Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jurgen Van den Broeck niet naar de Tour

Gepost door lodjan 
lodjan 11 december 2014 21:16
Jurgen Van den Broeck zal volgend jaar geen Ronde van Frankrijk rijden. Het nieuws hing al een tijdje in de lucht en werd vandaag bevestigd op het trainingskamp van zijn Belgische wielerformatie Lotto-Soudal.

Jurgen Van den Broeck was sinds zijn derde plaats in 2010 een certitude voor de Tour, maar na twee mindere edities (opgave en dertiende plaats) werd bij Lotto-Soudal openlijk de vraag gesteld of het wel wenselijk was voor Van den Broeck om zijn hele wielerjaar in functie van die ene Ronde van Frankrijk te organiseren. Bovendien beschikt de Belgische wielerploeg met Tony Gallopin en Tim Wellens over nog twee andere kopmannen. Dat VdB in oktober niet afzakte naar de Tour-presentatie in Parijs was veelbetekenend.

Van den Broeck: ‘Ik moet me neerleggen bij beslissing van de ploeg’

Vandaag volgde op trainingskamp de bevestiging: Geen Tour voor Van den Broeck die zich in 2015 zal toeleggen op de kleinere wielerrondes en Ronde van Italië en/of Spanje. ‘Er was een voorstel van de ploeg om het over een andere boeg te gooien’, legt Van den Broeck uit bij Sporza. ‘Elke renner gaat graag naar de Tour, zeker als het peloton in België passeert en of er nu een haat-liefdeverhouding is of niet. Maar als de ploeg beslist om naar de Tour te trekken zonder klassementsman, moet ik mij daar bij neerleggen. Al zou ik graag ooit terugkeren naar de Tour. Ik ben nog niet versleten.’

Van den Broeck wil er alvast graag bijzijn in de Giro. ‘Ik heb er affiniteit mee’, zegt hij. ‘Mijn carrière is daar ooit begonnen met een zevende plaats in het klassement in 2008. Ik zou er graag starten, maar laat ons eerst zien hoe ik presteer in de eerste maanden van volgend seizoen.’

Sergeant: ‘Jurgen was snel akkoord’

Manager Marc Sergeant benadrukte odat de beslissing om de Tour een jaartje over te slaan een beslissing is waar beide partijen zich snel in konden vinden. ‘Jurgen Van den Broeck en ik kwamen snel tot een akkoord’, vertelt hij. ‘Dit wordt voor hem eigenlijk een soort van nieuwe start.’

Niet lang na de Vuelta was er al een kort gesprek tussen Van den Broeck en Sergeant. Beslissingen of harde woorden vielen daar niet. Wel raadde Sergeant zijn kopman aan om eens goed na te denken over zijn toekomst. Een maand geleden viel dan de beslissing over de niet-deelname aan de Tour. Bij Van den Broeck klonk het voorzichtig dat het vooral een beslissing van de ploeg was, niet echt door hem ingegeven, maar volgens Sergeant was er weinig discussie.

‘Jurgen en ik waren het over één ding snel eens’, zegt hij. ‘Dat we voor één jaar zouden afstappen van deelname aan de Tour. Je moet een kat een kat noemen. Dit jaar was niet goed. Hij had er niet de resultaten die wij voor ogen hadden en ook voor hem zelf was het een teleurstelling. Dan moet je de vraag durven stellen: moeten we het volgend jaar wel opnieuw zo doen. Was het niet beter om het over een andere boeg te gooien. Het verwachtingspatroon ligt er zo hoog. Er is geen tweede Jurgen Van den Broeck, hij kan er nooit anoniem rijden en we kunnen nooit vooraf zeggen: 'we zien wel hoe de Tour met Jurgen loopt. Zou het niet beter zijn om hem van die stress weg te houden'.’

Dus deed Sergeant hem een ander voorstel. ‘Laten we er samen een goed jaar van maken’, zei de manager tegen Van den Broeck. ‘Eén met veel kleinere rittenkoersen in de WorldTour waar hij punten kan pakken, want ook dat wordt voor een renner steeds belangrijker. En dan ook mikken op de Vuelta waar hij een mooie prestatie moet neerzetten. Ik pin hem niet vast op top vijf, top tien of podium, neen gewoon een sterke en mooie Vuelta koersen.’

Zelf wil Van den Broeck ook nog de Giro doen. ‘Dat is op zijn vraag’, aldus Sergeant. ‘En dat zal afhangen van zijn resultaten in de weken voor de Giro. Het kan dus zijn dat hij zowel Giro als Vuelta rijdt in 2015. Kijk, dit is een nieuwe aanpak, een nieuw programma, noem het gerust een soort van nieuwe start. Wij geloven nog steeds in Jurgen en ik zie hem graag koersen. Zoals in de Dauphiné van dit jaar. Hij kan in zo'n rittenkoersen goede resultaten neerzetten. Dat willen we volgend jaar van hem zien. Zo'n Rui Costa wint de Ronde van Zwitserland, wel dat moet Jurgen ook kunnen. Hij is niet de mindere van de Portugees, dus naar die Ronde mag hij gerust met ambitie afreizen.’

En de Tour is nog niet voorbij voor Van den Broeck volgens de manager van Lotto-Belisol. Al wil hij niet te ver vooruit kijken. 2016 is nog ver en bovendien is de Morkhovenaar einde contract bij de ploeg, dus ook daar zal in 2015 nog over gediscussieerd worden.

Programma ligt nog niet helemaal vast

Geen Tour betekent ook een andere programma en voorbereiding voor Van den Broeck in het nieuwe seizoen. Ploegmanager Marc Sergeant ziet hem liefst de Vuelta rijden, maar zelf wil Van den Broeck graag ook starten in de Giro. Deelname aan de Vuelta is al zeker het plan in 2015, deelname aan ook nog de Giro hangt af van de resultaten in de maand maart en april.

Van den Broeck start het seizoen in de Ruta del Sol (18-22 februari) daarna volgt de Tirreno-Adriatico (11-17 maart), wat een eerste echte test wordt voor de klassementsrenner. Daarna volgt de Ronde van Catalonië (23-29 maart) en de Ronde van het Baskenland (6-11 april), mogelijk ook de Ronde van Romandië (27 april-3 mei). Afhankelijk dus van zijn resultaten start Van den Broeck dan in de Giro (start 8 mei). Klassiekers en eendagswedstrijden staan niet op zijn wedstrijdschema, de focus ligt op de rittenkoersen.

Zijn programma na de Giro, als hij die rijdt, ligt nog niet helemaal vast. Wellicht volgt in voorbereiding van de Vuelta wel deelname aan de Ronde van Zwitserland (niet meer de Dauphiné waar het merendeel zich voorbereidt op de Tour, van 13 tot 21 juni), dan een hoogtestage in juli en vervolgens de Ronde van Polen (2-8 augustus) om klaar te zijn voor de Vuelta die start op 22 augustus.

Lees vrijdag een uitgebreid interview met Jurgen Van den Broeck in onze (digitale) krant, (Nieuwsblad)
Blueprint 11 december 2014 21:44
Dat is wel een vrij zwaar programma in aanloop naar de Giro. Geeft niet de indruk dat ze nog echt in Van den Broeck geloven voor grote rondes.
Snorfietser 11 december 2014 22:01
De uitspraak: "Ik pin hem niet vast op top vijf, top tien of podium, neen gewoon een sterke en mooie Vuelta koersen." spreekt ook niet echt veel vertrouwen uit. Of zou VDB zo gebukt gaan onder de druk, dat ze hem totaal geen enkele stress op willen leggen?
Linkebal 11 december 2014 22:09
VDB is gewoon enorm overschat en dat weet Lotto ook.
Snorfietser 11 december 2014 22:18
Maar toch, als de Vuelta zijn hoofddoel is dan mag je toch minimaal top 10 verwachten.
Eindhovuh 11 december 2014 22:53
Overschat misschien. Maar zeker geen koekenbakker qua klassement. Wanneer hij eens fit aan de Giro kan beginnen rijdt hij gewoon top 5.
Jeanneman 11 december 2014 23:11
Lieven van Gils gaat andere vragen moeten bedenken voor z'n tafelgasten.
Andere Peter 12 december 2014 08:11
Die rol wordt moeiteloos overgenomen door de volgende Belg ook als deze pakweg 22e staat.
Sub Culture 12 december 2014 09:00
Prima beslissing voor alle partijen.
JVDB heeft natuurlijk ook gewoon pech gehad.
Als je alles op de Tour zet en je hebt wat voor dan blijft er niet veel over van je seizoen, dan is het logisch dat de kritiek aanzwelt.

Vorig jaar domweg uit de Tour gevallen.
Dit jaar ergens halfweg ziek geworden + duidelijk te vroeg gepiekt. Was in de Dauphiné al in absolute topvorm en de Tour was niet meer dan een dovend kaarsje.
Blueprint 12 december 2014 09:01
Hoe denk je dat Jurgen het vandaag gedaan zou hebben?
MarcoV 12 december 2014 09:53
als een manager het niets meer weet, roept 'ie maar iets over World Tour punten en belangrijk. Tamelijk zinloze uitspraak, net alsof het voor een renner als VDB veel uitmaakt of 'ie 38e of 52e in dat klassement wordt
Maar blijkbaar denken managers nog altijd dat World Tour punten één op één gecorreleerd zijn aan de olieprijs ofzo ...
JW 12 december 2014 10:34
Het hele verhaal komt op mij over als een wel erg harde aanpak. Alsof Lotto er na de tegenvallende laatste jaren helemaal genoeg van heeft.
De goede Touroptredens uit het verleden tellen niet eeuwig door, daar kun je niet op blijven teren. Een jaar als 2014 wil de ploeg niet nog een keer meemaken.

En dus voor de beste Belgische klassementsrenner geen Tour meer, en dus ook niet nog een jaar met "alles in dienst van de Tour".
Een loodzwaar voorjaarsprogramma waarin daadwerkelijk gepresteerd moet worden om überhaupt aan de Giro mee te mogen doen....
Veel kleinere rittenkoersen waarin hij punten moet pakken... Dat betekent vooral hoog in het AK van die koersen eindigen. Want met af en toe een mooie etappezege haal je die punten niet binnen.

Het vergt van Jurgen wel een enorme omschakeling, waarvan ik betwijfel of hij daartoe in staat is. De manier waarop hem nu het mes op de keel wordt gezet komt niet erg sympathiek op me over.
Als hij, door wat voor oorzaak ook, er niet in slaagt een goed voorjaar te rijden, rest er natuurlijk nog het najaar. Met de Vuelta, waar het management al tevreden is met "een goede Vuelta". Ook daar geldt dat een eventueel matig AK weinig punten oplevert.
Veel vertrouwen in de renner spreekt hier niet uit.

Jurgen gaat een moeilijk jaar tegemoet waarin hij zich helemaal opnieuw moet bewijzen.
Slimmerd 12 december 2014 11:14
Dan kan die in ieder geval ook niet vallen ....
Eindhovuh 12 december 2014 12:10
2 jaar op rij heeft hij voor een topsalaris niets geleverd. Het is topsport, dan mag je wel eisen dat iemand iets gaat leveren. Weer een jaar alles op de tour met een valpartij is een te groot risico. Dat het allemaal pech is bij Jurgen is daarbij niet zo relevant.
Als van den Broeck top presteert in het voorjaar zit hij zo weer in de tourploeg.
Sub Culture 12 december 2014 21:40
Ik vind dit een wel erg negatieve benadering.

Is gewoon goed dat Jurgen ook zelf al weet waar hij aan toe is, kort in zijn voorbereiding.
'Loodzwaar' is dat voorjaarsprogramma natuurlijk helemaal niet.
Zijn eerste koers zou de Ruta del Sol zijn en in een periode van een kleine 3 maand die daarop volgt zou hij dan nog een 4-tal rittenkoersjes van een dag of 5-6 rijden voor hij aan de Giro begint.

Weet zeker dat dit de beste keuze is voor JVDB en als hij niet van zijn fiets dondert gaat hij in die rittenkoersjes ook veel worldtourpunten scoren voor de Lotto's.
JW 12 december 2014 22:34
Er zijn genoeg renners die die vier rittenkoersjes rijden, in dat opzicht is loodzwaar inderdaad zwaar aangezet.

Maar de druk dat hij daar een goed klassement mòèt rijden, die hoge druk die erop zit, dat lijkt me voor Jurgen zwaar.
Als hij daar inderdaad veel WT-punten weet te scoren, dan schat ik hem verkeerd in.

Van mij mag het, want ik zie liever dat België weer serieus meedoet in klassementskoersen.
Pyama 12 december 2014 23:48
Zijn die punten volgend jaar juist niet van belang? Ivm de promotie degradatie uit de wt en de beperking van aantal ploegen?
Sub Culture 13 december 2014 00:00
Ik zie niet in in hoeverre de druk groter of zwaarder zou zijn dan de voorbije jaren?
Nu kan hij koersen in relatieve luwte.
Niet alle druk samengeperst in die Tour, waar elke beweging, zwak moment, uitspraak meteen uitvergroot wordt.

Hij rijdt meerdere rittenkoersen en kan zich dus focussen op meerdere doelen.
Als het minder gaat kan er geanticipeerd worden en is er nog altijd 'de volgende koers'.

'België weer moeedoen in klassementskoersen?'

Volgens mij hebben wij de voorbije 3 jaar top 5 gereden in de eindklassementen van de 3 grote rondes met 3 verschillende renners.
Ook in de kortere rittenkoersen doen we aardig mee al zijn we daar veeleer rittenkapers.
Er komt sowieso een sterke generatie aan voor het klimwerk.
JW 13 december 2014 11:17
'België weer meedoen in klassementskoersen?'
Volgens mij hebben wij de voorbije 3 jaar top 5 gereden in de eindklassementen van de 3 grote rondes met 3 verschillende renners.


Touché ! winking smiley

Maar ook niet helemaal.
Jurgen was als klassementsrenner onomstreden. Maar de vraag is zo langzamerhand of hij het kunstje nog steeds kan.
Voor Vanendert lijkt zijn Giropodium een eenmalige uitschieter, mede doordat ze hem die dag lieten rijden. Klassementsrenner ?
Monfort is wèl een echte klassementsrenner. Helaas meestal niet sterk genoeg om veel waardering te oogsten. Dit soort renners zou wat mij betreft meer waardering moeten krijgen. Zó gemakkelijk is het niet wat hij doet.

Feit blijft m.i. toch dat België de laatste jaren niet structureel meedoet in de toptien van het klassement van grote koersen.
Dat lijkt ook een kwestie van keuzes maken (zoals met Wellens gaan voor dagsucces).
Als de nieuwe generatie zich ontwikkelt tot klassementsrenner zou ik dat toejuichen. Zonder meer.
Chuparuedas 15 december 2014 12:56
Lotto was maar wat blij dat VDB zijn seizoen afstemde op de Tour toen het goed liep. Nu een val en een mindere Tour later gaan ze hetzelfde proberen met het laatste snoepje van de week: Tim Wellens. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ik heb al wel zo'n vermoeden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen