Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Cookson is goed, maar langzaam"

Gepost door Olano 
Olano 26 september 2014 10:36
nos.nl

Met de campagneslogan 'Restoring truth, leading change' (Het vertrouwen herstellen, verandering initiërend) wist Brian Cookson een jaar geleden de verkiezing om het voorzitterschap van de internationale wielrenunie UCI te winnen.

De Brit hekelde de cultuur van doping, nepotisme en schandalen die onder zijn voorgangers Hein Verbruggen en Pat McQuaid was ontstaan en beloofde dat onder zijn leiding het wielrennen een modern, fris en bovenal geloofwaardig imago zou opbouwen.

Na twaalf maanden rijst de vraag: is Cookson in zijn missie geslaagd? NOS-commentator Maarten Ducrot en KNWU-voorzitter Marcel Wintels maken de tussenbalans op.

Wat is jullie indruk van het eerste jaar van Brian Cookson?

Ducrot: ''De juiste richting is ingezet. Met goede ideeën wil hij de sport profesionaliseren en het vrouwenwielrennen ontwikkelen, maar het komt nog niet echt van de grond. In mijn ogen is de UCI nog steeds onderdeel van het gevecht van de ploegen tegen de organisatoren enerzijds, en de organisatoren tegen de UCI anderzijds. UCI is in mijn ogen nog niet voldoende los van het verleden.

Wintels: "Het belangrijkste is dat hij het vertrouwen heeft teruggebracht in de wielersport. Je kan nooit in één keer een situatie veranderen, dat heeft tijd nodig, maar het belangrijkste is dat de rust is teruggekeerd.''

Is het imago van de wielersport verbeterd?

Ducrot: "Cookson kan daar niks aan doen, dat bepalen de wielrenners zelf . De indruk is dat hij vrij overtuigend is in het opsporen van wielrenners die doping hebben gebruikt. Het geval met Roman Kreuziger, die vanwege twijfelachtige waarden in zijn biologisch paspoort een voorlopige schorsing kreeg, vind ik daar een voorbeeld van. Het aantal dopinggevallen neemt wel af. Maar die trend was al zichtbaar, dat is niet de verdienste van Cookson.

Wintels:"Dingen gaan nooit van vandaag op morgen. Doping was tien jaar geleden de normaalste zaak van de wereld in het wielrennen. Ik denk dat Cookson de goede weg is ingeslagen. Er is een commissie ingesteld om de dopingproblematiek verder weg te zetten van de UCI. Met een internationale commissie, die eind van dit kalenderjaar met aanbevelingen komt, is geprobeerd alles boven tafel te krijgen.""

Sinds zijn verkiezing hebben we Cookson amper in de media gezien of gehoord. Is dat niet vreemd?

Ducrot: "Cookson profileert zich te weinig, hij laat zich niet genoeg zien. Hij heeft vier speerpunten: het vrouwenwielrennen verbeteren, doping terugdringen, professionaliseren en het wielrennen mondialiseren. Maar om dat te bereiken, zal hij meer de dialoog moeten aangaan en de media meer moeten opzoeken. Hij is een echte Britse gentleman, met intelligente ideeën, maar in de ontspoorde wielrenwereld moet je harder zijn."

Wintels: "Ik vind dat bestuurders vooral dienstbaar moeten zijn aan de sport en niet te pas en te onpas in de media moeten opduiken. Ze moeten de sport verder brengen en wat mij betreft doen ze dat gewoon via de achterdeur. Cookson is heel zorgvuldig met het kiezen van momenten waarop hij zich laat zien in de media en dan staat hij er ook. Ik denk dat je hem daarvoor alleen maar kunt prijzen."

Wat is de belangrijkste maatregel die Cookson heeft genomen?

Ducrot:"Hij heeft geen knop waarop hij kan drukken en in een klap is anders. Een sterke maatregel van Cookson is dat hij oude medewerkers van de UCI heeft ontslagen en nieuwe mensen heeft benoemd uit zijn eigen kring. Hij heeft de UCI nog niet onder de duim en ze staan ook nog niet volledig achter hem. Het is een groeiproces. Zijn intenties zijn goed, maar het gaat wel heel langzaam."

Wintels:"Het mooiste vind ik dat hij alle betrokkenen binnen de wielersport weer met vertrouwen aan het werk heeft gezet. Mensen kunnen weer genieten van de sport zonder dat er gedoe is."
Olano 26 september 2014 10:41
Grappig om de reacties te zien van een journalist en een bestuurder. De journalist vindt het te langzaam gaan, de bestuurder begrijpt dat alles tijd nodig heeft.

Vanuit die optiek schaar ik me achter Wintels. Ik vind dat Ducrot iets te makkelijk over het verleden heen stapt. De wielrennerij zat tot ver over zijn nek in hele dikke stront. Ik denk dat die stront inmiddels wel een stuk dunner is geworden en nu tot net onder de knieën zit. Maar zoals altijd bij veranderingen geldt ook hier de 80-20 regeling. Die laatste fase duurt simpelweg het langst. Daarna hanteert Cookson zijn eigen stijl als het gaat om naar buiten toetreden. Waar Verbruggen en McQuaid te pas en te onpas weer ergens met hun neus vooraan stond, stelt Cookson zich bescheidener op. Hij realiseert zich dat er eerst veel vertrouwen teruggewonnen moet worden, alvorens je hoog van de toren blaast.
Linkebal 26 september 2014 10:51
Als ze het vertrouwen terug willen zullen alle beerputten open moeten, te beginnen met het doofpotverhaal Armstrong/Verbruggen.
JW 26 september 2014 11:21
Ik weet niet of daarmee het vertrouwen bij het publiek veel groter zou worden. Veel aandacht aan dopingschandalen lijkt eerder negatief uit te werken voor dat vertrouwen, zelfs als het gaat om zaken die in het verre verleden speelden.
Dat is bizar, het openen van oude beerputten lijkt me op geen enkele manier belastend voor het huidige wielrennen. Integendeel zelfs, het zou bewijzen dat huidige bestuurders echt willen breken met "dat oude wielrennen".

In dat opzicht mis ik toch wel heel erg enige info over dat vorig jaar ingezette "onafhankelijk onderzoek" naar het handelen van Hein en Pat. Dat kan toch niet in een nieuwe doofpot gestopt zijn confused smiley

Op zich vind ik de stijl van besturen van Cookson een stuk beter overkomen dan die van zijn voorgangers.
JW 26 september 2014 21:45
Cookson wil na een jaar voorzitterschap nog veel veranderen bij UCI


Brian Cookson is inmiddels een jaar bezig als voorzitter van internationale wielerunie UCI. De Brit kondigde vorig jaar veel hervormingen aan, maar merkt dat er nog veel moet veranderen.

"Het zijn twaalf lange maanden geweest waarin we veel progressie hebben gemaakt, maar het werk gaat door", aldus Cookson vrijdag bij een persconferentie in het Spaanse Ponferrada.

De UCI meldde deze week dat er vanaf volgend jaar een onafhankelijk antidopingtribunaal komt dat moet voorkomen dat betrapte renners in ieder land anders worden behandeld.
Op die manier moet er gelijkheid komen bij dopinggevallen. Doordat niet alle ploegen zijn aangesloten bij de wielerbeweging MPCC oordelen diverse teams anders over het biologische paspoort van renners.

"Het is verwarrend dat er een organisatie is die het anders doet en het zou beter zijn als er één set regels is. Dat geldt ook voor oud-renners die in het verleden op doping betrapt zijn. De onafhankelijke commissie van de UCI moet bepalen of ze geschikt zijn voor het wielrennen."

Atletencommissie

Daarnaast is de UCI in gesprek met de organisatoren om de kalender te hervormen. Dat proces duurt echter al erg lang. "Dat is werk in uitvoering. We zijn het regelmatig oneens in die discussie, maar de consensus is dat we vooruit moeten. Iedereen wil de beste renners in de beste wedstrijden."
De renners zelf klagen nog steeds veel over gebrek aan inspraak. Daar gaat volgens Cookson verandering in komen. "De komende weken komen we met aankondigingen over een atletencommissie. Het staat de renners natuurlijk vrij om zich op eigen initiatief te organiseren. Het is goed als renners representatieve organen hebben."

De 63-jarige Cookson werd vorig jaar bij de WK in het Italiaanse Florence voorzitter van de UCI na een hevige verkiezingsstrijd met de Ier Pat McQuaid, wiens positie vanwege het dopingverleden in het wielrennen flink ter discussie stond.
[nu/nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2014 21:46 door JW.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen