Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

11 WorldTour ploegen verenigen zich in Velon

Gepost door lodjan 
lodjan 25 november 2014 09:20
Oprichting Velon uniek voor samenwerking in wielersport
Profpeloton verenigt zich

Raymond Kerckhoffs
Met het oprichten van de joint venture Velon doorbreken elf WorldTour-ploegen de jarenlange verdeeldheid onder de grootste wielerteams. Het ontwikkelen van nieuwe economische modellen, waardoor de totale wielersport meer geld genereert, geldt als belangrijkste doelstelling.
Vandaag vindt in Londen de presentatie van Velon plaats. De twee Nederlandse WorldTour-formaties die afgelopen seizoen opereerden onder de namen Giant-Shimano en Belkin hebben zich aangesloten. Het samenwerkingsverband is ontstaan in Avignon, tijdens de tweede rustdag van de Tour van 2013, en nu officieel bekrachtigd. Alle elf ploegen hebben een vertegenwoordiger in het bestuur. De Brit Graham Bartlett zal als ceo fungeren.
„We willen vooral met innovaties en technologieën de wielersport voor het publiek aantrekkelijker maken. Op die manier proberen we nieuwe verdienmodellen voor de sport te ontwikkelen. We hopen dat de ploegen op deze manier in de toekomst minder afhankelijk zijn van sponsorgelden”, benadrukt Bartlett.
„Het is niet zo dat wij nu geld gaan eisen van organisatoren als ASO (het bedrijf achter de Tour de France, red.). Maar wij willen nieuwe inkomstenbronnen openen waar alle stakeholders in het wielrennen van kunnen profiteren.”
Het afgelopen seizoen werden er al proefballonnen opgelaten. Zo werden in de Tour on bike cameras geïntroduceerd en verscheen het tv-programma InCycle, dat in samenwerking met het internationale sportmarketingbureau IMG werd geproduceerd. „Als ploegen hebben we gezien dat we gezamenlijk op veel gebieden nieuwe initiatieven kunnen ontplooien die aantrekkelijk zijn voor de sport”, zegt Iwan Spekenbrink, teammanager van Giant-Shimano. „Meer dan zestig procent van de WorldTour-formaties is in Velon present.”
Met de internationale wielerunie UCI hebben de elf WT-teams de afgelopen maanden diverse gesprekken gevoerd. De vraag is hoe Tour-organisator ASO zich gaat opstellen richting Velon. De Fransen stonden de afgelopen jaren niet open voor nieuwe initiatieven en lieten vaak hun machtsfactor in het professionele wielrennen gelden. Opmerkelijk is dat de drie Franse WorldTour-formaties zich niet hebben aangesloten bij Velon.
„Onze deur staat open voor alle andere WorldTour-teams”, zegt Bartlett. „Wij willen met iedereen samenwerken om tot nieuwe ideeën te komen. Het is niet zo dat wij een nieuwe machtsfactor in het wielrennen willen worden. Zo vertegenwoordigt de AIGCP (de oude vereniging waar de meeste profploegen bij zijn aangesloten, red.) de ploegen ook in de gesprekken met de UCI aangaande de herstructurering van de wielerkalender voor 2017.”
De renners juichen de samenwerking van de ploegen toe. „Dit is een belangrijke stap voorwaarts”, oordeelt Robert Gesink. „Tijdens de Vuelta hebben wij met onze ploeg testen gedaan met live-streaming rond de teambus bij de start en de finish. Nu kunnen dit soort initiatieven gezamenlijk worden opgebouwd. Ik denk dat je zo de structuur en de financiële positie van de professionele wielersport voor de lange termijn kunt versterken.
lodjan 25 november 2014 09:25
Hier meer info, met oa de namen van de 11 ploegen (de Franse ploegen, Movistar, Katusha en Astana ontbreken): [www.cyclingnews.com]
JW 25 november 2014 10:40
Mooie woorden allemaal.

Maar wat voorop lijkt te staan is de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen, om minder afhankelijk te zijn van sponsorgelden.

Om meer geld binnen de sport te halen moeten er ook mensen/organisaties zijn die meer gaan betalen.
Organisatoren ? Bij de meeste valt weinig te halen. Dat lijkt ook niet de bedoeling.
Publiek ? Dat heeft doorgaans vrij toegang omdat de sport zich op de openbare weg afspeelt.
TV/Internet ? In theorie mogelijkheden genoeg, in de praktijk kom je dan ook al gauw in het vaarwater van andere belanghebbenden. Of kom je met produkten (bike-camera etc.) waarvan de toegevoegde waarde mij betrekkelijk lijkt.

De sport zo gaan organiseren dat die het hele seizoen door een miljoenenpubliek gaat trekken lijkt me een fata morgana. Plannen zijn er genoeg, alleen al voor de nieuwe kalender. Of die kunnen leiden tot massale toestroom van (tv-)publiek betwijfel ik nog steeds.
En dat lijkt me toch een eerste voorwaarde.
lodjan 25 november 2014 11:32
Vanuit Vlaams perspectief:

Velon, de eerste joint venture van 11 WorldTour-teams, is dinsdag boven het doopvont gehouden. Daarmee willen de wielerploegen, met onder meer ook Lotto-Belisol en Omega Pharma-Quick Step, een financieel model aansturen dat een duurzame toekomst garandeert voor de teams. Velon hoopt het wielrennen spannender en meer toegankelijk voor de supporters te maken.

‘Eén van de doelstellingen van Velon is het creëren van een nog spannendere sport, onder meer door het hervormen van de kalender’, zo klinkt het. ‘Nieuwe technologie is ook één van de kernbegrippen van Velon, om de koers in beeld te brengen vanuit het perspectief van de renners. Duurzame en geloofwaardige teams zijn het derde kernidee. Het eerste voorbeeld van het werk van Velon waren de camera’s op de fiets tijdens onder meer de Ronde van Zwitserland en de Tour de France van afgelopen seizoen.’

Het is de bedoeling dat Velon partnerschappen aangaat met andere stakeholders uit de wielersport, zoals de Internationale Wielerunie (UCI), wedstrijdorganisaties en de Internationale Vereniging van professionele wielerploegen (AIGCP).

Volgens Marc Sergeant, manager van Lotto-Belisol, is het lanceren van Velon een belangrijke stap in het kader van de vooruitgang en ontwikkeling van de wielersport. ‘Velon wil samenwerken en oplossingen zoeken met alle stakeholders om structurele issues zoals de kalenderhervorming, financiële stabiliteit voor de teams, het economische model van het wielrennen, een meer aantrekkelijke sport, de geloofwaardigheid van het wielrennen,... aan te pakken’, aldus Sergeant. ‘Lotto-Belisol wil binnen zijn langetermijnvisie meehelpen om werk te maken van de toekomst van het wielrennen.’

‘Ik heb er vertrouwen in dat dit de groeimarge van het wielrennen kan verbeteren’, verklaart Patrick Lefevere, ceo van Omega Pharma-Quick Step. ‘De sport groeit elk jaar en we hebben nieuwe, professionele structuren nodig om onze gezamenlijke doelen te verdedigen en uit te bouwen. Als ploegen zijn we concurrenten tijdens de wedstrijden. Daarbuiten kunnen we veel samen doen om meer populariteit te behalen en door te groeien tot een van de grootste sporten.’

Naast Lotto-Belisol en Omega Pharma-Quick Step behoren Belkin, BMC, Garmin-Sharp, Lampre-Merida, Orica-GreenEDGE, Giant-Shimano, Sky, Tinkoff-Saxo en Trek tot de stichtende leden van Velon. Elke ploeg is vertegenwoordigd in de raad van bestuur, Graham Bartlett (ex-UEFA, ex-Nike) is de ceo van Velon.

Nieuwsblad
JW 25 november 2014 19:01
Of het nu Lefevere/Bakkala, de Club van Avignon, Velon of de UCI met de plannen voor de nieuwe kalender betreft, ze worstelen allemaal met het probleem hoe ze de wielersport aantrekkelijk kunnen maken voor een miljoenenpubliek. Niet alleen tijdens de Tour, of misschien nog P-R, maar het hele seizoen lang.
Pas als dat grote publiek er is, is er ook de mogelijkheid nieuwe geldbronnen aan te boren.

Daarbij maken ze m.i. allemaal dezelfde principiële fout: ze loensen naar sporten waar dat grote publiek wèl massaal voor de tv aanwezig is. En proberen die te kopiëren.
Terwijl wielrennen een totaal andere sport is, met geheel eigen kenmerken.

Je kunt er moeilijk omheen dat van de uren dat wielrennen afgelopen jaren op tv was een heel groot deel gevuld was met niets. Een stabiele situatie in de koers, met een kopgroep heel lang onveranderd ver voor het peloton, en verder geen enkele actie. Behalve de diehards houdt niemand het vol hier lang naar te kijken.

Die "dode uren" zouden ook kunnen worden gevuld met informatie die wèl boeiend kan zijn.
Zoals b.v. het geven van korte info over wat in de koers vooraf ging (het eerste half uur koers is vaak leuk), korte samenvatting van de hoogtepunten van voorgaande dag, goede info over landschap/gebouwen etc, zoals Sporza tijdens vooral de Tour soms heel redelijk doet - ook daarmee trek je publiek, zeker als dat beter wordt ingevuld - etc.). Van belang is dan wel dat de koers op een deel van het scherm meeloopt, en zodra er wat gebeurt ook onmiddellijk terug geschakeld wordt.

In de tijd dat er wèl veel gebeurt is dat tegelijkertijd ook vaak heel veel, en tegelijkertijd op veel verschillende plaatsen in het peloton. B.v. in de finale van een bergetappe. Dan zou een veel beter overzicht van de koers en het koersgebeuren welkom zijn. Dus meer camera's, en goede info.

Camera's op de fiets is soms leuk, maar erg veel voegt het m.i. niet toe. In de dode koersuren laten die ook weinig zien, en in de hektische koersuren is er nauwelijks tijd om die beelden er tussen te voegen. Dat soort beelden zijn meer geschikt om in een terugblik er tussen te voegen, omdat dan de tijd "üitgerekt" kan worden (wat in vijf hektische minuten gebeurden kan achteraf in een film van veel langere tijd worden weergegeven)..

Eerste voorwaarde om een veel groter publiek te trekken lijkt me ervoor te zorgen dat elk uur dat je uitzendt de moeite waard is om te bekijken. Liefst van de eerste tot de laatste minuut.
lodjan 25 november 2014 20:47
Eindhovuh 25 november 2014 22:35
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen