Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ode aan Mart Smeets

Gepost door Blueprint 
Blueprint 15 december 2014 12:03
Vandaag in de lezerscolumn van Metro, door Marit de Roij:

Quote

We schrijven december 2014. Het zijn donkere tijden voor de wielrennerij. Vergeet Lance Armstrong, Operación Puerto en de recente Astana-schandalen – in december 2014 lijkt het moment dat Mart Smeets zijn overhemden aan de wilgen moet hangen te zijn aangebroken. Helemaal onverwacht komt het niet; het was al langer duidelijk dat de NOS de godfather van de Nederlandse televisie zwoegend voor de bezemwagen uit liet rijden. Dat Marts presentatiekunsten nu toch echt voltooid verleden tijd lijken te worden, komt desalniettemin hard aan.

Want presenteren, dat kan Mart als geen ander. Becommentariëren ook, trouwens, en radio maken, en schrijven, maar ik zal me tot het eerste punt beperken. Wanneer Mart zijn Avondetappe presenteert, is hij gastheer, regisseur, tafelheer, gast en filosoof tegelijk. Beroemd werden zijn oneliners, berucht zijn improvisatietalent. Jarenlang stemden tijdens de Ronde van Frankrijk dagelijks honderdduizenden – nee – vaak meer dan een miljoen mensen op hem af, maar toch blijkt het niet vanzelfsprekend te zijn dat Mart volgend jaar juli zit waar hij hoort te zitten. In Frankrijk, voor een idyllisch kasteeltje of tussen de krekels op een dorpsplein, met een pen in de rechterhand.

Boven alles is Mart natuurlijk een verhalenverteller. Sport is emotie en Mart begrijpt dat. Hij gaat op zoek naar het verhaal achter de renner en vertelt dat op geheel eigen wijze – zonder autocue – aan de mensen thuis. Geef hem een onderwerp en een camera en hij geeft je een meesterlijk verslag. Mart heeft met 42 Tours een schat aan ervaring en is nog altijd in bloedvorm. De grote meneer van de Nederlandse sportjournalistiek wil niets liever dan doorgaan, maar zal aan de kant geschoven worden.

Nooit meer die verzameling wijnglazen op tafel (“vin rouge noemen ze dat hier”). Nooit meer de virtuoze, live ingesproken samenvattingen vol versprekingen om de kijker scherp te houden. Nooit meer Mart die de uitzending met een bedrukt gezicht en een briefje met vers dopingnieuws opent. Nooit meer Dalida. Nooit meer met één werkende camera in de stromende regen uitzenden vanuit de Franse middle of nowhere. Nooit meer mevrouw Van Zetten uit Tiel. Het is bijna ondenkbaar.

Toch lijkt het werkelijkheid te worden. De NOS is al weken vaag over de toekomst van Mart Smeets en zijn programma. Het is onbegrijpelijk. Een Tour zonder Mart is niet meer voor te stellen. Mart Smeets is niet alleen een vakman en een topentertainer, maar ook een toonbeeld van de Nederlandse cultuur. Mag ik dat zeggen?

Bron: [lezerscolumns.metronieuws.nl]
Velodroom 15 december 2014 13:12
Waar is Thijs Z nu? smiling smiley Oh, aan het werk....

Ik, Eva, en de rest (Adammen) van Nederland, in het bijzonder die van het wielerprikbord (red. FV), hebben geconcludeerd, dat Mart ophoudt met de avondetappe.
Mart laat daarop doorschemeren, dat dit nog nergens op gebaseerd kan zijn. "Ik heb met de NOS afgesproken, dat ik er niks over zeg",

Mart heeft het nu heerlijk druk met allemaal zelf gekozen initiatieven. Naast Freriks gezeten lijkt hij zo wel de slimste mens van Nederland.

Zelf denk ik, dat Mart na het gedwongen afscheid van k-icoon LA te A. gevolgd door ook zijn eigen afscheid van het formele arbeidzame leven, zijn interesse voor het wielrennen langzamerhand heeft verloren ten faveure van zijn andere interesses.

Getuige ook zijn zelfverkozen sportmoment in de DWDD.
Ik had daarop even kortsluiting in mijn brein, omdat mijn brein weinig woorden uit het wielerjargon kent, die met een k beginnen. Die met een d des te meer.

Ook zijn nieuwste gekozen sportmoment van frivoliteit en doelmatigheid in de vorm van Kim Lammers fraaie hockeygoal.
Waarom dan niet de agony in het gezicht van de grootste verliezer op het WK wielrennen?

Kortom zijn naderende afscheid als avondetappehost is voor mij dan ook logisch.
veluweracer 15 december 2014 13:15
Waarvan akte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2014 13:16 door veluweracer.
Andere Peter 15 december 2014 17:07
Ik heb nochtans sterk de indruk dat er nog helemaal niets vaststaat. Ik meen dat de enige nieuwsbron die het vermeende nieuws dat Smeets de Avondetappe niet meer zou doen RTL Boulevard was. Niet een nieuwsproducent die ik gewend ben blindelings te vertrouwen. Ik zag Smeets bij Jinek en het was heel duidelijk dat hij in elk geval denkt dat alles nog open is.
Andere Peter 15 december 2014 17:13
Jij snapt inderdaad niet veel van Smeets. Hij is een poseur. Als hij een fragmentje uitkiest dan doet hij dat omdat hij ergens mee wil koketteren. Misschien wel voor zijn schoondochter. En die Armstrong die jij centraal lijkt te stellen voor zijn keuzes anno 2014, die is eigenlijk al 9,5 jaar weg (exclusief een onderbreking). Smeets' eerste sport is altijd basketbal geweest.

Juist als buitenstaander (lange tijd de balans bewakend met insider Jean Nelissen), anchorman, sfeerduider is hij van grote waarde geweest voor de wielerverslaggeving. En is hij eigenlijk nog steeds uniek.
Velodroom 15 december 2014 19:54
De vraag dringt zich nu natuurlijk aan me op, wie beter te snappen zou zijn: Smeets of Andere Peter? Of krijg ik een joker voor die vraag?
ton duk 15 december 2014 19:54
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zag Smeets bij Jinek
> en het was heel duidelijk dat hij in elk geval
> denkt dat alles nog open is.

van Ria Visser naar Eva Jinek is dan ook niet zo'n grote stap...
gr Ton DUK
malheur 23 december 2014 08:12
En? Heb je die sterke indruk nu nog?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen