALVERDE Alejandro Movistar Team 2.949 ››
2. 2 - CONTADOR Alberto Tinkoff-Saxo 2.140 ››
3. 3 - KRISTOFF Alexander Team Katusha 2.006 ››
4. 4 - KWIATKOWSKI Michal Omega Pharma - Quick-Step 1.840 ››
5. 5 - DEGENKOLB John Team Giant-Shimano 1.839 ››
6. 6 - GERRANS Simon Orica GreenEDGE 1.691 ››
7. 7 - SAGAN Peter Cannondale 1.636 ››
8. 8 - GILBERT Philippe BMC Racing Team 1.625 ››
9. 9 - NIBALI Vincenzo Astana Pro Team 1.556 ››
10. 10 - QUINTANA Nairo Movistar Team 1.418 ››
11. 11 - COSTA Rui Lampre-Merida 1.410 ››
12. 12 - FROOME Christopher Team Sky 1.377 ››
13. 13 - DUMOULIN Tom Team Giant-Shimano 1.377 ››
14. 14 - VAN AVERMAET Greg BMC Racing Team 1.369 ››
15. 15 - DéMARE Arnaud FDJ.fr 1.352 ››
16. 16 - VAN GARDEREN Tejay BMC Racing Team 1.329 ››
17. 17 - PERAUD Jean-Christophe AG2R La Mondiale 1.293 ››
18. 18 - BARDET Romain AG2R La Mondiale 1.262 ››
19. 19 - MAJKA Rafał Tinkoff-Saxo 1.252 ››
20. 20 - MARTIN Tony Omega Pharma - Quick-Step 1.228 ››
21. 21 - EVANS Cadel BMC Racing Team 1.220 ››
22. 22 - MARTIN Daniel Garmin Sharp 1.173 ››
23. 23 - MOLLEMA Bauke Belkin-Pro Cycling Team 1.156 ››
24. 24 - RODRíGUEZ Joaquim Team Katusha 1.140 ››
25. 25 - CANCELLARA Fabian Trek Factory Racing 1.120 ››
26. 26 - BOUHANNI Nacer FDJ.fr 1.118 ››
27. 27 - TERPSTRA Niki Omega Pharma - Quick-Step 1.103 ›

CQ Ranking

1. VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 25/04/1980 3152
2. CONTADOR VELASCO Alberto TCS 06/12/1982 2543
3. NIBALI Vincenzo AST 14/11/1984 2014
4. KRISTOFF Alexander KAT 05/07/1987 1964
5. KWIATKOWSKI Michal OPQ 02/06/1990 1948
6. DEGENKOLB John GIA 07/01/1989 1902
7. GERRANS Simon OGE 16/05/1980 1736
8. GILBERT Philippe BMC 05/07/1982 1696
9. SAGAN Peter CAN 26/01/1990 1606
10. QUINTANA ROJAS Nairo Alexander MOV 04/02/1990 1551
11. DEMARE Arnaud FDJ 26/08/1991 1501
12. FROOME Chris SKY 20/05/1985 1437
13. DUMOULIN Tom GIA 11/11/1990 1408
14. COSTA Rui Alberto Faria LAM 05/10/1986 1367
15. VAN AVERMAET Greg BMC 17/05/1985 1330
16. PERAUD Jean-Christophe ALM 22/05/1977 1312
17. MARTIN Tony OPQ 23/04/1985 1253
18. EVANS Cadel BMC 14/02/1977 1248
19. TERPSTRA Niki

UCI World Tour Ranking

1 VALVERDE BELMONTE Alejandro ESP19800425 MOVISTAR TEAM (MOV) 686
2 2 CONTADOR VELASCO Alberto ESP19821206 TINKOFF-SAXO (TCS) 620
3 3 GERRANS Simon AUS19800516 ORICA GREENEDGE (OGE) 478
4 4 FARIA DA COSTA Rui Alberto POR19861005 LAMPRE-MERIDA (LAM) 461
5 5 NIBALI Vincenzo ITA19841114 ASTANA PRO TEAM (AST) 392
6 6 QUINTANA ROJAS Nairo Alexander COL19900204 MOVISTAR TEAM (MOV) 346
7 7 FROOME Christopher GBR19850520 TEAM SKY (SKY) 326
8 8 KRISTOFF Alexander NOR19870705 TEAM KATUSHA (KAT) 321
9 20 MARTIN Daniel IRL19860820 GARMIN SHARP (GRS) 316
10 9 PERAUD Jean-Christophe FRA19770522 AG2R LA MONDIALE (ALM) 300
11 10 CANCELLARA Fabian SUI19810318 TREK FACTORY RACING (TFR) 286
12 11 RODRIGUEZ OLIVER Joaquin ESP19790512 TEAM KATUSHA (KAT) 286
13 12 DEGENKOLB John GER19890107 TEAM GIANT-SHIMANO (GIA) 278
14 30 GILBERT Philippe BEL19820705 BMC RACING TEAM (BMC) 272
15 13 SAGAN Peter SVK19900126 CANNONDALE (CAN) 263
16 14 KWIATKOWSKI Michal POL19900602 OMEGA PHARMA - QUICK-STEP CYCLING TEAM (OPQ) 257
17 15 ARU Fabio ITA19900703 ASTANA PRO TEAM (AST) 248
18 16 BARDET Romain FRA19901109 AG2R LA MONDIALE (ALM) 247
19 17 MOLLEMA Bauke NED19861126 BELKIN-PRO CYCLING TEAM (BEL) 246
20 18 MAJKA Rafal POL19890912 TINKOFF-SAXO (TCS) 241
21 19 DUMOULIN Tom NED19901111 TEAM GIANT-SHIMANO (GIA) 240
22 21 VAN GARDEREN Tejay USA19880812 BMC RACING TEAM (BMC) 219
23 22 VANMARCKE Sep BEL19880728 BELKIN-PRO CYCLING TEAM (BEL) 216
24 23 VAN AVERMAET Greg BEL19850517 BMC RACING TEAM (BMC) 210
25 24 WELLENS Tim BEL19910510 LOTTO BELISOL (LTcool smiley 204
26 25 TERPSTRA Niki NED19840518 OMEGA PHARMA - QUICK-STEP CYCLING TEAM (OPQ) 20
Massimo 25 november 2014 18:26
El Chaba 25 november 2014 19:10
Zo kan je alles er wel bij gaan halen. Dat kan ik ook. spinning smiley sticking its tongue out

Het feit dat Terpstra in zo'n sterke ploeg rijdt is natuurlijk ook vaak genoeg een nadeel i.p.v. een voordeel. Zelfde geldt omgekeerd voor Dumoulin die in een qua klassementsrenners behoorlijke zwakke ploeg rijdt. Terpstra mag nauwelijks drie maanden per jaar voor eigen kans gaan en moet verder toch ook vaak knechten, juist omdat hij in een ploeg rijdt die op alle vlakken wereldtoppers in huis heeft. Omgekeerd heeft Dumoulin het voordeel dat hij vrijwel altijd kopman kan spelen in de wedstrijden die hij rijdt omdat zijn ploeg op klassementsgebied ondermaats is. Ik denkt niet dat Dumoulin in Zwitserland vijfde was geworden als hij bij OPQ had gereden en dus had moeten knechten voor Tony Martin. Ik bedoel dus maar.

P-R is niet mijn wedstrijd en Terpstra al helemaal niet mijn renner maar laten we wel objectief proberen te blijven. Net als in bijna alle andere sporten telt toch vooral de winst en helemaal als het om een belangrijke wedstrijd gaat. P-R is nou eenmaal één van de slechts vijf monumenten en het was al ongelofelijk lang geleden dat zo'n monument door een Nederlander was gewonnen.

Als een Nederlander Wimbledon zou winnen en de rest van het jaar weinig zou presteren (dat was bij Terpstra overigens niet eens het geval) dan zouden we toch ook niet een andere Nederlander die het hele jaar behoorlijk gepresteerd had maar verder vrijwel niets had gewonnen tot beste tennisser van het jaar kiezen?
Topsport gaat om winnen, zeker als het om de belanrijke/grote wedstrijden gaat.
Cecchini 25 november 2014 20:07
Marin Cilic won dit jaar een Grand Slam, en Roger Federer niet. Ik verkies toch Roger Federer boven Cilic als tennisser voor het jaar 2014. Federer is de nummer 2 van de wereld, Cilic nummer 9.
Walnoot 25 november 2014 20:42
Heel sterke vergelijking. Als je het over pak hem beet Valverde en Gerrans gehad zou hebben. Zullen we die discussie nog eens ophalen? We hebben het hier over de nummers 21 en 26 van de wereld, daar maken die paar plaatsje het verschil zeker niet meer. En die 3e plaats op het WK TT is nou ook weer niet zo gek veel waard. Ik weet vrij zeker dat nog niet de helft van de prikkers hier zonder opzoeken de podia van de laatste drie WK's in die discipline kunnen opnoemen.

Alle respect voor Dumoulin, zeer groot talent, maar hij heeft misschien twee halve prestaties van formaat neergezet. Persoonlijk zou ik nog eerder Boom kiezen.

En nu we toch bezig zijn, als we op basis van regelmaat gaan stemmen, waarom nemen we dan niet Mollema? Die heeft ook heel het seizoen sterk gereden, maar dan wel resultaten gehaald in allerlei wedstrijden die er toe doen.
lodjan 25 november 2014 20:58
Mollema was niet beter dan Dumoulin qua regelmaat. Beiden hadden een regelmatig goed seizoen, maar Dumoulin heeft meer gewonnen (4 om 1) en staat in de meeste (regelmaat)rankings boven Mollema (CQ, PCS).
Eindhovuh 25 november 2014 22:37
Eindhovuh 25 november 2014 22:42
Als je aan renners in het peloton vraagt metwiens uitslagen ze dit jaar willen ruilen zullen weinigen voor Dumoulin kiezen.
Nee het niet kiezen van terpstra is niet op basis van prestaties.
Velodroom 26 november 2014 00:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je aan renners in het peloton vraagt metwiens
> uitslagen ze dit jaar willen ruilen zullen
> weinigen voor Dumoulin kiezen.
> Nee het niet kiezen van terpstra is niet op basis
> van prestaties.

Welke renner wil niet op de drempel van absolute wereldtop staan?
Die rondvaartboot kan altijd nog!
Prikdude 26 november 2014 01:21
Voor mij staan twee dingen vast:

I. Als de prestaties precies andersom waren geweest had Dumoulin ook gewonnen
II. Als Terpstra had gewonnen was er nauwelijks discussie over geweest

Dumoulin kan niets overleggen dat in de buurt komt van de zege van Parijs-Roubaix. Al zijn zeges waren tijdritten (waarvan 3 etappes) en wegen dus ook niet tegen de zege in een eindklassement (Qatar) en een semi-klassieker (Dwars door Vlaanderen) op. Reeds een verloren strijd maar Terpstra werd ook nog 6e in Vlaanderen, 2e in de E3, 5e in de Omloop, 3e op het WK ploegentijdrit en 2e op het NK.

In die laatste koers was Terpstra heer en meester: dankzij hem kon Langeveld eindelijk winnen. Dat onderstreepte hij nog aan de meet door Kreder, Veelers en Bos voor te blijven terwijl hij de hele dag in de weer was geweest. Een zilveren plak met een gouden randje.

Als Terpstra die fratsen in de Eneco Tour niet uit haalt eindigt hij daar waarschijnlijk 7e en staan ze in al die klassementen (nog) dichter bij elkaar.

Dan rest nog de vraag of je überhaupt een renner tot beste dient te verkiezen die als specialisme tijdrijden kent - en daar zijn (meeste) succes in of door behaald. Een discipline die bijkans dunbevolkter is dan het veldrijden of mountainbiken. Siutsou, Bobridge, Quaade, Barta, Malori, Dennis, Oliveira, Vorobyev, Kiryienka, Gruzdev. Een greep uit drie jaren top 10 van het WK Tijdrijden. Klinkt een beetje als Walsleben, Pauwels, Vantornout.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2014 01:23 door Prikdude.
lodjan 26 november 2014 07:46
Het kasseidokkeren (hoe mooi ik het ook vind om naar te kijken, net als veldrijden) is ook een niche binnen het wielrennen dat door slechts enkele renners goed wordt beheerst, en door veel renners wordt vermeden als het kan.
lodjan 26 november 2014 07:59
Boze Terpstra had jas al aan

Door Raymond Kerckhoffs en Hans Ruggenberg
Niki Terpstra stond in de lounge van het Theater al met zijn jas aan om te vertrekken, maar toonde zich een heer en besloot toch te blijven tijdens de verkiezing Wielrenner van het Jaar. Met de zege van Parijs-Roubaix op zak en een uitermate sterk voorjaar leek de Noord-Hollander de gedoodverfde favoriet om de Gerrit Schulte Trofee op te halen, maar de ’vakjury’ van oud-renners van de Club 48 besliste anders en wees Tom Dumoulin als winnaar aan.
Een dag later haalt de kasseienvreter van Assendelft thuis zijn schouders er nog maar eens over op. „Niks ten nadele van Dumoulin, want die heeft een geweldig jaar achter de rug. Absoluut. Maar nu je me het op de man af vraagt, kan ik me totaal niet vinden in de uitslag”, zegt de 30-jarige renner.
Cynisch
Een logische reactie van de man, die in de periode dat van hem verwacht wordt te pieken, dat ook heeft gedaan. Rit- en de eindwinst in de Ronde van Qatar, de semiklassieker Dwars Door Vlaanderen schreef hij op zijn naam en natuurlijk die geweldige overwinning in Parijs-Roubaix. „Ik weet ook niet wat ik zou moeten doen om de beste wielrenner van Nederland te worden? Misschien brons pakken in de tijdrit op het WK? Oh nee, dat heb ik met mijn ploeg ook al gedaan”, is hij terecht cynisch naar de keuzeheren.
„Wacht even, misschien ben ik wel derde geworden”, zegt hij met een knipoog. „Luister, ik was tijdens de bekendmaking even vijf minuten uit mijn doen, maar heb er toen in berust. Ik wilde direct de zaal verlaten, maar ik dacht dat plezier gun ik ze ook niet. De eerste tien minuten was ik echt boos, daarna liet ik het van me afglijden. De redenen die sommige oud-renners aandragen, kunnen mij niet overtuigen.”
OPQS-collectief
„Ik zou mijn zege in de Hel vooral aan de sterkte van het OPQS-collectief te danken hebben? Laat ik daar maar niets op zeggen. Ik zou niet heel het jaar op niveau hebben gepresteerd? De ploegentijdrit in Ponferrada ging niet vanzelf, hoor. En de Zesdaagse van Amsterdam heb ik ook nog gewonnen, toen het wegseizoen al klaar was. Dan kun je zeggen dat het maar een zesdaagse is, maar Yoeri Havik en ik hebben er wel voor moeten fietsen. En iedereen weet inmiddels onder welke moeilijke omstandigheden”, aldus Terpstra, die doelt op de zware val van Haviks’ opa Cees Stam, die in coma raakte.
„Ik wil echt niet zeuren, maar nu het me wordt gevraagd, ben ik gewoon eerlijk. Nogmaals, Dumoulin is een toprenner. Maar ik denk dat het grootste deel van de Club 48 mij niet heeft gekozen omdat ze mij niet zo’n aardige jongen vinden en Tom wel”, weet de Noord-Hollander, die twee jaar geleden ongezouten kritiek uitte op het nominatiebeleid van die Club 48.
„Ik denk dat een aantal dat heeft laten meewegen in hun keuze, omdat ik niet populair ben bij ze. En mijn actie in de Eneco Tour zal me ook wel minpunten hebben opgeleverd”, weet de Zaankanter, die werd gediskwalificeerd omdat hij Maarten Wijnants een ferme schouderduw gaf.
Verhit
Dat de discussie over de verkiezing van de Club van 48 behoorlijk verhit was, benadrukt ook de verdeeldheid tussen de oud-renners en welke argumenten er aangedragen moeten worden om iemand de Gerrit Schulte trofee toe te kennen. Op de vraag of Terpstra volgend jaar nog deel wil uitmaken van een verkiezing waar hij niet achter staat, blijft het eerst even stil…„Laat ik eerst maar zien of ik word genomineerd. Zoals ik er nu over denk, heb ik er weinig zin in.
lodjan 26 november 2014 12:54
Die kei thuis is de échte prijs voor Niki Terpstra

Door Thijs Zonneveld
En toen werd Niki Terpstra géén Wielrenner van het jaar. Het was een klein mysterie hoe dat mogelijk was, maar uiteindelijk maakt het niet veel uit. Echte zeges haal je op de fiets. Niet ernaast.

Hij won de sprint naar de garderobe met grote voorsprong. De zaal was nog niet eens leeg of Niki Terpstra stond maandagavond al met zijn jas aan, klaar om naar huis te gaan. Woest was hij. Hoe was het mogelijk dat hij níet was verkozen tot Wielrenner van het jaar?

Winnaar van een rit en het eindklassement in de Ronde van Qatar, winnaar van de zesdaagse van Rotterdam, winnaar van Dwars door Vlaanderen, tweede in de E3 Prijs, vierde in de Panne, vijfde in Omloop het Nieuwsblad, zesde in de Ronde van Vlaanderen, tweede op het NK, derde op het WK ploegentijdrit en, o ja: winnaar van Parijs-Roubaix. Dertien jaar won niet één Nederlander een voorjaarsklassieker, maar Terpstra brak de ban.

Het was niet genoeg voor de Club van 48, de oud-renners en -ploegleiders die de renner van het jaar (met een kleine inbreng van Telegraaf-lezers) kiezen. Tom Dumoulin ging met de eer lopen.

Die beslissing is op z'n zachtst gezegd omstreden. Hoe goed Dumoulin ook reed, hoe talentvol hij ook is: het is de vraag of zijn resultaten (derde bij het WK tijdrijden en winnaar van de tijdritten in de Eneco Tour, de Ronde van Alberta en die van het Critérium International) opwegen tegen Terpstra's voorjaar. Ja, Dumoulin was regelmatiger. Maar als dat de maatstaf is, had Bauke Mollema, de beste Nederlander in de WorldTour, net zo goed de renner van 2014 kunnen worden. En die was niet eens genomineerd.

Misschien schatte de Club van 48 het succes van Dumoulin écht hoger in dan die van Terpstra. Maar het kan ook zijn dat Terpstra de prijs betaalde voor zijn kritiek op nominaties van de Club in 2012. Kinderachtig, maar niets is uitgesloten in een Club waarin sommige leden veertig jaar na hun laatste koers nog steeds niet met elkaar in één auto naar het gala in Den Bosch willen rijden.

Maar hoeveel er ook over de uitslag te doen is: uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Natuurlijk, de prijs is een erkenning voor een goed jaar, maar meer ook niet. Bij juryverkiezingen draait het vaak om de gunfactor, niet om een platte vergelijking van prestaties, voor zover al mogelijk. Echte zeges behaal je op de fiets, niet ernaast.

Terpstra had maandag vijf minuten nodig om de relativiteit van zijn verlies in te zien. Hij hing zijn jas terug in de garderobe, bestelde een biertje en sloeg een arm om zijn vriendin. Misschien dat hij in de auto nog even heeft gevloekt. Maar bij thuiskomst vond hij een kei op zijn schoorsteenmantel: de échte prijs voor zijn seizoen.
Hangmat 26 november 2014 13:10
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hangmat Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > predator Schreef:
> >
> > > Dat verbaast me inderdaad meer dan Terpstra.
> > Daar
> > > heeft ook het gedrag van Terpstra bij
> > meegespeeld.
> >
> >
> > Het gedrag is totaal niet relevant in deze.
>
> Want?


Het is een wielerprijs, geen "wie is tofste wielrenner en heeft daarnaast ook aardig gereden" prijs.
sijbriskie 26 november 2014 14:30
sijbriskie 26 november 2014 14:33
Na zo'n voorjaar mág je wat mij betreft de rest van het seizoen in die boot blijven zitten, ook al stroomt er daarna nog zo veel water door de beek. smiling smiley
Blueprint 26 november 2014 14:36
Waarom moet die club van 48 eigenlijk (mee)bepalen wie er wint? Waarom niet gewoon een volksstemming?
sijbriskie 26 november 2014 14:40
Omdat Wim Kieft dan wint.
predator 26 november 2014 17:12
Hangmat Schreef:
-------------------------------------------------------
> predator Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hangmat Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > predator Schreef:
> > >
> > > > Dat verbaast me inderdaad meer dan
> Terpstra.
> > > Daar
> > > > heeft ook het gedrag van Terpstra bij
> > > meegespeeld.
> > >
> > >
> > > Het gedrag is totaal niet relevant in deze.
> >
> > Want?
>
>
> Het is een wielerprijs, geen "wie is tofste
> wielrenner en heeft daarnaast ook aardig gereden"
> prijs.

Maar zo werkt het wel met verkiezingen......
veluweracer 26 november 2014 17:16
Eindhovuh 26 november 2014 17:24
van dale over beste:

best (bijvoeglijk naamwoord; overtreffende trap van goed)

1 hij is mijn beste vriend

2(in aansprekingen) zeer gewaardeerd: (mijn) beste jongen

3voortreffelijkste
--
Dus niet de meest gemiddelde, aardigste, meeste potentie, etc.
predator 26 november 2014 18:06
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> van dale over beste:
>
> best (bijvoeglijk naamwoord; overtreffende trap
> van goed)
>
> 1 hij is mijn beste vriend
>
> 2(in aansprekingen) zeer gewaardeerd: (mijn) beste
> jongen
>
> 3voortreffelijkste
> --
> Dus niet de meest gemiddelde, aardigste, meeste
> potentie, etc.

Ja, dus?
Eindhovuh 27 november 2014 09:03
Dus moet de gene met de beste prestaties winnen. En bij wielrennen draait het om wie het eerste over de streep is gekomen in de meest aansprekende koersen. En dat is zoals hierboven al door verschillende mensen goed is aangetoond niet Dumoulin maar Terpstra.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen