Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Worldtour deelname Astana verder onder druk door Ferrari-onderzoek

Gepost door lodjan 
lodjan 06 december 2014 21:36
In de week uitstel wordt het Ferrari-rapport overgedragen aan CONI en raken details bekend over de (mogelijke) betrokkenheid van Astana-renners Scarponi en Gasparotto.

[www.cyclingnews.com]
Massimo 07 december 2014 00:05
Ik zie het somber in voor Astana.
JW 07 december 2014 00:11
Schaadt het niet, het baat zeker niet.
Blueprint 07 december 2014 08:50
Scarponi is al eens geschorst voor het werken met Ferrari en Gasparotto gaat naar Wanty. Ik vind het dus wat vergezocht om hierin een probleem voor Astana te zien. Katusha lijkt hier eerder last van te gaan krijgen als er al bloed uit vloeit.
lodjan 07 december 2014 10:22
Scarponi was geen Astana-renner ten tijden van de onderzochte feiten, Gasparotto wel (en nu nog tot 1 januari).
lodjan 07 december 2014 10:50
Ik zie nu dat zijn Barloworld-jaar toch wel een uitschieter is. Op lager niveau zijn veel punten te behalen, of was ie goed geprepareerd?

[www.cqranking.com]
lodjan 07 december 2014 10:57
Wanneer ik jouw denktrend doortrek naar LLS, dan heeft Astana met hem dus wel een probleem / tikkende tijdbom binnengehaald. Hij is gelinkt aan meerdere dopingschandalen.
[www.wielerflits.nl]
JW 07 december 2014 11:11
Wie aanhanger is van de leer "Astana uit de WT" kan vurige kolen blijven stapelen.

LL Sanchez, waar toch ook een beetje de geur van ex-zondaar omheen zweeft, bij de ploeg baat op dit moment het imago ook niet echt.

Alles wat momenteel gebeurt knaagt, al dan niet terecht, aan de wortels. .
lodjan 07 december 2014 11:28
Ik vind overigens dat Astana gewoon die WorldTour-licentie hoort te krijgen. Alleen die Iglinsky-broers zijn betrapt, dat duidt niet op georganiseerd dopinggebruik. Daarnaast valt over iedere ploeg wel iets negatiefs te zeggen.
JW 07 december 2014 11:39
Dat gevoel drijft ook bij mij nog steeds boven. Maar wèl aarzelend.
Pyama 07 december 2014 12:10
Moeten we het dan ook nog over Agnoli gaan hebben?
Andere Peter 07 december 2014 12:45
Nooit (meer) ergens zijn er voldoende aanwijzingen voor ''georganiseerd dopinggebruik''. Vaker, zeker in dit geval, zijn er aanwijzingen voor ''georganiseerd oogluikend toestaan'' of '' georganiseerd in de gelegenheid stellen''.
veluweracer 07 december 2014 14:33
Weg met Astana.
Wanny 07 december 2014 17:07
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck
Tinuz 07 december 2014 17:56
@Andere Peter,07 december 2014 12:45

thumbs up
Leon 07 december 2014 19:42
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Katusha lijkt hier eerder last van
> te gaan krijgen als er al bloed uit vloeit.

Inderdaad. Zou Hajo Seppelt ook wielrenners zijn tegengekomen in z'n speurwerk...?
Eindhovuh 08 december 2014 07:09
Astana gaat natuurlijk gewoon een WT-licensie krijgen. De UCI kan juridisch maar weinig doen.
Die komen straks met een soort dreigend statement, "we houden ze in de gaten". En Astana? Ze dronken een glas...
JW 08 december 2014 10:04
De UCI werd vorig jaar door het CAS gecorrigeerd (Katusha) en zal dat niet graag opnieuw zien gebeuren.

Maar de positie van Vino lijkt me vrij onhoudbaar.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er helemaal niets gebeurt.
El Chaba 08 december 2014 12:20
[www.wielerflits.nl]

Aanklager draagt resultaten onderzoek in zaak-Ferrari over aan CONI

In Italië heeft het gerecht van Padova de resultaten van vier jaar onderzoek naar de omstreden dokter Michele Ferrari overgedragen aan het Italiaans Olympisch Comité. Dat meldt de Italiaanse krant La Repubblica. In totaal zijn er 70 personen in het onderzoek (dat nog steeds niet is afgerond) betrokken.

Het onderzoek - onder leiding van aanklager Benedetto Roberti - gaat over belastingontduiking en witwassen voor een dopingnetwerk waar twintig wielrenners bij betrokken zouden zijn. Een 550 pagina's tellend rapport is overgedragen aan het Italiaans Olympisch Comité CONI, dat zal bekijken welke actie er nu wordt ondernomen.

Het geplaagde Astana wordt in dit dossier opnieuw genoemd. Volgens getuigenissen van Leonardo Bertagnoli en Volodymyr Bileka was Enrico Gasparotto (in 2015 Wanty-Groupe Gobert) klant van Ferrari. De Italiaan ontkent. Daarnaast wordt de naam van Michele Scarponi (sinds dit jaar actief voor Astana) in het dossier genoemd.

Duitse media maken bovendien melding van telefoongesprekken tussen Alexandr Vinokourov en de zoon van Ferrari, waarin de manager van Astana gevraagd zou hebben een behandeling voor twaalf van zijn renners te verzorgen.

Astana is momenteel nog in afwachting van een WorldTour-licentie voor volgend seizoen. De UCI komt deze week met uitsluitsel.
El Chaba 08 december 2014 12:21
[www.wielerflits.nl]

'Negentig renners betrokken bij Padova-zaak'

Donkere wolken lijken zich samen te pakken boven Italië. Het gerecht van Padova heeft de resultaten van vier jaar onderzoek naar de omstreden dokter Michele Ferrari overgedragen aan het Italiaans Olympisch Comité (CONI). De Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport is in het bezit van het meer dan 500 pagina tellende dossier. Daarin zouden niet de namen van twintig renners - zoals de berichtgeving zondag schreef - voorkomen, maar moeten negentig coureurs met de billen bloot.

'Geen link Ferrari-Nibali'
Onder de negentig renners die in het dossier genoemd zouden zijn, zijn er volgens de krant een aantal onverwachte en verrassende namen. Daarnaast zou er fotomateriaal zijn van Michele Ferrari die het trainingskamp van Astana bezoekt, voorafgaand aan het seizoen in november 2013. Een link met Tour de France-winnaar Vincenzo Nibali zou er volgens La Gazzetta echter niet zijn. In de loop van de week maakt de krant de namen bekend.

Contact met Ferrari ten strengste verboden
De renners die genoemd zouden zijn in het Padova-dossier, hadden allemaal banden met dopingdokter Ferrari. En dat is voor mensen binnen de wielerwereld ten strengste verboden. De Italiaan kreeg namelijk naar aanleiding van het USADA-rapport (waarin Lance Armstrong van zijn sokkel viel) een levenslange schorsing opgelegd. Italiaanse renners mogen al sinds 2002 geen contact meer hebben met Ferrari.
Adrie2 08 december 2014 13:05
Het zijn inmiddels wel heel veel individuele acties.....
JW 08 december 2014 14:17
Bij WF wordt wel heel heftig gespeculeerd.
Het lijkt me verstandiger de publicatie af te wachten.
Op grond van alle geruchten zouden veel meer renners en teams in nauwe schoenen kunnen komen.

Ondanks de schade die dit soort onthullingen aan het imago van de sport toebrengt is het m.i. ook, en vooral, heel goed nieuws voor die renners die ervoor kiezen schoon te rijden.
Bedrog mag niet lonen.
nachtwacht 08 december 2014 14:59
Het bericht is oorspronkelijk afkomstig uit de Gazzetta dello Sport. Als dit waar is, begint het wel heel erg op georganiseerd dopinggebruik te lijken. In dat geval zie ik ze de WT-licentie ook niet meer krijgen, hoe graag de UCI die ook aan Astana wil geven.
Carlos Danger 08 december 2014 16:46
Nee, bedrog mag niet lonen, maar wat is nog bedrog als bijkans het ganse peloton 'gebruikt' .
Er is slechts één (tijdelijke) oplossing: Het gehele wielrennen minstens vijf jaar 'kaltstellen' . Klaar, over,uit, alles opdoeken en over vijf jaar opnieuw beginnen met een totaal nieuw en schoon peloton, schone ploegleiders, schone bonden, schone labs, etc. Zal wel slechts tijdelijk zijn, want binnen kortste keren zal de eerste duistere wonderdokter(en gebruiker) zich al weer aandienen.
't Is natuurlijk geen realistische optie, dus gewoon verder aanmodderen en alle buitengewone prestaties aanmerken als 'extra-sportief' .
Massimo 08 december 2014 16:55
Denk dat die lijst van tientallen renners voor een groot gedeelte bestaat uit reeds gestopte en/of geschorste coureurs. Denk ook dat er nogal wat usual suspects op staan, Pellizotti, Scarponi, Paolini, Cunego etc.
JW 08 december 2014 17:46
Je mag vermoeden dat bijkans het hele peloton gebruikt, ik denk niet dat je er ook maar een spoortje bewijs voor hebt.

Ik geloof het in elk geval niet.
Integendeel, ik denk zelfs dat de meeste renners clean rijden.
Ook dat bewijzen wordt moeilijk winking smiley
JW 08 december 2014 17:48
Bij die 90 namen zitten in elk geval ook bi-, tri- en atleten.
lodjan 08 december 2014 18:30
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nooit (meer) ergens zijn er voldoende aanwijzingen
> voor ''georganiseerd dopinggebruik''. Vaker, zeker
> in dit geval, zijn er aanwijzingen voor
> ''georganiseerd oogluikend toestaan'' of ''
> georganiseerd in de gelegenheid stellen''.

Het begint er nog toch behoorlijk georganiseerd uit te zien (zie berichten van El Chaba).
lodjan 08 december 2014 20:32
Michele Ferrari ontkent dat hij vorig jaar november een bezoek heeft gebracht aan het trainingskamp van Astana

Michele Ferrari ontkent dat hij vorig jaar november een bezoek heeft gebracht aan het trainingskamp van Astana. Dat schrijft de omstreden Italiaanse arts op zijn website. Ferrari reageert hiermee op berichtgeving van La Gazetta dello Sport, dat hem aan de geplaagde wielerploeg linkt. Hij dreigt met juridische stappen.

Wel bevestigt Ferrari in het verleden samengewerkt te hebben met enkele Astana-renners. "Tot een paar jaar geleden begeleidde ik enkele sporters van Astana, waaronder Vinokourov. Dat is nooit een geheim geweest, we hebben dat niet verstopt. We kwamen op trainingskampen waar veel andere sporters waren, op klaarlichte dag," schrijft Ferrari.

Wielerflits
Velodroom 08 december 2014 22:26
Michele Ferrari herinnert zich bijvoorbeeld wel in 1994 in Montecatini waffles te hebben gegeten. Had ie dat maar vaker gedaan, dan was ie beter in staat geweest zijn waffel te houden.
JW 09 december 2014 09:58
Daar zit ik naast.
Er is sprake van "alleen al meer dan 90 wielrenners, maar ook nog veel andere sporters".

Of die 90 allemaal van doping worden beschuldigd is me nog niet duidelijk. Ik dacht dat het ook om heel andere zaken ging, zoals witwassen etc. Werd o.a. Menchov daar niet aan gelinkt ?
Adrie2 09 december 2014 12:00
Lees het artikel op http://www.cyclingnews.com/features/astana-timeline-eight-years-of-shadows]cyclingnews.com[/url] van vandaag en je begrijpt niet dat er nog enige discussie is over het eventueel toekennen van een licentie.
El Chaba 09 december 2014 12:22
Carlos Danger 09 december 2014 12:54
JW 09 december 2014 14:51
Nee, dit is alleen het zichtbare deel van de ijsberg....
El Chaba 09 december 2014 15:48
[www.wielerflits.nl]

UCI neemt laatste ontwikkelingen mee in beslissing over Astana

Vandaag of morgen neemt de UCI een beslissing over de World Tour-licentie van Astana. De Kazachstaanse formatie staat voor hete vuren na verschillende dopingzaken. En nu wordt de ploeg ook veelvoudig gelinkt aan dopingdokter Michele Ferrari. De Internationale Wielerunie UCI zal de laatste ontwikkelingen nauwkeurig bekijken.

"Het comité dat verantwoordelijk voor het rapport heeft alle documenten verzameld", zegt UCI-voorzitter Brian Cookson tegen Gazzetta dello Sport. "Het CONI heeft de documentatie verstuurd en we hebben de informatie vergaard die in de Italiaanse pers is verschenen de laatste dagen. Tevens hebben we de medewerking gekregen van de rechterlijke macht."

Cookson liet ook weten dat de beslissing over een eventuele licentie voor Astana vandaag of morgen zal vallen. Als de ploeg van Alexandre Vinkourov achter het net vist zijn renners als Lars Boom, Lieuwe Westra en Vincenzo Nibali afhankelijk van wildcards om aan grote wedstrijden mee te doen.
Massimo 09 december 2014 15:55
Klopt dat laatste zinnetje wel? De ploeg zal dan toch minimaal een PCT-status moeten hebben.
JW 09 december 2014 16:22
Weigering als PT zal vrijwel zeker een gang naar het CAS opleveren. Dat heeft Vino beloofd.

Tegelijkertijd doen ze er misschien verstandig aan om alvast een PCT-status aan te vragen in geval het CAS hun beroep afwijst.
Waarbij het me overigens nog onzeker lijkt of ze wel een PCT-licentie krijgen.
Hangt af van de Ferrari-papers.
En van eventuele zeer drastische (cosmetische) maatregelen die de ploeg neemt t.a.v. beschuldigde renners en vooral het kader.
Bromertà 09 december 2014 17:08
Dr Phil bevestigt dat contacten met Dr Ferrari moeten worden vermeden om te voorkomen dat de zeer besmettelijke variant van pseudologia phantastica zich verder in het peloton verspreidt. Preventief ontruimen zoals bij H5N8 acht Dr Phil niet uitgesloten. Z'n zorg gaat ook uit naar een BMC renner die zich vrijwillig blootstelt aan de dodelijke Texaanse variant. De wenkbrauwen van Dr Phil trokken richting z’n kale schedel toen hij hoorde dat Vincenzo Nibali dacht dat ’t een genetisch probleem betreft: “The mother of the imbecile is always pregnant.”
Linkebal 09 december 2014 17:25
Ik ben niet helemaal op de hoogte. Zijn er minder strenge eisen wat betreft dopingpraktijken voor een PCT-licentie dan voor een PT-licentie? Dat zou ik wel vreemd vinden. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt me dat een ploeg die aan grootschalige dopingpraktijken doet (mits bewezen) zelfs niet zou mogen starten in de Ronde van Schubbekutteveen.
JW 09 december 2014 18:16
Er is, volgens mij, nog nooit definitief een PT-licentie geweigerd.
Of Astana gemakkelijker een PCT-licentie kan krijgen weet ik niet.

Maar met alleen een wildcard komen ze in geen enkele koers aan de bak.
Zelfs Schubbekutteveen lijkt me dan moeilijk.
Tinuz 09 december 2014 20:32
Naar mijn aanvoelen heeft ook Nibali stevig aan de verboden middelen gezeten.
Astana - Gangsta's Paradise.
Blueprint 09 december 2014 21:37
Niet-Italianen mochten tot voor kort toch gewoon met Ferrari werken?
Niels 09 december 2014 22:40
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2014 22:41 door Niels.
Niels 09 december 2014 22:41
Mocht Astana de WT-licentie gewoon krijgen, is het dan mogelijk voor organisatoren zoals ASO om de ploeg alsnog startrecht te weigeren in bijvoorbeeld de Tour de France? Ik meen me te herinneren dat dat een paar jaar terug regelmatig gebeurde.
JW 09 december 2014 22:51
Lijkt me niet. De WT-status geeft m.i. een team startplicht en startrecht.

Als het team PCT-status zou krijgen is het wel aan de organisatoren om ze wel of niet uit te nodigen/toe te laten.
Massimo 10 december 2014 17:12
Besluit over WT-licentie uitgesteld.
JW 10 december 2014 19:52
Dat lijkt me verreweg het verstandigste wat ze op dit moment kunnen doen.
Brieske 10 december 2014 21:55
Ze behouden PRT licentie.

Groet
JW 11 december 2014 19:54
Daar mag m.i. in vet cursief het woord voorlopig bij.

Als het Ferrari-onderzoek ook de afgelopen jaren betreft, wat de sprongen van Vino betreft, en dat bewezen wordt, krijgt die muis nog een dikke staart.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen