Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lotto-jonkies: "Leren en eigen kans gaan"

Gepost door JW 
JW 20 december 2014 12:08
Je zou Lotto-Soudal. met 20 van zijn 28 renners van Belgische nationaliteit, de Belgische evenknie van LottoNL kunnen noemen.
Ook hier krijgen jonge Belgische talenten de kans zich verder te ontwikkelen. Sporza had een gesprek met de jongste veelbelovende aanwinsten, Vervaeke en Benoot. Tijd om ze beter te leren kennen.



vr 19/12/2014 - 12:17
Lotto-Soudal wil ook in 2015 enkele talentvolle Belgen laten ontbolsteren. Met Louis Vervaeke en Tiesj Benoot beschikt de Belgische ploeg over enkele ruwe diamanten. Christophe Vandegoor had een uitgebreide babbel met de talentvolle Lotto-tandem.

Louis Vervaeke

Louis Vervaeke (21) kreeg het wielrennen niet met de paplepel ingegeven. "Ik heb veel andere sporten beoefend: voetbal, tennis en paardrijden. Maar dankzij mijn grootvader ben ik in het wielrennen terechtgekomen. Hij heeft me leren kijken naar het wielrennen. Daar heb ik gezien hoe mooi de wielersport is."

Ik zie mezelf als ronderenner, maar ik ben niet de man die tussendoor rijdt en op het laatste moment een goeie zet doet. Kijk naar mijn zege in de Ronde van de Toekomst: aanvallen en blijven proberen.



"Het is wel raar dat ik ben blijven koersen. Als 14-jarige renner werd ik al na enkele ronden gelost en werd ik halfweg gedubbeld. Pas in mijn tweede jaar bij de nieuwelingen begon het te beteren, zeker toen ik begon te groeien. Als junior ben ik ontbolsterd, maar prof worden leek in mijn ogen onmogelijk."

In de Ronde van de Toekomst gaf hij dit jaar zijn visitekaartje af, met ritwinst na een geweldige solo. Dat schept natuurlijk wel verwachtingen. ""Chapeau", zei Romain Bardet (zesde in de Tour) tegen me. Dat doet deugd, maar ik voel die druk niet echt. Het is ook leuker om bij de profs te komen met verwachtingen dan zonder naambekendheid."

Hoe zou Vervaeke zichzelf dan omschrijven? "Ik zie mezelf als ronderenner, maar ik ben niet de man die tussendoor rijdt en op het laatste moment een goeie zet doet. Kijk naar mijn zege in de Ronde van de Toekomst: wegrijden en fietsen."

"Ik vergelijk me vaak met Tim Wellens: aanvallen en blijven proberen. Ze hebben me al vaak gezegd dat ik dom koers, maar ik denk dat het de mooiste manier is om te koersen. Maar bij de profs zal ik nu meer moeten nadenken, want daar tellen de details."

"Ik ben wel nog altijd dezelfde Louis. De volgende stap is nu een goeie profrenner worden, maar ik voel me niet specialer dan iemand anders. Maar ik sta een stap dichter bij mijn echte droom: de Tour winnen."

"Mijn idolen van vroeger zijn dat nu niet meer"

Louis Vervaeke reed op het einde van vorig seizoen al enkele koersen bij de profs en toonde daar al zijn kunnen. Neoprofs lijken steeds meer meteen als volwaardige renners te kunnen meedraaien.

Nu kijk ik op naar de jonge Franse generatie en iemand als Tim Wellens. Voor Tim steek ik mijn hele lichaam in het vuur.
"Alles is nu zuiverder. In de Tour strijden veel renners van de jaren 90 mee. De jongeren worden prof en kunnen meteen meedraaien. Vroeger was er ook talent, maar het verschil met de ouderen was toen te groot."

"André Greipel (ploegmaat) vertelde me op stage dat hij bij zijn overstap naar de profs overal gelost werd. Dat was hard voor hem. Hij wou zelfs stoppen. Ik kan dat niet geloven. Ik kan me niet inbeelden hoe moeilijk het is om bij de beloften het mooie weer te maken en dan gelost te worden."

"Dat ik hier zo vrijuit over praat? We zijn daar mee opgegroeid. Dat was moeilijk, want mijn idolen van vroeger zijn dat nu niet meer. Nu kijk ik op naar de jonge Franse generatie en iemand als Tim Wellens. Voor Tim steek ik mijn hele lichaam in het vuur."

Benoot: "Ik kijk ernaar uit om mijn limieten te ontdekken"

Met Tiesj Benoot (20) heeft Lotto-Soudal nog een goudhaantje in de gelederen. Maar ook Benoot leek niet meteen voorbestemd om wielrenner te worden. "Ik heb zes jaar gevoetbald. Ik mocht van mijn familie niet echt wielrenner worden", legt Benoot uit.

In de grote wedstrijden kan ik leren van de toppers, maar in de andere koersen krijg ik een kans. Als jonge Belg krijg je hier een kans en zit je hier dus op je plaats.

"Maar ik ben blijven zagen en heb met het wielrennen mijn ding gevonden. Het voetbal ging wel redelijk goed. Ik heb zelfs even getest bij AA Gent, maar op termijn zag ik mezelf geen doelman worden."

Benoot koos dus voor de fiets en zal in 2015 uitgespeeld worden in het Vlaamse voorjaar. "Ik zal vooral de kleinere wedstrijden rijden. Alles is wel goed geregeld. De ploeg denkt misschien dat ze me overal kunnen uitspelen, maar dat kan op termijn roofbouw op je lichaam zijn."

"Ik zal dus zelf moeten ondervinden wat ik kan. Ik kijk er wel naar uit om mijn limieten te ontdekken. Ik voel mijn lichaam elk jaar verbeteren en ben benieuwd naar wat de komende jaren zullen brengen."

Benoot voelt zich alvast thuis bij Lotto-Soudal. "In de grote wedstrijden kan ik leren van de toppers, maar in de andere koersen krijg ik een kans. Dat zag ik dit jaar al als stagiair. De laag Lotto-toppers is ook niet zo breed. Als jonge Belg krijg je hier een kans en zit je hier dus op je plaats."

[Sporza]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2014 12:11 door JW.
Goozzer 20 december 2014 12:46
Dat is allemaal nogal wat. Buiten het feit dat die 'vroeger werd je als jonge renner overal gelost'-verhalen wel een heel erg eigen leven gaan leiden (en feitelijk toch maar zeer mager onderbouwd worden) is het vooral te hopen dat deze jongens niet verloren raken op de manier die voor jonge Belgische renners onlangs werd beschreven. 'The Secret Pro' haalde enkele dagen geleden vrij hard naar ze uit:

I know of some Belgian riders who turn pro, get a two year contract and are just content to live the pro life. But all they’ve achieved is being and looking pro. They rest on their laurels. It’s a shame. They don’t get in any moves or if they do, it’s because the DS forces them to.

[cyclingtips.com.au]
Leon 20 december 2014 13:40
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is allemaal nogal wat. Buiten het feit dat die
> 'vroeger werd je als jonge renner overal
> gelost'-verhalen wel een heel erg eigen leven gaan
> leiden (en feitelijk toch maar zeer mager
> onderbouwd worden) is het vooral te hopen dat deze
> jongens niet verloren raken op de manier die voor
> jonge Belgische renners onlangs werd beschreven.
> 'The Secret Pro' haalde enkele dagen geleden vrij
> hard naar ze uit:
>
> I know of some Belgian riders who turn pro,
> get a two year contract and are just content to
> live the pro life. But all they’ve achieved is
> being and looking pro. They rest on their laurels.
> It’s a shame. They don’t get in any moves or
> if they do, it’s because the DS forces them
> to.


Wat dat betreft zou ik me mbt Vervaeke niet druk maken.

Na het lezen van die kwoot van TSP vroeg ik me wel af op welke Belgen hij nou precies kan doelen... In het rijtje "snel mislukte Belgische neo-profs in de afgelopen 3 jaar" kom ik niet verder dan Yannick Eijssen.
El Chaba 20 december 2014 14:04
Tosh van der Sande?
Kijk hier maar eens dan vind je vast nog wel meer voorbeelden: [www.cqranking.com]
Overigens met je eens wat betreft Louis Vervacke.
Massimo 20 december 2014 14:06
In de CQ-top 100 ga je die voorbeelden niet vinden.
El Chaba 20 december 2014 14:11
Ik had 'm bij 'nationality' geselecteerd op 'Belgium' maar kennelijk neemt ie dat in de link niet mee.
Sub Culture 20 december 2014 14:27
Quote

Aanvallen en blijven proberen. Ze hebben me al vaak gezegd dat ik dom koers, maar ik denk dat het de mooiste manier is om te koersen.


Bij deze fan voor het leven van Vervaeke
Goozzer 20 december 2014 14:32
Gek genoeg maak ik me, na het lezen van het geposte verhaal, juist wel enigszins zorgen over hem. In zijn hoofd lijkt hij al enigszins 'gearriveerd' te zijn, en dat is precies waar TSP voor waarschuwt...
Leon 20 december 2014 17:18
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tosh van der Sande?
> Kijk hier maar eens dan vind je vast nog wel meer
> voorbeelden:
> [www.cqranking.com]
> r.asp
> Overigens met je eens wat betreft Louis Vervacke.

Dank voor de tip smiling bouncing smiley

Ik had de CQ-top-100 van Belgen onder de 25 al bekeken. VdSande is mogelijk inderdaad, ik had de voorwaarde "mislukt" beter los kunnen laten, aangezien het verhaal van TSP alleen de houding van die jonge Belgen weergeeft en niet hun mate van eigen succes.
Leon 20 december 2014 17:24
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gek genoeg maak ik me, na het lezen van het
> geposte verhaal, juist wel enigszins zorgen over
> hem. In zijn hoofd lijkt hij al enigszins
> 'gearriveerd' te zijn, en dat is precies waar TSP
> voor waarschuwt...

Die indruk krijg ik niet echt, hij heeft het duidelijk over volgende stappen en zo. Verder is het een aanvallend type, heeft hij geen verleden waarin z'n omgeving 10 jaar alles opzij heeft gezet om hem prof te laten worden, en de afgelopen jaren is al gebleken dat Vervaeke het moeilijk heeft met de druk van het kopmanschap, en dus zichzelf ook de komende jaren meer als knecht zal zien.
Sub Culture 20 december 2014 17:36
Wat een onzin.
Prikdude 20 december 2014 22:40
Tiesje Benoot, a.k.a. Kwiatkowski 2.0 (wbt hoofd, qua prestaties wordt hij beter) zal de nieuwe grote Belgische slokop worden.
Sehnsucht 22 december 2014 20:10
Voor het seizoen 2015 zijn er aardig wat Belgen die de overstap maken naar de World Tour. Uit mijn hoofd tel ik er sowieso al 9.

Lotto:
Louis Vervaeke
Tiesj Benoot

BMC:
Dylan Teuns
Loïc Vliegen

Astana:
Laurens De Vreese

Etixx-Quick-Step:
Yves Lampaert

Giant-Alpecin:
Zico Waeytens

IAM Cycling:
Thomas Degand

Team LottoNL-Jumbo:
Tom Van Asbroeck
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen