Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Joxean Fernandez Matxin naar Quickstep

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 17 december 2014 15:59
Quote

Joxean Fernandez Matxin versterkt de Belgische WorldTour-formatie Etixx-Quick Step. De Spanjaard moet op zoek naar nieuwe talenten voor de formatie van Patrick Lefevere.
De 43-jarige Joxean Fernandez Matxin werkte de voorbije twee seizoenen bij Lampre-Merida aan de zijde van onder meer Rui Costa. De Spanjaard is geen onbekende voor het Belgische team. Eerder was hij aan de slag bij Mapei-Quick Step in 2001 en 2002. Toen was hij vooral verantwoordelijk voor een aantal jonge renners van de ploeg, onder wie Allan Davis, Fabian Cancellara, Michael Rogers en Filippo Pozzato.

Ook bij Etixx-Quick Step zal hij zich vooral bezighouden met de jongeren en moet hij op zoek naar nieuwe talenten voor de ploeg. "Hij wordt geen ploegleider bij ons", verduidelijkte teammanager Patrick Lefevere. "We hebben hem exclusief aan ons verbonden om nieuwe talenten op te sporen. Wereldwijd zal hij wedstrijden van junioren en beloften bijwonen en op zoek gaan naar goede jonge renners. Die jongens zullen dan uitgenodigd worden in de Bakala Academy voor enkele testen en kunnen bijvoorbeeld ook eens meegaan op stage. Tussen nu en 2017 moet ik acht jonge talenten vinden jonger dan 26 jaar voor het B-team van de ploeg. Al noem ik die ploeg liever niet zo, maar er is nog geen andere benaming in de hervormingsplannen van de UCI. Kijk, we kunnen daar beter nu al mee bezig zijn. We hebben goede, jonge renners in de ploeg, maar je weet nooit of je die aan je team kan blijven binden, daarom dat het scouten van nieuwe talenten nu nog meer vorm krijgt binnen Etixx-Quick Step."

Zijn er berichten over andere ploegen die al bezig zijn met een zogenaamd 2de ploeg samen te stellen met jongeren?
Is het eerste wat ik er over hoor overigens.
Leon 17 december 2014 16:15
Lefevere was deze herfst ook de enige WT-teammanager die hoorbaar bezig was zijn ploeg te verkleinen met het oog op de maximumploeggrootte in 2017. Alsof je nu al een kleinere ploeg moet hebben als je over 2 jaar pas op 22 hoeft te zitten. Je kunt toch net zo goed over 2 jaar pas een aantal renners geen contractverlenging meer geven?
En wat die talentscouting betreft, beetje overdreven allemaal m.i.: nu heeft hij al het Etixx-CT, daar krijgen toch ook jaarlijks een man of 10-12 een contract, dus veel hoeft hij niet aan z'n aanpak te wijzigen. In dat CT rijden komend jaar ook al wat 20-minners, die kunnen over 2 jaar zo doorstromen naar dat reserveploegje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2014 16:16 door Leon.
El Chaba 17 december 2014 16:37
Je kunt van Lefevere zeggen wat je wilt, 'een klootzak', 'een hypocriet' en wat dies meer zij, maar zijn managementkwaliteiten op het gebied van organisatie e.d. staan volgens mij buiten kijf. Hij zal echt zijn redenen wel hebben.
Wat betreft je tweede punt zal hij waarschijnlijk het beste jongetje van de klas willen zijn, ook in het belang van de 'A-ploeg', en puur op kwaliteit die 'B-ploeg' willen samen stellen. Met alleen maar het doorschuiven van 'wat 20-minners' van het Etixx-CT is hij daar natuurlijk niet zeker van.
Quarantanove 17 december 2014 16:46
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt van Lefevere zeggen wat je wilt, 'een
> klootzak', 'een hypocriet' en wat dies meer zij,
> maar zijn managementkwaliteiten op het gebied van
> organisatie e.d. staan volgens mij buiten kijf.

Eens , bijna alle negatieve uitingen op dit prikbord over Lefevere komen voornamelijk voort uit NL-chauvinistische jaloezie.
Sub Culture 17 december 2014 19:28
Correctomundo.
JW 18 december 2014 09:35
Ja, en anders is het wel die Belgische roddelaar Vangenechten...
Ik herinner me nog vaag [wielerprikbord.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen