Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ronde van de Middellandse Zee in gevaar

Gepost door Massimo 
Massimo 02 december 2014 12:44
l'Equipe meldt dat de Ronde van de Middellandse Zee wegens geldelijke problemen op de tocht staat. Ik zou het zonde van zo'n mooi voorjaarsrondje vinden.

[www.lequipe.fr]
Sub Culture 02 december 2014 17:21
Is al een hele poos een rondje in de marge.

Eén van de vele rittenkoersjes, eendagskoersen in Frankrijk die aan relevantie leek in te boeten de laatste jaren.
Zonde, met de leuke generatie jonge renners die het nu heeft.
Blueprint 02 december 2014 17:51
Is dat die ronde die al jaren wordt geteisterd door een bar slechte organisatie? Dan mag dit geen verrassing zijn, terwijl wereldvreemde nostalgici de schuld zullen neerleggen bij de ASO-rondjes in de Arabische woestijn.
Massimo 02 december 2014 18:23
De organisatie is prima hoor. Er zijn alleen veel problemen geweest met de lokale overheden en de politie die niet mee wilden werken, of forse rekeningen stuurden.
Blueprint 02 december 2014 18:58
Dan zal ik mij vergist hebben. Meende me iets te herinneren over klagende ploegen en renners betreffende accomodatie en eten, alsmede warrige besluiten m.b.t. sneeuwetappes.
MarcoV 03 december 2014 09:51
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan zal ik mij vergist hebben. Meende me iets te
> herinneren over klagende ploegen en renners
> betreffende accomodatie en eten, alsmede warrige
> besluiten m.b.t. sneeuwetappes.

ik herinner me dat ook ...
Massimo 03 december 2014 15:31
Ik heb het even nagekeken: in 2012 ging de Mont Faron eruit wegens sneeuw en kampten de rest van de etappes met gladheid. De lokale overheden wilden/konden daar niets aan doen omdat ze al hun capaciteit gebruikten om de belangrijke wegen begaanbaar te houden. Tiernan-Locke won die editie. Over problemen met hotels kon ik niets vinden.
JW 03 december 2014 16:18
2013: een etappe afgelast wegens logistieke problemen. En Garmin uit koers omdat hun fietsen werden gestolen.
2014 volgens mij geen incidenten. Wèl een dagje korter.

Voor dat de olielanden wielrennen ontdekten als nieuw speeltje, , en de TDU promoveerde tot koers van belang, was de Ronde (in mijn beleving), met de GP Marseillaise, het signaal dat het wielerseizoen weer van start ging. Een koers waar je naar uitkeek.

Ik weet niet of ik mezelf hiermee opwaardeer tot "wereldvreemde nostalgicus", maar dit soort koersen maakt in mijn beleving nog altijd deel uit van de klassieke wielerhistorie.
Prima dat ze in het begin van het jaar al "net echt" wielrennen in Down Under, en dankzij rijke sjeiks zich mogen laten verwennen in luxe woestijn-oorden. Kan ook best leuk zijn.
Maar de aankondiging van de lente (in de wielersport) begint voor mijn gevoel met die Franse koersen, nog een (vaak) winterse uithaal in de Omloop, en dan via T-A en P-N op weg naar de Prima Vera, langs bloeiende costa's en capo's. Voor dat ontluikend lentegevoel is de Ronde van de Middellandse Zee onmisbaar, en zijn die exotische koersen geen alternatief.
Blueprint 03 december 2014 16:54
2010: In de slotkilometer werd een groot deel van het peloton de afleiding voor de volgwagens ingestuurd, waardoor het naast het parcours terechtkwam. Veikkanen, die als loods fungeerde voor sprintkopman Hutarovich, profiteerde van de verwarring en kon zijn sponsor voor de tweede dag op rij ritwinst te bezorgen.

Ook 2010: "Blijkbaar wist de organisatie bij de start al dat er op veertig kilometer van de finish niet verder gereden kon worden, omdat daar geen vergunning voor was! Naar mijn idee is het niet echt netjes van de organisatie om dat de renners niet te zeggen," zei Gesink op Twitter. "Het belang van de renner zou voorop moeten staan."

Gezien de doorgaans barre weersomstandigheden en de kennelijk wat moeizame relatie tussen organisatie en lokale overheden denk ik niet dat de renners zelf deze koers nou zo heel erg zullen missen. Nog even ongeacht de kwaliteit van hotels etc... waarvan ik niet meer terug kan vinden wat het probleem nou precies was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2014 16:56 door Blueprint.
JW 03 december 2014 17:13
Er stond mij nog iets van die gebeurtenissen van 2010 bij, maar dat het al zo lang geleden was had ik niet gedacht.

Wat "de renners" ervan vinden lijkt me overigens best van belang. Daar heb ik geen flauw benul van.

Zeker lijkt me dat alle Europese voorjaarskoersen kans maken op barre weersomstandigheden.
Als dat veel koersen treft, zoals soms het geval is, vraag ik me af of het een voor- of een nadeel is om de voorbereidingswedstrijden ook in dast weer te rijden. Vanuit de hitte van de woestijn de koude regen in lijkt me ook niet ideaal.
Massimo 03 december 2014 17:48
Je kan slechts het eerste aan de organisatie toewijzen, en zulks komt in wel meer koersen voor. De vergunning kreeg men op het laatste moment niet omdat er, toen ook, sprake was van gevaarlijke weeromstandigheden en er te weinig capaciteit was om de wegen veilig te houden.
Koppi 04 december 2014 14:03
Gelukkig hebben we de Ster van Besseges nog, ook zo'n mooie kriebelkoers. (Laatste Nederlands winnaar: 1994 Jean Claude VAN POPPEL (NL), meldt de site niet helemaal correct.)
Eindhovuh 04 december 2014 14:58
Jean Claude spinning smiley sticking its tongue out
Maar ik houd ook erg van die Franse voorjaarkoersjes. Dan beginnen de serieuze koersen weer echt dichtbij te komen.
Blueprint 04 december 2014 15:08
Dat heb ik nou met Qatar en Oman.
JW 04 december 2014 15:20
Generatiekloof confused smiley

Ik volg Qatar en Oman wel, heb er ook weinig op tegen, maar heb er geen enkel "voorjaarsgevoel" bij.
Zou ze ook niet missen als ze plotsklaps zouden vervallen.

Terwijl er van die Franse vroege lentekoersen vaak nauwelijks beeld is.
Maar ze mij wel een prettige prikkel geven van "het wielerseizoen begint weer".
Blueprint 04 december 2014 15:30
Ik vind het mooie koersen. In Qatar zien we de sprinters en klassieke mannen het tegen elkaar opnemen in vaak een prachtige waaierkoers, terwijl de Groene Berg in Oman de eerste echte confrontatie tussen de rondetoppers is. Dubai vind ik dan weer helemaal niks, die koers mist vooralsnog karakter.
El Mik 04 december 2014 16:24
Die IS-koersen moeten z.s.m. opgeheven worden.

San Luis is wel leuk.
Blueprint 04 december 2014 18:30
Niet zo lullig doen tegen de Ronde van Turkije.
Andere Peter 06 december 2014 17:02
Eens met Bueprint. Ik zou deze ronde niet missen als hij verdwijnt. Vrij letterlijk zou ik het niet eens merken als ze hem oversloegen. Qatar, Oman, TDU. of Langkawi: dat heeft in mijn ogen veel meer uniciteit.
Andere Peter 06 december 2014 17:04
Het gebied van IS ligt net zo dicht bij Oman als de Middellandse Zee bij Schiermonnikoog.
El Mik 06 december 2014 19:04
IS wordt (net als andere terroristische organisaties uit heden en verleden) voor een belangrijk deel gefinancierd door Soennitische landen als Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten (Dubai).

Er zijn vrij weinig terroristische organisaties of professionele wielerkoersen op Schiermonnikoog om te boycotten.
Andere Peter 07 december 2014 11:06
Dat weet ik wel, maar daarmee slaat het nog altijd nergens op om de landen op één hoop te gooien met de private geldstromen die slechts een klein deel vormen van de private investeringen vanuit die olielanden. Laat staan met de wielerrondjes in die landen. Het tegendeel van je toogpraat is zelfs waar: hef je de wielerrondes op, dan blijft er iets meer kapitaal over waarvan een deel indirect naar IS kan weglekken.

Qatar is een baken van licht in de Arabische wereld en het is verstandig voor de Westerse wereld om de banden met Qatar heel warm te houden. Denk bv eens aan Al Jazeera, dat qua journalistieke betrouwbaarheid op hetzelfde niveau staat als de BBC en bv de Amerikaanse networks (en zeker CNN) allang voorbij is gestreefd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen