Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

38 namen op lijst Gazzetta

Gepost door Massimo 
Massimo 10 december 2014 08:02
the Inner Ring ‏@inrng · 12m12 minutes ago
La Gazzetta opens the Padova dossier, names 38 riders as Ferrari clients and details phone taps, SMSs, depositions and more



Waarschijnlijk voorlopig alleen in de papieren editie, ik kan nu nog niets online vinden.
Massimo 10 december 2014 08:24
Er komen wat namen her en der: Pozzato, Marcato, Franzoi, Rojas, Possoni, Pietropolli, Kolobnev, Silin, Visconti en Frapporti.
Ruudje2209 10 december 2014 09:15
[www.wielerflits.nl]

Hier staan alle 38

Weinig verassend.
MarcoV 10 december 2014 09:15
JW 10 december 2014 09:50
Enkele kanttekeningen bij die lijst:

1. Dit zijn "slechts" 38 namen. Nog ruim 50 namen te gaan dus. Het maakt m.i. voor de omvang van het schandaal veel uit of die rest van het zelfde gehalte is, of voornamelijk kleine vissen bevat;

2. Het maakt ook nog wel wat uit wat die renners ten laste wordt gelegd (financiële fraude of dopingfraude ?) en wanneer.

3. Het Astana-gehalte steekt er vooralsnog niet echt bovenuit (ook dat is afhankelijk van de rest van de lijst).

4. Vooralsnog vooral Italianen en Russen. Voor die Italianen gold al heel lang dat de relatie met Ferrari streng verboden was.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2014 09:57 door JW.
Olano 10 december 2014 09:52
wat me niet duidelijk is, is van wanneer deze lijst is? Is deze lijst van 2 a 3 jaar geleden?
Lucho Herrera 10 december 2014 09:55
Het is een nieuwe lijst, maar als ik het goed begrepen heb loopt het onderzoek al 4 jaar.
JW 10 december 2014 10:38
De Gazzetta dello Sport heeft vanochtend 38 wielrenners bij naam genoemd die klant van dokter Michele Ferrari zouden zijn. De Italiaanse sportkrant citeert uit het 550 pagina's tellende rapport dat opgesteld is door de Italiaanse justitie en afgelopen weekend aan het Italiaans Olympisch Comité (CONI) is overgedragen, de instantie die in Italië (doping)schorsingen kan opleggen.

Banden tussen Vino en Ferrari 'erg nauw'

De onderzoekers van justitie noemen de banden tussen Ferrari en Vinokoerov "erg nauw". In 2010 wilden Vinokoerov (dan net terug van een tweejarige schorsing) en Ferrari een "contract" voor minstens tien tot twaalf Astana-renners. De contacten verliepen via de zoon van Ferrari, Stefano. Vinokoerov stopte na de Olympische Spelen van 2012 met wielrennen. Hij won daar de gouden medaille. Daarna werd hij teambaas van Astana.

De Gazzetta citeert uit telefoongesprekken tussen wielrenners en Ferrari. Zo plannen Giovanni Visconti (nu Movistar) en Ferrari hun afspraken. Want "het WK komt eraan". Ook Michele Scarponi (nu: Astana) praat via de telefoon met Ferrari: "Hoe kan ik de Giro winnen?"

Bij die 38 namen zitten verder enkele bekende, grote coureurs, maar bovenal veel Italiaanse en Russische renners. Danilo di Luca en Lance Armstrong staan op de lijst, maar zitten al een levenslange schorsing uit. Vincenzo Nibali staat niet op de lijst. Maar wel, onder anderen, Borut Bozic, Marco Marcato, Filippo Pozzato, Michele Scarponi, Vladimir Goesev, Sergej Ivanov, Aleksander Kolobnev, Roman Kreuziger, Jevgeni Petrov, Yaroslav Popovitsj, Egor Silin en Vladimir Karpets.

De licentiecommissie van de UCI doet vandaag uitspraak of Astana een licentie krijgt voor 2015. Het is niet bekend of de onthullingen van vandaag in de Gazzetta die uitspraak kan vertragen.

Geheim contact

Ferrari en de renners maken gebruik van buitenlandse telefoonkaarten, encrypties, geheime codes en schuilnamen om met elkaar te communiceren. Ook de ouderwetse telefooncel wordt gebruikt. Renners als Vinokoerov (van hem was al bekend dat hij klant was van Ferrari) en Denis Mentsjov (al gestopt) betaalden vijftigduizend euro per jaar voor de diensten van de dokter.

Ook Marco Marcato, van 2009 tot 2014 rijdend voor het Nederlandse Vacansoleil, was klant. Sinds 2008 deed hij zaken met Ferrari.

Dokter Michele Ferrari is al geruime tijd een 'persona non grata' in de sportwereld. Het is Italiaanse atleten sinds 2002 verboden om met hem om te gaan. Van het USADA ontving Ferrari een levenslange schorsing wegens zijn betrokkenheid bij de zaak-Armstrong.

Visconti is boos, heel boos

Giovanni Visconti, van wie in de Gazzetta dus gesprekken met Ferrari zijn afgedrukt, reageert woedend op Twitter. Vrij vertaald: "Aan allen die mij op dit moment bespugen met absurde leugens: val dood. Straks volgt een officiële reactie.

[NOS]
Goozzer 10 december 2014 11:24
Ergens heb ik het gevoel dat dit opnieuw gaat uitlopen op een flater. De kans is groot dat het, gezien de (al met al) toch weinig verheffende namen, draait om min of meer ouwe meuk - waarvoor een aantal renners zelfs al gestraft of gestopt is. Zoals gewoonlijk wordt er ook weer geschermd met steeds wisselende aantallen renners/sporters. Hoewel de kans aanwezig is dat dit overdreven is, of dat enkel aan de wielrenners aandacht geschonken wordt, zullen ondanks dat toch niet veel kersen op de taart te verwachten zijn, lijkt me. Mocht men beschikken over concrete info over een echte klapper, dan zou men daar onderhand toch wel mee gekomen zijn, mag je aannemen...
Robert Koopman 10 december 2014 12:32
Klinkt inderdaad als ouwe koeien uit de sloot.....
Franciscus 10 december 2014 12:45
Wat ik verbaasend vindt dat er wederom alleen namen van renners genoemd worden. Er zouden toch ook andere bij betrokken zijn als bi-atleten, atletiek, autocoureurs, voetballers, ect ect
Waarom staan die niet in de Gazetta??
Bromertà 10 december 2014 13:07
Spraakmakende slachtoffers van Dr Ferrari:

"Mijn naam is Roman Kreuziger. Ik ben een professioneel wielrenner en testte nog nooit positief." [Kreuziger, de onvermoeibare, die reticulocyten produceert dat het een aard heeft, met een schildklier als een pruttelende Trabant.]

"Aan allen die mij op dit moment bespugen met absurde leugens: val dood." [Visconti, de renner die onverdroten ten strijde trok waar anderen als slappe kasplantjes in het kader hingen, die onvermoeibaar bergop demarreerde, die tot diep in de derde week aanval na aanval succesvol wist af te ronden.]

Wie gevoelig is voor pseudologia fantastica stelt geen vragen bij pieken in de derde week.
Eazster 10 december 2014 13:13
Veel renners die inderdaad al eens eerder gelinkt zijn aan dopingzaken ,zelfs renners die al weg zijn en die het nog maar weinig zal kunnen interesseren zoals Menchov ,Karpets en Ivanov. Maar als dit feiten zijn zijn van 3-4 jaar geleden zou het nog aan Ivanov's zege van de Amstel 2010 gelinkt kunnen worden?
Eigenlijk zijn voor mij de meest verassende namen Bozic en Marcato. Ook van Pozzato wisten wel al dat met het onderzoek naar Lampre er daar iets niet pluis zat.
Tinuz 10 december 2014 13:39
Morca Morcota, de cult held.
JW 10 december 2014 14:06
Het wordt publicitair erg opgeblazen, maar tot nu toe is "het nieuws" inderdaad een stuk kleiner dan het lijkt.

Bijna alle genoemde renners hebben hun topprestaties al jaren geleden geleverd.
En worden nu, voor zover dit al niet in de afgelopen jaren is gebeurd, ontmaskerd.
Waarbij het ook nog de vraag is of en in hoeverre ze zich aan dopingfraude (of b.v. aan economische fraude als witwassen etc.) hebben schuldig gemaakt.

Als het verhaal niet groter en actueler wordt lijkt het me eerder een bevestiging van de stelling dat de huidige aanpak van de UCI, en met name het bloedpaspoort, effect heeft.
Goozzer 10 december 2014 14:25
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook van Pozzato wisten wel al
> dat met het onderzoek naar Lampre er daar iets
> niet pluis zat.

Pozzato is een van de renners die zijn straf voor samenwerking met Ferrari er reeds op heeft zitten. Dat hij op de lijst staat is dus de logica zelve. Het zou anders worden, mochten er (over hem en de anderen) nieuwe feiten bekend worden, maar daarvan lijkt steeds minder sprake te zijn...
El Chaba 10 december 2014 14:27
Ik stel zeker ook vragen bij pieken in de derde week maar zonder harde bewijzen waag ik me er niet aan een bepaald antwoord als dé waarheid te presenteren. Jij denkt daar duidelijk anders over.
Bromertà 10 december 2014 14:53
Geef eens wat voorbeelden waaruit blijkt dat ook jij vragen stelt bij pieken in de derde week. Misschien even de zoekfunctie op 't oude prikbord gebruiken? Trouwens, het is niet nodig hoor om mij in een kamp onder te brengen die dé waarheid verkondigt. En wat ik denk, kan je beter ook aan mij overlaten.
El Mik 10 december 2014 14:58
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Veel renners die inderdaad al eens eerder gelinkt
> zijn aan dopingzaken ,zelfs renners die al weg
> zijn en die het nog maar weinig zal kunnen
> interesseren zoals Menchov ,Karpets en Ivanov.
> Maar als dit feiten zijn zijn van 3-4 jaar geleden
> zou het nog aan Ivanov's zege van de Amstel 2010
> gelinkt kunnen worden?
> Eigenlijk zijn voor mij de meest verassende namen
> Bozic en Marcato. Ook van Pozzato wisten wel al
> dat met het onderzoek naar Lampre er daar iets
> niet pluis zat.

Ik vind Rojas ook best wel random.
Lucho Herrera 10 december 2014 15:23
Bozic verrassend? Remember Vacansoleil 2009, met name in de Vuelta. Hoogerland en Bozic hebben het niveau van toen nooit meer gehaald. In die tijd heeft 1 arts besloten niet meer mee te werken bij Vacansoleil, vanwege niet opgehelderde omstandigheden. In ieder geval vind ik de naam Bozic niet verrassend.

Dat het met betrekking tot de 38 namen vooral renners betreft van een aantal jaar geleden maakt het niet minder ernstig. Het bewijst opnieuw dat de dopingcarousel gewoon volop blijft doordraaien. Dat gebeurde na het Festina schandaal, dat gebeurde na Operation Puerto en dat gebeurt ook na het openen van de beerput rondom Armstrong.

Goed dat ze onderzoek blijven doen.

Ivanov won overigens de Amstel Gold Race in 2009 en niet 2010.
Adrie2 10 december 2014 16:01
...en bij eigenlijk iedereen waar je twijfels bij had.....komt het toch wel een keer uit.
Zo heb ik nu nog twijfels bij de prestaties van Johnny H. (toen) en Lieuwe W en Majka in 2014. Ik ben bang dat ook zij nog wel een keer hangen. Helaas voor de sport - niet voor hen.
Walnoot 10 december 2014 17:45
Is goed pik, wat jij denkt en wil denken, laten we aan jou over. Wat je opschrijft niet. Daar mag wel op gereageerd worden toch?
lodjan 10 december 2014 20:17
Reacties genoemde renners.

Visconti: Aan allen die mij op dit moment bespugen met absurde leugens: val dood.
Rojas: Contact met Ferrari ging alleen over trainingen. [www.wielerflits.nl]
Marcato ontkent alles en wordt ondersteunt door zijn toekomstige baas Hilaire. [www.nieuwsblad.be]
lodjan 10 december 2014 20:35
Van de WorldTourploegen 2015:

2x Astana (Scarponi, Bozic) (+ Gruzdev, V. Iglinsky en Gasparotto in 2014)
3x Katusha (Kolobnev, Kozonchuk, Silin) (+ Gusev in 2014)
3x Tinkoff (Kreuziger, Petrov, Rovny)
2x Movistar (Visconti, Rojas)
1x Lampre (Pozzato)
1x Trek (Popovych)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2014 20:58 door lodjan.
Carlos Danger 10 december 2014 20:42
Allemaal incidentele gevallen dus. Gelukkig maar.
JW 10 december 2014 21:43
Peter Kennaugh neemt geen blad voor de mond. De Team Sky-renner vindt de verklaring van José Joaquín Rojas over vermeend dopinggebruik duidelijk ongeloofwaardig. De Spanjaard erkent contact te hebben gehad met Stefano Ferrari, maar zou alleen trainingsadviezen hebben gekregen. Kennaugh twittert: "Zijn jullie echt zó dom?"

De Brit noemt Rojas niet bij naam, maar het is gezien zijn verklaring erg aannemelijk dat hij op hem doelt. "Renners die alleen werden 'getraind' door Ferrari, zijn jullie echt zo dom? En denken jullie dat iedereen dat is? Wat een grap kan deze sport zijn! De schone renners van het peloton moeten bijeenkomen en deze valsspelers verwijderen. Genoeg is genoeg", aldus Kennaugh.
Tinuz 10 december 2014 21:53
Het lijkt vrij waarschijnlijk dat we hier weer een beerput te pakken hebben.
Nibali is natuurlijk de prins, dus die krijgt waarschijnlijk ook prinselijk zijn doping toebedeeld, buiten de knechten om.
Blueprint 10 december 2014 22:48
Het verbaast mij eerder dat Bozic en Marcato als enige Vacansoleil-renners op de lijst zouden staan. Had er wel een paar meer verwacht...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2014 22:49 door Blueprint.
Adrie2 11 december 2014 09:07
Zeker....naam en toenaam mogen wel eens genoemd worden. Kennaugh rules.....maar wel met wat Froome boter op het hoofd
Bromertà 11 december 2014 12:57
"How do you test for working with Ferrari ?
How do you detect EPO after its long left the system ?
How do you tell the difference between a biopassport anomaly due to illness and one due to doping ?
How do you look for the substances you aren’t even aware of yet ?
How do you test for organizing or facilitating doping ?
To start with, you have to test for what will actually be there when you go to test for it.
In the case of cheating, whatever form it takes, the thing that is there is deception."

~ Mike Puchowicz
Walnoot 11 december 2014 13:32
Ja, dat zijn inderdaad lastige vragen om in een lab te gaan onderzoeken, en kwantitatieve resultaten opleveren met dergelijk onderzoek lijkt helemaal problematisch. Zelfs deceptie geeft geen wetenschappelijk uitsluitsel, aangezien het ook wel eens voorkomt op plekken waar geen doping is. Ik heb zojuist nog tegen mijn baas gelogen, maar - zover ik weet - ben ik tamelijk clean op het moment.

Gelukkig zijn er ook mensen die naast cijfertjes ook de kracht van een argument kunnen beoordelen. Hup communicatieve vaardigheden!
Bromertà 11 december 2014 14:02
"And, if Kreuziger really was able to ride 3 Grand Tours using enough EPO/HIFs type agent to maintain a persistently elevated reticulocyte count for months at a time, then UCI/WADA needs to own up to the reality that the direct testing/strategy presumably including current retrospective testing is potentially fallible to unsettling degree illustrated here."

~ Mike Puchowicz
El Chaba 11 december 2014 17:40
Wellicht eens het gebruik van een zuurteregelaar overwegen? smiling smiley thumbs up
Andere Peter 11 december 2014 18:44
Weer een voorbeeld dat jij er niet mee om kan gaan wanneer iemand een gevoel (zoek de betekenis maar op) uitdrukt. Iemand die aangeeft dat hij 'vragen stelt bij' hoeft dat natuurlijk niet met bewijzen te staven.
Andere Peter 11 december 2014 18:45
Goozzer 11 december 2014 20:40
Dat is echter wel maar de helft van het argument, en slechts geldig áls hij gezondigd heeft. Het maakt het ook extra problematisch om tot een oordeel te komen, omdat het nogal een stevige premisse is...
Bromertà 11 december 2014 20:55
Noch met mijn lactaatwaarden noch met mijn misantropische inslag is iets mis hoor, daarentegen schijn jij wel wat hulp nodig te hebben bij je zoektocht. Tip: probeer een andere naam.
Bromertà 11 december 2014 20:59
Waar jij allemaal voorbeelden voor vindt, zal me worst wezen, maar dat je weer opzichtig op mijn bagagedrager springt, begint me wel te irriteren.
Andere Peter 12 december 2014 08:13
Iets met koekje en eigen deeg. Ik vond dat je hetzelfde deed met El Chaba. Volkomen overbodige opmerking over die 'vragen'.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen